Maastoautot

Aloittaja ma1ja, 23.07.10 - klo:22:58

« edellinen - seuraava »

Miksi autovalintasi olisi MAASTOAUTO?

Tarvitsen maastoautoa työssäni.
Olen omantienkulkija. En halua byrokraattisen kaupunkisuunnittelun tai villin luonnon rajoittavan etenemistäni.
Johonkin ne ylimääräiset rahat on syydettävä.
Kerätäkseni kateellisia katseita kylänraitilla.
Olen sairas JA vaivainen. Tarvitsen auton, johon on helppo nousta ja astua ulos.
Leikkikaluksi, toiseksi tai kolmanneksi autoksi.
En ihan varmasti ikinä hankkisi maastoautoa vaikka ilmaiseksi saisin.

VAG!

#30
aa

Skula

Kiitos. Asia tuli korjattua.. Mitähän mie olin taas ottanu..  ???
Romurautaa ja paalivehkeitä.

tn62634

Kokemusta seuraavista valmistajista tositoimissa:
Mercedes-Benz
UAZ
ZIL
Kraz
Ural
GAZ


Markku J

5 viimeksi mainittua ovat tuttuja nuoruusvuosiltani, kun 10 vuotta noiden parissa tuli työskenneltyä. Maastoajoleiri noiden parissa oli hieno kokemus, joka vieläkin muistuu mieleen. Uralista pidin erityisesti - se oli todellinen maastoauto ja isolla bensakasikoneella tuntui vetävän jopa tyhjäkäyntikierroksin (maastovaihtein) ilman moottorin sammumisriskiä. Kraz oli liiankin iso, osittain puurakenteinen ohjaamo ja valtavan iso ratti, jollaista en ole missään muussa ajopelissä nähnyt.

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 04.01.11 - klo:13:15
Uralista pidin erityisesti - se oli todellinen maastoauto ja isolla bensakasikoneella tuntui vetävän jopa tyhjäkäyntikierroksin (maastovaihtein) ilman moottorin sammumisriskiä.

Samoin. Tosin omat kokemukseni ovat Uralista Kamazin dieselkasilla. Ihan erilailla voimaa kuin Zilin bensakoneessa, vaikka autokin on isompi.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: skula - 04.01.11 - klo:12:43
Tämä yksilö oli manuaali??? Whaaaaaaaaaaaaaaaaat? Idioottivalinta  ::)

Vaihteisto tuntui karmealta, siis kepin liikkeet todella pitkiä, ja keppi kaukana kuskista.. Tuntui kuin pitäisi kokoajan kurottaa sinne... Muutenkin jotenkin hitaalta tuntui vaihtaminen... Ei hyvä..

Mutta jokin tässä tökki.. Liekö sitten vain manuaalilaatikon aiheuttamaa stressiä?

Yrititkö kepittää kuten henkilöautoa?

Väärin! Olisi pitänyt vaihtaa kuin kuorma-autossa eli hitaasti, mutta määrätietoisesti. Ei se nyt sentään välikaasua vaadi, mutta Lantikankin vaihdelaatikko on lähempänä pienen kuorma-auton tai traktorin kuin henkilöauton laatikkoa. Siellä on reikäleivän kokoisia hammaspyöriä..

Useamman kerran on tullut seurattua, kun äkkinäinen kuljettaja yrittää riuhtoa oikean maastoauton vaihdekeppiä, kuin olisi jokin kilpa-ajaja. Ei se niin onnistu ja taatusti tuntuu tahmealta.

Automaatti on oiva ratkaisu, jos tuollainen "vika" häiritsee.

Skula

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 04.01.11 - klo:14:05
Yrititkö kepittää kuten henkilöautoa?

En. Vaan ihan rauhallisesti. A3 Q:ta kepitetään ihan eri tavalla  ;)

Tässä oli jotenkin häiritsevän pitkät ja hitaat liikkeet.. Tuntui että vauhti lähti reilusti laskuun jokaisen vaihdon aikana..

Toki automaattivaihteet ovat ratkaisu tähän, ja olisi ehdottomasti miun valinta!
Romurautaa ja paalivehkeitä.

PTG

Lainaus käyttäjältä: skula - 04.01.11 - klo:12:43Heh.. Slow down speed or vehicle will raise up.. kommenttia tuli ruutuun kun laski auton matalimmalle tasolla, ja vauhti nousi yli 40km/h..(tai jotain sinne lähelle)

Kun kurkistaa Discon (tai vaikkapa Rangen Sportin) alle, kun auto on laskettu alimpaan asentoon, niin huomaa, miksi tuo toiminto on välttämätön. Sen verran alas nuo tukivarret tjsp laskun yhteydessä niiaavat, että kontaktivaara vähänkään isompaan pattiin olisi muuten välitön... Vilkaise huvikseen, kun käyt uudelleen kokeilemassa 8) Uudella Dieselpadallahan tuo on vieläkin muikeampi, joskin toki myös kalliimpi ;)

Tikka

Maastoautoa en tarvitse, sellaista ei ole rahaa ostaa, kuten ei muutakaan autoa, mutta JOS maasturin haluaisin, se johtuisi nelivedosta. Sen lisäksi asiaan vaikuttaisi istumakorkeus ja sen tuoma mukavuus, mutta hyvin jaksaa matalampaankin istahtaa.

Skula

#39
Tässä alkaa olemaan jo värikin kohdallaan.. Tosin se BlackEdition ei myöskään ole hullumpi!
http://www.nettiauto.com/land-rover/range-rover/3667675
Kyseessä siis RangeRoverSport  8)
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Urlaub

#40
Lainaus käyttäjältä: skula - 04.01.11 - klo:20:32
http://www.nettiauto.com/land-rover/range-rover/3667675
Kyseessä siis RangeRover  8)

Eipä ole, kun on Range Rover Sport.

RR Sport on tekniikaltaan sama auto kuin Discovery. Oikea Range Rover, siis se lordien ajokki, on vielä reilusti Sportia suurempi.

Eipä silti, kyllä tuollainen Sportikin menisi, vaikka tuossa onkin vanha 390 heppainen kone. Nykyisin on tarjolla myös 5-litrainen kone 510 hevosvoimalla.  8)

Anshjelm

Vaikka Volvokaan nyt mikään maastoauto ole, niin pelkästään arkisin aamulla ulos kadulle katsoessa tajuan miksi juuri nyt jos ei maastoauto niin sitten edes neliveto on pelkkää asiaa. Mut hei, kun oras ja heidi tuos muutama vuos takaperin sanoi ettei hesassa enää oo lunta talvisin niin kai se sitten on niin. Mä vaan kuvittelen kaiken tuon valkoisen.

Olen varmaankin luonnon pahimpia vihollisia kun tätä palloa maasturilla kohta alan tuhota.

repe59

En toista itseäni, totean vaan jotta pajero on pätevä vehje ;)
Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

tsiih

Nauti niin kauan kuin sitä kestää ;)
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

repe59

Nautinto vai pajero? Eipä noita juuri  uutena myydä  Suomessa, Saksan tuntia meidänkin alunperin.
Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

jf

No ei kai niitä myydä, kun ei edes koeajoon ole autoa ollut liki vuoteen. Ei edes maahantuojalla. Sama vika Nissanilla ainakin kesällä oli. Kuka ostaa +80 kâ,¬:n autoa näkemättä ja kokeilematta?
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

tsiih

Lainaus käyttäjältä: repe59 - 03.02.11 - klo:12:18
Nautinto vai pajero? Eipä noita juuri  uutena myydä  Suomessa, Saksan tuntia meidänkin alunperin.

Pajero kun loppuu siitä ei nauti kuin varaosakauppias ;) Sen verta sikahintoja osilla ja tarvikkeita ei juuri saa.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

repe59

Niinpä, mutta kun tarve on kunnon veturille, ei kelpaa mikään sitimukamaasturi ;)
Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 03.02.11 - klo:23:00
Pajero kun loppuu siitä ei nauti kuin varaosakauppias ;) Sen verta sikahintoja osilla ja tarvikkeita ei juuri saa.

Taitaa olla se sama kaveri nauttimassa myös muiden Mitsun mallien korjaajien kanssa ..... ymmärtääkseni myös Galant:in varaosien hinnat taivaissa.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

JouniN

#49
Olen ehkä joillekkin piikkinä lihassa, mutta omasta mielestäni ainut oikea maastoauto on pieni Suzuki SJ/Samurai/Jimny. Vaikka auto onki iha sairaan pieni niin silti sillä oikeasti taitava kuski menee ihan uskomattomiinkin paikkoihin ja vielä tulee ajaen takaisinkin. Tottakai pieni rengaskoko ja mataluus hieman hommaa rajottaa, mutta senkin rattimies pystyy hyvin kompensoimaan. Suurin ongelma noissa autoissa on kanssa ihmisten liian voimakkaat asenteet merkkiä kohtaan.  ;D Perheessämme on ollut tähän mennessä 3 uutena ostettua Suzukia jotka kaikki ovat toimineet ilman mitään ongelmia.

Ja tämä siis perustuu omakohtaisiin kokemuksiin Jimnystä sekä offroad tapahtumissa näkemiinin suorituksiin.  ::) Kolmen vuoden aikana kerkisin käymään reilulla kymmenelle offroadsafarilla.  Ai niin olemme isäni kanssa osallistuneet 2" korotetulla vuoden 2007 Grand Vitaralla muutamille vakiomaasturi safareille.

Todisteet:




RTWteam

Metsästysmiehillä tuntuu olevan melko paljon noita Suzuki SJ/Samurai/Jimny maasturikirppuja. Tietenkin pienellä varauksella aina noiden herrojen juttuihin mutta kovasti he uhoavat että noilla vehkeillä pääsee paljon hankalempiin paikkoihin kuin muilla maastureilla.

JouniN kuvat kyllä puhuvat näidenkin herrojen puolesta. :)

JouniN

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 04.02.11 - klo:15:27
Metsästysmiehillä tuntuu olevan melko paljon noita Suzuki SJ/Samurai/Jimny maasturikirppuja. Tietenkin pienellä varauksella aina noiden herrojen juttuihin mutta kovasti he uhoavat että noilla vehkeillä pääsee paljon hankalempiin paikkoihin kuin muilla maastureilla.

JouniN kuvat kyllä puhuvat näidenkin herrojen puolesta. :)

Joo-o kannattaahan aina kaikkeen suhtautua varauksella... Ainakin itse myönnän olevani Suzukin kannattaja, mutta en sano että se olisi ainut oikea merkki tai malli. Olen vain tykästynyt merkin keveyteen, ketteryyteen ja pieniin ylityksiin. Mielestäni Suzukissa pääsee mukavan pienellä rahalla harrastukseen kiinni. Tosin pienten Suzukien hinnat on kohonnu kovan kysynnän takia.

repe59

Tullut kehuttua pajeroa, ei se ihmeisiin pysty sekään. Eilen oli traktormies teitä auratessaan leventänyt väylää, no reunassapa lumi tietty pehmeää, eikös waemo hupsahtanut heppatraikun kanssa sivuun, eíhän se mihin noussu kahen hepan kanssa, aikansa jauhoi ja jätti homman mulle, hepat toki pois oli ottanut kyydistä. Kirosin. Eihän siinä muu kuin traikku irti, auto lähti itsessään kevyesti pitävämmälle pinnalle, hinausköys traikun nokkaan ja siitä se sitten lähti. Mitä tästä opimme, ei voimalla vaan järjellä ;)
Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

Jamo

#53
Mutta on se vaan niin tuhannesti hauskempaa toisinpäin: kun järki loppuu, lisätään voimaa. Tuloksia voidaankin sitten spekuloida monelta kantilta...

e: havaittu typo
D4RD / F800ST / 4Motion / Special / GTI / P221

Tourano

Maastoauton hankita olisi täysin perusteltavissa työkäytöllä.

Land Cruiserin tai XC90:n kaltaisten autojen sijaan järkivalinta olisi esimerkiksi VW Caddy 4Motion.

Vielä jos saisi uuden Transporter T3 Doppeli Syncro 16:n  ;D ;D

2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

jf

Nonni, Deltalla sitten kaivettu pää sieltä hanurista ja Pajeron maahantuonnin pitäisi käynnistyä uudestaan. Teltta ei nyt firmana mitenkään erityisesti innosta, mutta eipähän tuo toyokaan mitenkään osaamisella tai laadulla häikäise, joten kilpailu on aina tervetullutta. Plussana tietysti 5V / 150tkm takuu, joka on ~puolet toyoa pitempi. Toivottavasti Pajero hinnoitellaan kilpailukykyisesti...
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

makelja

Jos joskus hankin maastoauton se pitää olla LandRover Defender mieluiten pitkä malli vielä.
Sen ajaminen kaupungissa on vaikeampaa kuin jos menisi lasikauppaan rautakangen kanssa ja pitäisi sitä vaakatasossa.

tn62634

Maastossa osaa arvostaa ohjaustehostinta. Esim. UAZ on aika paha kivikossa, kun ei siihen rattiin juuri uskalla koskea. :)

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: makelja - 05.09.11 - klo:15:15
Jos joskus hankin maastoauton se pitää olla LandRover Defender mieluiten pitkä malli vielä.
Sen ajaminen kaupungissa on vaikeampaa kuin jos menisi lasikauppaan rautakangen kanssa ja pitäisi sitä vaakatasossa.


Melko rouhean kokoiset roiskeläpät.  ;) Jos Polon läppiä on kutsuttu norsun korviksi niin mitkähän nämä ovat.  :D

jf

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 05.09.11 - klo:15:23
Maastossa osaa arvostaa ohjaustehostinta. Esim. UAZ on aika paha kivikossa, kun ei siihen rattiin juuri uskalla koskea. :)
Kui? Meillä löytyy tuollainen defenderin kantaisä mallia -77 ja siperian edustaja jostain 80-luvun loppupuolelta ja molemmat menevät ihan passelisti pahoissakin paikoissa (maastossa kun ei muutenkaan niitä peukaloita pidetä siellä kehän sisäpuolella). Kyllä se tehostettukin ohjaus lyö ja lujaa, kun sopivasti sattuu...   :P
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy