Citigon takaisinkutsut, takuukorjaukset ym. ongelmat... niin ja heikot kohdat...

Aloittaja pekus, 07.12.14 - klo:22:16

« edellinen - seuraava »

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: burgi - 11.05.15 - klo:14:06
Meillä 2013 Mii ja muuten toiminut tuon 24 tkm mainiosti, mutta hieman ennen takuun päättymistä vaihdettiin kytkin ja kaikki kytkimeen kuuluvat tilpehöörit. Pakki ei tahtonut mennä päälle, mutta nyt toimii taas siten kuin autossa kuuluukin.

Lisäksi on vaihdettu eteen hanttimiehen puolelle etupyörän laakeri, joka hajosi täysin n. 22 tkm kohdalla.

Eihän nuo ole kuin pikkuvikoja ja ymmärtäähän ne että voi hajota million tahansa?  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

denzel

Lainaus käyttäjältä: Emil - 10.05.15 - klo:23:16
Tässähän keskusteltiin tilanteesta, jossa start-stop systeemi sammuttaa koneen liikennevaloissa. Ja siitä kun valoista on taas aika jatkaa matkaa.

Hiukan minä ihmettelen valittelua vaihteiden kytkeytymisestä noin yleensä, kun käsivaihteiset vaihteistot on olleet samanlaisia jo vuosikymmeniä. Että eikö ne autokoulussa opeta vaihteiston käyttöä? Tai eikö sitä itse opi vaihteistoa käyttämällä? Jos ei pakki mene ensimmäisellä yrittämällä silmään, niin käytetään kytkin ylhäällä ja yritetään uudelleen. Siten saa rattaat uudelleen pyörähtämään, ja pakki voi kytkeytyä. Eteenpäin vieviä vaihteita voi saada helpommin päälle pysähtyneestä vaihteistosta kytkemällä ensin sen kakkosen, start-stop lähdöissä. Tuohan on ainakin mulle niin itsestään selvää, etten osaisi siitä erikseen marmattaa. Kaikki manuaalit toimii samoin.

Kun eivät toimi. Tämä on ensimmäinen autoni, jossa tällaista häikkää on haitaksi asti. Aikaisemmissa autoissa (ja olen aika monilla ajanut ja riittävän pitkän aikaa), on vaihteen kytkemisessä ollut ongelmia ehkä kerran kuukaudessa, kun taas upissa tämä "ominaisuus", jota minä kyllä nimittäisin kiusallisuutensa vuoksi viaksi, on lähes jokapäiväinen riesa. Lisäksi start-stop-systeemi tekee kytkimen nostelusta rasittavaa puuhaa, kun auto sammuilee ja käynnistyy miten sattuu.

En tiedä, miksi joidenkin on vaikea hyväksyä, että upissa/citigossakin on joitakin huonoja ominaisuuksia tai ehkä jopa viallisia/väärin säädettyjä yksilöitä, vaikka yleisesti ottaen onkin kyseessä erittäin kiva auto.

VW:t

Kannattaisi käydä näyttämässä jossakin, varsinkin jos on takuun alainen auto.
Tai sitten käy koeajamassa uutta tai käytettyä autoa ja vertaa omaan.
Jos et huomaa eroa, niin sitten kyseessä ominaisuus (vikoja ei Citigossa ole  8) ).

Emil

Lainaus käyttäjältä: denzel - 13.05.15 - klo:17:31
Kun eivät toimi. Tämä on ensimmäinen autoni, jossa tällaista häikkää on haitaksi asti. Aikaisemmissa autoissa (ja olen aika monilla ajanut ja riittävän pitkän aikaa), on vaihteen kytkemisessä ollut ongelmia ehkä kerran kuukaudessa, kun taas upissa tämä "ominaisuus", jota minä kyllä nimittäisin kiusallisuutensa vuoksi viaksi, on lähes jokapäiväinen riesa. Lisäksi start-stop-systeemi tekee kytkimen nostelusta rasittavaa puuhaa, kun auto sammuilee ja käynnistyy miten sattuu.

En tiedä, miksi joidenkin on vaikea hyväksyä, että upissa/citigossakin on joitakin huonoja ominaisuuksia tai ehkä jopa viallisia/väärin säädettyjä yksilöitä, vaikka yleisesti ottaen onkin kyseessä erittäin kiva auto.

Aiemmista keskusteluista sain käsityksen, että sinulla on nyt ensimmäistä kertaa auto jossa on start-stop systeemi? Korjaa toki jos olen ymmärtänyt väärin.

Kuinka usein tuli väänneltyä edellisistä autoista vaihdekeppiä niin, että kone oli sammuksissa?

Siitä kojetaulustahan pitäisi löytyä nappula, jolla start-stop järjestelmän saa pois päältä tilapäisesti, jos kytkimen nostelu aiheuttaa harmia. Eikä sen kyllä muutenkaan pitäisi "miten sattuu" toimia. Kone sammuu, kun vaihdekeppi on vapaalla, ja kytkimen nostaa ylös. Ja käynnistyy kun kytkimen taas painaa lattiaan. Tietysti muutamat muut asiat pitää olla kohdallaan, jotta sammuu.

Lisäys: Ehkä autoa kannattaa tosiaan käyttää asiantuntijalla. Jos kytkin ei irroita kunnolla, voi se aiheuttaa harmia. Mutta kun kytkin on kunnossa, niin kyllä vaihteiden pitäisi kytkeytyä melko hyvin. Kirjoitan "melko hyvin" siksi, että pitää ymmärtää ne käsivaihteisen vaihteiston ominaisuudet.

Emil

Meillä ainoa korjaustoimenpide on ollut kierot jarrulevyt. On edelleen mysteeri, että onko ne ottaneet itseensä jostain vesilätäkköön ajamisesta, vai mistä. Jarruosat eivät ole kalliita. Läheisestä varaosakaupasta möivät Zimmermann merkkiset levyt, kun pyysin hyviä levyjä, joiden ei välttämättä tarvitse olla halvimmat. Jarrupaloiksi valikoitui "EBC green Stuff"-jarrupalat siksi, että luvattiin ettei ne sisällä metallia. Näillä paloilla jarrua joutuu painamaan kovempaa kuin tehtaan laittamilla paloilla. Ja mahtaako hätäjarrutussysteemi toimia yhtä tehokkaasti, toivottavasti ei tarvitse kokea. Muuten olen yhdistelmään tyytyväinen.

denzel

Palaan tuohon aikaisempaan ongelmaani vaihteiden kanssa. Ongelma on yhä edelleen eikä liity start/stop-järjestelmään. Vaikka auto olisi käynnissä, voi valoista lähtiessä olla vaikea saada vaihdetta silmään. Yleensä auttaa kytkimen nostaminen, mutta ei aina. Saako tätä nyt vihdoinkin kutsua viaksi? ;)

M_M_M

Meidän Citigossa oli vaihteiden päällemeno ongelmaa.
Ykkönen ja peruutusvaihde oli ongelmallisia.
Reklamoin siitä ja vaihdettiin takuuseen kytkin ja painelaakeri.
Nyt toimii taas normaalisti ja vaihteet menee helposti päälle.

Kinkkujuusto

Osaiskohan joku neuvoa mistä tälläinen voisi johtua?
Kun koitan startata autoa, ei tapahdu mitään, starttimoottori ei pyöri alkuunkaan.
Akku on nyt täyteen ladattu, eikä vaikutusta. Auto toimi aiemmin ihan moitteetta.

Työntämällä saatiin käyntiin ja tuntui toimivan, mutta EPC valo jäi mittaristoon palamaan.
Seat Ateca FR 1.5TSI DSG -23

BLUP!

#38
EPC on yleensä niitä ajokielto valoja joten eiköhän kannata lukea/luetuttaa ensin vikakoodit OBD portista, josta voisi selvitä jos joku anturi antaa virhettä. Startin solenoidi voisi jumittaa jota voisi koittaa auton alta hieman vasaralla kopauttaa näin pikatestinä. Motonetissä oli joku lukija just 50eur, mutta en tiedä sopiiko näihin.

Ja ketjuun muuten: Mun alle vuoden omistamassa Upissa ei ole ollut muita vikoja kuin talvella jumitti kässäri joka loppui kun löysäsin kässärin kahvaa. Vaihteet kolahtelee, mutta en pitänyt sitä ongelmallisena kun loota painaa 25kiloa tässä ecoUpissa niin ei se mikään mukavuushärveli voi olla. Vaihteiden kytkeytymisessä ei ole ollut mitään ongelmaa mutta pakin kanssa saa olla päättäväinen. Ykkönen on aina mennyt vaivatta tässä 2014 vuosimallin autossa ja käytän lähes aina stop/start toimintoa. AC tuoksahtaa hetken käytön alussa, käytän harvoin koska palelen herkästi.
VW Eco Up!

track08

Mitenkäs siinä lähtötilanteessa kun laitoit virrat päälle, käynnistyikö mittarivalot, mittarit ja radio kuitenkin normaalisti ennen kuin yritit startata? Mikäli ei, tarkastaisin ensin että akku on kytketty oikein. Toisessa kulkupelissä kerran tärinä oli irrottanut toisen akkukengän, jonka takia mikään ei toiminut.

Jos EPC-valo ei palanut ennen kuin työnsit auton käyntiin, voi olla että se aiheuttaa vikakoodeja. Käsitykseni mukaan autoja joissa on katalysaattori ei tulisi työntää käyntiin.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

Emil

Lainaus käyttäjältä: BLUP! - 24.08.18 - klo:06:35
...AC tuoksahtaa hetken käytön alussa, käytän harvoin koska palelen herkästi.

Lämmityslaitteen lämmönsäädöllä saa mukavan ja itselleen sopivan lämpötilan silloinkin kun ilmastointi on päällä. Ja niin se on tarkoitettukin käytettäväksi. Jos lämpönupin pitää ääripäässään kylmällä, kuten jotkut jostain syystä tekee, niin varmasti tulee kylmä ja flunssakin kaiken lisäksi.

Siksi se tuoksahtaa, kun liian harvoin käytetään. Kun ilmastointia käyttää säännöllisesti, niin hajuongelmatkin katoaa.

Emil

Lainaus käyttäjältä: track08 - 24.08.18 - klo:08:23
Käsitykseni mukaan autoja joissa on katalysaattori ei tulisi työntää käyntiin.

Niin se on. Koska on riski, että palamatonta bensaa pääsee katalysaattoriin. Katalysaattori ei pidä palamattomasta bensasta, eikä varsinkaan siitä, jos bensa syttyy katalysaattorista.

Emil

Katalysaattorista = katalysaattorissa. Ei päässyt korjaamaan kirjoitusvihrettä.

Kinkkujuusto

Lainaus käyttäjältä: Kinkkujuusto - 23.08.18 - klo:07:12
Osaiskohan joku neuvoa mistä tälläinen voisi johtua?
Kun koitan startata autoa, ei tapahdu mitään, starttimoottori ei pyöri alkuunkaan.
Akku on nyt täyteen ladattu, eikä vaikutusta. Auto toimi aiemmin ihan moitteetta.

Työntämällä saatiin käyntiin ja tuntui toimivan, mutta EPC valo jäi mittaristoon palamaan.
Löytyhän se vika eilen viimein, moottorin maadoitusjohto oli haperoitunut katki.
Se uusittiin ja taas pelittää 8)
Seat Ateca FR 1.5TSI DSG -23

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy