suihkutus katkeaa moottorijarrutuksen aikana, onko näin?

Aloittaja mikkomoe, 27.03.15 - klo:21:24

« edellinen - seuraava »

mikkomoe

Nykyaikaisis autois sanotaan olevan tämä systeemi, alamäissä kun annetaan auton rullata vaihde päällä kaasuun koskematta nii polttoaineenkulutus on nolla.. ainakin kulutusmittarin mukaan kulutus on nolla ja väitetään että polttoaineen suihkutus katkaistaan tämän moottorijarrutuksen aikana. Miten semmonen voi olla mahdollista kun moottorijarrutusta ei tunnu juuri ollenkaan?
Jos moposta suljetaan polttoainehana ja ajetaan alamäkeä vaihde päällä nii bensan loppumisen jälkeen tulee voimakas moottorijarrutus ja pysäyttää mopon kokonaan.

Arvelen että kyllä oikeesti autossa suihkutus jatkuu, mahdollisimman pienenä vaan.

dosetti

Auton massa ainakin on niin paljon suurempi, että liike-energiaa löytyy aika lailla. Puhutko nyt automaattivaihteisesta autosta vai manuaalista? Minusta taasen moottorijarrutus todella tuntuu kyllä, tosin tarpeeksi jyrkkä alamäki ja iso vaihde, niin voihan se nopeus kiihtyäkin.

tommyt

Kyllä se katkeaa. On jo pitkään neuvottu käyttämään moottorijarrutusta sen sijaan että laittaisi vaihteen vapaalle ja rullailisi tyhjäkäynnillä esim. liikennevaloihin jos haluaa säästää sen pienen määrän mitä viiden sekunnin tyhjäkäynti kuluttaa. Kotikylällä on pitkä jyrkkä alamäki ja siinä joutuu kyllä painamaan jarruakin ettei vauhti nousisi liikaa yli 40km/h. 1850kg + raskas vauhtipyörä vievät autoa aika kevyesti ilman kaasuakin.  :)
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

HaSe

Kyllä tosiaan katkeaa. Itse käytän sitä manuaaliaskilla lähes aina kun on mahdollista. Lisäksi mainostetaan tätä "jarrutusenergia talteenottoa". Tämä tapahtuu siten, että moottorijarrutuksen yhteydessä latausjännite nousee OBD:n mukaan 15V:iin. Se onko tuossa mitään järkeä on toinen asia, varsinkin kun akku on jo muutnkin täysi, mutta ehkä tehostaa hiukan tuota moottorijarrutusta.
SKODA OCTAVIA Combi 2,0 TDI 184 4x4 Elegance DSG (vm 2015)

Emil

Nyt on menty taas siihen, että ei hukata liike-energiaa moottorin pyörittämiseen, vaan rullataan alamäet vapaalla, kone tyhjäkäynnillä. Näin tekee jotkin DSG lootat eko-ohjelman ollessa päällä.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

japa

Eli niinkuin 96 saab aikoinaan. Aina kun nosti kaasulta jalan niin kone rullas vapaalla. Ja bensaa säästyi. keskikulutus pyöri  siinä 10-12 litran hujakoilla  ;D
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Emil

Veikö -96 Saab oikeasti noin paljon? Varmaan oli kevyt auto, jos nykyautoihin vertaa. Mutta varmaan ainakin lämpöä riitti auton sisätilojen lämmitykseen hyvin.  ;)

Mutta vapaakytkin Saab:issa tosiaan oli, ilmeisesti peruja niiltä ajoilta, jolloin käyttivät 2 tahtisia moottoreita. Vapaakytkin olisi myös mukavuustekijä, kun vaihteita voisi vaihdella ilman kytkimen painamista. Saa nähä, ottaako joku valmistaja vapaakytkimen uudelleen käyttöön johonkin käsivaihteiseen autoon.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

heifetz

Lainaus käyttäjältä: Emil - 28.03.15 - klo:09:45
Nyt on menty taas siihen, että ei hukata liike-energiaa moottorin pyörittämiseen, vaan rullataan alamäet vapaalla, kone tyhjäkäynnillä. Näin tekee jotkin DSG lootat eko-ohjelman ollessa päällä.

En ole koskaan ymmärtänyt miten tämä säästää menovettä? Luulisi että moottorijarrutus säästäisi enemmän kuin vaihde vapaalla + jarrutus.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

Emil

Hommasta tietenkin katoaa ajatus, jos syystä tai toisesta pitää jarruttaa käyttöjarruilla.

Rullailuun vaaditaan myös vähän erilainen ajotapa, joka taas takana tulevalle voi olla hermoja raastavaa, kun ei mennä hetkeäkään samaa nopeutta.  :P
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

Ropotti

Sen verran tarkennusta, että polttoaineensyöttö katkeaa moottorijarrutuksessa normaalisti vain dieselmoottoreissa, ei bensavehkeissä.

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: Emil - 28.03.15 - klo:10:33
Veikö -96 Saab oikeasti noin paljon? Varmaan oli kevyt auto, jos nykyautoihin vertaa. Mutta varmaan ainakin lämpöä riitti auton sisätilojen lämmitykseen hyvin.  ;)

Mutta vapaakytkin Saab:issa tosiaan oli, ilmeisesti peruja niiltä ajoilta, jolloin käyttivät 2 tahtisia moottoreita. Vapaakytkin olisi myös mukavuustekijä, kun vaihteita voisi vaihdella ilman kytkimen painamista. Saa nähä, ottaako joku valmistaja vapaakytkimen uudelleen käyttöön johonkin käsivaihteiseen autoon.
Vei vähintään tuon verran  ;D ja oli muuten pirun lämmin. Ison auton ominaisuuksia lisäksi tolkuton kääntösäde.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

Arttu

Lainaus käyttäjältä: Ropotti - 28.03.15 - klo:13:55
Sen verran tarkennusta, että polttoaineensyöttö katkeaa moottorijarrutuksessa normaalisti vain dieselmoottoreissa, ei bensavehkeissä.
Mikähän siihen eroon moottorityyppien välillä on syynä? Saisiko vielä hieman enemmän tarkennusta. Eiköhän nuo suihkutukset katkea kummassakin ihan samalla tavalla.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

tex-

kyllä se bensa autossakin katkeaa. mistä moinen harhaluulo tullut ettei katkeaisi?
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

wtf

Tuo nyt ei ole mikään uus juttu bensa-autoissa, vaan on ollut käytössä jo ensimmäisissä elektronisella polttoaineen ruiskutuksella varustetuissa vehkeissä.
Yhtälailla jos kaasua polkaistaan paikoillaan polttoaineen ruiskutus on nolla kun kaasu nostetaan kunnes joutokäyntinopeus saavutetaan.
Mitä järkeä olisi syöttää polttoainetta sylinteriin kun kaasuläppä on kiinni?
Vertaus kasitahtimoottorilla, kaasuttimella ja merkittävästi pienemmällä omamassalla varustettuun mopoon on naurettava.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

HaSe

Jos on tarkoitus hiljentää vauhtia esim. liikennevaloihin tai varsinkin motarilta poistuttaessa on moottorijarrutus perustellumpi vaihtoehto kuin jalan "lepuuttaminen" jarrulla. Jos taas maantieajossa haluaa hyödyntää alamäen, niin vapaalla vaan jos ei peltipoliisi ole notkossa venaamassa ;D
Tällä saa ajotavasta myös ennakoivampaa...
SKODA OCTAVIA Combi 2,0 TDI 184 4x4 Elegance DSG (vm 2015)

Ropotti

Lainaus käyttäjältä: wtf - 28.03.15 - klo:15:51
Tuo nyt ei ole mikään uus juttu bensa-autoissa, vaan on ollut käytössä jo ensimmäisissä elektronisella polttoaineen ruiskutuksella varustetuissa vehkeissä.

Nimenomaa se oli käytössä suihkutuksen alkuaikoina, mutta katalysaattoriaika vei pois tuon ominaisuuden.
Päästöjen hallinnasta kyse.
En tosin tiedä onko jo ihan uusissa kusidieseleissä eri moodilla. Vanhemmat dieselit katkoo syötön täydellisesti nollille.

PTG

Lainaus käyttäjältä: Ropotti - 28.03.15 - klo:19:28
Nimenomaa se oli käytössä suihkutuksen alkuaikoina, mutta katalysaattoriaika vei pois tuon ominaisuuden.
Päästöjen hallinnasta kyse.
En tosin tiedä onko jo ihan uusissa kusidieseleissä eri moodilla. Vanhemmat dieselit katkoo syötön täydellisesti nollille.

En tiedä, mitä vuotta ja missä elelet, mutta eräiden käsitysten mukaan katalysaattoriaika alkoi EU:ssa uusien autojen osalta 1990-luvulla, joten tuolla logiikalla "ominaisuus" hävisi näillä leveyksillä oikeastaan jo ennen kuin se edes ehti kunnolla käyttöön :o Toisinpäinhän tuo sitten on jo melkein faktaakin, kun katalysaattorit käytännössä edellyttivät "suihkutuksen" käyttöönottoa... ::)


Emil

Päästöjen "hallintaa" on se, kun koneeseen ei moottorijarrutuksessa anneta bensaa, niin ei koneessa mitään poltetakaan. Moottorijarrutuksessa kone vain pumppaa ilmaa, suihkutuksella varustetuissa bensakoneissa.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

vwmies

#18
Lainaus käyttäjältä: japa - 28.03.15 - klo:10:22
Eli niinkuin 96 saab aikoinaan. Aina kun nosti kaasulta jalan niin kone rullas vapaalla. Ja bensaa säästyi. keskikulutus pyöri  siinä 10-12 litran hujakoilla  ;D

96:ssa oli vapaakytkin, jolla pystyi ´rullamaan' alamäet koneen käydessä. Oli mahdollista myös kytkeä hinttipulkan vapari kiinteäksi - silloin moottorijarrutus toimi, mutta vapaakytkimen käyttöikä taasen lyheni.  :'(   Kone kävi joutokäyntiä tämän ajan.
Tuttavallani oli -74 mallinen syöksysämpylä, ja hän kertoi sen kulkevan maantieajossa noin 7½l/100km. Olen ajanutkin samalla kerran, ja kun unohdin vetää kässärin päälle, niin kosla löytyi 30m alempaa. r-i-p.  ???

OT: Ajalla ennen esihistoriallista aikaa omistamani traktori (V) 142 kulutti maltillisesti ajaen (huom: ilmanvastus ja 82 DIN heppaa   ;) ) kesällä pienimmillään hieman yli 7l/satku ja talvella kaupunkiajossa 10l/100km. Huiput alamäessä 153km/h (pyöreän VDO nopeusmittarin mukaan 165km/h).
Sivutuotteena auto oli talvella melkein kuin sauna. ???

Yritetään pärjätä.

Ropotti

Lainaus käyttäjältä: PTG - 28.03.15 - klo:20:16
En tiedä, mitä vuotta ja missä elelet, mutta eräiden käsitysten mukaan katalysaattoriaika alkoi EU:ssa uusien autojen osalta 1990-luvulla, joten tuolla logiikalla "ominaisuus" hävisi näillä leveyksillä oikeastaan jo ennen kuin se edes ehti kunnolla käyttöön :o Toisinpäinhän tuo sitten on jo melkein faktaakin, kun katalysaattorit käytännössä edellyttivät "suihkutuksen" käyttöönottoa... ::)

No eihän asiat muutu naksahtamalla vaan päästönormeja tiukennetaan kokoajan ja katalysaattorikausi alkoi pikkuhiljaa muuttaa päästöjen hallintaa tiukemmaksi.
Tarkoitus oli vaan kertoa, että se vanha fakta, jonka mukaan syöttö katkeaa, ei enää päde nykyautoihin.
Jos asia oikein paljon kiinnostaa, voi vaikka Winolsilla katsella Ecun karttoja ja todeta itse asian todellisen tilan.

mikkomoe

Kulkeeko joku 80 luvun auto kaasarilla alamäessä vaihde päällä moottori sammutettuna yhtä kevyesti kuin nykypäivän auto jossa polttoaineen suihkutus katkeaa moottorijarrutuksessa?

Eipä nyt ole tilaisuutta saada lainaksi vanha auto ja tehdä kokeilua..

audioman

Kokeilin tuossa taannoin hybridi-Mersua. Siinä moottori sammui alamäessä mikä olikin ihan hauska kokemus. Nopeusmittarissa satanen ja kierroslukumitari nollilla. Jarrutus kyllä tuntui mutta se syntyi siitä, kun akkuja ladattiin ja generaattori jarrutti. Tämä meni off-topic, sorry.

Itse asiaan: kaikista autoissani tällä vuosituhannella on löytynyt mittari, joka näyttää polttoaineenkulutusta l/100 km. Autoni ovat olleet dieseleitä. Alamäessä moottorijarrutuksen aikana mittari näyttää aina nollaa. Mitä tuollainen mittari näytää bensa-autoissa alamäessä moottorijarrutuksen aikana?
Nykyinen: MB C 220d 4matic A 30years edition
Exiä: MB C 220 CDI A, Octavia RS TDI, Octavia 2.0TDI, Octavia 1.9TDI

kerkko

Lainaus käyttäjältä: audioman - 29.03.15 - klo:11:16
Kokeilin tuossa taannoin hybridi-Mersua. Siinä moottori sammui alamäessä mikä olikin ihan hauska kokemus. Nopeusmittarissa satanen ja kierroslukumitari nollilla. Jarrutus kyllä tuntui mutta se syntyi siitä, kun akkuja ladattiin ja generaattori jarrutti. Tämä meni off-topic, sorry.

Itse asiaan: kaikista autoissani tällä vuosituhannella on löytynyt mittari, joka näyttää polttoaineenkulutusta l/100 km. Autoni ovat olleet dieseleitä. Alamäessä moottorijarrutuksen aikana mittari näyttää aina nollaa. Mitä tuollainen mittari näytää bensa-autoissa alamäessä moottorijarrutuksen aikana?

Nollille menee kulutusnäyttämä bensiinimoottorinkin moottorijarrutuksessa. Mutta se vapaakytkin olisi mukava ettei tarvitsisi alamäissä vaihtaa vapaalle.

K.

Powerhousu

Joo kyllä se bensakoneissakin nollaa näyttää. Jos moottorijarrutuksen olemassaolon alamäessä haluaa autolla todentaa niin ajakaapa vaikka vakkari päällä mahdollisimman pienellä vaihteella. Nykii jatkuvasti kun tehokas moottorijarrutus tappaa vauhdin ja vakkari taas koittaa ylläpitää sitä.

Noin muutenhan moottorijarrutuksen tarkoitushan ei ole olla mahdollisimman tehokasta, vaan mahdollisimman tehotonta. Mitä pidempään pystyy moottorijaruttamaan niin sitä enemmän ainetta säästyy. Ennakointi tarpeeksi ajoissa, jalka pois kaasulta ja pienempää silmään aina ihan tyhjäkäyntialueen rajalla niin saadaan kaikista suurin hyöty. Jos jarruun joudutaan koskemaan niin taloudellisen ajon näkökulmasta homma ei mennyt ihan nappiin. Sama koskee sitä vapaalla rullaamista. Se kumpi tapa nyt sitten on parempi, on auto- ja olosuhdekohtaista ja siihen vaikuttaa se miten hyvin auto rullaa vapaalla vs. moottorijarrutus ja miten paljon se kuluttaa tyhjäkäynnillä. Näiden yhdistelmä on esim. risteyksiin hidastettaessa usein se käytännönläheisin vaihtoehto. Ensin suuresta nopeudesta rullaten ja sen jälkeen pienemmässä vauhdissa moottorijarruttaen. Suhteellinen kulutushan nousee rullatessa kun vauhti hidastuu ja lopun moottorijarrutuksella voidaan mahdollisesti välttää jarruun koskeminen.

Hesse

Itsellä viimeinen bensa-auto oli 90-luvun BMW katalysaattorilla ja siinä ainakin kulutusmittari näytti nollaa alamäessä, paitsi vakkarilla piti pientä kulutusta päällä. Isot kierrokset ja kaasuläppä kiinni polttoaine voi mennä palamatta läpi ja kuumentaa katalysaattorin, toimiiko se sitten eri lailla näissä uusissa, joissa on pakokaasun takaisinkierrätys.

duke7

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 29.03.15 - klo:13:07
Isot kierrokset ja kaasuläppä kiinni polttoaine voi mennä palamatta läpi ja kuumentaa katalysaattorin, toimiiko se sitten eri lailla näissä uusissa, joissa on pakokaasun takaisinkierrätys.
Ei kai se nyt noin voi mennä. Miksi polttoainetta ei sytytettäisi? Eihän se pienennä kulutusta ja toisaalta katti tykkäisi huonoa tuollaisesta. Kyllähän se jotain pieniä huuruja voi polttaa mutta äkkiä sulaa jos palamatonta polttoainetta alkaa tulla.

Mii

Aikoinaan tuli testattua peräkkäisillä tankeilla mitä vaikuttaa kun rullaa vapaalla/moottorijarrutus risteyksiin/alamäkiin. Autona pösö 1.6HDI vm-08. Kulutus moottorijarrutuksella 5,2L/100km ja
vapaalla rullaten 5.6L/100km. Ajo sekalaista pyörimistä.
SEAT Mii 1,0 60 Ecomotive  5D

PTG

Lainaus käyttäjältä: Ropotti - 29.03.15 - klo:09:52
No eihän asiat muutu naksahtamalla vaan päästönormeja tiukennetaan kokoajan ja katalysaattorikausi alkoi pikkuhiljaa muuttaa päästöjen hallintaa tiukemmaksi.
Tarkoitus oli vaan kertoa, että se vanha fakta, jonka mukaan syöttö katkeaa, ei enää päde nykyautoihin.
Jos asia oikein paljon kiinnostaa, voi vaikka Winolsilla katsella Ecun karttoja ja todeta itse asian todellisen tilan.

Itselleni riittää varsin hyvin tieto siitä, että moottorijarrutuksen aikana kulutusmittari näyttää nollaa eli vähemmän kuin vapaalla rullatessa. Näin tuo omassa ajossani 2000-luvulla olleiden autojen osalta on ollut riippumatta siitä, onko pirssi bensa- vaiko tupaöljyversio. Se, onko mittarin näyttämä 0,0 aina ja kaikissa tilanteissa todellinen lukema, ei hirveästi jaksa kiinnostaa.

Akateeminen pohdinta siitä, miltä asia ecun kartalla näyttää ja/tai onko "syötön katkaisu" edes oikea termi, jää siten asiasta oikeasti kiinnostuneille. Niitäkin todennäköisesti löytyy, kun ajatus siitä, että helpoin tapa päästöjen hallintaan olisi olla tuottamatta niitä, ei sekään ole ihan pöllön kuuloinen.

Myös se, mitä moottorijarrutuksen aikaisella "syötöllä" päästönhallinnan suhteen oikeastaan tavoitellaan jää viimeaikaisen kehityksen (mm. start&stop -järjestelmien yleistymisen) valossa vähän hämäräksi, kun edes katin lämpötilasta päästön laadun optimoimiseksi ei voine olla kysymys - ellet sitten seuraavaksi kerro, että oikeastihan S&S-järjestelmässäkin on kysymys vain kierroslukumittarin näyttämän virheellisestä tulkinnasta ;)

Sinänsä kiinnostavaa tietysti olisi kuulla, monestako uudesta autosta itse olet asian kertomallasi tavalla todennut ja paljonko ecu kertoi syöttöä moottorijarrutuksen aikana olevan?

Hesse

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 29.03.15 - klo:14:24
Ei kai se nyt noin voi mennä. Miksi polttoainetta ei sytytettäisi? Eihän se pienennä kulutusta ja toisaalta katti tykkäisi huonoa tuollaisesta. Kyllähän se jotain pieniä huuruja voi polttaa mutta äkkiä sulaa jos palamatonta polttoainetta alkaa tulla.
Sytytetään, mutta ei pala täydellisesti. Tarkoitus oli sanoa, että tuon takia ruiskutus on katkaistava moottorijarrutuksessa katalysaattorin suojelemiseksi.

duke7

^ok, noin kuulostaa järkevältä. Ymmärsin ensin väärin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy