Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

vihviuh

Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 07.05.22 - klo:21:32
Huollot kannattaa tsekata.
Huollot selvitetty jo ennakkoon. Huollettu 15 tkm välein, 40 tkm tehty jokin lisähuolto mikä pitää selvittää vielä, 60 tkm vaihdettu laatikkoon öljyt kuten kuuluukin. 90tkm huolto menee vielä myyjän piikkiin

Lähinnä hain muita huomionarvoisia tarkastuskohteita tai auton käytökseen liittyviä asioita. VW, DSG yms. ovat itselle tuntematonta aluetta, joten tipsit otetaan vastaan.

Upikissa

Uutena GTE:läisenä seuraavanlainen huomio (ominaisuus vai vika?). Auto on -21 mallinen GTE, ja kun sillä lähtee liikenteeseen niin, että aurinko paistaa lasiin niin ilmoittaa, että liikennemerkki- lane- ja travelassistentti ei käytettävissä. Auton kun sammuttaa ja lähtee uudelleen liikkeelle kyseiset toiminnot toimivat eikä herjaa/ herjoja näy.
En ole kokeillut alkavatko nuo järjestelmät toimimaan jos autolla jatkaisi matkaa alun herjojen jälkeen.

makelja

Mulla 2020 mallinen antaa samaa herjaa silloin tällöin. Keväällä teki sitä kokoajan, nyt ei enää oikeastaan ollenkaan.
Auto piti mennä viime viikolla sen osalta huoltoon, mutta jouduin sen siirtämään. Eivät suoraan osanneet sanoa mistä johtuisi.

miz

Ei Passat, mutta uusi Leon antanut tuon saman litanian pari kertaa kun lasi kameran edessä on ollut likainen/kuurainen.

ECOisti

Täällä myös samaa vikaa, eli assistantit herjailee toimimattomuuttaan. Ei ollut pitkään aikaan tehnyt sitä ja viime viikolla pitkästi aikaa taas valitti.
Tuota on tutkittu joskus huollossa, mutta ei tullut mitään selvyyttä asiaan.

mattix

Lainaus käyttäjältä: vihviuh - 07.05.22 - klo:21:23
...
Hybridijärjestelmän takuu on kaiketi voimassa sen 8 vuotta / 160 tkm vaikka onkin tuonti? Tyyppiviat tai erityiskohdat jotka pitää tsekata vielä ennen kauppojen lukkoon lyömistä? Jakopään vaihto 6v / +200tkm?
Olisiko näistä apua?

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=49622.msg752849#msg752849

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=28804.msg710534#msg710534

Jaz-

12V akun tyhjeneminen.

Hei, onko muilla vastaavia kokemuksia?

Reilun kk ollut käytössäni vm. 2020 Passat GTE, eli facelift malli, ajettu 80 tkm.

Lähes heti hankittuani, laitoin talliin lataukseen ja ajastin Infotainmentilla lähtöajan aamuksi. Aamun tullen käynnistäessä ensin herjasi läpi kaikki varoitusvalot, ei suostunut käynnistymään, lopuksi valitti hybridivikatilaa ja sitten pimeni tyystin. Soitto hinausautolle, sieltä kannettavalla boosterilla virtaa ja saatiin auto käyntiin. Vein paikalliseen normihuoltoon, jossa vaihdettiin akku (myyjän piikkiin). Hiukan ihmettelin, kun ei ollut kertaakaan varoitellut 12 V akun heikkoa varaustilaa, ja muutenkin että voiko noin uudessa olla akku jo finaalissa.

Tämän jälkeen kuitenkin monta viikkoa hyvää ajoa niin, että latasin aina ilman auton omaa ajastustoimintoa, eli johdolla ulkoisen lämmityspistokkeissa käytettävän kellon avulla, 4h latausta, akku täyteen, ei ongelmia.

Viime viikolla uskaltauduin taas kokeilemaan ajastusta, eli auto yöksi piuhaan ja Weconnectilla lähtöaika aamuksi. Seurasin, että latasi n. 25 km rangen jo illalla, sitten lopetti. Aamulla oli yhä se sama 25 km, eli ei ollut enää ladannut. Weconnectilla ei saanut enää yhteyttä (oli myös "hävittänyt" lähtöajan).

Kävin irrottamassa piuhan ja laitoin uudestaan kiinni, lataus käynnistyi. Puolen tunnin päästä yritin lähteä, sama tilanne kuin edellisellä kerralla. Eli 12 V akku tyhjentynyt, boosterilla hinauskuskilta virtaa ja 90 km lenkki polttomoottorin voimin, että akku latautuu.

Varattu aika ensi viikolle merkkihuoltoon, myyjän piikkiin edelleen onneksi. Mutta ihmettelen kyllä, että mikähän tässä on takana? Miksi tuo ajastus vetää 12 V akun tyhjiin?

Minulle on sanottu (Hämeenlinnan K-Autosta), että latauksessa ei lataa 12V akkua, ainoastaan polttomoottorilla ajaessa ja sähköllä jarrutuksissa. Tästä ilmeisesti eri näkemyksiä? Tämä ei kuitenkaan tätä ongelmaa selitä, oli miten tahansa.

Voiko laturijohdossa olla ongelman syytä? Se ei ole alkuperäinen, ajastuksen ollessa päällä muuntaja "naksahtelee", eli silloin kun piuha on pistorasiassa muttei lataa autoa.

makelja

Kun tuohon omaan GTE:hen on nyt lisätty Virtual Cluster niin mistä löytyy tämä näkymä MIB:stä? Kuva on Arteonista, mutta sillähä ei pitäisi olla merkitystä.



Vai onko tuo sellainen mikä vaatii sen tällä hetkellä vielä puuttuvat kaapelin MIB:n ja VC:n välille?

Herr K

En nyt pääse suoraan autosta katsomaan, mutta muistelen, että ensin painetaan CAR-nappia ja sitten vasemman alakulman painikkeesta ruudulta (se jolla valitaan näkyykö keskinäytöllä esim. ajotiedot, ilmoitukset, jne.). Tuo on yksi valinnoista sitten siinä ajotiedot, ilmoitukset, Virtual Cockpit ja joku muu). Illemmalla voin koittaa tarkistaa omasta autosta, jos ei tuolla löytynyt.
VW Passat Variant GTE

makelja

Ok. Kiitos

Vilkaisen tuolta.

Upikissa

Tuli tuosta digimittarista mieleen. Miten tai mistä saa asettua sen mitä digimittarin keskinäytössä (nopeus ja käyntimittarin välissä ole alue) näytetään liikkeelle lähtiessä. Nyt jos auton sammutan niin, että kyseisessä kohdassa on radion tiedot ja keskikonsolin näytössä radio, niin seuraavan kerran liikkeelle lähdössä digimittariin tulee navigoinnin kartta ja keskikonsoliin Apple car play, eli ei ne toiminnot mitkä oli käytössä/ päällä autoa sammutettaessa.

makelja

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 11.05.22 - klo:14:08
En nyt pääse suoraan autosta katsomaan, mutta muistelen, että ensin painetaan CAR-nappia ja sitten vasemman alakulman painikkeesta ruudulta (se jolla valitaan näkyykö keskinäytöllä esim. ajotiedot, ilmoitukset, jne.). Tuo on yksi valinnoista sitten siinä ajotiedot, ilmoitukset, Virtual Cockpit ja joku muu). Illemmalla voin koittaa tarkistaa omasta autosta, jos ei tuolla löytynyt.

Ei ollut siellä. Mutta se voi olla myös kiinni siitä että koodaus on vielä vähän kesken.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: makelja - 11.05.22 - klo:13:46
Kun tuohon omaan GTE:hen on nyt lisätty Virtual Cluster niin mistä löytyy tämä näkymä MIB:stä? Kuva on Arteonista, mutta sillähä ei pitäisi olla merkitystä.



Vai onko tuo sellainen mikä vaatii sen tällä hetkellä vielä puuttuvat kaapelin MIB:n ja VC:n välille?

Konfiguroidaan 5F moduulin adaptaatiokanavissa. Tämmöiset :
IDE11524-ENG137043-Vehicle function list BAP 2nd generation: expansion-display_configuration_0x45,activated ,192
IDE11524-ENG137044-Vehicle function list BAP 2nd generation: expansion-display_configuration_0x45_msg_bus,Infotainment data bus ,192

Nuo kun laitat tuohon malliin niin pitäisi tulla näkyviin MIB yksikköön CAR valikon alle mittariston asetukset.

Muista buutata MIB tuon muutoksen jälkeen pitämällä pitkään power nappia pohjassa.

makelja

Hienoa. Kiitoksia taas kerran.
Pyydän tekemään nuo seuraavalla kerralla.

vihviuh

Lainaus käyttäjältä: mattix - 09.05.22 - klo:14:46
Olisiko näistä apua?

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=49622.msg752849#msg752849

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=28804.msg710534#msg710534
Kiitos näistä!

Kävin koeajamassa toisen Passatin ja koeajossa ei mitään ihmeempiä noussut esille, mitä nyt renkaat kuluneemmat ja isompi ääniset mitä aiemmin koeajetussa autossa.

Sähköinen peräkontin luukku pitää rutisevaa ääntä auetessaan ja kiinni mennessä, mikä ei omasta mielestä ole normaalia? Onko muilla hiljainen luukku ilman rutinoita?
Toinen huomio oli suht likainen konetila ja huolto ilmeisesti sotkenut öljyn täyttöaukon ympäristön. Korkissa ei ollut mitään ihmeellistä ja mittatikussa puhtaat öljyt.

Onkos näissä normaalisti konetilassa joku peitelevy puolien päällä? Tästä yksilöstä sellainen ainakin jostain syystä puuttui.

Huomenna vielä tarkemmin ja paremmalla ajalla tutustumaan auton kuntoon sisätiloissa. Moottorin ja laatikon välistä stefaa ei taida pystyä tarkastamaan ilman suojamuovien purkua?

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: vihviuh - 12.05.22 - klo:17:49
Kiitos näistä!

Kävin koeajamassa toisen Passatin ja koeajossa ei mitään ihmeempiä noussut esille, mitä nyt renkaat kuluneemmat ja isompi ääniset mitä aiemmin koeajetussa autossa.

Sähköinen peräkontin luukku pitää rutisevaa ääntä auetessaan ja kiinni mennessä, mikä ei omasta mielestä ole normaalia? Onko muilla hiljainen luukku ilman rutinoita?
Toinen huomio oli suht likainen konetila ja huolto ilmeisesti sotkenut öljyn täyttöaukon ympäristön. Korkissa ei ollut mitään ihmeellistä ja mittatikussa puhtaat öljyt.

Onkos näissä normaalisti konetilassa joku peitelevy puolien päällä? Tästä yksilöstä sellainen ainakin jostain syystä puuttui.

Huomenna vielä tarkemmin ja paremmalla ajalla tutustumaan auton kuntoon sisätiloissa. Moottorin ja laatikon välistä stefaa ei taida pystyä tarkastamaan ilman suojamuovien purkua?

Jos sähköluukun moottorit rutisee niin menevät vaihtoon lähitulevaisuudessa. Tarvikkeena n. 200e/kpl ja vaihto helppo 15min työ. Kannattaa toki ruinata ne autoliikkeen piikkiin jos kyseessä oli muuten potentiaalinen auto.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

markun



Viime aikoina lähinnä kaupunkiajoa, aika pienellä kulutuksella pääsee jos latailee säännöllisesti.

Passova

Lainaus käyttäjältä: markun - 13.05.22 - klo:18:25
Viime aikoina lähinnä kaupunkiajoa, aika pienellä kulutuksella pääsee jos latailee säännöllisesti.
Ei paha. Minulla on 2020 mallin Passat ja tiistaina oli kesäisen lämmintä ja kokeilin miten pitkälle pääsee kun välttelen motaria. Nyt kysyisin että onko joku mitannu paljonko akun lataus vie totellisuudessa sähköä kun sen lataa tyhjästä täyteen? Tässähän on se isompi akku, eli 13 kWh. Vai onko se juuri tuo 13 kWh?


Herr K

Lainaus käyttäjältä: Passova - 13.05.22 - klo:19:17
Ei paha. Minulla on 2020 mallin Passat ja tiistaina oli kesäisen lämmintä ja kokeilin miten pitkälle pääsee kun välttelen motaria. Nyt kysyisin että onko joku mitannu paljonko akun lataus vie totellisuudessa sähköä kun sen lataa tyhjästä täyteen? Tässähän on se isompi akku, eli 13 kWh. Vai onko se juuri tuo 13 kWh?


Mulla on ABB:n Terra laturi, jossa on kulutusmittari. Tyhjästä täyteen lataukseen näyttää menevän sen mukaan n. 11-11,5 kWh. Toki tuossa saattaa olla jonkin verran häviötä ja toki akku ei välttämättä ole aina ihan täysin tyhjä latauksen alkaessa, vaikka auto niin näyttäisikin. Luulisin, että tuo mittari on kohtuullisen tarkka kuitenkin
VW Passat Variant GTE

Passova

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 13.05.22 - klo:22:27
Mulla on ABB:n Terra laturi, jossa on kulutusmittari. Tyhjästä täyteen lataukseen näyttää menevän sen mukaan n. 11-11,5 kWh. Toki tuossa saattaa olla jonkin verran häviötä ja toki akku ei välttämättä ole aina ihan täysin tyhjä latauksen alkaessa, vaikka auto niin näyttäisikin. Luulisin, että tuo mittari on kohtuullisen tarkka kuitenkin
Illalla juttelin asiasta erään asiaa paremmin tuntevan kanssa ja hän arveli että muunto verkon AC virrasta auton käyttämään DC virtaan tuo noin 5-10 % häviön.
Sitten oli juttua siitä paljonko tuosta 13 kWh tehosta saadaan lopulta auton käyttöön. Tuo minun kuvassa oleva 56 km matka on ajettu kahtena pätkänä ulkolämpötilan ollessa +18 C ja ja noin 35 km 80 tiellä ja loput 40 - 60 km/t teillä. Hieman säästellen ajoin mutta ilmastointi ym. ihan normaalisti päällä. Hän laskeskeli että tuolla kulutuksella pitäisi päästä 83km tasaista 60 kympin nopeutta ajaen. Jostain ollu lukevinani ettei akun koko kapasiteetti ole käyettävissä???   

akk

Kyllä näillä lämpimillä keleillä pitäisi 50 km aika helpostikin päästä. Ajelen 80 % matkasta motaria pitkin max. n. 120 km/h ja välillä ylikin, silti 43 km matkan jälkeen rangea jää parhaimillaan 8-10 km. Minulla taitaa tyypillinen kulutus olla reilu 17 kWh/ 100 km. Itselle on kanssa tullut mieleen kokeilla miten pitkälle tällä pääsee kun oikein pihistelee  :D
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Wiiseli

Obdelevenillä olen seuraillut akuntasoa täytenä ja polttiksen käynnistyessä. Täytenä akun varaustaso näyttää 94-95% ja polttiksen käynnistyessä 24-25%. Eli about 70% (~10) on kuskin käytössä.
PASSAT GTE VM. 2020

ECOisti

Tein hieman excelöintiä. Hain myWolkswagenista tiedot netistä ja laitoin datat järjestykseen. Miten minusta näyttää, että minulla on raskaampi kaasujalka?  :D
Eli kun katson pitkän ajan kulutusta, niin pyörii lähempänä 30 kWh /100 km kuin missään 20 kWh huitteilla.

Ja aika jännästi on ajot menneet, kun ei ole muka yhtään 40 km rangeja, tuo yksi yli 50 km ja muut alle 40 km.

Mutta sitä en ymmärrä tuolla datassa, että miten se tuolla pisimmällä matkallakaan ei datan mukaan ole käyttänyt kuin 9,6 kWh...?
Tässähän on 13 kWh akku.



Wiiseli

Siinä rangessa näkyy vain ajajan käytössä oleva kapasiteetti eli n. 10kwh. ja loput jää taustalle apuvoimiksi polttiksen käynnistyessä. Mun mielestä toi 9.6 kwh ulosanti on todella hyvin meidän pirssiin verrattuna. Olen useamman kerran noita laskenut ja paras tähän mennessä on 8.8 kwh. Obdelevenillä olen lueskellut akun tilaa "täytenä" latauksen jälkeen ja noissa samoissa luvuissa liikutaan. Aika paljon on 3 vuodessa kapasiteetti laskenu, jos ei paremmin anna ulos.
PASSAT GTE VM. 2020

akk

^^ Ã,,kkiä katsoen näyttäisi että ajat paljon taajamaajoa, jossa on runsaasti pysähdyksiä/kiihdytyksiä. Omalla työmatkalla keskinopeus on kuitenkin selvästi yli 70 km/h sisältäen taajamaosuudet.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

ECOisti

Joo, paljon tulee vain kaupungissa ajeltua. Etätyöt eikä ole työreissuja tai muitakaan pidempiä matkoja viime aikoina ollut.

akk

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 15.05.22 - klo:13:32
Joo, paljon tulee vain kaupungissa ajeltua. Etätyöt eikä ole työreissuja tai muitakaan pidempiä matkoja viime aikoina ollut.

Lyhyillä kauppareissulla kulutus on minullakin helposti yli 30 kWh / 100 km.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Prokkis

Päivää. Nykyinen diisselikosla tekisi mieli päivittää hybridiin. Passatti olis mainio vaihtoehto, mutta tuo range vähän mietityttää. Tyytyminen on pre-faceliftiin, jossa ilmeisesti se pienempi akku. Työmatka 33km/suunta. 50% maantietä ja 50 moottoritietä. Lataus onnistuu kotona ja töissä. Jos vertaa diiseli passattiin niin aika paljon saa sillä erotuksella jo polttoainetta...

Näkyy näitten hinnatkin pompanneen aika mukavasti kun tuossa talvella jo katselin.

Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: Prokkis - 15.05.22 - klo:18:47
Päivää. Nykyinen diisselikosla tekisi mieli päivittää hybridiin. Passatti olis mainio vaihtoehto, mutta tuo range vähän mietityttää. Tyytyminen on pre-faceliftiin, jossa ilmeisesti se pienempi akku. Työmatka 33km/suunta. 50% maantietä ja 50 moottoritietä. Lataus onnistuu kotona ja töissä. Jos vertaa diiseli passattiin niin aika paljon saa sillä erotuksella jo polttoainetta...

Näkyy näitten hinnatkin pompanneen aika mukavasti kun tuossa talvella jo katselin.
On kyllä hinnat pompannut hurjasti. Samoilla kilsoilla sama vuosimalli millä me ostettiin maksaa nykyään väh. 5 kiloa enemmän. Ei taida talvella pienempi akkunen riittää edes yhteen suuntaan. Näissä on käsittääkseni myös lyhyemmät huoltovälit(15tkm tai 1v.) ku dieselissä/bensassa joten kannattaa laskea tarkkaan onko järkeä.
PASSAT GTE VM. 2020

akk

^^ Uskoisin että lämpimillä ilmoilla tuo range riittäisi, etenkin jos malttaa ajaa motarilla esim. 10 km/h alle rajoituksen. Kylmemmillä (< 5 C) säillä puhumattakaan  pakkasista ei varmaankaan pääse koko matkaa sähköllä. Jos jotain suuntaa-antavaa suhdelukua haluaa laskea niin kesällä menee se 50 km, mutta pahimmillaan talvella vain 34 km, tämäkin siis jos pakkasta on n. alle -12 C. Jos on kovempia pakkaspäiviä, niin polttiksella mennään suurin osa, ellei kaikki ajot.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy