Yeti 1.2 - Nämä asiat voisivat olla autossani toteutettu paremmin

Aloittaja Asterion, 14.08.10 - klo:15:44

« edellinen - seuraava »

Asterion

Tuli mieleen, että tällaisesta otiskon mukaisesta keskusteluaiheesta voisi olla hyötyä ainakin Yetin ostoa harkitsevalle. Täällä on toki useissa eri aiheketjuissa sivuttu tätä samaa aluetta mutta ehkä tämä olisi kuitenkin ihan oman aiheketjun arvoinen. Samaa asiaa sivuava hyvä englantilainen keskustelupalsta kannattaa myös tsekata (http://briskoda.net/forums/topic/160051-if-you-are-about-to-order-a-yeti-things-to-think-about/)

Tähän keskusteluaiheeseen Yetin omistavat voisivat siis lyhyesti (tai miksei pideminkin ;)) kertoa mitä toivoisivat autossaan olevan paremmin toteutettu. Täydellistä autoahan ei ole vielä tehty, ja tämä huomioiden pidän omaa Yetiäni yhä kympin autona, mutta jokaisessa autossahan on asioita, jotka toki voisivat olla paremiin toteutettu. Omalla kuukauden ajokokemuksella voisin mainita seuraavat:

-Näkyvyys sivulle. Auton B-pilari (kuljettajan oven taka-osan pilari) on melko  paksu ja ainakaan vielä en ole täysin tottunut tuohon ja  joudun yhä vieläkin käyttämään tottumaani enemmän eforttia vaihtaessani kaistaa.

-Moottorin tyhjäkäyntiääni kylmänä.  Kuten olen tuolla jossain aikaisemmin jo maininnutkin, niin kylmän moottorin tyhjäkäyntiääni ja tyhjäkäynnin tasaisuus on vähintään erikoinen. En ole koskaan aikaisemmin BENSA-koneessa kohdannut vastaavaa. Tätä kestää kesäkeleillä noin puolen minuutin ajan, kunnes elektroniikka tiputtaa tyhjäkäyntikierrokset normaaliksi (n.750rpm)

-Stereot. Tämä Swing setti toimii muuten, mutta kajarit menee joskus myöhemmin vaihtoon.

-Bensankulutus. Keskikulutus täällä PK-seudulla kehien sisällä pyöritellessä on hyvä (n. 6.5l/100km), mutta moottoritienopeuksilla menovesi sitten maistuukin. Tämä nyt ei tietenkään korin tuulipinta-alan huomioonottaen ollut ainakaan minulle yllätys mutta silti... ;)

-Kovanpuoleinen jousitus. Jousitus lienee Yetissä jo rakenteellisesti kova, siihen sitten alle ulkonäkösyistä ??? vakiona tulevat 225/55 (17") renkaat niin ainakin minusta kovuutta on jo liikaakin. Tämän takia talvitassuksi valitsin  60-profiiliset (16")  ja uskonkin noiden olevan minun toiveitani parmmin vastaavat. Kovuutta näillä kesätassuilla lisää se, että pidän  tassuissa 2.5bar paineita ja aikomus onkin jossain vaiheessa tiputtaa niitä muutamalla kymmenyksellä pehmeyttä lisäämään.

Tässäpä tätä, enempää en listalle saanut aiheita mutta lisäilen niitä kunhan kilometrejä kertyy ja kunhan pääsee kokeilemaan Yetin ensimmäisen talven.  Nyt eikun muutkin kertomaan kokemuksistaan! Tiedä vaikka tehtaalla hienosäätäisivät joitakin näistä kuntoon seuraavissa vuosimalleissa  ;)

loft

Näkyvyys sivulle on tosiaan vähän huono, mutta tähän varmasti tottuu ajan myötä. Jousitus ei mielestäni ole erityisen kova, vaan minun makuuni aika sopiva.

Pari ihan pientä juttua on tullut huomattua: hanttarin oveen ei mahdu 1,5 l limupullo ja hanskalokeron avausnappi on ihmeellisen huonoa materiaalia (nyt jo ihan naarmuinen kuukauden ajon jälkeen). Aika hyvin siis menee kun ei ole muuta valitettavaa  ;D

Ja sitten on tietysti nämä kuuluisat ovenkahvan aiheuttamat naarmut, joita meillä löytyy kuskin ovesta. Ensi viikolla mennään huoltoon sitä ihmettelemään.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: loft - 14.08.10 - klo:18:34

Ja sitten on tietysti nämä kuuluisat ovenkahvan aiheuttamat naarmut, joita meillä löytyy kuskin ovesta. Ensi viikolla mennään huoltoon sitä ihmettelemään.

Sama kahvaongelma minullakin näyttää olevan, luen sen kuitenkin kokoonpanon huolimattomuudeksi enkä niinkään Yetin ominaisviaksi.  ;) Jousitus on toki hyvä varsinkin jos pitää tuollaisesta jäsäkästä saksalaisesta ryhdistä, minä olen ehkä enemmän sellaisen ranskalaisen sitikkamaisen pehmeyden perään.

the_raz

Hei!

Yksi asia tuli minulle yllätyksenä kun vaihdoin Roomsterista Yetiin (Adventure). Nimittäin: Keskipenkki ei eteentaitettuna mene ihan eteen asti, vaan jää jumiin keskikonsoliin. Tästä on ollut puhetta (siis tekstiä) ainakin Briskodan sivuilla että se menee täysin eteen jos käyttää lievää väkivaltaa, mutta jos on keskipenkin takaosassa mukipidikkeitä niin tämä idea ei oikein toimi. Muuten monikäyttö on kyllä samalla hyvällä tasolla kun Roomsterissakin.

Muita haittapuolia ei sitten puolentoista kuukauden aikana ole löytynytkään!!

Ja autona siis 1.2 TSI DSG Adventure

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 14.08.10 - klo:15:44
-Moottorin tyhjäkäyntiääni kylmänä.  Kuten olen tuolla jossain aikaisemmin jo maininnutkin, niin kylmän moottorin tyhjäkäyntiääni ja tyhjäkäynnin tasaisuus on vähintään erikoinen. En ole koskaan aikaisemmin BENSA-koneessa kohdannut vastaavaa. Tätä kestää kesäkeleillä noin puolen minuutin ajan, kunnes elektroniikka tiputtaa tyhjäkäyntikierrokset normaaliksi (n.750rpm)

Tätä korotettua tyhjäkäyntiä, ja siten epätasaisuutta käynnissä, ei muuten esiinny alle 15°C lämpötiloissa.

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 14.08.10 - klo:15:44
-Stereot. Tämä Swing setti toimii muuten, mutta kajarit menee joskus myöhemmin vaihtoon.

Meikäläisen perus rationkuunteluun nuo kajarit taas on aivan omiaan, en ala vaihtamaan mihinkään

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 14.08.10 - klo:15:44
-Bensankulutus.

Tästä pitkä miinus, pensarosvo mikä pensarosvo. Kaupungissa yli yhdeksän ja matkassakaan ei alle 7:n tahdo päästä, keskikulutus 6500km:ltä melkein 8L/100km vahvasti matkapainotteisessa ajossa.

Lainaus käyttäjältä: the_raz - 14.08.10 - klo:20:55
Keskipenkki ei eteentaitettuna mene ihan eteen asti, vaan jää jumiin keskikonsoliin. Tästä on ollut puhetta (siis tekstiä) ainakin Briskodan sivuilla että se menee täysin eteen jos käyttää lievää väkivaltaa, mutta jos on keskipenkin takaosassa mukipidikkeitä niin tämä idea ei oikein toimi. Muuten monikäyttö on kyllä samalla hyvällä tasolla kun Roomsterissakin.

Tämän huomasin itsekkin kun ekakerran piti jakkarat kipata, niskatuen poistaminen saattaisi auttaa mutta ei ole tullut vielä kokeiltua sitä :-\
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

-ruoska-

Ilmastoinnin vaikutus suorituskykyyn pienessä moottorissa
Eiköhän olisi jo aika kehittää ja ottaa käyttöön apulaitteita, jotka eivät vaikuttaisi itse ajoneuvon suorituskykyyn millään lailla.

Urlaub

#6
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 14.08.10 - klo:23:02
Tästä pitkä miinus, pensarosvo mikä pensarosvo. Kaupungissa yli yhdeksän ja matkassakaan ei alle 7:n tahdo päästä, keskikulutus 6500km:ltä melkein 8L/100km vahvasti matkapainotteisessa ajossa.

Aivanko vakavalla naamalla pidätte tuota pahana lukemana?  ???

Ensin ostatte wannabe maasturin aka koppimopon ja sitten valitatte pientä polttoaineenkulutuksen nousua.  ::)

Joku 7 litraa sataselle maantienopeuksissa on oikeasti vähintään kohtuullinen, jopa pieni kulutus noinkin korkealle autolle. Eikä ne leveät renkaatkaan kulutusta ole ainakaan vähentämässä. Bensakoneinen Touareq vie maantielläkin 12 litraa satasella, eikä bensakoneinen Transporterkaan kulje alle kympillä.

Kulutusta saa helposti alaspäin, kunhan alkaa suhtautumaan ajamiseen kuin olisi isommankin auton ratissa. Tyytyy ajamaan jonossa sitä 90:tä, eikä roiku ohituskaistalla. Rekan ohittamista kannattaa harkita kolmesti.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: -ruoska- - 15.08.10 - klo:08:01
Ilmastoinnin vaikutus suorituskykyyn pienessä moottorissa
Eiköhän olisi jo aika kehittää ja ottaa käyttöön apulaitteita, jotka eivät vaikuttaisi itse ajoneuvon suorituskykyyn millään lailla.

Jostainhan se käyttövoima on aina otettava? Jos se otetaan mekaanisesti  (kuten yleensä kai) niin silloin se näkyy suoraan lisärasitteena kampiakselin päässä ja nostaa bensankulutusta ja laskee suorituskykyä. Jos se kompuran tarvitsema teho otettaisiin suoraan akusta niin silloin varmaankin vaikutus auton hetkelliseen suorituskykyyn ei olisi ainakaan niin suoraviivainen. Toki kulutettu sähkö on taas tuotettava generaattorilla ja se on kytketty sinne kampiakselin jälkeiseen osastoon... :)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 15.08.10 - klo:09:39
Aivanko vakavalla naamalla pidätte tuota pahana lukemana?  ???

Ensin ostatte wannabe maasturin aka koppimopon ja sitten valitatte pientä polttoaineenkulutuksen nousua.  ::)

Joku 7 litraa sataselle maantienopeuksissa on oikeasti vähintään kohtuullinen, jopa pieni kulutus noinkin korkealle autolle. Eikä ne leveät renkaatkaan kulutusta ole ainakaan vähentämässä.

Kulutusta saa helposti alaspäin, kunhan alkaa suhtautumaan ajamiseen kuin olisi isommankin auton ratissa. Tyytyy ajamaan jonossa sitä 90:tä, eikä roiku ohituskaistalla. Rekan ohittamista kannattaa harkita kolmesti.


No kyllä tässä on syytä olla näreissään kun muut ajelee selkeästi kutosella alkavia lukemia ja meikäläisen loota menee nippanappa 7:lla kun kyttyyttää 8-kymppiä, satanen nostaa kulutuksen tuonne 7.5:n pintaan. Kautta linjan kulutukset on 1.5L/100km yli ilmoitetun, maahantuojan edustaja(se paska jätkä) sanoi omansa syövän saman verran. Hänellä  tosin 1,8TSI 4x4... ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

mika karvajalka

Jos ajatellaan, että todellinen keskikulutus on 7,5L/100km eli noin litran toivottua enemmän. 20 tonnin vuotuisella km-määrällä tuo tietäisi noin 300 euron vuotuista lisälaskua polttoainelaskuun verrattuna etukäteen toivottuun kulutukseen. Eihän tuo paljolta tunnu mutta jos saa sen käsityksen että muilla kulutus samanlaisella ajolla on selvästi pienempää niin kyllähän se varmaan alkaa askarruttamaan.

VWonderman

Eipä toi kulutus nyt niin paha ole, 110hv 1.8 farkku-Mondeo vie sekalaisessa ajossa 9l, talvella kympin pintaan. Tosin tällöin on kaikki A/C:t, valot ja radiot päällä tuhlaamassa bensaa ja akkua. :-* Tuohon kulutukseen kuuluu motariajot 130km/h, mökkimatkat kärry perässä, pätkäajot 2km kauppaan ja takas ym...

Yetissä on kuitenkin isommat gummit ja suurempi otsapinta-ala, tosin moottori ja vaihteisto onkin sitten uudempaa sukupolvea. :D

Tuli muuten mieleen nyt noista nykypeleistä, joissa on S&S systeemit ja jarrutusenergian talteenotto, niin nehän kiihdytettäessä lopettavat akun lataamisen. Miten sitten käy jossain ovaaliradalla? ;D Loppuuko virta vaan kesken?
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: -MTM- - 15.08.10 - klo:12:02
Eipä toi kulutus nyt niin paha ole, 110hv 1.8 farkku-Mondeo vie sekalaisessa ajossa 9l, talvella kympin pintaan. Tosin tällöin on kaikki A/C:t, valot ja radiot päällä tuhlaamassa bensaa ja akkua. :-* Tuohon kulutukseen kuuluu motariajot 130km/h, mökkimatkat kärry perässä, pätkäajot 2km kauppaan ja takas ym...

Yetissä on kuitenkin isommat gummit ja suurempi otsapinta-ala, tosin moottori ja vaihteisto onkin sitten uudempaa sukupolvea. :D

Vielä kun lisäät miten tämä selittää muiden kulkevan litran vähemällä kuin tuo minun Yeti...
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

karu898

Pyydäpä huviksesi joku Yetinomistaja kaverisi ajamaan sinun autollasi joku reitti ja sitten samanlaisella omallaan sama juttu. Jos silloin on isoa eroa, kannattaa lyödä se faktana huollolle pöytään.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: karu898 - 15.08.10 - klo:12:26
Pyydäpä huviksesi joku Yetinomistaja kaverisi ajamaan sinun autollasi joku reitti ja sitten samanlaisella omallaan sama juttu. Jos silloin on isoa eroa, kannattaa lyödä se faktana huollolle pöytään.

Eipä ole sellaisia kavereita joilla Yeti olisi :-\
Kai se on vain kärsittävä pöljyytensä ja ruokkia lehmää kunnes siitä hankkiutuu eroon, paska mikä paska >:(
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 15.08.10 - klo:12:28

Kai se on vain kärsittävä pöljyytensä ja ruokkia lehmää kunnes siitä hankkiutuu eroon, paska mikä paska >:(

Tuliko sitä asentotunnistimen vaihtoa kokeiltua?
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 15.08.10 - klo:12:34
Tuliko sitä asentotunnistimen vaihtoa kokeiltua?

Niissä ei kuulemma ole mitään vikaa, kun ei heillä siitä huoltotiedotetta ole ::) Että se siitä, joku taisikin puhua siitä kengän nauhojen sitomisesta tms....
Asiaahan ei ole tutkittu millään tavalla, höpisty vain siitä 10tkm ajamisesta ja sitten kuulemma kulutus tippuu kuin taikaiskusta.

Eilen tankkasin ja taas oli mennyt yli 8 litraa sadalle, matkaa sentään kolmannes tuossa tankissa :-[
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

-ruoska-

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 15.08.10 - klo:09:43
Jostainhan se käyttövoima on aina otettava? Jos se otetaan mekaanisesti  (kuten yleensä kai) niin silloin se näkyy suoraan lisärasitteena kampiakselin päässä ja nostaa bensankulutusta ja laskee suorituskykyä. Jos se kompuran tarvitsema teho otettaisiin suoraan akusta niin silloin varmaankin vaikutus auton hetkelliseen suorituskykyyn ei olisi ainakaan niin suoraviivainen. Toki kulutettu sähkö on taas tuotettava generaattorilla ja se on kytketty sinne kampiakselin jälkeiseen osastoon... :)
Näinhän se on.

Jännä nähdä miten asiat tulevaisuudessa ratkaistaan, mennäänkö fissio-, fuusio-, tuuli- aurinko- tai jollekin muulle linjalle, vai jatketaanko ongelmista nauttimisesta.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 15.08.10 - klo:12:40
Niissä ei kuulemma ole mitään vikaa, kun ei heillä siitä huoltotiedotetta ole ::) Että se siitä, joku taisikin puhua siitä kengän nauhojen sitomisesta tms....


Joo, onhan se hankala tilanne huollon kanssa saada kokeilemaan jotain ilman vikakoodeja tai tiedotteita.
Me ilmeisesti saadaan Yetimme ensiviikolla, voisin yrittää katsoa minkä värinen siinä on tuo tunnistin.
Sille Briskodan hepulle tuo auttoi, kulutus laski muiden tasolle.
Tosin hänellä taisi olla alunperin vielä hurjempi kulutus kun sinulla (ei niitä mpg lukuja jaksa alkaa kääntelemään).

Sinun 1.2TSI taitaa olla myös alkupään koneita kun ostit essarin, liekö uudempia softapäivityksiäkään tarkistaneet...
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 15.08.10 - klo:12:56
Joo, onhan se hankala tilanne huollon kanssa saada kokeilemaan jotain ilman vikakoodeja tai tiedotteita.
Me ilmeisesti saadaan Yetimme ensiviikolla, voisin yrittää katsoa minkä värinen siinä on tuo tunnistin.
Sille Briskodan hepulle tuo auttoi, kulutus laski muiden tasolle.
Tosin hänellä taisi olla alunperin vielä hurjempi kulutus kun sinulla (ei niitä mpg lukuja jaksa alkaa kääntelemään).

Sinun 1.2TSI taitaa olla myös alkupään koneita kun ostit essarin, liekö uudempia softapäivityksiäkään tarkistaneet...

Voisihan siitä edes ne vikakoodit lukea ::) No voin kertoa ettei niitä ole, mutta voisivat joutessaan tutkia niitä antureiden antamia tietojakin hiukan...josko siellä olisi joku joka häröilee jotain. Moottorissa on uusin softa sisällä...

Olisi tuo englannin taito vähän parempi niin laittaisin mailia tehtaalle, vaikka voisihan se asia mennä jakeluun kun ajan kanssa kirjoittelisi heille ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 15.08.10 - klo:12:16
Vielä kun lisäät miten tämä selittää muiden kulkevan litran vähemällä kuin tuo minun Yeti...

En tiedä muista, mutta itselläni samalla työmatkalla pysytyin tiputtamaan  keskikulutuksen 7.8:sta 6.2l/100km ihan pienillä ajotapamuutoksilla. Aikaisemmissa autoissani ei ole ollut hetkellistä bensankulutusta ilmoittavaa mittaria mutta tällä Yetin mitskulla pystyin helposti spottaamaan milloin sitä bensaa palaa liikaa. Niitä kohtia hienosäätämällä kulutus tippui sitten puolellatoista litralla. Ei paha  :o

Ennenkuin pystyy edes jollain varmuudella toteamaan, että Yetissäsi on jotain pielessä bensankulutuksen suhteen niin mitäs jos lainaisit liikkeestä joku koeajo Yetin allesi ja vetäisit sillä kruiseri päällä joku riittävän  pitkä vakiolenkin, esim jokin vähäliikenteinen 80km/h tie. Siitä saat referenssiä korjaamolle päin.

Missä muuten tuo mainitsemasi asennontunnistin oikein on  ja näkeekö sen irrottamatta mitään konehuoneessa? Selventävä kuva olisi tässä poikaa. Minä ja jotkut muutkin voisi tsekata mikä versio heillä on.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 15.08.10 - klo:12:16
Vielä kun lisäät miten tämä selittää muiden kulkevan litran vähemällä kuin tuo minun Yeti...

Yksi selitys voi olla ajotapasi, josta en toki tiedä mitään.

Kaverini kanssa olemme seuranneet polttoaineenkulutuksia jo 15 vuotta. Välillä olemme ajaneet samanlaisilla autoilla, mutta yleisimmin kulutusta on mittailtu kaverin autolla lapinreissujen ajoilla. Kaverin autot ovat kuluttaneet minun ajamana 1-2 litraa vähemmän kuin isännän itsenstä ajamana, eikä keskinopeuksissa ole ollut eroja. Kalustoa on ollut monenlaista Volvo 850:stä Vw Poloseen.

Omillakin autoillani pääsen yleensä suuresti yrittämättä EU-kulutukseen ja monesti allekin. Sitten toiset itkevät palstoilla ja lehdissä, kuinka EU-normit ovat pelkkää utopiaa..

Karvis

Ompa jännä ettei surkea ajotapani ole aiemmin tullut esiin korkeana kulutuksena ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 15.08.10 - klo:16:41
Ompa jännä ettei surkea ajotapani ole aiemmin tullut esiin korkeana kulutuksena ::)

Tuohan ("surkea ajotapa"  ;D) oli vain yksi hypoteesi ja oletko varma että edellisillä autoillasi pääsit normikulutuksilla?

kt

Kyllä tilanteella ja ajotavalla on merkitystä. Tässä omia ajojani. Gplussan otsapinta on hiukan Jetiä parempi ja moottori isompi.
Kuitenkin näkee, että päivästä riippuen saa mitä kulutuslukemia vain.
Matkat on mökkireissuja kahta eri tietä. Mäkinen tie vaikuttaa tasaiseen verrattuna noin litran ! Johtunee vain siitä, että kaasua painelee "turhan tiheään aina ylämäissä". Varovainen ajo voittaa vakionopeusajon 0,5 litralla.
Paras on tuo tosissaan yrittämäni 5,1.

TSI 1,4 90kW Dsg
* 68 km/h kul 5,5  l/100km
* 73 km/h kul 5,9  +20 astetta, mutta tyhjä peräkärri 16.5.2010 125 km mäkinen tie
* 76 km/h kul 5,1   + 30 astetta ja oikein varovainen ajo ilman vakionopeussäätöä, tasainen 125 km.
* 77 km/h kul 5,7  +12 astetta poutaa, 125km tasainen tie
* 80 km/h kul  5,7
* 82 km/h kul 6,7 +4 astetta, tihkusadetta ajettu 8.5.2010 aamulla 125km mäkinen tie
* 87 km/h  ja  6,2    
* 91 km/h ja 6,7    
* 96 km/h ja 7,6




Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Asterion

Lainaus käyttäjältä: kt - 15.08.10 - klo:16:58
Kyllä tilanteella ja ajotavalla on merkitystä.


...ja myös pienellä nopeuden pienentämisellä. Eikös se teho mennyt kolmannessa potenssissa ja nopeus toisessa, eli jos en muista kaukaisia koulun opetuksia väärin niin nopeuden tuplaaminen edellyttää moottorilta 2 potenssiin kolmen verran tehonlisäystä, eli kahdeksankertaista tehoa ja samalla kahdeksankertaista bensankulutusta.

Jotenka jos joku ajaa satasen alueella 95km/h ja joku toinen 105km/h. Molemmat sanoo ajavansa "satasta" mutta toisen auto kuluttaakin suuremmasta nopeudesta (+10%)  johtuen +30% enemmän bensaa samalla matkalla. Jos meni väärin niin koulun penkillä viimeksi istuneet voi mielellään korjata tämän  ;D

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 15.08.10 - klo:16:52
Tuohan ("surkea ajotapa"  ;D) oli vain yksi hypoteesi ja oletko varma että edellisillä autoillasi pääsit normikulutuksilla?

Riittävän lähelle normia jotta voin sanoa ettei korkea kulutus ainakaan ajotyylistä johdu ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

vasara

Parannettavaa..
- Moottorin äänieristys (diesel rohina kuuluu liikaa kabiiniin)
- Rengasmelu karkealla asfaltilla
- 15cm lisää pituutta takakonttiin
- Etu keskikyynärnoja saisi olla tilavampi ja paremmin sijoitettu
- Sisustuksen muovimateriaalit kovia ja halvan oloisia
- Takaistuimien istuisosa saisi olla pidempi
- Valotekniikka saisi olla modernimpaa, esim. ledit päivävaloihin. Päiväajovalot ovat turhan himmeät.
- Vakiorengaskoot liian matalaprofiiliset, ei sovi yhteen kovahkon jousituksen kanssa
- Laatukontrolli. Soitin oli rikki jo uutena
- Paneelit ovissa tai jossain (vaikea paikantaa ajon aikana) sirisee hiekkatiellä. Autolla ajettu n. 1000km, joten vähän outoa.

Tapanila

Nokivasara, tulisko se sirinä mittariston muoveista? Ainakin mulla ne nopeus- ja kierroslukumittareiden pyöreät muovikehykset natisee hieman...

Asterion

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 30.08.10 - klo:14:35

- Rengasmelu karkealla asfaltilla
- Vakiorengaskoot liian matalaprofiiliset, ei sovi yhteen kovahkon jousituksen kanssa


Näistä olen kanssasi samaa mieltä, tosin tuo rengasmelu on pienempää kuin edellisessä autossani, mutta sillä toki oli kilometrejäkin 150t enemmän.  ::) Oikeasti tuo rengasjymy ei ole minua häiritsevällä tasolla mutta on niitä kieltämättä hiljaisempiakin autoja samassa hintaluokassa.

vasara


Lainaus käyttäjältä: Tapanila - 30.08.10 - klo:15:06
Nokivasara, tulisko se sirinä mittariston muoveista? Ainakin mulla ne nopeus- ja kierroslukumittareiden pyöreät muovikehykset natisee hieman...
Se voi olla. Koitin ajaessa painella sieltä täältä ja paikallistaa sirinän lähdettä.. tuo paikka taisi jäädä kokeilematta. Sirinä on vain ajoittaista, joten se vielä vaikeuttaa etsintää.

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 30.08.10 - klo:15:59
Näistä olen kanssasi samaa mieltä, tosin tuo rengasmelu on pienempää kuin edellisessä autossani, mutta sillä toki oli kilometrejäkin 150t enemmän.  ::) Oikeasti tuo rengasjymy ei ole minua häiritsevällä tasolla mutta on niitä kieltämättä hiljaisempiakin autoja samassa hintaluokassa.
Meluverrokkeina edelliset autot Audi A6, A8 ja A4. Yetissä rengasäänet samaa luokkaa A4:n kanssa, eikä tosiaan liian häiritsevällä tasolla. Rengastuksella osittain korjattavissa ja jos innostuu hifipuolta parantelemaan, niin silloin vuorataan autoa muutenkin hiljaisemmaksi. Konehuoneen ääniä voisi aluksi kokeilla hiljentää laittamalla konepellin huovan alle lisäeristystä, liekkö suurta hyötyä, mutta eipä siitä ole paljoa vaivaakaan. Päiväajovalojen polttimo on kohtuu eksoottinen P13W. USA:sta löytyi kirkkaammat led- versiot, mutta tietääkö kukaan löytyisikö lähempää (ts. pienempien postikulujen takaa)?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy