Long Life huoltoväli

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

kt

^Joo niillä selityksillähän minä tämän ketjun aikanaan aloitin. Nyt en tarkoittanut kuitenkaan niitä parametreja, vaan niitä kertoimia, joita on auton ajotietokoneen syöveriin talletettu. Eli

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 10.04.11 - klo:19:19
Tänään kanssa tuota VCDS:ää kokeilin, mutta en kyllä löytänyt hyvä/huono vaihtoehtoja öljylle. Ainoastaan 1 oil quality for fixed interval ja 2 oil quality for longlife. Kakkosella tuo oli. Olihan tuolla sitten aika paljon öljyyn liittyviä muita parametrejä kuten thermal load, soot, jne..
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: kt - 12.04.11 - klo:21:09
^Joo niillä selityksillähän minä tämän ketjun aikanaan aloitin. Nyt en tarkoittanut kuitenkaan niitä parametreja, vaan niitä kertoimia, joita on auton ajotietokoneen syöveriin talletettu. Eli

Istruments-->adaptation. Itsellä ainakaan mitään hyvä/huono vaihtoehtoja ollut.

Adolffi

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 12.04.11 - klo:20:25
Voi myös olla että huoltovälin laskukaavaa on muokattu. Siis uudemmissa autoissa kylmä talvi olisi syönyt huoltovälikilometrejä nopeammin.

Tuo voi tietysti selittää asiaa, jos noin on tehty. Tosin nyt kyllä herää kysmys omalta kohdalta koko LL:n mielekkyydestä, jos kuitenkin joudun vuosittain auton huollattamaan ja maksamaan tuplat "normaalihuollon" hinnasta.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 12.04.11 - klo:21:25
Tänään kanssa tuota VCDS:ää kokeilin, mutta en kyllä löytänyt hyvä/huono vaihtoehtoja öljylle. Ainoastaan 1 oil quality for fixed interval ja 2 oil quality for longlife. Kakkosella tuo oli.

Istruments-->adaptation. Itsellä ainakaan mitään hyvä/huono vaihtoehtoja ollut.

Näin meillä:

Eli jos tuossa painaisi Do It!, niin ainakin jossain asetuksessa öljynlaatu vaihtuisi hyvästä (good) huonoksi (poor).

kt

^Onko siellä myös muita "aseteltavia tietoja" siihen kaavaan liittyen? Thermal load?... jne.... kuten Wekotin väitti.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: kt - 14.04.11 - klo:11:55
^Onko siellä myös muita "aseteltavia tietoja" siihen kaavaan liittyen?

Oli siellä muitakin kohtia, mutta en katsonut sen tarkemmin, kun en niitä kuitenkaan lähde muuttamaan.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: kt - 14.04.11 - klo:11:55
^Onko siellä myös muita "aseteltavia tietoja" siihen kaavaan liittyen? Thermal load?... jne.... kuten Wekotin väitti.

Tuolta näytti itsellä.

kt

Löytyyhän tuolta kaikenlaista. Tässä voi olla yksi selitys noihin "ihmeellisiin" huoltoonkutsuaikoihin. Joku noista parametreistä
on aseteltu sopimattomasti.
Ilmeisesti esim tuo "Thermal load"-parametri  ( 78 ) annetaan jokaiselle moottorille erikseen. Varmaan on muitakin moottorikohtaisia arvoja kaavaa varten.

skriko

Mikähän tuon long lifehuollon 0 päivä on? Kone näyttää aina saman tuloksen, illalla ajettu 10178 ja huoltoon 21100=31278 aina pyörii ennuste samassa uudesta asti. Aika on aina 2v 14pv. Käyttöönotto 10.9.2010 nyt näytti jäljellä 528pv, joten huolto menee 24.9.2012, aina sama juttu. Kuinkahan jos auto on seissyt yli vuoden maassa, niinkuin osa 2008 syksyllä maahantuoduista Scirocco 118 kw sinisistä. Niitä on rek. 2010 kesällä. Mistähän siinä alkaa tuo 0 päivä. Öljythän on olleet tehtaalta laitettuna jo vajaa pari vuotta koneessa. Sitten kun rekisteröi auton ja ajaa pari vuotta niin öljyt 4 v vanhat.

anttito

Asiaa sivuten. Minkälaisella kannalla öljyproppu on VAGin tdi -moottoreissa? Entä tiiviste, onko se esim. kuparia vai kertakäyttöinen?

Öljynvaihtoa mietin ja kun on ensimmäinen vaggilainen ja pohjamuovi peittää koko koneen alaosan, kysyn ensin täältä.

tsiih

19 mm:n normi kuusiokanta, sopii kertakäyttöinen kuparitiiviste 14 mm halkaisijalla ja voipi olla että tarvitset sivuleikkurit vanhan tiivisteen irrottamiseen jos viime kerralla on vaihdettu koko proppu.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

3.6 V6

Kuinka paljon pitää uudella autolla ajaa, että huolto-näyttö antaa jonkinlaisen arvion ensimmäisestä huollon ajankohdasta?

tsiih

Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Rauska

NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Ton-1

Member of a A(udi) & A(prilia) club

Keni1

Itellä Polosessa LL öljyt, kilsoja mittarissa reilut 3 tkm, tänään soittelin öljynvaihdosta. Huoltoon pääsi puhelimitse parissa minuutissa. Ekaa öljynvaihtoa tiedustellessani jo tässä vaiheessa ei huollon kaveri tippaakaan ihmetellyt aikaista öljynvaihdon aikataulua, lauseiden välistä pystyi kuulemaan sanan 'suosittelen' eli joitakin suodattimen tukkeutumisia on havaittu myös LL öljyillä. Samalla selvisi myös, että nokkaketjun pitäisi uusissa TSI koneissa olla laadultaan huomattavasti parempia kuin ekan sukupolven TSI moteissa eli täysin huoltovapaa systeemi...

pelle+

Mitä tarkoitat Ken1? Milloin meinaat vaihdattaa?

Keni1

Lainaus käyttäjältä: pelle+ - 19.04.11 - klo:18:50
Mitä tarkoitat Ken1? Milloin meinaat vaihdattaa?

Vaihto heti kun pikahuollon rengasralli on ohi eli toukuun puolelle menee. Nykyisestä kehittyneestä työstötekniikasta huolimatta nykykoneissa on takuulla ns. valupurseita ja muuta lastua joka uudesta motitsta irtoaa ja jää suodattimeen, tuurilla ei käy mitään ennen 'virallista' LL vaihtoa, mutta kuten mainittu niin on kuulemma öljynsuodattimia menny tukkoon ennen ekaa vaihtoa, tarkemmin en asiasta tiedä mutta jotain öljyjen tahnaisuudesta mainittiin eli ominaisuudet katoais yllättäen ja näin voitelu ei toimi oikein. Golffin eka huolto oli ohjesäännön mukainen n. 30 tkm no problems, Polo on spesiaalitapaus ja siitä pidetään parempaa huolta.

POSSU

Juu-mää vaihdatin 8000km. kohalla. ihan mielenrauhan takia myös.

gloter

Itsekin mietin josko vaihdattaisi tässä piakkoin pelkät öljyt (ja suodattimen tietenkin). Sisäänajokin hoidettu (mittarissa reilut 1700 km). Onkohan sillä väliä, missä vaiheessa, tiedättekö millä kilsamäärällä alan ihmiset sitä suosittelevat (maahantuojan mielestä tähän ei tietenkään ole mitään tarvetta)? Onko kaikki moska  irronnut motissa (1,8 TSI) tässä vaiheessa? Pistääkö huolto huoltokirjaan jonkin merkinnän? En löytänyt pelkille väliöljynvaihdoille omaa paikkaa. Itse en viitsi vaihtaa kun takuunalainen laite on ja vaikka ei paha rasti olisikaan. Vaikuttaako öljynvaihto millään lailla LL-ennusteeseen? Osaan kysymyksiin saisi vastauksen kun soittaisi johonkin huoltoon mutta ei viitsi kiusata joutavilla työtään tekeviä. Täältä yleensä löytyy paremmin tietoa ja joutilaitakin  ;D
Octavia Combi Elegance 1,8 TSI -11

kt

Itse olen ratkaissut tuon ongelman näin:
Ostan suodattinen merkkiliikkeestä = n. 15 euroa. Menen lähimpään pikaöljynvaintoon, josta saa kiinteään huoltoohjelmaan (15tkm)tai LL-ohjelmaan (30tkm) sopivaa laatuöljyä. ( Ne tietävät kyllä mikä sopii). Pyydän heitä vaihtamaan suodattimen ja öljyn= maksaa ehkä 44 euroa.
Kun he kysyvät, että merkitäänkö huoltokirjaan, niin vastaan, ettei merkitä, koska tiedän tämän itse.
Kilometrejä voisit ajella lisää tai vaihtaa nyt, ihan miten haluat, päätös on sinun.
LL-ennusteen laskemiseen ei öljynvaihtosi vaikuta mitään, koska öljypohja on niin tyhmä, ettei se tiedä, mitä sille tehtiin äsken.
Ajelen 60 euroa maksaneena ja tyytyväisenä kotiin.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: kt - 29.04.11 - klo:12:51
Itse olen ratkaissut tuon ongelman näin:
Ostan suodattinen merkkiliikkeestä = n. 15 euroa. Menen lähimpään pikaöljynvaintoon, josta saa kiinteään huoltoohjelmaan (15tkm)tai LL-ohjelmaan (30tkm) sopivaa laatuöljyä. ( Ne tietävät kyllä mikä sopii)...Ajelen 60 euroa maksaneena ja tyytyväisenä kotiin.

Ei mikään huono vaihtoehto, merkkiliike ottaa n. 140 egee :)

En ite ole vielä käynyt vaihdattamassa öljyjä tähän nykyiseen kiesiin, mutta just tänään lisäsin taas litran uutta öljyä kun alko valot vilkkua??? Autolla ajettu nyt 4200 km ja kaksi litraa lisänny öljyä, ei ole aiemmissa autoissa ollut tälläistä öljypoltinta LOL, toivottavasti ohimenevä ilmiö...kyllä yleensä pidemmät välit on ollu öljyn lisäämisen kanssa, tuplasti ahdettua konetta ei autoissani tosin ole ennen ollut...

ram1

Lainaus käyttäjältä: gloter - 29.04.11 - klo:12:40
Itsekin mietin josko vaihdattaisi tässä piakkoin pelkät öljyt (ja suodattimen tietenkin). Sisäänajokin hoidettu (mittarissa reilut 1700 km). Onkohan sillä väliä, missä vaiheessa, tiedättekö millä kilsamäärällä alan ihmiset sitä suosittelevat (maahantuojan mielestä tähän ei tietenkään ole mitään tarvetta)? Onko kaikki moska  irronnut motissa (1,8 TSI) tässä vaiheessa? Pistääkö huolto huoltokirjaan jonkin merkinnän? En löytänyt pelkille väliöljynvaihdoille omaa paikkaa. Itse en viitsi vaihtaa kun takuunalainen laite on ja vaikka ei paha rasti olisikaan. Vaikuttaako öljynvaihto millään lailla LL-ennusteeseen? Osaan kysymyksiin saisi vastauksen kun soittaisi johonkin huoltoon mutta ei viitsi kiusata joutavilla työtään tekeviä. Täältä yleensä löytyy paremmin tietoa ja joutilaitakin  ;D
Väliöljynvaihtoa ei tarvitse kirjata mihinkään ja sen voi tehdä vaikka itse.Se ei vaikuta LL- ennusteeseen.Mun mielestä se eka öljynvaihto kannattaisi tehdä ennen 10tkm.Jos huoltojen välissä vaihdattelee öljyjä, niin 15tkm. välein hyvä.Eihän noita toki tarvitse tehdä, etenkään jos ei itse meinaa ajella autolla montaa vuotta.Netistä Castrolin öljyt 8e litra ja vaihtotyö parikymppiä, jos ei itse tee.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

skriko

Mulla 118 kw Sciroccon mittarissa 10 800 km, öljytikku yläräjasta laskenut vain 2 milliä, joten kulutus noilla metreillä 2 desiä. Huollosta öljynvaihtoajankohtaa tiedustellessani, kysyivät säilytänkö autoa lämpimässä kuivassa tallissa vai ulkona. Kertoessani että lämpimässä kuivassa tallissa ja ettei auto ole juuri koskaan kahta tuntia kauempaa seisomassa ulkona, suosittelivat long life vaihtoväliä 2v/30 000 km tai mitä kone näyttää. Jos auto olisi yöt ulkona tai vaikka katoksessa tai seisoisi päivittäin ulkona esim. työpaikan pihalla niin silloin ehdottomasti öljynvaihto 15 000/vuosi.

ram1

Lainaus käyttäjältä: skriko - 29.04.11 - klo:15:04
Mulla 118 kw Sciroccon mittarissa 10 800 km, öljytikku yläräjasta laskenut vain 2 milliä, joten kulutus noilla metreillä 2 desiä. Huollosta öljynvaihtoajankohtaa tiedustellessani, kysyivät säilytänkö autoa lämpimässä kuivassa tallissa vai ulkona. Kertoessani että lämpimässä kuivassa tallissa ja ettei auto ole juuri koskaan kahta tuntia kauempaa seisomassa ulkona, suosittelivat long life vaihtoväliä 2v/30 000 km tai mitä kone näyttää. Jos auto olisi yöt ulkona tai vaikka katoksessa tai seisoisi päivittäin ulkona esim. työpaikan pihalla niin silloin ehdottomasti öljynvaihto 15 000/vuosi.
Kyllä, etenkin tämä talvi oli rankka LL- autoille, tai mille tahansa autolle.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08

kt

Jos tarttee lisäillä 2 litraa öljyä 4200 km ajossa, niin kannattaa vaihtaa jo öljymerkkiä. Teboilin diamont- tai carat-öljyt on pikaöljyvaihdoissa edullisia ja jostain syystä pysyy moottorissa "kauemmin". Eli pelkät öljyt pikavaihdettuna selviät noin 40 eurolla.
Ei siinä kannata enää internetistä tilailla ja itse lisäillä.

ram1

Lainaus käyttäjältä: kt - 29.04.11 - klo:17:36
Jos tarttee lisäillä 2 litraa öljyä 4200 km ajossa, niin kannattaa vaihtaa jo öljymerkkiä. Teboilin diamont- tai carat-öljyt on pikaöljyvaihdoissa edullisia ja jostain syystä pysyy moottorissa "kauemmin". Eli pelkät öljyt pikavaihdettuna selviät noin 40 eurolla.
Et saa Carattia vaihdettuna mistään 40 ekeen.Hyvä öljy muuten.mut jos syö ton verran, niin eisiinä Carattikaan auta.
Ibiza V Fr CPTA)
Octavia Tdi Hb Rs- 08

Karvis

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 29.04.11 - klo:15:31
Kyllä, etenkin tämä talvi oli rankka LL- autoille, tai mille tahansa autolle.

Normaali talvihan se oli ???
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

ram1

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 29.04.11 - klo:18:15
Normaali talvihan se oli ???
No eipä se ollut.Jos Suomessa hihnanvaihtovälisuositus tietyissä malleissa puolitetaan, niin veikkaisin öljyissä olevan saman.Täällä nuo säänmuutokset todella rajuja verraten muihin maihin.Mulle ihan sama millä kukakin ajelee, mutta jos nettiautosta käytettyä etsisin, niin puolitettu väli olisi ehdoton +.
Ibiza V Fr CPTA)
Octavia Tdi Hb Rs- 08

tn62634

Lainaus käyttäjältä: kt - 29.04.11 - klo:17:36

Jos öljynlisäilystä eroon haluaa, on parempi vaihtoehto vaihtaa autoa...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy