Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 614592 kertaa)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.369
    • Profiili
miksi pitäisi, jos ei ymmärrä mitään sähköautojen lataamisesti niin miksi sellainen pitää ostaa.
kyseissä tapauksessa olisi voinut ajaa sen kilometrin k-latauksen 50kw tai lidl lataukseen, eikä änkyryidä olemattomia hommia. jos osaa käyttää appeja niin sieltä näkee onko vapaata vai ei.

ilmeisesti tarkoitus on vain lisätä lehden myyntiä valitsemalla aina sellainen auto toimittaja joka vähiten ymmärtää sähköautoilla ajamisesta. tai sitten voisi etsiä sellaisen reitin missä ei varmasti ole yhtään lataus paikkaa ja itkeä miten jäi tien päälle

Minusta nämä ongelmat on todellisia ja miksi pitäisi taantua tai luopua toimivasta? Jos on olemassa vaikka sellainen keksintö, kuin lähimaksu, niin miksi pitää olla eri tägejä ja appeja?

Se että harvat sähköautopioneerit ovat erittäin valveutuneita ja tietävät kaikki äpit ja tägit ei todellakaan tarkoita, että suurin osa autoilijoista tietäisi tai osaisi ladata. Varsinkaan jos esimerkkinä valoja ei osata enää autosta laittaa päälle. Minusta tässä vastakkainasettelussa tulee hyvin esille rupellihatut jotka ovat vihkiytyneet asialle ja levittävät tuota hurmosta. Sekä ne jotka suhtautuvat asiaan realistisesti ja odottavat mitä tapahtuu.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.557
    • Profiili
Ajaisipa toimittaja Rönkkö  saman reitin Teslalla, Teslan toimivia latauspisteitä hyödyntäen.

Eipä roskalehtien tai eläkeläisjulkaisujen maksavat asiakkaat halua lukea tuollaisia juttuja. Mitä enemmän saadaa sepitettyä ongelmia ja draaman kaarta noihin kirottuihin sähköautoihin, niin sitä paremmin roskalehti kelpaa asiakkailleen. Vaikka jutut olisivat ihan puhdasta huuhaata, niin ei sekään näytä haittaavan.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.557
    • Profiili
Minusta nämä ongelmat on todellisia ja miksi pitäisi taantua tai luopua toimivasta? Jos on olemassa vaikka sellainen keksintö, kuin lähimaksu, niin miksi pitää olla eri tägejä ja appeja?
Koska tägillä tunnistautuminen on nopeampaa ja halvempaa kuin maksuvälineiden kanssa pelaaminen. Toki nuo kaikki ovat jo eillispäivää ja sähköautolla voi ladata sek kotona että matkalla ilman mitään manuaalista tunnistautumista tai maksamista.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.369
    • Profiili
Eipä roskalehtien tai eläkeläisjulkaisujen maksavat asiakkaat halua lukea tuollaisia juttuja. Mitä enemmän saadaa sepitettyä ongelmia ja draaman kaarta noihin kirottuihin sähköautoihin, niin sitä paremmin roskalehti kelpaa asiakkailleen. Vaikka jutut olisivat ihan puhdasta huuhaata, niin ei sekään näytä haittaavan.

Minkäs verran olet Suomessa sähköautolla ajellut lähiaikoina ja kokeillut miten homma toimii?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.557
    • Profiili
Minkäs verran olet Suomessa sähköautolla ajellut lähiaikoina ja kokeillut miten homma toimii?

Erittäin riittävästi vastatakseni roskalehtien pohjalta argumentoiville mutuilijoille. Kuluvan kalenterivuoden aikana toki en Suomessa ole edes käynyt, mutta kun homma toimii koko vuosi vuodelta aina vain paremmin, niin tuskinpa on mitään merkitystä sillä, vaikka tämän vuoden puolella kokemuksiani en ole päivittänyt.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.369
    • Profiili
Erittäin riittävästi vastatakseni roskalehtien pohjalta argumentoiville mutuilijoille. Kuluvan kalenterivuoden aikana toki en Suomessa ole edes käynyt, mutta kun homma toimii koko vuosi vuodelta aina vain paremmin, niin tuskinpa on mitään merkitystä sillä, vaikka tämän vuoden puolella kokemuksiani en ole päivittänyt.

Noh kyllä mä enemmän Rönkköön toimittajana luotan, kun anonyymiin huutelijaan netissä, joka ei edes uskaltanut tulla testaamaan litrasta tsihiä  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa V60

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 555
  • BMW G21 330d xDrive
    • Profiili
Vaihtoihan  eräs naapuripalstan Tesla model S:n omistaja Mersun hybridiin. Ymmärtääkseni syy oli huolettomampi eteneminen Lapin reissuilla.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Poissa Kilu7

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Löytyi tuollainen vanha juttu. "Reissu oli sanalla sanoen helppo ja lataustauot hyödynnettiin muuhun tekemiseen."
Näköjään kaikki eivät ole Rönkköjä, vaan käytetään järkeä tai ei olla seniilejä.

https://omaavoimaa.fi/artikkelit/sahkoautolla-suomen-talvessa
« Viimeksi muokattu: 10.06.21 - klo:19:59 kirjoittanut Kilu7 »
VW e-Golf -18, Passat 3B5 2.7bit ko4 e85.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.557
    • Profiili
Noh kyllä mä enemmän Rönkköön toimittajana luotan, kun anonyymiin huutelijaan netissä, joka ei edes uskaltanut tulla testaamaan litrasta tsihiä  ;D.
Olen kyllä huomannut, ettei sinulla ole mitään lähdekritiikkiä, jos vain lööppi pönkittää mutuiluasi. Kaikki ilmiselvästi virheellisetkin jutut kelpaavat. Meistä yhden tarvitsee luottaa roskalehden klikkisyöttien tehtailijaan ja toinen voi puhua ihan omasta kokemuksesta.

https://hikipedia.info/wiki/Vastarannan_kiiski

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.369
    • Profiili
Olen kyllä huomannut, ettei sinulla ole mitään lähdekritiikkiä, jos vain lööppi pönkittää mutuiluasi. Kaikki ilmiselvästi virheellisetkin jutut kelpaavat. Meistä yhden tarvitsee luottaa roskalehden klikkisyöttien tehtailijaan ja toinen voi puhua ihan omasta kokemuksesta.

https://hikipedia.info/wiki/Vastarannan_kiiski

Sä puhut kokemuksesta jossain Euroopassa ja suurin osa tämän palstan kirjoittajista elää ihan täällä koto-Suomessa, jossa elämä on vähän erillaista.

Ei sähköautot lyö topic:n aloittajan ajassa läpi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.557
    • Profiili
Sä puhut kokemuksesta jossain Euroopassa ja suurin osa tämän palstan kirjoittajista elää ihan täällä koto-Suomessa, jossa elämä on vähän erillaista.

Ei sähköautot lyö topic:n aloittajan ajassa läpi.
Väärin menee Karpan kuvitelmat kokemuksestani. Suomi on Euroopassa, itse asuin Suomessa jonkin aikaa suhteellisen hiljattain enkä nyt asu missään päin Euroopoaa. Sähköautoillut olen nimenomaan Suomessa.

Uusien kaupassa sähköautot ohittavat dieselit Suomessa aloituksen aikataulussa. Kyllä tuo on jo sellainen askel, että otsikon väite on perusteltu. Ei puhuta enää marginaali-ilmiöstä, vaan sähköautot ovat jo autokaupan arkipäivää.

Poissa Ocu_Style

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 125
    • Profiili
Vaikka Karpan juttuja onkin yleensä ihan hauskaa lukea, niin kyllähän tuossa Rönkön jutussa on myös totta toinen puoli, eli edelleen latausinfrassa on paljon kehitettävää ja latausasemilla on muidenkin (liekö sitten fiksumpien) autotoimittajien mukaan melko useasti toimivuuden kanssa haasteita. Tässä keskustelussa huomaa sen perinteisen ilmiön, että kun joku on asiasta eri mieltä, niin puolustava osapuoli (tässä tapauksessa sähköautoilijat) nousevat heti varpailleen ja alkaa hirveä huutelu siitä, kuinka tuo ja tuo ei pidä missään nimessä paikkaansa. Se vaan on kylmä fakta, että latausinfrassa riittää kehittämistä ja sehän tuon jutun ydin oli.

Eilen juttelin juuri eräässä autoliikkeessä myyjän kanssa, joka sattuu myymään todennäköisesti melko suureen suosioon nousevaa sähköautomallia ja hänkin sanoi suoraan, että vastakkainasettelu on mennyt ihan älyttömäksi ja edelleen on iso joukko ihmisiä, joille nykyiset sähköautot eivät vain sovi. Itsellenikään sähköauto ei nykytilanteessa sopisi millään muotoa kulkupeliksi, vaikka mielenkiintoisia pelejä ovatkin ja kyllä, ovat tulevaisuutta. Varmasti jonakin päivänä omaan talouteen myös sähköauto tulee ja mielelläni myös sellaisen otan, kunhan toimintamatkat vielä hieman kasvavat ja latausinfra kehittyy. Lisäksi ko. kulkineen olisi hyvä olla kokonsa (etenkin peräkontin) puolesta Kodiaqia vastaava  ::)
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.369
    • Profiili
Yksi kardinaali munaus tällä hetkellä lataus hommissa on (Muualla, kuin kotona), että peräkärryn kanssa et oikeastaan saa missään autoa ladattua ilman, että irroitat ensin peräkärryä perästä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa V60

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 555
  • BMW G21 330d xDrive
    • Profiili
Liekö tämän palstan Pihistelijä ;D


BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Poissa Kilu7

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Aikoinaan iltasanomissa oli hyvä juttu sähköautoista. Siinä joku "asiantuntija" oli sitä mieltä, että sähkistä ei tulisi verrata polttikseen ja akun kasvattamiseen yli 400km rangeen ei ole järkeä. Oli ihan hyvät perustelutkin. Täytyy yrittää löytää juttu. Ei se sähkis ole sopiva kaikille koskaan ja miksi pitäisi. Itse vuokraan toisinaan pakua, mutta ei minun tarvitse sitä sen takia omistaa. Nyt kun tuo latauskin on tienpäällä toisille lähes mahdotonta, niin täytyy juhannuksena mennä mökille sähkärillä ja muut voi mennä dieselillä. Katsotaan miten käy  :-\
VW e-Golf -18, Passat 3B5 2.7bit ko4 e85.

Poissa a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.535
  • Tietäjät tietää...
    • Profiili
Liekö tämän palstan Pihistelijä ;D



Kyllä on. Pihistelijän tekstiä on ennenkin julkaistu TM:ssä.
Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 85tkm ->
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa jamo75

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.181
    • Profiili
sinänsä artikkelissa mainitut asiat ovat totta, mutta sähköautojen yleistymistä ei auta kun haetaan tälläisiä puolitotuuksia. esim. lähdetään ajamaan Teslalla ilman että ikinä edes ottanut selvä miten autoa käytetään.

suurin ongelma on että toimittajat yleistävät että sähköautoa pitää ladata silloin kun siinä on se kymmenin kilotetria ajomatkaa jäjellä ja aletaan panikoimaan sitä lataus paikkaa (ja yleensä sen mukaan mitä auton oma navi ilmoittaa). vähänkään kokeneempi sähköauton käyttäjä tietää ja ottaa selvää asioista etukäteen, mitä operaattoreita on ja mitä ne maksaa. jos sellaista ei halua tehdä niin ei, silloin ei kannata siirtyä sähköautoiluun tai kannattaa pysyä sellaissa matkoissa jotka eivät vaadi väliltauksia.

p.s) eipä sitä Teslaakaan kiinnosta korjata niitä Suomen viallisia supereita kuntoon joten ei se tilanne ole ruusuista sielläkään vaikka useat täällä hehkuttavat miten Teslan latausverkostossa ei ole minkäänlaisia ongelmia...

tässä keskustelussa huomaa sen perinteisen ilmiön, että kun joku on asiasta eri mieltä, niin puolustava osapuoli (tässä tapauksessa sähköautoilijat) nousevat heti varpailleen ja alkaa hirveä huutelu siitä, kuinka tuo ja tuo ei pidä missään nimessä paikkaansa. Se vaan on kylmä fakta, että latausinfrassa riittää kehittämistä ja sehän tuon jutun ydin oli.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.241
    • Profiili
Minusta nämä ongelmat on todellisia ja miksi pitäisi taantua tai luopua toimivasta? Jos on olemassa vaikka sellainen keksintö, kuin lähimaksu, niin miksi pitää olla eri tägejä ja appeja?

Se että harvat sähköautopioneerit ovat erittäin valveutuneita ja tietävät kaikki äpit ja tägit ei todellakaan tarkoita, että suurin osa autoilijoista tietäisi tai osaisi ladata. Varsinkaan jos esimerkkinä valoja ei osata enää autosta laittaa päälle. Minusta tässä vastakkainasettelussa tulee hyvin esille rupellihatut jotka ovat vihkiytyneet asialle ja levittävät tuota hurmosta. Sekä ne jotka suhtautuvat asiaan realistisesti ja odottavat mitä tapahtuu.
Kyllä tässä ihan valideja pointteja nostetaan esiin. Latausinfra ja maksuinfra on vielä sangen epämatuuria ja sitä vaivaa se että on keksitty pyörä uudelleen jokaisen toimijan kohdalla. Tekniikka ja talouslehdessä 4.6.2021 on juttu suomalaisen Emablerin kehittämästä sähköautojen API-alustasta. Tässä muutamia lainauksia työkseen latausinfran kanssa työskentelevän yrityksen toimitusjohtajalta:

"Sähköautojen alkutaipaleella insinöörit ovat ratkaisseet ongelmia insinööreille. Pioneerit ovat rakkaudesta lajiin hyväksyneet palvelun puutteet. Kun sähköautoilu tulee Matti ja Maija Meikäläisen ulottuville, maksamisesta ja tunnistautumisesta pitää tehdä nykyistä yksinkertaisempaa"

"Asiakkaat kysyivät mahdollisuutta integroida latausjärjestelmät jo olemassa oleviin maksu- ja asiakashallintajärjestelmiin. He eivät enää halua luoda erillisiä järjestelmiä sähköautojen lataamiseen"

Tuossahan tuo asian pihvi on, eli asiakkaidenkin (asiakas = latauspalvelua tarjoava yritys) on nähtävissä että epäintegroimattomat toimijakohtaiset siilojärjestelmät eivät ole se tulevaisuuden tapa.

Asiaahan voisi verrata perinteiseen huoltoasemainfraan vaikka niin että Nordean kortilla voisi ostaa Nesteeltä bensaa normihintaan, mutta OP:n kortilla taasen litrahinta olisi tupla ja lisäksi tulisi vielä erillinen minuuttimaksu x minuuttia ylittävästä tankkauksesta. Selkeää ja helppoa kuin heinänteko. :)
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.557
    • Profiili
Aikoinaan iltasanomissa oli hyvä juttu sähköautoista. Siinä joku "asiantuntija" oli sitä mieltä, että sähkistä ei tulisi verrata polttikseen ja akun kasvattamiseen yli 400km rangeen ei ole järkeä. Oli ihan hyvät perustelutkin. Täytyy yrittää löytää juttu. Ei se sähkis ole sopiva kaikille koskaan ja miksi pitäisi. Itse vuokraan toisinaan pakua, mutta ei minun tarvitse sitä sen takia omistaa. Nyt kun tuo latauskin on tienpäällä toisille lähes mahdotonta, niin täytyy juhannuksena mennä mökille sähkärillä ja muut voi mennä dieselillä. Katsotaan miten käy  :-\
Perusteluina varmaan se, että tuo on ihan riittävä taukoväli ja sitä isompi akku vain lisää kustannuksia, massaa ja luonnonvarojen tarvetta. Tuo on sinällään ihan ok ajatus, mutta 400 kilometrin range on hyvin häilyvä käsite. Keveiden olosuhteiden 400 kilometrin range ei raskaissa olosuhteissa kovin pitkälle vie. Mulle kyllä riittäisi 400 kilometriä raskaissa olosuhteissa ja keveissä olosuhteissahan tuo olisi jo jo 600-800 kilometriä.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.369
    • Profiili
Tuo 400km range, kun taas ei Suomessa joka olosuhteessa tarkoita 400km rangea. Se voi ollla jotain 220-430km väliin. Tämä on se yksi sähköauton akilleenkantapää.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Mikey

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 803
    • Profiili
Mielenkiintoista nähdä millaiseksi kaupallisen pikalataamisen infra muodostuu.

Tankkaaminen ottaa 2-3 min kun taas lataaminen tarkoittaa herkästi kymmenkertaista ajankäyttöä, jotta varaus riittäisi seuraavaan taukopaikaan. Tuskin latauspaikkoja tulee mittarikentän kuutta pumppua vastaavaa määrää, joten juhannuksen ja hiihtoloman liikenteessä näemme veljellisiä keskusteluja kuppilassa lusikkaa pyörittelevien ja laturiin jonottavien kesken.

Poissa ile

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 548
  • B9 Allroad 3.0TDIQ
    • Profiili
suurin ongelma on että toimittajat yleistävät että sähköautoa pitää ladata silloin kun siinä on se kymmenin kilotetria ajomatkaa jäjellä ja aletaan panikoimaan sitä lataus paikkaa (ja yleensä sen mukaan mitä auton oma navi ilmoittaa). vähänkään kokeneempi sähköauton käyttäjä tietää ja ottaa selvää asioista etukäteen, mitä operaattoreita on ja mitä ne maksaa. jos sellaista ei halua tehdä niin ei, silloin ei kannata siirtyä sähköautoiluun tai kannattaa pysyä sellaissa matkoissa jotka eivät vaadi väliltauksia.

Olisi ehkä ihan hyvääkin vaihtelua, että nämä testit tai jutut ei aina painottuisi niin usein siihen, että liikutaan paikasta x paikkaan y ja takaisin. Vaan ennemmin vaikka kuukauden käyttökokemukset miten arki ja vaikka joku pidempi reissu on mennyt ja mitä tuossa ajassa opittu latauskuvioista. Sinänsä ymmärrän kyllä, että toimittaja ajaa kohtalaisen loppuun akun noilla pidemmillä matkoilla/testeillä, kun muutenhan stoppien lukumäärä kasvaisi aina vaan lisää. Siis esim jos kapaa on vaikka 400km ja jos latausta jo etsittäisiin 150-200km kulmilla kuin 50-100km kulmilla niin pysähdysten määräkin jo kasvaa aika rajusti. Toki eihän se varmasti iso vaiva olisi ennen toimittajan reissua vilkaista mitäs latureita matkalle osuu ja missä.

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.045
    • Profiili
Vaikka Karpan juttuja onkin yleensä ihan hauskaa lukea, niin kyllähän tuossa Rönkön jutussa on myös totta toinen puoli, eli edelleen latausinfrassa on paljon kehitettävää ja latausasemilla on muidenkin (liekö sitten fiksumpien) autotoimittajien mukaan melko useasti toimivuuden kanssa haasteita.

Varmasti, mutta silti en malta olla vielä herkuttemalla tuon Rönkön jutun asenteellisuutta ja/tai tietämättömyyttä. Jutun ensimmäisessä kuvassa näkyy kartalla pala Etelä-Suomea, ja kuvan auto ilmeisesti on jossain Heinolan tietämillä. Kuvateksti kuuluu:

Tässä kartta kertoo, että lähin pikalatauspaikka on Jyväskylässä. Myöhemmin kävi ilmi, että olihan se siellä, mutta ei toiminut.

Kun nyt katson Plugsharen karttaa, niin lähin pikalaturi on juuri kohdalla eli Heinolassa, ja ennen Jyväskylää löytyy myös toinen Hartolasta. Jos auto on tulossa Helsingistä, niin se on ohittanut ainakin Vierumäen (1 kpl), Lahden (11 kpl), Mäntsälän (3 kpl), Järvenpään (3 kpl) ja Keravan (1 kpl) pikalaturit pääkaupunkiseudulta poistuttuaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)


Poissa mti

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 124
  • MB C300 de T -20
    • Profiili
Mielenkiintoista. Sähkönkulutkset kun sais vielä samaan taulukkoon.

Kyllä Tesla tekee jotain oikein. Akku ei ole suurin, mutta kantama pisin nelivedosta huolimatta. Polestar 2 on pettymys, suurinpiirtein samankokoinen auto ja akku kuin Tesla 3:ssa mutta 185 km lyhyempi kantama.
Audi 60 1,7 -71
Kupla 1,3 -69
Ex-vagit:
Ocu Combi RS TDI -15
Ocu FL 2,0 TDI Eleg DSG -09
B8 3,0 TDI Q man Avant -08
Ocu RS TDI Combi -07
Ocu 2,0 TDI Eleg -05

Poissa Antore

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 836
  • ID.3 1st Max
    • Profiili
Mielenkiintoista. Sähkönkulutkset kun sais vielä samaan taulukkoon.

Laskennallisen kulutuksen/100 km saa jos selvittää ajoon käytettävissä olevan akun kapasiteetin. Esim. ID.3:n kulutus tuon kesätestin perusteella (58 kWh/421 km) x 100 = 13,78 kWh/100 km.

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.223
    • Profiili
Sähköautojen kulutuksesta puheenollen, minua on vaivannut, ettei ilmoitettu WLTP kulutus täsmää WLTP rangen ja akun koon kanssa.

Esim. VW ID.3
- akku 58/62 kWh
- WLTP kulutus 15,6 kWh/100 km
- WLTP range 420 km

Rangen mukaan laskettu kulutus:
- neton mukaan => 58/4,2 = 13,8 kWh/100 km
- bruton mukaan => 62/4,2 = 14,8 kWh/100 km

ilmoitettu WLTP kulutus ei ole kumpikaan vaan 15,6 kWh/100 km

Mikä tässä on laskulogiikka?

https://api.k-auto.fi/priceCatalog/api/PriceCatalog/60077705-e852-46bc-a215-b5f50e7c2d73



Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV eHybrid Xcellence DSG -21

Poissa tmr97

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 796
    • Profiili
Mielenkiintoista. Sähkönkulutkset kun sais vielä samaan taulukkoon.

Kyllä Tesla tekee jotain oikein. Akku ei ole suurin, mutta kantama pisin nelivedosta huolimatta. Polestar 2 on pettymys, suurinpiirtein samankokoinen auto ja akku kuin Tesla 3:ssa mutta 185 km lyhyempi kantama.

Teslassa on hyvin pieni ilmanvastus. Auto on erittäin matala, kun huomioi vielä akun lattian alla, ja ilmanvastuskerroin on viritetty mahdollisimman alhaiseksi. Vastaavasti samasta syystä Prius kuluttaa selvästi vähemmän maantie- ja moottoritieajossa kuin samalla tekniikalla oleva Corolla.

Poissa tmr97

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 796
    • Profiili
Sähköautojen kulutuksesta puheenollen, minua on vaivannut, ettei ilmoitettu WLTP kulutus täsmää WLTP rangen ja akun koon kanssa.

Esim. VW ID.3
- akku 58/62 kWh
- WLTP kulutus 15,6 kWh/100 km
- WLTP range 420 km

Rangen mukaan laskettu kulutus:
- neton mukaan => 58/4,2 = 13,8 kWh/100 km
- bruton mukaan => 62/4,2 = 14,8 kWh/100 km

ilmoitettu WLTP kulutus ei ole kumpikaan vaan 15,6 kWh/100 km

Mikä tässä on laskulogiikka?

WLTP-kulutus on kulutus seinästä, eli lataushäviö on mukana. Lataushäviö on erisuuruinen riippuen lataustavasta ja tehosta, en tiedä mitä tapaa WLTP:ssä on käytetty.
Edit: Luvut antavat 88,5% hyötysuhteen lataukselle. ihan järkevä luku esim 11kW AC-lataukselle.

Poissa DSL

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 320
  • Ex tiisselisti
    • Profiili
Ev databasesta löytyy omalle sähköautolle seuraavat arvot:

Rated = official figures as published by manufacturer. Rated consumption and fuel equivalency figures include charging losses.

Vehicle = calculated battery energy consumption used by the vehicle for propulsion and on-board systems.
« Viimeksi muokattu: 11.06.21 - klo:15:25 kirjoittanut DSL »
Kia e-Niro 64 kWh.
Skoda Octavia 1.0 TSI.

 




Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy