Kirjoittaja Aihe: Ennuste: Sähköautot lyövät läpi kuuden vuoden päästä – mitä siitä seuraa?  (Luettu 587135 kertaa)

Poissa V60

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 553
  • BMW G21 330d xDrive
    • Profiili
Sähköauto on sähköauto ja plugari on plugari. Eiköhän plugarien kohtalo ola sama kuin bensa/dieselautojenkin. Ei niillä kohta passaa ajella kun ilmastotietäväiset kivittävät lommoille ja valtio aloittaa armottoman verotuksen.
Äläs nyt. Uusia automalleja tulee markkinoille edelleen ilman latausvaihtoehtoa. Nämä ovat juurikin hintaskaalan alapään autoja.

Ja jos pitää polttomoottoritunnelmasta, niin
https://www.thedrive.com/news/40418/toyotas-hydrogen-powered-engine-sounds-pretty-damn-good
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Poissa ReijoM

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 57
  • Audilla ja Toyotalla mennään
    • Profiili
Ja jos plugaritkin lasketaan sähköautoiksi, niin oikeassahan future oli... Vielä aika selvällä marginaalilla.

Jos en aivan väärin lue mitä tuossa lukee, niin vedossa oli kyse sähköautosta ;-)

Jos taas tarkoitus oli lyödä vetoa siten että siihen lasketaan sekä sähköautot ja lataushybridit vs. dieselit, niin pelkästään lataushybridien rekisteröintimäärä ylitti dieselit jo elokuussa 2020.

Siitä Karppa tuskin olisi lyönyt enää huhtikuussa 2021 vetoa.
Audi A6 quattro                      

Toyota Corolla Touring 1,2 T    

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.630
    • Profiili
Ja jos plugaritkin lasketaan sähköautoiksi, niin oikeassahan future oli... Vielä aika selvällä marginaalilla.
Mitä jos lopettaisit sen vääristelyn?

Tuossa vähä aiemmin yritin varovaisesti kysäistäkkin aiheesta, että onko plugarikuski enempi sähköautoilija vai polttisautoilija.
Arvattaen plugarikuski pitää itseään sähköautoilijana. Todellisuudessahan näin ei isossa mittakaavassa kuitenkaan ole, vaikka täälä kaksi autoilijaa näin ajaisivatkin.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.540
    • Profiili
Kyllä ladattavat hybridit monessa luokittelussa sähköautoihin lasketaan. Sähköauto on pääryhmä, johon kuuluu esim. akkusähköauto/täyssähköauto (battery electric vehicle BEV), polttokennoauto (fuel cell electric vehicle FCEV) ja ladattava hybridi (plug in hybrid electric vehicle PHEV).

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.540
    • Profiili
Äläs nyt. Uusia automalleja tulee markkinoille edelleen ilman latausvaihtoehtoa. Nämä ovat juurikin hintaskaalan alapään autoja.

Ja jos pitää polttomoottoritunnelmasta, niin
https://www.thedrive.com/news/40418/toyotas-hydrogen-powered-engine-sounds-pretty-damn-good
Toyota tekee kaikkensa paikatakseen strategista virhettään. Sähköautot ovat pahasti myöhässä, mutta imagoa on pidettävä yllä. Vetyä polttava mäntämoottori on täysin kuolleena synynyt ajatus. Vetymuunnoksen vuoksi hyötysuhde romahtaa jopa selvästi normaalia polttomoottoria huonommaksi.
« Viimeksi muokattu: 03.05.21 - klo:15:10 kirjoittanut teräksenharmaa »

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.346
    • Profiili
Jos en aivan väärin lue mitä tuossa lukee, niin vedossa oli kyse sähköautosta ;-)

Jos taas tarkoitus oli lyödä vetoa siten että siihen lasketaan sekä sähköautot ja lataushybridit vs. dieselit, niin pelkästään lataushybridien rekisteröintimäärä ylitti dieselit jo elokuussa 2020.

Siitä Karppa tuskin olisi lyönyt enää huhtikuussa 2021 vetoa.

Eipä vedonlyöjää kuulunut ja helppo se on ruveta siirtelemään viivoja. Sähköauto on sähköauto ei mikään hybridi.

Mä voisin melkein vetoon tarttua, että dieseleitä rekisteröidään enemmän sähköautoja! Onko veto voimassa ja minkälaisesta pesusta sovitaan? .

Kuka kaivaa nyt Suomessa rekisteröityjen dieseleiden määrät huhtikuussa 2021 (Käytetyt ja uudet)? Maaliskuun löytyy jo, että käytettyjä dieseleitä tuotiin 1598kpl.

Pss. Autopesusta vetoa, että sähköautoja rekisteröidään enemmän kun dieseleiltä huhtikuussa
« Viimeksi muokattu: 03.05.21 - klo:15:18 kirjoittanut -karppa- »
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.540
    • Profiili
Monella on sellaisia pelkotiloja, että laturit ruuhkautuvat kohta, kun sähköautoja myydään lisää. Todellisuudessa laturiverkot kasvavat niin nopeasti, ettei tuillaista ole luvassa. Näiden uutisen verkkojen lisäksi esim. Tesla tuplaa latureidensa määrän kuluvan vuoden aikana.
https://yle.fi/uutiset/3-11897726

Poissa tet

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.030
    • Profiili
Eli asiasta ei voi olla montaa mieltä.

No tehdäänkö testi. Ajetaan molemmat omat automme parkkiruutuun, jossa on liikennemerkki 372 eli "pysäköinti kielletty", ja lisäkilpi jossa lukee "sähköautojen lataus sallittu". Sitten odotellaan lappuliisaa, ja annetaan hänen ratkaista, onko meillä sähkö- vai polttomoottoriauto? Näin ei tarvitse tästä asiasta enää vetoa lyödä, kumpikin maksaa vain omat pysäköintivirhemaksunsa? ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.346
    • Profiili
No tehdäänkö testi. Ajetaan molemmat omat automme parkkiruutuun, jossa on liikennemerkki 372 eli "pysäköinti kielletty", ja lisäkilpi jossa lukee "sähköautojen lataus sallittu". Sitten odotellaan lappuliisaa, ja annetaan hänen ratkaista, onko meillä sähkö- vai polttomoottoriauto? Näin ei tarvitse tästä asiasta enää vetoa lyödä, kumpikin maksaa vain omat pysäköintivirhemaksunsa? ;)

En kyllä tuon parkkipirkon/paten antaisi tuollaista asiaa ratkaista  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.346
    • Profiili
Eipä vedonlyöjää kuulunut ja helppo se on ruveta siirtelemään viivoja. Sähköauto on sähköauto ei mikään hybridi.

Kuka kaivaa nyt Suomessa rekisteröityjen dieseleiden määrät huhtikuussa 2021 (Käytetyt ja uudet)? Maaliskuun löytyy jo, että käytettyjä dieseleitä tuotiin 1598kpl.

Tässä yksi taulukko. Joten koskahan pääsen pesettämään autoni vaikka tuossa ei ole edes huomioitu käytettyjä dieseleitä!

Ensimmäinen neljä kuukautta 2021 verrattuna samaan 1-4 2020:

Bensa 12486 kpl -26%
Diesel 3396 kpl -31%
Sähkö 2116 kpl +90%
Kaasu 396 kpl -55%
Ladattava be hybr 7524 kpl +74%
Ladattava di hybr 349 kpl +372%
Latauskelvoton hyb be 3924 kpl +69%
Latauskelvoton hyb di 473 kpl +97%

Yhteensä 36815 kpl +7%.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa sakal83

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.630
    • Profiili
No tehdäänkö testi. Ajetaan molemmat omat automme parkkiruutuun, jossa on liikennemerkki 372 eli "pysäköinti kielletty", ja lisäkilpi jossa lukee "sähköautojen lataus sallittu". Sitten odotellaan lappuliisaa, ja annetaan hänen ratkaista, onko meillä sähkö- vai polttomoottoriauto? Näin ei tarvitse tästä asiasta enää vetoa lyödä, kumpikin maksaa vain omat pysäköintivirhemaksunsa? ;)
Tällä ajatusmaailmalla ”sähköautot”  ei sitten juurikaan niitä päästöjä vähennä.
https://www.hs.fi/autot/art-2000006405827.html

Poissa a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.501
  • Tietäjät tietää...
    • Profiili
No tehdäänkö testi. Ajetaan molemmat omat automme parkkiruutuun, jossa on liikennemerkki 372 eli "pysäköinti kielletty", ja lisäkilpi jossa lukee "sähköautojen lataus sallittu". Sitten odotellaan lappuliisaa, ja annetaan hänen ratkaista, onko meillä sähkö- vai polttomoottoriauto? Näin ei tarvitse tästä asiasta enää vetoa lyödä, kumpikin maksaa vain omat pysäköintivirhemaksunsa? ;)

Haha tää oli hyvä  :D

Olis kiva kokeilla kuinka pitkälle parkkipirkon tulkinta venyy oikeusasteissa. Jos pysäköin dieselini tollaseen ruutuun ja kytken ctekin tolppaan lataamaan 12v akkua. Täynnä oleva 12v akku pienentää tollasessa micro-hybridissä kulutusta kun auto rullaa valoihin hidastaessa moottori sammuksissa. Todennäköisesti saan tosta sakot, mutta onko se oikein jos oikein ruvetaan nussimaan pilkkua  ;D
Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 85tkm ->
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa future

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Mä voisin melkein vetoon tarttua, että dieseleitä rekisteröidään enemmän sähköautoja! Onko veto voimassa ja minkälaisesta pesusta sovitaan?
Täytyy myöntää, että tiukille se meni huhtikuussa.
"Huhtikuussa rekisteröitiin 8 571 varsinaista henkilöautoa. Suurin osa niistä oli edelleen varustettu perinteisellä bensiinimoottorilla (2 834), mutta ero bensiinimoottorisiin hybrideihin (2 138) ja lataushybrideihin (2 063) ei ollut suuri. Seuraavalla sijalla olivat sähköautot 613 auton rekisteröintimäärällä. Dieseleissä (519) erotetaan samalla tavalla toisistaan lataushybridit (70) ja hybridit (245). Kaasulla toimivia henkilöautoja rekisteröitiin huhtikuussa 89 kappaletta."

https://tekniikanmaailma.fi/tm-analyysi-volvolla-oli-rekisteroinneissa-komea-huhtikuu-teslan-rekisterointimaara-putosi-koska-autoja-ei-tullut-suomeen/?shared=1156540-f8d54702-500

Ja kyllä  tarkoitin pelkkiä sähköautoja 8)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.346
    • Profiili
Täytyy myöntää, että tiukille se meni huhtikuussa.
"Huhtikuussa rekisteröitiin 8 571 varsinaista henkilöautoa. Suurin osa niistä oli edelleen varustettu perinteisellä bensiinimoottorilla (2 834), mutta ero bensiinimoottorisiin hybrideihin (2 138) ja lataushybrideihin (2 063) ei ollut suuri. Seuraavalla sijalla olivat sähköautot 613 auton rekisteröintimäärällä. Dieseleissä (519) erotetaan samalla tavalla toisistaan lataushybridit (70) ja hybridit (245). Kaasulla toimivia henkilöautoja rekisteröitiin huhtikuussa 89 kappaletta."

https://tekniikanmaailma.fi/tm-analyysi-volvolla-oli-rekisteroinneissa-komea-huhtikuu-teslan-rekisterointimaara-putosi-koska-autoja-ei-tullut-suomeen/?shared=1156540-f8d54702-500

Ja kyllä  tarkoitin pelkkiä sähköautoja 8)

Missä on lukemat kaytetyistä maahantuoduista autoista huhtikuussa, jotka rekisteröity Suomeen? Maaliskuussa dieselautoja oli melkein 1600kpl. Vai meinaatko siirtää tolppia?

Pss. Autopesusta vetoa, että sähköautoja rekisteröidään enemmän kun dieseleiltä huhtikuussa

https://www.is.fi/autot/art-2000007955126.html

"Kauppa vilkastui huhtikuussa myös käytetyissä autoissa. Käytettyjen henkilöautojen kauppa vilkastui yli 28 prosentilla verrattuna viime vuoden huhtikuuhun. Kauppoja tehtiin lähes 55 000."
« Viimeksi muokattu: 03.05.21 - klo:21:45 kirjoittanut -karppa- »
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Tonttu66

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 858
    • Profiili
Ilman sekaannuksia, jos puhutaan täyssähköautoista ja plugareista, yhdessä sähköautot.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Poissa future

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Kirjoitin, että sähköautoja rekisteröidään enemmän kun dieseleiltä huhtikuussa. Huhtikuussa 2021 rekisteröitiin 613 sähköautoa ja 519 dieselautoa.

Kumpi näistä lukemista on suurempi?  ;D

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.346
    • Profiili
Kirjoitin, että sähköautoja rekisteröidään enemmän kun dieseleiltä huhtikuussa. Huhtikuussa 2021 rekisteröitiin 613 sähköautoa ja 519 dieselautoa.

Kumpi näistä lukemista on suurempi?  ;D

Meinaatko ettei käytettyinä ulkomailta tuotuja autoja rekisteröidä, kun ne tuodaan Suomeen käyttöön? Tuollahan oli vain uudet autot vai meinasitko ruveta liikuttelemaan tolppia.

Lisäksi lainaus:

"Reijo28821:34
Jaa, pitääkös tuo paikkaansa että dieseleitä on rekisteröity vain 519 kpl huhtikuussa? Tuolta autoalan tiedotuskeskuksen sivuilta kun katsotaan, niin dieseleitä on rekisteröity 788 kpl:ta huhtikuussa.

https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot"



1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Antore

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 810
  • ID.3 1st Max
    • Profiili
Meinaatko ettei käytettyinä ulkomailta tuotuja autoja rekisteröidä, kun ne tuodaan Suomeen käyttöön? Tuollahan oli vain uudet autot vai meinasitko ruveta liikuttelemaan tolppia.

Lisäksi lainaus:

"Reijo28821:34
Jaa, pitääkös tuo paikkaansa että dieseleitä on rekisteröity vain 519 kpl huhtikuussa? Tuolta autoalan tiedotuskeskuksen sivuilta kun katsotaan, niin dieseleitä on rekisteröity 788 kpl:ta huhtikuussa.

https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot"

Ottamatta kantaa kumpia huhtikuussa on rekisteröity enemmän, niin vähän menee olkiukkoiluksi jos otat laskuihin käytetyttyjen autojen myyntiluvut. Niitähän noiden tuontiautojen rekisteröinnit ovat. Mutta ihan tyhmää jankkausta taas jälleen kerran. Mahtaako noissa sähköjen luvuissa olla uudelleenrekisteröinnit mukana? Jos ei ole niin niihin pitää lisätä +1 koska ostin spessurekkarin omaan autoon.

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.227
    • Profiili
No, tuosta voidaan olla montaa mieltä. Kyllä plugari mun mielestäni on sähköauto siinä mielessä, että kyllä sillä on sähköllä tarkoitus ajella suurin osa kilometreistä.
Asianhan voisi jäsentää näin: Onko sähköautossa polttomoottoria? (esim. kuuluuko sähköautoon mahdollisena "lisävarusteena" polttomoottori?). 

Jos vastaus on mielestäsi kyllä, niin silloin hybridi myös on sähköauto. Jos taas vastaus on ei, niin silloin hybridiä ei lasketa tämän topikin otsikon mukaiseksi sähköautoksi. Oma mielipide on että tämän topikin "sähköauto" on todellakin täyssähköauto, kohta suurin osa polttomoottoriautoista on enemmän tai vähemmän sähköavusteisia tai rajattuja pätkiä sähköllä kulkevia, niin ei se niistä tee vielä "aitoja" täyssähköautoja. Formaali määritelmä ei välttämättä tämän kansantajuisen otsikon kanssa täsmää, mutta se nyt on sitten eri tarina.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.227
    • Profiili
Ottamatta kantaa kumpia huhtikuussa on rekisteröity enemmän, niin vähän menee olkiukkoiluksi jos otat laskuihin käytetyttyjen autojen myyntiluvut. Niitähän noiden tuontiautojen rekisteröinnit ovat. Mutta ihan tyhmää jankkausta taas jälleen kerran. Mahtaako noissa sähköjen luvuissa olla uudelleenrekisteröinnit mukana? Jos ei ole niin niihin pitää lisätä +1 koska ostin spessurekkarin omaan autoon.
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot
"Käyttövoimakohtaiset tilastot sisältävät tietoja uutena ensirekisteröityjen autojen määristä käyttövoimiin jaoteltuna."

Yksinkertainen kysymys, kyseisen linkin takana käytetään termiä "uutena" ensirekisteröidyt autot. Siis sisältyykö tähän käytetyt tuontiautot vai ei?
Linkin kuukausikohtaisen tilaston mukaan 2020 / joulukuussa täyssähköt menivät dieseleiden edelle, mutta tänä vuonna diesel johtaa edelleen. Tosin ero ei ole radikaali.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa Kilu7

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Hybridi ei ole sähköauto, vaan sähköavusteinen. Se on vaan fakta.
VW e-Golf -18, Passat 3B5 2.7bit -00.

Poissa Hesse

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 357
    • Profiili
Vattenfallin mukaan vanha kunnon ydinvoima on hiilidioksipäästöjen kannalta paras. Punainen on rakentamisen osuus, keltainen tuotannon aikaiset päästöt. Jos siis lataa kotona omilla aurinkokennoilla, on CO2-päästöt silti vähintään 26 g/kWh ilman latauksen häviöitä.

https://group.vattenfall.com/se/om-oss/hallbarhet/vart-miljoansvar/hallbar-resursanvandning

Poissa Tonttu66

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 858
    • Profiili
Vattenfallin mukaan vanha kunnon ydinvoima on hiilidioksipäästöjen kannalta paras. Punainen on rakentamisen osuus, keltainen tuotannon aikaiset päästöt. Jos siis lataa kotona omilla aurinkokennoilla, on CO2-päästöt silti vähintään 26 g/kWh ilman latauksen häviöitä.

https://group.vattenfall.com/se/om-oss/hallbarhet/vart-miljoansvar/hallbar-resursanvandning

Jos aurinkokennon on laittanut, on päästö jo tapahtunut. Itse aurinkokennojen käyttäminen ja lataaminen ei tietenkään aiheuta enää lisäpäästöjä.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.540
    • Profiili
Vattenfallin mukaan vanha kunnon ydinvoima on hiilidioksipäästöjen kannalta paras. Punainen on rakentamisen osuus, keltainen tuotannon aikaiset päästöt. Jos siis lataa kotona omilla aurinkokennoilla, on CO2-päästöt silti vähintään 26 g/kWh ilman latauksen häviöitä.

https://group.vattenfall.com/se/om-oss/hallbarhet/vart-miljoansvar/hallbar-resursanvandning

Ja kaikki nuo ovat varsin vähäpäästöisiä. Jo nykyisellä Suomen kesmääräiselöä sähkön ominaispäästöllä ollaan erittäin selvästi fossiilisten polttoaineiden alapuolella ja jokainen noista tuossa kuvaajassa näkyvistä on paljon Suomen keskimääräisiäkin päästöjä alhaisemmalla tasolla.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.540
    • Profiili
Monikohan dieselkuski olisi arvannut viisi vuotta sitten, että alkuvuodesta 2021 lasketaan tarkkaan sitä, että rekisteröitiinkö enemmän uusia diesel- vai sähköautoja.

Täällähän on tunnetusti pari hyvin innokasta Ylen areenan seuraajaa. Joko tämä on kuunneltu?

https://areena.yle.fi/audio/1-50780445

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.346
    • Profiili
Ottamatta kantaa kumpia huhtikuussa on rekisteröity enemmän, niin vähän menee olkiukkoiluksi jos otat laskuihin käytetyttyjen autojen myyntiluvut. Niitähän noiden tuontiautojen rekisteröinnit ovat. Mutta ihan tyhmää jankkausta taas jälleen kerran. Mahtaako noissa sähköjen luvuissa olla uudelleenrekisteröinnit mukana? Jos ei ole niin niihin pitää lisätä +1 koska ostin spessurekkarin omaan autoon.

Jos puhutaan huhtikuussa rekisteröidyistä autoista, niin siihen lasketaan sekä uudet että käytetyt. Olisi täyttä idiotismiä muutenkin tuijottaa vain yhtä muuttujaa (Uusia autoja), kun noita käytettyjäkin tuodaan kohtuu paljon maahan.

Ja jos jotain asettelee vedoksi, niin kannattaa ne tolpat laittaa kohdalleen, niin ei tarvitse saivarrella.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.346
    • Profiili
Vattenfallin mukaan vanha kunnon ydinvoima on hiilidioksipäästöjen kannalta paras. Punainen on rakentamisen osuus, keltainen tuotannon aikaiset päästöt. Jos siis lataa kotona omilla aurinkokennoilla, on CO2-päästöt silti vähintään 26 g/kWh ilman latauksen häviöitä.

https://group.vattenfall.com/se/om-oss/hallbarhet/vart-miljoansvar/hallbar-resursanvandning

Jopa yli 40 vuotta sitten ydinvoiman lopettamisesta päättänyt Ruotsi miettii takkinsa kääntämistä  ;D.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/kaantaako-ruotsi-ydinvoimatakkinsa-nyt-puolet-puolueista-kannattaa/44cb6898-27e2-407c-b6f4-76550411a004
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)



Poissa jamo75

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.141
    • Profiili
ja se on 2 vuotta vanha muutenkin, aiva turhaa trollausta nostaa tollaisia
asia ei ole muuttunut mihinkään mydieselin valmistukseen tarvitaan palmuöljen sivutuotteena tulevaa raaka ainetta että mites se pitemmällä välillä auttoikaan maailman parannuksessa ? sillä että kaadetaan loputkin sademetsän palmuöljyn pulan takia ?

Artikkeli on täysin virheellinen, ei pidä paikkaansa. Sähköautot ovat ympäristöystävällisimpiä. Full stop.
Tulossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Ajossa: VW ID.3 1st max
Edelliset: Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

 




Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy