Talvi tulee, miten Citigo / Up pärjää?

Aloittaja denzel, 26.10.14 - klo:11:29

« edellinen - seuraava »

denzel

Kyselin loppukeväästä Citigon hyviä/huonoja puolia ja keskustelun lopputulemana hankin itselleni vähän ajetun 75 kw VW Up:in kaikilla varusteilla (no, kattoikkunaa ei ole).

Olen ollut hankintaan tosi tyytyväinen: kivan auton sain, ja mitään suurempia ongelmia ei ole ollut. Vaihteet kolahtavat aika äänekkäästi, mutta olen siihen jo tottunut enkä anna sen häiritä. Myös vaihteiden kytkeminen (ykkösen ja pakin) on usein tahmeaa, mutta pyydän sitten seuraavan huollon yhteydessä säätämään vaihteet. Ehkä se sillä korjaantuu. Tehoakin toivoisin lisää maantieohituksia ajatellen, mutta toisaalta kyllä pidän matalasta kulutuksesta ja puolitetuista parkkimaksuista (Helsingissä). Itselläni kulutus on tankkauksien yhteydessä laskettuna ollut aina suunnilleen 5,2 l/100 km, mutta ajotapani onkin melko aggressiivinen.

Nyt mietin, miten Up pärjää talvessa:

1) Auton pohja on aika matala (esim. normaalisti käyttämäni tunkki ei mahtunut auton alle, vaan renkaiden vaihdossa oli käytettävä auton mukana tullutta tunkkia), joten hiukan huolettaa, miten autolla pärjää lumessa. Aika usein joutuu lähtemään aikaisin töihin eikä pieniä katuja ole aina siihen aikaan aurattu. Onko noina aamuina kuljettava bussilla, vai oletteko pärjänneet Citigolla (tai vastaavalla) hyvin talven jokaisena päivänä?

2) Kestääkö M&F-näyttö pakkasia vai pitääkö se kantaa kotiin lämpimään joka käytön jälkeen?

3) Onko kenelläkään Citigossaan kitkarenkaita? En päässyt itse valitsemaan talvirenkaita, koska ostin autoni käytettynä, joten nyt on sopeuduttava kitkojen käyttöön. Olen kyllä aikaisemminkin kitkoilla ajellut ja kokemukset niistä ovat hyvät, mutta miten toimivat näin pienessä/kevyessä autossa?

4) Minkä sisätilanlämmittimen olette hankkineet? Riittääkö pienitehoisemmat, kun auto on pieni, vai pitäisikö kuitenkin ostaa se parituhatta wattia?

Emil

Mulla on Citigossa 14 tuumaiset Nokian R2 kitkat. Pito on hyvä. Suuntavakaus tosin hieman kärsii kesärenkaisiin verrattuna, mutta se kuuluu käsittääkseni asiaan. Nastarenkaita en ostaisi, koska sitä meteliä en halua kuunnella.

Matalan maavaran vuoksi en joutunut pulaan ainakaan viime talvena kertaakaan. Ajoin kyllä tarkoituksella auton jumiin kerran, nähdäkseni miten sutivaa pyörää jarruttava järjestelmä toimii, ja toimihan se.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

VW:t

Pärjää, vaikka huomattavasti parempiakin talviautoja löytyy.
Jos Helsingissä menee kahdeksaksi töihin, niin pääväylät on kyllä siihen mennessä aurattu ja suolattu. Sehän on selvä että Citigon maavaralla ei kannata ruveta kovin isoa lumikasaa siirtämään, olkoon renkaat mitkä tahansa. Lapio takakontissa suositeltava talvivaruste.

Emil

Tietysti neliveto olis hyvä, mutta hyvin etuvetokin talvella menee. Citigo ei ole poikkeus. Ittekin joudun liikkumaan eri vuorokauden aikoina, eikä ainakaan viime talvena tarvinnut autoa kotiin jättää kelin takia. Ajonvakautus ja vetoluistonesto toimii hyvin, eli sallii tietyn määrän luistoa niinkuin pitääkin. Taipuu mutkiin hyvin, kunhan pitää vedon päällä, ja etupyörät käännettynä.

Lapio on hyvä olla mukana talvella autossa kuin autossa. Vaikka ei sitä usein tarvitse, jos vähän katsoo mihin ajaa.
Tähänkö listataan entiset autot? Entä jos niitä on ollut niin paljon, ettei itsekään muista kuinka monta?

denzel

Joo, siis toki nyt yleiset talviautoilun kiemurat on tuttuja, mutta erityisesti tuo matala pohja mietityttää, kun asun sellaisen kadun varrella, jota ei ihan ensimmäisenä aurata. No, nähtäväksi jää.

Onko teillä sisätilanlämmittimet käytössä? Minkälainen teho olisi riittävä? Ja oletteko vieneet navigaattorin yöksi lämpimään?

Emil

Ei ole mulla sisälämmitintä ollenkaan, kun ei ole pihatolppia mitoitettu sisälämmittimiä silmälläpitäen. Mutta jos olisi riittävästi virtaa tarjolla, niin valitsisin varmaan Defa Termini 2100 lämmittimen. Puoliteho riittäisi varmasti pitkälle, mutta olis sitten pelivaraa niille kylmemmillekin keleille. Mutta Citigon kokoiseen riittänee 1400 wattinen, ihan Defan sivujenkin mukaan.

Peke

-pärjää kelissä kuin kelissä, hyvä talviauto ja meillä Citigo viel MADALLETTU. Pihatiemme melkein aina auraamatta eikä silti mitään ongelmaa
-meilä kitkat, muuten hyvät mutta varsinkin paljaalla asfaltilla tietenkin levottomampi ajaa kuin matalemmilla/leveämmillä kesäkumeilla
-kertaakaan en ole ottanut näyttöä irti ;D eikä siitä ole mitään negatiivista sanottavaa
-kone lämpiää erittäin nopeasti(tosin se on pitkälti Webaston ansiota)
;)
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

ram1

Lainaus käyttäjältä: Emil - 27.10.14 - klo:10:37
Ei ole mulla sisälämmitintä ollenkaan, kun ei ole pihatolppia mitoitettu sisälämmittimiä silmälläpitäen. Mutta jos olisi riittävästi virtaa tarjolla, niin valitsisin varmaan Defa Termini 2100 lämmittimen. Puoliteho riittäisi varmasti pitkälle, mutta olis sitten pelivaraa niille kylmemmillekin keleille. Mutta Citigon kokoiseen riittänee 1400 wattinen, ihan Defan sivujenkin mukaan.
No on kyllä heikot tolpat teillä.Vaik olis kymppi kahdelle, niin toinen vois pöheltää normi Defalla.Mulla itsellä ollut muutaman vuoden Termini 1350/2100.Tolla pienemmällä teholla pärjää juuri plussakeleillä.Muuten isommalla.Jos lämmitysaika se rajoitettu 2h.Eli yleensä noin 1.5h.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Emil

Tolpat ovat rakenteeltaan ihan normaalit. Sisälämmittimien käyttö on yksiselitteisesti kielletty, perusteluna se että piuhoja ei ole silloin -70 luvulla mitoitettu niinkuin myöhemmin mitoitetaan. Kerron tämän siksi, että pelkkää tolpan sulaketta katsomalla ei aina voi tietää paljonko virtaa voi tolpasta ottaa. En tiedä paljonko säteilylämmittimet ovat teholtaan yleensä. Citigon Defa-lämmitin on muistaakseni 350w, ja jos naapurilla on vaikka 550w, niin ei siitä 10A sulakkeen läpi kummoista sisälämmitintä käytettäisi. Ainakaan sen kaavan mukaan mikä mulle on opetettu.

Mulla oli joskus 800 wattinen sisälämmitin Accordissa, ja riitti sekin mulle. Kai mieltymyksiä ja tavoitteita on erilaisia. Kuinka kuumaksi ne sisätilat pitää saada, jos 1400wattia ei riitä Citigoon?

Lisäys: tietysti jos lämmittimen pitää irrallaan lattialla, niin tehoakin pitää olla. Jos lämmittimen kiinnittää asianmukaisesti, niin lämmitin tekee työnsä tehokkaammin, eli vähempikin teho riittää.

denzel

Kiitos infosta jälleen kerran!

Olen tosiaan huomannut, että nuo kitkat tahtovat seilata isommilla teillä, mutta ei onneksi kovin pahasti.

Käytättekö muuten renkaiden vaihtoon auton mukana tullutta tunkkia vai olisiko teillä vinkata hyvää (kohtuuhintaista) tunkkia, joka mahtuisi Upin alle? Mielellään niin matalaa, että saisi väliin pehmikkeenkin.

Patomursu

Eikös 1 vaihde ja pakki mene aina huonosti silmään jos ei malta odottaa vaihteiston pyörimisen loppumista? Nuo vaihteet taitaa olla synkronoimattomia niin siksi ne ei mene samallailla silmään kuin muut synkronoidut vaihteet. Ã,,lä väkisin niitä koita vaihtaa vaan rauhassa, mikään kiire ei varmaan ole  ::)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

qnarkill

Lainaus käyttäjältä: denzel - 05.11.14 - klo:18:03
Käytättekö muuten renkaiden vaihtoon auton mukana tullutta tunkkia vai olisiko teillä vinkata hyvää (kohtuuhintaista) tunkkia, joka mahtuisi Upin alle? Mielellään niin matalaa, että saisi väliin pehmikkeenkin.
Ainakin itsellä on tuommoinen perushalpa hallitunkki, http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=1596 hyvin mahtunut alle. Jää reilusti tilaakin vielä sovitella.
Citigo + XX tic

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 05.11.14 - klo:18:15
Eikös 1 vaihde ja pakki mene aina huonosti silmään jos ei malta odottaa vaihteiston pyörimisen loppumista? Nuo vaihteet taitaa olla synkronoimattomia niin siksi ne ei mene samallailla silmään kuin muut synkronoidut vaihteet. Ã,,lä väkisin niitä koita vaihtaa vaan rauhassa, mikään kiire ei varmaan ole  ::)
Tiedä sitten millä riisikipolla ajelet, mutta luulisi jo tietävän, että kaikki poolosta pienemmät ovat synkronoimattomalla pakilla (lue: vanhalla laatikolla) ja tästä ylöspäin synkronoidulla pakilla. Kyllä se ykkönen on nykyään jok'ikisessä vagissa synkronoitu. Synkronointi sen sijaan ei taas takaa sitä, että saisit ykköstä pesään tuosta vaan 120km/h lasissa...

Emil

Vois olla kova sana säätää tai säädättää vaihdevaijerit jossain vaiheessa. Ainakin Octaviassa se paransi vaihdekepin tuntumaa. Octaviassa säätö ei olisi helpompi voinut olla. Ehkäpä taikka toivottavasti Citigossa homma on hoidettu yhtä näppärästi.

Auton omaa tunkkia en kyllä käyttäisi muuhun kuin varapyörän vaihtoon. Omat talvipyörät vaihtui nosturilla, joten hallitunkkia en vielä ole Citigon alle sovitellut. Luulis, että varaosaliike antaa luvan sovitella esittelytunkkia auton alle ennen ostopäätöstä.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: PenaPuistoK - 05.11.14 - klo:23:49
Tiedä sitten millä riisikipolla ajelet, mutta luulisi jo tietävän, että kaikki poolosta pienemmät ovat synkronoimattomalla pakilla (lue: vanhalla laatikolla) ja tästä ylöspäin synkronoidulla pakilla. Kyllä se ykkönen on nykyään jok'ikisessä vagissa synkronoitu. Synkronointi sen sijaan ei taas takaa sitä, että saisit ykköstä pesään tuosta vaan 120km/h lasissa...

2010 oculla ajelen, siinä ei pakki ja 1 mene samallailla sisään kuin muut vaihteet. Eli jos 1 vaihtaa niin ei pidä runnoa sitä sisään vaan pienellä paineella painaa ja siitä se sitten loksahtaa. ero muihin vaihteisiin on siis eli joku siellä poikkeaa, jos ei synkkaus niin mikä sitten?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Emil

Kun ykköstä yrittää saada silmään vauhdissa huutaa siellä synkkarengas hoosiannaa. Sen synkkarenkaan pitäisi nimittäin kiihdyttää kytkinlevy pyörimään nopeutta vastaavalla kierrosluvulla ennenkuin vaihde voi kytkeytyä. Jos ei synkkarengas siihen pysty, ei vaihdekaan mene silmään.

Tässä video vaihdevaijerien säätämisen periaatteesta konsernin tuotteissa:

https://www.youtube.com/watch?v=sheTKD03hmo

Citigo eroaa siten, että konehuoneen vipua ei tarvitse lukita. Kun ihan itse tehtaa ohjetta tulkisen, niin: Vaihde vapaalle, säädöt auki konehuoneesta, tappi vaihdekepin juureen reikien läpi (varmaan 5mm. poranterä käy), ja säädöt vaijereista lukkoon.

Pitänee kokeilla joku päivä.

denzel

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 05.11.14 - klo:18:15

En nyt oikeasti tajua, mitä tässä ajetaan takaa. Pakki ja ykkönen kytkeytyvät huonosti silloinkin, kun olen seissyt liikennevaloissa (tai muualla) vaikkapa minuutin. Ei pitäisi olla mitään kierroksia missään. Ja kyllä se oikeasti syö naista, kun ei pääse valoista liikkeelle siksi, ettei ykkönen mene silmään. Liikkeellä ollessa tätä ongelmaa ei ole.

Ymmärtääkseni tämä on ollut tämän automallin tyyppivika (ainakin ulkomaisilla foorumeilla ja muistaakseni täälläkin on ollut tästä paljon puhetta).

denzel

Ja sitten vielä sellainen ihmeellisyys, että tuulilasin puhallin on selvästi tehottomampi vasemmassa laidassa kuin oikeassa. Eli tuulilasi kirkastuu pelkääjän puolella huomattavasti nopeammin kuin kuskin puolella. Onkohan tämäkin säätökysymys vai pitääkö tähän vain tottua?

Emil

Oikeastaan se kierroksien puuttuminen (tai vähyys) voi aiheuttaa tahmeutta vaihdekeppiin, kun on seisty liikennevaloissa kone sammuksissa. Olen sitä ollut itsekin havaitsevinani, mutta tukevalla otteella ja määrätietoisuudella ykkönen on kyllä ainakin tähän asti saatu päälle.

Voisko sitä sanoa lumipalloefektiksi, kun nettikeskusteluissa käsivaihteisen ominaisuusista tulee ja muodostuu "ongelmia" ilman todellista syytä ja aihetta. Joku keksii että mun vaihteisto teki näin, ja jo kohta joku sanoo että se on ongelma. Ja alkaa vaatimaan konsernin suunnalta takaisinkutsua.

Lasien huurtuminen on pysynyt jotenkin hallinnassa, kunhan ikkunat pesee edes silloin tällöin sisäpuolelta.

denzel

No, kyllä muissa autoissa ykkönen ja pakki tyypillisesti kytkeytyvät hyvin. Edellisessä autossani (ikivanha Nissan)  joskus tuota hankaluutta oli, mutta ei todellakaan päivittäin kuten Upissa. En viitsi vaihdetta väkisin runnoa, kun se ei tavallisen jämäkällä otteella mene. Yleensä kytkimen ylhäällä käyttäminen on ratkaissut ongelman.

Mun mielestä ei ole kyse lumipalloefektistä, jos ihmiset puhuvat näistä vioista / huonoista ominaisuuksista. Faktat on faktoja ja viat on vikoja, vaikkeivät vaarallisia vikoja olisikaan. Auto voi olla muuten hyvä, mutta joku ikävä ominaisuus häiritsee jatkuvasti. Silloin mun mielestä on kyse viasta eikä silloin pidä syyttää negatiivisuuden lietsonnasta, jos siitä puhuu foorumeilla. Varsinkaan, jos monet muutkin ovat kyseiseen ominaisuuteen tympääntyneet. Sitä paitsi huollossakin sanoivat, että Upeissa on vaihteita säädetty juurikin kyseisen ominaisuuden vuoksi, eli kyllä tämä vika tunnetaan muuallakin kuin foorumeilla.

Emil

Onko niissä "muissa autoissa" start/stop järjestelmä? Mulle tämä Citigo on ensimmäinen jossa ko. järjestelmä on. Ja sillä olen asian itselleni perustellut,että vaihteiden kytkeytyminen on joskus tahmeampaa juuri siksi, koska ne vaihteiston rattaat eivät pyöri. Täysin sama ilmiö kuin yrittää vaihdella vaihteita mistä tahansa autosta koneen ollessa sammuksissa.

Jos joka päivä harmittaa, niin kytke jonain päivänä start/stop pois päältä siitä kojetaulun nappulasta. Jos ei sekään helpota vaihteiden kytkeytymistä, niin sitten voisi olla se vaijereiden säätö ajankohtainen.

Negatiivisuuden lietsojat vain harvoin kuuntelevat järjen ääntä. Mutta ehkä vaihteiston toimintaa on helpompi ymmärtää, kun tietää ja on nähnyt mitä siellä tapahtuu, kun vaihdekeppiä vääntää. Minä tiedän, ja olen nähnyt.

jni

Lainaus käyttäjältä: denzel - 06.11.14 - klo:22:46
Ja sitten vielä sellainen ihmeellisyys, että tuulilasin puhallin on selvästi tehottomampi vasemmassa laidassa kuin oikeassa. Eli tuulilasi kirkastuu pelkääjän puolella huomattavasti nopeammin kuin kuskin puolella. Onkohan tämäkin säätökysymys vai pitääkö tähän vain tottua?

Aika monessa nykyautossa on sama ilmiö. Johtuu siitä, että puhallin sijaitsee pelkääjän jalkatilan suunnalla, jolloin oikealle on lyhyempi matka ilmalla kulkea putkistoissa. Voisihan tuota yrittää korjata sillä, että laittaa oikealle ylimääräiset pätkät ilmaletkua, jolloin ainakin molemmat puolet kirkastustuisivat samanaikaisesti... :-X
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

VW:t

Lainaus käyttäjältä: denzel - 06.11.14 - klo:22:46

Ominaisuus, ei vika.

denzel

Sellainen päivitys vielä tuohon vaihdeasiaan, että ongelmaa esiintyy myös silloin, kun auto on ollut pidempään käynnissä: tänään nitkuttelin autoa parkkipaikalla edestakaisin, ja jälleen kerran pakki ei meinannut mennä päälle. Ei siis liene kyse start/stop-järjestelmään liittyvästä ongelmasta.

Emil

Peruutusvaihde ei ole synkronoitu. Kun kytkin painetaan pohjaan, pysähtyvät hammasrattaat vaihteistossa ennen pitkää. Jos rattaat ovat pysähdyksissä, ei vaihteen kytkeytyminen aina onnistu. Pitää käyttää kytkin ylhäällä, ja yrittää uudelleen. Vaihtoehtoisesti voi pakin laittaa päälle melko pian kytkimen pohjaan painamisen jälkeen. Täysin normaalia toimintaa käsivalintaisella vaihteistolla.

stonelake

Lainaus käyttäjältä: denzel - 26.10.14 - klo:11:29Minkä sisätilanlämmittimen olette hankkineet? Riittääkö pienitehoisemmat, kun auto on pieni, vai pitäisikö kuitenkin ostaa se parituhatta wattia?

Vaimon UPssa on Defa Termini 1350W ja hyvin riittää tehot. Pikkupakkasilla tuntuu jopa, että tehoa voisi olla vähemmänkin. Kannattaa laittaa se kiinni apparin jalkatilan sivuseinään, niin ei pyöri turhaan jaloissa...

heifetz

Lainaus käyttäjältä: denzel - 05.11.14 - klo:18:03
Kiitos infosta jälleen kerran!

Olen tosiaan huomannut, että nuo kitkat tahtovat seilata isommilla teillä, mutta ei onneksi kovin pahasti.

Kokeile nostaa paineet 3bariin. Ainakin minulla loppui seilailu kitkojen kanssa tähän.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

Emil

Melko kovat on paineet. Itse olisin huolissani miten kitkarengas voi edes toimia noin kovilla paineilla,  kun renkaan idea on se että joustaa vähäsen ajossa. Rengas on osa jousitusta, ja liian kovilla paineilla alusta ei välttämättä toimi niinkuin on suunniteltu.

heifetz

Kitkarengas on pehmeämpi jo luonteeltaan, ja itse en ainakaan ole huomannut pidossa muutoksia suuntaan tai toiseen paineiden noston myötä.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

Emil

Jep, sillä pehmeydellä se rengas toimii, ja saa pitoa. Pito-ongelmat tullee esiin silloin kun vähiten odottaa, eli yllättäen. Ohjearvohan 2.3 bar paikkeilla, joka sekin on aika paljon pieneen autoon. 3 bar paineilla ei varmaan renkaat pitokuvion reunat edes yletä maahan. Tainno sitten ottaa reunat kiinni, kun rengas on kulunut keskeltä. Silloin on renkaan käyttöikä vähentynyt jo merkittävästi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy