Skoda Fabia III - Yleistä keskustelua

Aloittaja Devl, 26.07.14 - klo:21:27

« edellinen - seuraava »

enkero

Lainaus käyttäjältä: Kuntoilija - 21.07.15 - klo:17:39
Mitenkä laadukas on tämä uusi Fabia ? Kovasti kiinnostaisi 1.2 kombi dsg:llä, mutta kun on tottunut automaatti
Toyota Yariksen täysin viattomaan reilun kolmen vuoden taipaleseen, niin suoraan sanottuna arveluttaa tuo kiinnostuksen kohde. Niin paljon  on kuraa tsi moottoreista ja dsg-laatikoista kuulunut. Ei nimittäin paljon mieltä ylennä, jos moisen hankkiin ja hoksaa,että olisi vaan pitänyt pysyä erossa moisesta mahdollisesta murheen ryynistä.

Laatu taidetaan määritellä tuotteen tai palvelun kyvyksi täyttää asiakkaan tarpeet. Meillä kakkosautoksi, jolla pystyy tarvittaessa nykäisemään ilman mielialalääkitystä vaikka 600km päivätaipaleen kesällä tai talvella se täyttää toistaiseksi laadukkaan auton kriteerit. Reipas liikkeissään ja makuuni yllätyksellisesti parempi maantiellä kuin taajamassa.

1.2 ja DSG  toimii kuin ajatus, tosin se voi kertoa ajatukseni toiminnasta kuin askista. Pikkuisen perso ainakin uutuuttaan on bensiinille, mutta janoisemmillakin on ajettu.

Vielä jos noissa MY16 on Smartlink, niin sopivan puhelimen kanssa auto on asiallisen nykyaikaisen tuntuinen ainakin vuoden ajan :)

Suosittelen kokeilemaan: sporttijakkarat, keulatutka.
Suosittelen välttämään: 17" kiekot, sporttialusta.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

AquaBlue

Lainaus käyttäjältä: enkero - 21.07.15 - klo:18:49
Laatu taidetaan määritellä tuotteen tai palvelun kyvyksi täyttää asiakkaan tarpeet. Meillä kakkosautoksi, jolla pystyy tarvittaessa nykäisemään ilman mielialalääkitystä vaikka 600km päivätaipaleen kesällä tai talvella se täyttää toistaiseksi laadukkaan auton kriteerit. Reipas liikkeissään ja makuuni yllätyksellisesti parempi maantiellä kuin taajamassa.

1.2 ja DSG  toimii kuin ajatus, tosin se voi kertoa ajatukseni toiminnasta kuin askista. Pikkuisen perso ainakin uutuuttaan on bensiinille, mutta janoisemmillakin on ajettu.

Vielä jos noissa MY16 on Smartlink, niin sopivan puhelimen kanssa auto on asiallisen nykyaikaisen tuntuinen ainakin vuoden ajan :)

Suosittelen kokeilemaan: sporttijakkarat, keulatutka.
Suosittelen välttämään: 17" kiekot, sporttialusta.

Itse en tuota janoisuutta ole huomannut tai sitten ensimmäisen viikon 5.8 l/ 100 km kulutus on itselleni ok.

Itse annan puoltavaa ääntä myös sporttipenkeille, mutta minun mielestäni sporttialusta on aivan loistava 16" vanteilla. Myös sporttiratti on ihan kiva.
Octavia combi Style 1,0 dsg -18
Tulossa:
Fabia & Octavia iV

enkero

120/100 rajoituksilla turvallisesti yli ollaan 7+litrassa...

Sporttiratti on kyllä hyvä, se rouvalta kyllä uupuu.
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

AquaBlue

Lainaus käyttäjältä: enkero - 21.07.15 - klo:19:10
120/100 rajoituksilla turvallisesti yli ollaan 7+litrassa...

Sporttiratti on kyllä hyvä, se rouvalta kyllä uupuu.

Kyllä minäkin olen lähes kaikki satasen siirtymä ajanut +10km/h. Mutta noihin lukemiin en ole päässyt, täytyy antaa enemmän kaasua tulevaisuudessa.
Tulossa:
Fabia & Octavia iV

enkero

Lainaus käyttäjältä: AquaBlue - 21.07.15 - klo:19:41
Kyllä minäkin olen lähes kaikki satasen siirtymä ajanut +10km/h. Mutta noihin lukemiin en ole päässyt, täytyy antaa enemmän kaasua tulevaisuudessa.

Satasen rajoituksella tuo ei vielä kovaan ääneen ryystä, mutta 130kmh (tai yli) teoriassa voisi aiheuttaa kulutuksen kasvua. En jaksa uskoa että 16"/17" tuo kovin hurjaa eroa, mitattavan toki, mutta ne erot on varmaankin tasattu parissa ohituksessa/100km.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: AquaBlue - 21.07.15 - klo:18:59
Itse en tuota janoisuutta ole huomannut tai sitten ensimmäisen viikon 5.8 l/ 100 km kulutus on itselleni ok.
Itse annan puoltavaa ääntä myös sporttipenkeille, mutta minun mielestäni sporttialusta on aivan loistava 16" vanteilla. Myös sporttiratti on ihan kiva.
Ensimmäinen tankillinen meni 5,3 l/100 km-keskikulutuksella  (81 kW + DSG).

Mielestäni tavalliset istuimet ovat ihan toimivat. Ei kovin paljon ole perusmuodossa ja rungossa eroa sporttimalleihin; tavallisen istuimen niskatuki antaa pieneen sisustaan väljemmän tunnun ja tuo verhous (Style-) näyttää ja tuntuu hyvältä.

Samaten pidän onnistuneena yhdistelmänä sport-alustaa ja 16":n pyöriä. 17":n pyörätkin olisivat varmasti toimiva - ja samalla näyttävä - ratkaisu, mutta tällöin kannattaa kyllä hankkia jotkut originaaleja Skoda-vanteita huomattavasi kevyemmät vanteet. Pyörien toimintahan on kiinni pyörien (vanne + rengas) hitausmomentista jossa vanteen kehän ja renkaan massalla on ratkaiseva merkitys.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

kt

Skodan nettisivuilta löytyy:

http://updateportal.skoda-auto.com/fi-FI

jossa auton VIN-numeron avulla voi hakea päivitysversioita. Ilmeisesti esim puhelimien osalta saattaa löytyä täsmennyksiä, jotka helpottavat asennuksia. Käykääpä kurkkaamassa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Jokkeri

Lainaus käyttäjältä: kt - 31.07.15 - klo:20:29
Skodan nettisivuilta löytyy:

http://updateportal.skoda-auto.com/fi-FI

jossa auton VIN-numeron avulla voi hakea päivitysversioita. Ilmeisesti esim puhelimien osalta saattaa löytyä täsmennyksiä, jotka helpottavat asennuksia. Käykääpä kurkkaamassa.

Ja minä kun vain haluaisin saada navigoinnin Fabian omaan näyttöön. Kukaan ei ole vielä tunnustanut, että olisi saanut Fabiaan onnistumaan. Tehdas vastasi kyselyyni, että että Samsung S5 5.0 lollipop ei ole yhteensopiva Mirror Linkin kanssa. Kuitenkin ko. puhelin ja Adroid-versio ovat yhteensopivien puhelinten listalla. Samsung ei ole vastannut kyselyyn mitään. Yllä olevan linkin kautta saa vain herjan "Internal server error" kun antaa VIN koodin. Jälleenmyyjän Sampassakaan ei toimi.
Jotta silleen...

Octavia 1.5 TSI Combi 2018
Octavia 1.4 TSI Combi 2011

VW:t

Lainaus käyttäjältä: Jokkeri - 07.08.15 - klo:10:34
Ja minä kun vain haluaisin saada navigoinnin Fabian omaan näyttöön. Kukaan ei ole vielä tunnustanut, että olisi saanut Fabiaan onnistumaan. Tehdas vastasi kyselyyni, että että Samsung S5 5.0 lollipop ei ole yhteensopiva Mirror Linkin kanssa. Kuitenkin ko. puhelin ja Adroid-versio ovat yhteensopivien puhelinten listalla. Samsung ei ole vastannut kyselyyn mitään. Yllä olevan linkin kautta saa vain herjan "Internal server error" kun antaa VIN koodin. Jälleenmyyjän Sampassakaan ei toimi.
Jotta silleen...

Onkohan S5 tai lollilop liian uusi tai vanha toimiakseen Mirror Linkin kanssa vai pelkästään näitten yhdistelmä? Lollilopin saa kyllä pois ...

Hannes

Sanoisin niin että tuossa ei voi olla muuta vikaa kuin se että jokin asetus ei ole oikein minkä tuo mirrorlinkki vaatii toimiakseen puhelimen kanssa yhteen.

Joskus raportoivat että BT yhteys ei ottanut onnistuakseen mutta useamman kerran kun sitkeästi yritti yhteys viimein muodostu ja toimi sen jälkeen OK.

Ainakin octaviassa S5 on toiminut mirrorlinkin kanssa.

kt

Kokeilin linkkiä juuri äsken jaa toimii hyvin. Mulla on tosin Swing-radio ja joku päivitys siihen löytyy. Auto on valmistettu toukokuun ½välissä.
VIN-koodissa on isot kirjaimet ja mulla myös yksi nolla = 0 mukana eikä O.

enkero

Ihan tässä lähiaikoina on pääkaupunkiseudulla tullut huimasti uusia Fabioita katukuvaan, vaikka tuo on vain sijalla 22. ensirekisteröinneissä (heinäkuu 15). Maakunnissa tuntuu myyneen suhteessa paremmin, tiedä sitten onko oikeasti näin. Octaviaa rekisteröity lähes kaksi kertaa enemmän, ja onhan se autona aivan hiton tylsä kun parkkiksella jokaisella naapurinkaimalla on samanlainen.

the_raz

Olen itsekin seurannut ensirekisteröintitilastoja, ja mun mielestäni Fabia myy ihan hyvin. Alkuvuodestahan ei ollut edes autoja toimittaa (oma on erään PK-seudun Vehon ensimmäinen asiakkalle toimitettu Fabia III, ja luovutus oli maaliskuun puolessa välissä. Ja farmarihan esiteltiin vasta maaliskuussa, eli toimituksia varmaan jostain toukokuusta aikaisintaan jos heti esittelyssä tilasi. Silti koko vuoden osalta 22. sija!

Itse asiassa huipussa on 4 auto joilla on ihan eri myyntiluvut, mutta esim sijoista 7-8 tuonne sijaan 15 niin ei ole monestakaan autosta ero. Kunhan auto tulee tutuksi ja leviää katukuvaan en näe mitenkään mahdottomana että loppuvuodesta on jo varsinkin kk-tasolla Top 10:ssä.

Jokkeri

Lainaus käyttäjältä: Jokkeri - 07.08.15 - klo:10:34
Jotta silleen...

Pitkien selvittelyiden jälkeen näyttää siltä, että yhteensopivuusongelmaan ei ole ratkaisua eikä tule. Eri eurroopalaisilta Skoda-foorumeilta ilmenee, että Fabian Mirror Link ongelma on globaali (hieno sana, tulikohan kirjoitettua oikein). Ennen viikkoa 22/2015 valmistetut ja Bolerolla varustetut Fabiat ovat yhteensopivia vain ja ainoastaan juuri niiden puhelimien kanssa, jotka yhteensopivuuslistasta löytyy. Esim. Samsung S5:stä on markkinoilla ainakin neljää eri mallinumeroa, esim. SM-G900F. Jos mallinumero poikkeaa yhdelläkin kirjaimella, Mirror Link ei toimi Fabiassa. Olen muuten kokeillut jo neljää eri Samppaa ja yksikään ei toimi.

Päivityssivu näkyy nyt toimivan, mutta sieltä löytyy päivitys vain kanavalogoihin. Joka sekään ei asennu Boleroon ohjeiden mukaan.

Alkaen viikosta 22/2015 tehdas on ilmeisestikin päivittänyt Boleroa myös hardiksen osalta ja luvannut  softapäivityksiäkin tähän uudempaan malliin, joten yhteensopivuuden voi olettaa olevan parempi. Lähteistä riippuen vanhempaan malliin, joka minullakin on, päivityksiä ei ole tulossa.

Mirror Link varmastikin toimii S5:llä esim. Ocussa, mutta siinä ei ole sama soitin.

Em. ei ole faktaa, vaan kerättyä ja yhdisteltyä tietoa eri foorumeilta. Taidan kuitenkin kaivaa vanhan TomTomin naftaliinista ja laittaa sen imukupilla tuulilasiin. Päivitykset toimii ja ei ole yhteensopivuusongelmia...
Octavia 1.5 TSI Combi 2018
Octavia 1.4 TSI Combi 2011

Nilemma

^Ei hyvältä kuulosta, jos paikkaansa pitää. Liian hätäisesti on auto tuotu markkinoille, jos noin merkittäviä puutteita on jäänyt ensimmäisten autojen varusteisiin. Varsinkin, kun piti maksaa extraa, että sai tuon Boleron soittimen ko. ominaisuuksilla. Toivottavasti päivityksiä on luvassa. Muun muassa tuo valikoiden muuttaminen suomenkieliseksi olisi ihan kiva juttu.

psxgamer

Fabian Bolero soittimessa ei tainnut edes olla AndroidAuto & CarPlay tukea, toisinkuin Octavian saman kokoisessa Bolerossa on? Vai onko AA & CP tuki tullut myöhemmissä tuotantoviikoissa Fabiaankin? Meinaan jos toisen noista saa Boleroon Fabiassakin, jää MirrorLinkin tarpeellisuus paljon vähemmälle. Niitä Skodan omia apseja ei noilla toki käytetä, mutta navigoinnit, musat ja muut kyllä hoituvat.

Devl

Fabiassa MY2016 eteenpäin on saatavilla SmartLink joko rahalla tai sitten Style varustelun yhteydessä vakiona. Silloin on käytössä Android Auto ja Apple CarPlay.

AquaBlue

Lainaus käyttäjältä: Devl - 13.08.15 - klo:14:33
Fabiassa MY2016 eteenpäin on saatavilla SmartLink joko rahalla tai sitten Style varustelun yhteydessä vakiona. Silloin on käytössä Android Auto ja Apple CarPlay.

Minulla  on MY16,  Style ja S5. Silti ainoa yhteys, jonka olen saanut toimimaan on  Sygic navigaattori  (kokeiluversio) ja tämän vain kytkemällä luuri USBilla autoon.
Tulossa:
Fabia & Octavia iV

the_raz

Eikö SmartLink (ja muut linkit) vaadi usb-yheyttä? Ymmärtääkseni ainoastaan puhe+musa siirtyvät Bluetoothin yli, muut toiminnot tarvitsevat kiinteän yhteyden.

kt

Vaihdetaanpas "ongelmaa". Muutaman kerran on Kombin etupään jousitus paukauttanut ilmeisesti aivan pohjaan. Sopiva vauhti ja sopiva monttu, niin napsahtaa. Pitää seurata tilannetta. Onko muilla vastaavaa havaintoa? Mitähän siihen keksisi. Takapään jousitushan on tässä Kombissa sekin aika herkkä, mutta ei vielä ole tullut eteen vastaavaa notkahdusta sillä suunnalla.

Devl

Lainaus käyttäjältä: AquaBlue - 15.08.15 - klo:19:43

Minulla  on MY16,  Style ja S5. Silti ainoa yhteys, jonka olen saanut toimimaan on  Sygic navigaattori  (kokeiluversio) ja tämän vain kytkemällä luuri USBilla autoon.
Ymmärtämäni mukaan Android Auto ei ole vielä tuettuna Suomessa, jotta sen saa toimimaan vaatii kikkailua. Muistaakseni Octavia MY2016 ketjussa on vinkkiä tuon asentamiseen.

kt

Nyt vaikuttaa pahalta. Mittarissa on jo 4000 km eikä öljyä ole kulunut juuri mitään. Onko kenellä toisella näin paha tilanne ja pitäisiköhän ryhtyä toimenpiteisiin kulutuksen lisäämiseksi?
Pissapoikaan olen joutunut lisäämään vettä. Mihinhän se on vuotanut, kun on ollut niin kauniit säätkin. 8)

japa

Myy paska pois äkkiä  :'(
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

broz

Tässä ois pohdinnassa skoda fabia tai vw polon osto. Pari hölmöö kysymystä:
1. Kannattaako ottaa sport paketti 1:stä jossa on sportti penkit, madallettu sarja ja kromiset polkimet ja siihen kylkeen lisäksi vielä huonon tien pakettia?
2. Tai että huonontaako / parantaako ohjattavuutta ja lisääkö esim huonontien paketti kulutusta?
3. Vai onko ne vain muoviosia ja haittaako ne sitten mahdollisia huoltotoimenpiteitä auton alle?
Nykyinen: Volkswagen Golf 8 eHybrid 1.4 DSG Style -21 
Entiset: Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Style -18
Skoda Fabia 1.2 TSI 90 Style -15

lumimiäs

Lainaus käyttäjältä: broz - 01.09.15 - klo:13:21

1. Kannattaako ottaa sport paketti 1:stä jossa on sportti penkit, madallettu sarja ja kromiset polkimet ja siihen kylkeen lisäksi vielä huonon tien pakettia?

Ei onnistu millään ottaa samaan aikaan madallettua ja korotettua alustaa...

clacson

Vakiomaavara on 135 mm, Sport-alustalla 120 mm ja huonon tien paketilla 143 mm.
Kun auton alla on huonon tien paketissa enemmän maakosketukselta suojattuja osia, niin noiden osalta varmaan ei helpota huoltotoimenpiteitä.
Herää kysymys, jotta mitä huoltotoimenpiteitä siellä alhaalla pitäisi sitten pystyä tekemään?

Varmaan paketit vaikuttaa kulutukseen, mutta luultavasti enemmän vaikuttaa kuskin kaasujalka.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

broz

Lainaus käyttäjältä: lumimiäs - 01.09.15 - klo:13:25
Ei onnistu millään ottaa samaan aikaan madallettua ja korotettua alustaa...

Jos valitsee Sport paketti I:sen niin silloin pystyy valitsemaan myös huonontien paketin, mutta jos valitsee pelkästään madalletun alustan niin silloin ei pysty valitsemaan huonontien pakettia.

Lainaus käyttäjältä: clacson - 01.09.15 - klo:14:11
Vakiomaavara on 135 mm, Sport-alustalla 120 mm ja huonon tien paketilla 143 mm.
Kun auton alla on huonon tien paketissa enemmän maakosketukselta suojattuja osia, niin noiden osalta varmaan ei helpota huoltotoimenpiteitä.
Herää kysymys, jotta mitä huoltotoimenpiteitä siellä alhaalla pitäisi sitten pystyä tekemään?

Varmaan paketit vaikuttaa kulutukseen, mutta luultavasti enemmän vaikuttaa kuskin kaasujalka.

Tätä oon myös itse miettinyt että onko ne suojatut kohdat pelkkää muovia vai jotain muuta?

lumimiäs

Lainaus käyttäjältä: broz - 01.09.15 - klo:22:12
Jos valitsee Sport paketti I:sen niin silloin pystyy valitsemaan myös huonontien paketin, mutta jos valitsee pelkästään madalletun alustan niin silloin ei pysty valitsemaan huonontien pakettia.

Ei muuten pysty. Sport paketti 1:n kohdalla lukee: Ei jos PK4 (=huonontien paketti)

clacson

Lainaus käyttäjältä: lumimiäs - 02.09.15 - klo:07:21
Ei muuten pysty. Sport paketti 1:n kohdalla lukee: Ei jos PK4 (=huonontien paketti)
Samoin: PK4 Huonon tien paketti -> Ei jos PSP (=Madallettu Sport-alusta)
Muovia nuo lisäsiohat on keveyden takia.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

broz

Lainaus käyttäjältä: clacson - 02.09.15 - klo:07:45
Samoin: PK4 Huonon tien paketti -> Ei jos PSP (=Madallettu Sport-alusta)
Muovia nuo lisäsiohat on keveyden takia.

Aa, mennyt noi lyhenteet ohi, ku koitin tuota auton rakennus työkaluu vain.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy