"Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee

Aloittaja -TS-, 15.12.14 - klo:08:02

« edellinen - seuraava »

skriko

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 26.08.15 - klo:21:07
Autoliikkeethän menevät nurin siinä tapauksessa, että myyvät liian halvalla, jolloin katetta ei jää yrityksen pyörittämiseen.

niin, lisään vielä tähän, että enempää en aio tätä asiaa vatvoa koska se menee ohi alkuperäisen aiheen.

Suurin osa Suomalaisista autoliikkeistä pyörittää toimintaansa ihan muulla kuin autoja myymällä.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: skriko - 31.01.15 - klo:00:21
Joo, en minäkään suuria summia ottaisi. Asuntoihin ja kesäasuntoon ei ole ollut koskaan velkaa. Suurin autovelka on ollut lyhennyksenä 500 euroissa yli 20 vuotta sitten. Olihan se silloin paljon. Sijoitusvelasta makselen vain korkoa, se ei ole edes kauppalaskun suuruutta per kuukausi.
Meillä kauppalasku olisi yli tonnin kuukaudessa, siis jos laskulle ostettaisiin!  8)
Tuo reilusti yli kymppitonni vuodessa voi olla jollekkin iso korko vuodessa?  ::)

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 26.08.15 - klo:16:29
Tehdään silleen, ettei kukaan ota velkaa, eikä kukaan osta mitään.Suomalainen mentaliteetti jolla saadaan talous nousuun.Mielellään rahat sukanvarteen, ja ennakkoperintöä ei jaeta vaikka toinen jalka ollu haudassa 20 vuotta.
Voi sitä myös panna menemään ja mennä panemaan?  ;D
Eli voi ostaa ja käyttää mihin rahat riittää, mutta ei kait velaksi kannata?

ram1

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 26.08.15 - klo:21:32
Voi sitä myös panna menemään ja mennä panemaan?  ;D
Eli voi ostaa ja käyttää mihin rahat riittää, mutta ei kait velaksi kannata?
En ole ihan varma yritätkö provoa tai olla viisas, mut kumpaakaan et osaa.Tsemppiä jatkoon.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 26.08.15 - klo:21:35
En ole ihan varma yritätkö provoa tai olla viisas, mut kumpaakaan et osaa.Tsemppiä jatkoon.
Tarkoitin että me käytetään rahaa lamasta viis tai kuus, mutta vain omaa rahaa eli ei kulutusluottoja oteta.
Meillä on talous tasapainossa eli kaikki menee mitä tulee, joskus jää jotain säästöön "pahan päivän varalle" eli kun joutuu jotain remonttia korjaan omakotitalossa tai tekniikkaa uusiin, paha vai hyvä, kas siinä kysymys?  8)
Ei provoksi tarkoitettu, viisautta ei itse osaa arvioida (?), mutta kiitos kannustuksesta!  ;)

Typ2

Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

skriko

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 26.08.15 - klo:21:29
Meillä kauppalasku olisi yli tonnin kuukaudessa, siis jos laskulle ostettaisiin!  8)
Tuo reilusti yli kymppitonni vuodessa voi olla jollekkin iso korko vuodessa?  ::)

Siis sijoituslainan korko kuukaudessa on suunnilleen sama ( nykyään pienempi ) kuin se summa minkä kaivan perstaskustani maksaessani yhden kerran kauppaostokset. Kovia olette syömään. Teillä taitaa olla useampi perheenjäsen.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Typ2 - 26.08.15 - klo:22:10
Oliko lähdettä?

Ei ollut, taitaa olla vesi kuivunut lähteestä. Kun seuraa uutisia, niin sieltähän tuon tiedon voi lukea. ;D

skriko

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 26.08.15 - klo:21:42
Tarkoitin että me käytetään rahaa lamasta viis tai kuus, mutta vain omaa rahaa eli ei kulutusluottoja oteta.
Meillä on talous tasapainossa eli kaikki menee mitä tulee, joskus jää jotain säästöön "pahan päivän varalle" eli kun joutuu jotain remonttia korjaan omakotitalossa tai tekniikkaa uusiin, paha vai hyvä, kas siinä kysymys?  8)
Ei provoksi tarkoitettu, viisautta ei itse osaa arvioida (?), mutta kiitos kannustuksesta!  ;)

Toiset ottaa lainaa, toiset ei, ja jokaisen toimintatavat ovat ne jotka hän itse katsoo parhaakseen. Itse olen katsonut järkevämmäksi käyttää toisten rahoja. Tosin ne joutuu kyllä aina maksamaan korkojen kanssa takaisin.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: skriko - 26.08.15 - klo:23:04
Siis sijoituslainan korko kuukaudessa on suunnilleen sama ( nykyään pienempi ) kuin se summa minkä kaivan perstaskustani maksaessani yhden kerran kauppaostokset. Kovia olette syömään. Teillä taitaa olla useampi perheenjäsen.
Kahdestaan nykyään vaimon kanssa elellään kun muksut on maailmalla, mutta ei me ainakaan "lamaa ruokita"?  ::)

skriko

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 26.08.15 - klo:23:12
Kahdestaan nykyään vaimon kanssa elellään kun muksut on maailmalla, mutta ei me ainakaan "lamaa ruokita"?  ::)

Kyllä siinä jotain ylimääräistä ruokitaan jos 1000â,¬ saa kuukaudessa menemään pelkkään ruokaan. :o

Eka Golf

No ostetaan me tuosta Prismasta muutakin, kuten pensat kahteen autoon ja tietenkin saunakaljat, mutta kysehän oli kait kauppalaskusta ja Prisma on myös kauppa?  8)
On S-kortissa myös "laskumahdollisuus" mutta emme käytä sitä koska S-tilillä on "käteistä" yli 10tâ,¬!  ::)

skriko

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 26.08.15 - klo:23:28
No ostetaan me tuosta Prismasta muutakin, kuten pensat kahteen autoon ja tietenkin saunakaljat, mutta kysehän oli kait kauppalaskusta ja Prisma on myös kauppa?  8)
On S-kortissa myös "laskumahdollisuus" mutta emme käytä sitä koska S-tilillä on "käteistä" yli 10tâ,¬!  ::)

Mitä järkeä on säilyttää S-tilillä 10 000â,¬ omaa rahaa?

Typ2

Lainaus käyttäjältä: skriko - 26.08.15 - klo:23:08
Ei ollut, taitaa olla vesi kuivunut lähteestä. Kun seuraa uutisia, niin sieltähän tuon tiedon voi lukea. ;D

Uutisissa oli, että romutustodistuksia on nyt kirjoitettu se 3.000 kpl.

En ole huomannut uutisia siitä, että romutuspalkkioita olisi myönnetty samaa määrää. Eikä oikeastaan voi ollakaan, kun minullakin on romutustodistus tallessa piirongin päällä. Tuskin tulee käytettyä.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

Typ2

Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

tet

Lainaus käyttäjältä: skriko - 26.08.15 - klo:23:40
Mitä järkeä on säilyttää S-tilillä 10 000â,¬ omaa rahaa?

Koska sen rahan arvoa eivät Kiinan pörssikuplat syö. Inflaatio kyllä, mutta paljon vähäisemmässä määrin. :P
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

skriko

Lainaus käyttäjältä: tet - 27.08.15 - klo:11:50
Koska sen rahan arvoa eivät Kiinan pörssikuplat syö. Inflaatio kyllä, mutta paljon vähäisemmässä määrin. :P

Kyllä silläkin rahalla oli kiva eilen ostaa outokumpua, nousu 1 750â,¬ päivässä. Taitavatpa sitten s-tilillä maksaa paremmin. :o
Kumpihan on ollut aikojen saatossa parempi sijoitus makuuttaa rahojaan S-tilillä vai sijoittaa pörssiosakkeisiin.

Rauska

Kolme vuotta sitten tehty leikkimielinen osakesalkku (10 kpl jokaista) on kasvanut tuossa ajassa n. 13 %, eli n 200 euroa. Jos sijoitettuna olisi ollut noin sata kertaa (n. 160000) enemmän, olisi sillä jo elänyt huomioimatta veroja ;-)   .
Kone     29.08.12         10     
Metso     29.08.12         10     
Nokia     29.08.12         10     
Rautaruukki     29.08.12     10     
Sampo A     29.08.12     10     
Stora Enso A     29.08.12     10     
Stora Enso R     29.08.12     10     
TeliaSonera     29.08.12     10     
UPM-Kymmene 29.08.12     10     
Wärtsilä     29.08.12     10

Salkku yhteensä                 1 586,05         1 805,15         + 219,10     + 13,81
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 27.08.15 - klo:21:42
Jos sijoitettuna olisi ollut noin sata kertaa (n. 160000) enemmän, olisi sillä jo elänyt huomioimatta veroja
Näinhän se on, että saadakseen sijoituksilleen tuottoa, pitää laittaa paljon peliin, ja moneen eri kohteeseen. Harvalla vaan on niin paljon pätäkkää, että voisi alkaa koroillaeläjäksi. Pitkässä juoksussa osakesäästäminen yleensä kannattaa, mutta tämäkään ei ole enää niin kuin ennen...

skriko

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 27.08.15 - klo:22:02
Näinhän se on, että saadakseen sijoituksilleen tuottoa, pitää laittaa paljon peliin, ja moneen eri kohteeseen. Harvalla vaan on niin paljon pätäkkää, että voisi alkaa koroillaeläjäksi. Pitkässä juoksussa osakesäästäminen yleensä kannattaa, mutta tämäkään ei ole enää niin kuin ennen...

Muistan kun vielä markka aikaan toinen kaveri osti rahoillaan Pesukarhu pesukoneen ja toinen osti Nokian osakkeita. Toisella kaverilla on vieläkin pesukarhu kunnossa, mutta toinen myi osakkeensa jo ennen euroaikaa ja pörssikuplaa pois, saaden niistä 2 000 000 mk. Toisaalta, toisella on arvokas Pesukarhu. ;D

skriko

Palaan topicin mukaiseen aiheeseen, johan tässä mentiin sivuraiteille, olisi jo jollain toisella palstalla tullut banni jonka kestoaikaa ei ole määritelty. Ja palsta oli?????i
Luin tänään, että kun säännöt romutuskampanjasta julkaistiin siinä luki että aikaväli on 1.7.2015-31.12.2015 tai niin kauan kun rahaa riittää.
Itse muistan lukeneeni vain tuon aikavälin, en tuota, tai niin kauan kuin rahaa riittää. Olikohan tämäkin noita hallituksen takinkääntötemppuja, vai olenko lukenut asian niin huonosti, etten muista mainintaa rahojen riittävyydestä.

maximm

Laitetaanpas tännekin kun voisi jotakuta kiinnostaa:

Tulipa törmättyä hieman "ongelmiin" autokaupoilla kun romutuspalkkion heitin kauppaan mukaan. Tässä olen uutta autoa katsellut ja kysyin tarjous pyyntöä useammasta paikasta sähköpostilla kun oman paikkakunnan ko. merkin liikkeen tarjous tuntui aika huonolta. Naapuri kaupunkien kieseistä tuntui heti tippuvan useampia satasia enemmän ja parhaasta mentiin lähes 800e alennukseen (ihan kai kohtuullinen +5% alennus pikkuautosta). Kun pyydetyt varusteetkin olivat edullisimmat ja toimitus aika paljon muita parempi niin päätin poiketa paikalla kyselemään tarkemmin ja sopimaan vaikka jo kaupoista.

Päätin kysyä vielä tarjousta vanhasta autosta (Eri auto siis mistä romutustodistus tarkoitus hankkia) vaikka sähköposti tarjouksen olin käteisellä+rahoituksella pyytänyt. Tämä meni odotusten mukaan ja kilpailukykyinen hinta olisi tarjottu siitä. Pyysin pienentämään käsirahan osuutta vaihtarin arvon verran laskelmasta.

Tämän jälkeen kerroin että romutustodistuksenkin pystyn hankkimaan lyhyellä aikataululla. Tämän jälkeen meni autokauppias aika hankalaksi. Alkoi kysellä että onhan katsottu automerkin sivuilta erillinen romutuspalkkio autohinnasto (En ollut kyllä huomannut aikaisemmin, mutta kyseessähän näyttää olevan vain hinnasto autoista joihin palkkiota voi käyttää ja listahinta vähennyttynä -1500e). Selitteli kovasti että jos luvattujen tarjoomusten päälle romutuspalkkion laittaisi niin menisi tappiolle. Sekä myös että aivan varmuutta ei romutuspalkkiotten riittävyydestä ole kun eduskunta ei lisärahasta ole vielä ehtinyt päättää. Kummastelin toimintapaa mutta otin laskelman johon romutustodistus laskettu mukaan.

Kotona sitten tarkemmin katselemaan laskelmaa: Se n. 800e alennus oli korvattu laskelmassa vain 500e myyjän osuudella ja valtion 1000e osuus oli merkattu käsirahan lisäksi rahoitukseen. Eli Ensimmäiseen tarjouksen verrattuna loppuhinta oli laskenut vain n. 700e  ???. Vaikka pitäisihän se kaiken järjen mukaan vähentyä sillä koko 1500 eurolla.

Joten tarkkuutta muillekin jos autokaupoille on tarkoitus lähteä. Pitänee tarjouksesta vielä kysellä perään autotalon johdolta kun näyttää olevan ihan esimerkki tilanne miten autokauppa vedättää: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/0...uspalkkiota-ei-herunut-kaikista-autokaupoista   :P

Eka Golf

Toisaalta ymmärtää jos tarjous on vedetty "iholle" niin siitä tuo 500â,¬ voi olla vaikea vielä vähentää jotta katetta jää?  8)

maximm

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 19.09.15 - klo:20:47
Toisaalta ymmärtää jos tarjous on vedetty "iholle" niin siitä tuo 500â,¬ voi olla vaikea vielä vähentää jotta katetta jää?  8)

Toisaalta tietenkin ymmärtää että jossain menee se alaraja, mutta einyt minusta aivan oikein mene kun autontuojien toimitusjohtakin näyttää suosittavan: "Kuluttajan kannattaa käydä ensin normaalin hintaneuvottelun myyjän kanssa. Sitten kun on tyytyväinen hintaan, vetää povaristaan vielä sen romutustodistuksen, että tässä olisi vielä tällainen.". Enkä edes tinkinyt siis kaupassa enää ollenkaan vaan olin tyytyväinen ensimmäiseen sähköposti tarjoukseen. On se tämä auton ostaminen hankalaa  ;D Tai helppoahan se kuitenkin jos kerran kaikki puljut antavat vaan listahinnan mukaisen tarjouksen vähennyttynä romutuspalkkiolla. Kahdessa kädessä olevassa (romutuspalkkio mukana) tarjouksessa hintaero n. 120e joka tulee lohkolämmittimen hintaerosta.

Linkki ei näyttänyt toimivan tuossa aiemmassa viestissä: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/09/17/autoalan-lupaus-ontuu-taytta-romutuspalkkiota-ei-herunut-kaikista-autokaupoista

Hannes

Huuhaa hommaa tuo romutuspalkkio on, on aivan selvää että liike tekee kauppaa ainakin sen +500e huomioiden, tuosta on ihan omakohtaista kokemusta. Eli oikeastaan et voi tietää saatko tuon 1500e hyvitystä vai et se on varma ja tuolaisen summan on helppo laittaa autokaupassa sinne sun tänne.

skriko

Valtiohan maksaa sen 1000â,¬, joten se ei ole myyjän katteesta pois. Maahantuoja maksaa sitten sen 500â,¬. En kuitenkaan usko että maahantuoja myy autoaan yhtään halvemmalla piirimyyjälle oli ostajalla seteli tai ei. Alunperinkin ajattelin, että tuo 500â,¬ on huuhaata, mutta 1000:n ale neton neton netosta on saatava. Muussa tapauksessa automyyjä itse käyttää hyväkseen valtion 1000 euron hyvitystä ja saa autostaan enemmän niiltä joilla on seteli.

Hannes

Lainaus käyttäjältä: skriko - 19.09.15 - klo:21:34
Valtiohan maksaa sen 1000â,¬, joten se ei ole myyjän katteesta pois. Maahantuoja maksaa sitten sen 500â,¬. En kuitenkaan usko että maahantuoja myy autoaan yhtään halvemmalla piirimyyjälle oli ostajalla seteli tai ei. Alunperinkin ajattelin, että tuo 500â,¬ on huuhaata, mutta 1000:n ale neton neton netosta on saatava. Muussa tapauksessa automyyjä itse käyttää hyväkseen valtion 1000 euron hyvitystä ja saa autostaan enemmän niiltä joilla on seteli.

Näin se ikävä kyllä tuntuisi menevän.

MMV

Ainakin Jkl autotarvikkeessa romutuspalkkio on aitoa rahaa. Tosin 500â,¬ osuus menee VW-liikkeissä maahantuojan ja jälleenmyyjän välillä 50/50% suhteessa. Juuri tein kaupat uudesta Golfista, joten tämä asia on faktaa.

skriko

Maximm minkä merkkisestä autosta tarjosivat alennusta 5%? Oliko alennus siis laskettu auton verottomasta hinnasta?

skriko

Lainaus käyttäjältä: MMV - 19.09.15 - klo:21:46
Ainakin Jkl autotarvikkeessa romutuspalkkio on aitoa rahaa. Tosin 500â,¬ osuus menee VW-liikkeissä maahantuojan ja jälleenmyyjän välillä 50/50% suhteessa. Juuri tein kaupat uudesta Golfista, joten tämä asia on faktaa.

Itse en voinut käyttää tuota seteliä kun päästöt olivat 154.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy