Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

Immunity

Lainaus käyttäjältä: Geroniimo - 22.11.21 - klo:07:30
Miten tuo webaston ajastus pre-fl mallissa toimii? En ole törmännyt sellaiseen valikkoon lainkaan.

Löytyy ilmastoinnin menun takaa, sama kuvake kuin webaston kytkentänapissa. Sieltä voi säätää keston tai ajastetun lämmityksen. Näin ainakin omassa 2016 GTE:ssä.

Immunity

Lainaus käyttäjältä: muaddib - 29.09.21 - klo:18:13
Tietääkö joku muuten, mitä tapahtuu, jos tien päällä ajelee hybriditilassa, akussa on rangea ja sitten bensatankki tyhjenee? Jatkuuko matka ongelmitta?

Pihistelijä oli kirjoittanut näin Seatista. Toki eri auto, mutta uskoisin samaan konsernin autoista:
"Ajoin tänään kokeilumielessä hybriditilassa bensatankin ihan tyhjäksi. Läksin aamulla Helsingistä moottoritietä Lahteen päin. Tankki oli ollut jo pitkään punaisella ja bensa rangea oli 25 km. Järvenpään kohdalla range oli 0 km, mutta akussa oli latausta niin paljon, että pääsisin hyvin Mäntsälään, joten jatkoin. Mäntsälässä polttomoottori kävi yhä vaikka range oli ollut pitkään 0 km. Akussa oli yhä 75% latausta, joten laskin, että pääsisin Lahteen joten jatkoin taas. Orimattilassa bensa sitten loppui ja tuli ilmoitus että vain sähköajo on mahdollista. Jatkoin sähköllä Lahteen. Nyt autoon tuli tosin limb-moodi eikä se antanut ajaa yli 80 km/h. Ei edes alamäessä."

Tätä olen itsekin miettinyt, kun pari kertaa ajanut yli 20km bensalla sen jälkeen, kun bensan range on näyttänyt 0km.

markun

Lainaus käyttäjältä: akk - 28.11.21 - klo:15:52
Auton mukana tuli kaksi kappaletta tuollaisia. Mielestäni aika vaikea saada asettumaan kunnolla kohdalleen pistokkeeseen. Tuon myötä sitten töpselin saa työntää aika lujaa autoon kiinni, jotta saisi lukittua. Mielestäni ei siis kauhean hyvä tuote.

Kieltämättä hankala asettaa paikalleen, mutta jos se on kunnolla paikallaan töpseli asettuu ihan normaalisti pistokkeeseen. Kannattaa katsoa kunnolla asennusohjeesta miten se pitää asentaa siihen.

muaddib

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 28.11.21 - klo:18:40
Pihistelijä oli kirjoittanut näin Seatista. Toki eri auto, mutta uskoisin samaan konsernin autoista:
"Ajoin tänään kokeilumielessä hybriditilassa bensatankin ihan tyhjäksi. Läksin aamulla Helsingistä moottoritietä Lahteen päin. Tankki oli ollut jo pitkään punaisella ja bensa rangea oli 25 km. Järvenpään kohdalla range oli 0 km, mutta akussa oli latausta niin paljon, että pääsisin hyvin Mäntsälään, joten jatkoin. Mäntsälässä polttomoottori kävi yhä vaikka range oli ollut pitkään 0 km. Akussa oli yhä 75% latausta, joten laskin, että pääsisin Lahteen joten jatkoin taas. Orimattilassa bensa sitten loppui ja tuli ilmoitus että vain sähköajo on mahdollista. Jatkoin sähköllä Lahteen. Nyt autoon tuli tosin limb-moodi eikä se antanut ajaa yli 80 km/h. Ei edes alamäessä."

Tätä olen itsekin miettinyt, kun pari kertaa ajanut yli 20km bensalla sen jälkeen, kun bensan range on näyttänyt 0km.

Kiinnostavaa, kiitos tästä!

ECOisti

Taas olisi kysyttävää ja ihmeteltävää. Eilen ja tänään kävi siten, että vaikka akussa oli virtaa sähköllä ajoon, niin auto päätti heittää hybridimoodin päälle kesken ajon, eli polttomoottori heräsi käyntiin. Miksi? Pakkasta n. 6 astetta kummassakin tilanteessa.

ZimKork

Oliko nopeutta paljon? Taajaman hitauksissa antaa paremmin ajaa sähköllä kuin maantiellä. Kun nopeus pienenee, antaa usein taas vaihtaa sähkölle.

ECOisti

Ei edes ollut vauhtia kuin n. 50 km/h. Eikä ollut talla pohjaan kyseessä, vaan ihan rauhallista ajoa. Siksi en ymmärräkään tätä...

Hombre85

Sama itsellä aamulla, mittaristossa näytti että tehoa käytössä noin 60% normaalista, siis se ulkokehä. Sitten jouduin vähän kovemmin kiihdyttämään ja bensa hörähti päälle. Ei sammunut kuin vasta uudelleenkäynnistämisellä. Ihme vaan että akku oli noinkin kylmä vaikka oli latauksessa noin 1,5h ennen lähtöä.

akk

^ Sama ilmiö täällä, tosin en ladannut autoa aamulla. Ensimmäistä kertaa näin kävi vaikka pakkasia on ollut aiemminkin. Eli sähköllä lähdettiin,  lämpötila - 5 C. Taajama-ajo meni vielä sähköllä, mutta motarin rappia pitkin maltilisesti kiihdyttäessä, iski polttomoottorin päälle. Samoin huomasin että ”power-%”-nähtön maksimi  oli rajattu johonkin kl 10 tiienoille, kun normaalisti maksimi on kl 12 kohdalla. No, ajelin jonkin aikaa polttomoottorilla, sitten siirryin sähköön, edelleenkin rajatulla teholla. En kyllä keksi syytä miksi se noin toimi  ::)
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Chaos_AD

Lainaus käyttäjältä: akk - 29.11.21 - klo:17:15
^ Sama ilmiö täällä, tosin en ladannut autoa aamulla. Ensimmäistä kertaa näin kävi vaikka pakkasia on ollut aiemminkin. Eli sähköllä lähdettiin,  lämpötila - 5 C. Taajama-ajo meni vielä sähköllä, mutta motarin rappia pitkin maltilisesti kiihdyttäessä, iski polttomoottorin päälle. Samoin huomasin että ”power-%”-nähtön maksimi  oli rajattu johonkin kl 10 tiienoille, kun normaalisti maksimi on kl 12 kohdalla. No, ajelin jonkin aikaa polttomoottorilla, sitten siirryin sähköön, edelleenkin rajatulla teholla. En kyllä keksi syytä miksi se noin toimi  ::)

Täälläkin tullut sama juttu nyt muutamana aamuna, eikä ole edes vaatinut kovaa kiihdytystä. Pakaksta n.-4c. Liikkeelle lähtö kylmästä tallista, jossa oli aamulla 0c.

Aika hanurista, jos ei edes pikkupakkasilla pysty ajamaan normaalisti pelkällä sähköllä.

ZimKork

Onko teillä lämpöpuhallus päällä tai muuten kova energiakulutus? Itse pääsen sähköllä kovemmillakin pakkasilla ihan hyvin, taivasalta kylmänä lähtien. En tosin laita ilmastointia pöhöttämään vaan lähden "minimillä".

Chaos_AD

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 29.11.21 - klo:19:42
Onko teillä lämpöpuhallus päällä tai muuten kova energiakulutus? Itse pääsen sähköllä kovemmillakin pakkasilla ihan hyvin, taivasalta kylmänä lähtien. En tosin laita ilmastointia pöhöttämään vaan lähden "minimillä".

Varmaan pariin kymppiin säädetty. Ei ole kummoista virrankulutusta muuten.

ECOisti

Itse pidän kaikki mukavuudet päällä, penkinlämmittimet aluksi, puhallukset koko ajan, peilien sulatukset, jne. Mutta en ymmärrä, jos akku on täynnä, niin miksi sen pitää vaihtaa hybridimoodiin.

Mistä näette nuo, että paljon tehoa on käytössä? Mikä ulkokehä, missä näytössä? Onko jossain joku salainen tehovalikko, jota en ole löytänyt?
Itsellä auto on Ruotsista tuotu 2019 fl malli ja joitain eroja valikoissa löytyy esim. verrattuna ohjekirjaan.

Passova

Nyt on ollu jo viikon päivät -15 - 20 astetta pakkasta. Auto latautuu yösähköllä ja liikkeelle lähen kylmällä akulla, syystä että eläkeläisen ajoon lähdöt on epäsäännöllisiä,
Webastolla tosin lämmitän sisätilat ennen lähtöä. Akulla pääsee kyllä ajamaan varovasti ajaen, mutta yleensä käynnistän bensakoneen jos vähänkään pitempää matkaa on tiedossa. 22 astetta sisälämpötila, istuinlämmitin alussa täysille ja samaten ratinlämmitin. Mukavuudesta en tingi.

Toisinaan auto tekee hybriditilassa sitä että jos vaikka akussa puolet jälellä, lataa sitä ajon aikana 20 kWt teholla ja bensaa palaa yli 10 litraa. Sitten sammutta bensakoneen ja kulkee vähän aikaa sähköllä, kunnes taas alkaa sama teholatausvaihe. Noin on tehny ainakin kaksi kertaa nyt kovien pakkasten aikana. Onko tuohon selitystä miksi noin tekee? Lämmittää(kö) akkua?

Yleensä mennään ihan normaalisti. Eilen näytti reilun 150 km ajon aikana 5,2 litraa/100km ja sähköä akun tyhjäksi.

akk

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 29.11.21 - klo:22:22
Itse pidän kaikki mukavuudet päällä, penkinlämmittimet aluksi, puhallukset koko ajan, peilien sulatukset, jne. Mutta en ymmärrä, jos akku on täynnä, niin miksi sen pitää vaihtaa hybridimoodiin.

Mistä näette nuo, että paljon tehoa on käytössä? Mikä ulkokehä, missä näytössä? Onko jossain joku salainen tehovalikko, jota en ole löytänyt?
Itsellä auto on Ruotsista tuotu 2019 fl malli ja joitain eroja valikoissa löytyy esim. verrattuna ohjekirjaan.

Käytössä on siis digimittaristo. (Suhteellinen) teho-näyttö on se vasemman puolimmainen ympyrä, jossa näkyy vasemmassa puoliskossa sinisellä "viisarilla" sähkönkäyttö teho-%, ja oikeassa puoliskossa polttomoottorin kierrosluku.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

ZimKork

Tänään ajoin töihin 20 km, josta vajaa puolet motaria nopeudella 100km/h. Yöllä ollut yli 10 astetta pakkasta. Ajaessa auton ulkomittari näytti -8C. Akku oli ladattu täyteen illalla. Aamulla sisätilaa lämmitettiin piuha seinässä, mutta akku varmastikin oli aivan kylmä. Koko matka, mukaanlukien motariajo meni pelkällä sähköllä. Mukavuuksista oli päällä lämpöpuhallin 22C kahden palkin teholla ja stereo soitti musaa. Auto vm.2016 ajettu 195tkm.


ZimKork

#4576
Lisäinfona vielä, lähtiessä range näytti muistaakseni 30km, 20km ajon jälkeen jäljellä 2km. Viime talvena pääsin kovallakin, yli - 20C pakkasella aina koko matkan sähköllä kun välillä pidin puhallinta pois päältä rangen venyttämiseksi.

mattix

#4577
Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 30.11.21 - klo:08:00
Tänään ajoin töihin 20 km, josta vajaa puolet motaria nopeudella 100km/h. Yöllä ollut yli 10 astetta pakkasta. Ajaessa auton ulkomittari näytti -8C. Akku oli ladattu täyteen illalla. Aamulla sisätilaa lämmitettiin piuha seinässä, mutta akku varmastikin oli aivan kylmä. Koko matka, mukaanlukien motariajo meni pelkällä sähköllä. Mukavuuksista oli päällä lämpöpuhallin 22C kahden palkin teholla ja stereo soitti musaa. Auto vm.2016 ajettu 195tkm.
Minulla sama matka ja ulkolämpötila. Auto täyteen ladattu ja webastolla sisätilat hieman plussan puolella lähtiessä, rangea näytti 30 km. Sisälämpötila asetettu 19.5c. Motaria 13 km. Vm. -16, 110tkm ajettu. Koko matka sähköllä, töihin päästessä rangea sama 2 km.

EDIT: akku oli siis ladattu aiemmin täyteen ja kylmä lähtiessä.

Immunity

Jos akku on yhtä kylmä kuin ulkolämpötila (ei ladattu juuri ennen lähtöä) ja sisätila kylmä myös (ei esilämitetty) ennen lähtöä, on virrankulutus aika moinen heti alussa, vaikka sisälämpö olisi laitettu 20 asteeseen. Teho voi olla silloin rajoitettu, kun ei vaan riitä kaikkialle kylmästä akusta.

Itse lähtenyt juuri noin toisinaan liikenteeseen, niin heti alkumatkasta, jossa rullaan ilman kaasua, voi hetkellinen kulutus näyttää 10-15kWh/ 100km. Lämmitysvastus on teholtaan sen 6kW. Auto kun laskee, että ns. pyynti on enemmän kuin mahdollista antaa,  niin lähtee polttomoottori käyntiin. Kovalla pakkasella heti lähdöstä.

Facelift kai jotenkin navin avulla ohjaa sähkön käyttöä ajomatkalla. Pre-FL kai jossain kohdin näin tekee, vaikka ei opastus päällä. Omani on pre-FL. Olen huomannut, että monesti kotiin ajaessa kotipihassa rangea jäljellä 1 tai 2 km. Jos ajan loppumatkan motaria pitkin, polttomoottori hyppää peliin n. 4-6km ennen kotia, mutta jos ajan pienempää tietä, niin näin ei tapahdu. Matkaa kumpaakin reittiä on lähes sama, ja ei auta vaikka ajaisi motarilla 80km/h (sama nopeus, kun pienellä tiellä). Näin tapahtuu 99% ajoista, joten motari vaikuttaa jotenkin siihen, että se säästää kilsoja taajamaan. Sama tapahtuu myös, vaikka navin opastus olisi päällä.

ZimKork

Itse lämmitän mahdollisimman usein ennakkoon, jotta ajaessa ei tarvitse pakkasesta - - > 20°C lämmittää. Lämmityksen kääntö off asentoon vaikuttaa hurjasti ja tuo jopa 10km lisää rangeakin kovalla pakkasella.

jarmoke

Tänään ulkona -10 astetta, auto lämmitetty webastolla. Auto käyntiin, polttomoottori käynnistyy heti. Ajan n. 20m jonka jälkeen auto sallii siirtyä sähkömoodiin. Loppumatkan pääsin sähköllä.
Nimim. kannattiko :)

Mustalaa

Pohdiskelin aiemmin lämmityksen ajastuksen pieleenmenoa. Eilen kokeilin kotipihasta lähtiessä säätää ajastuksen, jossa muutin ajastuksen ajan ja viikonpäivän. Ruokakaupassa en huomannut katsoa mitä auto sanoo sammuttaessa, mutta kotipihaan päästessä auto ilmoitti ajastuksen olevan alkuperäiselle päivälle muutetulle ajalle. Eli joku bugi tuossa E-Managerissa on, kun ei tallenna. Jos muuttaa vain toista, niin toimii yleensä.

Samoin toinen avaimista on sanomassa ilmeisesti sopimustaan irti. Ilmoitti kaksi viikkoa sitten pariston vaihtotarpeesta. Vaihdoin samantein pariston, jottei aiheuta ongelmia. Nyt ilmoitti jälleen viikonloppuna. Onko noita avaimia vaihdettu K-Caarassa ongelmitta uuteen, vai koittavatko diagnosoida ja ajaa niihinkin ohjelmistopäivityksiä ensin :D?
2019 Passat GTE variant , 2012 A5 Sportback 2.0 TFSI Quattro S-Tronic

ZimKork

Minulla sanoo jatkuvasti pariston vaihtotarpeesta. En anna tuon häiritä itseäni.

Milu

#4583
Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 30.11.21 - klo:08:00
Tänään ajoin töihin 20 km, josta vajaa puolet motaria nopeudella 100km/h. Yöllä ollut yli 10 astetta pakkasta. Ajaessa auton ulkomittari näytti -8C. Akku oli ladattu täyteen illalla. Aamulla sisätilaa lämmitettiin piuha seinässä, mutta akku varmastikin oli aivan kylmä. Koko matka, mukaanlukien motariajo meni pelkällä sähköllä. Mukavuuksista oli päällä lämpöpuhallin 22C kahden palkin teholla ja stereo soitti musaa. Auto vm.2016 ajettu 195tkm.



Akun antokapasiteetti tässä on 6,182 kWh. Mielestäni ihan hyvä omiin mittauksiin verrattuna -18 GTE. En ole koskaan saanut yli 6,2 kWh.
Miten laskin? Oletus että loput 2km menee samalla kulutuksella. Laskutoimitus 28,1 x 0,22 = 6,182.

Hombre85

Lainaus käyttäjältä: Milu - 30.11.21 - klo:20:55
Akun antokapasiteetti tässä on 6,182 kWh. Mielestäni ihan hyvä omiin mittauksiin verrattuna -18 GTE. En ole koskaan saanut yli 6,2 kWh.
Miten laskin? Oletus että loput 2km menee samalla kulutuksella. Laskutoimitus 28,1 x 0,22 = 6,182.

Tarkoitatko tuossa että et kylmällä akulla ole koskaan saannut enempää antoa?

Itse aamulla, esilämmitetyllä/ladatulla -18 GTEllä oli tuon kaavan mukaan anto 6,944. 22,4kwh kulutus matkalle ja 31km samalla oletuksella kuin sinä. Matka 26km josta noin 20km motaria 110kmh ja loput taajamaa. Akussa jäljellä 5km kun laitoin parkkiin. Pakkasta -8c. Matkalla auton ilmastointi pois noin 10km matkan ja lämmitys muuten penkinlämmittimellä.

Milu

Lainaus käyttäjältä: Hombre85 - 01.12.21 - klo:07:47
Tarkoitatko tuossa että et kylmällä akulla ole koskaan saannut enempää antoa?

Itse aamulla, esilämmitetyllä/ladatulla -18 GTEllä oli tuon kaavan mukaan anto 6,944. 22,4kwh kulutus matkalle ja 31km samalla oletuksella kuin sinä. Matka 26km josta noin 20km motaria 110kmh ja loput taajamaa. Akussa jäljellä 5km kun laitoin parkkiin. Pakkasta -8c. Matkalla auton ilmastointi pois noin 10km matkan ja lämmitys muuten penkinlämmittimellä.

En koskaan. Tulokset on välillä 5,8 - 6,2 kesät talvet. Akku on testattu viime kesänä ja oli 87% kunnossa, eli akkutakuuseen nähden ok. Ihmetyttää miten näinkin isoja eroja yksilöiden välillä voi olla.

Hannu911

#4586
Lainaus käyttäjältä: Passova - 30.11.21 - klo:05:18
Toisinaan auto tekee hybriditilassa sitä että jos vaikka akussa puolet jälellä, lataa sitä ajon aikana 20 kWt teholla ja bensaa palaa yli 10 litraa. Sitten sammutta bensakoneen ja kulkee vähän aikaa sähköllä, kunnes taas alkaa sama teholatausvaihe. Noin on tehny ainakin kaksi kertaa nyt kovien pakkasten aikana. Onko tuohon selitystä miksi noin tekee? Lämmittää(kö) akkua?
Olen havainnun hieman vastaavaa Octaviassa, mutta vain silloin kun Octavian oma navigaattori opastaa kohteeseen. Noiden parin linkin takana omat havaintoni asiasta. Passatissa saattaa olla sama ominaisuus.
Octavian akun käytön "optimointia"
Octavian akun käytön "optimointia2"

vekkis

Hei,

2018 vuosimalli täällä ja Ruotsin tuonti, kun on ei ohjekirjaa saatavilla.
Saako varashälytintä muuten pois, kuin keskikonsolista ( sisätilanvalvonta ) täpän pois ottamalla?


Aikaisempi diesel malli, siinä oli keskipalkissa kuskin puolella nappi tähän, mutta tässä mallissa sitä ei ole.
Omituiselta tuntuu, että konsolista tämä pitää tehdä ja joka kerta, kun auto käynnistyy tulee se uudelleen tehdä.

Kiitos jo etukäteen vastauksista :)


ZimKork

Ainakin omassa 2016 mallissa on melko alhaalla keskipalkissa (b-pilari) painike josta sisätutkan saa pois päältä. Itsellä mittaristona karvalakki-analogiset mittarit, josko tuolla voisi olla vaikutusta asiaan?

vekkis

karvalakki mittaristo siis itselläkin, se unohtui toki tuossa mainita.

Etsimällä etsinyt, mutta pilarista en tuota nappia löydä  ::)


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy