Kirjoittaja Aihe: Passat GTE  (Luettu 892622 kertaa)

Poissa ECOisti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Passat GTE
« Vastaus #3900 : 08.06.21 - klo:10:18 »
Ok, hyvä tietää. Pitäisi saada uusi sähköpiuha vedettyä ja 16 A sulake pihalle, niin uskaltaisi latailla sitten 10 A teholla. Sehän tietää jo puolet nopeampaa latausta! :)
Tämä viritys on toki jo tekeillä, kun vain ehtisi...

Poissa a_jaba

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.535
  • Tietäjät tietää...
    • Profiili
Vs: Passat GTE
« Vastaus #3901 : 08.06.21 - klo:10:52 »
Tarkennus, se puolittaa laturin latausvirran. Eli jos käytössä wallbox joka antaa sen 16A, silloin rajoitettu on 8A. 10A laturilla, 5A ja 8A laturilla, 4A.

Okei, hyvä jos noin loogisesti osaa toimia.

Tosin eikös täällä (ja Superb iV osastolla) puhuttu paljon tästä kun alkuun noi 8A tilapäislaturit aiheutti jatkuvasti ongelmia mutta toimivat kuitenkin kun autosta oli rajoitettu lataus päällä. Muistelisin että silloin monet mainitsi nimenomaan 5A latausvirran eli siinä kohtaa ei menisi puoliksi.

Ja mitenköhän toi rajoitettu tila toimii jos wallboxissa on tyrkyllä 1 x 32A? Ottaako auto tuosta puolet 1 x  16A (eli oman maksiminsa) vai omasta maksimista puolet eli 1 x 8A?
Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 85tkm ->
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm

Poissa passo_s

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 963
    • Profiili
Vs: Passat GTE
« Vastaus #3902 : 08.06.21 - klo:11:35 »
https://login.k-auto.fi/Account/Register?returnUrl=https://oma.k-auto.fi/
kas tuolta löytyi laadunparannuskampanjat. Ei ole mun GTE:llä tarvetta mennä pajalle laatua parantamaan.

Poissa makelja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.510
    • Profiili
Vs: Passat GTE
« Vastaus #3903 : 08.06.21 - klo:14:33 »
Ok, hyvä tietää. Pitäisi saada uusi sähköpiuha vedettyä ja 16 A sulake pihalle, niin uskaltaisi latailla sitten 10 A teholla. Sehän tietää jo puolet nopeampaa latausta! :)
Tämä viritys on toki jo tekeillä, kun vain ehtisi...
Jos tuon teet niin laita sitten varmuuden vuoksi ns. supersuko rasia niin ei tule senkään kanssa sitten ongelmia että lämpenisi liikaa. Normi suko pistorasiahan on mitoitettu 10A:lle. Tarkoitan siis jos jossain vaiheessa hankit nopeamman latauslaitteen, kuin tuo mikä tulee mukana.

Edit:
Mulle on kamppis odottamassa: Tuo etutunnistuslaitteen joku homma.

Poissa Wiiseli

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Passat GTE
« Vastaus #3904 : 08.06.21 - klo:19:39 »
Mulle selvis kamppanjat muissa asioissa valtuutettun huoltoon soittaessa. Ainakaan k- autossa tai oma volkswagenissa ei niitä vielä näy.

Poissa ECOisti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Passat GTE
« Vastaus #3905 : 09.06.21 - klo:08:28 »
Jos tuon teet niin laita sitten varmuuden vuoksi ns. supersuko rasia niin ei tule senkään kanssa sitten ongelmia että lämpenisi liikaa. Normi suko pistorasiahan on mitoitettu 10A:lle. Tarkoitan siis jos jossain vaiheessa hankit nopeamman latauslaitteen, kuin tuo mikä tulee mukana.

Edit:
Mulle on kamppis odottamassa: Tuo etutunnistuslaitteen joku homma.

Ok, pitää harkita tuota rasiaa.
En tiedä, tulenko toista laturia hankkimaan. Ei tuossa ole varmaan muuta vaihtoehtoa kuin joku laturi, joka työntäisi 13 A pihalle?
Ei kehtaisi 16 A:lla ladata 16 A sulakkeen takaa.

Varailin huoltoa ja noista muista aiemmin listaamistani ihmettelyistä (seisontajarrun ja assistantien vikailmoitukset) sanoi, että joku kampanja siellä odottaa, jossa softa päivitetään ja katsotaan poistuuko viat sen myötä. Jos ei, niin kaipa nuo tehdastakuulla saa korjattua.

Miten muuten tuo tarkastushuolto, joka sekin on tehtävä joka vuonna, mitä siihen mahtaa kuulua tarkalleen?
Varasin tämän ekan huollon nyt marmorilta, kun ajattelin, että tehdään vielä takuuaikana näin, mutta jatkossa vien varmaankin huoltoon johonkin hieman halvempaan paikkaan.
Sen verran oli suolainen hinta tulossa (400 €) tarkistus- ja öljynvaihtohuollolle yhteensä, että vähän pistää miettimään hinnan muodostumista.

Poissa dwntime

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.399
  • VCDS HEX2, VCP PRO, ODIS-S ja ODIS-E (online myös)
    • Profiili
Vs: Passat GTE
« Vastaus #3906 : 09.06.21 - klo:08:43 »
Ok, pitää harkita tuota rasiaa.
En tiedä, tulenko toista laturia hankkimaan. Ei tuossa ole varmaan muuta vaihtoehtoa kuin joku laturi, joka työntäisi 13 A pihalle?
Ei kehtaisi 16 A:lla ladata 16 A sulakkeen takaa.

Niin oliko joku syy tuohon mikset kehtaisi? 16A sulake on tarkoitettu 16A kuormalle. Ja se kyllä kestää pidempää 16A kuormitusta. Isompi haaste tässä on tuo pistorasia kuten aiemmin jo joku kirjoitti. Normaali SUKO pistorasia ei ole tarkoitettu jatkuvaan 16A kuormaan. Se lämpenee vähän turhan paljon.
Super suko taklaa tämän ongelman.

Poissa ECOisti

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Passat GTE
« Vastaus #3907 : 09.06.21 - klo:08:46 »
Niin oliko joku syy tuohon mikset kehtaisi? 16A sulake on tarkoitettu 16A kuormalle. Ja se kyllä kestää pidempää 16A kuormitusta. Isompi haaste tässä on tuo pistorasia kuten aiemmin jo joku kirjoitti. Normaali SUKO pistorasia ei ole tarkoitettu jatkuvaan 16A kuormaan. Se lämpenee vähän turhan paljon.
Super suko taklaa tämän ongelman.

No sellainen seikka, että saman sulakkeen taakse tulee muitakin laitteita, niin ei pysty repäsemään autolle kaikkea.
Joten 10 A latauksella mennään, onhan sekin puolet enemmän kuin tämän hetken 5 A.

Poissa dwntime

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.399
  • VCDS HEX2, VCP PRO, ODIS-S ja ODIS-E (online myös)
    • Profiili
Vs: Passat GTE
« Vastaus #3908 : 09.06.21 - klo:08:59 »
No sellainen seikka, että saman sulakkeen taakse tulee muitakin laitteita, niin ei pysty repäsemään autolle kaikkea.
Joten 10 A latauksella mennään, onhan sekin puolet enemmän kuin tämän hetken 5 A.

Okei no sillon tietenkin asia hiukan eri. Ymmärsin viestistä että auton lataukselle on oma dedikoitu sulakkeensa.

10A on varmasti lataushybridille ihan riittävä. Sillä saa akun täytettyä kuitenkin yön aikana suhteellisen helposti.

Poissa jarmoke

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Passat GTE
« Vastaus #3909 : 09.06.21 - klo:09:33 »
https://login.k-auto.fi/Account/Register?returnUrl=https://oma.k-auto.fi/
kas tuolta löytyi laadunparannuskampanjat. Ei ole mun GTE:llä tarvetta mennä pajalle laatua parantamaan.
Mielenkiintoista, itsellä näkyy tällainen:
Korkeajänniteakun kunnostus   19.05.2021

...ja auto oli Laak... tai mikä se nykyään onkaan koko päivän 2.6. Ilmeisesti talon sisällä ei sitä vertaa tieto liiku että samana päivänä kun vaihdetaan tuulilasi pystyttäisiin tekemään tuo päivitys...

Poissa Topjanne

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 85
  • Passat GTE 2016
    • Profiili
Vs: Passat GTE
« Vastaus #3910 : 09.06.21 - klo:14:03 »
Okei no sillon tietenkin asia hiukan eri. Ymmärsin viestistä että auton lataukselle on oma dedikoitu sulakkeensa.

10A on varmasti lataushybridille ihan riittävä. Sillä saa akun täytettyä kuitenkin yön aikana suhteellisen helposti.

Ja pitää huomioida myös koko vaiheen kuormitus. Vaikka yksittäinen sulake kestääkin 16A ja vähän päällekin, niin yleensä kiinteistön yhden vaiheen maksimikuormitus on 25A. Hitaat sulakkeet kestää hetkellisesti reilusti ylikuormaakin, mutta pidemmässä kulutuksessa ei kestä. Omassa kiinteistössä on yksi pääsulake palanut 17 vuoden aikana, joten ei se kovin yleistä taida olla.

Poissa dwntime

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.399
  • VCDS HEX2, VCP PRO, ODIS-S ja ODIS-E (online myös)
    • Profiili
Vs: Passat GTE
« Vastaus #3911 : 09.06.21 - klo:16:17 »
Ja pitää huomioida myös koko vaiheen kuormitus. Vaikka yksittäinen sulake kestääkin 16A ja vähän päällekin, niin yleensä kiinteistön yhden vaiheen maksimikuormitus on 25A. Hitaat sulakkeet kestää hetkellisesti reilusti ylikuormaakin, mutta pidemmässä kulutuksessa ei kestä. Omassa kiinteistössä on yksi pääsulake palanut 17 vuoden aikana, joten ei se kovin yleistä taida olla.

Totta. Meillä sama homma, eli pääsulakkeet 25A. Wallboxille piti oikeasti miettiä, mihin vaiheeseen sen sulake ja syöttö asennetaan.

Aiemmassa vaiheessa missä se oli, onnistuin polttamaan pääsulakkeen kerran ylikuorman takia, ja ei viitsi toista kertaa sitä tehdä joten nyt sitten tuli tehtyä siirto.

Poissa Hannu911

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Passat GTE
« Vastaus #3912 : 09.06.21 - klo:21:52 »
Totta. Meillä sama homma, eli pääsulakkeet 25A. Wallboxille piti oikeasti miettiä, mihin vaiheeseen sen sulake ja syöttö asennetaan.

Aiemmassa vaiheessa missä se oli, onnistuin polttamaan pääsulakkeen kerran ylikuorman takia, ja ei viitsi toista kertaa sitä tehdä joten nyt sitten tuli tehtyä siirto.
Wallboxille saa Powerboost option joka seuraa vaiheiden muuta kuormitusta ja kertoo sen mukaan autolle mikä on suurin saavavissa oleva Amppeeri määrä jolla voi ladata. Wallboxin joissain malleissa jopa vakiona.
Mulla on Zappi merkkinen latausasema jossa on myös vakiona automaattinen maksimilatausvirran säätö liittymän kuormituksen mukaan.

Kun latausasemaa hankkii kannattaa ehdottomasti hankkia sellainen joka osaa seurata liittymän muuta kulutusta ja säätää lataustehoa (=kertoo autolle suurimman sallitun latausvirran).
Toki sähköliittymän voi suurentaa sellaiseksi että kaikille tarvitsijoille riittää aina virtaa mutta se maksaa aika paljon (esimerkiksi 25A -> 35A muutos maksaa luokkaa ~300€/vuosi)

Poissa Pushead

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Vs: Passat GTE
« Vastaus #3913 : 09.06.21 - klo:22:38 »
Wallboxille saa Powerboost option joka seuraa vaiheiden muuta kuormitusta ja kertoo sen mukaan autolle mikä on suurin saavavissa oleva Amppeeri määrä jolla voi ladata. Wallboxin joissain malleissa jopa vakiona.
Mulla on Zappi merkkinen latausasema jossa on myös vakiona automaattinen maksimilatausvirran säätö liittymän kuormituksen mukaan.

Kun latausasemaa hankkii kannattaa ehdottomasti hankkia sellainen joka osaa seurata liittymän muuta kulutusta ja säätää lataustehoa (=kertoo autolle suurimman sallitun latausvirran).
Toki sähköliittymän voi suurentaa sellaiseksi että kaikille tarvitsijoille riittää aina virtaa mutta se maksaa aika paljon (esimerkiksi 25A -> 35A muutos maksaa luokkaa ~300€/vuosi)

Kyllä. Ja VAG Elli Wallboxissa tuo on mielestäni järkevästi toteutettu niin että virtamuuntajat voi kytkeä suoraan wallboxiin ilman väyläliitäntää. En ole törmännyt muihin wallboxeihin joissa näin toteutettu dynaaminen kuormanhallinnan ominaisuus löytyy.

-19 Golf 1.0 TSI DSG Highline

Poissa duke7

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.848
  • Isompi GTE
    • Profiili
Vs: Passat GTE
« Vastaus #3914 : 09.06.21 - klo:22:44 »
Kyllä. Ja VAG Elli Wallboxissa tuo on mielestäni järkevästi toteutettu niin että virtamuuntajat voi kytkeä suoraan wallboxiin ilman väyläliitäntää. En ole törmännyt muihin wallboxeihin joissa näin toteutettu dynaaminen kuormanhallinnan ominaisuus löytyy.
Mitä sinne käytännössä pitää siis kytkeä että osaa seurata liittymän kuormitusta?
Vähän vääntöä taloyhtiön kanssa että saako laittaa edes 16A yhden vaiheen laturia niin tämän voisi ratkaista sen. Niin ja millä stepeillä se säätää lataustehoa?

Poissa Pushead

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Vs: Passat GTE
« Vastaus #3915 : 09.06.21 - klo:22:59 »
https://cdn.emea.vwapps.io/assets/f43da109-b109-4583-b248-cce6de477117/static/documents/VW_Wallbox_Manual_B_Installation.pdf

sivu 9

"Virranmuunninkeloja tuetaan
Invasiivinen/ei-invasiivinen – 40 A – 200 A,
tuotemerkit: VAC, LEM ja Nidec.
Katso luvusta DIP-kytkinten asetustuetut mallit"
https://cdn.emea.vwapps.io/assets/f43da109-b109-4583-b248-cce6de477117/static/documents/VW_Wallbox_Manual_User_A_fi.pdf

Sivulla 80 tarkemmin listattu varmasti tuetut virtamuuntimet, muitakin ilmeisesti voi asetella

Virtamuuntimet siis kytketään niiden sulakkeiden perään joiden ylikuormitusta halutaan välttää. Jokaiselta virtamuuntimelta parikaapeli wallboxiin. Nopealla selaamisella en löytänyt virranrajoituksen portaita, mutta luultavasti 1 tai 2A
« Viimeksi muokattu: 09.06.21 - klo:23:05 kirjoittanut Pushead »
-19 Golf 1.0 TSI DSG Highline

Poissa Topjanne

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 85
  • Passat GTE 2016
    • Profiili
Vs: Passat GTE
« Vastaus #3916 : 10.06.21 - klo:07:56 »
Wallboxille saa Powerboost option joka seuraa vaiheiden muuta kuormitusta ja kertoo sen mukaan autolle mikä on suurin saavavissa oleva Amppeeri määrä jolla voi ladata. Wallboxin joissain malleissa jopa vakiona.
Mulla on Zappi merkkinen latausasema jossa on myös vakiona automaattinen maksimilatausvirran säätö liittymän kuormituksen mukaan.

Kun latausasemaa hankkii kannattaa ehdottomasti hankkia sellainen joka osaa seurata liittymän muuta kulutusta ja säätää lataustehoa (=kertoo autolle suurimman sallitun latausvirran).
Toki sähköliittymän voi suurentaa sellaiseksi että kaikille tarvitsijoille riittää aina virtaa mutta se maksaa aika paljon (esimerkiksi 25A -> 35A muutos maksaa luokkaa ~300€/vuosi)

Eihän tuo nyt ihan ehdoton vaatimus ole, mutta varmasti vähentää stressiä mahdollisen ylikuormituksen osalta. Meillä on ladattu kahta hybridiä jo yli kaksi vuotta ja tosiaan vasta kerran on pääsulake palanut, kun poikkeuksellisesti ladattiin molempia päiväsaikaan samanaikaisesti muun suuren kuormituksen kanssa. Jos kiinteistön suuret kulutuspisteet on jaettu sopivasti eri vaiheille ja kulutusta muutenkin hieman suunnittelee ainakin näiden autojen osalta, niin ongelmilta välttyy. Meillä autot ladataan tavallisesti aina yöaikaan, jolloin muuta kulutusta on vähemmän. Talvella, kun talon lämmitystarve on suurempi, lataan 5 ampeerilla ja kesäaikaan 10 ampeerilla. Välitön lataus on aina 16 ampeerilla.

Poissa Pushead

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Vs: Passat GTE
« Vastaus #3917 : 10.06.21 - klo:12:00 »
Eihän tuo nyt ihan ehdoton vaatimus ole, mutta varmasti vähentää stressiä mahdollisen ylikuormituksen osalta. Meillä on ladattu kahta hybridiä jo yli kaksi vuotta ja tosiaan vasta kerran on pääsulake palanut, kun poikkeuksellisesti ladattiin molempia päiväsaikaan samanaikaisesti muun suuren kuormituksen kanssa. Jos kiinteistön suuret kulutuspisteet on jaettu sopivasti eri vaiheille ja kulutusta muutenkin hieman suunnittelee ainakin näiden autojen osalta, niin ongelmilta välttyy. Meillä autot ladataan tavallisesti aina yöaikaan, jolloin muuta kulutusta on vähemmän. Talvella, kun talon lämmitystarve on suurempi, lataan 5 ampeerilla ja kesäaikaan 10 ampeerilla. Välitön lataus on aina 16 ampeerilla.
Ajatuksena tuo kuormanhallinta on siinä mielessä hieno, että voi vuodenajasta riippumatta aina ladata maksimiteholla joka on käytettävissä.
-19 Golf 1.0 TSI DSG Highline

Poissa HammerTime

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Passat GTE
« Vastaus #3918 : 10.06.21 - klo:14:53 »
Terve,

Töistä lähtiessä -16 vm GTE Passatti antaa näytölle vikailmoituksen: Vika: hybridijärjestelmä. Seis!
Lataan siis töissä autoa latausasemasta type 2 - type 2 -johdolla ja max latausvirta on säädetty 13A.
Pystyn lähtemään autolla liikkeelle ja vika häviää kun käynnistän auton uudelleen.
Kotona taas lataan autoa schuko - type 2 -johdolla niin ikään 13A eikä auto töihin lähtiessä anna vikailmoituksia.
Akku on noin puolillaan latauksen alkaessa sekä kotona,että töissä. alempi varausaste on 90% ja ylempi 100%.
Koitin googlesta kaivella, mutta eteen ei ole vastaavanlaista tilannetta tullut. Muissa tilanteissa on auto viety lavetilla "bootattavaksi".
Onko muille tullut kyseistä tilannetta vastaan?

Poissa Wiiseli

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Passat GTE
« Vastaus #3919 : 10.06.21 - klo:23:09 »
Mielenkiintoista, itsellä näkyy tällainen:
Korkeajänniteakun kunnostus   19.05.2021

...ja auto oli Laak... tai mikä se nykyään onkaan koko päivän 2.6. Ilmeisesti talon sisällä ei sitä vertaa tieto liiku että samana päivänä kun vaihdetaan tuulilasi pystyttäisiin tekemään tuo päivitys...
Kamppiksia tekee volkkari ja valtuutetut. Se ei ole päivitys vaan koko akkupakan avaus ja uudelleen tiivistys, jos ei ole kosteutta sisällä. Meillä oli auto pajalla 2 pv. kun tekivät myös tuontiautotarkastuksen.

Poissa muaddib

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Passat GTE
« Vastaus #3920 : 13.06.21 - klo:09:56 »
Mulla taas Passat GTE -17 ja viime vuonna WeConnect jumahti pariin kertaan niin, että vaati huoltokäynnin. Diagnosointi tehtiin WeConnect-puhelintuessa ja näkivät siellä lokitiedoista, että auton verkkoyhteydet olivat katkenneet kokonaan (WeConnect-sovelluksella lähettämäni pyynnöt näkyivät, mutta auton vastaukset puuttuivat). Huollossa autosta vain resetoitiin etäohjainlaite, aikaa meni ehkä 10 minuuttia.

Taitaa olla sama mulla edessä. Ensimmäistä kertaa tuli useamman päivän toimimattomuusjakso WeConnectiin, niin laitoin sähköpostia tukeen. Puhelinsovelluksen ja auton ohjelmistoversiot selviteltiin ja saivat katsottua, että eSIM:n tiedonsiirrossa on joku häiriö. Kysyivät, mitä huoltoliikettä olen käyttänyt, laittavat sinne kuulemma työohjeet ja minuun tullaan olemaan yhteydessä.

Saa nähdä pitääkö tästä maksaakin jotakin...

 




Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy