Main Menu

Auton ruosteenesto kysely

Aloittaja Senotec, 17.02.14 - klo:09:47

« edellinen - seuraava »

Tiedätkö, onko autossasi Suomen oloihin riittävä ruosteenestokäsittely?

En tiedä. Mistä sen saa selville?
Luulen, että on jo tehtaalla laitettu kuntoon.
Kyllä, tehtiin auton hankinnan yhteydessä.
Kyllä tiedän, olen teettänyt sen siihen itse.
Mikä ihmeen ruosteenestokäsittely?
Ei ole.
Ei ole, enkä koe sitä tarpeelliseksi.

Senotec

Kyselläänpä nyt, onko porukalla tietoa oman autonsa tilanteesta ruosteeneston suhteen. 

Pekka T

Luulen, että on tehtaalla laitettu kuntoon. On muuten aika asenteellisia äänestysvaihtoehtoja.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 17.02.14 - klo:10:46
Luulen, että on tehtaalla laitettu kuntoon. On muuten aika asenteellisia äänestysvaihtoehtoja.

No niin on ihan siinä määrin, että naurattaa. Myykö Jyri nykyään modeoikeuksia firmojensa tuotteita mainostaville tulokkaille, vai mikä ihmeen aluevalvoja oikein on olevinaan? Loppuu kyllä kiinnostus hyvään foorumiin aika äkäseen jos tämä jatkuu.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 17.02.14 - klo:10:55
No niin on ihan siinä määrin, että naurattaa. Myykö Jyri nykyään modeoikeuksia firmojensa tuotteita mainostaville tulokkaille, vai mikä ihmeen aluevalvoja oikein on olevinaan? Loppuu kyllä kiinnostus hyvään foorumiin aika äkäseen jos tämä jatkuu.

Kommentoinpa tätä itse, kun aluevalvoja taitaa koskea tätä ko. henkilön markkinaosiota foorumissa. No voisi sitten pysytellä ihan vain täällä eikä levitellä kopipeistattua viestiä jokaisen automallin ketjuun.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 17.02.14 - klo:10:46

Juu ihan vaan pikkaisen johdattelevia vastausvaihtoehtoja! ;D

maher

Onpa rajoittuneet vastausvaihtoehdot! Olisi myös kiva, että tämä mainoshomma pysyisi yhdessä paikassa, eikä leviäisi joka ketjuun.
Octavia 2,0 TSI RS 230 DSG MY2016 - Black Magic
Ex-WAG: Octavia Combi 2.0 TDI RS DSG 2014 - Brilliant Silver

Epes

Kyllä tiedän, olen teettänyt sen siihen itse vai mieluummin Luulen niin, olen teettänyt sen siihen itse?

Takavuosien testien mukaan omasta pussista maksavakaan ei tiedä varmaksi onko suojaus kunnossa......

Penttijp

Samaa lätinää kirjoittavat muillekin palstoille  ;D
Perheen naisilla: Audi A3 (8P) ja Golf VII. Itsellä Passat 1.9TDI AVF Variant 3BG -01 .

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Epes - 17.02.14 - klo:12:00
Kyllä tiedän, olen teettänyt sen siihen itse vai mieluummin Luulen niin, olen teettänyt sen siihen itse?

Takavuosien testien mukaan omasta pussista maksavakaan ei tiedä varmaksi onko suojaus kunnossa......
Tuollaisen testimaksun suoritin aikoinaan omasta rahapussistani: suojautin Fiat Tipon joka toinen vuosi eräässä suojaamossa, joka sattui olemaan mukana tuossa TM:n testissäkin (harmi vain, hieman myöhässsä). 7-vuotiaana oli Tipon helmakotelon takapäässä nyrkinmentävä reikä. Jonnekin se suojaamo sitten häipyi vuoden parin sisällä TM:n testin jälkeen ja minun luottamukseni laatutyöhön sai aimo kolauksen.

Itse rakentelin autooni uuden helmapellin. Surullista katseltavaa. Kynnyspalkistakin, joka oli paksumpaa peltiä, arviolta n. 2-3 mm paksua, irtosi kopistellessa isoja ruosteläimäreitä. Palkki ohentunut jo puoliksi. Helmakotelon sisällä ei ollut yhtään ruostesuoja-ainetta. Johtuikohan siitä, että kotelon alla olevat reikien kumitulpat olivat vuosien saatossa salaperäisesti kadonneet jonnekin. Olin liian hyväuskoinen monta vuotta, kun ei tullut tarkemmin katseltua autonsa alustaa. Oppia ikä kaikki. Nykyisin haluan omin silmin nähdä autoni alapuoleltakin silloin tällöin, vaikka siitä oma vaivannäkönsä onkin.

Ei olisi pahitteeksi, ainakaan kuluttajan kannalta, vaikka vieläkin "tutkivat journalistit" tekisivät pistokokeita. 
Joutilas 76v

Senotec

Kyselyn tulos (tässä kohtaa vielä valitettavasti todella pienellä otannalla) kertoi sen että puolet ihmisistä LUULEE, että siinä omassa autossa on riittävä ruosteenestokäsittely jo tehtaalla.
Näin ei valitettavasti ole, vaan kalusto oireilee jopa jo alle kolme vuotiaana.

Oireilu ei myöskään ole ainoastaan kosmeettista, vaan se vaikuttaa myös auton korin turvallisuuteen. Esimerkiksi pistehitsausten heikentyminen voi pahimmillaan aiheuttaa jopa sen, että turvalaitteiden anturit eivät saa riittävää sykäystä laukaistakseen esimerkiksi turvatyynyt riittävän ajoissa.

Ruosteenestokäsitellyssä autossa tällaista ei pääse tapahtumaan, vaan rakenteet pysyvät varmasti siinä kunnossa kuin suunnittelijat ovat ne suunnitelleet ja testanneet.

Homer

Ruostesuojakäsitely on täysin tarpeetonta uusimmissa Vaggineissa, joiden tehdassuojaus täyttää vaativimmatkin pohjoisten olosuhteiden tarpeet. Tiedän myös etten tule laittamaan yhtään penniä Octavian kyseessä ollessa  turhaan ruostesuojaukseen.

Ps. Myymässäni 3 v. Vanhassa Yetissä ei muuten ollut tietoakaan ruosteesta, sen sijaan aiemman Mazdan helmat ruostuivat käsiin.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Homer - 03.03.14 - klo:16:01
Ruostesuojakäsitely on täysin tarpeetonta uusimmissa Vaggineissa, joiden tehdassuojaus täyttää vaativimmatkin pohjoisten olosuhteiden tarpeet. Tiedän myös etten tule laittamaan yhtään penniä Octavian kyseessä ollessa  turhaan ruostesuojaukseen.

Ps. Myymässäni 3 v. Vanhassa Yetissä ei muuten ollut tietoakaan ruosteesta, sen sijaan aiemman Mazdan helmat ruostuivat käsiin.

+1
Yritetään pärjätä.

sambolo

Silti vaan tääläkin foorumilla on niitä ruosteongelma topiceja ::)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Vaarivanhus

Kyllähän pelti ruostuu, jos suojaus ei ole kunnossa. Tehtaalla tehty suojaus lienee kuitenkin vuosien saatossa oleellisesti parantunut.

Automerkeissä taitaa olla ruostumisen suhteen eroja. Tämä kannattaa huomioida suojauttamista suunnitellessaan. Ihannetilannehan olisi, kun auton kori ja muukin tekniikka olisi paalauskunnossa samoihin aikoihin. Tosin tämä koskee vain auton viimeistä omistajaa.

Muutaman vuoden välein autoaan uuteen vaihtavaa ei auton ruostuminen kiinnosta. Auton elinkaaren loppupään lähestyessä omistaja sitten joutuu harkitsemaan, mikä kannattaa ja mikä ei.

Käytettyä autoa ostaessani valitsisin mieluummin suojatun kuin suojaamattoman auton. Tosin siinäkin piillee riskinsä. Voihan auto olla suojattu vain silmänlumeeksi eli sille on tehty ruosteiden piilotus. Tarkkana pitää olla vanhaa autoa ostaessa. Ainakin tehdyistä suojauksista pitäisi auton mukana olla dokumentit.
Joutilas 76v

-Oksid-

Ensimmäiseen autoon tein itse "ruosteensuojauksen", sananmukaisesti piti saada katsastuksesta leima ja Coltin pohja oli sen verran valmista tavaraa että pensseli ja Tiger-massa hoitivat homman, katsari vielä kehui että tässä sitä nyt näkee ruostesuojauksen edut  ::) Autolle oli kyllä jossain elämänsä alkuvaiheessa tehty käsittely, ainakin tarrojen mukaan (Dinitrol).

Lopuissa autoissa en ole asiaan panostanut, johtuen juuri siitä että vaihdan autoja keskimääräiseen Suomalaiseen pitoaikaan verrattuna verrattain usein (~3 vuoden välein) enkä koe saamani tuolle sijoitetulle euromäärälle vastiketta (kun ei siitä mitään hyvityksenä makseta). Eri asia olisi jos ostain auton ~10 vuoden pitoajaksi (tai loppuelämäksi), silloin luonnollisesti tulisi varmaan teetätettyä ruostesuojaus heti ostohetkellä.

Sen verran, mitä pohjia on tullut katseltua niin ei siellä juurikaan palkeissa tai pohjassa ole mitään näkyää ollut tuon pitoajan loppupuolella. Taitavat nämä nykyiset autot mennä purkuun nykyisen elektroniikan määrän takia aikaisemmin kuin mitä ruoste ehtii vaikuttaa  8)
Ajossa: Alfa Romeo Giulia Diesel AT8 Super '16

Entiset VAGit: Octavia Combi RS 2.0 TDI DSG "Magic Black" -14,Octavia II LB RS TFSI "Sprint Yellow" -06,  Golf GTI 1.8T "Magic Black"

dosetti

Vaikka vanhalla autolla ajelen, en aio ruostesuojauttaa autoani. Olen kyllä muutaman tarjouksen pyytänyt, mutta aivan naurettavia hintoja uskomani hyötyyn nähden. Hinta siis varmasti tehtyyn työmäärään verrattuna linjassaan, mutta keksin sille seitsemälle-kahdeksalle sadalle eurolle muutakin käyttöä, kuten uusi 2-massavauhtipyörä (joka varmasti hajoaa ennen koria).

repomies

Ruostesuojakäsitely on täysin tarpeetonta uusimmissa Vaggineissa, joiden tehdassuojaus täyttää vaativimmatkin pohjoisten olosuhteiden tarpeet.

Just. Noo, ehkäpä tässä suhteessa on tapahtunut taianomaista laadun paranemista viime vuosina. Nimimerkillä kuitteja löytyy ruostekorjauksista jo kuusivuotiaan vaggineen kohdalla. Ei mene volkkarilla koritakuun piikkiin kokonaan, vaikka kukkisi oven sisäsaumasta kitin vierestä.

En sitten tiedä, paljonko lisäruostesuojauksesta olisi ollut tuollaiseen saumakuppaan apua.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Senotec - 03.03.14 - klo:15:40
Kyselyn tulos (valitettavasti todella pienellä otannalla) kertoi sen että puolet ihmisistä LUULEE, että siinä omassa autossa on riittävä ruosteenestokäsittely jo tehtaalla.
Näin ei valitettavasti ole, vaan kalusto oireilee jopa jo alle kolme vuotiaana.

Oireilu ei myöskään ole ainoastaan kosmeettista, vaan se vaikuttaa myös auton korin turvallisuuteen. Esimerkiksi pistehitsausten heikentyminen voi pahimmillaan aiheuttaa jopa sen, että turvalaitteiden anturit eivät saa riittävää sykäystä laukaistakseen esimerkiksi turvatyynyt riittävän ajoissa.

Ruosteenestokäsitellyssä autossa tällaista ei pääse tapahtumaan, vaan rakenteet pysyvät varmasti siinä kunnossa kuin suunnittelijat ovat ne suunnitelleet ja testanneet.

Pakko kysyy tyhmänä, että mitä vikaa sivuillanne kuvagalleriassa BMW:n e93 330 kohdalla on ruosteen suhteen? Ruosteiset levyt ymmärrän kyllä.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Senotec - 03.03.14 - klo:15:40

Pistehitsausten  määrä on mm. Uudessakaupungissa rakennettavissa A-Mersuissa vähäinen. Peltiosat kiinnitetään pääosin "Sika"-tyyppisellä liimalla.

Senotec

Onko mielestäsi esimerkiksi tässä Passatissa kaikki ihan kunnossa? http://www.senotec.fi/?kuvat/kansio.html?vuosi=Kuvia&kansio=VW%20Passat%20CC%20-10

Senotec

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 03.03.14 - klo:19:30
Pakko kysyy tyhmänä, että mitä vikaa sivuillanne kuvagalleriassa BMW:n e93 330 kohdalla on ruosteen suhteen? Ruosteiset levyt ymmärrän kyllä.

Tuo kyseinen yksilö on tosiaan vasta kolmevuotias ja sillä oli ajettu todella vähän ja on ollut vain kesäisin käytössä, muutenkin autoa on pidetty erityisen hyvin.
Valitettavasti pesun jälkeiset kuvat jäivät ottamatta, joten pieniä korroosion alkuja ei näistä pysty näkemään, joita alustassa kuitenkin jonkin verran oli.

Tuo huopamateriaali ja kura/suola yhteistyössä tekevät kyllä hyvää työtä korroosion edistämiseksi alustassa. Juuri talvikäyttöä varten tähänkin autoon tehtiin Tectyl Longlife- kolmoiskäsittely, jolla auto pysyy takuuvarmasti koriltaan kunnossa.

Kaikissa meillä kuvatuissa autoissa ei välttämättä ole mitään vikaa, vaan joukossa on myös täysin uusia, ajamattomia autoja.
Tarkoituksena on esitellä auton rakenteita alusta purettuna ja pestynä, koska yleensä autoa ei missään pääse tuossa tilanteessa näkemään. Yleensä aina se auton alusta on likainen ja lisäksi monet kohteet ovat hyvin piilossa suojalevyjen alla.

Senotec

http://www.senotec.fi/public/themes/senotec/kuvagalleria/Kuvia/Ford%20C-Max%20-12/P1150551.JPG

Ford C-Max, vm. 2012, uusi ajamaton auto

AKSELISTON SAUMOISSA NÃ,,KYY JO NYT ALKAVAA RUOSTETTA!

Kuvattu 29.11.2012

timant

Joo kyllähän tommonen kannattaa varmaan jo paalata kun noin huonoon kuntoon päässyt  ;D

Senotec

los los

On se hyvä juttu,et joku viitsii näyttää faktoja autojen pohjista,harvenmin tuonne tulee katsottua. ;)

Arctic

Tectyl äänieristys + 12v long life käsittely heti uutena Ibbeen. Täytti heti toiveet, ajomelu väheni.

Tony.N

Täällä kun moni tuntuu liputtavan konsernin ruostesuojauksen hyvästä tasosta niin katsokaa alustaa tarkemmin esim. niiden huopaisten sisälokarien alle tai alustassa olevien peitelevyjen alle. Suht tuoreissakin nähnyt alkavia vauroita. Asia ei ymmärrettävästi kiinnosta niitä jotka vaihtavat autonsa uuteen 2-3 vuoden välein.
Kiillotukset +pinnotukset+kalvotukset yli 10v kokemuksella.. Hifit sekä sähkötyöt..

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Tony.N - 11.03.14 - klo:21:44
Täällä kun moni tuntuu liputtavan konsernin ruostesuojauksen hyvästä tasosta niin katsokaa alustaa tarkemmin esim. niiden huopaisten sisälokarien alle tai alustassa olevien peitelevyjen alle. Suht tuoreissakin nähnyt alkavia vauroita. Asia ei ymmärrettävästi kiinnosta niitä jotka vaihtavat autonsa uuteen 2-3 vuoden välein.

Niin...pä. Jos VAG kulkineen (autosta eos) vie vaihtoon, ja koska sen ei oletetakaan ruostuvan, niin ruostesuojaus tuskin nostaa vaihtohyvitystä euroakaan.  Eli hyöty menee toiselle tai 3. omistajalle.  :( Olen tästä kirjoittanutkin toisessa threadissä.

Se mitä takapyöräpesien huopalokarien alla tapahtuu, voi jokainen kiinnostunut tarkastaa vaikka joka kevät renkaiden vaihdon yhteydessä. Huopa on kiinnitetty ainakin VW:ssä pienillä torx ruuveilla. Huom: auto pitää varmistaa esim. helman alle laitettavalla renkaalla tms. putoamisvaaran vuoksi !  Jos haluaa varmistaa pidemmälle ruostevaurioiden välttämisen, niin pesee muutaman kerran vuodessa vesiletkun avulla kurat pois takalokasuojan kaaresta jne. Sitä saattaa muuten lähteä yllättävän paljon ja pitkään. Myös edessä "sisälokarien" alaosan takana (siis kuskin sekä pelkääjän edessä) voi olla melkoinen määrä kompostia. Viitseliäs voi vielä vaikka ruiskuttaa suoja-ainetta puhtaaseen peltipintaan.  Ei maksa monta kymmentä euroa.
Yritetään pärjätä.

Senotec

Alustassa/korissa on toki paljon enemmänkin tarkasteltavaa, kuin pelkät pyöräkotelot. Näihin paikkoihin vain ei kovin helposti pääse katsomaan tai  huuhtelemaan.
Huuhtelu, jos sellaiseen on mahdollisuus, on toki hyvä asia ja auttaa pitämään korirakenteita kunnossa, mutta ei valitettavasti useinkaan ole riittävä keino korin kunnossa pitämiseksi.

Senotec

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy