Neli- vai "vajaavetoinen"

Aloittaja wellup, 20.08.10 - klo:10:48

« edellinen - seuraava »

wellup

Näillä palstoilla ei ole pistänyt silmään "vajaaveto" -keskustelu, kuten jossain muualla. Itse kiinnostuin Yetistä vasta siinä vaiheessa, kun etuvetoinen, pieni turbo automaatilla tuli kehiin. Uskon etten ole ainoa: en tarvitse maastokelpoista autoa, miksi kuljettaisin mukana turhaa/kalliimpaa painoa ja nelivetoa, joka sekin tulee päälle vain tarvittaessa? Suurin osa kaikista Yeteistä kulkee todennäköisesti (yli 90%?) vuoden kilometreistä etuvedolla. Kuitenkin pidän mm. entisenä PT-Cruiser -miehenä a) auton
korkeudesta b) modernista moottorista + automaatista ja c) hyvä maavara on pelkkää bonusta näillä leveyksillä, ja onhan sitä paitsi Yeti jollakin selittämättömällä tavalla kulttiainesta jo nyt.

karu898

Olen yksi "vajaavetoisen" omistaja. Takana 1.2TSI:lla on jo 12.000km. Yetin maavara on hyvä talvella ja kesällä. Polttoaineen kulutus ja auton hinta kohtuullinen. Mikäli ajosta 90% on nelivetoa vaatimatonta, kannattaa miettiä, mikä on nelivedon tuoman lisäarvon hinta.
Oman kokemukseni perusteella olen tyytyväinen etuvetoon.

the_raz

Olen samaa mieltä wellupin kanssa: Neliveto olisi "kivaa", mutta ainakin minun kohdalla siitä voisi olla marginaalista hyötyä 2x vuodessa (vene vesille ja pois sieltä), sekä muutaman päivän talvella jos tulee yllättäen paljon lunta. Minulle se paljon korkeampi hankintahinta ei ollut sen arvoista, eikä tosin tilausvaiheessa myöskään ollut automaattia saatavana 4-vedolla. Olen tosin ajanut vasta puolitoista kuukautta, mutta toistaiseksi olen todella tyytyväinen "vajaavetoon" - maavaran ansiosta sillä pääse kuitenkin paikkoihin joihin kaikilla autoilla ei pääse (jos on tarvis). Kun auto kuitenkin kulkee 99,9% ajastaan kestopäällysteillä niin etuveto riittää vallan mainiosti.

ram1

Näitä vajaaveto vs. nelivetokeskusteluja käyty useissa topiceissa useaan kertaan.Ehkä siihen jo kyllästytty.
Nämähän keskittyy aina nelivedon omistajiin, jotka sanoo sen olevan must kelillä kuin kelillä.
Ja vajaavedollisiin, jotka puolustelee asiaa, kun ei tälläkään mihkään jumiin jää.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

DowNtimE

Lainaus käyttäjältä: karu898 - 20.08.10 - klo:12:44
Yetin maavara on hyvä talvella ja kesällä.

Ihan varmasti on. Ja tämän kun vaan sitten tiedostaa yhdessä sen "vajaavetoisuuden" kanssa. Ei tule sitten edes yritettyä sellaisiin paikkoihin joihin jää kiinni.
Jäänyt hyvin mieleen täällä se jonkun kirjoittama juttu kun kerrostalon sohjopihalla oli jäänyt asukas 2WD Nissan Qashqailla kiinni. Siihen toinen sitten toteamaan että "Ostit sitten maastoauton"... Priceless...

Sande

Koin muistutuksen kaksivetoisuuden "kuolevaisuudesta" kun vaimon Nissanilla peruutin tyhjää päräkärriä jyrkähköön ylämäkeen ja jäin jumiin siihen. Samaan paikkaan on tullut peruuteltua kärriä omalla autolla lukuisia kertoja, enkä ole edes kuvitellut että siihen olisi vaikeuksia kaksivedollakaan peruutella :o
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

vasara

Lähes kaikkialla tosiaan pärjää vajaavetoisellakin, mutta nelivedolla on vaan kivempi ajella talviluikkailla. Liikennevaloissa viereisellä kaistalla jäpöstellään ja oma auto lähtee kuin telkkä pesästä. Itte olen varmaan sen verran hätänen luonne, että tuo lisäpito on tärkeä ominaisuus. 

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Sande - 20.08.10 - klo:14:13
Koin muistutuksen kaksivetoisuuden "kuolevaisuudesta" kun vaimon Nissanilla peruutin tyhjää päräkärriä jyrkähköön ylämäkeen ja jäin jumiin siihen. Samaan paikkaan on tullut peruuteltua kärriä omalla autolla lukuisia kertoja, enkä ole edes kuvitellut että siihen olisi vaikeuksia kaksivedollakaan peruutella :o

Nyt täytyy muistaa, että ajat on muuttuneet ESPn myötä ja tämänkin topicin kohteessa eli Yetissä on "sähköinen tasauspyörästön lukko" joka jarruttaa luistavaa pyörää. Eli nykyisillä vajaavetoisilla pärjää yllättävänkin hyvin. Ei näitä kannata verrata 60-luvun takaveto kadettiin jonka saa tasaisellakin jumiin.
Edellisessä etuveto Passatissani vedin kerran jyrkkään hiekkaylämäkeen peräkärryperässä asenteella kyllä se menee kun antaa mennä vaan. Ja nousihan se, mutta mäen päällä kyllä tuli jarruista kyllä kivat käryt. Eli ei se ihan mekaaniselle lukolle pärjää.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

VWonderman

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 20.08.10 - klo:21:37Edellisessä etuveto Passatissani vedin kerran jyrkkään hiekkaylämäkeen peräkärryperässä asenteella kyllä se menee kun antaa mennä vaan. Ja nousihan se, mutta mäen päällä kyllä tuli jarruista kyllä kivat käryt. Eli ei se ihan mekaaniselle lukolle pärjää.

Juu, kevättalvella oltiin muuttohommissa, Mondeossa oli 4 henkeä+peräkärry täynnä kamaa. Edessä oli päältä paksussa sohjokerroksessa ollut jyrkähkö ylämäki, jonka alla oli pari senttiä jäätä. No, ensin luistonesto pois päältä. Menihän se ylös asti kakkosella komeiden sutimisjälkien saattelemana. Perässä tullut Vito jäi mäkeen, sillä siinä oli kitkat ja luistonestoa ei saanut pois päältä. Toki ottamalla hirveän alkuvauhdin niin sekin meni (melkein ehjänä) perille. Muuten samainen koppi jäi tasamaalla kiinni... 7 kertaan. :o Seuraavalla kierroksella luistoesto päällä kierrokset tippui alle 2000rpm, ja meno muuttui nykivämmäksi. Samalla meinattiin jäädä sohjouraan kiinni. Pakkia ja uusi yritys. Nyt tultiin ylös asti, ja sen jälkeen Arcan kuvailemalla tavalla pyöränkoteloista nousi savua ja ilmassa oli ikävä käry. Jos jarruja haluaa säästää, ASR pois, jos nastoja haluaa säästää ASR päälle. ;D

Mutta asiaan. Vajaaveto toimii varmasti hyvin maantie- ja moottoritieajossa kaikissa keleissä, ja kaupungissakin ihan ok. Liikkellelähdössä taas varmasti toivoisi lisää vetovoimaa. Ei varmaankaan Yetin maavaralla kiinni jää, mutta syvässä lumessa tai pehmeässä hiekassa ajaminen on varmasti nopeampaa ja mukavampaa nelivedolla. Toki silloin tulee myös yritettyä liian vaikeisiin paikkoihin, josta ei helpolla päästä pois. ;)
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

skula

Jos olis pakko ostaa vajaaveto. Niin siihen olis sitten pakko saada maavaraa ainakin.

JoJio

Vajaa vedolla pärjänny tähän asti, rakkoria ei oo tullu ikinä ajettua metriäkään. pitäs vissiin kokeilla joskus  ;)


Arcca

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 20.08.10 - klo:22:47
Onhan toi ESP ollut jo monissa autoissa vakiovarusteena jo yli 10 vuotta.

Toki, mutta onko kaikissa niissä tuo "sähköinen tasauspyörästön lukko"? Ja vaikka olisikin, vanhempi kaarti muistelee helposti vielä vanhempia aikoja.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Automaattori

Ottaisin heti nelivedon, jos se ei vaatisi isompaa moottoria, eikä lisäisi auton painoa ja toimisi takuuvarmasti aina, eikä lisäisi tolkuttomasti auton hintaa. Päivänselväähän on että Suomen olosuhteissa nelivedosta on ehkä eniten hyötyä mitä missään, meillä kun on liukasta tasamaallakin. Mutta jos täällä pärjää kaksvedolla, niin herää kysymys, kannattako maksaa vaikkapa Yetin tapauksessa 10.000ekee siitä että pääsee liikennevaloista ekana. Muuten automaattivaihdekin auttaa liukkaalla lähdössä, vaikka vanhakansa toisin luulee. Tunnustan että mielelläni ottaisin nelivedon jos se olisi optiona mahdollista bensa Yetiin, mutta minusta on hirvittävä vääryys että vaikka voittaisi lotossa, niin Yetin tapauksessa nelivedon kanssa pakotettaisiin diisseliin. Siihen en alistu.

Pekka T


Eiköhän se ollut Audi A4 b6 vuonna 2001, joka oli ensimmäisiä joka toi nämä sähköiset avustimet vakiovarusteena autoihin.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Automaattori - 20.08.10 - klo:23:12
Ottaisin heti nelivedon, jos se ei vaatisi isompaa moottoria, eikä lisäisi auton painoa ja toimisi takuuvarmasti aina, eikä lisäisi tolkuttomasti auton hintaa. Päivänselväähän on että Suomen olosuhteissa nelivedosta on ehkä eniten hyötyä mitä missään, meillä kun on liukasta tasamaallakin. Mutta jos täällä pärjää kaksvedolla, niin herää kysymys, kannattako maksaa vaikkapa Yetin tapauksessa 10.000ekee siitä että pääsee liikennevaloista ekana. Muuten automaattivaihdekin auttaa liukkaalla lähdössä, vaikka vanhakansa toisin luulee. Tunnustan että mielelläni ottaisin nelivedon jos se olisi optiona mahdollista bensa Yetiin, mutta minusta on hirvittävä vääryys että vaikka voittaisi lotossa, niin Yetin tapauksessa nelivedon kanssa pakotettaisiin diisseliin. Siihen en alistu.

Onhan se bensa 4x4 Yeti mahdollista, 1.8TSIn kanssa.

Muuten tismalleen samaa mieltä, 4x4 pitää oikeasti haluta/tarvita että sen Yetiin raaskii ostaa, niin paljon edullisempi tuo 1.2TSI on.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Tos®

Eipä tuo haldexi lisää painoa kuin 100kg, eli yhden normi-suomalaisen verran  ::)

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tmr97

Vajaavedoissa on eroja ja ESPin toiminnassa on eroja. Etuveto on etenemiskyvyltään lähes aina takavetoa parempi. Joku keulapainonen etuveto, Saab tai A4 B6/B7, joissa on hyvin toimiva ESP, menee ihan ongelmitta paikoista, joihin takavetoisella ja yli-innokkaalla menontappaja-ESP:llä varustetulla autolla jää kiinni. Esim TM:n talvitesteistä voi katsella etenemiskykyä

rob-s

Eiköhän nämä ole niitä kestotopic aiheita? Voisi jopa sanoa että turha aihe koska vajaavetoisten autojen omistaja ovat sitä mieltä ettei nelivetoisuutta tarvitse ja nelivetoisten autojen omistajat vannovat nelivetoisuuteen.

Itse sanoisin niin että nykyisillä etu- ja takavetoisilla autoilla pääsee paikasta A paikkaan B n.99,5% tapauksissa. Se kuinka nopeasti tai jouhevasti on sitten taas eri asia.

Viime talvena olisi pitänyt ottaa pari kuvaa kun hinasin quattrolla naapurin BMW M5 (E60) omalta pihaltaan ulos kun oli liukasta. Tämä olisi ehkä parhaiten vastannut otsikon kysymykseen:)

Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Tikka

Yetinkin tapauksessa on tietysti hienoa, että ilman nelivetoa mallin hinnat ovat paljon halvempia ja päästöt ovat pienemmät jne. Mutta jotenkin olen aina ajatellut, että jos ostaa city"maasturin", pitäisi silloin sentään olla neliveto. Monesti citymaastureitakin perustellaan nelivedolla ja korkealla maavaralla, mutta sitten jos ei edes ole nelivetoa niin voi miettiä mitä citymaasturilla silloin tekee. Eikä kenenkään tarvitse käydä nyt perustelemaan, miksi on citymaasturin ilman nelivetoa ostanut, ymmärrän sen kyllä. Todennäköisesti syynä on ollut esimerkiksi auton korkeus, eli hyvä näyvyys ja helppo sisäänkäynti autoon. Mutta jos periaatteistaan pitäisi kiinni, voisi sanoa, että (city)maasturi ilman nelivetoa on järjetöntä.

Automaattori

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 21.08.10 - klo:08:04
Onhan se bensa 4x4 Yeti mahdollista, 1.8TSIn kanssa.

Muuten tismalleen samaa mieltä, 4x4 pitää oikeasti haluta/tarvita että sen Yetiin raaskii ostaa, niin paljon edullisempi tuo 1.2TSI on.

Joo, joo, mutta se DSG:N ihanuus pitää tietenkin olla ja mieluiten 7-pykäläinen ;D Mulle sopisi 1.4 tuplaturbo TSI 160 hv+DSG 7+4x4 Haldex ja yhdistelmälle lisähintaa 3500ekee. Kaupaut tulis heti.

jusape

Itse olen sitä mieltä, että vetotapa tarpeen ja auton mukaan. Kombinaatioita on tietysti olemassa monenlaisia. En ihan täysin ymmärrä esimerkiksi sitä, että Volvon XC60 mallia myydään paljon vajaavetoisena, samoin BMW X1 mallia. Nissanin Quashqai economy-mallina osittain ymmärtää, kun se hankitaan esimerkiksi entisen Almeran tilalle.
Ja Yetin kohdalla tuo lisähinta on turhan korkea.

Toinen asia on maavaran määrä. Jos otetaan esimerkiksi S-line alustainen A4 quattro, niin toki vetotavasta on liukkaalla hyötyä ja todennäköisen tehon hyödyntäminen nelivedon kanssa onnistuu paremmin. Mutta mökkitiet ja isommat lumikinokset. Mielestäni vasta korotetusta nelivedosta päästään nauttimaan kunnolla, kun maavarakin jo enemmän.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 21.08.10 - klo:09:11
Monissa erikoismalleissa kuten Audi rs4 on ollut jo vakiona b5 malista alkaen. Sekä S4:ssa vuodesta 3/99. Omassa ex Vw Golf IV V6 4-motion mallissa on aina ollut vakiona (2000 =>)
Myös kolmoskoppasis golffeissa, gti ja vr6 oli jonkun sortin eds
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Vaginaman

Kaikki on kuskista kiinni vaikka ei kaikkia fysiikan lakeja voi kumota. Jos on  * kuski niin sille ei voi mitään. Kyllä nykyaikaisilla etu- ja takavedoilla pärjää ihan tyystin  suomen talvessa. Vuosikymmeniä on ollut vain vajaavetoisia enkä todellakaan koe tarvitsevani nelivetoa.

Automaattori

Lainaus käyttäjältä: Vaginaman - 21.08.10 - klo:12:12
Kaikki on kuskista kiinni vaikka ei kaikkia fysiikan lakeja voi kumota. Jos on  * kuski niin sille ei voi mitään. Kyllä nykyaikaisilla etu- ja takavedoilla pärjää ihan tyystin  suomen talvessa. Vuosikymmeniä on ollut vain vajaavetoisia enkä todellakaan koe tarvitsevani nelivetoa.
Noita fysiikan lakeja kannattaa miettiä myös jarrutuksissa. Liikennevaloista nelivetokiihdytys hetkessä sataan ja edessä punaiset ja alla rekkojen kiillottama peilijää. Ei auta neliveto eikä häävisti kuskin taidotkaan. 

Vaginaman

Tuskin tuota pätkää on oikeasti tuolla autolla ajettu  ;D Onhan se neliveto toki jossakin tuollaisissa ääriolosuhteissa ihan ok, mutta minä en ainakaan hommaa autoa sen takia että jos joskus jään sillä kiinni ja sen vuoksi on oltava neliveto. Jos jään kiinni johonkin niin soitan hinausauton paikalle jos muuten ei irti pääse.

Vaginaman


Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

VWonderman

Lainaus käyttäjältä: Vaginaman - 21.08.10 - klo:14:06Tuskin tuota pätkää on oikeasti tuolla autolla ajettu  ;D

On se:

AUDI ski lift making film

Olivat kuulemma ensin kokeilleet kitkoilla, ei päässy edes puoleenväliin. Nastoilla juuri ja juuri. Piikkirenkailla mentiin sitten ylös asti.

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 21.08.10 - klo:14:28Samassa mäessä kuvattiin vuonna 1986 Audi 100 Quattron mainos, jossa auto nousi samalla tavalla hyppyrimäen huipulle.

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 21.08.10 - klo:15:10Paljon vanhempi filmi samasta nyppylästä Audi 100 CS Quattro (Skijump at Kaipola 1985)
Kunnon musiikki ja kaikki. ;D

Muistakaamme että olemme sitten Yeti-ketjussa...
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

vasara

Lainaus käyttäjältä: jusape - 21.08.10 - klo:10:01
Ja Yetin kohdalla tuo lisähinta on turhan korkea.

Jos nelivetoa kokee tarvitsevansa, niin silloin tuo ei ole lisähinta, koska vajaavetoista ei tullut edes harkittua. Vaihtoehtoisia nelivetoja muilta merkeiltä tutkailin ja "lisähintaa" oli kaikilla muillakin. Omasta mielestäni etuvetoinen Yeti on ihan eri auto, enkä ollut siitä lainkaan kiinnostunut, vastaavasti muiden merkkien nelivedot olivat suht samoilla varusteilla huomattavasti kalliimpia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy