Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

Juuzay

Lainaus käyttäjältä: mattix - 07.09.21 - klo:19:00
Normaalia.

Rangeen vaikuttavat tekijät:
1) Onko akku lämmin (=juuri ladattu tai lämmin sää)
2) Millaista ajoa pohjalla eli auto käyttää aiempien ajojen kulutusta rangea arvioitaessa
3) Mitä hilavitkuttimia päällä, erityisesti lämmitys kuluttaa rangea

Kesäkeleillä itselläni range 44-49 km (toteuma 30-35 km). Talvella 30-40 km (toteuma 20-30 km) riippuen akun lämpötilasta.

Jees. Vielä piti kysyä että tekeekö auto samat asiat lämmityksen suhteen jos laitan WeConnectista ilmastoinnin päälle vrt. laitan ajastetun lämmityksen?

Tuli eilen ajeltua tosiaan myös bensalla charge-modella konetta lämpimäksi kun se kai fiksua on välillä tehdä. Muuten ajoni on pääosin nurkka-ajoa sähköllä.

duke7

^ omien havaintojen mukaan muuten gte-mode lataa akkua jopa paremmin kuin se latausmode. Toki moottorikin lämpiää siinä. Eli mielestäni se latausmode on turha.
Onko muut havainnut samaa?

Siimajalka

Ajelin toissa päivänä Helsingistä Ouluun, ja jossain Keski-Suomen perukoilla tauon jälkeen EPC-valo syttyi ja tehot tuntuivat olevan melko lailla kadoksissa. Lähinnä tämä huomasi siitä, että kone vaihtoi ylämäissä pienemmälle ja meno oli jotenkin tahmeaa.

Kun en muuta keksinyt, niin ajelin tien sivuun ja sammutin virrat. Käynnistin. No, sehän tuntui auttavan. Valo sammui, ja meno jatkui siitä eteenpäin normaalisti. Siitä sitten 300 kilsaa Ouluun ongelmitta ja eilen takaisin stadiin. Sen jälkeen vielä 150 kilsaa himaan. Ei mitään oireita.

Jostain luin, etttä vika voi olla missä vain, ehkä turbossa, ehkä jossain muualla, mutta voiko olla kyseessä myös joku selittämätön tietokonevika? Lähdenkö pajalle oitis vai odotanko vian toistumista?
Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

Volkkari1960

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 07.09.21 - klo:21:21
^ omien havaintojen mukaan muuten gte-mode lataa akkua jopa paremmin kuin se latausmode. Toki moottorikin lämpiää siinä. Eli mielestäni se latausmode on turha.
Onko muut havainnut samaa?

Latausmode lataa vaikka auto on paikallaan sillä moottori käy koko ajan ja gte-mode vasta sitten kun kaasupoljinta painetaan tienopeuksilla.
Vw Passat GTE 2018 farmari

Juuzay

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 07.09.21 - klo:21:21
^ omien havaintojen mukaan muuten gte-mode lataa akkua jopa paremmin kuin se latausmode. Toki moottorikin lämpiää siinä. Eli mielestäni se latausmode on turha.
Onko muut havainnut samaa?

Ajatus tuossa minulla toki oli, että käytän pelkkää bensakonetta ilman että huilaa missään välissä. Luulis että GTE-modella kulkee välillä vaan sähköllä esim. matalissa nopeuksissa.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Siimajalka - 07.09.21 - klo:21:53
Lähdenkö pajalle oitis vai odotanko vian toistumista?

Kolmas vaihtoehto, etsiydyt lähimmän harrastajan luokse jolla on VCDS niin vian aiheuttajasta saa tarkempaa tietoa ilman merkkihuollon posketonta veloitusta.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Passova

Talvi lähestyy ja kysynkin kuinka tuon GTE:n latausluukku on herkkä jäätymään esim. lumisateella ajettaessa? Ja oletteko suojannu sitä jollain jäätymisen estämiseksi?

akk

^ Samas pohditaan Arteonin kohdalla. Auton mukana tuli jonkilaiset kumikaulukset, jotka voi pujottaa auton puoleiseen lataustöpseliin, ja jotka pitäisi juuri estää jäätymistä. Aika hankala tuo on ollut saada pysymään paikallaan ja aika vaikeasti sen kanssa saa töpselin kiinni niin että lukittuu.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

duke7

En ole ajaessa jäätymistä havainnut. Kaksi talvea siis ollut ajossa nyt.
Siitä on jotain juttua täällä ollut että latauspistoke jäätyy kiinni autoon. Itse lataan katoksessa niin ei ole ollut sitä ongelmaa.

VG

Jäätyyhän se nollan tienoilla lumi/räntäsateessa ajaessa. Ja pistoke tosiaan jäätyy ulkona ladatessa, mukava huomata esimerkiksi kauppakeskuskäynnin jälkeen että jaahas, tähän jäätiin. Itsellä työpaikalla lataus tapahtuu ulkona, ei paljoa naurattanut kun kollegat lähti viime talvena muilla merkeillä liikenteeseen kuin palmun alta. :D

ukormi

Lainaus käyttäjältä: VG - 08.09.21 - klo:10:15
Jäätyyhän se nollan tienoilla lumi/räntäsateessa ajaessa. Ja pistoke tosiaan jäätyy ulkona ladatessa, mukava huomata esimerkiksi kauppakeskuskäynnin jälkeen että jaahas, tähän jäätiin. Itsellä työpaikalla lataus tapahtuu ulkona, ei paljoa naurattanut kun kollegat lähti viime talvena muilla merkeillä liikenteeseen kuin palmun alta. :D

Joku tällainen takakonttiin?:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/7003194/Ryobi-R18HG-0-ONE-akkutoiminen-kuumailmapuhallin-470C-18-V

On noita varmaan edullisempiakin mutta tämä nyt esimerkkinä.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

duke7

Siihen talvella lataukseen on olemassa sellaisia magneetilla autoon kiinnittyviä suojapussukoita. Ei nyt linkkiä ole mutta joku latauskaapeleita myyvä kauppa möi myös sellaisia.

jarmoke

Mulla ei ole jäätnyt kertaakaan niin etteikö olisi saanut piuhaa kiinni/irti suht ok. Mää tosin laittelen jotain silikoni spraytä noihin luukkuihin ja liittimiin silloin tällöin...

VG

Tosiaan, mitä noita nyt oon lähipiirissä seurannut ja itekkin käyttänyt niin ongelma ei ole yhtä paha ainakaan Volvossa, Mitsussa, Mersussa eikä Bemarissa. Teslassa on omanlaisensa jäätymisongelma, mutta ei niinkään latausluukussa.

Passova

Eli kohtuullisen luottavaisena kohti talvea. Minä lataan auton puolilämpimässä tallissa, eli kovinkaan pahoja ongelmia ei liene odotettavissa.

ECOisti

Tänä aamuna lävähti kesken ajon auton näytölle, että päivitys saatavilla. No seuraavissa liikennevaloissa painoin, että päivitä. Ehkä kymmenen sekuntia kesti ja sitten ilmoitti, että valmis. Eihän tähän ymmärtääkseni pitänyt OTA:na pystyä mitään päivityksiä lataamaan? Vai tuleeko jotain linjoja pitkin?

Nyt en ole varma, mutta päivittyiköhän tässä navigointikanta versioon 21,7, vai päivittyiköhän se aiemmin kesällä, kun softakin päivitettiin versioon 0156...

Ei kai mikään navigointikantakaan lataile itseään kymmenissä sekunneissa tai edes minuuteissa?

Miten nämä päivitykset oikein toimii?

makelja

#4186
Mulle tuli sama päivitys. Ja kesti alle yhdet liikennevalot.
Aiemmin olen huomannut sen että ei enää tarvitse täpätä OK:ta MIB:ssä että saa radion näkyviin, vaan se tulee automaattisesti noin 30sek ajon jälkeen.
Navikanta oli jo aiemmin päivittynyt 21.7:aan.
Eli näyttäisi että jotain päivittelevät OTA:na.

Lujaa laatua passat :(

Lainaus käyttäjältä: Woeboe - 07.09.21 - klo:13:40
Yksinkertaistettuna:

- paina jarru pohjaan
--> paina start
--> pidä jarru pohjassa niin kauan kuin kuulet 'plimplom' -äänen ja auto käynnistyy

Jos painat starttia, etkä odota ääntä ja auto offilla sekä väännät vaihteen päälle, niin kyllähän siinä vikavalo jää päälle.

Renkuttamalla starttia päälle ja pois taidat saada tuuriosumilla auton käyntiin.
Noin on toimittu ja odotettu. Tuossa kyllä tulee kehotus painaa jarrua jos sitä ei tee ja matala "gong" ääni kuuluu ja vikavalo/off jää palamaan jos jarrua ei paina. Nyt on scanneri autossa mukana, katsotaan löytyykö mitään ensikerralla. Historiassa oli vain lataukseen liittyvä virhe. Täytyy tarkistaa jarrupolkimen anturit. Autoa käyttää useampi henkilö ja alkuun ei tällaista ilmennyt mutta toivottavasti on näihin liittyvää eikä mitään isompaa, kiitos neuvoista.

Tomber

#4188
Uutena käyttäjänä ja ensiviikolla gte variantin -16 omistajana muutama kiperä kyssäri. Joita tulee varmasti nyt sitten vielä lisää. Selasin tätä viidakkoa läpite sen 50 sivua. Mutta helpoiten saan varmaan vastaukset kun erittelen niitä tähän..
Tulevan pasuunan käyttö on pääasiallisesti työmatkaa 13km suuntaansa ja sielläkin voi ladata onneksi ja satunaiset kauppareissut. Välillä pitää piipahtaa ruutukaavan ulkopuolellekkin ja perheessä on toinen tilaauto. Entinen oli hybrid auris joten mennäämpä asiaan.

1 Kaupungissa varmaan e mode päällä. Mutta vaikka pidemmät reissut. Onko ensiksi järkevä käyttää akku tyhjäksi ja loput b vaihteella jolloin perille päästyä olisi akkua ladattu.

2 Mistä nään karttojen versiot? Voiko itse päivitellä tikulta?

3 Ohjekirja kuin huoltovihko on lontooksi tai muuksi kieleksi. Miten saan sen suomeksi?

4 Samoin radion käyttöliittymä näytti kuvissa olevan enkuksi. Saako suomeksi omin kätösin usbilla helposti? Vai pitääkö mennä marmorille ja mitähän se kustantaisi?

5 Mukaan tuli pelkkä kotilatausjohto. Sillä pärjään kotona ja töissä. Kotona ajattelin että saisi väliin kulutus mittarin. Tuleeko johdosta noin 5-10% häviö niin kuin jossain on ollut puhetta?

6 Sattuneesta syystä myyjä ei ollut laittanut ilmoitukseen varustetasoa. (autonetissä olevilla muillakaan ei aina näytä olevan) Näkeekö kuvista mikä se on? Vakiona tässä oli jo aika kattava varustelista. Tästä tulevasta löytyi mm. panorama katto. Mittaristo oli ämpärinpohja mallinen.

7 Kävin paikallisessa liikkeessä koeajaa vastaavan ja noin samanverran ajetun. Hyvin tuntui kulkevan. Liikkeen autolla ajoi e modella sen 49km. Tässä tulevassa oli täyteen laattuna 39km. Eli käyttöä läytyy. Mikä on olennaista poistumaa akun kunnosta? Ja akun takuu tuontiautona ja voiko akun varauksen saada selville mahdollisen vaihon yhteydessä esim. takuuseen?

8 Oikea softa puhelimeen ja sen toimivuus?

9 Talvi rokottaa sähköllä ajettavuutta. Talvet minulla on auto pihalla. Mikä on tuolloin kannattavin tapa ladata akkua ajastettuna? Tapahtuuko ajastus autosta itsestään vai puhelimen välityksellä.

10 Myyjä laittoi kaupanpäällisiksi jakopääremontin ja seuraavan määräaikaishuollon. Kkoska se tulisi kysymykseen 6000km päästä. Samoin ohjekirjan seuraavan huollon. Dsg öljyvaihtoon oli vielä sen 40k km. Mitä muuta pitäisi huomioida. Onko gte myös yhtä huoltovapaa kuin edellinen autoni hybrid auris.

10 Koeajoauton b vaihteella generointi oli voimakasta. Mistä valitaan voimakkuuden säätö.

11 204tkm oleva seuraava huolto on käytännössä mikä? Tämä tulee siis liikkeen piikkiin.

Tässä näin alkuun. Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.


a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Tomber - 10.09.21 - klo:02:11
Uutena käyttäjänä ja ensiviikolla gte variantin -16 omistajana muutama kiperä kyssäri. Joita tulee varmasti nyt sitten vielä lisää. Selasin tätä viidakkoa läpite sen 50 sivua. Mutta helpoiten saan varmaan vastaukset kun erittelen niitä tähän..
Tulevan pasuunan käyttö on pääasiallisesti työmatkaa 13km suuntaansa ja sielläkin voi ladata onneksi ja satunaiset kauppareissut. Välillä pitää piipahtaa ruutukaavan ulkopuolellekkin ja perheessä on toinen tilaauto. Entinen oli hybrid auris joten mennäämpä asiaan.

1 Kaupungissa varmaan e mode päällä. Mutta vaikka pidemmät reissut. Onko ensiksi järkevä käyttää akku tyhjäksi ja loput b vaihteella jolloin perille päästyä olisi akkua ladattu.

2 Mistä nään karttojen versiot? Voiko itse päivitellä tikulta?

3 Ohjekirja kuin huoltovihko on lontooksi tai muuksi kieleksi. Miten saan sen suomeksi?

4 Samoin radion käyttöliittymä näytti kuvissa olevan enkuksi. Saako suomeksi omin kätösin usbilla helposti? Vai pitääkö mennä marmorille ja mitähän se kustantaisi?

5 Mukaan tuli pelkkä kotilatausjohto. Sillä pärjään kotona ja töissä. Kotona ajattelin että saisi väliin kulutus mittarin. Tuleeko johdosta noin 5-10% häviö niin kuin jossain on ollut puhetta?

6 Sattuneesta syystä myyjä ei ollut laittanut ilmoitukseen varustetasoa. (autonetissä olevilla muillakaan ei aina näytä olevan) Näkeekö kuvista mikä se on? Vakiona tässä oli jo aika kattava varustelista. Tästä tulevasta löytyi mm. panorama katto. Mittaristo oli ämpärinpohja mallinen.

7 Kävin paikallisessa liikkeessä koeajaa vastaavan ja noin samanverran ajetun. Hyvin tuntui kulkevan. Liikkeen autolla ajoi e modella sen 49km. Tässä tulevassa oli täyteen laattuna 39km. Eli käyttöä läytyy. Mikä on olennaista poistumaa akun kunnosta? Ja akun takuu tuontiautona ja voiko akun varauksen saada selville mahdollisen vaihon yhteydessä esim. takuuseen?

8 Oikea softa puhelimeen ja sen toimivuus?

9 Talvi rokottaa sähköllä ajettavuutta. Talvet minulla on auto pihalla. Mikä on tuolloin kannattavin tapa ladata akkua ajastettuna? Tapahtuuko ajastus autosta itsestään vai puhelimen välityksellä.

10 Myyjä laittoi kaupanpäällisiksi jakopääremontin ja seuraavan määräaikaishuollon. Kkoska se tulisi kysymykseen 6000km päästä. Samoin ohjekirjan seuraavan huollon. Dsg öljyvaihtoon oli vielä sen 40k km. Mitä muuta pitäisi huomioida. Onko gte myös yhtä huoltovapaa kuin edellinen autoni hybrid auris.

10 Koeajoauton b vaihteella generointi oli voimakasta. Mistä valitaan voimakkuuden säätö.

11 204tkm oleva seuraava huolto on käytännössä mikä? Tämä tulee siis liikkeen piikkiin.

Tässä näin alkuun. Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.

1 B-vaihde tarkoittaa että kun nostat jalan kaasulta niin auto moottorijarruttaa lataamalla akkua. Jos haluat ladata akkua ajaessa niin että loppumatkasta olisi taas E-mode käytettävissä niin silloin pitää valita latausmoodi joka siis käytännössä tekee bensasta sähköa. Esim. Jos ajat 100km moottoritietä niin ei ole merkitystä onko D vai B vaihde niin akku on tyhjä moottoritien lopussa.

2 Kartta päivitetään itse, päivitystapa riippuu navin mallista. Jos Discover Media niin sitten otat auton hansalokeron lukijasta muistikortin ja tietokoneen avulla lataat siihen uuden kartan, jos Discover Pro niin sitten lataat uuden kartan USB-tikulle tai muistikortille ja asennat sen tikulta/kortilta autoon (asennus kestää 30-60min). https://app-connect.volkswagen.com/mapupdates/car/.

3 Merkkiliikkeen varaosatiskiltä tilaamalla saat ohjekirjat, perus Passattiin (ei GTE) auton kirja + navin kirja maksaa noin 120e.

4 Radion/navin valikoista voi valita kielen, jos vaihtoehtona ei ole suomea niin sitten on pärjättävä englannilla, näin vanhoihin ei pysty päivittämään kielipakettia.

7 Akun takuu: VW antaa akulle 6v / 160tkm takuun. Autosi on ilmeisesti ajettu 198tkm? Eli akulla ei ole takuuta koska kilometrit on täynnä. Jos ostit auton liikkeestä niin myyjällä toki virhevastuu mutta uskaltaisin väittää että noilla kilometreillä myyjän vastuu varmaan pienempi kuin ostajan.. Mikäköhän näissä lataushybrideissä on oletettu käyttöikä kuluttajaviranomaisen mielestä?

10 B-vaihde on "moottorijarrutusta" varten, jos haluaa rullata mahdollisimman pitkälle niin sitten kannattaa ajaa D-vaihteella.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

KesKari

Lainaus käyttäjältä: Tomber - 10.09.21 - klo:02:11
10 Koeajoauton b vaihteella generointi oli voimakasta. Mistä valitaan voimakkuuden säätö.

Kaasupolkimella, ei nosta jalkaa kokonaan pois "kaasulta", niin saa säädeltyä tarpeen mukaan.
Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021
ex Passat 1,6 TDI 88kW DSG Highline 2015

Turbokiisseli

Akkutakuu on 8 vuotta / 160tkm
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Aba

Lainaus käyttäjältä: Tomber - 10.09.21 - klo:02:11

10 Koeajoauton b vaihteella generointi oli voimakasta. Mistä valitaan voimakkuuden säätö.

Muilla tämän sivuston PHEV-palstoilla onkin jo todettu, että hävikkien takia rullaamalla saa parhaat kilsat irti akusta. Sitä generointia kannattaa käyttää vain jos tarvitsee jarruttaa esim. liikennevaloihin tms. Eli rullaa D-asennossa tai vaihtaa jopa vapaalle alamäessä, koska ainakin Superb iV alkaa lataamaan jos auto tunnistaa kiihtymistä alamäkeen. Kaasupolkimella tosiaan saa säädettyä sitä lataamisen voimakkuutta B-asennossa.
Superb Combi 1.4 TSI PHEV Ambition iV DSG -20
Ex-Superb Combi Ambition 2.0 TDI (man) 110KW CRLB -16
Ex- Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG -11 CFHC
Ex-Fabia RS -06

Topjanne

Lainaus käyttäjältä: Aba - 10.09.21 - klo:11:02
Muilla tämän sivuston PHEV-palstoilla onkin jo todettu, että hävikkien takia rullaamalla saa parhaat kilsat irti akusta. Sitä generointia kannattaa käyttää vain jos tarvitsee jarruttaa esim. liikennevaloihin tms. Eli rullaa D-asennossa tai vaihtaa jopa vapaalle alamäessä, koska ainakin Superb iV alkaa lataamaan jos auto tunnistaa kiihtymistä alamäkeen. Kaasupolkimella tosiaan saa säädettyä sitä lataamisen voimakkuutta B-asennossa.

Liikennevaloihin hidastettaessa saa generoinnin päälle vähäksi aikaa myös rattivaihdevipua nykäisemällä. Vaihtaa siis pienemmälle ja palautuu pysähdyksessä tai nykäisemällä oikeanpuoleista vipua vähän pidempään.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 10.09.21 - klo:08:20
7 Akun takuu: VW antaa akulle 6v / 160tkm takuun.

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 10.09.21 - klo:10:07
Akkutakuu on 8 vuotta / 160tkm

Juuri näin, itselle tuli ajatusvirhe tossa eli oikea toi 8v / 160tkm. Jokatapauksessa kyseisestä autosta siis akkutakuu loppunut kilsojen takia..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Aba

Lainaus käyttäjältä: Topjanne - 10.09.21 - klo:11:56
Liikennevaloihin hidastettaessa saa generoinnin päälle vähäksi aikaa myös rattivaihdevipua nykäisemällä. Vaihtaa siis pienemmälle ja palautuu pysähdyksessä tai nykäisemällä oikeanpuoleista vipua vähän pidempään.

Jeba. Mulla ei ole rattivaihteita eli vain kepillisellä versiolla siirtämällä vaihdekeppi M-asentoon. Silloin ei turhaan pelottele takanatulijoitakaan jarruvaloilla.
Superb Combi 1.4 TSI PHEV Ambition iV DSG -20
Ex-Superb Combi Ambition 2.0 TDI (man) 110KW CRLB -16
Ex- Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG -11 CFHC
Ex-Fabia RS -06

Banned

Lainaus käyttäjältä: Aba - 10.09.21 - klo:13:33
Jeba. Mulla ei ole rattivaihteita eli vain kepillisellä versiolla siirtämällä vaihdekeppi M-asentoon. Silloin ei turhaan pelottele takanatulijoitakaan jarruvaloilla.
Mulla ainakin syttyy jarruvalot, kun generoimalla hidastaa.
Passat GTE

Aba

Lainaus käyttäjältä: Banned - 10.09.21 - klo:15:21
Mulla ainakin syttyy jarruvalot, kun generoimalla hidastaa.

Joo, jos B-moodia käyttää niin silloin palaa, mutta ei M eli manuaalilla.
Superb Combi 1.4 TSI PHEV Ambition iV DSG -20
Ex-Superb Combi Ambition 2.0 TDI (man) 110KW CRLB -16
Ex- Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG -11 CFHC
Ex-Fabia RS -06

eVW

Lainaus käyttäjältä: Passova - 08.09.21 - klo:07:03
Talvi lähestyy ja kysynkin kuinka tuon GTE:n latausluukku on herkkä jäätymään esim. lumisateella ajettaessa? Ja oletteko suojannu sitä jollain jäätymisen estämiseksi?

Kyllä se jäätyy. Oma GTE on nyt ollut viisi talvea pihatolpasta latauksessa täällä ±0 °C:n räntäsadevyöhykkeellä ilman suojaa säältä. Latausliittimen paikka etumaskissa on käsittämättömän idioottimainen sekä talven että autotallilataamisen kannalta (auto on pitkä jo muutenkin). Sen lisäksi tuo polttomoottoriautoihin kehitetty luukun mekanismi on ihan liian rimpula sähköautoihin. Ainakin omalta kohdaltani se on mennyt takuuseen niin Passatissa kuin eGolfissakin, kun ei se kestä jokapäiväistä availua.

Tässä erilaisia talvivaivoja latauksen kanssa:


  • Luukun saa ajossa jäätymään kiinni, mutta yleensä lempeän ohjaava nyrkinisku auttaa.
  • Latauspiuhan saa jäätymään kiinni liittimeensä.
  • Latausluukun kiinnipitolipareen (sen hahloon menevän) saa jäätymään kiinni luukkuun.
  • Latausluukun kiinnipitomekanismin (se kokoon puristuva muovisylinteri) saa jäätymään kiinni...
  • ... ja auki.
  • Latausliittimen kiinnipitomekanismin (solenoidi plus vipu) saa jäätymään kiinni niin, ettei piuhaa saa kiinni...
  • ... sekä myös niin, ettei piuhaa saa irti.

Näistä voi sitten haarukoida kaikkia mahdollisia hauskoja tilanteita. Se on vielä ihan kesyä, ettei autoa saa lataukseen (ellei bensaluukku ole jäätyneenä kiinni samaan aikaan, kuten minulle kävi kerran). Sen sijaan silloin on vitsit vähissä, kun kiireessä huomaa, ettei latauspiuha irtoa autosta.

Hyvä uutinen on kuitenkin siinä, että muiden ei tarvitse kokeilla tätä ihan niin vaikean kautta kuin mitä itse aluksi kokeilin. Korostan vielä sitä, että minulla auto on vaikeimmissa mahdollisissa oloissa latauksessa, katoksessa tai sisällä lataavilla ei näitä pulmia ole ollenkaan samalla tavalla. Mutta tässä omat selviämiskonstini:


  • Harjaa luukun ympäristö puhtaaksi ennen avaamista. Vaikka olisi kiire.
  • Puhdista lumet ja rännät pois luukun sisältä ennen sulkemista (lumi lähtee puhaltamalla). Vaikka olisi kiire.
  • Silikonia voi laittaa sopiviin paikkoihin, niin jää lähtee helpommin.
  • Suojaa liitin latauksen ajaksi. Tähän on hienoja sadetakkeja saatavilla, itse heitän vain kangasrätin päälle.
  • Varaa jo etukäteen hiustenkuivaaja ja sille sähköä; sillä nuo jumit aukeavat. (Minulla on pitkä roikka, koska tolppa on Mennekes.)

Joskus auton alkutaipaleella jossain kampanjassa johdon auton pään liittimen päälle sai sellaisen hienon kumikauluksen. Teoriassa se estää liittimen suoran jäätymisen autoon kiinni, mutta en kyllä itse huomannut sen vähentävän pulmia. Omalla kohdallani ohje #4 on ollut kaikkein tärkein, sillä pääsi jokatalvisista kiroiluista melkein kokonaan eroon.

(Tosimiehet vaihtavat hiustenkuivaajan kuumailmapuhaltimeen tai tohoon, mutta minulla ei ole aikaa jäädä tekemään tulitöiden vaatimia jälkivartiointeja...)

eVW

Lainaus käyttäjältä: Aba - 10.09.21 - klo:11:02
Muilla tämän sivuston PHEV-palstoilla onkin jo todettu, että hävikkien takia rullaamalla saa parhaat kilsat irti akusta. Sitä generointia kannattaa käyttää vain jos tarvitsee jarruttaa esim. liikennevaloihin tms. Eli rullaa D-asennossa tai vaihtaa jopa vapaalle alamäessä, koska ainakin Superb iV alkaa lataamaan jos auto tunnistaa kiihtymistä alamäkeen. Kaasupolkimella tosiaan saa säädettyä sitä lataamisen voimakkuutta B-asennossa.

Olen vähän harrastuksen vuoksi yrittänyt saada vuoden 2016 Passat GTE:n kulkemaan mahdollisimman vähällä sähköllä kuitenkaan tinkimättä matkanopeudesta. (Reseptit eivät välttämättä toimi uudemmilla samalla tavalla, koska osa on auton softasta kiinni.) Tuossa yllä on paljon viisautta, mutta tässä vähän pohdintaa oman viiden vuoden kokemukseni pohjalta.

B-vaihde kuluttaa käytännössä kaikessa ajossa enemmän energiaa kuin D. Tämä johtuu siitä, että jarrutustoiminnon kanssa auton teho heittelee enemmän kuin ilman. Jos B-vaihteella yrittää mennä lähellä nollatehoa, tehomittari pompottelee plussan ja miinuksen välillä. Siitä on seurauksena a) matkustajien valitus ja b) ylimääräinen energiankulutus. Nykivämmän menon huomaa jopa vakionopeussäätimen kanssa.

Alamäet ovat paha paikka. Niissä voi joko nykäistä vaihteen vapaalle tai sitten pitää kaasulla D-vaihteella tehomittarin nollilla. En ole huomannut näissä vaihtoehdoissa olennaista eroa kulutuksessa, mutta muutaman kerran pieni säästö on vaihdettu isoksi kulutukseksi, kun bensamoottori on halunnut tulla mukaan takaisin N:ltä D:lle vaihdettaessa. Lisäksi N-B -siirtymä on hankala, jos tulee tarve hillitä enemmän.

B on erittäin käyttökelpoinen kaupunkiajossa, koska sitä voi käyttää jarrupolkimen korvikkeena monessa kohdassa. Teoriassa jarrutus ajaa saman asian (auto päättää regeneroinnin ja jarrulevyjen välillä), mutta käytännössä syystä tai toisesta auto kuitenkin tuntuu käyttävän enemmän mekaanista jarrutusta polkimen kanssa. Niinpä automaattivaihteisessa autossa joutuu nykimään vaihdekeppiä (jos ei ole rattilipareita) melkoiseen tahtiin, mutta siihen tottuu. (Sähköautoilijana kyllä kaipaisin sitä ratin vieressä olevaa portaatonta regen-jarruvipua. Ai, että se olisi mukava.)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy