"Romutusrahalla" vauhtia autokauppaan - nyt se tulee

Aloittaja -TS-, 15.12.14 - klo:08:02

« edellinen - seuraava »

-TS-

Aamun Hesari uutisoi että "Autoista aletaan maksaa 1500 euron romutuspalkkio". (http://www.hs.fi/kotimaa/a1418530162904?ref=hs-top4-1)
Tämä siis toteutui nyt.
Mielestäni tuo kyseinen romutuspalkkio on aivan puhdasta silmänlumetta, sillä jos tänä päivänä menet ostamaan ihan uutta autoa ilman vaihdokkia, niin tuon 1500 euroa vähintään lähtee saman tien myyntihinnasta pois. Ja jos ei putoa, niin seuraavasta autokaupasta kyllä lähtee.
Muita rajauksia on lisäksi 120g/km CO2-päästöraja, jonka alle uuden auton pitää mennä että "alennuksen" saa.

Sanoisinpa että aiiiika monta kohtaa on vielä tuossa ajatuksessa paikattavana, ennen kuin se kannustaa uuden auton kaupoille. Positiivistahan tässä on, että nyt kakkosautoni on ainakin 1500 euron arvoinen. :)
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

HiTecci

Tuossa ajatuksessa on jo lähtöjäänkin sellainen vika että sillä 1.500â,¬ autolla ajelevalla ei välttämättä ole ikinä koko elämänsä aikana varaa hommata aivan uutta autoa. Joku hinnat-alkaen Dacia Sandero TCe 90 (116g CO2) maksaa 13.000â,¬. Toki jos autoverokin tässä vielä poistuu, niin tuokin irtoaa "jo" 10.650â,¬, mutta silti auton ostajan pitäisi kaivaa jostain yli 9.000â,¬ :-\

Ja muutenkin bränikkä auto menettää arvostaan todella ruhtinaallisesti ekan 3v aikana, niin onko tuossakaan nyt silleen mitään järkeä. Ehkä tuossa romutus-rahassa voisi olla ajatusta jos "uudelle" autolle asetettaisiin rajaksi vaikka max. 3v ikäinen tms. ja näin saataisiin näitä vähän käytettyjäkin liikkeelle ja ehkä sillä ex. vähän käytetyn omistajalla on sitten varaa ostaa se ihan oikeasti uusi auto sen käytettynsä tilalle = autokanta uudistuu 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Geoman

#2
Autokaupan maksama osa (ilmeisesti 500 euroa) on pois uuden auton alennuksesta. Ainoa positiivinen asia on, että vanhat romut ei jää pihoja koristamaan, jos ne viedään autoliikkeeseen.

Mitä edellytetään autosta, josta lunastetaan romutuspalkkio:
- katsastus
- rekisteröinti
- ajokunto
- omistajuuden tarkistaminen

vai riittääkö pelkkä kori

stjärndykare

Varmaan paras tapa olisi normaali neuvottelu ja tinkaaminen autokaupan kanssa, ja vasta sen jälkeen kun kauppa on sovittu kannattaa kertoa "lunastettavasta" roumautosta. Kyseessähän ei ole vaihtoauto vaan verottajan sekä autokaupan tapa vauhdittaa uuden auton kauppaa. Aika tarkkaan kampanja on rajattu hybridi/sähkö/ etanoliautoihin, mutta esim. Skoda Octavia 4x4 1.6 litraisella TDI-koneella, Ambiente -varustelulla menisi alle 120 gramman Co2 päästörajan.  Noin 29 500 eur listahinnasta ensin normaali alennus pois + sen jälkeen satasen katsastamattomasta ritsasta 1500 eur hyvitys. Tällä logiikalla voisi päästä noin 25 - 26 000 eur tasolle. Jos ihan puhtaasti järjellä ajattelee, niin aivan loistava käyttöauto suomen oloihin.

golf5

#4
Kyllä se nyt autokanta suomessa uusiutuu..voi herttileili näitä meidän päättäjiä. Wittuiluahan tuollanen on tavalliselle tallaajalle!

JPN_V70D3OR

-06 Golf V tuli maksettua osittain ko. kupongilla. Tilauspaperit tehtyä, yksi sammaloitunut raato romikselle ja autoa hakiessa kuponki tiskiin - ihan oli euroihin rinnastettavaa valuuttaa.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

multsi

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 15.12.14 - klo:11:13
-06 Golf V tuli maksettua osittain ko. kupongilla. Tilauspaperit tehtyä, yksi sammaloitunut raato romikselle ja autoa hakiessa kuponki tiskiin - ihan oli euroihin rinnastettavaa valuuttaa.

Oliko Suomessa tuollainen kampanja -06, vai missä sä siitä kaupan teit? vai oliko kyseessä joku Deltan tarjous "mistä tahansa katsastetusta autosta 2000â,¬" alennus?

Geoman

Lainaus käyttäjältä: golf5 - 15.12.14 - klo:10:40
Kyllä se nyt autokanta suomessa uusiutuu..voi herttileili näitä meidän päättäjiä. Wittuiluahan tuollanen on tavalliselle tallaajalle!
Sinä olet todella oikeassa - asian ytimessä. Aika hoitaa vanhat autot pois.

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: multsi - 15.12.14 - klo:11:42
Oliko Suomessa tuollainen kampanja -06, vai missä sä siitä kaupan teit? vai oliko kyseessä joku Deltan tarjous "mistä tahansa katsastetusta autosta 2000â,¬" alennus?
Kyll'maar talvella 05-06, ei tämä mikään uusi keksintö ole. Olisiko summa silloin ollut 500+500,- valtio+maahantuoja, mutta olisi tuo tullut ostettua ilmankin. Romutettavasta autosta pitää löytyä kilvet eli rekisteriote. Toimintakuntoinen ei tarvitse olla - tarvinneeko olla edes moottoria, mutta silloin sitä ei tod.näk. oteta veloituksetta vastaan.

Mikäli oikeasti haluttaisiin parantaa turvallisuutta ja pienentää päästöjä, mopoautojen sijaan sallittaisiin pikkuautot nopeudenrajoittimella. Vaikka tuo tähän varattu 3 milliä isoraha ole, mutta olisihan tuolla muutaman kuopan tieltä paikata.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Eka Golf

Edellisestä hyvitettiin 5kâ,¬, sitä edellisestä 3kâ,¬, sitä edellisestä 2,9kâ,¬ ja sitä edellisestä vain 2kâ,¬ (viallinen ja oli kiire vaihtaa!). Eli ei tuo 1,5kâ,¬ palkkio autiaaksi tee?  ???
Nuista 1 vaihdettu uuteen ja muut käytettyihin, tuo 5kâ,¬ Volkkariin vaihdossa!  8)

skriko

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 23.01.15 - klo:21:02
Edellisestä hyvitettiin 5kâ,¬, sitä edellisestä 3kâ,¬, sitä edellisestä 2,9kâ,¬ ja sitä edellisestä vain 2kâ,¬ (viallinen ja oli kiire vaihtaa!). Eli ei tuo 1,5kâ,¬ palkkio autiaaksi tee?  ???
Nuista 1 vaihdettu uuteen ja muut käytettyihin, tuo 5kâ,¬ Volkkariin vaihdossa!  8)

Eikö tuon hintaiset autot olisi järkevämpi myydä itse, kun antaa liikkeeseen netolla.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: skriko - 23.01.15 - klo:21:42
Eikö tuon hintaiset autot olisi järkevämpi myydä itse, kun antaa liikkeeseen netolla.

Jos 2.000â,¬ autosta itse myymällä saat vaikka 2.200â,¬, niin kyllä tuo 200â,¬ on rahaa, sitä en kiistä. Mutta onko se sen väärti että auto roikkuu myynnissä ja kuuntelet kaiken maailman räkänokkien renkaanpotkimista ja tinkimis-vittuilua? Itse ainakin lasken myös sille omalle mielenrauhalleni jonkin arvon, kannattaako lähteä myymään itse va antaa vaihdossa liikkeeseen 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

skriko

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 24.01.15 - klo:09:55
Jos 2.000â,¬ autosta itse myymällä saat vaikka 2.200â,¬, niin kyllä tuo 200â,¬ on rahaa, sitä en kiistä. Mutta onko se sen väärti että auto roikkuu myynnissä ja kuuntelet kaiken maailman räkänokkien renkaanpotkimista ja tinkimis-vittuilua? Itse ainakin lasken myös sille omalle mielenrauhalleni jonkin arvon, kannattaako lähteä myymään itse va antaa vaihdossa liikkeeseen 8)

Jos annat liikkeeseen auton josta hyvitetään 2000â,¬, niin ilmaiseksihan se sinne menee. Taas jos saat autosta josta hyvitetään vaihdossa liikkeessä 2000, rahalla yksityiseltä 1500, niin pääsee 1500 edelle.
Samaa mieltä tuosta, itse antaisin kyllä auton 500 halvemmallakin liikkeeseen, kun viitsisin netillä ruveta ilmoittelemaan ja kuuntelemaan ostajien juttuja ja käydä näyttämässä autoa vesisateessa ja pakkasessa.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: skriko - 24.01.15 - klo:19:10
Jos annat liikkeeseen auton josta hyvitetään 2000â,¬, niin ilmaiseksihan se sinne menee. Taas jos saat autosta josta hyvitetään vaihdossa liikkeessä 2000, rahalla yksityiseltä 1500, niin pääsee 1500 edelle.

Totta kyllä tuokin. Käteinen, ilman vaihdokkia on autokaupassa usein aika kova sana ja parantaa huomattavsti ostajan asemaa neuvotteluissa. Omakohtaisesti oli kerran juuri tuollainen 2ke vaihtari tyrkyllä, mutta kun ilman vaihtaria myyjä tinkasi hinnasta kyseiset 2ke, niin kovin vaikeaa ei ollut päättää annanko vaihdokin liikkeeseen vai kuuntelenko itse sitä renkaanpotkijoiden paskanjauhantaa ;D No lopulta 1,5kk myynnissä ja toka kävijä vei vaihtarini mennessään kyseiseen 2ke hintaan = tuon uuden autoni hinnasta lähtikin näin lopulta 4ke :)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

skriko

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 24.01.15 - klo:19:23
Totta kyllä tuokin. Käteinen, ilman vaihdokkia on autokaupassa usein aika kova sana ja parantaa huomattavsti ostajan asemaa neuvotteluissa. Omakohtaisesti oli kerran juuri tuollainen 2ke vaihtari tyrkyllä, mutta kun ilman vaihtaria myyjä tinkasi hinnasta kyseiset 2ke, niin kovin vaikeaa ei ollut päättää annanko vaihdokin liikkeeseen vai kuuntelenko itse sitä renkaanpotkijoiden paskanjauhantaa ;D No lopulta 1,5kk myynnissä ja toka kävijä vei vaihtarini mennessään kyseiseen 2ke hintaan = tuon uuden autoni hinnasta lähtikin näin lopulta 4ke :)

Tuohan meni sitten vielä 500 paremmaksi kun minun esimerkissäni. :) En minäkään saanut itsemyynnillä Sciroccosta kuin 1 300 enemmän kuin mitä oli paras nettohyvitys uuteen ja käytettyyn. Meni vanhalle asiakkaalle niin ei tarvinnut nähdä vaivaa myynnin suhteen. Aikalailla nuo nettohyvitykset liikkuivat tonnin sisään. Toi netti tekee hinnoittelun sellaiseksi, että ei ne netot juuri vaihtele. Bruttohyvityksessä sitten voikin tulla eroa parin kympin autossakin jopa 10 000.

Eka Golf

Yritin ostaa vaimolle "kauppakassia" yhdestä liikkeestä helmikuussa -14 mutta oli niin vaikeaa että luovutin. Syynä kait se että mainostivat 0-korkoa ja minä olisin maksanut käteisellä?  :o
No toisessa liikkeessä onneksi myytiin ja vaimo sai kulkineensa!  :) Outoa kun uusien autojen myyntiä moitittiin huonoksi ja kun minä olisin ostanut uuden (-14-mallin) kulkineen vaimolleni niin myynti tökki?  8)

skriko

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 25.01.15 - klo:00:28
Yritin ostaa vaimolle "kauppakassia" yhdestä liikkeestä helmikuussa -14 mutta oli niin vaikeaa että luovutin. Syynä kait se että mainostivat 0-korkoa ja minä olisin maksanut käteisellä?  :o
No toisessa liikkeessä onneksi myytiin ja vaimo sai kulkineensa!  :) Outoa kun uusien autojen myyntiä moitittiin huonoksi ja kun minä olisin ostanut uuden (-14-mallin) kulkineen vaimolleni niin myynti tökki?  8)

Mihinkäs se kauppa kaatui siellä ekassa liikkeessä?

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 25.01.15 - klo:00:28
No toisessa liikkeessä onneksi myytiin ja vaimo sai kulkineensa!  :) Outoa kun uusien autojen myyntiä moitittiin huonoksi ja kun minä olisin ostanut uuden (-14-mallin) kulkineen vaimolleni niin myynti tökki?  8)

Noin vuosi sitten ihmettelin samaa. Autokaupan pitäisi olla aivan hätää kärsimässä mutta silti ei kaupanteko kiinnostanut. Enkä tosiaan mitään 15tâ,¬ pikkuautoa ollut ostamassa...

2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: skriko - 25.01.15 - klo:02:05
Mihinkäs se kauppa kaatui siellä ekassa liikkeessä?
Peltivanteilla talvirenkaat 2 tonnia, lämppäri, väri, matot, vararengas jne. tonneja lisää eli vaihdokista olisi pitänyt maksaa verrattuna kulkineen "mainoshintaan"!  >:(
No onneksi täällä n. 20 autoliikettä jotta edes joku myy!  8)

skriko

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 28.01.15 - klo:23:58
Peltivanteilla talvirenkaat 2 tonnia, lämppäri, väri, matot, vararengas jne. tonneja lisää eli vaihdokista olisi pitänyt maksaa verrattuna kulkineen "mainoshintaan"!  >:(
No onneksi täällä n. 20 autoliikettä jotta edes joku myy!  8)

Tätä vastausta tuolla kysymykselläni hainkin. Että jos toisessa on 0 korkoa toisessa 4 niin ensimmäisessä väliraha on niin paljon suurempi, että se syö tuon korkohyödyn.

Eka Golf

Minä osatn aina käteisellä sen minkä ostan koska en halua olla velkaa kellekkään!  ;)
Ostin viime vuonna 2 mutta toinen oli kylläkin käytetty minulle työautoksi, vaimo ansaitsi uuden "kauppakassin" vai mitä mieltä toverit?
Venäläiset ovat veljiä koska toverin voi valita mutta veljeä ei?  ;D

skriko

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 30.01.15 - klo:22:14
Minä osatn aina käteisellä sen minkä ostan koska en halua olla velkaa kellekkään!  ;)

Tuo sopii sinulle. Toiset taas ottaa velkaa siksi ei  ole käteistä siihen mitä haluavat ja ilman velkaa tavoite jäisi saavuttamatta. Toiset taas ottavat velkaa rikastuakseen. Se mikä on toiselle hyvä, niin toiselle ei.

Eka Golf

Minä aion pysyä köyhänä ja siksi en ota velkaa isoja summia tai edes pieniä!  8)
80-luvulla kehuttiin "menestyvää miestä" että oli tyhjästä aloianut ja nyt jo velkaa "miljoona"!  ???
Tuli 90-luku ja devalvointi + "kellutus" niin oli "menestyvä mies" ikänsä "kusessa"?  >:(

skriko

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 31.01.15 - klo:00:03
Minä aion pysyä köyhänä ja siksi en ota velkaa isoja summia tai edes pieniä!  8)
80-luvulla kehuttiin "menestyvää miestä" että oli tyhjästä aloianut ja nyt jo velkaa "miljoona"!  ???
Tuli 90-luku ja devalvointi + "kellutus" niin oli "menestyvä mies" ikänsä "kusessa"?  >:(

Joo, en minäkään suuria summia ottaisi. Asuntoihin ja kesäasuntoon ei ole ollut koskaan velkaa. Suurin autovelka on ollut lyhennyksenä 500 euroissa yli 20 vuotta sitten. Olihan se silloin paljon. Sijoitusvelasta makselen vain korkoa, se ei ole edes kauppalaskun suuruutta per kuukausi.

VW:t

Romutusrahat on nyt loppu, ainakin toistaiseksi.

ram1

Tehdään silleen, ettei kukaan ota velkaa, eikä kukaan osta mitään.Suomalainen mentaliteetti jolla saadaan talous nousuun.Mielellään rahat sukanvarteen, ja ennakkoperintöä ei jaeta vaikka toinen jalka ollu haudassa 20 vuotta.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

skriko

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 26.08.15 - klo:16:29
Tehdään silleen, ettei kukaan ota velkaa, eikä kukaan osta mitään.Suomalainen mentaliteetti jolla saadaan talous nousuun.Mielellään rahat sukanvarteen, ja ennakkoperintöä ei jaeta vaikka toinen jalka ollu haudassa 20 vuotta.

;D Ei tässä varmaan kukaan kohta enää otakaan velkaa eikä osta mitään. Tuo on aina hassua, että kun alkaa vähän huonommat ajat, niin nekin jolla on asiat kunnossa laittavat kukkaronnyörit kiinni. Silloinhan juuri kun muut eivät osta niin kannattaa ostaa ja kun muut ostavat niin ei kannata. Itse en ole aikonut ottaa velkaa mutta moottoripyörän välirahan verran ja maksella osingoilla lainan pois. Kenelle sen ennakkoperinnän sitten antaisi kun ei viitsi vielä valtiolle jakaa omaisuuttaan. Aattelin tuhlata kaiken.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: skriko - 26.08.15 - klo:19:32
Silloinhan juuri kun muut eivät osta niin kannattaa ostaa ja kun muut ostavat niin ei kannata.
Mielestäni tuo kuitenkin pätee vain pörssiosakkeisiin ja asuntokauppoihin. En ole huomannut autojen - tai muiden hyödykkeiden -  hintojen juurikaan vaihtelevan suhdanteiden mukana, muuta kuin niin, että valmistajat yrittävät pitkässä juoksussa saada kustannuksia alas ja voittoa lisää (seuraus: laatu huononee).

skriko

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 26.08.15 - klo:19:44
En ole huomannut autojen - tai muiden hyödykkeiden -  hintojen juurikaan vaihtelevan suhdanteiden mukana.

Mutta minä olen. Autoliikkeet menisivät nurin jos eivät tinkisi katteistaan kun kauppa ei käy. Silloin taas kun kauppa käy ei anneta alennuksia juuri lainkaan kun ostajia on jonoksi asti. Sama pätee muihinkin kulutushyödykkeisiin ja palveluihin.

BobSmith

Autoliikkeethän menevät nurin siinä tapauksessa, että myyvät liian halvalla, jolloin katetta ei jää yrityksen pyörittämiseen.

niin, lisään vielä tähän, että enempää en aio tätä asiaa vatvoa koska se menee ohi alkuperäisen aiheen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy