Sitten joskus kun otat auton pois laturista, niin lämmitys (polttoainekäyttöinen tai sähköinen) katkeaa saman tien, mutta joskus taas lämmitys jatkuu piuhan irroittamisen jälkeenkin. Ilmeisesti sillä on väliä, onko laittanut lämmityksen sovelluksesta tai kaukosäätimestä ja onko ajastettu vai ei. Mutta kyllä nämä jotkin ominaisuudet bugeilta vaikuttaa, jos ei lataa täyteen tai ajastettu lämmitys aina lähde käyntiin. Ei voi oikein luottaa ajastuksiin vaan melkein tarkistettava sovelluksesta tilanne ennen lähtöä...
Tänään aamulla lähin ihan normaalisti auto esilämmitettynä ja akku täynnä sähköllä liikkeelle. Melkeimpä heti lähdön jälkeen laitoin hybridi- modelle, kun tiesin ettei sähkö riitä koko matkaan. Sitten alkoi tapahtumaan, ainakin itselle, outoja. Alku matka on 30/ 40 km/h- rajoitusta. Yhtäkkiä auto käytti 3 kertaa peräjälkeen pienen kaasun painalluksen yhteydessä polttiksen äkkiseltään päällä. Ekalla kerralla oikein nykäs, niin et varmasyi huomas mitä tapahtui. Kierrokset nousi 2000rpm ja sitten saamui samantien. 😱 Sitten siirryin kehä 3:lle johon saavuin sähköllä ja kaasua painaessa polttis lähti käyntiin kuten piti, mut auto vetäs ihan pirusti. Mietin et oliko tie muka niin liukas. Outoudet jatkui kehä 3: lla, kun autosta hävisi polttiksen sammutus vauhdissa, kun nosti kaasun esim. alamäessä. Tämä hävisi, kun saavuin kehä 1:sen liityntäkaistalle ja jarrutin nopeuden sopivan pieneksi. Kehä 1:llä auto toimi taas normaalisti. Onko muilla tullut vastaan kyseisiä bugeja? Pitää vielä katsoa obd11: llä onko tullu vikakoodeja aamusesta tötöilystä.
Niin moni asia vaikuttaa, että ei kyllä voi sanoa tarkasti. Oliko akku latauksessa juuri ennen lähtöä? Oliko esilämmitys sisätiloihin päällä? Minkälaista ajoa? Paljonko sisätilan lämmityksen pyynti? Uudemmalla vähemmän ajetulla isommalla akulla olevalla menee tuossa kelissä sen 32-38km. Riippuen taas kaikista tekijöistä.
Et sattumalta katsonut tuosta mittariston "hybridinäkymästä" mikä akun maksimi "ulosantokyky" tuolloin oli? Itse olen huomannut että kun akku on kylmä, on tuo ulosantokyky ~30% maksimista (ilman boostia) - Hybriditilan kun lyö päälle leikkaa se tuosta viellä osan pois ja tuntuu että polttis hörähtää todella herkästi. Muu osuus kuullostaa kyllä vähän erikoiselta. Tossa kun heitin jälkikasvun päiväkotiin niin ainakin täällä pohjoisespoossa oli tiet pirun liukkaita paikoitellen - tekee oikeen pahaa kun liikkellelähdössä sutii niin pirusti ja yht-äkkiä tuleekin paljasta asfalttia ja pitoa...
Pari kantapään kautta opittua huomiota lämmityksestä. Ensinnäkin, jos sallii lämmityksen akkuvirralla, lämpiää todella hyvin, varmaan yhtä hyvin kuin jos olisi kunnollinen virtalähde piuhalle. Eli jos ei sitä Webaa ole ja haluaa ehdottomasti lämpimäksi kuitenkin niin siitä vain ruksia kohtaan "salli lämmittäminen akkuvirralla". Tietenkin sen jälkeen range on jonkin verran laskenut. Toisekseen kun laittaa lämmityksen johonkin, olen huomannut että jostain syystä se häiriintyy jos autoon laittaa jossain välissä virrat sitä ennen. Ilmeisesti se kuvittelee että lähtö tapahtuikin silloin, jolloin se "seuraava lähtö" mihin pitäisi lämmittää, tapahtui auton mielestä jo. Jos jostain syystä käyttää autoa tai edes virtoja päällä, kannattaa käydä asettamassa lämmitysaika uudelleen, vaikka viidellä minuutilla muuttaa että on varmasti uusiutunut, tai ehkä ruksi pois, ja takas riittää. En tiedä onko tämä jokaisessa tapauksessa ollut vikana, mutta itsellä ainakin vähensi huomattavasti ongelmia. Itsellä kävi esimerkiksi pari kertaa niin että olin jo säätänyt kaiken valmiiksi, sitten sammutin auton. Sitten huomasin että haluan laittaa pyyhkimet huoltoasentoon yöksi etteivät jäädy sateessa alhaalla ollessaan. Kytkin virrat, hetkeksi, vain jotta sain siten käännettyä pyyhkimet. Tämän jälkeen ei sitten auto lämminnytkään asetettuun aikaan kun ne virrat oli käyneet pari sekuntia päällä.
Taaskaan auto ei suostunut sammumaan kaasua nostettaessa vaikka jäähdytinnesteet olivat jo lämpimät. Tämä kuitenkin normalisoitui jossain vaiheessa matkaa. Ottaisiko järjestelmän käyttöön jonkun muun arvon täyttyessä?
Mistähän nyt kiikastaa, kun ajon aikana takapenkin kattovalot jää palamaan?
Onko taustapeilin vieressä oleva rear-nappula päällä?
Käsi pystyyn virheen merkiksi ja päätä puskaan... Omaa hölmöilyn syytä oli, että takavalot jäivät palamaan. Mutta tajusinpa sitten senkin vasta nyt, että nuo katkaisijathan toimivat väärin päin, ainakin minun mielestä. Kun painat painikkeen pohjaan, niin se on sama kuin pois päältä. No, kaikkea tässä oppiikin.
ai, en ole huomannut että niillä on mitään fyysisiä asentoja. Eikös se ole vain vaihtokytkin eli muuttaa valojen tilaa? Eli jos ne on takaa laitettu päälle niin sammuttaa ne ja jos ovat pois niin laittaa päälle.
TM:n jutussa oli listattu 50 Suomen eniten myytyä plugaria. Passat oli sijalla 50 ja 69 kpl. Eniten myyty oli XC60 1741 kpl. Volkkarin sukuisista eniten myyty Octaviaa joka sijalla 14 ja 372 kpl.Aika alas Passatti tällä listalla sijoittuu. Toki malli on jo vanha ja hinta kova moniin verrattuna. Tässä Pirkanmaalla tuntuu myös yli puolet B8 Passateista olevan plugareita ja joskus jopa pari tunnin reissulla tätä laskin ja samaa päädyin. Muiden merkkien plugarit eivät toki niin helposti erotukkaan.
Miten hyvin Passateja on saanut tehtaan linjalta pihalle? Konsernilla on selkeä (?) politiikka että tiettyjä plugareita saa kohtuullisesti ja tiettyjä ei saa ollenkaan. Rekisteröintitilastot on enemmän toimitus- kuin myyntitilastoja.
Jaahans.Olisi mahdollisesti auton vaihdon aika, kilometrien vähennyttyä reilusti. Tämmöinen Passat GTE kiinnostaisi. Toki hybrideistä hyvin vähän hajua, joten siksi täytyy hieman kysellä.- sopiiko joku tietty malli suoraan valovirtaan, vai täytyykö/kannattaako vaihtaa heti joku tietty pistoke talon nurkalle? - dsg-ongelmat, näiltä ei voi välttyä, vai onko joku tietty kombinaatio missä ei olisi mekatroniikkaongelmaa, vai selviääkö näistä tasaisilla laatikon öljynvaihdoilla?- joku tietty malli, mitä ei kannata missään nimessä ostaa? Katsellut 2017vm-> malleja, siinä reilun 20k euron luokassa, n. 150tkm ajettunaTuollaisia mietteitä tälleen äkkiä kahvitunnilla tuli mieleen, mielen päällä muutakin mutta en nyt juuri saa päähäni.
Uskaltaakohan tämmöstä ostaa käytettynä, jos autolla tullaan todennäköisesti ajamaan loppuun saakka?(nykyinen golf vm2010 318tkm) eikös näissä lopu kulku jos akku vikaantuu? ja tuon 8 vuotta / 160 000 km akkutakuun jälkeen akun vaihtaminen maksaa melkeen auton ostohinnan verran?
- kaikki sopii valovirtaan.- kannattaa noilla kilsoilla ottaa sellanen, joka on jo rempattu. Taitaa siinä 110 tkm tienoilla alkaa porsimaan nuo laatikot.- ota sellanen missä on webasto, niin säästyt monelta harmitukselta talvisin. Faceliftatussa on vissiin enemmän softaongelmia.
Aika alas Passatti tällä listalla sijoittuu. Toki malli on jo vanha ja hinta kova moniin verrattuna.