Kokemuksia Toyotan hybrideistä

Aloittaja Foxit, 23.05.14 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

Marko

Vannoutunut Dieselin polttaja teki tänään kaupat hybridi Yariksesta.Aina sanonut,että bensa autoa en osta,ennenkuin tulee semmonen auto,jolla pääsee 4-5 litralla.
Yariksella varmaankin pääsee kolmosella,ehkä suotuisissa oloissa jopa kakkosella alkaviin kulutuksiin ::)
Voihan se olla,että aika pieniksi jää ajot,mutta katellaan sitä sitten.
Auton rekisteröin vasta ensi vuoden puolella,niin saa sitten rehdin -15 mallin :)
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Ripa76

Lainaus käyttäjältä: Marko - 18.10.14 - klo:18:46
Vannoutunut Dieselin polttaja teki tänään kaupat hybridi Yariksesta.Aina sanonut,että bensa autoa en osta,ennenkuin tulee semmonen auto,jolla pääsee 4-5 litralla.
Yariksella varmaankin pääsee kolmosella,ehkä suotuisissa oloissa jopa kakkosella alkaviin kulutuksiin ::)
Voihan se olla,että aika pieniksi jää ajot,mutta katellaan sitä sitten.
Auton rekisteröin vasta ensi vuoden puolella,niin saa sitten rehdin -15 mallin :)

Onnittelut kaupoista! Saitko hyvän alennuksen? Teitkö kaupat myös vaihtoautolla? Itse olen aika skeptinen varsinkin kakkosella alkaviin lukemiin. Todennäköisesti pitää olla hyvät alamäet ja myötätuultakin. Itse kun kävin lyhyellä koeajolla niin ajotietokone näytti 5.6litran kulutusta. Edelliset koeajajatkaan eivät päässeet alle 5:n lukemiin, kun tarkastelin historiaa. Mutta täytynee huomioida, että uusitulla Yariksella oli kyseisenä päivänä ensiesittely eli muillakin täytyi olla lyhyt koeajo.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/887557.html

Audi A3 Sedan Business Sport 1.6 TDI 81kW -14

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Marko - 18.10.14 - klo:18:46
Vannoutunut Dieselin polttaja teki tänään kaupat hybridi Yariksesta.Aina sanonut,että bensa autoa en osta,ennenkuin tulee semmonen auto,jolla pääsee 4-5 litralla.
Yariksella varmaankin pääsee kolmosella,ehkä suotuisissa oloissa jopa kakkosella alkaviin kulutuksiin ::)
Voihan se olla,että aika pieniksi jää ajot,mutta katellaan sitä sitten.
Auton rekisteröin vasta ensi vuoden puolella,niin saa sitten rehdin -15 mallin :)

Tuossa olisi disukkamiehelle oikea peli. On voimaa ja hiukan eri tavalla menohalujakin, kuin näissä hybrideissä. http://news.cision.com/fi/volvo-car-finland/r/volvo-v40-d4-ylivoimaiseen-voittoon-taloudellisuusajossa,c9636577
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

apo

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 24.10.14 - klo:13:03
Tuossa olisi disukkamiehelle oikea peli. On voimaa ja hiukan eri tavalla menohalujakin, kuin näissä hybrideissä. http://news.cision.com/fi/volvo-car-finland/r/volvo-v40-d4-ylivoimaiseen-voittoon-taloudellisuusajossa,c9636577
...lähdössä hintaakin 13000e enemmän ja vuotuiset käyttömaksut myös, muuten hieno peli.

Marko

Lainaus käyttäjältä: Ripa76 - 24.10.14 - klo:10:18
Onnittelut kaupoista! Saitko hyvän alennuksen? Teitkö kaupat myös vaihtoautolla? Itse olen aika skeptinen varsinkin kakkosella alkaviin lukemiin. Todennäköisesti pitää olla hyvät alamäet ja myötätuultakin. Itse kun kävin lyhyellä koeajolla niin ajotietokone näytti 5.6litran kulutusta. Edelliset koeajajatkaan eivät päässeet alle 5:n lukemiin, kun tarkastelin historiaa. Mutta täytynee huomioida, että uusitulla Yariksella oli kyseisenä päivänä ensiesittely eli muillakin täytyi olla lyhyt koeajo.
Kiitos :)
En anna mitään vaihdossa.Eipä tuosta hirveesti saa suoran kaupan alennusta,jotain kummiskin.Koeajolla oli kulutus 3,6 litraa satkulla ja siitäkin vielä pihistelemällä lähtee desejä pois ::)
Varmaan vaatii joo myötätuulta ja alamäkeä noihin kakkosella alkaviin kulutuksiin,mutta en pidä niitä ihan mahdottominakaan.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Leader dog

Meillä on nyt pari Lexusta ja yksi Prius sekä Crafter. Hyvin on Tojot pelanneet.Esim. ekalla Priuksella joka vaihdettiin tokaan oli ajettu n.460000km. Vaihdettuja osia nesteiden etujarrupalat x 2, taakse kerran,tuulilasi x 2 ,12V. akku ja useammat pyyhkijöiden kumit sekä renkaita,ratin moinitoimi lattakaapeli,kuskinpenkin lämmityselementti,raitisilmasuodattimia sekä parikertaa älyavaimen patteri ja polttimoita.

Typ2

Lainaus käyttäjältä: Marko - 18.10.14 - klo:18:46
Vannoutunut Dieselin polttaja teki tänään kaupat hybridi Yariksesta.Aina sanonut,että bensa autoa en osta,ennenkuin tulee semmonen auto,jolla pääsee 4-5 litralla.
Yariksella varmaankin pääsee kolmosella,ehkä suotuisissa oloissa jopa kakkosella alkaviin kulutuksiin ::)

En usko kakkosella alkaviin lukemiin, paitsi todellisella pihistelymetodeilla ajettaessa.

Meillä on nyt alla Yaris hybridi, jolla on ajettu 4 tkm ja keskikulutus on jotain 4,5 litran luokkaa. Siis yhtään pihistelemättä. Aiemmin ajettiin 2 vuotta ja 35 tkm III-korimallin Priuksella ja sen pitkäaikainen keskikulutus oli 4,7 litraa satasella. Ajoista 80 % kaupunkiajoa.

Päästönormin mukaiset hiilidioksigrammat oli Priuksessa 89 g ja Yariksessa 79 grammaa. 10 grammaa on tosi pieni ero eli käytännön kulutus pitäisi olla parin desin tarkkuudella sama Priuksessa kuin Yariksessakin (+ Priuksen tekniikkaa käyttävässä Auriksessa ja Lexus CT:ssä).

Olen hieman pettynyt Yariksen kulutukseen, joka on käytännössä sama kuin noissa isommissa. Ne kuitenkin tarjoavat merkittävästi enemmän autoa kuin Yaris. Hankintahinnassa on toki reilusti eroa, että ei niitä suoraan pidäkään verrata.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

Marko

No ei tuo 4,5 nyt pahalta tunnu,varsinkin jos pihistelemättä ajettu.Itsellä ollut kortti vuodesta -87 ja siitä asti tuo autojen kulutus on jotain mulle merkannut.
Mielestäni nuo hybridit nyt varsinkin ovat semmoisia,että niillä yritetään mahdollisimman pienellä bensamäärällä päästä,ainakin itse sitten yritän.
Emäntä tuolla varmaan tulee suurimmaksi osaksi ajelemaan.On kyllä niin rauhallinen kuski,ettei varmaan yli 4 litraa saa palamaan satkulla 8)
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Ishvan

Itsekkin on tullut ajeltua Toyotan ja Lexuksen hybrideillä ihan testi-ja ostomielessä. Hienosti toimivia ja varsin miellyttäviä nuo voimalinjat. Kuitenkin, jos tulee ajeltua vuodessa reilummin, esim. +25tkm niin miksi valitsisi hybridin ? Taajamaliikenteessä ja kaupungissahan nuo menee pienellä, mutta kyllä diesel taitaa olla kulutuksen puolesta vahvoilla, jos liikutaan yhtään rivakemmin ja pitkiä matkoja vuodessa. Jotenkin tuollainen Yariksen reilu 4.5 l/100km tuntuu suurelta, kun esim. oma kippo vie reippaassa sekaiaisessa ~5.5 l/100km:llä.

Tämän vuoksi hyllytin esim. IS300h hankintalistalta, koska kulutusetua sillä ei saa rehellisesti yhtään ja suuri itseäni häirinnyt tekijä tuo voimalinjan teho-uupelo. Lisäksi neljäsylinterisen karjunta ei sovi auton luenteeseen kiihdyttelyissä. Numerojen valossa pitäisi olla paljon pirteämpi. Muuten äärimmäisen hieno paketti tuo IS300h.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Typ2

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 27.10.14 - klo:22:01
Itsekkin on tullut ajeltua Toyotan ja Lexuksen hybrideillä ihan testi-ja ostomielessä. Hienosti toimivia ja varsin miellyttäviä nuo voimalinjat. Kuitenkin, jos tulee ajeltua vuodessa reilummin, esim. +25tkm niin miksi valitsisi hybridin ? Taajamaliikenteessä ja kaupungissahan nuo menee pienellä, mutta kyllä diesel taitaa olla kulutuksen puolesta vahvoilla, jos liikutaan yhtään rivakemmin ja pitkiä matkoja vuodessa. Jotenkin tuollainen Yariksen reilu 4.5 l/100km tuntuu suurelta, kun esim. oma kippo vie reippaassa sekaiaisessa ~5.5 l/100km:llä.

Onko 4,5 litraa 100 %:ssa kaupunkiajossa suuri lukema ja ilman pihistelyä ajettuna? Ei minusta. Jotenkin olen luullut, että useimmilla automaattivaihteisilla kilpailijoilla menee kympin pintaan. Volvollesi valmistaja ilmoittaa kaupunkikulutukseksi 8,5 litraa eli kutakuinkin tuplasti Yarikseen verrattuna. Ei tosin ole Polestarin arvo.

Paljoksuin Yariksen kulutusta Priukseen verrattuna, kun eroa tuntuu olevan vain joitakin desilitroja. Siihen nähden Prius on suhteessa taloudellisempi.

Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

Hump

Tilasin (suomalaisesta verkkokaupasta!) Xenon-muutossarjan Aurikseen. Pelkkiin lähivaloihin. Katsotaan miten toimii kun viikonloppuna asentelen ne kiinni. Setti on H11, 5000K, 35W.
Autossa on linssi-umpiot, joten jälkiasennus-xenonit näyttävät alkuperäisiltä muutoksen jälkeen.  8)

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Typ2 - 28.10.14 - klo:21:23
Onko 4,5 litraa 100 %:ssa kaupunkiajossa suuri lukema ja ilman pihistelyä ajettuna? Ei minusta. Jotenkin olen luullut, että useimmilla automaattivaihteisilla kilpailijoilla menee kympin pintaan. Volvollesi valmistaja ilmoittaa kaupunkikulutukseksi 8,5 litraa eli kutakuinkin tuplasti Yarikseen verrattuna. Ei tosin ole Polestarin arvo.

Paljoksuin Yariksen kulutusta Priukseen verrattuna, kun eroa tuntuu olevan vain joitakin desilitroja. Siihen nähden Prius on suhteessa taloudellisempi.

Niin, edellinen V60:ni oli automaatti, tämä nykyinen on manuaali. Luvattu kaupunkikulutus 5.5 l/100km. Uuden tilasin D4.lla jossa 181hp/400nm ja 8-vaihteinen automaatti. Luvattu kaupunkikulutus tasan 5 l/100km. Eli kyllä se Yariksen kulutus kovalta tuntuu, kun miettii että Volvo painaa vielä 1750kg.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Hump

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 29.10.14 - klo:11:56
Niin, edellinen V60:ni oli automaatti, tämä nykyinen on manuaali. Luvattu kaupunkikulutus 5.5 l/100km. Uuden tilasin D4.lla jossa 181hp/400nm ja 8-vaihteinen automaatti. Luvattu kaupunkikulutus tasan 5 l/100km. Eli kyllä se Yariksen kulutus kovalta tuntuu, kun miettii että Volvo painaa vielä 1750kg.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mikä on Volvon todellinen kaupunkikulutus? Tehtaan lupauksethan tiedetään...  ::) Onhan Yariksenkin luvattu kaupunkikulutus 3,1 l/100km.

teemur

Lainaus käyttäjältä: Hump - 29.10.14 - klo:13:37
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mikä on Volvon todellinen kaupunkikulutus? Tehtaan lupauksethan tiedetään...  ::) Onhan Yariksenkin luvattu kaupunkikulutus 3,1 l/100km.

"Todellinen kaupunkikulutus" - missä kaupungissa ajettuna? Volvon kaupunkikulutus esim Seinäjoella voi olla 6 ja Helsingissä 9. Yariksen vaihtelu lienee pienempää.
Jos Yariksella ajettu pääkaupungissamme laskettua 4,5L/100km keskikulutusta kehäteiden sisällä, tuo on minusta oikein hyvä saavutus. VAGn pikku TSI:t Polossa tms päässevät ehkä alle 6 ?


Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

Hump

Lainaus käyttäjältä: teemur - 29.10.14 - klo:14:42
"Todellinen kaupunkikulutus" - missä kaupungissa ajettuna? Volvon kaupunkikulutus esim Seinäjoella voi olla 6 ja Helsingissä 9. Yariksen vaihtelu lienee pienempää.
Jos Yariksella ajettu pääkaupungissamme laskettua 4,5L/100km keskikulutusta kehäteiden sisällä, tuo on minusta oikein hyvä saavutus. VAGn pikku TSI:t Polossa tms päässevät ehkä alle 6 ?
Ajattelin vaan kysästä kun kaveri vertailee tehtaan lukemaa todelliseen lukemaan.
Ja miksi ylipäätään vertailla täysin eri hinta- ja kokoluokan autoja keskenään? Tuskin kukaan Yariksesta ostaja miettii, että pitäiskö sittenkin käydä Volvo liikkeessä. Tai miksikäs ei jos rahaa on.

Typ2

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 29.10.14 - klo:11:56
Niin, edellinen V60:ni oli automaatti, tämä nykyinen on manuaali. Luvattu kaupunkikulutus 5.5 l/100km. Uuden tilasin D4.lla jossa 181hp/400nm ja 8-vaihteinen automaatti. Luvattu kaupunkikulutus tasan 5 l/100km. Eli kyllä se Yariksen kulutus kovalta tuntuu, kun miettii että Volvo painaa vielä 1750kg.

Vertaat Yariksen toteutunutta kulutusta Volvon EU-normikulutukseen.  ??? Ei noin..

Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

Hump

Lainaus käyttäjältä: Hump - 29.10.14 - klo:11:22
Tilasin (suomalaisesta verkkokaupasta!) Xenon-muutossarjan Aurikseen. Pelkkiin lähivaloihin. Katsotaan miten toimii kun viikonloppuna asentelen ne kiinni. Setti on H11, 5000K, 35W.
Autossa on linssi-umpiot, joten jälkiasennus-xenonit näyttävät alkuperäisiltä muutoksen jälkeen.  8)
Nyt on viikon verran xenonit ollut kiinni ja hyvin ovat toimineet, eikä auto ei herjaa palaneista polttomoista tms.
On melkoinen ero näkyvyydessä halogeeneihin verrattuna  :D.
Toki kestää pari sekuntia ennen kuin xenonit saavuttavat parhaan kirkkauden, mutta tuo lieneen xenonien ominaisuus.

Asennus sujui hyvin, eikä puskuria tai umpioita tarvinnut irroittaa. Ainoastaan vänkärin puolella polttimo hieman ahtaassa paikassa mutta kyllä sinne käsi mahtui kuitenkin. Muutossarjan lisäksi hommasin urospuoleiset H11-liittimet, joilla xenonien johdot sai liitettyä alkuperäiseen H11-naarasliittimeen (siis siihen mihin polttimo tulee kiinni).

Foxit

Nyt alkaa olla hieman jo ensikokemuksia hieman viileämmistä ilmoista Auris HSD:llä. Oletetusti tankillisten keskikulutuslukemat ovat hieman nousseet, huolimatta moottorin esilämmityksestä. Tämmöisessä pätkäajossa keskikulutus on noussut n. 0,5-0,8 l/100km tankillista kohti. Kylmän ilman vaikutus bensan kulutukseen olisi varmasti pienempi vielä jos ajaisin pitempiä siivuja kerralla. Nyt ajomatkani ovat luokkaa n.4-10 km lähialueella pyörimistä. Kannattaa siis ottaa tämä huomioon jos käytte nyt ensimmäistä kertaa koeajamassa Toyotan hybridejä niin näillä talvikeleillä ei voi huippualhaisia keskikulutuslukemia mittailla testilenkillä :). Polttomoottori käy sitä enemmän mitä kylmempi ulkoilma ja korkeampi vaatimus on kabiinin lämpötilasta. Omalla ajoprofiilillani normaali bensa-automaatti kiskoisi luultavasti 7-10 l/100km vaikka kuinka yrittäisi pihistellä...

Ilmeisesti renkaiden vierintävastuksella on myös kohtalainen vaikutus hybridin taloudellisuuteen. Omassa autossani vaihtui Michelinin Energy Saverit talveksi Continentalin ContiVikingContact 5 -kitkarenkaisiin. Jolloin EU-merkinnässä pudottiin C:stä E:hen, ero siis teoriassa 0,2 l/100km.

Olen kyllä tykästynyt kovin tähän hybridin voimalinjaan. Planeettavaihteiston ansiosta voi hyvinkin tarkkaan säännöstellä liukkaalla alustalla kaasun määrän, jolloin liikkeelle lähdöt ovat liukkaalla pinnallakin hyvinkin ripeitä. Kiihdytys on siis helppo pitää tasaisena ilman vaihdon/turbon nykäyksiä. Pidon raja on ikään kuin helpompi löytää.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Loikkari

Mitenkä nuo Toyota hybridien huollot menee? Sorkitaanko niissä hybridijärjestelmää jotenki eli pitää tehdä liikkeessä vai voiko näitä huoltoo itse, kuten vanhoja bensapatoja? Mieleen tulee oikeestaan mahdollinen akkujen jäähdytysnesteen vaihto, mikä liittyis tuohon hybridijärjestelmään, niin pystyykö tekeen senki itte? Miten käy akkutakuun, jos tekee DIY-huoltoja (esim. jos vaihtaa pataan öljyt niin meneekö akkutakuu vai meneekö akkutakuu vasta jos koskee akkujen jäähdytykseen)? Onko hybridijärjestelmä jotenkin erotettu bensalinjasta, eli esim. jos akkupaketti sanoo kaput, eikä viitti uutta hommata niin pystyykö autolla ajeleen normaalisti bensakoneella tuon jälkeen paaliin asti?

Onko joku koonnut listaa mitä kaikkia kuluja on tullut esim 2010-> Auriksen tai Prius-hybridin käytöstä? Olisin kiinnostunut kuulemaan lisää. Hintahan noilla Priuksilla ainakin tippuu alkuun rivakkaan, mutta siksi juuri joku tuommoinen 2010 kiinnostais.

Marko

Ei ainakaan myyjän mukaan vaadi kuin joitain tarkastuksia tuo sähköjärjestelmä,eikä huollot ole sen kalliimpia kuin pelkällä bensalla käyvissäkään.
Happoahan noissa akuissa ei ole vaan lukuisia kännykän akun tapaisia,joita voidaan yksitellen vaihtaa,jos pimenee.
Vaikka jättää muut huollot tekemättä,niin ei pitäisi vaikuttaa akkutakuuseen,siis myyjän mukaan.
Todellisuus voi olla jotain ihan muuta ;D
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Foxit

Myyjien sanomisiin kannattaa suhtautua tietyllä varauksella :). Kannattaa katsella apuja vaikka täältä:
http://www.toyota.fi/omistajalle/faq.json#faq17

"Turva astuu voimaan 1.1.2012 alkaen kaikkiin (myös ennen 1.1.2012 myytyihin) Toyota-merkkisiin täyshybridimalleihin, jotka on myyty Toyota Auto Finland Oy:n kautta, ja joilla on Toyota-merkkihuolloissa suoritettu moitteeton huoltohistoria."

Kannattaa siis käyttää 1v/15 tkm välein autoa Toyota merkkihuollossa jos mielii säilyttää 8v/350 tkm akkutakuun. Viimeksi sain pienemmän huollon yhteydessä myös todistuksen siitä että hybridijärjestelmän kunto oli tarkastettu ja siinä olevat tarkistuskohteet olivat kunnossa. Joka toinen huolto maksaa noin 130-170â,¬ ja isompi näyttäisi olevan noin tuplaten enemmän. Nuo ei tietenkään ota huomioon muita huolto-ohjelmaan kuulumattomia lisäkustannuksia jos niitä ilmenee. Huoltokustannukset ovat saman hintaiset tai jopa alhaisemmat kuin ei-hybrideillä.

Ymmärtääkseni Toyotan hybridijärjestelmä vaatii toimiakseen ehjän akun. Jotta välitystä voidaan muuttaa täytyy sähkömoottorin saada virtaa jostain.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Foxit

Ilmeisesti korkeajänniteakut ovat kestäneet suhteellisen hyvin Toyotan hybrideissä, kuten seuraavastikin jutusta voi päätellä:
https://www.youtube.com/watch?v=8DRQEusvNis
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Leader dog

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 29.11.14 - klo:21:41
Ilmeisesti korkeajänniteakut ovat kestäneet suhteellisen hyvin Toyotan hybrideissä, kuten seuraavastikin jutusta voi päätellä:
https://www.youtube.com/watch?v=8DRQEusvNis

Niin, meillä ekassa Priuksessa ei korkeajänniteakuissa ollut huomauttamista 460.000 km.n ajolla joten hyviä ovat. Taitaa olla tässä maassa kaiketi vain kaksi tapausta jossa Priukseen on Highvoltage akut vaihdettu,toinen rasitettu testimielessä ja toinen akusto oli vaihdettu turhaan.

MMV

Lainaus käyttäjältä: Leader dog - 29.11.14 - klo:22:01
Taitaa olla tässä maassa kaiketi vain kaksi tapausta jossa Priukseen on Highvoltage akut vaihdettu,toinen rasitettu testimielessä ja toinen akusto oli vaihdettu turhaan.

Ei kai niitä olekaan pakko vaihtaa elleivät ole täysin kuolleet tai rikki. Appiukon Priusilla kävi hyvin varovaisella kaasujalalla lähikaupassa uutena pelkällä sähköllä. Nykyisin matkasta taittuu enää puolet ja Priusilla ikää viisi vuotta.

Eagle

Vanhemmissa Priuksissa on Nimh kennot, uusissa LiPo. Vanhemmat ovat energiatehokkuudeltaan heikompia, mutta kestäviä. Akuissa tärkeintä lie kennon laatu, ja se että ne on hyvin valikoitu.  Toyotan kennot valmistaa tehdas, joka on sekin Toyotan omistuksessa suurelta osin. Tämä selittänee sen, että akut on olleet hyviä. Näistä tehtaista tulee myös heikompia akkuja, joita tyypillisesti myydään bulkkitavarana ilman merkkiä tai jollain muulla merkillä huomattavasti halvemmalla. Kennoja ei valmiiseen käytettyyn akkuun oikein voi vaihtaa. Tämä johtuu siitä, että koko kennosto on vanhentunut tasaisesti ja kapasiteetti ja sisäinen vastus on suurentunut. Uuden kennon lisääminen ei silloin pitkään auta tilannetta. Eri asia on, jos uudessa paketissa yksi kenno on pimeänä.

ATV

Vuosi 2014 takana hybridillä. Kilometrejä tuli n.16000 joista 80% taajamassa (KEHÃ,, 3 sisäpuolella) ja 20% maantie/moottoritiellä. Vuoden keskikulutus oli 4,96l/100km. Talvikuukausina keskikulutus oli n.5,3 ja kesäkuukausina n.4,7l/100km. Olen ollut tyytyväinen autooni ja alla joitan plussaa ja miinusta mitä tulee mieleeni.

Plussaa
+ Lämmin talvella
+ liikkeelle lähdöt tosi pehmeitä
+ Loistava/taloudellinen taajama ajeluun
+ Farkussa on tilaa
+ Sähköikkunat ja ovet aukeaa myös talvella
+ Peruutuskamera ja navi

Miinusta
- Takavaloja ei saa palamaan huomiovalojen kanssa
- Ei ole autom. himmenevää taustapeiliä ja sadetunnistinta = oma vika kun ostin esittelyauton jossa niitä ei ollut 8)
- Lyhyt öljynvaihtoväli 15000km/1v

Leader dog

Kunnollinen viimasuoja talvella antaa hyvän buustin bensatalouteen loistavasti juuri hybridi autoissa. Etenkin jos ko. käytön aloittaa jo aikaisin syksyllä ja lopettaa myöhään keväällä.  Toyotassa (Prius) ei ole omaa moottorin lämpömittaria, joten lämpötilan seuranta vaatii OBD-pistokkeeseen liitettävän erillisen laitteen , esim. ScanGauge-II tai Wifi-palikan joka lähettää moottorin sielunelämän tiedot esim. iPhoneen tai vastaavaan Bluetooth/Wifi-laitteeseen. Rx Lexusessa taas on moottorin lämpötilamittari (suuntaa antava).

Ps. hyvä olisi muistaa missä haarukassa moottorin lämmöt pyörii kesällä , jotta viimasuojien kattavuutta voi säädellä kelien mukaan.

Leader dog

Lainaus käyttäjältä: Eagle - 30.11.14 - klo:11:03
Vanhemmissa Priuksissa on Nimh kennot, uusissa LiPo. Vanhemmat ovat energiatehokkuudeltaan heikompia, mutta kestäviä. Akuissa tärkeintä lie kennon laatu, ja se että ne on hyvin valikoitu.  Toyotan kennot valmistaa tehdas, joka on sekin Toyotan omistuksessa suurelta osin. Tämä selittänee sen, että akut on olleet hyviä. Näistä tehtaista tulee myös heikompia akkuja, joita tyypillisesti myydään bulkkitavarana ilman merkkiä tai jollain muulla merkillä huomattavasti halvemmalla. Kennoja ei valmiiseen käytettyyn akkuun oikein voi vaihtaa. Tämä johtuu siitä, että koko kennosto on vanhentunut tasaisesti ja kapasiteetti ja sisäinen vastus on suurentunut. Uuden kennon lisääminen ei silloin pitkään auta tilannetta. Eri asia on, jos uudessa paketissa yksi kenno on pimeänä.

Käsittääkseni ainakin vanhemmassa Priuksessa on Panasonic:n kennot.

Ps. Priuksessa ja Lexusessa muuten pystyy hybridiakun lataamaan "täyteen" ihan paikallaan seistenkin.
Toimenpiteenä helppo, ensin jarru pohjaan ja sitten reilusti kaasua kunnes moottori käynnistyy ja avot akusto alkaa täyttymään. Näin pystyy lataamaan akun niin täyteen kuin sen akuston valvonta antaa myöten. Täys kaasutusta ei tarvitse / kannata käyttää .

kuikka

Noin puol vuotta kokemusta Auris Hybridistä. Aivan loistava vehje. Ei pienintäkään häiriötä esiintyny. Lämmintä on ja pienellä menee. Ainoa asia, mistä tulee selvästi pataan "Vaggineilta", on ohjauksen tunnottomuus. Tähänkin on onneksi tottunut kilsojen myötä. Parikymmentä vuotta kestänyt Audi/Volkswagen putkeni on luultavasti katkennut lopullisesti?

katteja

Täällä ollaan kurvailtu Lexus IS 300H kanssa kohta reilut 4000km. Mitään valittamista ei ole ollut, käy ja kukkuu ja ihmiset ihmettelee härveliä.
Ainoa mitä olen miettinyt, niin jälkiasennettavaa navigaattoria, maksaisi kuulemma 1Kâ,¬.
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy