Golf V: Tuulilasinpyyhkijät lakkasi toimimasta

Aloittaja Somberlain, 02.05.15 - klo:21:13

« edellinen - seuraava »

Somberlain

Moottoritiellä ajellessani reippaassa vesisateessa, jämähtivät - mitään ennakkoon varoittamatta - pyyhkijät keskelle tuulilasia. Irroitin pyyhkijän vivuston päällä olevan suojan. Aika hapettununeelta näytti kaikki. Rasvasin liikkuvat osat (tai osat joiden pitäisi liikkua) ja naputtelin vähän ympäriinsä :D --> Ei vaikutusta. Pyyhkijät kun laittaa päälle, vivuston moottorista kuuluu sellainen ääni niinkuin normaalistikin pyyhkijöitä käyttäessä, mutta nyt vaan mikään ei hievahdakaan.

Motonetissä uusi vivusto moottoreineen 249â,¬. Olisi mukava kuulla tietävämmiltä, kannattaako alkaa ostamaan (onko vika varmasti tuossa) ja onko mitään erityistä mitä tulisi ottaa huomioon tuota vaihtaessa. Vai tulisiko suosiolla viedä huoltoon joka maksanee useamman satasen. Olen sitä koulukuntaa joka osaa ajamisen lisäksi vain tankata auton ja vaihtaa renkaat ;)

Eka Golf

Tiedä tuosta mutta yhdessä kulkineessa "suttasi boorit", porasin ohuen reiän läpi ja asensin "läpipultin" siihen, hyvin pelitti.
Tuo siis edelyttää että motti toimii mutta jokin "suttaa"!  8)

Kale

Neloskoppasessahan tuo oli tyyppivika, että vivusto leikkasi kiinni. Vaihtamalla tuli kuntoon ja aikanaan uusi vivusto maksoi alle 100â,¬. Moottori oli ainakin itsellä sekä kaverillä ehjä joten sitä ei tarvinut vaihtaa. Kaverilla oli parempi kärsivällisyys vian kanssa ja liotti pari yötä vivustoa jossain litkussa jolloin rupesi liikkumaan ja pisti vivustoon uudet rasvat kehiin. Toimi sen muutaman kuukauden minkä auto oli vielä kaverilla.

Soita vaikka merkkihuoltoon ja kysele on kyseessä sama vika ja samalla voit kysyä uuden vivuston hintaa. Ainakin nelosessa uudemmassa mallissa oli mukamas paremmat suojaukset.

Scourge-

Örp.

Mulla taitaa olla samaa vikaa...

aikaisemmin tänään lakkas toimimasta, sit alko toimimaan, sit ei toiminukkaa taas?

Oisko releessä vika ja jos mahdollista, niin osaisko joku kertoa et missähän *tussa se rele on?  ;D

dosetti

Tyyppivika tämä on viitosissakin. Autodocilta saa muutamalla kympillä vivustoa, joka yleensä näistä jumiutuu moottorin jäädessä toimivaksi. Pyyhkijän varret on hyvä ottaa kans, ainakin mulla oli boorit ihan rikki jo eikä niitä saanut kunnolla kiinni. Purku on kohtalaisen helppo, joskin kettumainen pujotella pois paikoiltaan. Pieni ulosvetäjä on hyvä apu kun ottaa vanhoja pyyhkijöitä irti booreista, ilman sitä menee lasi helposti halki kun johonkin joutuu tukemaan vääntämistä. Sen jälkeen tuulilasin alareunassa oleva muovi irti, lähtee kun aloittaa varovasti vääntämään irti 90asteen kulmassa toisesta reunasta, siinä lähtee vesikaukalo irti apukuskin puolelta eli katsoo, miten päin se on siellä kiinni. Sitten onkin jo näkyvissä koko vivusto ja kunhan konepellin laittaa kiinni, näkee miten ne siellä pyyhkii vai onko vivut jumissa. Itse vivuston irroitus on muutamalla pultilla ja huomioitavaa, että asennusvaiheessa vivusto tukeutuu sellaisella tapilla tulipeltiin eli muistaa työntää sen sinne paikalleen. Sitten itse vivuston asento kannattaa katsoa, miten päin se on moottoriin nähden ennen näiden osien toisistaan irroittamista niin saa sen vivuston liikkumaan samalla tavalla vaaka-asennosta vaaka-asentoon lasilla. Itselläni suurin työ oli sen vivuston pujottelussa irti ja takaisin, kyllä se sinne menee kun kokeilee eri asentoja.

o.b.

Irroitus on helppo kun huomaa irrottaa tulipellin yläosassa olevan lisäpellin. Itsekin opin tuon vasta kun olin vivuston vaihtanut ::)

Otin kuvan ohjeesta, jotta muiden elämä olisi helpompaa ;)

Scourge-

Hassu juttu, mut pyyhkijät lähti toimimaan taas.

Ilmeisesti jotain sähköpuolen vikaa, olin kyllä jo tilaamassa tota moottoria ja vivustoa.
Ehkä nyt eka kuitenkin tsiigaan et jos olis johdoissa häikkää.

Jultsu

Seuraavan kerran kun jumittaa niin anna vähän lisävauhtia käsin, kuulostaa edelleen vaan vivuston jumittelulta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

TomppaKoo80

Itselläni teki kolmisen vuotta sitten Seat Toledon lasinpyyhkijät saman tempun. Alkoivat toimimaan normaalisti, kun otin pyyhkijöiden releen auki ja putsasin sen jarrukliinerillä huolellisesti. Nyt kyseinen rele oirehtii taas jättämällä tuulilasinpyyhkijät muutamaksi sekunniksi päälle, vaikka viiksi olisikin jo nolla-asennossa. Vivusto toki kannattaa huoltaa ennenaikaisesti, niin ei tarvitse uutta mennä ostamaan. Kyseessä on kuitenkin helppo, noin tunnin homma.

Gasthaus

Itsellä oli Golf 6:ssa samaa ongelmaa ja huomasin, että moottorin johtosarjan yksi johdoista oli liittimen juuresta melkein poikki. Mielenkiintoista on johdon kiinnittäminen liittimeen. Siinä on hyvä olla Motonetista saatava työkalu, jolla pinnin voi irroittaa.

Huom. moottoria testatessa kannattaa konepellin salpa käsin laittaa kiinniasentoon, muuten moottori ei toimi.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/7001249/MTX-Automotive-purkutyokalusarja-autosahkoliittimille
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Volvo V40 1,6d 2008* Volvo V70 2,0d 2009* Volvo V60 D3 Ocean Race 2012* VW Passat 2,0tdi stw B8 2015* VW Tiguan 1,4tsi R-line 2017* VW Golf 1,0 TSI 2018* Fiat Pössl 600L 2021* MB EQA 250 AMG 2021

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy