Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 736299 kertaa)

Poissa ile

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 565
  • B9 Allroad 3.0TDIQ
    • Profiili
Jos mietitään, että vaikka sen viiden vuoden päästä ID.3 on siinä scopessa, että kun pistää pikkasen lisää niin säästyneillä muilla kuluilla voi vetää vähän isomman pätkän 1:1een.

Nyt uusi halvin ID.3 45kWh on sellanen 35k. Siitä hintalappu puolittuu 3-4v päästä. Joten olisikohan sitten realistinen hinta juuri sellanen 5v ikäisenä ja 100tkm ajettuna luokkaa 12-13k tyyliin. Toki iso mysteeri miten ikä vaikuttaa sähkiksissä myöhemmin haluttavuuteen ja täten pyyntiin.

WLTP-rangea tarjoillaan paperilla 350km ja juuri oli jo uutinen, että ID:ssa oli vuodessa hävinnyt 10% akkukapasta, mutta sanotaan nyt että menisi tuon takuurajan yli vielä ok joten kapaa nyt vähintään se 31-32kWh ja WLTPna tekee alle 250km joka reaalielämässä alle 200km. Kyllä ehkä sanoisin että juuri tuolla pärjää perusajoissa ihan ok ja varmasti 5v päästä on pikkasen helpompi latailla jo monella kotonakin. Tuossa vaiheessa voi olla isompaa dinomörköä monella ja kun vaihdokista enää saa mitään, voi tuollainen sähkis tullakin monelle. Toinen juttu on sitten kuinka ihmeessä noita riittää kaikille tuolloin 5v ikäisenä.

Muuten otsikkoon liittyen - läpilyöntiin enää alle puoli vuotta!

Poissa John_Galt

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 115
  • Ajossa: ID.4 Max juhlamalli
    • Profiili

WLTP-rangea tarjoillaan paperilla 350km ja juuri oli jo uutinen, että ID:ssa oli vuodessa hävinnyt 10% akkukapasta, mutta sanotaan nyt että menisi tuon takuurajan yli vielä ok joten kapaa nyt vähintään se 31-32kWh ja WLTPna tekee alle 250km joka reaalielämässä alle 200km. Kyllä ehkä sanoisin että juuri tuolla pärjää perusajoissa ihan ok ja varmasti 5v päästä on pikkasen helpompi latailla jo monella kotonakin. Tuossa vaiheessa voi olla isompaa dinomörköä monella ja kun vaihdokista enää saa mitään, voi tuollainen sähkis tullakin monelle. Toinen juttu on sitten kuinka ihmeessä noita riittää kaikille tuolloin 5v ikäisenä.


Muuten otsikkoon liittyen - läpilyöntiin enää alle puoli vuotta!

10% akun kunnon heikkeneminen ei ole normaalia vaan joko autoa käytetty väärin ja/tai akku ollut maanantaikappale.

Poissa DSL

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 328
  • Ex tiisselisti
    • Profiili
10% akun kunnon heikkeneminen ei ole normaalia vaan joko autoa käytetty väärin ja/tai akku ollut maanantaikappale.

Saattaapi olla kyseessä "Battery Life" -tubettajan auto, jota on kyllä pikaladattu huolella ja ajettu Saksan motaria. Lisäksi mittaukset olivat hieman "epätieteelliset", mutta kuitenkin suuntaa antavat.
Kia e-Niro 64 kWh.
Skoda Octavia 1.0 TSI.

Poissa Rauska

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.305
  • Audi e-tron GT
    • Profiili
Silloin voi tosiaan olla hymyssä pitelemistä, kun siinä akussa on parhaassa tapauksessa jäljellä se 60%. Sama kun maksaisi 2.0l koneesta mutta saisi 1.0l koneen.
Tai ehkäpä 50l bensatankin sijaan 30 l  :)
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Poissa miz

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 509
    • Profiili
Mitenkähän on jos yksi huolto on mennyt vähän pitkäksi  ;D ;D

Varmaan samoin kuin vaikkapa polttomoottoriauton konerikossa kun koittaa goodwilliä osalle jonka takuu on loppunut paljon ennen tuota 8 vuoden rajaa?
Tai sitten vaan huollattaa huolto-ohjelman mukaan?

Itsekään en vielä viimeksi hommannut sähkäriä, mutta seuraavaksi saattaa jo tulla.
Muutamassa vuodessa alkaa todennäköisesti löytymään sopivia malleja, ja reissuillakin tarjolla latausmahdollisuuksia ilman isompaa ylimääräistä suunnittelua ja säätöä.

Poissa tmr97

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 821
    • Profiili
10% akun kunnon heikkeneminen ei ole normaalia vaan joko autoa käytetty väärin ja/tai akku ollut maanantaikappale.

Olen nähnyt useamman mittauksen perustuen kulutukseen ja jääneeseen akkukapasiteettiin prosentteina, jossa 58kWh akusta saadaan 56kWh.

Battery life sai nyt 54,4 tuolle 22tkm ajetulle autolle. Se on 97% tuosta 56kWh:sta.
Battery life sai vuosi sitten 58,8kWh, joka on erikoisen korkea luku. Enemmän kuin luvattu ja käytännössä kulutus*kuluneet prosentit laskutavalla saadaan oikeastaan joka autosta hieman alle luvattu netto.

Poissa Mikey

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 867
    • Profiili
Tai ehkäpä 50l bensatankin sijaan 30 l  :)

Paremminkin -kun ajorangesta on kyse- 20 l tankki on vaihtunut 10 l tankkiin.

Poissa gaasutin

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 168
    • Profiili
Mitenkähän on jos yksi huolto on mennyt vähän pitkäksi  ;D ;D

Eli toinen niistä kahdesta huollosta? Ei sinällään kovin järkevää säästämistä, mutta toki takiuaikana kannattaa käydä auto näyttämässä huollossa. Valmistajan tulee tietenkin osoittaa että akku on viottunut koska jarrunestettä ja raitisilmasuodatinta ei ole vaihdettu ajoissa.

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.293
    • Profiili
Tähän ei varmaan pitäis sekaantua, mutta kaivappas nyt jostain 6500-13000€ sähköauto. Laitetaan siihen sitten rinnalle samanhintainen polttis ja nauretaan porukalla ne perusteet mitkä puoltaisi sähköautoa.
Jos katsotaan nettiautosta 10k€ hintarajalla, niin aika tyhjää on, kokonaista 5 tieliikennekelpoista autoa. Pari Nissan Leaffia 2011-12 pienellä akulla ja muutama oudompi vekotin. Tuommoisella 22kWh akulla joka on 10v vanha ei taida mahdoton range olla enää.

Sen sijaan jos katsotaan Ruotsin puolelta (sähköjä lienee myyty aikaisemmin), niin 100k kr (~10k€) tarjontaa löytyy jo enemmän. Renault Zoe löytyy jopa vm2018 41kWh akulla 99k kr (taitaa olla aika rapsakka arvonalennus per vuosi), mutta juju onkin siinä että hintaan tulee päälle akun vuokra, joka vaihtelee 60..120e per kuukausi, riippuen koosta ja km. Yleistä on se että ajetut km ovat keskimäärin todella pieniä, kun eihän pieniakkuisilla pääse kuin lyhyitä matkoja. Sama kuin suomessa, leaffit ovat aika iäkkäitä ja pienellä 22kWh akulla. 

Joten hihasta vetäistyllä 10k€ rajalla ehkä pikkuauton lyhyille matkoilla voi löytää, mutta ainakin toistaiseksi se jää siihen.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa Kilu7

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 140
    • Profiili
ESS kirjoitti:

"Lahden Tapparakatu 13:n kerrostalot löysivät ratkaisun uudistukseen, joka on pian edessä muillakin – "Ei kaada minkään taloyhtiön taloutta"

Lähes kaikkiin parkkiruutuihin tehtiin latauspisteet sähköautoille. Hallituksen puheenjohtaja ihmettelee, miksi taloyhtiöille markkinoidaan kallista pikalatausta, vaikka asia voidaan hoitaa käytännöllisemmin ja huomattavasti edullisemmin.
Tapparakatu 13:n uudehkojen asuinkerrostalojen parkkipaikka Lahden Launeella näyttää nopealla silmäyksellä aivan tavalliselta. Lämmitystolppien siniset kannet kuitenkin paljastavat, että asuntoyhtiöt Lahden Lehmus ja Lahden Lehtikuusi ovat Päijät-Hämeen alueella edelläkävijöitä.

Taloyhtiöt ovat toteuttaneet etäkäyttöisen sähköautojen lataussysteemin, joka kattaa vieraspaikkoja lukuun ottamassa kaikki autopaikat. Kummankin talon pihaan valmistui kesällä 34 latauspistettä.
Järjestelmä perustuu hitaaseen lataukseen, jossa autoja pidetään latauksessa esimerkiksi yön yli. Näin toteutettuna latauspaikan hinta on merkittävästi edullisempi kuin pikalatausvaihtoehdossa.
Mainos päättyy

Tapparakadun taloyhtiöt ryhtyivät valmistelemaan latauspisteiden rakentamista puolisentoista vuotta sitten. Aluksi tarjousta kysyttiin sähkönmyyntiyhtiö Oomilta, jossa Lahti Energia on osakkaana.

– Oomi tarjoaa noin 2 500 euroa maksavia latauslaitteita. Se ei mennyt eteenpäin, koska edes hallituksessa ei saatu yksimielisyyttä, että asiaa lähdettäisiin ajamaan, Lahden Lehmuksen hallituksen puheenjohtaja Heikki Känsälä kertoo.

Sähköautoilusta kiinnostunut Känsälä selvitteli asiaa ja sattui lukemaan artikkelin tamperelaisesta IGL-Technologies -yrityksestä, joka oli kehittänyt etänä käytettävän lataussysteemin. Siinä latausta ja myös auton lämmitystä hallinnoidaan kännykkäsovelluksella.

Kaupat tehtiin, ja lahtelainen Lem-Kem asensi järjestelmän. Hanke rahoitettiin kertyneellä ylijäämällä.

– Kustannukset olivat taloyhtiössämme reilut 14 000 euroa, mistä Aran avustus kattaa 35 prosenttia. Hinta per paikka on luokkaa 320 euroa. Se ei kaada minkään taloyhtiön taloutta, Känsälä toteaa.
Ladattavien autojen osuus on tänä vuonna kasvamassa noin 30 prosenttiin rekisteröinneistä. Useat suuret autonvalmistajat ovat ilmoittaneet luopuvansa tulevaisuudessa polttomoottoriautojen valmistamisesta.

Asuntoyhtiö Lahden Lehtikuusen hallitusta johtava Vesa Lempinen huomauttaa, että latauspisteiden rakentaminen on taloyhtiöille väistämätöntä. Uudesta järjestelmästä hyötyvät hänen mukaansa kaikki autoilijat, kun lämmityksen voi säätää päälle kotisohvalta.

– Yksi asukas hankki sähköauton sillä perusteella, että latausmahdollisuus tulee. Jossain vaiheessa autonlämmittäjät muuttuvat lataajiksi, Lempinen sanoo.
ataus- ja lämmityssähköstä laskutetaan käytön mukaan.

– Esimerkiksi pistokehybridiautolla pääsee sadan kilometrin matkasta 60 kilometriä sähköllä, joka maksaa tässä ladattuna 1,65 euroa, Lempinen laskee.
Tapparakatu 13:ssa uskotaan, että siellä tehty ratkaisu voi toimia esimerkkinä muille taloyhtiöille. Känsälän mukaan latauspisteiden toteutukseen liittyy nyt vääriä käsityksiä.

– Kiinteistöliiton kokouksissa on ollut änkyrämäistä asennetta, että eihän bensapumppujakaan taloyhtiöiden pihaan asenneta.

– Toisaalta ymmärrän, että kallis tarjous tyssää taloyhtiöiden hallituksessa. Ei yksittäisen autoilijan latauksia lähdetä viemään eteenpäin, jos muutaman paikan kustannus on luokkaa 15 000 euroa.

Itse äskettäin sähköauton tilannut Känsälä ihmettelee, miksi taloyhtiöille markkinoidaan pikalatausta, vaikka hidas lataus olisi käytännöllisempi ja huomattavasti edullisemmin toteutettavissa. Tapparakatu 13:n taloissa varaus pikalataukselle tehtiin muutamalle vieraspaikalle.

– Taloyhtiöiden pihalla homma ei toimi niin, että autoa ladattaisiin pikalatauksesta ja siirrettäisiin pois, kun akku on täynnä. Auto viedään parkkiin ja se on siinä. Ei sitä ruveta siirtelemään.

Taloyhtiöiden kannattaa varautua latauspisteiden rakentamiseen, sanoo Kiinteistöliitto Päijät-Hämeen toiminnanjohtaja Hanna Koskela.

– Aika usein törmää kommentointiin, että ei niitä ladattavia autoja niin hirveästi tule. Oma ohjeeni taloyhtiöille on, että on hyvä käydä keskustelu sekä selvittää oman talon sähköjärjestelmän kestävyys, kustannukset ja vaihtoehdot.

Yleinen suositus on, että sähköautoa ei ladattaisi tavallisesta pistorasiasta ylikuumenemisvaaran takia.
Koskela muistuttaa, että esimerkiksi työsuhdeautot ovat jatkossa yhä useammin sähköautoja.

– Kun ensimmäisen sähköauton kohdalla asia ratkaistaan, sitä on yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti sovellettava muihinkin osakkaisiin.

Koskelan mukaan latausmahdollisuudesta saattaa tulla taloyhtiöille samanlainen vetovoimatekijä kuin esimerkiksi hissistä.
atausjärjestelmän toteutuksen valmistelu kannattaa aloittaa sähköjärjestelmän kartoituksella, kertoo Lem-Kem -yhtiön energia-asiantuntija Matthias Kampe.

– Kerrostaloyhtiöissä latauskapasiteetti vaihtelee hyvin paljon. Rakentaminen voi olla hyvinkin helppo juttu, tai sitten voi mennä paljon kaapelia uusiksi. Jokaiseen taloyhtiöön latausmahdollisuus pystytään tekemään.

Tapparakatu 13:een hankittuja etähallittavia latauspisteitä on Kampen mukaan asennettu eniten pääkaupunkiseudulle ja jonkin verran Tampereen seudulle.

– Hidas lataus on taloyhtiöille hyvä vaihtoehto. Jokaisella on oma autopaikkansa, jossa autot ovat yleensä puoli vuorokautta parkissa. Sinä aikana pystyy lataamaan 150–200 kilometriä ajomatkaa. Se riittää yli 90 prosentille autoilijoista."
VW e-Golf -18, Passat 3B5 2.7bit ko4 e85.

Poissa jamo75

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.242
    • Profiili
huoltoväli on 2vuoden välein, oma on murheesi jos et halua sitä muutamaa satasta maksaa

Mitenkähän on jos yksi huolto on mennyt vähän pitkäksi  ;D ;D

Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Poissa Kilu7

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Valmistajan tulee tietenkin osoittaa että akku on viottunut koska jarrunestettä ja raitisilmasuodatinta ei ole vaihdettu ajoissa.
;D
VW e-Golf -18, Passat 3B5 2.7bit ko4 e85.

Poissa Hesse

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 384
    • Profiili
Saksassa on 1.7.2023 lähtien uusissa latausasemissa oltava mahdollista maksaa pankki- ja luottokortilla. Alan toimijat pelkäävät korttien kustannuksia ja suunnittelevat ennakkomaksettavia kortteja, koska latausaseman liikevaihto jää pienemmäksi kuin esim. bensapumpun.
https://www.springerprofessional.de/elektromobilitaet/ladeinfrastruktur/streit-um-die-kartenzahlung-an-ladesaeulen/15070558

Poissa Kilu7

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 140
    • Profiili
VW e-Golf -18, Passat 3B5 2.7bit ko4 e85.

Poissa Kilu7

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Nettiautoa selaillessa huomasin, että lähes kaikki halvimmat e-Up!:t on hävinneet. Samoin on käynyt uudemmalle e-Golfille. Näköjään järki alkaa voittamaan, jos haluaa ajaa edullisesti. Itse seuraan aktiivisesti Tesla 3 Performance dual motor mallien hinnan tippumista. Tarjontaa on Suomessa jo paljon, mutta vielä ei hinta kohtaa. Täytyy kuitenkin käydä koeajamassa kyseistä autoa, kun on tarjolla alle 5km:n päässä. Siitähän ei hyvä seuraa...
VW e-Golf -18, Passat 3B5 2.7bit ko4 e85.

Poissa Kilu7

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 140
    • Profiili
https://www.hs.fi/talous/art-2000008254597.html

Täyssähköauton autoveron poisto siirtynee kymppien lisäykseksi perusveroon: ”Ostaja saa hyödyn etupainotteisesti”

Täyssähköautojen autovero on 2,7 prosenttia auton hinnasta. Täyssähköautojen autovero on henkilöautoilla keskimäärin noin 1 500 euroa.

Autotuojat ja -teollisuus -yhdistyksen laskelman mukaan perusveroa korotetaan todennäköisesti ”ennemminkin kympeillä kuin satasilla”. Tällöin täyssähköauton elinkaareksi on laskettu 20 vuotta, jonka aikana poistettu autovero maksetaan korotetun perusveron muodossa verottajalle tavallaan takaisin.
Jos ajatellaan, että keskihintaisen täyssähköauton veronalennus ostohetkellä on 1 000–1 500 euroa, niin siihen tulee 50–100 euroa lisää ajoneuvon perusveroa vuodessa”, Kallio arvioi.
”Sen pystyy kyllä itselleen perustelemaan, että se tulee aika nopeasti jo alempina käyttökustannuksina takaisin. Sähkö on halpaa.”
Se on vielä arvoitus, onko nykyisten täyssähköautojen elinkaari 20 vuotta.
VW e-Golf -18, Passat 3B5 2.7bit ko4 e85.

Poissa tgotj

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 260
    • Profiili
https://www.hs.fi/talous/art-2000008254597.html

Täyssähköauton autoveron poisto siirtynee kymppien lisäykseksi perusveroon: ”Ostaja saa hyödyn etupainotteisesti”

Eiköhän tuo siirretä kaikkien autojen perusveroon sillä ajatuksella, että aika pian kaikki myydyt uudet sähköisiä. Joka toisaalta edelleen nopeuttaa siirtymää sähköön, kun polttiksella ajelu kallistuu entisestään.

Poissa seppotaas

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 134
    • Profiili
Kallio arvioi.
”Sen pystyy kyllä itselle en perustelemaan, että se tulee aika nopeasti jo alempina käyttökustannuksina takaisin. Sähkö on halpaa.”
Se on vielä arvoitus, onko nykyisten täyssähköautojen elinkaari 20 vuotta.
Sähkön hinta on noussut vuoden aikana 4c kwh -> 6.5c kwh 50% eikä varmasti käyrä osoita alaspäin. Eikä tuo olettama tuossa että 20 vuotta sähkönhinta on sama oikein ole kestävä.
----------------------------------------------------------
Transporter T 5.1 -11
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, Golf TDI BM -14, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11

Poissa miz

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 509
    • Profiili
Eihän tuossa oleteta sähkön hinnan pysyvän samana 20 vuotta, vaan että autojen elinkaari olisi 20 vuotta.

Poissa ukormi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 475
    • Profiili
Eihän tuossa oleteta sähkön hinnan pysyvän samana 20 vuotta, vaan että autojen elinkaari olisi 20 vuotta.

Ja se ei tasan taatusti tule olemaan 20 vuotta.
Skoda Scala 1.0 TSI Style 2019
Audi A3 Sportback (8PA)  1.4 TFSI 2007
Smart Roadster 2003

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.629
    • Profiili
Sähkön hinta on noussut vuoden aikana 4c kwh -> 6.5c kwh 50% eikä varmasti käyrä osoita alaspäin. Eikä tuo olettama tuossa että 20 vuotta sähkönhinta on sama oikein ole kestävä.
Käyrä osoittaa minne milloinkin. Energiateollisuuden mukaan sähkö oli viime vuonna halvin 2002 alkavassa taulukossa. 10 vuotta aikaisemmin sähkön hinta oli tuplat 2020:een verrattuna.




Poissa Kilu7

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Sähköautoilijan kannalta on hyvä, kun elinkaari on laskettu 20v. Halvempi käyttövoimavero. Viime yönä sähkön hinta oli 0.5c/kWh markkinoilla.
VW e-Golf -18, Passat 3B5 2.7bit ko4 e85.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.629
    • Profiili
Sähköautoilijan kannalta on hyvä, kun elinkaari on laskettu 20v. Halvempi käyttövoimavero. Viime yönä sähkön hinta oli 0.5c/kWh markkinoilla.

Ja myös viikonloppuisin sähkö on usein varsin halpaa.




Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.293
    • Profiili
Ja myös viikonloppuisin sähkö on usein varsin halpaa.
Kyllä vain. Mutta sähköähän tarvitaan myös arkipäivinä ja aamun-illan aikana, eikä vain öisin. Tämän viikon keskiviikkona hinta huiteli yli 30 senttiä/kWh päiväaikana.
https://sahko.tk/

Tällä hetkellä pörssihintainen sähkösopimus tuntuu varsin huonolta idealta, sillä vaikka sähkö olisi ilmaista yöllä, niin kun päivällä hinta on sitten "normitasoon" verrattuna jopa 6-kertainen, säästö tulee syötyä äkkiä pois.
(itsellä tällä hetkellä määräaikainen 2-v, energian osuus vähän päälle 5 senttiä/kWh)

Ja tuskinpa kellään on omaa sähköliittymää pelkästään sähköauton latausta varten, tällöinhän siihen voisi ottaa pörssisopparin jos lataus on vain öisin tai vkl.

Kuvitteellinen esimerkki: Pörssisoppari, auton lataus yöllä. Kulutus 50% / 50% päivä/yö: Hinta päivällä 10 s/kWh, yöllä 1s/kWh => keskihinta 5,5 s/kWh. Tulee siis yhteensä kalliimmaksi kuin kiinteä soppari 5s/kWh kokonaiskuluilta, vaikka auton lataus onkin "puoli-ilmaista". (ja päivähinta voi hyvin olla 20..30s/kWh, jolloin yhdessä päivässä tuleekin koko viikon arkipäivien verran hintaa vs kiinteä)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa John_Galt

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 115
  • Ajossa: ID.4 Max juhlamalli
    • Profiili
Kyllä vain. Mutta sähköähän tarvitaan myös arkipäivinä ja aamun-illan aikana, eikä vain öisin. Tämän viikon keskiviikkona hinta huiteli yli 30 senttiä/kWh päiväaikana.
https://sahko.tk/

Tällä hetkellä pörssihintainen sähkösopimus tuntuu varsin huonolta idealta, sillä vaikka sähkö olisi ilmaista yöllä, niin kun päivällä hinta on sitten "normitasoon" verrattuna jopa 6-kertainen, säästö tulee syötyä äkkiä pois.
(itsellä tällä hetkellä määräaikainen 2-v, energian osuus vähän päälle 5 senttiä/kWh)

Ja tuskinpa kellään on omaa sähköliittymää pelkästään sähköauton latausta varten, tällöinhän siihen voisi ottaa pörssisopparin jos lataus on vain öisin tai vkl.

Kuvitteellinen esimerkki: Pörssisoppari, auton lataus yöllä. Kulutus 50% / 50% päivä/yö: Hinta päivällä 10 s/kWh, yöllä 1s/kWh => keskihinta 5,5 s/kWh. Tulee siis yhteensä kalliimmaksi kuin kiinteä soppari 5s/kWh kokonaiskuluilta, vaikka auton lataus onkin "puoli-ilmaista". (ja päivähinta voi hyvin olla 20..30s/kWh, jolloin yhdessä päivässä tuleekin koko viikon arkipäivien verran hintaa vs kiinteä)

Sähköyhtiöt ei hyvää hyvyyttään myy sähköä alle markkinahinnan. Sielä alalla leipänsä saavat uskovat tuon kiinteän hinnan olevan yli markkinahinnan ja saavansa voittoa vielä.

Sähköautossa tuo pörssisähkö vielä tod näk poikkeuksellisen hyvä diili. Lataus pääsääntöisesti yöaikaan ja toden näköisesti voi odottaa pari päivää jos sähkön hinta nousee poikkeuksellisen korkeaksi.

Poissa Antore

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 886
  • ID.3 1st Max
    • Profiili
Kyllä vain. Mutta sähköähän tarvitaan myös arkipäivinä ja aamun-illan aikana, eikä vain öisin. Tämän viikon keskiviikkona hinta huiteli yli 30 senttiä/kWh päiväaikana.
https://sahko.tk/

Tällä hetkellä pörssihintainen sähkösopimus tuntuu varsin huonolta idealta, sillä vaikka sähkö olisi ilmaista yöllä, niin kun päivällä hinta on sitten "normitasoon" verrattuna jopa 6-kertainen, säästö tulee syötyä äkkiä pois.
(itsellä tällä hetkellä määräaikainen 2-v, energian osuus vähän päälle 5 senttiä/kWh)

Ja tuskinpa kellään on omaa sähköliittymää pelkästään sähköauton latausta varten, tällöinhän siihen voisi ottaa pörssisopparin jos lataus on vain öisin tai vkl.

Kuvitteellinen esimerkki: Pörssisoppari, auton lataus yöllä. Kulutus 50% / 50% päivä/yö: Hinta päivällä 10 s/kWh, yöllä 1s/kWh => keskihinta 5,5 s/kWh. Tulee siis yhteensä kalliimmaksi kuin kiinteä soppari 5s/kWh kokonaiskuluilta, vaikka auton lataus onkin "puoli-ilmaista". (ja päivähinta voi hyvin olla 20..30s/kWh, jolloin yhdessä päivässä tuleekin koko viikon arkipäivien verran hintaa vs kiinteä)

Täysin samoilla linjoilla. Ja jos vaikka tehdään oletus, että 20 tkm vuodessa ajava onnistuisi lataamaan aina yöllä parin sentin kWh-hintaan verrattuna kiinteään hintaan 5 s/kWh, niin säästöä kertyisi huimat n. 100 € vuodessa (kulutus 18 kWh/100 km).

Poissa Kilu7

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Taitaa nyt halvin 2v määräaikainen sähkösoppari olla melkein 8c/kWh. Toistaiseksi oleva yli 10c/kWh.  Ennustetaan että kevällä alkaa hinta tippua.  Nyt on jo saanut vähän hyötyä aurinkopaneleista, vaikka en ole vielä kertaakaan golfia kotona ladannut.
VW e-Golf -18, Passat 3B5 2.7bit ko4 e85.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.629
    • Profiili
Kyllä vain. Mutta sähköähän tarvitaan myös arkipäivinä ja aamun-illan aikana, eikä vain öisin. Tämän viikon keskiviikkona hinta huiteli yli 30 senttiä/kWh päiväaikana.
https://sahko.tk/

Tällä hetkellä pörssihintainen sähkösopimus tuntuu varsin huonolta idealta, sillä vaikka sähkö olisi ilmaista yöllä, niin kun päivällä hinta on sitten "normitasoon" verrattuna jopa 6-kertainen, säästö tulee syötyä äkkiä pois.
(itsellä tällä hetkellä määräaikainen 2-v, energian osuus vähän päälle 5 senttiä/kWh)

Ja tuskinpa kellään on omaa sähköliittymää pelkästään sähköauton latausta varten, tällöinhän siihen voisi ottaa pörssisopparin jos lataus on vain öisin tai vkl.

Kuvitteellinen esimerkki: Pörssisoppari, auton lataus yöllä. Kulutus 50% / 50% päivä/yö: Hinta päivällä 10 s/kWh, yöllä 1s/kWh => keskihinta 5,5 s/kWh. Tulee siis yhteensä kalliimmaksi kuin kiinteä soppari 5s/kWh kokonaiskuluilta, vaikka auton lataus onkin "puoli-ilmaista". (ja päivähinta voi hyvin olla 20..30s/kWh, jolloin yhdessä päivässä tuleekin koko viikon arkipäivien verran hintaa vs kiinteä)
Paljon riippuu siitä, kuinka paljon kulutuksestaan voi ohjata halvan sähkön aikoihin. Itse olen sen verran vähän kotosalla kalliin sähkön aikoihin, että pörssisähkö olisi helppo valinta. Jollakin toisella tilanne voi olla vastakkainen. Kannattaa muistaa, että tuulisähkön lisääntyminen tulee lisäämään hintojen heilahtelua paljon enemmän kuin sait laskussasi hintojen eroksi.

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.293
    • Profiili
Sähköyhtiöt ei hyvää hyvyyttään myy sähköä alle markkinahinnan. Sielä alalla leipänsä saavat uskovat tuon kiinteän hinnan olevan yli markkinahinnan ja saavansa voittoa vielä.
Eihän kaikkea sähköä myydä pörssihintaan tuottajilta myyjille. Osa myyjistä omistaa myös omaa tuotantoa, jonka kulut eivät nouse pörssisähkön hinnan noustessa. Lisäksi osa tuotannosta myydään pitkin soppareihin sovittuun hintaan. Sitten on se osa joka ostaa kaiken pörssistä. 

Sähköautossa tuo pörssisähkö vielä tod näk poikkeuksellisen hyvä diili. Lataus pääsääntöisesti yöaikaan ja toden näköisesti voi odottaa pari päivää jos sähkön hinta nousee poikkeuksellisen korkeaksi.
Vain jos muuta kulutusta ei juuri ole kalliiden tuntien aikaan, muussa tapauksessa auton latauksessa säästetty muutama sentti per kWh palaa moninkertaisesti "normaalissa" sähkönkulutuksessa arkipäivien hintapiikeissä.

Tässähän on se dilemma että yöllä voi säästää korkeintaan 100% hinnasta (jos hinta 0senttiä/kWh), mutta hintapiikeissä hinta voi nousta moninkertaiseksi, eli "tappiolla" ei ole teoreettista kattoa.   
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.293
    • Profiili
Kannattaa muistaa, että tuulisähkön lisääntyminen tulee lisäämään hintojen heilahtelua paljon enemmän kuin sait laskussasi hintojen eroksi.
Totta. Tuo 10 senttiä/kWh on hyvin konservatiivinen heitto, kun kerran toistaiseksi voimassa olevissa soppareissakin aletaan olla jo sillä tasolla tai yli. Hintahan voi hyvin ponnahtaa vaikkapa 20..30 senttiä kWh, mutta 1 sentin muuttuminen 0:ksi ei paljoa lämmitä kokonaislaskussa.

Jos heilahtelu vakiintuu pysyväksi ja vieläpä kasvaa suuruudeltaan (kuten todennäköistä) ja valuu kuluttajasoppareihin, auton akun käyttö päivän sisäisessä kysyntäjoustossa alkaa olla kenties rahallisestikin mielenkiintoinen ajatus. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

 




www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla