Kesärenkaat alle - joko uskaltaa?

Aloittaja Homer, 27.02.14 - klo:16:19

« edellinen - seuraava »

pilkku1

Lainaus käyttäjältä: pilkku1 - 01.06.20 - klo:09:46
Kyllähän pulttipyssyllä saa kierteet helpostikin paskaksi jos ei pulttia aluksi laita varovasti kierteille. Mistä mallista puhut?

edit: Vanteissa ei ollut mitään vikaa ainakaan näkyvää.

pilkku1

#781
Lainaus käyttäjältä: pilkku1 - 30.05.20 - klo:19:31
Tänään oli tarkoitus vaihtaa kitkat kesärenkaisiin ja yllätys oli suuri kun aloin availemaan pultteja, vasemmasta eturenkaan pulteista 2 oli ammuttu jengat paskaksi pulttipyssyllä ja samanpuolen takarenkaan pulteista 1 oli paskana.

Oikealle puolelle en lähtenyt edes yrittämään vitutuksesta johtuen, viime syksynä kävin siis vaihdattamassa talvifillarit alle Anya Autopesussa Malminkartanossa. Saakohan kierteet korjattua vai joutuuko ostaa kaikki uusiksi? Kuittiahan ei tietenkään ole enään tallessa ja maanantaina varmaan täytyy käydä paikanpäällä juttelemassa.

Suosittelen kaikille ehdottomasti välttämään tätä karvakäsien mestaa ja itse ajattelin syksyllä että nyt ei jaksa itse vaihtaa ja selviän helpolla kun vaihdatan ne...

Elilen vein auton määräaikaishuoltoon ja pyysin tarkistamaan pyörien kiinnitykset ja kierteet. Saimme kirjallisen korjausarvion ja ammattilaisen lausunnon siitä että syksyinen renkaanvaihto on ollut asentajan virhe ja auton jokaisessa renkaassa on osa pulteista vedetty väärille jengoille. Apukuskin (oik) eturengasta ei oltu saatu edes auki.

Tänään sitte juttelemaan ko. firman kanssa ja katsotaan mitä heillä on sanottavaa asiaan, ensimmäiseen sähköpostiin ei saatu vastausta ja vasta soittamalla asia on saatu etenemään vähäsen.

Riippuen mikäli asiaan ei tänään saada vastauksia niin asia etenee kuluttaja asiamiehelle.

Mikä on liikkeen vastuu tälläisissa asioissa, asentajan tekiessä virheen? Auto on annettu asiakkaalle takaisin asennusvirheen jälkeen tieliikenteelle vaarallisesssa kunnossa asiakkaan siitä tietämättä.

Täytyy Kyllä kiittää onnea että renkaat ovat pysyneet kiinni, koska autossa on avopuolisoni lisäksi kuitenkin ollut kyydissä lapsia.

Jos jengillä on jotain hyviä vinkkejä asian eteenpäin viemiseksi niin ne otetaan kiitollisena vastaan.

Edit: pankkitiedoistani löytyi kuitenkin suoritus renkaiden vaihdosta, eli sen pitäisi riittää kuitista.

jamo75

noh sana sanaahan vastaan se on. kierteet voi puhdistaa pultit uusiksi, halvemmalla pääsee kun ostaa itse uudet pultit ja joku ammattitaitoinen avaa kierteet. tietysti äärimmäissä tapauksessa pitää vaihtaa
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Jultsu

Ei taida puhdistus auttaa jos sinne on saatu vinossa pultit survottua, enkä itse ainakaan luottaisi kertaalleen jo paskottujen kierteiden vahvuuteen jos ne menee nyt taas "avaamaan" suoraksi kierretapilla. Helicoileilla sitten kierteiden korjaukset, mutta jos noita on useampiakin, melkein sitten uudet navat suosiolla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Ukko

Joko ne kesärenkaat uskaltaa laittaa alle?

Jultsu

Tie 970 Nuorgam (Tenojoki), Mittausaika klo 10:40:

Ilman lämpötila:   6.7 °C
Tien lämpötila:   0 °C
Maan lämpötila:   0 °C
Kosteus:   88 %


ei kyllä prkl vieläkään uskalla jos vaikka puskee lapin reissua  8) 8) 8) 8)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

pilkku1

Korjausarvio vaatimattomasti n.1500e ja tämä ei sisällä mahdollisesti vanteita, mikäli kartiot on ottanut kipeetä. Joo napojen kierteitä ei voi korjata se tuli eilen "das auto konala" huollolta selväksi.

12 aikoihin tänään tapaan firman edustajat ja katsotaan sen jälkeen mihin toimenpiteisiin tarvitsee ryhtyä.

Ukko

Parempi ettei vaihda kesärenkaita, kohta se talvi muuten taas yllättää.

vwmies

Viimeksi tänään Tojo Anjoviksessa rapisi mitkälie alla....  :(
Yritetään pärjätä.

pilkku1

Lainaus käyttäjältä: pilkku1 - 24.06.20 - klo:11:31
Korjausarvio vaatimattomasti n.1500e ja tämä ei sisällä mahdollisesti vanteita, mikäli kartiot on ottanut kipeetä. Joo napojen kierteitä ei voi korjata se tuli eilen "das auto konala" huollolta selväksi.

12 aikoihin tänään tapaan firman edustajat ja katsotaan sen jälkeen mihin toimenpiteisiin tarvitsee ryhtyä.


No niin tapaaminen suoritettu, ja auto toimitettu pajalle. Navat, pyöränpultit ja mahdollisesti vanteet menee liikkeen piikkiin, itselle jäi jarrulevyt ja palat maksettaviksi, jotka jokatapauksessa olisi pitänyt vaihtaa.

Pumpeli

No niin,kesärenkaat vaihdettu.skodan vakio vanteet 18" 225/45  contin nastoilla oli 24,9kg/kpl
Nyt kesärenkaat 19" 225/40 good year,18,6kg/kpl,eli eroa 6.3kg/kulma

SNG

#791
Tänään illansuussa menivät alle. GY Efficient Grip Performance 205/55R17 95 V.

Renkailla ajettu nyt 53 tuhatta kilometriä, ja laskennallinen kuluma kahteen milliin laskettuna 74,2% .Pintaa jäljellä keskimäärin 3,6mm, uuden renkaan kulutuspinta oli keskimäärin 8,2mm. Mittaukset tehty neljän pääuran mittausten keskiarvona.

Jo toiset kyseiset renkaat menossa, ja todennäköisesti tulee kolmaskin setti. Aivan huippurenkaat niin vierintävastukseltaan, ajoltaan, melultaan kuin ennenkaikkea kulutuskestävyydeltään!!!

Mikey

^ja kaiken muun hyvän lisäksi vielä halvat.

225/45/17-94: 85 eur/kpl

ram1

#793
Mullakin noi Gy:t. Kuten tuo Bildin uusi testi osoitti, niin jos rengas kestää kulutusta hyvin ja vierinvastus pieni, niin ei se loista pidolla. Mutta ne ääripidot on kuitenkin niin pieniä eroiltaan, että pelkkä reagointi vaikuttaa jo todella paljon. Hyvänä esimerkkinä Kumho joka testin voitti. Huonoin vierin ja äänessä loppupäässä, eli painotuksethan aina pidossa. Toki Gy ei myöskään melussa loista. Itse en ostaisi rengasta jonka vierinvastus surkea, vaikka kuinka pitoa löytyisi. Se mikä yllätti, että pidoltaan hyvä Kumho pärjää myös kestävyydessä , koska pito tarkoittaa yleensä pehmeämpää rengasta. Se kohtuu harvinaista. Sitä en tiedä onko niinkuin 10v. sitten Kumhoissa, että se pito menetetään ekoilla 5tkm. matkalla. Toki myös tässä testissä perus 16", niin ei ole varmaan ihan suoraan verrannollisia isompiin.

https://www.tyrereviews.com/Article/2021-Auto-Bild-16-Inch-Summer-Tyre-Test.htm
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

SNG

Periaatteessa noin. Autobildin rengastestit ovat kyllä aika köykäisiä ja tehty keski-euroopassa, eli odottelen TM:n ja Huulilasin maksettuja testejä  ;D

Nokianille ehdoton NONO tuosta edellämainitusta syystä. Ryssänrenkaita!

ram1

Mittaukset on mittauksia molemmissa maissa. Lopputulos taas määräytyy pisteytyksillä. Bildin  tapauksessa saat periaatteessa paskan kumin jos ostat testivoittajan.Ja et voi sanoa, että Bildin testaukset köykäisiä vt. Tm. Tämähän ei pidä paikkaansa. Se että Bildin lehti muistuttaa täällä akkaria ei meinaa, että testit olisi huonoja. Melkein itse kallistun ulkomaalaisiin testeihin kesärenkaissa.Täältä tulee yleensä katottua testit ja käyttäjien kokemukset.Etenkin Suomessa katsotaan aina sitä testivoittajaa eikä niitä ominaisuuksia.
https://www.tyrereviews.com/
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Iro

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 18.04.21 - klo:10:33
Mittaukset on mittauksia molemmissa maissa. Lopputulos taas määräytyy pisteytyksillä. Bildin  tapauksessa saat periaatteessa paskan kumin jos ostat testivoittajan.Ja et voi sanoa, että Bildin testaukset köykäisiä vt. Tm. Tämähän ei pidä paikkaansa. Se että Bildin lehti muistuttaa täällä akkaria ei meinaa, että testit olisi huonoja. Melkein itse kallistun ulkomaalaisiin testeihin kesärenkaissa.Täältä tulee yleensä katottua testit ja käyttäjien kokemukset.Etenkin Suomessa katsotaan aina sitä testivoittajaa eikä niitä ominaisuuksia.
https://www.tyrereviews.com/

Tässä Autobildin tesissä hinta ja value painotetaan ilmeisesti samalla arvolla kuin renkaan ominaisuudet.
Tulisi aika erilainen järjestys jos painotus olisi tehty samoin kuin esim. TM/tuulilasin testeissä.

Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

ram1

Lainaus käyttäjältä: Iro - 18.04.21 - klo:11:48
Tässä Autobildin tesissä hinta ja value painotetaan ilmeisesti samalla arvolla kuin renkaan ominaisuudet.
Tulisi aika erilainen järjestys jos painotus olisi tehty samoin kuin esim. TM/tuulilasin testeissä.
Value ja Wear menee käsi kädessä. Painotukset luultavasti 5% molemmissa. Lopputulokseen ei hirveästi vaikutusta, mutta jos on, niin se juurikin oikea. Se että Noksuilla ajaa puolet vähemmän pehmeän lamellin takia, niin pitääkin olla merkitystä. Jos pitoero kuitenkin parin prosentin luokkaa. Luultavast teknari heittää isomman prossan pidolle, mutta onko se oikein. Suurin osa kun ei lue testiä, tai mittaustuloksia vaan katsoo lopputuloksen.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 17.04.21 - klo:21:11
Tänään illansuussa menivät alle. GY Efficient Grip Performance 205/55R17 95 V.

Renkailla ajettu nyt 53 tuhatta kilometriä, ja laskennallinen kuluma kahteen milliin laskettuna 74,2% .Pintaa jäljellä keskimäärin 3,6mm, uuden renkaan kulutuspinta oli keskimäärin 8,2mm. Mittaukset tehty neljän pääuran mittausten keskiarvona.

Jo toiset kyseiset renkaat menossa, ja todennäköisesti tulee kolmaskin setti. Aivan huippurenkaat niin vierintävastukseltaan, ajoltaan, melultaan kuin ennenkaikkea kulutuskestävyydeltään!!!

Minä taas olen hieman pettynyt tuohon efficient grip performancen kulutuskestävyyteen tosin koko on 225/45R17. Performance 2:n saatavuus ollut hieman hankalaa 94 kantavuudella ja olisi saanut vasta 28.4, niin vaihdatin toissa päivänä Eagle F1 assymmetric 5:t. Toki syy saattaa olla myös siinä, että viimeksikin joutui tyytymään 91 kantavuudella oleviin renkaisiin, joka voinut vaikuttaa tuohon kulutukseen. Nyt molemmissa autoissa nuo eagle F1:t. Kaksi sarjaa meni noita efficient grip performance:ja. Nyt eagle F1 ja performance 2 oli samanhintaisia eli 400 euron paikkeilla 4kpl. Ei oikein pystynyt muuta "premium" rengasta perustelemaan, kun hinta ero oli 100 euron luokkaa.

Huomiona 225/45R17 ja 225/45R18 kokoon nähden, niin 225/45R17 oli kulutuspintaa 8,4mm ja suuremmassa 7,2mm. Eli melko huomattava ero kulutuspinnassa 17" vrt 18" . Huomiona kun asvaltti on vielä karheaa ja ajanut kitkoilla, niin ääniero on huomattavasti korkeampi, kuin kitkoilla.



1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

HAL9000

Golfilla menty viikko kesäkumeilla. Tuo meteliero 16" kitkat vs. 17" kesäkumit latistaa sen tosiasian että kesärenkailla auton on todella paljon parempi ajettava.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

SNG

#800
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.04.21 - klo:12:47
Minä taas olen hieman pettynyt tuohon efficient grip performancen kulutuskestävyyteen tosin koko on 225/45R17. Performance 2:n saatavuus ollut hieman hankalaa 94 kantavuudella ja olisi saanut vasta 28.4, niin vaihdatin toissa päivänä Eagle F1 assymmetric 5:t. Toki syy saattaa olla myös siinä, että viimeksikin joutui tyytymään 91 kantavuudella oleviin renkaisiin, joka voinut vaikuttaa tuohon kulutukseen. Nyt molemmissa autoissa nuo eagle F1:t. Kaksi sarjaa meni noita efficient grip performance:ja. Nyt eagle F1 ja performance 2 oli samanhintaisia eli 400 euron paikkeilla 4kpl. Ei oikein pystynyt muuta "premium" rengasta perustelemaan, kun hinta ero oli 100 euron luokkaa.

Huomiona 225/45R17 ja 225/45R18 kokoon nähden, niin 225/45R17 oli kulutuspintaa 8,4mm ja suuremmassa 7,2mm. Eli melko huomattava ero kulutuspinnassa 17" vrt 18" . Huomiona kun asvaltti on vielä karheaa ja ajanut kitkoilla, niin ääniero on huomattavasti korkeampi, kuin kitkoilla.

F1 varmasti ajettavuudeltaan huippua. Kulutuskestävyydestä ja vierinvastuksesta en osaa sanoa.

Vuonna miekka ja kirves, eli joskus vuosituhannen vaihteessa vaihdoin Almera GTI:hin silloiset F1:t. ja olihan ne ihan huikeat renkaat ensiasennus Bridgestonien kanssa.

Tuo "lähtökulutuspinta" mielenkiintoinen löydös, ja onhan sillä merkitystä odotettavissa olevalle ajomäärälle jos renkaan shoret suurinpiirtein samat.

PS. Asiantuntijjathan kehottavat uusimaan renkaat jo 4-5mm kohdilla. Tarkoittaa että renkaat pitäisi vaihtaa jokatoinen vuosi vähänkään enemmän (tai reippaammin) ajellessa. Uskokoot asiantuntijjoita ketkä haluavat, minä en. Luotan, että laaturenkaat voi ajaa turvallisesti järki kädessä aika nahoille. 2mm itsellä ehdoton vaihtotriggeri.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 18.04.21 - klo:22:34
F1 varmasti ajettavuudeltaan huippua. Kulutuskestävyydestä ja vierinvastuksesta en osaa sanoa.

Vuonna miekka ja kirves, eli joskus vuosituhannen vaihteessa vaihdoin Almera GTI:hin silloiset F1:t. ja olihan ne ihan huikeat renkaat ensiasennus Bridgestonien kanssa.

Tuo "lähtökulutuspinta" mielenkiintoinen löydös, ja onhan sillä merkitystä odotettavissa olevalle ajomäärälle jos renkaan shoret suurinpiirtein samat.

PS. Asiantuntijjathan kehottavat uusimaan renkaat jo 4-5mm kohdilla. Tarkoittaa että renkaat pitäisi vaihtaa jokatoinen vuosi vähänkään enemmän (tai reippaammin) ajellessa. Uskokoot asiantuntijjoita ketkä haluavat, minä en. Luotan, että laaturenkaat voi ajaa turvallisesti järki kädessä aika nahoille. 2mm itsellä ehdoton vaihtotriggeri.

Ainakin testien mukaan pitäisi odottaa hyvää kulutuskestävyyttä eikä tuon vierintävastuksenkaan pitäisi olla paha.
https://www.tyrereviews.com/Tyre/Goodyear/Eagle-F1-Asymmetric-5.htm

Mielenkiinnosta aina mittailen uusista renkaista nuo urasyvyydet. Saa käsityksen mitä rahalle saa vastinetta.

Ps. Michelin on eri mieltä renkaiden uusimisesta  ;). Itse vaihdan yleensä kesärenkaat kahden kauden tai kun n.5 milliä on jäljellä kulutuspintaa. Syy on nimenomaan tuo pito märällä kelillä, joka on oikeastaan ainoa haaste Suomen kesässä pari kertaa.

https://tekniikanmaailma.fi/ala-vaihda-renkaita-liian-usein-michelin-varoittaa-ehdottaa-muutosta-rengastesteihin/?page=12

"Michelinin mukaan kuluneilla renkailla ajaminen ei ole tutkimusten mukaan pitävästi sen vaarallisempaa kuin uusilla renkailla. Rengasvalmistaja muistuttaa, että renkaiden vaihtaminen jo 3 millin kohdalla kävisi autoilijoille kalliiksi ja kasvattaisi hiilidioksidipäästöjä."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: SNG - 18.04.21 - klo:22:34

PS. Asiantuntijjathan kehottavat uusimaan renkaat jo 4-5mm kohdilla. Tarkoittaa että renkaat pitäisi vaihtaa jokatoinen vuosi vähänkään enemmän (tai reippaammin) ajellessa. Uskokoot asiantuntijjoita ketkä haluavat, minä en. Luotan, että laaturenkaat voi ajaa turvallisesti järki kädessä aika nahoille. 2mm itsellä ehdoton vaihtotriggeri.

Kriittisesti kannattaa suhtautua rengasliiton puheenjohtajan tuottamaan propagandaan. Sama "uutinen" lähetetään lehdistötiedotteena joka syksy. Toki urasyvyys vaikuttaa monsuunisateessa, mutta renkaalle on annettu lain vaatima urassyvyys.

VG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 19.04.21 - klo:07:45
Ainakin testien mukaan pitäisi odottaa hyvää kulutuskestävyyttä eikä tuon vierintävastuksenkaan pitäisi olla paha.
https://www.tyrereviews.com/Tyre/Goodyear/Eagle-F1-Asymmetric-5.htm

Heh käyttöautojen rengashistoria menee GY F1 asym. 2, sitten 3 ja nyt 5. :) Ovat menneet vaihtoon viimeistään kolmantena kesänä, vuosikilsat 35-40t luokkaa ja niistä yli puolet kesäkumeilla. Kulutuskestävyydestä viis, noi on muilta ominaisuuksiltaan juuri minun makuuni tieliikennekäytössä.


Jaa nii ja varsinaiseen kysymykseen - nastat vaihdoin pois pari viikkoa sitten, kitkat viime viikonloppuna. Sijainti eteläsuomessa.

sakal83

https://www.is.fi/autot/art-2000007928128.html

Nyt ratsia pystyyn johonkin. Nippu valmiiks kirjotettuja 100â,¬ sakkoja ja jokaselle selityksestä huolimatta tiketti kouraan joka nastoilla vielä ajelee.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

mollix

Lainaus käyttäjältä: VG - 19.04.21 - klo:08:33
Heh käyttöautojen rengashistoria menee GY F1 asym. 2, sitten 3 ja nyt 5. :) Ovat menneet vaihtoon viimeistään kolmantena kesänä, vuosikilsat 35-40t luokkaa ja niistä yli puolet kesäkumeilla. Kulutuskestävyydestä viis, noi on muilta ominaisuuksiltaan juuri minun makuuni tieliikennekäytössä.


Kumpaa versiota suositte, XL vai perus GY F1 asym 5? Tämä kutkuttaa, mutta onkohan Passat Varianttiin (edellinen 235/45 R17 SportContact) GY F1 asym 5 XL liian kova vai kannattaisiko ottaa perusversio?


Iro

ADAC 2021 testit:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/sommerreifen/205-55-r16/alle-testergebnisse/

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/sommerreifen/225-50-r17/alle-testergebnisse/

ADAC ostaa itse testaamansa renkaat:
"The purchasing process ensures that the tires tested correspond to the series status. A total of 28 tires per model are bought in small quantities from up to 5 different dealers. By using several sets of tires for the same test criterion (e.g. wet brakes), which were bought from different dealers and sometimes at different times, it can be checked whether the quality consistently corresponds to the series. If there is only the slightest doubt about the uniform quality of individual tire models, additional tires are bought undercover and additional tests are carried out. In a third purchasing step, tires can be purchased shortly before publication and tested according to the decisive meaningful criteria. If tires had been manufactured separately for the test, this would also be visible through this measure. Then, at the latest, these tire models would be removed from the test. In principle, only tire models are tested that are nationwide and generally available at the time of purchase. New tire models that are launched on the market during the test cannot be taken into account."

Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

HAL9000

Täällä Espoon ja Helsingin rajamailla tuntuu että n. joka kymmenes rapsuttelee vielä menemään nastarenkailla. Vaihtakaa jo, tai ottakaa bussi jos pelottaa.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

makelja

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 19.04.21 - klo:14:01
https://www.is.fi/autot/art-2000007928128.html

Nyt ratsia pystyyn johonkin. Nippu valmiiks kirjotettuja 100â,¬ sakkoja ja jokaselle selityksestä huolimatta tiketti kouraan joka nastoilla vielä ajelee.

Samaa mieltä. Joka kevät poliisi varoittelee että nyt saa jo sakkoja jos on nastat alla. Ja joka kevät sama juttu että ei niitä missään näy ja viimeiset sankarit rapistelee nastoilla vielä heinäkuussakin.
Eilen kun ajoin helteessä himaan duunista HKI-Espoo niin huomattavan monella oli vielä nastat alla. Sen kuulee niin selvästi.

seaboss

Juurikin näin, ja tuntuu että joka kevät vaan nastojen määrä vain kasvaa, no sehän on selvä ku poliisi ei hoida sille kuuluvia tehtäviä, hälläväliä hommaa. Sakon määrä pitäis olla niin suuri, että se toimis pelotteena oikeasti ja myös sitten toteuttaa niitä ratsioita, niin sana kulkeutus. Nastat täyskieltoon jos se on kerran noin vaikeaa toteuttaa lakien noudattaminen. Vittu mikä yhteiskunta tää suomi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy