95e10 vs 98e5, onko eroa säilyvyydessä?

Aloittaja samppa79, 03.09.14 - klo:12:46

« edellinen - seuraava »

samppa79

Tämmöistä mietiskelin. Säilyykö 98e5 paremmin / huonommin tankissa kuin 95e10?

Kaasuautolla kun bensaa tulee tankattua ehkä pari kertaa vuodessa..

kt

Kaikkea ei kyllä kannata alkaa miettimään.
Foorumillahan on todettu, että sen minkä hinnassa säästää, sen kulutuksessa häviää. Joten siinä mielessä voi ajatella, että sama kumpaa ostaa.
Toisaalta voi miettiä, että se vesi perskules jää sinne pohjalle, ja korroosio iskee ja jäätyy vielä sinne kovilla pakkasilla.
Helppo on valita 98. Itse ostan ruohonleikkuriinkin aina 98:a ja aina lähtee keväällä käyntiin, joten tälläkin perusteella 98.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Hesse

Kannattaisiko tuolla kulutuksella tankata pienmoottoribensaa. Sitähän saa ainakin Helsingissä ja Turussa mittarista 2 â,¬/litra. Etanoli liukenee veteen ja erottuu, jolloin oktaaniluku laskee.

Wili68

Pienkoneiden kanssa jonkinverran touhuvana vastaus on 98. Mikä tahansa kikotin jos jätät tankkiin 95-tavaraa ei seisokin jälkeen lähde käyntiin kuin kunnon jumpalla ellet käytä stabilisaattoria. Kelkalle/raivurille/sahalle en muutenkaan ysiviitosta syötä, nurmiparturille kylläkin mutta sen tankkiin menee syksyllä 98:a + lisäaine.

Pyöräpuolella tuosta on ollut paljon keskustelua ja siellä seisovan polttoaineen aiheuttamat ongelmat suutinten tukkeutumisena ovat yleisiä. e10 bensassa ilmeisesti seisonnassa hartsi erottuu aiheuttaen ongelmat.

samppa79

Pienkonebensa voisi ollakin hyvä juttu. Sitähän saa jostain pistoolistakin.
Noh, vaimo tankkasi sen hiljattain täyteen ysivitosta hyvää hyvyyttään..
Katsellaan uusiksi kun on taas tarve bensatankkaukselle..

SNG

Ainakin ruohonleikkuri ei kärytä juuri ollenkaan pinkonebensalla (Alkylaattibensiini). Moottorisaha, raivaussaha ja lehtipuhallin ovat todella miellyttäviä käyttää valmiilla 2-tahti pinkonebensalla. Mistään muusta kuin äänestä ei huomaa kaksitahtilaitteeksi. Vielä plussana tuo säilyvyys ja lapsiperheessä myös myrkyttömyys. Mainioita tuotteita!

Ois ihan mielenkiintoista tietää, tulisiko pakoputken päästä yhtään mitään tuolla pienkonebensalla. Autossa kun on kunnan kattikin! No kaasulla ajettaessa ei myöskään varmaan paljon muuta kuin vesihöyryä pösättele.   :D

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: SNG - 05.09.14 - klo:07:22
Ainakin ruohonleikkuri ei kärytä juuri ollenkaan pinkonebensalla (Alkylaattibensiini). Moottorisaha, raivaussaha ja lehtipuhallin ovat todella miellyttäviä käyttää valmiilla 2-tahti pinkonebensalla. Mistään muusta kuin äänestä ei huomaa kaksitahtilaitteeksi. Vielä plussana tuo säilyvyys ja lapsiperheessä myös myrkyttömyys. Mainioita tuotteita!

Ois ihan mielenkiintoista tietää, tulisiko pakoputken päästä yhtään mitään tuolla pienkonebensalla. Autossa kun on kunnan kattikin! No kaasulla ajettaessa ei myöskään varmaan paljon muuta kuin vesihöyryä pösättele.   :D

Myrkyttömyys? Ei kannata olettaa hajuttomuutta myrkyttömyydeksi. Ei se nyt perusbensiinin veroista myrkkyä ole, mutta ei sen höyryjä kannata haistella.

Nesteen 4T-pienmoottori bensiini on laatuarvoltaan 93-oktaanista.


http://www.neste.fi/tuotteet_haku.aspx?path=2589%3b2655%3b2698%3b2699#

SNG

No joo. Hyvä huomautus. Raja se on hypetyksessäkin.

Tuote on pienkonekäytössä yliveto käryjen suhteen. Ja käytän siksi.


kt

Kannattaa ostaa pumpusta joko 98 tai 99 bensoja. Autoihin bensa otetaan jakeluaseman pensapumpulta.
Ja ainahan voi ajaa kaasun sijaan vaihteeksi bensalla, jotta näkee, että sekin puoli toimii.
Itse ajelisin ainakin kerran kuukaudessa puolet bensatankista pois ja ostaisin 98:a tilalle. Muuten joutuisin alati miettimään, että onkohan kunnossa ja lähteeköhän bensalla kulkemaan. Siinä voi pian verenpaineetkin alkaa nousemaan.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

JarnoF

Voihan sitä hifistellä ja lisätä aina puolivuositankkauksella jotain bensan talvisäilytykseen tarkoitettua stabilointiainetta. :o

Pikagooglaus: http://www.emc24.fi/product_info.php?products_id=22222

samppa79

Lainaus käyttäjältä: kt - 05.09.14 - klo:12:33
Kannattaa ostaa pumpusta joko 98 tai 99 bensoja. Autoihin bensa otetaan jakeluaseman pensapumpulta.
Ja ainahan voi ajaa kaasun sijaan vaihteeksi bensalla, jotta näkee, että sekin puoli toimii.
Itse ajelisin ainakin kerran kuukaudessa puolet bensatankista pois ja ostaisin 98:a tilalle. Muuten joutuisin alati miettimään, että onkohan kunnossa ja lähteeköhän bensalla kulkemaan. Siinä voi pian verenpaineetkin alkaa nousemaan.

Alle 0C lämpötiloissa auto käynnistyy aina bensalla, ja kulkee kylmänä bensalla. Käsittääkseni kun jäähdytysneste on 0..10C niin syötetään hetki sekä bensaa että kaasua, ja kun on lämmennyt 10C niin jatkuu kaasulla käynti.
Kaasutankkauksen jälkeen käy myös hetken aikaa aina bensalla, kun järjestelmä analysoi kaasun koostumuksen.

Tankataan 98:a tästä eteenpäin, unohdan sen pienmoottoribensan oktaaniarvon takia. Moottorisaha toimii sillä kyllä hyvin :)

msvahn

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 05.09.14 - klo:09:25
.

Nesteen 4T-pienmoottori bensiini on laatuarvoltaan 93-oktaanista.


http://www.neste.fi/tuotteet_haku.aspx?path=2589%3b2655%3b2698%3b2699#

Toi olikin itselleni yllätys. Olen tuota käyttänyt harrasteautossa ja moottoripyörissä juurikin satunnaisen käytön takia.. Molemmat taitaa vaatia min. 95 oktaanista. Pitänee sitten käyttää pääasiassa vain säilytykseen. Pienkoneisiin hyvää tavaraa.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

driemihe

Neste-pienmoottoribensiiniä voidaan käyttää moottoreissa, joissa suositus on 98-oktaaninen bensiini. Pienmoottoribensiini ei kuitenkaan täytä pienlentokoneiden polttoainevaatimusta oktaaniluvun osalta, jonka takia se ei ole sallittu polttoaine ilmailussa.

BLUP!

Vanha ketju, mut itte laitan nesteen 98:a. Jostain luin että siihen lupaavat pitkää säilyvyyttä.
VW Eco Up!

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: samppa79 - 03.09.14 - klo:12:46
Kaasuautolla kun bensaa tulee tankattua ehkä pari kertaa vuodessa..
Minä tankkaan myös pari kertaa vuodessa. Siksi käytän 98:a.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Hesse

Kiinnitti huomiota, että Neste suosittelee nykyisin pienmoottoribensiiniä moottoripyöriin. Nimi on muuttunut Neste Pro:ksi. Liittyyköhän tämä Naantalin jalostamon sulkemiseen, joka valmisti aikaisemmin pienmoottoribensiinin. Tällainen erikoistuote Nesteen varmaan kannattaisi ostaa esim. Aspenilta.
https://www.neste.fi/pienmoottoribensiini-moottoripyoralle

jt

Käsittääkseni Nesteen 98E säilyvyys on jopa 1 vuosi, kun taas 95E on vain 3 kuukautta. Nesteen sivuilla itsessään todetaan Nesteen 98E:stä: "Se säilyy huippulaatuisena tankissa jopa neljä kertaa tavanomaista bensiiniä pidempään ja suojaa aktiivisesti korroosiolta.". Siksi en itse kaasukoneen tapauksessa tankkaa ollenkaan 95E, hintaero marginaalinen olemattomalla vuotuisella bensankulutuksella.

Toisaalta, vaikka pienkonebensiinin hinta olisi melkein tuplat, vois se melkein tulla jopa halvemmaksi jos ei tarvitsisi turhaan ajaa bensalla välillä. Ja ilmeisesti hinta tankkauspisteen kautta on purkkeja vielä halvempi. Etuna vielä puhtaampi palaminen ja vähempi koneen karstoitus, tuota bensa-ajoahan tulisi vain harvoissa tilanteissa esim. oikein kovilla pakkasilla kylmäkäynnistyksen jälkeen kunnes kaasukone lämpenee riittävästi ja kone vaihtaa kaasulle, noissa tilanteissa puhtaampi palaminen voisi olla ihan aito etu.

BTW, lieneekö kukaan käyttänyt Nesteen pienkonebensiiniä kaasukoneessa? Tuossahan olisi vielä 98E:tä parempi säilyvyys.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 17.09.21 - klo:14:58
Kiinnitti huomiota, että Neste suosittelee nykyisin pienmoottoribensiiniä moottoripyöriin. Nimi on muuttunut Neste Pro:ksi. Liittyyköhän tämä Naantalin jalostamon sulkemiseen, joka valmisti aikaisemmin pienmoottoribensiinin. Tällainen erikoistuote Nesteen varmaan kannattaisi ostaa esim. Aspenilta.
https://www.neste.fi/pienmoottoribensiini-moottoripyoralle
Suosittelee talvisäilytykseen. Ei tuolla ole mitään järkeä koko ajokautta käyttää. No eipä mulla ole prätkääkään ;D Ajoleikkurin bensaan lisäsin just säilytysainetta kun oli ehkä viimeinen kerta kun tuli tuo nurtsi leikattua tälle vuodelle.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 19.09.21 - klo:23:40
Suosittelee talvisäilytykseen. Ei tuolla ole mitään järkeä koko ajokautta käyttää. No eipä mulla ole prätkääkään ;D Ajoleikkurin bensaan lisäsin just säilytysainetta kun oli ehkä viimeinen kerta kun tuli tuo nurtsi leikattua tälle vuodelle.

Olen aina käyttänyt 98 oktaanista ruohonleikkurissa. Ei ole kertakaan ollut ongelmaa keväällä käynistyksessä. Nyt lähtee 15v ensi keväänä tuolle leikkurille.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

pela

3kk takuu 95 E:lle on varmuuden ylimaksimointia. Ikinä ei ole ollut vaikeuksia 6-8kk vanhan 95E kanssa millään laitteilla.
Sensijaan BioDiesel kannattaa kierrättää vauhdilla tai mielummin kokonaan välttää.

mruotz

Nyppäsin vuonna 2015 tankatun ja siitä asti seisoneen Boran tankista 30litraa 98e:tä autoon joka oli seissyt ajamattomana vuodesta 2016. Tankin pohjalla oli liru jotain, en tiedä mitä laatua. Kone käymään ja kävi kuin kello. Ei ongelmia.
Katsastinkin auton tuolla tolkuttoman vanhalla pensalla ja ei ongelmia. Auto edellaan ajossa ja hyvin toimii. Nyt jo tosin tankattu tuoreempaa pensaa.

Pensan väri oli kellertävää, jopa siman väristä.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: pela - 27.09.21 - klo:12:00
Sensijaan BioDiesel kannattaa kierrättää vauhdilla tai mielummin kokonaan välttää.
Mitähän BioDieseliä tarkoitat? Ei Suomessa käsittääkseni myydä perinteistä biodieseliä ollenkaan, ainoastaan Nesteen "My"-tuotemerkillä uusiutuvista raaka-aineista tehtyä dieseliä. https://www.neste.fi/artikkeli/biodiesel-ja-uusiutuva-diesel-mita-eroa

Alkuperäiseen kysymykseen ja siihen liittyvään spekulointiin 4T-pienkonebensiinin käytöstä: mielestäni pienkonebensiinejä ei suositella käytettäväksi edes perämoottoreissa jatkuvasti, joten en käyttäisi autossa. 98E5:tä aion itse tankata kaasuautooni ja olen käyttänyt jo vuosia pienessä perämoottorissani. Perämoottorin kyllä ajan syksyisin pienkonebensalla talvisäilytykseen.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

jt

Lainaus käyttäjältä: Kotkis - 04.06.22 - klo:03:44
Alkuperäiseen kysymykseen ja siihen liittyvään spekulointiin 4T-pienkonebensiinin käytöstä: mielestäni pienkonebensiinejä ei suositella käytettäväksi edes perämoottoreissa jatkuvasti, joten en käyttäisi autossa. 98E5:tä aion itse tankata kaasuautooni ja olen käyttänyt jo vuosia pienessä perämoottorissani.
Mistä väitteesi on peräisin, siitä että pienmoottoribensiiniä ei suositeltaisi käytettäväksi jatkuvasti?

Toinen ero pienmoottoribensiinissä, säilyvyyden lisäksi, on siinä että sen pakokaasut ovat huomattavasti puhtaampia kuin normaalin moottoribensiinin. Tämä johtuu ihan bensan koostumuksesta, siinä missä moottoribensiinissä on erilaisia hiilivetyjä sis. terveydelle haitallisia aromaattisia ties vaikka kuinka paljon, niin pienmoottoribensiini on koostumukseltaan paljon yksinkertaisempi sisältäen pääasiassa alkalaattia.

Tällahan on merkitystä kun bensaa käytetään yksinkertaisemmissa laitteissa, esim. ruohonleikkureissa tai moottorisahoissa. Eikä kyllä niissä perämoottoreissakaan taida olla EU6-tason katalysaattoreita tms?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

qwerty

Nesteen mukaan pienkonebensiinin käytölle perämoottoreissa ei ole estettä. 2-tahtisiin eivät kylläkään suosittele valmiina myytäviä bensoja. Mutta 4- tahti pienkonebensaan öljyt sekaan, niin sitä suosittelevat. https://www.neste.fi/artikkeli/valitse-vesille-puhtain

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: jt - 04.06.22 - klo:11:22
Mistä väitteesi on peräisin, siitä että pienmoottoribensiiniä ei suositeltaisi käytettäväksi jatkuvasti?
Validi kysymys, johon en valitettavasti osaa vastata. Jostain olen sen lukenut, mutta en nyt löydä kyllä lähdettä.
Eli otan sanojani takaisin tässä kohtaa, kunnes löydän lähteen. Voihan se olla, ettei luotettavaa lähdettä olekaan eli olen siinä tapauksessa väärässä. Neste tosiaan ainakin suosittaa jatkuvaankin käyttöön perämoottoreihin.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy