Eniten ajettu TSI ilman hajoamisia?

Aloittaja samppa79, 14.01.15 - klo:20:50

« edellinen - seuraava »

samppa79

Eniten ajettu dsg-ketjun innoittamana, aloitetaas tämä. Saa nähdä kuinka surullista luettavaa tulee..
Eli paljon on tsi:lla ajettu? Malli, vuosimalli ja kilsat?

Aloitan itse: vm. 2009 tsi ecofuel (kaksoisahdettu kaasuversio) nyt 159tkm, ei mitään ongelmia. Öljyt vaihdettu 15 tkm välein, itse olen ajanut 130 -> 159tkm.

skriko

Scirocco 1.4TSI 118 kw manuaali. Ketju vaihtoon 30 620. Onkohan vähiten ajettu kun ketju on vaihdettu.

ram1

Lainaus käyttäjältä: skriko - 14.01.15 - klo:21:04
Scirocco 1.4TSI 118 kw manuaali. Ketju vaihtoon 30 620. Onkohan vähiten ajettu kun ketju on vaihdettu.
Veikkaan ettei ole, mutta ehkä uus Topic tolle
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: samppa79 - 14.01.15 - klo:20:50
Eniten ajettu dsg-ketjun innoittamana, aloitetaas tämä. Saa nähdä kuinka surullista luettavaa tulee..
Eli paljon on tsi:lla ajettu? Malli, vuosimalli ja kilsat?

Aloitan itse: vm. 2009 tsi ecofuel (kaksoisahdettu kaasuversio) nyt 159tkm, ei mitään ongelmia. Öljyt vaihdettu 15 tkm välein, itse olen ajanut 130 -> 159tkm.

Ketjun aloittaja ei ilmeisesti kärsi taikauskosta :) Noilla kilsoilla voisi olla parempi pysytellä hiljaa, ettei...

Nantti

-10 2.0 TSI RS Octavia 153000km ei VIELÃ,, hajonnu...pitäsköhän jo vaihtaa ketju+kiristin varuiks...

samppa79

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 14.01.15 - klo:21:28
Ketjun aloittaja ei ilmeisesti kärsi taikauskosta :) Noilla kilsoilla voisi olla parempi pysytellä hiljaa, ettei...

Minen usko edes jumalaan.. toisaalta olen aika rauhallinen kuski, ja öljyn tasoa koneessa olen tarkkaillut ja lisännyt tarvittaessa.. kai se ajotapakin vähän näiden kestävyyteen vaikuttaa.

skriko

Lainaus käyttäjältä: samppa79 - 15.01.15 - klo:09:33
kai se ajotapakin vähän näiden kestävyyteen vaikuttaa.

Sivistä minua, miten ajotapa vaikuttaa jakoketjun venymiseen. Vai mitä tarkoitit.

-TS-

Lainaus käyttäjältä: Nantti - 14.01.15 - klo:21:42
-10 2.0 TSI RS Octavia 153000km ei VIELÃ,, hajonnu...pitäsköhän jo vaihtaa ketju+kiristin varuiks...

Tuossa moottorimallissahan taitaa olla jakopää hihnalla. Ainakin omaan 2.0 TFSI:hin vaihdatin jakohihnan 120 tkm huollossa, ja eiköpä tuo RS:n kone ole sama kuin Audissakin?
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

japa

Ainakin uudessa RS:ä on jakoketju  ;)
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Passo1983

-09 oculaattori 1.8tsi 4x4 manuaali, nyt mittarissa 186500km, ei ongelmia, tuosta itse ajanut noin 20000km, öljyt vaihdetaan 15tkm / vuoden välein...
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

samppa79

Lainaus käyttäjältä: skriko - 15.01.15 - klo:14:29
Sivistä minua, miten ajotapa vaikuttaa jakoketjun venymiseen. Vai mitä tarkoitit.

Ajattelisin että ketju (yms. muutkin koneen osat) kestää paremmin ja kuluu vähemmän, jos konetta käytetään suht rauhallisesti siellä 1500-2500 kierroksen tuntumassa. Sen sijaan että revitellään kaasu pohjassa 5000rpm verran, kone kylmänä vielä. Näin maalaisjärjellä ajateltuna, minkäännäköistä sen kummempaa tietopohjaa minulla ei ole.

ram1

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 15.01.15 - klo:14:48
Tuossa moottorimallissahan taitaa olla jakopää hihnalla. Ainakin omaan 2.0 TFSI:hin vaihdatin jakohihnan 120 tkm huollossa, ja eiköpä tuo RS:n kone ole sama kuin Audissakin?
Facelift, eli ketjulla.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08

JakeS

Lainaus käyttäjältä: samppa79 - 15.01.15 - klo:15:03
Ajattelisin että ketju (yms. muutkin koneen osat) kestää paremmin ja kuluu vähemmän, jos konetta käytetään suht rauhallisesti siellä 1500-2500 kierroksen tuntumassa. Sen sijaan että revitellään kaasu pohjassa 5000rpm verran, kone kylmänä vielä. Näin maalaisjärjellä ajateltuna, minkäännäköistä sen kummempaa tietopohjaa minulla ei ole.
Jos puhutaan normaalikäytöstä niin mielestäni moottorin kuin moottorin pitää kestää 200 tkm ilman remontteja. Koskee myös voimansiirtoa  lukuunottamatta kytkintä manuaaliautossa jossa sen voi huolettomasti luistattaa  loppuun vähilläkin kilometreillä.
Paremman 6-vaihteisen dsg:n massapyörän vaihto reilun satkun välein on myös älytöntä vaikkakin muuten laatikko kestää ainakin sen 330 tkm minkä minä sillä ajoin.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Matson757

Lainaus käyttäjältä: samppa79 - 15.01.15 - klo:15:03Ajattelisin että ketju (yms. muutkin koneen osat) kestää paremmin ja kuluu vähemmän, jos konetta käytetään suht rauhallisesti siellä 1500-2500 kierroksen tuntumassa. Sen sijaan että revitellään kaasu pohjassa 5000rpm verran, kone kylmänä vielä. Näin maalaisjärjellä ajateltuna, minkäännäköistä sen kummempaa tietopohjaa minulla ei ole.

Kyllä nykyaikaisen moottorin tulisi kestää vähän reippaampikin ajotapa hajoamatta jonnekkin 400-500 tkm asti, jos ylläpito on muuten asiallista. Eräällä kaverillani oli pitkään E34 525td Bemari, jolla kaasun asento oli vähän liioiteltuna varmaankin puolet ajasta täysin pohjassa. Moottori kesti 600 000 kilometria alkuperäisellä ketjulla kunnes lopulta kampiakseli halkesi ja tuli muistaakseni osittain lohkosta läpi. Kyseinen episodi todennäköisesti johtui ainakin vuoden pimeänä olleista hehkuista, jolloin kylmällä kelillä moottoria joutui pyörittämään säännöllisesti minuuttikausia käyntiin ja öljyn pinta nousi nousemistaan siihen sekoittuneen öljyn takia. Moottorin kulumisjäljistä näki, että voitelu oli pettänyt totaallisesti... Joka tapauksessa uskoisin pahinta myrkkyä moottoreille olevan öljynvaihtojen laiminlyönti ja polkeminen kylmänä, koska varsinkin pakkaskeleillä öljyjen lämpeäminen yli 80 asteeseen saattaa kestä helposti 15-30 kilometria. Muistelisin jonkun E46 M3-harrastajan sanoneen, että moottorin lämpötilan mukaan siirtyvä punaraja sallii täysien kieroksien käyttämisen jopa plussakeleil vasta useamman kymmenen minuutin ajon jälkeen, eikä 3.2-litraisen moottorin viritysaste juurikaan eroa jonkun kaksoisahdetun 1.4  TSI:n litratehosta.

JakeS

Tuo on totta. Omassa möhkössä öljyn lämpeneminen kestää kaksinverroin pidemmän ajan kuin jäähdytysnesteen. Helposti antaa "kylmälle" moottorille monia vaikka lämpömittari näyttää moottorille normaaleja lämpöjä.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Nantti

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 15.01.15 - klo:14:48
Kyllä tossa ketjulla on...ja tiedän että niitä on poikinut pienilläkin metreillä...no annetaan jatkossakin runtua kunnolla koneelle ni ei kerkee hajoamaan :)

skriko

Lainaus käyttäjältä: samppa79 - 15.01.15 - klo:15:03
Itse lähden aina lämpimästä tallista. Koskaan eivät kierrokset ylitä 2000 ennen kuin moottorinlämpö on noussut 90 asteeseen.
Yleensä ajelen aina 1500-2500 kierroksilla. Kerran viikossa tai jopa harvemmin tulee kierrätettyä moottoria 5 000, että karstat lähtevät katalysaattorista. Eli ajoni on hyvinkin neitimäistä, ja vastakohta-ajoa kloppejen revittelylle. Ajosta kertoo 5,99 polttonesteen keskikulutus 160 heppasella Sciroccolla. Saatte hakea Suomesta toista jolla on tollainen keskikulutus, eipä taida löytyä. Viime viikolla kun oli puhetta erään vag-konsernin myyntipäällikön kanssa jakoketjuista, hän tokaisi, jos sinunkin ajossasi on jakoketju jo oireillut 12 800 ajetussa autossa, niin siitä voi päätellä, että ajotavalla ei ole mitään tekemistä ketjun venymisen kanssa.
En ymmärrä miten vaikeaa on tajuta, että ajotavalla ja öljyllä ei ole tekemistä sen kanssa, että ketju on tehty huonosta materiaalista.

ram1

Lainaus käyttäjältä: skriko - 15.01.15 - klo:21:01
Itse lähden aina lämpimästä tallista. Koskaan eivät kierrokset ylitä 2000 ennen kuin moottorinlämpö on noussut 90 asteeseen.
Yleensä ajelen aina 1500-2500 kierroksilla. Kerran viikossa tai jopa harvemmin tulee kierrätettyä moottoria 5 000, että karstat lähtevät katalysaattorista. Eli ajoni on hyvinkin neitimäistä, ja vastakohta-ajoa kloppejen revittelylle. Ajosta kertoo 5,99 polttonesteen keskikulutus 160 heppasella Sciroccolla. Saatte hakea Suomesta toista jolla on tollainen keskikulutus, eipä taida löytyä. Viime viikolla kun oli puhetta erään vag-konsernin myyntipäällikön kanssa jakoketjuista, hän tokaisi, jos sinunkin ajossasi on jakoketju jo oireillut 12 800 ajetussa autossa, niin siitä voi päätellä, että ajotavalla ei ole mitään tekemistä ketjun venymisen kanssa.
En ymmärrä miten vaikeaa on tajuta, että ajotavalla ja öljyllä ei ole tekemistä sen kanssa, että ketju on tehty huonosta materiaalista.
Sun moka  ;)
Ibiza V Fr CPTA)
Octavia Tdi Hb Rs- 08

Ranssi

Koskaan eivät kierrokset ylitä 2000 ennen kuin moottorinlämpö on noussut 90 asteeseen.

Jos nyt ketjusta puhutaan, niin liekö noilla moottorin lämmöillä suurempaa merkitystä...

skriko

Ei lämmöillä olekaan merkitystä ketjuun, niin kuin ei muullakaan ajotavalla. Oli se sitten autoa kuluttava tai ei. Muistan kun veljelläni oli mersu, jolle antoi aika lailla runtua, niin kylmänä kuin kuumanakin, kaateli aina firmastani vanhat öljynjämätkin polttonestetankkiin. alkuperäisellä ketjulla oli, kun meni auto lunariin 400 000 ajettuna.

Ranssi

Öljyn vaihtaminen normaalia huoltoväliä tiheämmin ketjuvaurion ehkäisemiseksi on luokiteltavissa taikauskoksi, mutta kyllä ajotavalla jokin vähintään teoreettinen merkitys on, jos ketjun kuormitus jatkuvasti vaihtelee äärilaidasta toiseen. Tällöin heikko ketju arvatenkin porsii nopeammin.

Eppu H

Se tässä ihmetyttää eniten että miten noiden ketjujen kestossa voi olla niin valtavia eroja. Toisella kestää 30000 ja toisella ei ongelmia vielä 160000 ajettunakaan. Ketjuissa on todella suuria laatueroja.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Matson757 - 15.01.15 - klo:18:05
... Joka tapauksessa uskoisin pahinta myrkkyä moottoreille olevan öljynvaihtojen laiminlyönti ja polkeminen kylmänä, koska varsinkin pakkaskeleillä öljyjen lämpeäminen yli 80 asteeseen saattaa kestä helposti 15-30 kilometria. Muistelisin jonkun E46 M3-harrastajan sanoneen, että moottorin lämpötilan mukaan siirtyvä punaraja sallii täysien kieroksien käyttämisen jopa plussakeleil vasta useamman kymmenen minuutin ajon jälkeen, eikä 3.2-litraisen moottorin viritysaste juurikaan eroa jonkun kaksoisahdetun 1.4  TSI:n litratehosta.

Tämän lisäksi kannattaa pohtia, että meneekö se siirappi öljysuodattimen läpi. No ei todellakaan. Suodattimen ohitus aukeaa ja öljy kiertää suodattimen ohi kunnes öljynpaine tippunut riittävästi öljyn ohentuessa. TSI-ketjukone syö ketjun ennemmin tai myöhemmin, samalla tavalla kuin kaverini fillarissa (himopyöräilijä), joutuu vaihtamaan parin vuoden välein ketjut ja rattaat. Myös liian tiheä öljynvaihtoväli voi olla myrkkyä kun tästä koneesta puhutaan. Öljyn vaihdossa öljykanavat tulee tyhjäksi jolloin paineennousu kiristimelle kestää vähintään tuplat. Itse uskon, että käynnistyskertojen määrä on ratkaiseva, ei niinkään lämpimänä ajetut kilometrit.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Eppu H - 16.01.15 - klo:09:59
Se tässä ihmetyttää eniten että miten noiden ketjujen kestossa voi olla niin valtavia eroja. Toisella kestää 30000 ja toisella ei ongelmia vielä 160000 ajettunakaan. Ketjuissa on todella suuria laatueroja.

Eikö tämän ketjun alkupäässä 160tkm ajettu auto ollut käytettynä ostettu ..... "itse olen ajanut 130 -> 159tkm." ...... joten mistä tuon tietää montako kertaa ketju on ehditty vaihtaa ennen 130tkm lukemaa?
Nyt joku sanoo, että laittavat mahdollisen vaihdon huoltokirjaan. Ei ainakaan minulla laitettu aikoinaan (v. 2009) mitään huoltokirjaan, kun merkkiliikkeessä takuunalaiseen autoon vaihdettiin kaksoismassavauhtipyörä.

samppa79

Lainaus käyttäjältä: Epes - 16.01.15 - klo:11:27
Eikö tämän ketjun alkupäässä 160tkm ajettu auto ollut käytettynä ostettu ..... "itse olen ajanut 130 -> 159tkm." ...... joten mistä tuon tietää montako kertaa ketju on ehditty vaihtaa ennen 130tkm lukemaa?
Nyt joku sanoo, että laittavat mahdollisen vaihdon huoltokirjaan. Ei ainakaan minulla laitettu aikoinaan (v. 2009) mitään huoltokirjaan, kun merkkiliikkeessä takuunalaiseen autoon vaihdettiin kaksoismassavauhtipyörä.

Niin no tosiaan, selaisin vaan huoltokirjan eikä siellä ole merkintää. Kaikista huolloista löytyy kanssa ne työlistat mitä on tehty, eikä niissäkään ketjusta mitään mainita.. mutta mistäs sitä tietää vaikka olisikin vaihdettu ja sitten on päätetty piilotella koko vaihto-operaatio :)

ram1

Yleensä noi ylimääräiset huollot/korjaukset laitetaan huoltovihkon viimeiselle sivulle.Merkkiliikkeet käyttää koodeja, niissä huolloissa.
Ibiza V Fr CPTA)
Octavia Tdi Hb Rs- 08

maik

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 16.01.15 - klo:12:10
Yleensä noi ylimääräiset huollot/korjaukset laitetaan huoltovihkon viimeiselle sivulle.Merkkiliikkeet käyttää koodeja, niissä huolloissa.
Ei kyllä meillä ole mitään merkintää vihkossa siitä että DSG:n kytkin vaihdettu 30tkm kohdalla. Tuolla VV-auton Asiakkuussivustolla DSG remppa kyllä näkyy.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 16.01.15 - klo:10:53
Itse uskon, että käynnistyskertojen määrä on ratkaiseva, ei niinkään lämpimänä ajetut kilometrit.

Jos tarkoitat että käynnistyskertojen määrä suhteessa jakoketjun kestoon, niin ei pitänyt paikkaansa ainakaan minun autossani.

Eka Golf

Minä vuonna tuli kestävämmät ketjut jos tuli?
Meidän kulkineeseen vaihdettu ketju ja osamotti -11 kun kilsoja oli jotain 110tkm, mutta tosiaan edellisen omistajan aikaan.

aniskasa

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 16.01.15 - klo:10:53
Tämän lisäksi kannattaa pohtia, että meneekö se siirappi öljysuodattimen läpi. No ei todellakaan. Suodattimen ohitus aukeaa ja öljy kiertää suodattimen ohi kunnes öljynpaine tippunut riittävästi öljyn ohentuessa.

Minun ymmärtääkseni tässä 1.2 tsi (palkittu vuoden mooottori) moottorissa öljypumppu on mallia vakiopainepumppu, eli olosuhteista riippumatta öljynpaine pidetään vakiona . Päinvastoin kuin perinteisissä tilavuusvirtapumpuissa joka on mitoitettu yli todellisen tarpeen ja öljynpaineen noustessa sitä "ajetaan" vasten ylipaineventtiiliä. Tästä tietenkin etuna parantunut polttoainetalous.

Oliskohan siinä mitään perää, että 1.2 pumpun paine on mitoitettu sen verran alhaiseksi, että kylmissä olosuhteissa öljyn ollessa jäykähköä, öljyllä menee hieman pitempään ennenkuin se saavuttaa esimerkiksi ketjunkiristimen. Eli jos joka kylmäkäynnistyksessä ketju on hieman löysällä aluksi, niin sehän voi kuluttaa sitä. Ja sen lisäksi jos ketju on hieman alimitoitettu, niin soppahan on silloin valmis.

1.2 tsi:n ketju on mitoiltaan aika pieni, meillä corollassa 1.4 d4d ketju on silmämääräisesti arvioituna 1.5-2 kertainen kooltaan verrattuna tsi:n ketjuun. Siinä ketju on vieläkin kuin uusi, vaikka ajettu n. 270 tkm.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy