Ja kuten arvata saattoikin, niin nopeasti Tesla avasi laturinsa Suomessakin kaikille. Muuttuiko SC-verkko nyt moderneimmaksi?https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tesla-avaa-tanaan-latausasemansa-kaikkien-kayttoon-suomessa/90d5451b-c430-4955-a357-056ecf2b2f08
On kyllä suolaisen hintaista sähköä, 0,32 €/kWh ja päälle kuukausimaksu tai sitten 0,46 muuten, vaikka K-lataus on 0,20 euroa...
..ja K-latauksella saa vain max 22-50kW ulos tuolla 0,20e -hinnoittelulla. Ainakin sen mitä itse käyttänyt niin 150-200kW latausteholla pyytävät 0,30e/kWh. Toki ABC 0,25e/kWh, mutta jotenkin en tuota hinnoittelua ihan pahana pidä. Jos Tesla noita availee niin voihan se lähteä pyytämään helposti vähän enemmän. Kuukausimaksun eteen saa latailla vähän vajaa 100kWh kuussa, että kk-maksu kannattaa.
Eikös hml-espoo väliä voi kulkea vanhaa tietäkin, niin ei tarvitsisi olla motarilla köröttelemässä?
Minulla on 2 suuntainen sähkömittari, koska on aurinkopaneelit. Myydystä sähköstä Väre maksaa SPOT hinnan ja ottaa 0,2snt/kWh välityspalkkiota (kai tuon voisi käsittää siirtomaksuna) ja myydystä sähköstä ei tarvitse maksaa veroa.Saakohan 2 suuntaista sähkömittaria hommattua, jos ei ole paneeleita eli ei ole tehty tuotantopaikkasopimusta? Eli jos käyttäisi vain auton akkua syöttämään sähköä verkkoon päivällä ja lataisi sitä yösähköllä...
Ovatko ne rekatkin siellä motarilla ”väärässä paikassa”, kun mielestäsi siellä ei saa ajaa 80 km/h?
Tuohon kun lisää sen, että käytettyjen sähköautojen hinta on pitänyt/noussut, niin en ihmettele yhtään sähköautojen läpilyöntiä.
Eli läpilyönti tarkoittaa sitä, että kun et edes rahalla saa uutta autoa komponenttipulan vuoksi ja tämä nostaa sen vuoksi käytettyjen hintoja, niin läpilyönti on tapahtunut ?Melkoinen hutilyönti, joka vääristää tällä hetkellä vain markkinoita!Tuolla liikenteessä nuo sähköautot kyllä lyövät läpi köröttelemässä yhdistelmän imussa pääsemättä ohi. Oli sitten kyse teslasta tai amperasta. Ilmeisesti sähkö on liian kallista .
Kun ite olen motarin vasenta kaistaa ajanut, niin yhdistelmien perässä on lähinnä polttomoottoriautoja. Jännä homma! Yhtäkään Teslaa tai Amperaa en ole nähnyt peesaamassa rekkoja.
Joskus kannattaa ajaa muuallakin, kuin motarilla vaikkapa valtatie 4:sta Heinolan jälkeen pohjoiseen päin...
Rekat ajaa kyllä rajotinta vasten aina, eikä rahan säästämisen vuoksi köröttele. Näetkö eron?Mä ainakin menisin sitä valmiiksi 80kmh tietä siinä vieressä, jos körötellä tarvitsisi, mutta ehkä en vaan vielä ole tarpeeksi itsekäs?
Eli jos ajaa ajoneuvokohtaisen rajoituksen takia 80 km/h, niin se on sulle syy ajaa motaria, kun taas mistä muusta syystä tahansa menkööt muualle köröttelemään? Logiikka kohdillaan…
Vauhdin tiputtaminen sitäpaitsi säästää moninkertaisen rahamäärän polttomoottorilla sähköön verrattuna, ei ole köröttely mitenkään sähkäreiden yksinoikeus.
Eikös sähkömoottorien pitänyt olla lähes ikuisia? 8 kertaa vaihdettu tuohon Teslaan.https://www.tivi.fi/uutiset/mies-huristeli-teslallaan-1-6-miljoonaa-kilometria-yksi-osa-hajosi-kahdeksan-kertaa/72207152-4ded-4
Polttomoottoriautot lyövät läpi vielä 2030 uudestaan https://www.reuters.com/business/autos-transportation/germany-rejects-eu-plan-ban-new-fossil-fuel-cars-2035-2022-06-21/?fbclid=IwAR2uhLYKzqfqKRFzHU8fnpHx42t27yToBr0cX6nkQTGOP5jAlA1rSlTszQQ&fs=e&s=cl
Koulussa joskus sanottiin, että aina kannattaa lukea otsikkoa pidemmälle. Tässä tapauksessa jutun loppuun asti. Tässä ketjussa liikkuu aika paljon väkeä, jotka olisi satsanneet hevoseen autojen ilmestyessä tielle. Eikä se hevonen kadonnut minnekään, eikä katoa perinteinen polttomoottoriautokaan. Mutta jalkoihin se jää ajan kanssa, se on selvää.
Tämä saattoi olla hieman kieli poskessa heitetty, mutta eipä sitä näillä emojilla oikein voi kuvastaa.Sinäänsä ihan järkevä ratkaisu saksalta, ettei ammu itseään polveen tälläisessä tilanteessa.Polttikset poistuvat aikanaan. Mitään aikarajaa näiden poistoon ei pitäisi laittaa, jos kerran ne sähkikset ovat niin ylivoimaisia
Tätä olen kanssa ihmetellyt. Mikäli on niin ylivoimainen tuo sähkö ihan kaikessa ja parempi joka mittapuulla, tuskin kannattaa mitään sääntöjä tai direktiivejä kielloille asettaa. Hyvä tuote myy itsensä vailla koko Euroopanlaajuista kiimailua asian suhteen.
Itse kellotin edellisen tankkauksen seuraten kännykän kelloa. Kortin käyttämiseen meni n. 10 sec (laskettu sekuntteja itse, joten pieni heitto mahdollinen).
Sinänsä tankkaamiseen tai latausjohdon kanssa puljaamiseen käytetty aika on merkityksetöntä, mutta tuota 10 sekunnin korttiautomaatin kanssa käytettyä aikaa en usko. Aivan ensimmäisistä korttiautomaateista tähän päivään saakka ne on kaikki olleet aina niin käsittämättömän hitaita laitteita, että niiden prosessorien on pakko olla korkeintaan 3-bittisiä ja tietoliikenneyhteys jotain X.25-linkkejä.