Kia

Aloittaja Turbodog, 15.08.10 - klo:20:59

« edellinen - seuraava »

eGetin

Jeh, ehkä se (toivottavasti) on vähän paremman näköinen ilmestys kun sitä saa tuijotella hetken huolella :)

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 26.07.11 - klo:01:07
Jeh, ehkä se (toivottavasti) on vähän paremman näköinen ilmestys kun sitä saa tuijotella hetken huolella :)
Ja vaikkei sun mielestä sitten oliskaan niin onneksi kaikkien ei tarvitse pitää samoista asioista. :)

eGetin

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 26.07.11 - klo:01:21
Ja vaikkei sun mielestä sitten oliskaan niin onneksi kaikkien ei tarvitse pitää samoista asioista. :)
Totta :) Usein vain vähän pidempiaikainen pällistely auttaa hieman ymmärtämään niitä muotoja paremmin. Joihinkin autoihin sekään ei tosin auta (Avensis ja Juke).

pokkus

#63
Tänään tuli sitten koeajettua tuo uusi 2011 Kia Optima SX 2.0T kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla. Listahinta tuolle lisävarusteineen on noin 31000$ + verot 6%. Moottorissa on siis tehoa 274hp ja vääntöä 365Nm. Tämä turbomalli on aina varustettu 6-pykäläisellä automaatilla rattivaihtein. Kulutukseksi luvataan kaupungissa 10,7 l/100km, maantiellä 6,9 l/100km ja sekalaisessa ajossa noin 9,0 l/100km. Koeajoauton ajotietokone näytti noin 8,4 l/100km keskikulutusta. Kiinnostavana pointtina myyjä muuten vinkkasi, että Kia olisi ehkä julkaisemassa ensi vuonna farmarimallin Optimasta.

Itse auto on kyllä nätti kuin sika pienenä sekä ulkoa että sisältä. Etenkin tuo ulkokuori on jotain todella hienoa, eikä kuvat kerro kaikkea totuutta. Kokonaan musta lasikatto (tupla-kattoikkuna) tuo mukavan lisäsärmän autoon. Takavalot on myös aika hienot LEDinä toteutettuina. Sisältä ollaan jo aika lähellä premiumia, vaikka nyt ihan Audi tasolle ei vielä ylletäkään. Kaukana ei tosin minusta enää tuostakaan olla. Sisällä on muutamia ihan mukavia yksityiskohtia, kuten hiilikuitujäljitelmät ovissa ja keskikonsolissa sekä keskikonsolia kiertävä nahkainen osuus. Tiloiltaan auto oli meidän mielestä todella suuri. Takana oli vielä todella reilusti tilaa kun olin ensin ottanut itselleni hyvän ajoasennon (pituus 180cm). Takakonttikin oli todella tilavanoloinen, vaikkakin sedanina lastausaukko voi joillekin tuntua pieneltä. Ehkä itseä eniten haittaava juttu autossa oli penkit, nimittäin niihin olisin toivonut hiukan lisää sivuttaistukea. Se tosin taitaa olla tämän jenkkilän suuri ongelma, ettei autoihin tahdota laittaa kuppipenkkejä, koska muuten nämä leveämmän perän omaava kansa ei mahdu autoon istumaan...

Lyhyehkö koeajon (pieni pätkä kaupungissa ja maantiellä) jälkeen ei mitään suurempia valittamisia tullut esille. Manuaaliin taas tottuneena, automaatti vaihtoi muutamaan otteeseen ehkä hiukan kummallisesti ja kerran alasvaihto hiukan nykäisi. Muuten perusautomaatin oireet oli läsnä kuten se, että kun kaasua painaa niin hetken joutuu odottamaan ennen kuin auto oikeasti lähtee liikkeelle. Muuten auto käyttäytyi oikein mukavasti kaupungissa ja maantielläkin meno oli sujuvaa ja auto kulki suoraan. Tämän sporttiversion ohjaus oli selkeästi myös normiversiota jäykempi, joka oli omaan mieleen. Auto oli myös suhteellisen hiljainen, vaikka ei varmasti hiljaisimmasta päästä. Tässäkin sporttialusta sekä 18" matalaprofiilirenkaat lisäsivät ajomelua. Auto nimittäin oli mielestäni meluisempi kuin reilu pari viikkoa sitten ajamani perusmalli. Moottori vaikutti ihan kelpo peliltä, mutta suoraan Mustangin kyydistä tuohon hypänneenä ei neula kovin tiuhaan noussut sinne 60mph lukemiin moottoritien rampilla, vaikka kaasu olikin pohjassa. Pidemmän koeajon tuo ehdottomasti vaatisi, jotta saisi todella selville miten automaatti ja moottori sopivat yhteen.

Maininnan arvoisia (lisä)varusteita ovat:
- Jäähdytetyt nahkaiset etuistuimet (nämä oikeasti toimii!)
- Lämmitetyt takaistuimet myös takana
- Tupla-kattoikkuna (melkein panoraama, jonka saa myös auki)
- Satelliittiradio (aika vakiokamaa täällä)
- Infinity radiojärjestelmä 8:lla kaiuttimella ja bluetoothilla
- Navigaattori peruutuskameralla
- Avaimeton käynnistys
- Sähköt kummassakin etujakkarassa, kuskin penkki kahdelle muistilla
- Xenonit
- Easy access ominaisuus (kuskin jakkara vetäytyy automaattisesti taka-asentoon kun moottorin sammuttaa ja näin helpottaa autosta nousua ja sinne istumista. Voi kytkeä pois päältä.)
- Jossain esitteessä oli myös maininta lämmitettävästä ohjauspyörästä

Tuossa alla vielä muutamia kuvia koeajetusta yksilöstä. Kyllä tuo omistamisen halua herätti ja hyvin vahva kandidaatti kakkosautoksi. Hinta/laatusuhde on mielestäni tässä yksilössä todella hyvin kohdallaan ja jos auton merkki ei haittaa, niin kyllä tätä voi aika helposti suositella. Veikkaan, että jos keulalla olisi jonkun tunnetumman merkin logo, niin auto myisi kuin häkä ja olisi todella haluttava.





Pahoittelut suuresta kuvamäärästä. En osannnut päättää mitä laitan ja halusin kuitenkin laittaa hiukan noita yksityiskohtaisia kuviakin.

Arcca

Ihan kivan oloinen pelihän tuo on, mukavan maltillinen kojelautakin. Onko Optima muuten sisarauto Hyuandain i40:lle?
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

eGetin

Pätevän oloinen, jos jotain kamalaa pitää erikseen mainita niin nuo viikset ovat vähän pelottavat ensisilmäyksellä ;D Yllättävän näpsäkkä vekotin.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 29.07.11 - klo:19:32
Ihan kivan oloinen pelihän tuo on, mukavan maltillinen kojelautakin. Onko Optima muuten sisarauto Hyuandain i40:lle?

Optima on sisarauto Hyundai Sonatalle täällä Jenkeissä. Tuon Sonatan kanssa autot ovat käytännössä identtisiä pelejä ulkokuorta ja sisutaa lukuunottamatta. Optimasta on tehty sporttisempi versio Sonatalle. Hauskana pointtina Sonata on kuitenkin hiukan suorituskykyisempi kevyemmän painonsa takia. Moottorit ovat kuitenkin identtisiä. Eli jos tuo Sonata vastaa Suomen i40:stä, niin silloin ovat sisarautoja :)

Emil Eagle

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 29.07.11 - klo:19:32
mukavan maltillinen kojelautakin.

Omasta mielestäni se kojelauta on taas kammottava, tulee mieleen allaoleva  :D Ulkomuodossakin on ehkä liikaa yksityiskohtia jotta sitä puhdaslinjaiseksi voisi kehua, mutta hienon näköinen kokonaisuus silti. Moottorikin on jotain muuta kuin mitä peräpohjolassa tullaan näkemään. Toivottavasti ilmastoidut penkit yleistyvät pian perheautoluokassa, Passattiinkin sellaiset taitaa nykyään saada.

Kiitokset mukavasta foorumista.

Reneto

^
;D ;D 
Vilkaisin kuvia sisarmalli Hyundai i40:stä, ja sen kojelauta näyttäisi olevan enemmän eurooppalaiseen makuun. Molemmat ovat kyllä yleisesti ottaen hämmentävän hyvän näköisiä pelejä.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

tsiih

Selvä peli, osta Optima! Ei varmasti ole foorumilla toista samanlaista  ;D
Hauskan erilainen, kromilistakin kattolinjassa  :-*
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Peltzi

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 29.07.11 - klo:22:16
Selvä peli, osta Optima!

Kannatetaan. Hyvän näköinen auto.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Emil Eagle - 29.07.11 - klo:21:56
Omasta mielestäni se kojelauta on taas kammottava, tulee mieleen allaoleva  :D

Heh, itseasiassa olen tuosta päämuodosta vähän saa mieltä. Mietinkin mikä siinä vähän tökkii, zephyrimäisyyshän se. Tarkoitin kehut sillä ettei siinä ole sellaisia avaruusalus galactica linjoja mitä joissakin kaukoidän tuotteissa on, vaan yksityiskohdat on maltillisia.

Ovenkahvakuvan perusteella on kyllä laatuvaikutelma aika kohdillaan.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

tn62634

Siis mitä? Ei kai Pokkus ole vaihtamassa Mustangia Kiaan? Aja tyytyväisenä sillä takavedolla ja kasilla äläkä edes katsele tuollaisia riisikippoja...

pokkus

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 29.07.11 - klo:23:18
Siis mitä? Ei kai Pokkus ole vaihtamassa Mustangia Kiaan? Aja tyytyväisenä sillä takavedolla ja kasilla äläkä edes katsele tuollaisia riisikippoja...

Ei kait kukaan vaihtamisesta mitään ole puhunut? :D Kakkosautoa tässä katsellaan...

tn62634

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 29.07.11 - klo:23:25
Ei kait kukaan vaihtamisesta mitään ole puhunut? :D Kakkosautoa tässä katsellaan...

No hyvä... Mutta eikö kakkosautoksikin olisi parempi esim. samasta konsernista 2000-luvun Mercury Marauder, jos neliovinen sedan pitää olla?

savolaiskollega

#75
Uusi Picanto vaikka vihreänä voisi olla kova sana kakkoskauppakassiksi.....jotenkin nuo pikkuautot ei yleensä innosta, mutta tuo voisi olla jees....


Urlaub

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 09.08.11 - klo:18:31
Uusi Picanto vaikka vihreänä voisi olla kova sana kakkoskauppakassiksi.....jotenkin nuo pikkuautot ei yleensä innosta, mutta tuo voisi olla jees....



Mikä tuossa Picatsussa on sen parempaa kuin vaikkapa Mazda 2:ssa, Seat Ibizassa tai vaikkapa Nissan Micrassa? En ymmärrä..

Kiakin kun ostat, niin olet naimisissa tai vähintään kihloissa Delta-Auton kanssa ja se ei kokemukseni mukaan ole niin kovin hehkeetä.

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 09.08.11 - klo:18:45
Mikä tuossa Picatsussa on sen parempaa kuin vaikkapa Mazda 2:ssa, Seat Ibizassa tai vaikkapa Nissan Micrassa? En ymmärrä..

Kiakin kun ostat, niin olet naimisissa tai vähintään kihloissa Delta-Auton kanssa ja se ei kokemukseni mukaan ole niin kovin hehkeetä.

No erona ainakin muihin on se 7 vuoden takuu....ja jos sitä autoa nyt kerran vuodessa huollossa käyttää, niin eipä se nyt taida niin kauheeta olla. Ja käsittääkseni delta ei pysty vaatimaan auton huoltamista heillä sen enempää kuin mikään muukaan merkki...? Tuskin tässä nyt autoa ollaan ostamassa...en minä sillä... :D

tet

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 29.07.11 - klo:23:08
Ovenkahvakuvan perusteella on kyllä laatuvaikutelma aika kohdillaan.

No joo, tikkaukset on kyllä nätin näköiset. Mutta keskikonsolin nappuloiden taustalla oleva muovilevy on samannäköistä lennokkimuovia kuin isäukon Cee'dissä. Kuvan perusteella toki on mahdoton sanoa kopiseeko yhtä rankasti, täytyisi käydä kaupassa koputtelemassa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

pokkus

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.08.11 - klo:19:05
No joo, tikkaukset on kyllä nätin näköiset. Mutta keskikonsolin nappuloiden taustalla oleva muovilevy on samannäköistä lennokkimuovia kuin isäukon Cee'dissä. Kuvan perusteella toki on mahdoton sanoa kopiseeko yhtä rankasti, täytyisi käydä kaupassa koputtelemassa.

Eroaako tuo jotenkin esim. Audin käyttämästä muovista?

Titta Jokisen tukka

Lainaus käyttäjältä: tet - 09.08.11 - klo:19:05
Mutta keskikonsolin nappuloiden taustalla oleva muovilevy on samannäköistä lennokkimuovia kuin isäukon Cee'dissä. Kuvan perusteella toki on mahdoton sanoa kopiseeko yhtä rankasti, täytyisi käydä kaupassa koputtelemassa.

Voi elämän karut kävyt taas! Itse käytän autoani ajoneuvona, en lyömäsoittimena. Eiköhän tasan jokaisesta automallista löydy kohtia, joita koputellessa saa "rankankuuloista kopinaa aikaiseksi"

Ajo-ominaisuudet ne autojen paremmuuden ratkaisevat, ei turhanpäiväinen koputtelu.

eGetin

Eikä sekään vielä, kunhan ei vain stna nitise :D Olen kyllä hieman ihmeissäni tuosta Mk3 Golfista, ainoa paikka mikä siinä nitisee on mittaristo, ja sekin vaimenee toviksi painamalla mittaristosta.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Titta Jokisen tukka - 09.08.11 - klo:19:57
Ajo-ominaisuudet ne autojen paremmuuden ratkaisevat, ei turhanpäiväinen koputtelu.

Ja city-kinnerissä ei noilla ajo-ominaisuuksillakaan silleen ole merkitystä, hinta ja oma tunne mitä sillä saa ratkaisevat. Itse kävin myös tuota jo ihastelemassa, josta kokemuksesta jotain näpyttelinkin tuonne Kia-forumille 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tet

Lainaus käyttäjältä: Titta Jokisen tukka - 09.08.11 - klo:19:57
Voi elämän karut kävyt taas! Itse käytän autoani ajoneuvona, en lyömäsoittimena. Eiköhän tasan jokaisesta automallista löydy kohtia, joita koputellessa saa "rankankuuloista kopinaa aikaiseksi"

Ajo-ominaisuudet ne autojen paremmuuden ratkaisevat, ei turhanpäiväinen koputtelu.

No meillä jokaisella on omat mieltymykset, eli ne tärkeät asiat jotka autossa pitää olla kohdallaan. Jollakin se on ajettavuus, toisella turvallisuus, taloudellisuus, ulkonäkö, ääni (nuorisolla ainakin pitää ääntä aina olla tarpeeksi, muusta viis), laatuvaikutelma (johon vaikuttaa moni juttu), luotettavuus jne. Itselläni laatuvaikutelma on nykyään merkityksellinen juttu (ei tärkein mutta merkityksellinen), ja yksi asia mikä siihen vaikuttaa on käytetyt sisustusmateriaalit. Kyllä sen eron huomaa kun koeistuu vaikkapa Cee'din ja Golfin ja vähän "hypistelee" molempia. Jos ei huomaa, niin sitten ko. henkilölle ei laatuvaikutelmalla ole merkitystä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

pokkus

Lainaus käyttäjältä: tet - 10.08.11 - klo:11:01
No meillä jokaisella on omat mieltymykset, eli ne tärkeät asiat jotka autossa pitää olla kohdallaan. Jollakin se on ajettavuus, toisella turvallisuus, taloudellisuus, ulkonäkö, ääni (nuorisolla ainakin pitää ääntä aina olla tarpeeksi, muusta viis), laatuvaikutelma (johon vaikuttaa moni juttu), luotettavuus jne. Itselläni laatuvaikutelma on nykyään merkityksellinen juttu (ei tärkein mutta merkityksellinen), ja yksi asia mikä siihen vaikuttaa on käytetyt sisustusmateriaalit. Kyllä sen eron huomaa kun koeistuu vaikkapa Cee'din ja Golfin ja vähän "hypistelee" molempia. Jos ei huomaa, niin sitten ko. henkilölle ei laatuvaikutelmalla ole merkitystä.
Mutta poikkeaako esimerkiksi tuo alla oleva Golfin muovi nyt jotenkin tuosta Optiman "lennokkimuovista"?



Omakin nykyinen kulkine on valitettavasti täynnä tuota samaa lennokkimuovia melkein koko keskikonsoli. Samoin ovet ovat melkein kokonaan ns. ämpärimuovia, mutta ei nekään napise ollenkaan. Ja mikä parasta, minkäänlaisia tärinöitä ei kuulu mistään suunnasta autoa, vaikka alla on isot matalaprofiilikumit, todella jäykkä ja madallettu alusta ja vielä V8 tärisyttämässä koko kabiinia. Toisin oli ex-golffilla, joka päästeli hälyääniä melkein joka nurkasta vaikka alusta oli tehtaan vakio ja renkaatkin oli ihan vakiokamaa. Oman kokemuksen mukaan ei siis ainakaan tuossa tapauksessa tuo über-muovi auttanut nostamaan laatuvaikutelmaa.

tommyt

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 09.08.11 - klo:18:45
Mikä tuossa Picatsussa on sen parempaa kuin vaikkapa Mazda 2:ssa, Seat Ibizassa tai vaikkapa Nissan Micrassa? En ymmärrä..

Kiakin kun ostat, niin olet naimisissa tai vähintään kihloissa Delta-Auton kanssa ja se ei kokemukseni mukaan ole niin kovin hehkeetä.

Pikainen vilkaisu nettisivuille kertoo että karvalakki-Picanto maksaa reippaasti vähemmän kuin karvalakki-Ibiza ja Kiassa on vakiona radio ja ilmastointi. Ibizaan ne maksaa lähes 1500 euroa lisää. Paperilla kaikki näyttää aina paremmalta.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 12.08.11 - klo:03:47
mutta ei nekään napise ollenkaan.

Siinähän se ytimekkäästi tuli. Mikään ei ärsytä niin kuin ajossa kabiinista sieltä täältä kuuluvat ylimääräiset (muovin) nitinät ja natinat >:(

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tommyt

Onko olemassa nitisemättömiä autoja? Toyotassa ihmettelin kun talvella joka päivä samassa paikassa työmatkalla alkoi kuulua nitinää kojelaudasta ja joka aamu sitä lähdettä yritin paikantaa ja sitten lopulta se löytyi. Oven muovi ottaa kiinni kojelaudan päätyyn ja pieni tärinä saa aikaiseksi tosi kuuluvan natinan. Nyt kun senkin tiedän niin jatkossa työnnän parkkikiekon siihen oven ja kojelaudan rakoon niin ääni katoaa. ;D

Kitinöistä vielä sen verran että 12kâ,¬ autossa se ei ole niin häiritsevää kuin 24kâ,¬ autossa ja 36kâ,¬ autossa se taas on tosi kestämätöntä.
Karoq FL 1.5 Style DSG 2022
Fabia 1.0 TSI 2017

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: tommyt - 12.08.11 - klo:08:51
Onko olemassa nitisemättömiä autoja? Toyotassa ihmettelin kun talvella joka päivä samassa paikassa työmatkalla alkoi kuulua nitinää kojelaudasta ja joka aamu sitä lähdettä yritin paikantaa ja sitten lopulta se löytyi. Oven muovi ottaa kiinni kojelaudan päätyyn ja pieni tärinä saa aikaiseksi tosi kuuluvan natinan. Nyt kun senkin tiedän niin jatkossa työnnän parkkikiekon siihen oven ja kojelaudan rakoon niin ääni katoaa. ;D

Kitinöistä vielä sen verran että 12kâ,¬ autossa se ei ole niin häiritsevää kuin 24kâ,¬ autossa ja 36kâ,¬ autossa se taas on tosi kestämätöntä.
Mielestäni on. Se vaan oikein hiljaisessa preemiumissa tuo pienikin kitinä kuuluu ja erottuu selvemmin. Mutta kyllä VAG tuotteissakin on suuria eroja. Omat volkkarini ovat olleet varsin siedettäviä erilaisten nitinöiden ja natinoiden suhteen, toki niissä rengasmelu peittää monet muut äänenlähteet. Tuo ensimmäinen ja viimeinen Skoda olikin sitten jo ihan eri luokkaa. Resonoi, helisi ja kilisi lähes joka ovessa. Jostain se "paremman merkin" arvostuskin tulee, tässä tapauksessa varmaankin kokoonpanon laadusta ja tarkkuudesta, tai siis epätarkkuudesta. :(
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

eGetin

Lainaus käyttäjältä: tommyt - 12.08.11 - klo:08:51
Kitinöistä vielä sen verran että 12kâ,¬ autossa se ei ole niin häiritsevää kuin 24kâ,¬ autossa ja 36kâ,¬ autossa se taas on tosi kestämätöntä.
Vituttaa se yhtä paljon niin 2kâ,¬ autossa kuin 32kâ,¬ autossa :) Toisessa sen vain ymmärtää ja toisessa ei.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy