1.4 Tsi poikkeava kylmäkäynnistysääni.

Aloittaja lemmentalja, 18.05.14 - klo:21:00

« edellinen - seuraava »

lemmentalja

Erottelenpa tämän tuolta jakoketju ongelma viesti viidakosta...

Elikkäs ongelma seuraavanlainen. Yön yli seisottuaan käynnistys kuulostaa seuraavanlaiselta:

https://www.youtube.com/watch?v=4AJAzaQKMT4&feature=youtu.be

Videon autoon on vaihdettu jakoketju kiristimineen ja kilkkeineen ja ääni pysyy ennallaan. Marmoritiskillä autoa tutkittiin ja äänen todettiin kuuluvan venttiilikoneistosta. Ei ole kuulemma normaalia. Minun osaltani tämän auton kohdalla asia jäi tähän.

Vastaava auto, vastaavilla kilometreillä (56tkm) tilalle ja aamun käynnistys kuulostaa aivan samalta kuin videolla. Seisomisen jälkeen starttaus säksättää, muuten äänetön.

Onko muilla 1.4tsi omistajilla vastaavia ongelmia? Vai onko vain niin huonoa tuuria, että käikki vammaset moottorit osuu meikäläisen kohdalle?

Netistä löysi seuraavan sivuston, jossa vastaavia oireita ja korjaantunet nokka-akselin säätimen vaihdolla? Tuossa ilmeisesti todetaan oireen johtuvan polttoainepuolen ongelmista(viesti 3)...? Joku viisaampi voisi opastaa jos kiinnostusta on..  :)

http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/showthread.php?110087-1-4TSI-engine-noisey-on-start-up

Auto siis 2010 seat leon, 92kw,  moottorikoodi: CAXC/CACA
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

despootti

Piti ihan rekisteröityä tätä varten.. Mulla on 2011 Altea XL, ajettu nyt n. 33000. Kone tuo sama 1.4 tsi. Käynnistysääni on täsmälleen samanlainen kuin tuo. Ja ollut sitä viimeiset 15000 jotka olen tuolla ajanut. Samanlainen naputus ensimmäiset sekunnit. Huolto on kohta ja olen ajatellut tuosta äänestä siellä mainita. Yleensä vain kohdalle on sattuneet ne kuurot huoltomiehet..

lemmentalja

No näin mä vähä aattelin, että enpä ole ainoa. Youtubestakin löysin jonkun puolalaisen videon missä ihan sama ääni. Jännä kun eivät olleet marmorilla kuulleetkaan ja viaksi heti diagnosoivat. Tuonkin kyllä korjaamolla käytän kun kerta takuutakin löytyy. ilmoitappa tänne jos omallesi joku syy selviää!
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

despootti

No niin. Tänään hain auton huollosta ja tuota käynnistystä oli kuunneltu. On kuulemma ihan normaalia öljyn paineista johtuvaa. Juttelin tänään työkaverin kanssa, jonka Skoda 1.4 tsi pitää samaa ääntä. Eli lienee normaalia, itselläni ei ole ainakaan eväitä tuota kiistää. Tosin näin lämpimillä keleillä tuo ääni on huomattavasti miedompi kuin kunnon pakkasella.

lemmentalja

Moro!

Videolla olevä ääni ei ole normaali käynnistysääni. Näin totesi Vw-merkkihuolto ja bosch car service. Omastani tuo käynnistykseen liittyvä säksätys poistui jakoketjurempalla ja imunokkasäätimen vaihdolla. Todennäköinen aiheuttaja on juurikin viallinen imunokkasäädin, koska edelliseen vaihdettiin pelkkä ketju kiristimineen ja se ei ääntä poistanut.

Jos on takuuta, niin tiskille takaisin mars!  ;)

despootti

Takuuta ei ole enää, eikä vikakoodeja löydy. Joten vaikeaa on tuota puskea eteenpäin. Täytyy jossain vaiheessa ehkä kuunneluttaa jossain muuallakin. Ongelmana on tosiaan että ääni esiintyy ehkä vain päivän ensimmäisessä startissa, eli pitäisi auto viedä taas jo edellisenä päivänä pajalle..

hge

Kai on parhaat mahdolliset öljyt koneessa? Myös öljysihti on hyvä tarkastuttaa, ettei oo karstaisena?
U jelly?

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: despootti - 12.06.14 - klo:10:45
...Ongelmana on tosiaan että ääni esiintyy ehkä vain päivän ensimmäisessä startissa, eli pitäisi auto viedä taas jo edellisenä päivänä pajalle..
Selittynee sillä, että yön aikana öljykanavat kerkevät tyhjentymään kunnolla ja öljy valumaan öljypohjaan. Aamulla jähmeällä öljyllä menee tovi täyttää kaikki rakoset. Toinen oivallinen ketjunvenytyshetki on ensimmäinen starttaus öljynvaihdon jälkeen. Itse kans kuvasin videolle ennen ja jälkeen äänet. Kyllä niistä on pirun vaikea selvittää onko vika vai ominaisuus.

118kW 1.4 TSI Start-Up on Vimeo
118kW 1.4 TSI Start-up after with new timing chain on Vimeo

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: despootti - 12.06.14 - klo:10:45
Takuuta ei ole enää, eikä vikakoodeja löydy. Joten vaikeaa on tuota puskea eteenpäin. Täytyy jossain vaiheessa ehkä kuunneluttaa jossain muuallakin. Ongelmana on tosiaan että ääni esiintyy ehkä vain päivän ensimmäisessä startissa, eli pitäisi auto viedä taas jo edellisenä päivänä pajalle..

Kuten jo useaan otteeseen on täälläkin mainittu, takuuajan loppuminen ei poista myyjän virhevastuuta.

Meillä vaidettiin just  nokka-akselin säädin käynnistyssäksätyksen takia. Työt meni 100% maahantuojan piikkiin, osista puolet. '08 86.000km ja toinen omistaja.

En tiedä olisko pitänyt koittaa auton myyjäliikettä saada talkoisiin, mutta en jaksanu alkaa vääntämään noilla prosenteilla.

despootti

Lainaus käyttäjältä: hge - 12.06.14 - klo:10:59
Kai on parhaat mahdolliset öljyt koneessa? Myös öljysihti on hyvä tarkastuttaa, ettei oo karstaisena?

Öljyt on vaihdettu juuri ja sisällä on 5w-30. Tätä ennen vajaat 15 000 km 5w-40 öljyillä. Auto on koodattu kiinteälle huoltovälille. Eli öljyn laadusta tuskin on kiinni.
Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 12.06.14 - klo:11:13
Kuten jo useaan otteeseen on täälläkin mainittu, takuuajan loppuminen ei poista myyjän virhevastuuta.

Meillä vaidettiin just  nokka-akselin säädin käynnistyssäksätyksen takia. Työt meni 100% maahantuojan piikkiin, osista puolet. '08 86.000km ja toinen omistaja.

En tiedä olisko pitänyt koittaa auton myyjäliikettä saada talkoisiin, mutta en jaksanu alkaa vääntämään noilla prosenteilla.

Olen varsin tietoinen virhevastuusta ja sen erosta itse takuuseen. Ongelmana tässä on nyt se, että tuo pitäisi jossain saada tuomituksi viaksi eikä ominaisuudeksi. Kuten Wekotin tuossa totesi, on erittäin vaikeaa selvittää onko kyseessä vika vai ominaisuus. Länsi-Auton huoltoneuvoja tuota piti siis normaalina. Seuraavaksi Turussa tuota voisi kuunnella mahdollisesti VV-auto. Täytyy varmaan koittaa jossain vaiheessa viedä sinnekin.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: despootti - 12.06.14 - klo:11:31
Öljyt on vaihdettu juuri ja sisällä on 5w-30. Tätä ennen vajaat 15 000 km 5w-40 öljyillä. Auto on koodattu kiinteälle huoltovälille. Eli öljyn laadusta tuskin on kiinni.
Olen varsin tietoinen virhevastuusta ja sen erosta itse takuuseen. Ongelmana tässä on nyt se, että tuo pitäisi jossain saada tuomituksi viaksi eikä ominaisuudeksi. Kuten Wekotin tuossa totesi, on erittäin vaikeaa selvittää onko kyseessä vika vai ominaisuus. Länsi-Auton huoltoneuvoja tuota piti siis normaalina. Seuraavaksi Turussa tuota voisi kuunnella mahdollisesti VV-auto. Täytyy varmaan koittaa jossain vaiheessa viedä sinnekin.

Minä kuvasin neljä esimerkkiotetta videoksi ja lähetin youtubelinkin merkkihuoltoon ihmeteltäväksi. Autoa saivat sitten pitää pajalla niin pitkään kun lystäsivät. Itse olin tuona aikana ulkomailla.

despootti

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 12.06.14 - klo:11:42
Minä kuvasin neljä esimerkkiotetta videoksi ja lähetin youtubelinkin merkkihuoltoon ihmeteltäväksi. Autoa saivat sitten pitää pajalla niin pitkään kun lystäsivät. Itse olin tuona aikana ulkomailla.
Tuo kuulostaa aika näppärältä, täytyykin itse ruveta äänittelemään aamuisin. Samalla saa tosiaan useamman esimerkin äänestä.

lemmentalja

Yksi yön yli startti siis omalla takana ja hiljaa käynnistyi. Tuohon siis vaihdettiin ketju, kiristin + pultit,tiivisteet yms. Ja tuo nokka-akselinsäädin. Ennen remppaa kokeiltiin vaihtaa uudet castrolin 5w40 öjlyt ja suodin, eikä auttanut. Nyt on sisällä nesteen 5w30, mutta en usko että öljy vaikuttaa ääneen...kylmänähän noi on samanpaksusia. 

Toivotaan, että on hiljaa tästä eteenpäin.

Despootti, käy ihmeessä siellä turun vw centerissä kuunteluttamassa! Helsingissä ainakin tuomitsivat sen samantien viaksi, eikä "ominaisuudeksi".

Edit:

Ja vaihdettiin myös uudenmallinen öljynimuputki. Kuulemma pidempi, että imee syvemmästä pohjasta....

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 12.06.14 - klo:11:54
... Nyt on sisällä nesteen 5w30, mutta en usko että öljy vaikuttaa ääneen...kylmänähän noi on samanpaksusia. 

No ei nyt sentään. 5W-30 vs 5W-40. Tarkoittaa vain, että molemmat on  hyväksytysti läpäisseet SAE 5W -luokitukseen tarvittavat testit.
Kyllä 5W-30 on myös kylmänä ohuempaa. Ero voi olla vielä paljon merkittävämpi kuin tuo kuumanpään 30 vs 40 ero. Tuo kylmänpään luokitus on vain niin höveli, että sinne mahtuu kaikki siirapista liukuvoiteisiin, näin kärjistäen.

lemmentalja

Wekotin

Tosta näkyy vielä joidenkin 5W-öljyjen eroja kylmänä. Eroa on jo 40c:n tuntumassa, puhumattakaan 0c tai -30c.

Kameleontti

Te, jotka olette onnistuneet kuvaamaan tuon startin, niin kuuluuko teillä tuollainen ääni jokaisessa kylmäkäynnistyksessä?
VCDS@Helsinki, PM

rami

Yksi yön yli startti siis omalla takana ja hiljaa käynnistyi. Tuohon siis vaihdettiin ketju, kiristin + pultit,tiivisteet yms. Ja tuo nokka-akselinsäädin. Ennen remppaa kokeiltiin vaihtaa uudet castrolin 5w40 öjlyt ja suodin, eikä auttanut. Nyt on sisällä nesteen 5w30, mutta en usko että öljy vaikuttaa ääneen...kylmänähän noi on samanpaksusia. 

Despootti, käy ihmeessä siellä turun vw centerissä kuunteluttamassa! Helsingissä ainakin tuomitsivat sen samantien viaksi, eikä "ominaisuudeksi".

Edit:

Ja vaihdettiin myös uudenmallinen öljynimuputki. Kuulemma pidempi, että imee syvemmästä pohjasta....

Nuo öljyt ovat ominaisuuksiin nähden niin lähellä ettei rahina voi öljynlaadulla loppua.
Ei koneen kuulu rahista vaikka laittaa miten kylmällä käyntiin.
Kaikki rahina ja kolina on aina merkki huonosta tulevaisuudesta kyseisen motin kohdalla. Kaikki muu on pelkkää selittelyä.
Aijemmin joissakin VAGgineissa oli öljyputki lähempänä öljynpintaa ja öljyyn kondesoitunut vesi muodosti "jääkakun" öljytilaan ja sulki öljynkierron ja poks! :o

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Kameleontti - 12.06.14 - klo:15:18
Te, jotka olette onnistuneet kuvaamaan tuon startin, niin kuuluuko teillä tuollainen ääni jokaisessa kylmäkäynnistyksessä?

Kyllä tossa mun rakkineessa kuului joka kerta kun yö yli seisottuaan löi tulille. Noin kymmenen tunnin seisonta riitti.

msvahn

Olisi mielenkiintoista tietää mitä meidän vanha 2010 90kW TSI tänäpäivänä tietää. Mielestäni siinä kuului aika uudesta asti tuo alku säksätys pakkaskäynnistyksillä ilman eberilämmitystä (ekaan talveen mennessä kilsoja oli ehkä 8tkm). Itse pidin ääntä normaalina.
Olikohan siinä 45-50tkm mittarissa kun myytiin eteenpäin 2v. vanhana.

Öljyt vaihdoin tuplatiheään ja kylmäkäynnistyksiä ei tullut montaa koko omistusaikana.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

lemmentalja

Edit:

Ei pitäs koskaan nuolasta, ennen ku tipahtaa... Sama sinfonia raikasi kun kukonlaulun aikaan avaimesta käänsin. Takaisin pajalle siis...saatana.

lemmentalja

Seuraava epäilty on nokka-akselin säätimelle öljyn jakava solenoidiventtiili. Tuon jumittaminen mahdollisesti aiheuttaa äänen. Jännitys tiivistyy....  ;D

lemmentalja

Ei ollut se. Seuraavaksi vaihdetaan venttiilinnostimet, mitä itsekkin olen tässä epäillytkin.

Eppu H

Tervehdys foorumilaisille!   
Itselläni on Suberb 1,4 TSI vm -12. Ajettu 30000. Moottori on siis CAXC 92kw. Se on uudesta asti raksuttanut pari kolme sekuntia kylmäkäynnistyksen jälkeen. Ã,,äni kuulostaa samalta kun videolla mutta on vähän vaikeaa verrata luonnossa ja videolla kuuluvaa ääntä.
En ole ollut asiasta huolissani koska auton ohjekirjassa sanotaan että kylmäkäynnistyksen jälkeen voi kuulua voimakasta käyntiääntä koska öljynpaineen pitää ensin päästä hydraulisille venttiilinnostimille. Ilmiö on normaali ja siksi vaaraton. Huolestun vasta sitten jos raksutus ei häviä heti startin jälkeen tai koneesta alkaa kuulua jakoketjun pärinää, jonka kyllä erottaa venttiilien raksutuksesta.
Auto on käynyt kahdesti huollossa ja molemmilla kerroilla eri liikkeessä. Kummassakin paikassa ääntä on pidetty normaalina. En itsekään oikein usko että moottorista olisi jotain rikki jo uutena vaikka eihän se toki mahdotonta ole.
Ainakin toistaiseksi ajelen tyytyväisenä autollani jota ei voi moittia oikeastaan muusta kuin kovanpuoleisesta rengasmelusta karkealla pinnalla.

lemmentalja

Eilen hain kipon huollosta ja siinä huoltoneuvojan kanssa katteltiin koneesta tulleita nostimia. Nostimissä oli selkeitä eroja. Sormin kun painoi, niin osa meni kasaan ja osa oli jäykköjä, ei painunut lainkaan. Oletus on on, että sitä ei saisi sormin kasaan painettua. Otanta ei ole kovin laaja, mutta tänään aamulla käynnisty hiljaa. Luottamus on korkealla, josko olisi nyt tullut kuntoon. Lähtökohtaisesti EHJÃ,,N moottorin ei kuuluisi pitää käynnistyksessä, sen kummempaa ääntä kuin käydessäänkään. Itse en hyväksyisi merkkiliikkeestä tai mistään huollosta "se on normaalia" vastausta...varsinkaan kun yksi merkkiliike on todennut äänen poikkeavaksi. Onhan se mahdollista, että yhdessä nostinerässä on ollu valmistusvirhe, tai sitten niiden laatu on vain noin onnetonta...

Eppu H

Jos tämä kylmäkäynnistysraksutus on vika ja moottorin kuuluu käynnistyä hiljaa niin minkähän takia ohjekirjassa on maininta että venttiilinnostimet voi äännellä kylmästartin jälkeen? Ei kai sinne nyt ihan täyttä soopaa kirjoitella. On aika vaikea uskoa, että kirjan laatija valehtelee tietoisesti ja väittää normaaleiksi ja vaarattomiksi ääniä joita moottorista ei saisi kuulua.
Itse en ota asiasta paineita koska en usko että tällaisella venttiilinnostimien parin sekunnin naputuksella aamun eka startissa on mitään merkitystä moottorin keston kannalta. Jos se hajoaa kyllä syy on jossain muualla. Jos jollain on tietoa että tämä ilmiö on rikkonut moottorin, kertokaa ihmeessä.

lemmentalja

Lukee siellä ohjekirjassa myös, että on normaalia kun moottori kuluttaa 0.5litraa öljyä tuhannella kilometrillä... No mutta jokaisen auto saa minun puolesta laulaa vaikka Ave mariaa käynnistyessään, se ei minun yö uniini vaikuta   ;)

...pari starttia takana ja hiljaista on ollut   :)

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 21.08.14 - klo:12:39
Lukee siellä ohjekirjassa myös, että on normaalia kun moottori kuluttaa 0.5litraa öljyä tuhannella kilometrillä... No mutta jokaisen auto saa minun puolesta laulaa vaikka Ave mariaa käynnistyessään, se ei minun yö uniini vaikuta   ;)

...pari starttia takana ja hiljaista on ollut   :)

No eikös tuo sen jo todista, että jos osia vaihtamalla hiljenee, niin ei siellä kaikki ollut kunnossa? Tai voihan olla, että ovat tehtaan specsissä, mutta kuten sanoit öljynkulutuksesta onhan sinne huoltokirjaan eksynyt sellainenkin aivopieru. Auto ei varmasti rikki ollut, mutta nyt se on sellainen kun pitäisikin  :) Hyvä, että tuli kuntoon.

Eppu H

Olisihan se toki parempi jos auto käynnistyisi hiljaa mutta kun ohjekirja sekä kaksi merkkikorjaamoa ovat sitä mieltä, että ääni on normaali niin tähän on tyytyminen. Kolmanteen korjaamoon en lähde autoa enää viemään. Ja kuten sanoin uskon itsekin että haitta on vain akustinen, eikä sekään kuulu jos starttaa ovet kiinni.

lemmentalja

Päivitetään tännekin jos joku samaa ääntä ihmettelee. Autoon siis vaihdettu jakopää kokonaisuudessan + nokkasäätimen öljyvirtaa säätelevä venttiili, sekä venttiilin-nostimet. Ã,,äni kuuluu edelleen, ei joka kerta mutta säännöllisesti. Ainakin näin talvisaikaan. Toisen merkkiliikkeen mielestä normaali ääni, johtuu alhaisesta öljynpaineesta nostimissa joka lakkaa kun paine nousee. Ei vika, vaan ominaisuus. Tähän minäkin nyt tyydyn.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy