Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 793981 kertaa)

Poissa mti

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 126
  • Sillä saap aina
    • Profiili
F150 hinnat alkaen 39000 dollaria. Saiskohan viidellä kympillä Suomeen kelvollisen version?

On toi nyt paljon fiksumpi kuin bensa v8 vaikka sellasella varustetun auton syksyllä ostinkin.
Pari Saabia

Audi 60 1,7 -71
Kupla 1,3 -69

Ex-vagit:
Ocu Combi RS TDI -15
Ocu FL 2,0 TDI Eleg DSG -09
B8 3,0 TDI Q man Avant -08
Ocu RS TDI Combi -07
Ocu 2,0 TDI Eleg -05

Poissa jhm

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Muutama kommentti tähän tekstiin:
1. sähköautot ei varmaan sovellu tähän käyttöön käytännössä ollenkaan (tällähetkellä ja vähän skeptinen siihen että lähitulevaisuudessakaan)
2. Miten paljon näitä käyttäjiä on? Tiedän muutaman lapin matkaajan, mutta näillä matkustus ihan käytännön syistä joko juna/lentokone tai sitten sielä lapissa ollaan kuukausi/kaksi kerralla. Metalliyrittäjiä tiedän yhden, joka ajaa raskaalla perävaunulla pidempiä matkoja ja pari joilla puhutaan 10-200km käytöstä raskailla kärryillä. Varmasti näitäkin käyttäjiä on useampiakin, mutta en jaksa uskoa että tämä käyttäjäryhmä kuitenkaan on mitenkään merkittävä. Jos sanon, että tälläisiä käyttäjiä on 5% autoilijoista, niin varmaan liioittelen voimakkaasti
3. Liikenteen päästöt on sovittu tuotavan nopeasti alas. Polttomoottoriautoissa biodieselillä tai kaasukonversion & biokaasun kautta varmaan tuo päästöttömyys on mahdollista. Mutta taitaa sekin tulevaisuudessa vähän heikentää tuota matkaamista. Nopealla googletuksella biodieselin valmistus maksaisi noin 1,50 € per litra ja kaasuasemia on lapissa vähän heikon laisesti.

Juu,ei  löydykkään tuohon hintaluokkaan...tässä vaiheessa kehitystä ei nyt kiinnosta panostaa kulkineeseen juurikaan enenpää.Nykyisellä jos ajelee taas sen 150-200 tkm niin kai silloin aika on kypsä sähkärille eli muutama vuosi.

Kummasti vain kertyy kevättalvella kärryllisiä yhdistelmiä jonoksi asti pohjoisen hangilla,parhailla neljäkin kelkkaa kärryissä ja muutenkin ruuhkaa suksiboksit katolla,ei kaikki lennä jos on jostain isompien kaupunkien ulkopuolelta matkassa eikä kaikki vietä aikaa Levillä tai Saariselällä.

Jääpi sitten nähtäväksi mikä on minkäkin energialähteen hinta kulkuneuvoissa tulevaisuudessa.

Nostin asian esiin lähinnä sen takia kun monesti otetaan tuo Lappiin ajaminen lähes pilkallisessa mielessä esimerkiksi,löytyy meitä ja myös heitä joilla ei ole autossa kuin kännykkäkotelo jossa on pari korttia kuormana ja jotka ajavat sen 18 tkm/vuosi.Kaikille löytynee sopiva käyttövoima ja vielä pystyy valitsemaan sopivan.





Skoda Octavia 1.6tdi  Elegance 4*4 2014

Poissa miz

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 589
    • Profiili
F150 hinnat alkaen 39000 dollaria. Saiskohan viidellä kympillä Suomeen kelvollisen version?

On toi nyt paljon fiksumpi kuin bensa v8 vaikka sellasella varustetun auton syksyllä ostinkin.

Ei saa. Katso vaikka Tesla 3 hinnat USA vs. EU.

Poissa verney

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Nostin asian esiin lähinnä sen takia kun monesti otetaan tuo Lappiin ajaminen lähes pilkallisessa mielessä esimerkiksi,löytyy meitä ja myös heitä joilla ei ole autossa kuin kännykkäkotelo jossa on pari korttia kuormana ja jotka ajavat sen 18 tkm/vuosi.Kaikille löytynee sopiva käyttövoima ja vielä pystyy valitsemaan sopivan.
Monella vain tuntuu olevan se asenne että auto ostetaan sen yhden (mahdollisen) vuotuisen Lapin reissun takia diisselinä. Ei viitsitä viettää paria puolituntista laturilla kahtena päivänä vuodessa, mutta loppuvuoden voi kyllä käydä ihan erikseen bensa-asemalla pari kertaa viikossa. Paljonko säästät aikaa elämästäsi jos et käy bensa-asemalla vaan "tankkaat" auton kotipihallasi/työpaikalla/kaupan pihalla?

F-150:ssä on vetokykyä 4500kg eli näitähän voi ottaa mukaan vaikka tusinan:
https://taigamotors.ca/snowmobiles/

F150 hinnat alkaen 39000 dollaria. Saiskohan viidellä kympillä Suomeen kelvollisen version?

On toi nyt paljon fiksumpi kuin bensa v8 vaikka sellasella varustetun auton syksyllä ostinkin.
Pari kuukautta sitten kysyin että tuodaanko Suomeen, mutta maahantuoja ei tiennyt. Omaasi saat joka tapauksessa odottaa vuosia vaikka pistäisit tilauksen sisään heti. Saatavina vain nelivetona, mutta ei sitä pahana puutteena voi pitää  ;D

Rivian ilmeisesti etsii tehtaan paikkaa Euroopasta omille avolavoille/maastureille.

Poissa jhm

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 226
    • Profiili
^
Juu,kiitos vaan mutta ei ole tarvetta millekään möhkölle eikä jatkeelle,nykyinen riittää  ;D . Vaivaton kulkine tämä nykyinen niinkuin edellisetkin disukat. Työpaikalla ei lataus onnistu,kotona kyllä mutta en notku kaupoissa latureissa enkä muutenkaan,parempaakin tekemistä.Katellaan rauhassa.

No jatkakaahan asiasta,tästä tähän...
Skoda Octavia 1.6tdi  Elegance 4*4 2014

Poissa juubatuuba

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Nostin asian esiin lähinnä sen takia kun monesti otetaan tuo Lappiin ajaminen lähes pilkallisessa mielessä esimerkiksi,löytyy meitä ja myös heitä joilla ei ole autossa kuin kännykkäkotelo jossa on pari korttia kuormana ja jotka ajavat sen 18 tkm/vuosi.Kaikille löytynee sopiva käyttövoima ja vielä pystyy valitsemaan sopivan.
Hyvä nosto ja kannattaa myös muistaa, että Suomi on autotehtaille markkinana lähinnä kärpäsen jätöksen kokoinen, joten 1000 kilometrin range sekä farmari- ja peräkoukkukiima ei ole ihan se kärkiprioriteetti autoja suunniteltaessa.

Poissa John_Galt

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 152
  • Ajossa: ID.4 Max juhlamalli
    • Profiili
Kyllä näitä hpc latureita alkaa löytyä. Jos ajat Helsingistä Ylläkselle, hpc osuu reitille seuraavissa paikoissa: Lahti, Heinola, Jyväskylä, Kempele, Oulu, Keminmaa, Ylitornio. Saariselälle mennessä Keminmaan jälkeen Tervola, Rovaniemi ja Sodankylä.
Mutta millä tehoilla antavat virtaa? Useasti minulla käynyt että 150kw laturi antaa toiselle virtaa ja toinen puoli rikki tai tehot tippuu noin 50 kw. Toki positiivista kun nuo Kempowerin laturit yleistyvät, sillä ne on kokemukseni mukaan toimineet hyvin.

Poissa ZimKork

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 54
    • Profiili
Näissäkin on varmasti uusien laitteiden lastentauteja ja niitä saadaan ajan kanssa kestävämmiksi. Toivottavasti. Olisi myös tärkeää saada jossain vaiheessa appi josta näkee reaaliaikaisesti myös sen onko laite kunnossa. Ettei turhaan suunnittele reittiä sen mukaan missä on laturi - joka ei olekaan käytössä.

Poissa Mikey

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 883
    • Profiili
Latureiden teho -erityisesti silloin kun kaikki yksiköt ovat käytössä- varmaan ohjaa elinkeinonharjoittajia optimoimaan tehoa sen pääasiallisen busineksen tarpeiden mukaan.

Luulisi että liikenneasemien intressissä olisi pitää yllä itsensä kannalta 'sopivaa' latausaikaa. Siis sitä, että kaikkien latauspisteiden ollessa käytössä, ne pystyisivät lataamaan akut 'täyteen' puolen tunnin aikana. Tällöin lataaja viettäisi aikaa ja kuluttaisi rahaa vaikkapa ateriaan. Jos taas lataus kestää huippukuormituksen aikana vaikkapa tunnin, niin liikenneasemalta jää saamatta muuta liikevaihtoa, koska asiakasrotaatio hidastuu liikaa.

Aika näyttää...

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.321
    • Profiili
3. Liikenteen päästöt on sovittu tuotavan nopeasti alas. Polttomoottoriautoissa biodieselillä tai kaasukonversion & biokaasun kautta varmaan tuo päästöttömyys on mahdollista. Mutta taitaa sekin tulevaisuudessa vähän heikentää tuota matkaamista. Nopealla googletuksella biodieselin valmistus maksaisi noin 1,50 € per litra ja kaasuasemia on lapissa vähän heikon laisesti.
Kaasuthan ovat hybridejä, eli niillä voi kaasun loputtua ajaa bensalla. Taloudellisesti tai ympäristömielessä ei järkeä, mutta jos ajetaan esim. Lappiin ja takaisin, perille menee hyvinkin keskiverto tehdasautolla (ranget luokkaa 400km+), takaisin tullessa voi joutua turvautumaan bensaan.

Väliaikainen/vähäinen bensan käyttö ei romuta taloudellisuutta tai ympäristöystävällisyyttä. Oulussa tämän hetken pohjoisin tankkauspiste. Jos auton omistaja asuu Lapissa ja ajelee pääasiassa siellä, kaasu ei ole järkevä vaihtoehto koska tällä hetkellä ei asemia. Siinä mielessä sähkön "tankkausverkko" taitaa olla kaikkein laajin eri käyttövoimista, "etana"sähköä löytyy lähes joka okt:n nurkalta.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa ZimKork

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 54
    • Profiili
Kaasuthan ovat hybridejä, eli niillä voi kaasun loputtua ajaa bensalla.

Taitaa nykyisen kaasu-Skodan alle 12 litran bensatankki olla lähinnä hätävara jos joutuu pulaan ilman kaasuasemaa lähellä.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.500
    • Profiili
Taitaa nykyisen kaasu-Skodan alle 12 litran bensatankki olla lähinnä hätävara jos joutuu pulaan ilman kaasuasemaa lähellä.

Taisi osassa olla 9 litraa, mutta tuollakin määrällä pääsee sen 150km eikä se ole kovin riippuvainen kelistä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.185
    • Profiili
Kaasuthan ovat hybridejä, eli niillä voi kaasun loputtua ajaa bensalla.

VAG:in kaasuautojen markkinointislangin mukaan joo, mutta tuosta voi olla montaa mieltä. On hieman kyseenalaista kutsua hybridiksi autoa, jolla ei voi ajaa kahdella käyttövoimalla yhtä aikaa, vaan ainoastaan joko-tai.

Sinänsä tällä termistöllä nyt ei ole merkitystä tuon asian suhteen, josta kirjoitit.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Poissa ukormi

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 524
    • Profiili
Nyt kun tässä on kipuillut tuon pörssisähkön kanssa niin mikäli tarvitsisi sähköautoa kotona latailla niin viimeisen kolmen vuorokauden aikana olisi huomattavasti halvempaa käyttää noita maksullisia latureita. Tänään on koko vuorokauden keskiarvohinta 21c/kWh ja samaa tasoa on ollut viimeinen 3vrk. Tuohon päälle sitten siirtomaksu, kuukausimaksut etenkin siirrosta ja verot niin päästään keskiarvohintaan 32c/kWh ja piikeissä liki 50c/kWh. Yölläkään ei ole mennyt alle 10c. Juu, olisi pitänyt ottaa ajoissa kiinteähintainen määräaikaisuus mutta se on ollut myöhäistä jo jonkun aikaa. Keväällä olisi saanut halvalla. No ei voi mitään.

Mutta kyllä se määräaikaisuuskin tulee loppumaan ja sitten kaikki alkavat maksamaan kovempia hintoja.

Toivottavasti tuo hinta ei tule olemaan noin kova pidempiä aikoja...

Nimimerkillä, tulisijat kuumina.
Skoda Scala 1.0 TSI Style 2019
Audi A3 Sportback (8PA)  1.4 TFSI 2007
Smart Roadster 2003

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.185
    • Profiili
Mutta kyllä se määräaikaisuuskin tulee loppumaan ja sitten kaikki alkavat maksamaan kovempia hintoja.

Tämä nyt on näitä juttuja, kun on tehnyt huonon valinnan, niin pitää itselleen uskotella että ihan kohta muut ovat samassa kusessa. ;) Ei millään pahalla, tämä on ihan luonnollinen suhtautumistapa asioihin.

Kyllä ne hinnat ovat alaspäin tulossa pian, jos tarjouksien kyttääjien kertomaan on uskominen. Sen verran pitkiä tarjouksia nyt sähköyhtiöt tekevät, että se ei voi merkitä muuta kuin että hinnoissa on kova laskupaine.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Poissa ZimKork

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 54
    • Profiili
Taitavat yhtiöt valmistautua siihen että uusi reaktori tuottaa kohta täydellä teholla.

Poissa ukormi

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 524
    • Profiili
Tämä nyt on näitä juttuja, kun on tehnyt huonon valinnan, niin pitää itselleen uskotella että ihan kohta muut ovat samassa kusessa. ;) Ei millään pahalla, tämä on ihan luonnollinen suhtautumistapa asioihin.

Kyllä ne hinnat ovat alaspäin tulossa pian, jos tarjouksien kyttääjien kertomaan on uskominen. Sen verran pitkiä tarjouksia nyt sähköyhtiöt tekevät, että se ei voi merkitä muuta kuin että hinnoissa on kova laskupaine.
Jep, 6 vuotta tuo valinta on meillä ollut ja hinnat olleet maltillisia. Ei tässä mitään uutta valintaa ole tehty. Kuka olisi arvannut että hinnat nousevat näin älyttömiksi?

Huomiselle on vielä kovemmat hinnat. Alin 13,53, Ylin 33,58 ja keskihinta 21,65. Noihin n. 12 c päälle siirtoa ja kuukausimaksua johon ei itse pysty mitenkään vaikuttamaan.
Hinnat tulevat laskemaan, varmaan joo. Ei noin kovia hintoja kukaan pidempään kestä, ei varmaan ne sähköntrokaajatkaan. Vaan mistäpä minä tietäisin miten ne sähkönsä maksavat ja asiakkaille tekemistään 4c/kWh soppareista rahaa saavat. Mutta kyllähän nämä hinnat nyt tuntuvat jotenkin k*setukselta vai vaikuttaako vihreä siirtymä nyt näinkin rajusti.
Skoda Scala 1.0 TSI Style 2019
Audi A3 Sportback (8PA)  1.4 TFSI 2007
Smart Roadster 2003

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.657
    • Profiili
Nyt kun tässä on kipuillut tuon pörssisähkön kanssa niin mikäli tarvitsisi sähköautoa kotona latailla niin viimeisen kolmen vuorokauden aikana olisi huomattavasti halvempaa käyttää noita maksullisia latureita. Tänään on koko vuorokauden keskiarvohinta 21c/kWh ja samaa tasoa on ollut viimeinen 3vrk. Tuohon päälle sitten siirtomaksu, kuukausimaksut etenkin siirrosta ja verot niin päästään keskiarvohintaan 32c/kWh ja piikeissä liki 50c/kWh. Yölläkään ei ole mennyt alle 10c.
Iso ero esim. Fingridin ilmoittamiin hintoihin, jotka ovat joka yö käyneet alle 10 sentissä.



Poissa ukormi

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 524
    • Profiili
Jaa, mulla on PKS Priima ja siellä on tuollaiset hinnat. Vetääkö ne vaan sitten välistä?

Skoda Scala 1.0 TSI Style 2019
Audi A3 Sportback (8PA)  1.4 TFSI 2007
Smart Roadster 2003

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.657
    • Profiili
Jaa, mulla on PKS Priima ja siellä on tuollaiset hinnat. Vetääkö ne vaan sitten välistä?

Onhan tuossakin keskiviikkona ja torstaina öisin käyty parin sentin tasolla.

Poissa ukormi

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 524
    • Profiili
Onhan tuossakin keskiviikkona ja torstaina öisin käyty parin sentin tasolla.
Juu, siis piti laittaa tuossa että kolme vuorokautta mutta se kolmas on huominen. Nyt ollut 2vrk kova hinta ja huominen on vielä kovempi. Edellisellä viikolla oli 0,3c öitäkin vaikka päivällä olikin kallista. Just kun oli se Enyaq kokeilussa niin hinta olikin pompsahtanut myös yöllä  :)
Edellisen yön latauksessa 100km maksoi n. 0,7e, seuraavana yönä hinta olikin liki kymmenkertainen.
« Viimeksi muokattu: 26.11.21 - klo:17:12 kirjoittanut ukormi »
Skoda Scala 1.0 TSI Style 2019
Audi A3 Sportback (8PA)  1.4 TFSI 2007
Smart Roadster 2003

Poissa Kilu7

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 176
    • Profiili
Uutta sähköautoa odotellessa ja kun nykyinen oli vuositarkastuksessa, niin kävin tyypittämässä KIAn  EV6:sta. Onhan se parempi sisältä, kuin ID4. Motarilla en päässyt nappaamaan huippuja, mutta oli vakaa ajettava. Volkkari häviää kyllä KIAlle autona, mutta Audi onnistuu isolla rahalla sitten paremmin. KIAn nelivetoa en ole koeajanut ja ei kukaan muukaan Suomessa, mutta ihan mielenkiinnolla odotan tilaisuutta. Työkolleegahan tilasi EV6 GT-linella.
« Viimeksi muokattu: 26.11.21 - klo:22:48 kirjoittanut Kilu7 »
Passat 3B5 2.7bit ko4 e85 -00
KIA e-Niro -21
ex e-Golf -18
ex e-Up! -15

Poissa Antore

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 902
  • Polestar 2
    • Profiili
Uutta sähköautoa odotellessa ja kun nykyinen oli vuositarkastuksessa, niin kävin tyypittämässä KIAn  EV6:sta. Onhan se parempi sisältä, kuin ID4. Motarilla en päässyt nappaamaan huippuja, mutta oli vakaa ajettava. Volkkari häviää kyllä KIAlle autona, mutta Audi onnistuu isolla rahalla sitten paremmin. KIAn nelivetoa en ole koeajanut ja ei kukaan muukaan Suomessa, mutta ihan mielenkiinnolla odotan tilaisuutta. Työkolleegahan tuon tilasi EV6 GT-linella.

Mitä tarkoita tuolla, että volkkari häviää kialle autona? Nuo kaikki vw-konsernin sähköt on ajettavuudeltaan niin lähellä toisiaan, että ajo-ominaisuuksien eroissa puhutaan ihan nyansseista. Mulla ainakin ensisijaisesti auton paremmuus on ajo-ominaisuudet ja niiden jälkeen tulee sitten kaikki muu. Ja tässä "kaikessa muussa" volkkari on kyllä valitettavasti hännänhuippu. Mutta ei noita korealaisia autoina pelasta mahdollisesti paremmat materiaalit ja ominaisuudet - perusasiat on niin paljon huonommalla tolalla vs. vw-konsernin tuotteet.

Poissa Kilu7

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 176
    • Profiili
Mene nyt katsomaan ja ajamaan, niin tiedät missä mennään. Uusi Golf on hieno auto sisältä, mutta iD4 aivan paska. Golf polttari hakkaa laadultaan nykyiset ID:t 6-0. KIAn 7v takuu ja ajo-ominaisuudet ei ole yhtään huonomat VW:en verrattuna. KIA on vain 3:s Suomen myyntitilastossa.
Passat 3B5 2.7bit ko4 e85 -00
KIA e-Niro -21
ex e-Golf -18
ex e-Up! -15

Poissa Antore

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 902
  • Polestar 2
    • Profiili
Mene nyt katsomaan ja ajamaan, niin tiedät missä mennään. Uusi Golf on hieno auto sisältä, mutta iD4 aivan paska. Golf polttari hakkaa laadultaan nykyiset ID:t 6-0. KIAn 7v takuu ja ajo-ominaisuudet ei ole yhtään huonomat VW:en verrattuna. KIA on vain 3:s Suomen myyntitilastossa.

Jos mulle vastasit, niin olen ajanut noista kaikkia. Korealaiset pärjää ainoastaan paperilla ja se varmasti suomalaisia puhuttelee, eikä siinä mitään pahaa ole.
Valuraudasta tehdylle jalkapallolle voi antaa vaikka sadan vuoden takuun mutta ei sitä ole kiva potkia ;D

Poissa John_Galt

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 152
  • Ajossa: ID.4 Max juhlamalli
    • Profiili
Mene nyt katsomaan ja ajamaan, niin tiedät missä mennään. Uusi Golf on hieno auto sisältä, mutta iD4 aivan paska. Golf polttari hakkaa laadultaan nykyiset ID:t 6-0. KIAn 7v takuu ja ajo-ominaisuudet ei ole yhtään huonomat VW:en verrattuna. KIA on vain 3:s Suomen myyntitilastossa.
Tuntuu että nyt puhuu oman autovalinnan puolustelu enemmän kuin oikea harkittu mielipide. EV6 on lopulta aika arvosteltu auto. Sisätilat on pienet ja ilmeisesti aika paljon on myös lapsuksia suunnittelussa.

Sitävastoin id4 ja varsinkin enyaq ovat menestyneet hyvin arvosteluissa. Toki osalla ollut ongelmia alkupään autojen kanssa, mutta kesällä saatu id.4 ollut kyllä omassa käytössä vähintään yhtä sujuva kuin vanha Bemari.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.500
    • Profiili
Tuntuu että nyt puhuu oman autovalinnan puolustelu enemmän kuin oikea harkittu mielipide. EV6 on lopulta aika arvosteltu auto. Sisätilat on pienet ja ilmeisesti aika paljon on myös lapsuksia suunnittelussa.

Tuo on mielenkiintoista, kun se oma peltilehmä saadaan tilattua, niin sen jälkeen vaihtuu merkkilasit päässä ja kaikkea muuta ruvetaan kritisoimaan sekä omaa ostopäätöstä perustelemaan. Näkee kuinka tunteella nuo peltilehmät ostetaan ja miten autonostajan käytös muuttuu  ;D.

Itse sijoitin tänään karvan alle 50K€ sähköautoon ja vieläpä KIAn. Ei kiinnosta paskan vertaa skodakuskien tai muidenkaan mielipiteet rangesta.

 ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa joukose

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 617
    • Profiili
 :)

Vielä uskalsin kuitenkin laitta yhden nokivasaran ja täysverisen bensan omaan talliin suomi-kilpiin.

Kaikki vuokraamoni autot myyty.
MB E 200 Coupe 4Matic -22
MB E 220 4Matic -22
911 -22 Sveitsun kilvissä
S 350 4Matic tulossa saksankilpvet



"Sitä saa mitä tilaa"

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.704
    • Profiili
Muistan nähneeni täälä hieman enemmän viherpesussa tehtyjä laskelmia.

Tässä kuitenkin volvon oma laskelma:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volvon-hatkahdyttava-havainto-sahkoautojen-valmistusvaiheen-hiilijalanjalki-ylivoimaisesti-polttomoottoreita-suurempi/f9ea9817-f4cf-41cc-9f8a-a64c3f6a0c3e

Kuinka moni sähköautoilija sitten käyttää vallan uusiutuvaa energiaa?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Poissa John_Galt

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 152
  • Ajossa: ID.4 Max juhlamalli
    • Profiili
Muistan nähneeni täälä hieman enemmän viherpesussa tehtyjä laskelmia.

Tässä kuitenkin volvon oma laskelma:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volvon-hatkahdyttava-havainto-sahkoautojen-valmistusvaiheen-hiilijalanjalki-ylivoimaisesti-polttomoottoreita-suurempi/f9ea9817-f4cf-41cc-9f8a-a64c3f6a0c3e

Kuinka moni sähköautoilija sitten käyttää vallan uusiutuvaa energiaa?
Tuollakin laskelmalla tulee elinkaaripäästöt pienemmäksi. Volkkarin päästöt on hyvitetty eli nolla tehtaanportilta.

 




www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla