Octavia III raitisilmasuodattimen vaihto

Aloittaja Octavia4x4, 03.10.14 - klo:17:46

« edellinen - seuraava »

Octavia4x4

Mulla on ollut tapana vaihtaa raitisilmasuodatin aina syksyn tullen, ettei ainakaan se sitten rajoita puhallustehoa ja huurteenpoistoa.

Siispä suodatin Rinta-Juopolta hintaan 19.90â,¬.

Eilen sitten lähdin hakemaan suodatinta perinteisestä paikasta apumiehen puolelta konehuoneesta. WTF! Eihän siellä ollut sen näköistäkään, että mitään suodatinta olisi. Auto oli tallissa apumiehen puoli lähellä seinää, joten se jäi sitten sillä kertaa siihen. Tänään jätin auton pihalle ja päivänvalossa etsimään suodatinta ilmastointilaitteen koordinaateilta. Pöllönpoikana 180 asteen mutkalla pää edellä apukuskin jalkatilaan. Eipä löytynyt täältäkään suodatinta.  ???

Hanskalokeron yläreunan ja kojelaudan välistä lampun kanssa kurkkiessa näkyi lupaavan näköinen muovikansi.

Sitten vain tutkimaan, miten tuo hanskalokero lähtee irti. Tuntui olevan ihan vaan painettuna alareunan saranatappeihin, joten reipas napautus ylöspäin ja kas, vasen puoli oli jo irti. Toinen vähän reippaampi napautus oikeaan reunaan ja lokero oli sylissä. Samalla kuitenkin kuului, miten jotain muovista lensi jonnekin. Hanskalokeron oikeassa reunassa saranan yläpuolella on hidastin, joka estää lokeroa rävähtämästä auki vauhdilla. Hidastin löytyi omasta kolostaan hanskalokeron päädystä, oli vaan lähtenyt irti "akseliltaan".
Tjoo, hetken tutkiskelun jälkeen selvisi, miten se suodatinkotelon kansi lähtee irti. Sen oikeassa päässä on muoviklipsu, josta pitää oikealla kädellä vetää taaksepäin samalla kun vasemmalla käpälällä kevittää kannen yläreunan 3:sta lukitusklipsistä oikeanpuoleisinta. Sitten keskimmäinen ja vasen irtoaakin jo melkein itsestään. Tässä vaiheessa saadaankin jo katsekontakti suodattimeen ja kahvikupillinen koivunsiemeniä jaloille.  >:(
Vanha pois, uusi sisään ja kansi kiinni, hanskalokeron asennus onkin hauskempi operaatio, jossa tarvittiin kolmas käsi pitämään ohjaamaan sitä hidastinta oikeaan läpeen. Luukku pitää koukata alakautta yläreunan rajoitinten taakse ja painaa saranat kiinni. Sitten ruuvimeisselin kärjellä se hidastimen koukku vastintappiinsa ja homma bueno. Kun ei lasketa ihmettelyaikoja mukaan, niin tuohon menee ehkä 10 - 15 minuuttia.
En suosittele suoritettavaksi pakkasessa. Voipi nuo muoviosat napsahdella poikki.

Sama vielä sarjakuvin:


Tällainen näkymä siis tulee, kun hanskalokero on poistettu.


Tuo hidastin oli tämän rempan murheenkryyni.



Vaihtoehtoisesti voi ajaa sinne (merkki)huoltoon ja pyytää vaihtamaan raitisilmasuodattimen.  :)
Konsernipelejä vuodesta 1993

Raimo247

Hyvä postaus.

Itsellä on tullut nyt neljästi irroteltua tuo hanskalokero bassoprojektin nimissä. Tuon hidastinkoukun saa parhaiten mielestäni takaisin kun vetää sen pisimmilleen ja asettaa tuonne poikkiripaan sen ennen kuin laittaa lokeroa muuten saranoilleen. Hidastinkoukku kannattaa olla siis lokerossa koko ajan kiinni. Tuohon pieneen poikkiripaan se pitää myös napsauttaa paikalleen, jotta jää. Kokemustahan karttuu kun tuon kanssa taiteilee..
Talossa
Kodiaq Style 2020 MY20 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq Style 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq L&K 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG

Ex:
Kodiaq Style 2017 MY18 4x4 2,0 TSI DSG
Octavia Combi Elegance 2014 MY15 4x4 1,8 TSI DSG

tet

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 03.10.14 - klo:17:46
Eilen sitten lähdin hakemaan suodatinta perinteisestä paikasta apumiehen puolelta konehuoneesta. WTF! Eihän siellä ollut sen näköistäkään, että mitään suodatinta olisi.

Sinulta on selkeästi jäänyt yksi Ocu-sukupolvi väliin, kun tuolta I-koppaisen paikasta etsit. ;) II-kopassa se on jo repsikan jalkatilassa. Ei kylläkään lokeron takana piilossa, vaan alakautta "maskipahvin" poistamalla löydettävissä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: Raimo247 - 07.10.14 - klo:11:14
Hyvä postaus.

Itsellä on tullut nyt neljästi irroteltua tuo hanskalokero bassoprojektin nimissä. Tuon hidastinkoukun saa parhaiten mielestäni takaisin kun vetää sen pisimmilleen ja asettaa tuonne poikkiripaan sen ennen kuin laittaa lokeroa muuten saranoilleen. Hidastinkoukku kannattaa olla siis lokerossa koko ajan kiinni. Tuohon pieneen poikkiripaan se pitää myös napsauttaa paikalleen, jotta jää. Kokemustahan karttuu kun tuon kanssa taiteilee..

Tekniikka varmasti kehittyy, kun tarpeeksi monta kertaa harjoittelee. Niinhän se Sakon M91:kin pienen harjoittelun jälkeen meni palasiksi ja taas nippuun selän takana varustepussi päässä.  ;D
Meikäläisen nakkisormet ei vaan mahtuneet tuota hidastinta laittamaan paikalleen ennen hanskalokeron saranoihinsa painamista. No, ehkä ensi kerralla sitten..  ;)

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.10.14 - klo:11:56
Sinulta on selkeästi jäänyt yksi Ocu-sukupolvi väliin, kun tuolta I-koppaisen paikasta etsit. ;) II-kopassa se on jo repsikan jalkatilassa. Ei kylläkään lokeron takana piilossa, vaan alakautta "maskipahvin" poistamalla löydettävissä.

Taisi tosiaan olla niin, etten edelliseen (Ocu II FL) itse koskaan vaihtanut suodatinta. Taisi huollot osua sopivasti syksylle. B5 Audissa suodatin oli vielä tuolla konehuoneen puolella. Tai sitten ei..  ;D Akku ainakin oli siellä tuulilasin etureunan alla "kivassa" paikassa.  :)
Konsernipelejä vuodesta 1993

BMF

Kiitos tästä kuvien kera kuorrutetusta postauksesta. Tänään pitää ottaa parkkikiekkolätkä jonka sain sujautettua liian ahdettuun hanskalokeroon niin että meni yläpäädystä ohi koko lokeron tuonne raitisilmasuodattimen viereen  ;D ;D ;D

Onneksi on vagarenan jäätävä tietopankki käytössä ja näiden mahtavien kuvien kera ei tarvii välttämättä koko lokeroa hajottaa..
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Zona2015

Näillä ohjeilla octavia 3 gtech raitisilmasuodatin vaihdettu. 5 minuuttia taisi mennä. Muutaman kympin säästö tästä. Kiitos.

cannon

Miten h***tissä sen hidastimen saa paikalleen? Ei p***ele mene. Se koukku oli ensin pitkänä ja sitten painui siisään siihen varteensa eikä tule ulos. Tosi clever systeemi...
Nykyinen Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2014
Edellinen  Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2009

tsi1490

Pitkällä ohuella ruuvarilla työnnetään hidastin oikeaan pituuteen ja sitten painetaan samalla ruuvarilla paikalleen.

b1mpo

Itse jätän sen hidastimen pitkäksi. Se pysyy yläasennossaan sormella painamalla ulkopuolelta. Sitten kun lokeron ujuttaa paikalleen ja saranat painaa koloonsa, niin päästän irti siitä hidastimesta. Sitten vain jollain sormea pidemmällä ja ohuemmalla painaa se hidastimen kouran paikalleen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Adokcs

Olen laittanut hidastimen taakse palan vaahtokumia, samaan rakoon, jotta hidastin ei pääse ulos missään asenossa. Otan hidastimen pois koukusta ja laitan takaisin ohuella -pitkällä 150 mm- ruuvimeisselillä. Tietysti on hyvä olla "kohdevalo" hidastimen koukun katsomiseen.
Vaahtokumini on, paksuus 10,5 mm, neliömäinen 49 x 49 mm ja siinä on keskellä 16 mm reikä. Tärkeintä on vain paksuus, ja jos se on pehmeämpi, ehkä muutaman millimetrin paksumpi. Laittaisin mieluummin isomman kuin pienemmän palan kuin nuo mitat. Tuo on kyllä ollut hyvä 8 vuotta. Jätän tuon vaahtokumipalan sinne pysyvästi. :D
Octavia Combi 2015, 1.4 TSI DSG Autom., Miksi vahata tai pintakäsitellä autoa. En ymmärä. Olen pitänyt useita 0-11 v jopa 18 vuoden ikään. Itse myynyt ja iloiset ostajat ei ole valittanut vaikka en ole vahannut autoa koskaan. Edellisillä  autoilla ajettu 160-210 000 km.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy