Leon (5F) Cupra 2014 ->

Aloittaja Peeveli, 15.02.14 - klo:09:27

« edellinen - seuraava »

Daatta

Lainaus käyttäjältä: GOLFfar11 - 01.08.15 - klo:17:51
Suurin "heikkous" on pidon puute ripeissä liikkeellelähdöissä (jopa tällä voimalinjalla, (2.0TDI)).

Cuprassa on mekaaninen etutasauspyörästön lukko, ei voi verrata sähköisiin toteutuksiin. Toki kostealla kelillä liikkeelle lähdettäessä voi olla "pito-ongelmia", mutta käytännössä renkaat eivät tyhjää jauha. Mutkasta voi kiihdyttää kaiken minkä irti saa, ei lähde vetelemään saati sutimaan.

Rutinoista joo, itse olen huomannut että kun autoa vaimentaa niin herkkyys noille ratinoille lisääntyy. Tai niitä ei ennen kuullut rengasmelun läpi. ;D Alkusarjan autoissa oli ovissa jotain helinää, mutta ne on korjattu jo viimeisen vuoden ajalta. Huollossa voi tiettyyn rajaan noita metsästyttää, mutta jos lähdetään esim. kojetaulua purkamaan voi yhden helinän tilalle tulla viisi ratinaa... Eikä nuo muoviosat kestä jatkuvaa irrottamista, itsekin sain pari kiinnikettä rikki kun käytin ovipahvin kolmannen kerran irti.

Keskikonsoli itselläkin ääntää kun jalka nojaa siihen mutkassa.

Ilmastointi toimii hyvin kun vaihtaa Setupista Strong-profiilin käyttöön.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

isoville

Guest-517881

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 03.08.15 - klo:16:31
Cuprassa on mekaaninen etutasauspyörästön lukko, ei voi verrata sähköisiin toteutuksiin. Toki kostealla kelillä liikkeelle lähdettäessä voi olla "pito-ongelmia", mutta käytännössä renkaat eivät tyhjää jauha. Mutkasta voi kiihdyttää kaiken minkä irti saa, ei lähde vetelemään saati sutimaan.
265 ja 280 Cuprat tullut ajettua, ensinmainittu manuaalina ja tuo nettiauton jutunkin 280 ST DSG automaattina.

Näissä tottavie tuo lukko toimii, sillä testaamistani "trumpettirampeista" mistä esim ex-Jettalla (hurja 1.2TSI) pystyi lähtemään mutkassa lappu lattiassa kiihdyttämään XDS:n avustuksella, pystyi saman tekemään Cupralla eikä nykimistä, vetelyä tai puskemista ollut havaittavissa. Ei siis pysty vertaamaan... tai jos voikin niin niin juuri senverran, että lukon avulla se n. 2x tehot saadaan katuun täysin yhtä hyvin kuin mopommassa sähköavusteisesti. Toki pito loppuu jossain vaiheessa aina. Nelikoistakin - se vaan vaatii vähän reilummin potkua. Lukollisessa etuvedossa vähän vähemmän ja lukottomassa sen "taviskinnerin" verran. Fysiikka on fysiikkaa...

Koikkaamissani kolmessa eri Leonissa; yksi tavis yllämainittujen lisäksi; ei ajonaikaisia hälyääniä ole kuulunut, mutta tilanne voi olla toinen kun kilsoja tulee lisää. Enempi ajettua en ole ajanut. Kojelaudan ja ovipahvien materiaalit on hieman toisentyyppiset verrattuna esimerkiksi Kuutosgolfiin, mutta se automaattisesti ei nitinöitä aiheuta, vaan osien sovitukset toisiinsa.

Uhallani linkki toisaalle koikkarapsun muodossa: http://www.autostadium.fi/index.php?topic=2936.0

M1kke

Onko kukaan löytänyt 290 hv muutoksesta tai muista Cupraan tulevista muutoksista tarkempaa tietoa? Aika paljon viime päivinä ilmestynyt nettiin arvailua tuosta 280 -> 290 tehojen nostosta. Seat.de sivujen Cupran konfiguraattori meni perjantaina kiinni ja siellä on vain ilmoitus "car configurator is being updated", liittyisikö samaan?

Muokattu: Näyttäisi olevan Seatin konfiguraattorit huollossa myös ainakin Espanjan ja Englannin sivuillakin, automallista riippumatta joten eipä tuo välttämättä liity mitenkään Cupraan.

Trackpad

Lainaus käyttäjältä: M1kke - 09.08.15 - klo:17:11
Onko kukaan löytänyt 290 hv muutoksesta tai muista Cupraan tulevista muutoksista tarkempaa tietoa? Aika paljon viime päivinä ilmestynyt nettiin arvailua tuosta 280 -> 290 tehojen nostosta. Seat.de sivujen Cupran konfiguraattori meni perjantaina kiinni ja siellä on vain ilmoitus "car configurator is being updated", liittyisikö samaan?

Muokattu: Näyttäisi olevan Seatin konfiguraattorit huollossa myös ainakin Espanjan ja Englannin sivuillakin, automallista riippumatta joten eipä tuo välttämättä liity mitenkään Cupraan.

Car & Driver kirjottelee seuraavaa:

http://blog.caranddriver.com/seat-leon-cupra-290-vw-groups-sporty-spaniard/

Repost

Olen harkinnut siirtymistä 280hv tai 290hv cupraan. Ajan noin 50-60tkm vuodessa joten auton kulutuskin vaikuttaa ostopäätökseen jonkin verran. Minkälaisilla oikeilla kulutuslukemilla te cupran ommistajat olette ajalleet noin normaalissa ajossa ? Mulla suurinosa on moottoritie ajoa.

Laars

Noilla kilsoilla en kyllä edes harkitsisi cupraa, mutta kukin tyylillään. Turpaan tulee pahasti.

Waltsu83

Sekalaisessa ajossa 280 DSG on vienyt semmoset 7.8-8.5 litraa/100 km. Yllättävän pienellä mennyt raskaammallakin kaasujalalla. Mikään ecoauto tuo ei ole vaikka "eco-ohjelma" autosta löytyy. Edelleen oon älyttömän tyytyväinen autoon.
Audi A6 4G 2.0 TDI multi -11
Tulossa Seat Leon Cupra 280 DSG
Ex. Audi A1 185 hp S-line S-tronic -12
MAN TGL -99
MAN TGA -08
Fiat Ducato Multijet 130 -12

Repost

Lainaus käyttäjältä: Laars - 08.05.16 - klo:17:37
Noilla kilsoilla en kyllä edes harkitsisi cupraa, mutta kukin tyylillään. Turpaan tulee pahasti.

Lainaus käyttäjältä: Waltsu83 - 08.05.16 - klo:17:48
Sekalaisessa ajossa 280 DSG on vienyt semmoset 7.8-8.5 litraa/100 km. Yllättävän pienellä mennyt raskaammallakin kaasujalalla. Mikään ecoauto tuo ei ole vaikka "eco-ohjelma" autosta löytyy. Edelleen oon älyttömän tyytyväinen autoon.

Yllättävän vähällä tuo kuitenkin kulkee suorituskykyyn nähden. Taitaa silti jäädä haaveeksi, ikävä kyllä.

Trackpad

Lainaus käyttäjältä: Repost - 08.05.16 - klo:16:36
Olen harkinnut siirtymistä 280hv tai 290hv cupraan. Ajan noin 50-60tkm vuodessa joten auton kulutuskin vaikuttaa ostopäätökseen jonkin verran. Minkälaisilla oikeilla kulutuslukemilla te cupran ommistajat olette ajalleet noin normaalissa ajossa ? Mulla suurinosa on moottoritie ajoa.

Itse koeajoin 290 ST DSG boxilla. Testasin työmatka-ajon ruuhkassa sillä Hesassa. Eli kotonta töihin ja takaisin. Motaria, kaupunkia, ja ruuhkaa. Keskikulutus rauhallisella ja fiksulla ajolla 7.8. Autolla oli ajettu 300km eli moottori tuskin oli vielä täysin asettunut eli tosta voi ajan kanssa vielä desi pari hävitä. Fakta nyt kuitenkin on se että kulutus pyörii ilman raskasta kaasujälkaa lähempänä 8 kuin 7 litraa satasella. Eli jos olet dieselillä ajellut niin kulut on käytännössä 2X polttoaineiden kanssa.

Itsellä vuotuinen ajo noin 40k vuodessa ja laskin että kun nyt ajan 1.6 dieselillä niin kuukaudessa lisäkuluja syntyisi pelkästään polttoaineesta noin 250-300â,¬ Vertasin sitä siis niin että diesel auton keskikulutus on 6l/100km ja Cupran 9l/100. Mukana vielä nykyiset polttoaineen hinnat. Mut se nyt on se hinta siitä että auto kulkee haluttaessa jaon hauska ajaa (kyllä tunteella). Tankatessa voi sitten vähän kiristää. Mut jos kiristää niin sitten ei pidä sitä autoa ottaa. Se on se valinta joka tehdään ennen auton ostoa ja kun se on tehty niin asian kanssa sitten eletään.

Laars

En ole tankkauksesta vielä kulutusta pystynyt laskemaan, mutta 290 DSG:llä on nyt joitain satoja kilsoja pyöritty pääosin semi-ruuhkaa ja ajotietokone näyttää 10.5l /100km. Toivottavasti siitä pikkasen laskee.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Laars - 27.05.16 - klo:09:05
En ole tankkauksesta vielä kulutusta pystynyt laskemaan, mutta 290 DSG:llä on nyt joitain satoja kilsoja pyöritty pääosin semi-ruuhkaa ja ajotietokone näyttää 10.5l /100km. Toivottavasti siitä pikkasen laskee.

Sulla on rehellinen kulutuslukema. RS-Ocu veti seka-ajossa pks:lla sen 9-10, tutun 2014 A3 1,8 tfsi stronic quattro 10-11 joten kyllä Cupra vetää sen kympin ja yli. Kyllä saa kepeällä jalalla ecoilla jos jollain 7-8 välissä pääsee. Ei vaikuta kyllä normi-cuprakuskin ajotavalta. Ja ottaa vielä huomioon 19" valssit ja leveähköt renkaat. :D

Daatta

Minulla on varmaan se kevyt kaasujalka, kun pääsen noihin 7-8l lukemiin. Kulutus ei juurikaan nouse, vaikka ajaisi vauhdikkaamminkin. Eco-moodia ei tule käytetyksi.  ::) Renkaat on kylläkin maltilliset, 17" talvikitkat ja 18" vakiovanteet. Yli kymppiä ei ole vienyt koskaan, mikä oli ex. Leonin 20VT koneella ihan normilukema. Kulutus tippui pari litraa satasella kun vaihtoi autoa.

Selvää on, ettei Cupra mikään ekoauto ole. Jos on tuplakulutus verrattuna dieseliin, niin on myös tupla hupi. Jos itse viettäisin 60tkm vuodessa tien päällä, niin mieluummin tekisin sen Cupralla kuin TDI:llä.

Khala

Terve! Täysin uusi foorumilla.
Sain vihdoin viikko sitten käydä noutamassa uuden Cuprani Tampereen Laakkoselta.
Näin viikon koekmuksella ( miinus juhannus joka meni veden päällä ) niin olen kyllä todella positiivisesti yllättänyt kuinka hyvä ja monipuolinen paketti tämä on.

Cupra DSG 265
+ tutkat ja peruutuskamera
+ Nevada White
+ sound system.
+ webasto ja akkulaturi

Enempää en itse tarvinnut ja ainakin vielä tuntuu että tein oikeat valinnat

290 versiota en harkinnut koska tiedän että en käy radalla.

Vielä riittää oppimista, on niin paljon valikoita ja nippeleitä mihin tottua.
2016 Cupra 265 DSG -Nevada white
ex 2013 Kia Cee´d GT
ex 2007 Golf 1.4 TSI
ex 1997 Golf GTi

Trackpad

Ens viikolla vihdoin tulee "oma" cupra alle. Tehdastilattu meni lunariin ennenkuin edes saatiin luovutettua mulle. Alle siis liikkeen auto kunnes seuraava tehdastilaus tulee suomeen. No Samalla moottorilla ja 5 ovinen kuten omakin tilattu oli joten jään henkiin. Väri on kyllä ihan väärä mut ompahan auto.

sambolo

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 14.11.16 - klo:22:12
Uusi 300hp 4wd cupra tulossa http://www.seatcupra.net/index.php/2016/11/14/seat-confirms-new-leon-cupra-300-4wd/

Mutta vain farkkuversioon? Tosin ehkä 300hv DSG 4Drive viistoperänä sitten astuisi ihan liikaa Audin S3:n tontille.

V4mp

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 15.11.16 - klo:09:28
Mutta vain farkkuversioon? Tosin ehkä 300hv DSG 4Drive viistoperänä sitten astuisi ihan liikaa Audin S3:n tontille.

VAG-konserni tuntuu olevan todella tarkka siitä etteivät eri merkit pissi toistensa reviireillä.  :'(

b1mpo

No onhan se kun cupra on ollut nopein sarjavalmisteinen farkku nürburingillä etuvetoisena.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Daatta

^Eikä ole sanottu, olisiko nelikko farkku radalla nopeampi. Neliveto pitää saada lähinnä muista syistä, nopeampi 0-100km/h aika.

Ranssi

Kova lanseeraus Seatilta! On jonkinlaiset perusteet olettaa hinnan jäävän niukasti alle 45 000 euron, jolloin tämä olisi kyllä kova diili. Eiköhän hintalappuun kuitenkin ahnehdita 47-49 000 euron lukemat.

Ritzenhoff

Itse pidän tällaisia viime hetken pelleilyjä aivan turhina. Miksi tuoda faceliftin yhteyteen ensi keväällä tilattavaksi neliveto farmaricupra. Sitten odotat sitä autoa 6kk:tta ja saat sen vuodenvaihteessa 2017-2018. Sitten jo varmasti syksyllä 2018 esitellään kokonaan uusi sukupolvi Leonista, jolloin olet saanut nauttia "uudesta mallista" kokonaisen vuoden, ennen kuin perusmallista tulee jo täysin uusittu peli. Tämä on täysin turha rahastus, joka vanhenee vuodessa. Miksi eivät samantein odota pari vuotta.

Tällaiset tehomallit pitäisi tuoda vuoden sisään uuden auton esittelystä eli jo vuonna 2013 olisi pitäny lanseerata tämä. Mutta tämä on aina ollut kaikkien VAGgineiden ongelma, että tuodaan vuositolkulla myöhässä tehokkaimmat mallit kauppoihin, jolloin ne vanhenee käsiin. Ottaisivat mallia vaikka Mersusta ja Bemarista. Mersu esimerkiksi esittelee AMG-mallit puolen vuoden sisään uuden mallisukupolven lanseerauksesta.
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

Daatta

Ainahan nämä vanhenee käsiin... Vertaa oman MY2015 varusteita nyt esiteltyyn faceliftiin. Parin vuoden välein jos vaihtaisi autoa niin pysyisi mukavasti kehityksen kärjessä.

Seatista puhuttaessa pitää huomioia hieman eri luokan resurssit. Esim. Ateca (ensimmäinen katumaasturi) saatiin tuotantoon vasta nyt kun talousluvut ovat kunnossa. Vuona 2013 niin ei suinkaan ollut, Seatin menestyksestä saamme kiittää esiteltyjä uusia malleja. Toki VAG:n politiikka vaikuttaa myös, mitä malleja saa julkaista ja millä voimalinjalla. MB:llä ei ole mainittuja ongelmia, se on all in joka kerta kun uusi mallisto tulee markkinoille.

Mikkeller

Nettiautosta bongattu kohtuuhintainen Cupra. Ilmeisesti manuaali laskee haluttavuutta sen verran, kun hinta on pari tonnia DSG:llisiä halvempi?
https://www.nettiauto.com/seat/leon/8318299
VAG:lla vuodesta 1999.

Daatta

No DSG:n haluttavuus on ihan katsojan silmässä... Hinnastossa DSG on 1140â,¬ kalliimpi. ACC puuttuu ko. yksilöstä. Osta siitä, ajajan auto.  ;)

Mikkeller

Kieltämättä nätti ja tehoihin nähden houkuttelevan hintainen paketti. Omat ajot on vaan 90 prosenttisest tasaista maantieköröttelyä suht huonokuntoisilla teillä, että aikalailla hukkaan valitettavasti menis. 
VAG:lla vuodesta 1999.

Daatta

Itse ajelen valtaosan ajoista taajamassa, 40-50 alueella. Hukkaan menee, hyvä auto.  :P

Itse ajattelin niinpäin, että ostan Cupran Hybridi-Auriksen hinnalla ja homma palkitsee silloin kun pääsee avaamaan kaasun motarin liittymässä. En ole käynyt edes radalla tuon kanssa.

kaku

Tuli hankittua Leon Cupra SC -15 DSG:n ja nyt tietoa haen autosta. Mistä saan sähköisen osaluettelon ym. muuta tärkeää tietoa autosta. millaiset ovat erot käytännössä 265,280 ja 290hv versioilla? Mitään mullistavia asioita ei autoissa varmaan ole, kun tehoerot ovat noin pienet. Varmaan tätä Foorumia opiskeltava tietenkin, että löydän mitä haluan! Kiitos kaikille etukäteen ystävällisistä neuvoista ;)
Leon Cupra -15
EX -octavia 4x4 2,0 fsi -05, Modeo ST220, BMW 135i, Alfa Mito QV

Sammy

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 21.02.17 - klo:16:14
Itse ajelen valtaosan ajoista taajamassa, 40-50 alueella. Hukkaan menee, hyvä auto.  :P

Itse ajattelin niinpäin, että ostan Cupran Hybridi-Auriksen hinnalla ja homma palkitsee silloin kun pääsee avaamaan kaasun motarin liittymässä. En ole käynyt edes radalla tuon kanssa.

Tämä se juttu onkin. On kiva tietää, että paukkua on, jos sitä joskus sattuisi tarvitsemaan. Oma ajotyyli on hyvin rauhallinen ja autoa säästävä, mutta tulevalla Cupralla varmaan voi joskus vähän reippaamminkin kiihdyttää sen muutaman sekunnin ja nautiskella siitä. Kaahailuun, hurjasteluun tai radalla meuhkaamiseen sitä ei ole hankittu. Olen viime vuodet ajanut isoilla, mukavilla ja hieman tylsillä "ns. Premiumeilla", ja nyt vaihtelun vuoksi genre vaihtuu. Autoissa on se hyvä puoli, että ne eivät ole elinkautisia, vaan niitä voi aina vaihdella, jos mielipiteet tai ominaisuuksien arvostukset muuttuvat.😆

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy