Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 656953 kertaa)

Poissa gaasutin

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Suomesta tulee polttomoottoriautojen hautausmaa  ;D.


Miten niin tulee? Ollut jo pitkään, kiitos autoilun verotuksen.

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.250
    • Profiili
Miten niin tulee? Ollut jo pitkään, kiitos autoilun verotuksen.
Tai sitten ei. Sähköauton hankinnan verotus on minimaalista verrattuna polttomoottoriautoihin, itseasiassa hankintatuen jälkeen erillinen oston autovero voi olla hyvinkin jo kuitattu. Samoin tuominen käytettynä on reippaasti edullisempaa kuin varsinkin suuripäästöisten polttomoottoriautojen.

Millä logiikalla suuripäästöiset polttomoottoriautot virtaavat Suomeen kun niiden verotus, sekä ostaessa että tuodessa on sitä kireämpää mitä suuremmat päästöt? 

Tai millä logiikalla suuripäästöisten autojen hankinnan verotuksen poisto jotenkin "puhdistaisi" autokantaa?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa Ramzez

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 105
    • Profiili
Sivusilmällä tätä ketjua seuranneena laitan nyt omankin lusikkani soppaan.  ;)

Taustoitan sen verran, että tammikuussa 2019 oli edellisen kerran tarve vaihtaa autoa ja tuolloin vaihtoehtoina oli joko kaasuauto, ladattava hybridi tai täyssähköauto. Melko pian kävi kuitenkin ilmi, että kun speksit ovat nelihenkinen perhe ja tarvitaan jonkin verran muutakin kuljetuskapasiteettia, piti aika monta täyssähköautoa rajata pois laskuista. Tähän kun ynnäsi myös mahdottomuuden ladata autoa kotona tai työpaikalla, suhteellisen pitkät työreissut (n. pari kertaa viikossa 50-250km per reissu) sekä rajallisen budjetin (alle 20t€)jäi käytännössä ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi kaasuauto, johon olen ollut tyytyväinen. Samalla olen kuitenkin miettinyt, mikä tulisi olemaan seuraava autohankinta, kun sen aika tulee.

Valitettavasti edelleen tilanne on se, että täyssähköisen auton kohdalla vaihtoehdot ovat edelleen rajallisia ja budjettia näyttäisi vaativan vähintään 45t€ ja sittenkään ei yleensä puhuta vielä tilavista sähköautoista hyvällä rangella. Ladattavia hybridejä, kuten GTE passatteja alkaa saamaan jo alle 20t€, mutta ladattavassa hybridissa edut pääsevät eniten valloilleen kaupunkiajossa, jota perheessämme tulee suhteessa aika vähän, isoin osa on työnantajan ajoja ja nämä painottuvat maantielle, jolloin auto kulkisi isomman osan matkasta bensalla. Omalla kohdallani toki en voisi kuvitella enää vaihtavani bensaan tai dieseliin ja koska kaasuautoja valmistetaan nykyään kovin suppeasti, on varmaan jatkossa ainoa vaihtoehto täyssähköinen auto, mutta vielä ei taida olla rakennettu sellaista mallia, joka sopisi perheelliselle, olisi hyvin tavaratilaa ja sisältäisi vähintään 600km rangen. Toki tähän vielä ynnättynä että tuskin maksaisin autosta yli 30t€ missään olosuhteessa.

Sähköautoissa myös on mietityttänyt auton ylläpitokustannukset. Kyllä, polttoaine on halpaa, mutta kun seuraa esimerkiksi ulkomaisia foorumeja mm. Teslan vanhemmista malleista, joissa akkutakuu on jo päättynyt ja akuston vaihto maksaa 17-22.000 dollaria, tuntuu aika pelottavalta ajatukselta ostaa käytettyä sähköautoa, jonka korjauskustannukset ovat pahimmillaan niin korkeat, että auto on järkevämpää romuttaa kuin korjata, vaikka muuten autossa voisi olla elinikää jäljellä. Toistaiseksi sähköautojen valmistajia tuntuu yhdistävän se, että akkuja ei suostuja "korjaamaan" vaihtamalla yksittäisiä akkumoduuleja, vaan todennäköisemmin vaihdetaan aina koko akkupaketti. Ongelma sähköautoissa ainakin rapakon takana huollettavuuden suhteen on jo niin iso, että siellä on vireillä isompaa lakialoitetta "right to repair" -hengessä.

Kuten sanottua, en vastusta sähköautoja ja en voisi enää kuvitella ajavani bensa- tai dieselautolla, mutta näissä sähköisissäkin kulkupeleissä on vielä paljon kysymysmerkkejä ilmassa. Myös tällaiselle DIY korjaajalle auton omatoiminen huollettavuus on todella iso asia, koska oma kokemukseni autojen huolloista on, että niissä valitettavasti on paljon laatuvaihtelua, huoltotoimenpiteitä ei välttämättä tehdä "by the book" ja toki siitä joutuu vähintään työn osuudessa maksamaankin sekä tarkempi historia autoon tehdyistä huolloista jää dokumentoimatta.

Poissa gaasutin

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Millä logiikalla suuripäästöiset polttomoottoriautot virtaavat Suomeen kun niiden verotus, sekä ostaessa että tuodessa on sitä kireämpää mitä suuremmat päästöt? 

Tai millä logiikalla suuripäästöisten autojen hankinnan verotuksen poisto jotenkin "puhdistaisi" autokantaa?

Suomeen virtaa käytettynä isomoottorisia autoja, koska niissä autoveron osuus on pöyristyttävä ja käytettynä se laskee merkittävästi.

Autoveron poisto uudistaisi autokantaa, koska uudet autot on vähäpäästöisempiä mm. tyyppihyväksynnän päästöluokkien mukaisesti. Autovero ei ole aiheuttanut mitään hyvää, eikä aiheuta. Päällimmäisenä lienee tuhannet huonoilla autoilla ajaneet ja turhaan kuolleet. Autovero on primääri syy vanhaan autokantaan.

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.250
    • Profiili
Suomeen virtaa käytettynä isomoottorisia autoja, koska niissä autoveron osuus on pöyristyttävä ja käytettynä se laskee merkittävästi.

Autoveron poisto uudistaisi autokantaa, koska uudet autot on vähäpäästöisempiä mm. tyyppihyväksynnän päästöluokkien mukaisesti. Autovero ei ole aiheuttanut mitään hyvää, eikä aiheuta. Päällimmäisenä lienee tuhannet huonoilla autoilla ajaneet ja turhaan kuolleet. Autovero on primääri syy vanhaan autokantaan.
En edelleenkään "osta" logiikkaa, sillä jos autovero poistettaisiin, tarkoittaisi se myös sitä että kaikkein suuripäästöisten autojen tuonnista maahan tulisi erityisen edullista. Nythän moisten autojen tuonti tyssää helposti kovaan veroon.

Toisin sanoen, autovero poistamalla kaikkein suuripäästöisimpien autojen "kilpailukyky" puhtaampiin autoihin, niin uushankinnan kuin käytettynä tuonnin osalta, parantuisi huomattavasti.

Hyvä esimerkki on Norja jossa fossiilisten polttomoottoriautojen verotus on aivan posketon ja sähköjä tuetaan monilla eri tavoilla lähtien hankinnasta -> sähköautojen osuus lienee maailman suurin.

Jos kerran yritetään saada autokanta uudistettua pois fossiilisesta bensasta/dieselistä niin kyseisten autojen oston ja tuonnin halventaminen siten että kaikkein suuripäästöisimmät fossiiliset halpenevat eniten, ei kuulosta kovin loogiselta.

BTW. Toinen epäloogisuus on romutuspalkkio, jolla saa avustusta uusien täysfossiiliautojen ostoon kunhan co2 raja on alle 120g (muistaakseni). Tämähän on kohtuu epäloogista puuhaa (fossiilisista poissiirtymän näkökulmasta) siinä mielessä että uuden polttomoottoriauton elinkaari voi olla sen about 20v kun taas romutettavan auton todennäköinen jäljelläoleva elinkaari jäänee ehkäpä johonkin 5v luokkaan. Toki uuden norminmukainen CO2 on todennäköisesti pienempi mutta kuinka paljon pienempi on todellinen kulutus on sitten toinen kysymys? Tuskinpa kuitenkaan neljäsosa. Ja kun yritetään saada siirtymää tehtyä, joudutaan sitten todennäköisesti tekemään erilaisia keppiratkaisuja. Eli vasen käsi tukee 100% fossiilisten ostoa kun taas oikealta kädeltä tulee sitten sanktiota..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa gaasutin

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 131
    • Profiili
En edelleenkään "osta" logiikkaa, sillä jos autovero poistettaisiin, tarkoittaisi se myös sitä että kaikkein suuripäästöisten autojen tuonnista maahan tulisi erityisen edullista. Nythän moisten autojen tuonti tyssää helposti kovaan veroon.

Toki uuden norminmukainen CO2 on todennäköisesti pienempi mutta kuinka paljon pienempi on todellinen kulutus on sitten toinen kysymys?

Autoveron ohjaava vaikutus onkin pieni ja se onkin jäämässä pois kokonaan ihan markkinaehtoisesti. Ison co2 lukeman omaava auto ei sastuta ostettaessa yhtään. Siitähän peritään kulutuksen mukaan polttoaineveroa, käyttömaksua + alv. Eli autoveron poistamiselle ei ole esteitä. Ainoa on tietenkin autotuojat ry:n lobbaama autovero, jolla koitetaan suojella Suomen markkinaa. Kaikki ongelmat tuntuu syntyvän Suomen autoverosta...

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.073
    • Profiili
Ison co2 lukeman omaava auto ei sastuta ostettaessa yhtään. Siitähän peritään kulutuksen mukaan polttoaineveroa, käyttömaksua + alv. Eli autoveron poistamiselle ei ole esteitä.

Ainoa ongelma vain on se, että kun se auto on ostettu, niin sillä ajetaan - ja saastutetaan. Väittämähän kuuluu (ja itse siihen uskon kyllä), että suomalainen ei vuotuisen CO2-perusteisen ajoneuvoveron määrää, sen paremmin kuin polttoaineeseen sisältyvän valmisteveron määrää, ajattele hetkeäkään autovalintaa tehdessään. Ostohintaan sisältyvää veroa sen sijaan ajattelee, joten se on ainoa, joka tehokkaasti ohjaa autovalintaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Poissa gaasutin

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Väittämähän kuuluu (ja itse siihen uskon kyllä), että suomalainen ei vuotuisen CO2-perusteisen ajoneuvoveron määrää, sen paremmin kuin polttoaineeseen sisältyvän valmisteveron määrää, ajattele hetkeäkään autovalintaa tehdessään. Ostohintaan sisältyvää veroa sen sijaan ajattelee, joten se on ainoa, joka tehokkaasti ohjaa autovalintaa.

Niin, se ohjaa siten että se uusi auto jää ostamatta. Autoja myytäisiin tuplasti uusina ilman autoveroa vrt. Saksa ja Ruotsi. Tällöin Suomen autokanta olisi uudempi ja vähemmän saastuttava. Eli ohjauskeino tavallaan toimii tällä hetkellä, mutta se on äärimmäisen tehoton vähentämään päästöjä. No ollaan rehellisiä, ei ne päästöt hallitusta kiinnosta - ainoastaan verotulot (jotka sattumalta pienenee myös..).

Poissa Mikey

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 825
    • Profiili
Paljonko nykyisin on uuden auton hintaero Suomen ja muun Euroopan välillä.

Joskus vuosia sitten (muistaakseni) Golf maksoi Suomessa vain parisen tonnia enemmän kuin Saksassa.

Poissa HAL9000

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.491
    • Profiili
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.657
    • Profiili
Omista pala metsää. Voit huoletta jatkossa ajaa polttomoottorilla, kun nollaat sen hiilidioksidin ;D

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.589
    • Profiili
Paljonko nykyisin on uuden auton hintaero Suomen ja muun Euroopan välillä.

Joskus vuosia sitten (muistaakseni) Golf maksoi Suomessa vain parisen tonnia enemmän kuin Saksassa.
Listahinnat antavat ehkä tuollaisen kuvan, mutta todellisuudessa ero on paljon suurempi.




Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.102
    • Profiili
Onko noissa vero mukana? Vähän kyllä haiskahtaa. Noita perusautoja kun kattellu taannoin käytettynä saksasta, niin karvalakkeina saman hintaisia, kuin Suomessa jopa paremmin varustetut.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.589
    • Profiili
Onko noissa vero mukana? Vähän kyllä haiskahtaa.

Kyllä: Preisangaben in Euro inkl. 19% MwSt

Myös toimituskulut ovat mukana: Übliche Kosten bei Neufahrzeugen für Überführung/Bereitstellung (inkl. Kfz-Brief, Übergabeinspektion und Fahrzeugaufbereitung)

Mikä tuossa haiskahtaa? Näinhän se on aina ollut. Kilpailuilla vapailla markkinoilla listahinta ei paljoa paina.

Poissa Hesse

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 373
    • Profiili
Vapailla markkinoilla tietysti ilmoitetaan 27,51% maksimialennus, jonka saa vain Kurzzeitzulassung'illa, jolloin auto on myyjäliikkeelle rekisteröitynä 6 kk, jotta liike saa valmistajalta lisäalennuksen. Normaalikaupasta mainostettu alennus on 14,76%, joka lopullista hintaa laskettaessa onkin enää 13,5%.
https://apl.de/neuwagen/vw/golf_8_life/preisliste.php?i=0

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.102
    • Profiili
Siinä teräksenharmaan uudet autot.  ;D

Ps. Noita uusiahan tuotaisiin Suomeen ilman virallista maahantuojan pilvin pimein, jos hinta olisi noin alhainen ihan uusissa. Ottaa nyt kuka vain laskimen käteen ja laskee. Pysyn siinä kannassa, että uusia/uudehkoja perusautoja ei kannata saksasta tuoda, koska se ei tule juuri halvemmaksi. Puhutaan nyt vaikka juuri golffista ja octaviasta.
« Viimeksi muokattu: 22.07.21 - klo:05:27 kirjoittanut b1mpo »
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Antore

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 858
  • ID.3 1st Max
    • Profiili
Mahtaako myyjäliike saada mitään alennuksia valmistajalta jos alvia ei makseta Saksaan? Auton pitää olla vähintään 6 kk vanha ja mittarissa tulee olla vähintään 6 000 km, jotta sitä käsitellään käytettynä autona. Jos nuo molemmat ehdot eivät täyty, maksetaan alv. Suomeen. Autoveron laskennassa auto on periaatteessa käytetty jos se on ollut ennen kauppoja Saksaan rekisteröity. Mutta autovero tuskin paljon uuden vastaavan verosta poikkeaa jos auto on ajamaton.

Poissa Hesse

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 373
    • Profiili
Kurzzeitzulassung-järjestelyssä auton saa kyllä heti käyttöön, mutta olet paperilla ilmeisesti auton haltija. Kävin noita nettiautokauppoja läpi nykyistä autoa hankkiessa ja kyllä niistä hiukan huijauksen maku jäi. Esim. loppuhinnasta ei näy alennusprosenttia, vaan se pitää laskea itse. Lisävarusteita ottaessa alennusprosentilla oli tapana pienetä.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.589
    • Profiili
Siinä teräksenharmaan uudet autot.  ;D

Ps. Noita uusiahan tuotaisiin Suomeen ilman virallista maahantuojan pilvin pimein, jos hinta olisi noin alhainen ihan uusissa. Ottaa nyt kuka vain laskimen käteen ja laskee. Pysyn siinä kannassa, että uusia/uudehkoja perusautoja ei kannata saksasta tuoda, koska se ei tule juuri halvemmaksi. Puhutaan nyt vaikka juuri golffista ja octaviasta.
Pysy vain kannnassasi, mutta se nyt ei hintoja muuksi muuta.
https://konfigurator.meinauto.de/volkswagen/neuwagen/golf/angebote/golf/konfigurator/#!/ausstattungslinie/-/8855716/NaN,38,50/private/94075-6763-247312/551/-/cash-purchase/-/

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.102
    • Profiili
Pysy vain kannnassasi, mutta se nyt ei hintoja muuksi muuta.
https://konfigurator.meinauto.de/volkswagen/neuwagen/golf/angebote/golf/konfigurator/#!/ausstattungslinie/-/8855716/NaN,38,50/private/94075-6763-247312/551/-/cash-purchase/-/
Pysyn. Katso vähän käytettyjä, jotka varusteiltaan vastaa suomalaista autokantaa, eli comfortline/style. Tuollaisia esimerkkiautoja ei edes tuoda Suomeen. Esimerkiksi octaviaa ja golffia ei varustella tuolla samalla tavalla yhtä kattavasti "maahantuojan" toimesta. Jos taas ruksit yhtä kattavat varusteet, niin tulee siellä saksassa jopa kalliimmaksi jopa uusi perusauto.

Ps.
Octavia style1.0 tsi man Suomessa ilman alennuksia 27656,50 ja Saksassa 27350. Suomen auto on kattavammin varusteltu.
« Viimeksi muokattu: 22.07.21 - klo:13:32 kirjoittanut b1mpo »
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.589
    • Profiili

Ps.
Octavia style1.0 tsi man Suomessa ilman alennuksia 27656,50 ja Saksassa 27350. Suomen auto on kattavammin varusteltu.

Meinauto tarjoaa tuollausen toimutuskuluineen hintaa 22 748. Ja tämä hinta siis ilman kurzzeitzulassungia.

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.102
    • Profiili
Meinauto tarjoaa tuollausen toimutuskuluineen hintaa 22 748. Ja tämä hinta siis ilman kurzzeitzulassungia.
Eikö siihen tule tuotaessa Suomessa veroja päälle? Toi saksan auto on huonommin varusteltu, eli silläkin jotain merkitystä on hintaan. Suomessa tuollaisen uuden auton autovero on 3-4t€. Jos noi verot lasketaan tuohon päälle, niin samaan hintaan saa uuden Suomesta paremmin varusteltuna käteisalennuksineen. Pari tonnia saa tuon hintaluokan autosta käteisalennusta Suomessa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Antore

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 858
  • ID.3 1st Max
    • Profiili
Eikö siihen tule tuotaessa Suomessa veroja päälle? Toi saksan auto on huonommin varusteltu, eli silläkin jotain merkitystä on hintaan. Suomessa tuollaisen uuden auton autovero on 3-4t€. Jos noi verot lasketaan tuohon päälle, niin samaan hintaan saa uuden Suomesta paremmin varusteltuna käteisalennuksineen. Pari tonnia saa tuon hintaluokan autosta käteisalennusta Suomessa.

Autovero pitää maksaa Suomeen ja myös arvonlisävero pitää maksaa Suomeen.

Poissa Hesse

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 373
    • Profiili

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.102
    • Profiili
Kun ei ole nuori, vammainen, toisen merkin omistaja ja Kurzzeitzulassung ei käy, niin alennus on 12,8%.
Saman alennuksen saa siis täälläkin. Tapaus taputeltu puolestani. Ei kannata noita hakea siis saksasta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa Kilu7

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 88
    • Profiili

Tuli arkena sähköautoiltua n.1400km:ä. Meno 517km ja tulo 511km. Kohteesta käsin lisäksi vajaa 400km:ä. Meno- ja tulomatka 3:lla latauksella. Olisi mennyt kahdella, mutta harjoittelen vielä. Ostin aiemmin 11kW matkalaturin, jolla pystyin asemapaikassa lataamaan ns. työmaapistokkeesta. Auto ottaa vain 7.2kW eli kahdesta vaiheesta, mutta riitti hyvin. Valitettavasti tuli todettua, että täydellä tuurilla nuo pikalataukset onnistuu jonottamatta. En käyttänyt ilmaisia latureita ja tuskin olisi ollut edes vapaana. Lisäksi K-lataus ei edes toiminut pikalatauksella, vaan kumpikin laturi katkaisi heti latauksen alettua. Ilmoitti latauksen olevan valmis. Testasin type2:sta ja se toimi. Toisien pikalaturit toimivat ongelmitta. Täytyy kokeilla kotikaupungissa K-latausta uudestaan. Soitin tapahtumahetkellä asiakaspalveluun ja huomasivat tilanteen. Lupasivat ottaa yhteyttä... No otan saman matkan pian uudestaan ja katsotaan mitä sitten tapahtuu. Konallakin 64-akulla tuo matka olisi mennyt yhdellä 80% latauksella.
VW e-Golf -18, Passat 3B5 2.7bit ko4 e85.

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.250
    • Profiili
Paljonko nykyisin on uuden auton hintaero Suomen ja muun Euroopan välillä.

Joskus vuosia sitten (muistaakseni) Golf maksoi Suomessa vain parisen tonnia enemmän kuin Saksassa.
Jos vertaa Ruotsiin niin autoissa about saman luokan varustelu (sis. talvivarusteet). Hinnat alkaen malleissa ei pienemmissä pahemmin eroa, esim. Golf:
https://www.volkswagen.se/sv/modeller/golf.html
248k SEK
vs
https://www.volkswagen.fi/fi/rakenna-auto.html?---=%7B%22rakenna-auto_featureAppSection%22%3A%22%2F30301%22%7D
24,4k EUR.

tai ID.3 Pure 45kWh
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/vara-elbilar/id3.html
402,9k SEK. Tästä hinnasta saa sitten yksityishenkilö ostajana 70k SEK "miljöbonusta" -> 332,9k SEK. (~32,6k EUR)
vs
https://www.volkswagen.fi/fi/rakenna-auto.html?---=%7B%22rakenna-auto_featureAppSection%22%3A%22%2F30271%2Fpure%22%7D
35k EUR. Tästä sitten 2k EUR hankintatukea -> 33k EUR.

Valuuttakurssi, 1 EUR =~ 10,21 SEK. Huomionarvoista on että esim. ID.3:n loppuhinta on lähes sama vaikka Ruotsissa sähköauton "hankintatuki" on ~7k EUR ja Suomessa 2k EUR. Elävä esimerkki siitä että ei liene järkevää Suomenkaan suurentaa sähköautojen hankintatukea, kun naapurimaan esimerkki osoittaa että 5k EUR suurempi tuki ei halvenna kuitenkaan auton hintaa käytännössä lainkaan (=verovarojen tuhlausta).

CO2-pohjaisen autoveron vaikutus alkaa näkyä vasta suurempipäästöisten autojen hinnoissa, mutta sähköissä mennään lähes samoissa hinnoissa. Ilman Ruotsin hankintatukea (lähtö)hinnat ovat yllättäen Suomea reippaasti kalliimpia (!). 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

 




Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy