Eniten ajettu TSI ilman hajoamisia?

Aloittaja samppa79, 14.01.15 - klo:20:50

« edellinen - seuraava »

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: aniskasa - 17.01.15 - klo:06:43
Minun ymmärtääkseni tässä 1.2 tsi (palkittu vuoden mooottori) moottorissa öljypumppu on mallia vakiopainepumppu, eli olosuhteista riippumatta öljynpaine pidetään vakiona . Päinvastoin kuin perinteisissä tilavuusvirtapumpuissa joka on mitoitettu yli todellisen tarpeen ja öljynpaineen noustessa sitä "ajetaan" vasten ylipaineventtiiliä. Tästä tietenkin etuna parantunut polttoainetalous.

Oliskohan siinä mitään perää, että 1.2 pumpun paine on mitoitettu sen verran alhaiseksi, että kylmissä olosuhteissa öljyn ollessa jäykähköä, öljyllä menee hieman pitempään ennenkuin se saavuttaa esimerkiksi ketjunkiristimen. Eli jos joka kylmäkäynnistyksessä ketju on hieman löysällä aluksi, niin sehän voi kuluttaa sitä. Ja sen lisäksi jos ketju on hieman alimitoitettu, niin soppahan on silloin valmis.

1.2 tsi:n ketju on mitoiltaan aika pieni, meillä corollassa 1.4 d4d ketju on silmämääräisesti arvioituna 1.5-2 kertainen kooltaan verrattuna tsi:n ketjuun. Siinä ketju on vieläkin kuin uusi, vaikka ajettu n. 270 tkm.

Kaikissa ketjullisissa TSI-moottoreissa on duo-centric-öljypumppu, joka yrittää pitää öljypaineen 3,5 bar kautta kierrosalueen jousikuormitteisella läpällä. Kylmällä öljyllä tuo kääntyy minimituottoasentoon vähentäen öljyn virtausta, jolloin suurempi osa öljystä valuu jo heti pumpussa takaisin öljypohjaan. Suodattimessa on sitten erillinen varoventtiili, ettei kylmä öljy vedä suodatinelementtiä rusinaksi. Vaikea arvioida mikä on se öljyn lämpötila missä öljy alkaa virrata kunnolla suodattimen läpi, mutta 20 mikronin suodattimella se on jossain 25c-30c. Tätä ennen suattaapi hieman ahistaa ja paine-ero ennen ja jälkeen isohko.

Ketjukiristin on löysällä niin kauan, että paksu öljy on päässyt kiristimelle ja täyttänyt sen kanavat.

Geoman

TSI moottorien kestävyys kuulostaa samantasoiselta kuin Kupla Volkkarien moottorit 50 vuotta sitten, niidenkin tilavuus oli 1,2 l. Kyllähän tämä TSI-ketjumoottori on tekniseltä kestoiältä epäonnistunut - polttoainetalouden ja uusien autojen myyjien näkökulmasta onnistunut.

Vertailu Kupla VW/Golf 1.2 TSI
Tehot 34/105 hv
Keskikulutus 8/5.2 l/100 km
Omamassa 735/1235 kg

AXY

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 17.01.15 - klo:00:56
Minä vuonna tuli kestävämmät ketjut jos tuli?
Meidän kulkineeseen vaihdettu ketju ja osamotti -11 kun kilsoja oli jotain 110tkm, mutta tosiaan edellisen omistajan aikaan.

Kuulemma 1.8tsi koneissa vm 11-12 on jo kestävämmät ketjunkiristimet jotka näissä koneissa on hajonneet.

kerkko

Mitenkäs nyt sitten kiteyttäisitte eri iskutilavuuksisten TSI-mallien kestävyyden? Ja kestävyyden kehityksen vuosimallien saatossa?

Tied. K.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: AXY - 17.01.15 - klo:11:25
Kuulemma 1.8tsi koneissa vm 11-12 on jo kestävämmät ketjunkiristimet jotka näissä koneissa on hajonneet.
Mutta miten 1.4 eli onko kellään tietoo?  ???

samppa79

Mites muuten muilla kaksoisahdetun TSI:n omistajilla: kuuluuko sellaista hämärää rutinaa välilllä, kuulostaa vähän siltä kuin hiiri rapistelisi moottorissa? :P
Ã,,äni kuuluu oikeastaan vain vähän kovemman ajon jälkeen, esim. jos olen ajanut motaria jonkun aikaa, ja tulen kaupunkialueelle ja pysähdyn valoihin, niin tämä hämärä rutina kuuluu. Eikä johdu climatronicista, sen sammuttaminen ei ääneen vaikuta.
Voi toki olla että sama ääni kuuluu siellä motarillakin, en vain sitä kuule kovemmassa vauhdissa. Kylmällä koneella ei siis ääntä kuulu.

Kyseinen rutina on kyllä kuulunut autossa jo siitä saakka kun auton ostin, eikä ole mitään ongelmia ollut, itse ajanut kohta 30tkm autolla.. liittyisiköhän tuo johonkin turbon jäähdytykseen tjsp?

Vai onko kyseessä vain kaasuauton ominaisuus jolloin voisi liittyä esim. regulaattorin jäähdytykseen. Enpäs ole testannut tapahtuuko sama jos ajaa bensalla.. täytyy kokeilla joskus.

Seat-mies77

Lainaus käyttäjältä: samppa79 - 16.01.15 - klo:11:58
Niin no tosiaan, selaisin vaan huoltokirjan eikä siellä ole merkintää. Kaikista huolloista löytyy kanssa ne työlistat mitä on tehty, eikä niissäkään ketjusta mitään mainita.. mutta mistäs sitä tietää vaikka olisikin vaihdettu ja sitten on päätetty piilotella koko vaihto-operaatio :)

Vuonna 2012 ostaessani TSI-moottorilla olevaa autoa myyjäliike tarkoituksella salasi teettämänsä ketjunvaihdon. Siitä ei ollut mitään merkintää huoltokirjassa, vaikka samassa yhteydessä oli luonnollisesti tehty myös öljynvaihto jne. Niinpä seuraava öljynvaihto tuli tehtyä periaatteessa n. 15 tkm liian aikaisin. Tehty jakoketjun vaihto paljastui vasta paljon myöhemmin merkkihuollossa. Silloinkin huoltoneuvojan kommentti oli tyyliin "Tämä on meidän salaista tietoa, jota ei kyllä tarvitsisi asiakkaalle paljastaa...". Nykyään kyllä pienellä TSI-koneella olevia autoja myydessä suoritettu ketjunvaihto lienee ennemmin etu kuin haitta. Tämä koske erityisesti vanhemmanmallisella jakopäällä olevia koneita.  Ainakin monissa myynti-ilmoituksissa tehtyä ketjunvaihtoa käytetään jopa mainoslauseena.   

Nantti

Lainaus käyttäjältä: kerkko - 17.01.15 - klo:14:44
Mitenkäs nyt sitten kiteyttäisitte eri iskutilavuuksisten TSI-mallien kestävyyden? Ja kestävyyden kehityksen vuosimallien saatossa?

Tied. K.

No sen verran  tietoa et paskoja kaikki!! Jos uskominen webbi kirjotuksiin eri puolilta maailma...

Eka Golf

Paska on hyvää jos kysyy miljoonilta kärpäsiltä?  8)

kerkko

Lainaus käyttäjältä: Nantti - 17.01.15 - klo:23:38
No sen verran  tietoa et paskoja kaikki!! Jos uskominen webbi kirjotuksiin eri puolilta maailma...

Hieno näkemys. Analyyttisemmällekin olisi vielä tilaa?

ctrlk

Lainaus käyttäjältä: kerkko - 17.01.15 - klo:14:44
Mitenkäs nyt sitten kiteyttäisitte eri iskutilavuuksisten TSI-mallien kestävyyden? Ja kestävyyden kehityksen vuosimallien saatossa?

Tied. K.

Kolmannen polven moottoreissa ei tiettävästi ole ollut ongelmia (pienet hihnalla, isot ketjulla). Kovin pitkään nämä eivät tietysti ole vielä olleet käytössä. 2. polven moottoreissa 1.2 TSI ja 1.4 TSI:n eri versiot ovat oman käsitykseni mukaan olleet ongelmallisempia kuin isommat. Lehdistön mukaan pienempiin on tullut muutoksia viimeistään vuonna 2012, mitä voi peilata tuonne jakopään ongelmien viestiketjuun. Täysin turvallinen tuo 2012 ei taida vielä olla, mutta ongelmat vaikuttavat kuitenkin harvinaisemmilta kuin vanhemmissa.

chr

Lainaus käyttäjältä: samppa79 - 17.01.15 - klo:23:22
Mites muuten muilla kaksoisahdetun TSI:n omistajilla: kuuluuko sellaista hämärää rutinaa välilllä, kuulostaa vähän siltä kuin hiiri rapistelisi moottorissa? :P

Haha, minulla kuuluu tuo sama ääni. Pari kertaa peräkkäin "raps-raps-raps" kuin hiiri jossain tuuletuskanavassa ja sitten se loppuu. Ei mikään häiritsevän kova ääni. Auto on A4 Allroad bensaturbolla.

lemmentalja

Ootteeks te varmoja, että siellä ei ole hiiriä!  ;D
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Arppa

Täällä on ajeltu 71 tkm Golf 1.2 tsi vuosimallia 2011 ja alkuperäisellä ketjulla vielä mennään.

Seat-mies77

Lainaus käyttäjältä: ctrlk - 18.01.15 - klo:19:34
Kolmannen polven moottoreissa ei tiettävästi ole ollut ongelmia (pienet hihnalla, isot ketjulla). Kovin pitkään nämä eivät tietysti ole vielä olleet käytössä. 2. polven moottoreissa 1.2 TSI ja 1.4 TSI:n eri versiot ovat oman käsitykseni mukaan olleet ongelmallisempia kuin isommat. Lehdistön mukaan pienempiin on tullut muutoksia viimeistään vuonna 2012, mitä voi peilata tuonne jakopään ongelmien viestiketjuun. Täysin turvallinen tuo 2012 ei taida vielä olla, mutta ongelmat vaikuttavat kuitenkin harvinaisemmilta kuin vanhemmissa.

Onkohan kenelläkään ollut jakoketjuongelmia esim. Skoda Rapidissa tai Seat Toledossa? Tai uudemmissa (2012->9 Ibizoissa tms? Niissähän on vielä ketju, mutta ilmeisesti jonkun verran korjatulla rakenteella?

ceebbari

#45
Lainaus käyttäjältä: Seat-mies77 - 21.01.15 - klo:09:42
Onkohan kenelläkään ollut jakoketjuongelmia esim. Skoda Rapidissa tai Seat Toledossa? Tai uudemmissa (2012->) Ibizoissa tms? Niissähän on vielä ketju, mutta ilmeisesti jonkun verran korjatulla rakenteella?

Tämä kiinnostaisi itseänikin...

Tässä ketjussa ei ainakaan ole ongelmia ollut uudemman koneen kanssa: http://www.briskoda.net/forums/topic/265119-12-tsi-and-timing-chains/

Mielenkiintoinen naapurimaan ketju aiheesta: http://translate.google.co.uk/translate?hl=en&sl=ru&tl=en&u=http%3A%2F%2Fvwts.ru%2Fforum%2Findex.php%3Fshowtopic%3D204747&sandbox=1

ctrlk

Lainaus käyttäjältä: ceebbari - 21.01.15 - klo:15:44
Tämä kiinnostaisi itseänikin...

Tässä ketjussa ei ainakaan ole ongelmia ollut uudemman koneen kanssa: http://www.briskoda.net/forums/topic/265119-12-tsi-and-timing-chains/

Mielenkiintoinen naapurimaan ketju aiheesta: http://translate.google.co.uk/translate?hl=en&sl=ru&tl=en&u=http%3A%2F%2Fvwts.ru%2Fforum%2Findex.php%3Fshowtopic%3D204747&sandbox=1

On tosiaan mielenkiintoinen tuo alempi linkki. Olen aiemmin nähnyt vain lyhennetyn version jutusta. Tuosta voi pyrkiä päättelemään turvallisia (tai turvallisempia) vuosia eri moottorityypeille.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Matson757 - 15.01.15 - klo:18:05Muistelisin jonkun E46 M3-harrastajan sanoneen, että moottorin lämpötilan mukaan siirtyvä punaraja sallii täysien kieroksien käyttämisen jopa plussakeleil vasta useamman kymmenen minuutin ajon jälkeen, eikä 3.2-litraisen moottorin viritysaste juurikaan eroa jonkun kaksoisahdetun 1.4  TSI:n litratehosta.
Tuo vertailu toimii melko heikosta. M3:ssa on ensinnäkin hyvin jäykkä10w60 öljy, joka omaa esimerkiksi 40 asteessä melkein kolminkertaisen viskositeetin kuin 5w30 öljy. Tuo 10w60 täytyy lämmittää paljon lämpimämmäksi, ennen kuin saavuttaa sopivan viskositeetin korkeille kierroksille. M3:ssa on isommat sylinterimitat ja siinä riittää myös kierrosaluetta paljon korkeammalle. Joku litratehosta väännetty epämääräinen viritysaste ei kerro oikein mitään tästä.

ceebbari

Kaverilta löytyy 2012 mallinen Touran 1.4tsi ja dsg, jolla ajettu nyt 130tkm ilman tyyppi vikoja.
Vesipumppu on ainoa vaihdettu isompi osa. Rupesi ääntämään reilusti 120tkm kohdilla (työstä joutui maksamaan 30%).
Kehui kyllä Touranin laatikon olevan kohtalaisen hätäinen lähdöissä, verrattuna 2015 mallisen tdi Golffin dsg:hen.

Matson757

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 29.01.15 - klo:07:30
Tuo vertailu toimii melko heikosta. M3:ssa on ensinnäkin hyvin jäykkä10w60 öljy, joka omaa esimerkiksi 40 asteessä melkein kolminkertaisen viskositeetin kuin 5w30 öljy. Tuo 10w60 täytyy lämmittää paljon lämpimämmäksi, ennen kuin saavuttaa sopivan viskositeetin korkeille kierroksille. M3:ssa on isommat sylinterimitat ja siinä riittää myös kierrosaluetta paljon korkeammalle. Joku litratehosta väännetty epämääräinen viritysaste ei kerro oikein mitään tästä.

No joo, tuo pitää varmasti paikkaansa. Pointtini oli joka tapauksessa lähinnä se, että tuskin millekkään moottorille kovin hyvää tekee polkeminen vajaalämpöisenä, vaikka öljyn lämpimän pään viskositeetti olisikin matalampi kuin E46 M3:n myllyssä. Mutta en väitä, että vanhempien ketju TSI-moottoreiden viat olisivat missään nimessä selitettävissä liian pitkillä öljynvaihtoväleillä tai koneen vääränlaisella käytöllä, vaan kyllä sinne yksinkertaisesti on kustannustehokkuuden nimissä laitettu liian rimpula ketju ja ehkä huonosti toimiva kiristin?

ceebbari

Lainaus käyttäjältä: Matson757 - 30.01.15 - klo:09:48
Mutta en väitä, että vanhempien ketju TSI-moottoreiden viat olisivat missään nimessä selitettävissä liian pitkillä öljynvaihtoväleillä tai koneen vääränlaisella käytöllä, vaan kyllä sinne yksinkertaisesti on kustannustehokkuuden nimissä laitettu liian rimpula ketju ja ehkä huonosti toimiva kiristin?

Kuten tuossa ylempänä linkitin ulkomaisen ketjun, niin ongelmat ovat juurikin ketjussa ja kiristimessä. Ketjun materiaali on ollut täyttä kuraa, jolloin sen kuluminen on normaalia nopeampaa. Kiristäjä taasen laskee paineet läpi ja johtaa siten ketjun mahdolliseen yli hyppäämiseen startissa, varsinkin jos auto on seissyt vaihteen varassa. Silloin ketju pääsee mäen vaikutuksesta painamaan kiristimen sisään ja startissa on homma valmis. Uudemmissa koneissa ketjukoppiin on tehty sisälle jotain muutoksia, joiden pitäisi ehkäistä tuota yli hyppäämistä...
Itse en näistä tiedä, mutta näin olen maailmalta lukenut.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Matson757 - 30.01.15 - klo:09:48
No joo, tuo pitää varmasti paikkaansa. Pointtini oli joka tapauksessa lähinnä se, että tuskin millekkään moottorille kovin hyvää tekee polkeminen vajaalämpöisenä, vaikka öljyn lämpimän pään viskositeetti olisikin matalampi kuin E46 M3:n myllyssä. Mutta en väitä, että vanhempien ketju TSI-moottoreiden viat olisivat missään nimessä selitettävissä liian pitkillä öljynvaihtoväleillä tai koneen vääränlaisella käytöllä, vaan kyllä sinne yksinkertaisesti on kustannustehokkuuden nimissä laitettu liian rimpula ketju ja ehkä huonosti toimiva kiristin?
Olennaisempaa tässä lienee öljyjen kylmän pään viskositeetti. Mainitsemani 40 asteen alapuolella ero vain kasvaa noiden verrokkien kesken.

Joihinkin komponentteihin lämpötila vaikuttaa olennaisesti, mutta itse en kyllä keksi oikein montaa syytä sille, miksi ketjut kuluisivat kylmänä enemmän. Matala lämpötila ja kierrokset jopa parantavat tilannetta monessa mielessä. Yksi tekijä, joka on voinut aiheuttaa heikkoa kestävyyttä, on pyrkimys vähentää ketjujen kitkaa ja painoa.

ctrlk

Lainaus käyttäjältä: ceebbari - 30.01.15 - klo:10:43
Kuten tuossa ylempänä linkitin ulkomaisen ketjun, niin ongelmat ovat juurikin ketjussa ja kiristimessä. Ketjun materiaali on ollut täyttä kuraa, jolloin sen kuluminen on normaalia nopeampaa. Kiristäjä taasen laskee paineet läpi ja johtaa siten ketjun mahdolliseen yli hyppäämiseen startissa, varsinkin jos auto on seissyt vaihteen varassa. Silloin ketju pääsee mäen vaikutuksesta painamaan kiristimen sisään ja startissa on homma valmis. Uudemmissa koneissa ketjukoppiin on tehty sisälle jotain muutoksia, joiden pitäisi ehkäistä tuota yli hyppäämistä...
Itse en näistä tiedä, mutta näin olen maailmalta lukenut.

Tässä on kuvia 1.2 TSI:hin tehdyistä muutoksista (11/2011 -->): https://translate.google.com/translate?hl=en&sl=auto&tl=en&u=http%3A%2F%2Fa1.audi.club.forumfree.it%2F%3Ft%3D69339806

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy