Golf VI 1.6 tdi 2010 polttoainesuodatin

Aloittaja 2passat, 09.02.14 - klo:11:20

« edellinen - seuraava »

2passat

Vanhoilla kokemuksilla menin vaihtamaan poltto-ainesuodattimen ko autoon. Suodatin on todella helppo vaihtaa mutta ilmaaminen onkin eri juttu. Jostain sain ohjeen että 10 kertaa virta päälle ennen starttausta, ei lähde käyntiin. Testerillä sama toimi, ei lähde käyntiin.

Lopputulos, hinaamalla merkki korjaamoon jossa pikahuollossa ilmailtiin ja manattiin n tunti. Ilmaa jää ilmeisesti siis korkeapaine puolelle josta sitä ei saa pois kuin liitoksia avaamalla. Lienee niin etteivät suuttimet aukea jos ilmaa putkissa.

Siis minulle viimein polttoaine suodattimen vaihto... ellei teillä varmoja konsteja

Muuten suodatin oli tosi likainen ja kannatti vaihtaa = vaihdattaa

Timo
Ajossa:
Audi A4 2.0 TDI Avant neliveto 2012
ex Golf 1.6 tdi Bluemotion, vajaa vetoinen 2010
ex Golf Alltrack, 2.0 TDI, DSG, neliveto 2016
Joskus ollut Passatteja, Volvoja, Peugeoteja, Saab 96:sia ja rättäreitä

Geoman

Uudemmissa malleissa ilmaus pitää tehdä testerillä, virran päälle laittaminen ei uudemmissa käynnistä polttoainepumppuja (niitä on 3 kpl). Polttoainesuodattimen vaihtoväli 90 tkm on mielestäni pitkä, koska saattaa mennä kolme talvea samalla suodattimella. Polttoainesuodattime vaihdon yhteydessä ilmenee, jos on alumiinihiukkasia tai öljyä suodattimessa, se kertoo korkeapainepumpun kunnosta paljon.

TeeSeItse miehille saattaa olla DSG-öljynvaihto ja dieselin polttoainesuodattimen vaihdot sellaisia, että pitää ainakin kerran seurata miten ammattimies sen tekee. Polttoainesuodattimiakin on ainakin kahdenlaisia, väärä ja oikea.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: 2passat - 09.02.14 - klo:11:20
Vanhoilla kokemuksilla menin vaihtamaan poltto-ainesuodattimen ko autoon. Suodatin on todella helppo vaihtaa mutta ilmaaminen onkin eri juttu. Jostain sain ohjeen että 10 kertaa virta päälle ennen starttausta, ei lähde käyntiin. Testerillä sama toimi, ei lähde käyntiin.

Lopputulos, hinaamalla merkki korjaamoon jossa pikahuollossa ilmailtiin ja manattiin n tunti. Ilmaa jää ilmeisesti siis korkeapaine puolelle josta sitä ei saa pois kuin liitoksia avaamalla. Lienee niin etteivät suuttimet aukea jos ilmaa putkissa.

Siis minulle viimein polttoaine suodattimen vaihto... ellei teillä varmoja konsteja

Muuten suodatin oli tosi likainen ja kannatti vaihtaa = vaihdattaa

Timo
Täytitkö uuden suodattimen dieselillä, kun laitoit sen paikalleen?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

2passat

Kiitos vastauksista, täytin dieselillä suodattimen kupin ja käytin testerillä pumppua, ehkä en kaikkia. Olen myös sitä mieltä ettei samalla suodattimella kannata kahta talvea ajaa. Ajan itse 50 tkm joten joutaa vuosittain vaihdattamaan.
Ajossa:
Audi A4 2.0 TDI Avant neliveto 2012
ex Golf 1.6 tdi Bluemotion, vajaa vetoinen 2010
ex Golf Alltrack, 2.0 TDI, DSG, neliveto 2016
Joskus ollut Passatteja, Volvoja, Peugeoteja, Saab 96:sia ja rättäreitä

Hsippe

Onkohan Golfissa sitten uudenpaa tekniikkaa kun omaani (Leon 1.6 TDI /CAYC / -11) oon parit kerrat vaihtanut pa-suodattimen ihan manuaalisesti.
Eli vaan pytty dsl:ä täyteen ja kone suoraan käymään ilman mitään kikkailua, sen verran pitää kaasulla kierroksia ylhäällä että jos hetken kakoo niin ei sammu.
Vaihtovälinä oon käyttänyt 60 tkm vaikka huoltokirjassa olis se 90 tkm. PA-filtteri ei tuolla välillä ole vielä ollut pahasti likainen toisin kuin ilmanputsari joka mol kerroilla on ollut jo melko tukkoisen oloinen.

Geoman

Uusi vinkki dieselsuodattimen ilmaamiseksi.

Pienestä korjaamosta kysyin, että käyttävätkö he Common Rail Vag autojen dieselsuodattimen ilmaamiseen VAGCOM-testeriä, sain asentajalta uuden vinkin.Hän vastasi,  eivät käytä.

Hän sanoi ottavansa irti paluuletkun suodattimen kannesta ja kytkevänsä suodattimesta tulevaan paluuputken liittimeen jarrujen ilmauslaitteen eli saa näin syntymään alipaineen, joka vetää polttoainesäiliöstä polttoainetta. Imeminen lopetetaan kun ilmakuplia ei enään tule. Kytketään paluuletku takaisin kiinni ja kaikki on kunnossa.

golf6

Just vaihdoin VW golf variant -11 1.6 tdi cayc -moottoriseen pa-suodattimen, eikä siihen tarvi muuta kuin käyttää virtoja päällä useamman kerran jolloin suodatin täyttyy. Tämän jälkeen kääntää masiinan käyntiin ja jos sammuu niin lähtee kyllä käyntiin hieman pidemmän startin jälkeen jolloin järjestelmä on ilmautunut.

Tuolla testerillä vain käyttävät pumppua niin kauan, että suodatin täyttyy kerralla eli saman saat kun käyttelee niitä virtoja päällä niin joka kerta pumppu käy vähän aikaa ja täyttää suodattimen polttoaineella.

Leon22

Haluaisin myös vaihtaa polttoainesuodattimen omaan Golfiin(VI 1.6 TDI) ja mieluiten itse. Onko tosiaan niin että polttainepumput käyvät kun virtaavainta käntää?

Mietin jo että pitääkö tätä varten hankkia VCDS, jos itse haluaa vaihtaa.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Leon22 - 05.09.18 - klo:10:19
Haluaisin myös vaihtaa polttoainesuodattimen omaan Golfiin(VI 1.6 TDI) ja mieluiten itse. Onko tosiaan niin että polttainepumput käyvät kun virtaavainta käntää?

Mietin jo että pitääkö tätä varten hankkia VCDS, jos itse haluaa vaihtaa.
Tankin siirtopumppu käy kuskin ovi avattaessa ja virrat päälle käännettäessä, moottoritilassa oleva sähköinen pumppu joka siirtää aineen korkeapainepumpulle ei käy.

Juuri tämän moottorin pään kierron takia testerin käyttö on erittäin suositeltavaa, ainoa tapa varmistaa että korkeapainepumppu ei oikeasti pääse käymään hetkeäkään kuivana.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Leon22

Ok, kiitti tarkennuksesta, eli ei kannata mun mielestä sitten vaihtaa ilman testeriä.

Onko tuo VCDS huokein testeri/ohjelmisto vai onko muita vaihtoehtoja noitten testien ajamiseen? Itse en ole ainakaan löytäny.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Leon22 - 07.09.18 - klo:19:07
Ok, kiitti tarkennuksesta, eli ei kannata mun mielestä sitten vaihtaa ilman testeriä.

Onko tuo VCDS huokein testeri/ohjelmisto vai onko muita vaihtoehtoja noitten testien ajamiseen? Itse en ole ainakaan löytäny.
Yhteyttä forumin auttajiin, lienee kustannustehokkain tapa hoitaa homma oikein :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Juzu84

Isäukon TDI Yetiin (Common Rail) vaihoin just eilen suodattimen niin otin koko suodatinkupin irti ja putsasin hyvin rätillä ja paineilmalla ihan kuivaksi asti, erillistä vedenerotinta tuosta en oo löytäny. Uus suodatin kuppiin ja kansi kiinni. VCDS:llä -01 Engine---> Basic Settings ja olikohan "Fuel lift pump activation" kolme kertaa tuon napsautin päälle niin sit ei enää ruplatusta kuulunu suodatinkupista. Normaali käynnistys ja no problem.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Jareqq

Ainakin vanhemmista saa ilmattua myös obdeleven palikalla, todennäköisesti myös tuosta. On reilusti halvempi kuin vcds.


Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Jareqq - 16.09.18 - klo:09:51
Ainakin vanhemmista saa ilmattua myös obdeleven palikalla, todennäköisesti myös tuosta. On reilusti halvempi kuin vcds.
Ei sillä toki väliä ole, kunhan perusasetuksiin ja komponenttitestaukseen on pääsy. OBDeleven on halvin tapa, jos vehkeet itselle haluaa ostaa. Satunnaiseen tarpeeseen uskoisin että VCDS-auttajalle pieni vaivanpalkka / polttoainerahat on vielä halvempi :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Dustez

Kyä ne noissa youtuubi videois vaan nakkaa käymään noi vehkeet. https://m.youtube.com/watch?v=Ysbq641dJUQ

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Dustez - 05.01.19 - klo:22:14
Kyä ne noissa youtuubi videois vaan nakkaa käymään noi vehkeet. https://m.youtube.com/watch?v=Ysbq641dJUQ
Maksaako tuo Youtube-videon tekijä sinulle uuden korkeapainepumpun, jos se hajoaa / kuluu ennenaikaisesti vastoin tehtaan ohjeita tehdyn suodattimen vaihdon vuoksi?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy