Pysäköintikameran jälkisennus?

Aloittaja jnsFI, 16.12.15 - klo:10:41

« edellinen - seuraava »

jnsFI

Audi S3 sedan quattro s tronic 2015
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business quattro s tronic 2012
Ex Audi A4 sedan 2.0 TFSI business multitronic 2009

M-J-B

Tervehdys!

Kaappaan vanhan otsikon koska samanlaisen olisin voinut itsekin kirjoittaa. jnsFI ehkä osaa tässä vaiheessa vastata omaan kysymykseensä.

Meikäläisellä meneillään on "orkkis" kameran asennus 2017 A3 Quattro Sedaniin, Puolasta valmis asennussarja halvalla ilman asennusohjeita. Netistä löytyi kattava ohje, mutta brittiversioon joten hiemman joutuu soveltamaan kun ei sulaketaulu olekaan hansikaslokeropuolella jne.

Sen sijaan että olisin lähtenyt kyseisen ohjeen peilikuvana piuhoja vetämään takaselkänojan kohdalla auton puolelta toiselle, vedin ne koko matkan auton oikeaa puolta MMI:lle ja siitä tarkoitus jatkaa vielä tuntematonta reittiä siististi sulaketaululle ja OBD-liittimelle. Jo tässä vaiheessa on selvää, että johtosarja on sellaiset pari metriä liian pitkä (ilmeisesti brittispesifikaation mukaan) ja liitinnastat on jo päissä.

Katko-kolvaa menetelmästä en pidä, joten kysymys kuuluu tietääkö joku millä nimellä MMI:n ison liitinblokin liitinnastat kulkevat ja mistä niitä saattaisi saada? Esim. Motonetissä myytävissä vesitiiviissä moninapaliittimissä on saman malliset liitinnastat mutta kokoluokkaa liian isot.

Daatta

Puolan kameran asensin edellisen Cupraan, kyllä siinä ainakin asennusohjeet tuli mukana. Ja piuhassa oli valmiit nastat mitkä työnnetään mankan keskusyksikön taakse moninapaliittimeen. Mitään ei tarvinnut viedä sulaketaululle saati OBD:lle. Toki voi olla eri sarja kyseessä, eri auto ainakin. Laita linkki tilaamaasi tuotteeseen niin katsellaan. Pituutta oli minunkin johtosarjassa 2m liikaa. Aktivointisignaali haettiin peruutusvalolta, johtosarja takapyörakaaren päällä kuljettajan puolella. Tuo oli perusmallin kamera "advance" saattaa olla erilainen eli missä on kääntyvät suuntaviivat.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

dwntime

A3n OEM kamera on kääntyvillä viivoilla. Ja ei tosiaan tarvii vedellä OBD portille mitään. Comfort CAN piuhat löytyy MIB yksikön takaa kuten myös terminal 15 ja maa.

Kamera vaatii sitten kalibroinnin ja mahdollisesti myös oikean parametrisetin sisäänsä. Jos kamera on tuliterä niin silloin ohjainlaite on yleensä tyhjä.

Kun olet asentanut kameran niin skannauksessa jos näkyy invalid data record niin sillon datasettiä odottaa.

Ei voi tehdä VCDS tuota sitten vaan vaatii VCPn. Myöskään merkkarista ei ole apua. Online koodaus feilaa koska autossa ei peruutuskameraa ole tehtaalta tullessa ollut.

dwntime

Edelliseen korjaus, kamera tulee infotainment can väylään joka siis radion takana, ei comfort.

M-J-B

Kiitos kommenteista. Sarja on vagteciltä, kytkentäkaavio tuli mukaan mutta ei muita ohjeita liittyen kaapelivetoihin tai mistä signaalit löytyvät. Väittävät, että VCDS-aktivointi riittää, eikä kalibrointiakaan käytännössä tarvita kun tulee A3:n luukkuun, eli ilmeisesti on parametrit kohdillaan. Saman jos pistäisi vaikka Q-sarjalaisen luukkuun niin uudelleenkalibrointi olisi pakko tehdä. MMI-liittimeen tulevissa piuhoissa on pinnit valmiina, lisäksi maa, virta ja can high & low.

Tuote: http://vagtec.co.uk/eshop/audi/a3/a3-8v/genuine-audi-oem-retrofit-kit-rear-view-camera-high-a3-8v-facelift-2017.html

Maata nyt löytyy monesta paikkaa, virta pitäisi ottaa oman sulakkeen takaa ja can signaalit saa haaroitettua MMI-liittimestä tai OBD-liittimestä. OBD liitin on tukevampi, siksi ajattelin ottaa sieltä kun kuitenkin niille nurkille pitää sähkön takia mennä ellei varasta vaikka tupakansytytinliitännästä. Takakautta suoraan liitinnastasta olisi tarkoitus ottaa eikä mitään kolvauksia ja teippauksia.

Ohje mitä olen soveltanut: https://www.audi-sport.net/xf/threads/audi-a3-8v-reverse-camera-high-diy-retrofit-guide.269160/

Se mikä tuossa nyt mättää on se ettei sellaista parimetristä kaapelikieppiä haluaisi jättää sinne kojelaudan alle, mutta jos sen katkaisen pitäisi löytää uudet pinnit jotka puristaisi johdon päähän.

dwntime

Muistaakseni OBD portille ei tule kaikki CAN väylät vaan sitä kautta saa yhteyden gatewayhin joka sitten routtaa viestit oikeaan väylään. Eli sieltä et infotainment CANia löydä.

Edelleen, helpoin on ottaa MIB yksikön takaa kaikki. Sinne joudut kuitenkin video signal + maa kytkemään.

Ja turhaa hifistelyä. Ei tarvii kamera omaa sulaketta, ei ota niin paljon virtaa. Kolvaamalla MIBin piuhoihin. Niin noita on tehty iät ja ajat. Itse tehnyt vuosia ja on tullut tehtyä aika paljon vaativampiakin retrofittejä kuin peruutuskameran asennus, eikä ole koskaan ollut pienintäkään ongelmaa kolvatuissa liitoksissa.

M-J-B

Juu, voi hyvinkin olla ettei obd:stä sitä löydy, oli vaan idea jota en vielä ollut tarkemmin tutkinut mutta helpommin olisi ollut käsillä kun alkuperäisasennuksessa käsittääkseni on oman sulakkeen takana ja perfektionisti haluaa mahdollisimman tehdasasennusta vastaavaa. Samalla suunnalla obd eikä niin herkkää roplattavaa kuin nuo minimaaliset pinnit MIBin takana, mutta unohdetaan se. Onko MIBin jännitesyöttö helposti tunnistettavissa mitkä nastat on kyseessä? Yhtä kaikki, metrikaupalla edelleen sitä kaapelia hukattavana. Käsittääkseni kuitenkin videosignaali coax kaapelissa että ei se ylimääräisistä lenkeistä tai jatkoista ainakaan parane, eikä nykyisen liitoksen aukiroplaamisesta ja uudelleenkäytöstä.

Audilla ajo on turhaa hifistelyä  ;D

dwntime

Voin ihan kokemuksesta sanoa että ei ole niin hifiä se videosignaali että se kauheasti häiriötä ottaa vaikka kuin sitä piuhaa pätkii.

Pari viikkoa sitten sain area view asennuksen loppuun omaan autooni ja siinä ovikatkot tehdään OEM tavalla fakra liittimillä. No kaapelisetissä minkä tilasin ei fakroja ollut vaan piti katkaista kaapeli, kuoria ja tehdä liittimet puristamalla. Ei mitään vaikutusta kuvanlaatuun.

Jännitesignaali on yleensä joko puna keltainen tai puna sininen piuha. Yleismittarilla selviää helpoiten.

M-J-B

Joo, eihän se mitään teräväpiirtoa ole, eikä se coaxi mitään high endiä.

Vailla käytännön kokemusta tästä applikaatiosta vaan lueskelin ulkomaisilta foorumeilta että diy asennuksissa on ollut senkin kanssa ongelmaa, vaikkakin useimmat ongelmat liittyvät softapuoleen. Itse en ole coax ongelmien kanssa paininut sitten paksun ethernetin aikojen enkä ole jäänyt kaipaamaan.

Kiitos vinkeistä, saa nähdä josko viikonloppuna olisi aikaa pistää tuo kasaan ja toivoa että softapuoli on kunnossa.

Daatta

Ã,,h, turhaa hifistelyä todellakin. Hukkaat sen ylimääräisen kaapelilenkin vaikka takapenkin alle, kukaan ei huomaa eroa. Ja mikä estäisi uudelleen käyttämästä vanhoja liittimiä, jos haluat kaapelin lyhentää?
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

M-J-B

No kun se kaapeli on jo koko matkan hanskalokerolle vedetty, niputettu alkuperäiseen kaapelointiin ja paneelit päällä, ihan ei viitsisi repiä kaikkea uudelleen auki jotta saisi hukkalenkkiä takapenkin alle kietaistua. Vedin lyhintä reittiä koska oletin ettei ylimääräistä piuhaa ole, britit ovat joutuneet jatkamaan niitä ja toimittaja on ilmeisesti ottanut opikseen. Jos sen jättää sinne hanskalokeron taakse repsottamaan niin varmasti kostautuu jossain vaiheessa. Yleensä ei coaxi tykkää olla tiukalla kiepillä enkä viitsisi vedellä sitä edestakaisin kojelaudan toiseen päätyyn ja takaisin. Pro asennus olisi katkaisu ja uusien liittimien puristus, vaikkakin monet ammattilaiset tänä päivänä tekevätkin vauhdilla eikä siisteydellä ja laadulla niin väliä - siksi teenkin itse, mutta ellei uusia liittimiä löydy niin päädyn uudelleenkäyttöön.

Daatta

Jaa, no itse testasin peruutuskameran irrallaan, sen jälkeen kun sähköiset asennukset ja koodaukset oli tehty. Siinä vaiheessa ylimääräinen pituus oli ilmiselvää ja sen sai hukattua siihen matkalle.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

M-J-B

Niinhän ne asennukset olisi fiksumpaa tehdä jos kaikki pulikat on käytettävissä kun asennukset alkaa. Ylimääräinen pituus on ilmiselvää vasta kun piuha on vedetty oikeaa reittiä. Nyt jälkiviisaana olisi ollut fiksumpaa vetää piuha edestä taakse eikä päinvastoin, koska takana on enemmän tyhjää tilaa piuhan hukkaamiseen, mutta järkeilin että piuhaa on tarvittaessa helpompi jatkaa tai lyhentää sieltä etupäästä jossa niitä liittimiä ei ole niin paljon valmiina.

M-J-B

Omalta osaltani voin nyt todeta että kamera toimii.  8)

Kuten todettu, en pidä fuskatuista asennuksista, ne kostautuvat jossain vaiheessa, kuten nytkin. Autossa on ilmeisesti maahantuojan tai jälleenmyyjän toimesta asennettu orkkis lisälämmitin ja sille oli varastettu väylää MIBin takaa. Asiallisilla liittimillä tehty haaroitus mutta piuhanvetoa ei oltu vaivauduttu tekemään kunnolla - se oli vedetty hanskalokeron seinässä MIBin tuuletusta varten tehdyn ritilän kautta niin ettei hanskalokeroa saanut irti piuhoja purkamatta.

Tein sen lämppärin piuhanvedon sitten puoliksi uudelleen samalla kun vedin sen kamerasähkön sieltä sulaketaululta alkuperäistä kaapelireittiä pitkin ja lyhentelin kaikki piuhat oikean mittaisiksi. Väylän kameralle nappasin siitä lämppärin haaroituksesta ja vedin nippuun, eli auton alkuperäinen johtosarja on alkuperäiskunnossa ja asennukset voisi purkaa jälkiä jättämättä. Hieman VCDS pähkäilyä ja kamera toimii kalibroimattomana aivan riittävällä tarkkuudella. Yksi herja sinne näytti jäävän kalibroinnin puuttuessa (10489856 - No Basic Setting) mutta olkoot toistaiseksi.

Oikeastaan ainoat kinkkiset kohdat oli verhoilupaneeli takaselkänojan kohdalla josta sen yhden kiinnikkeen rikoin, ja sulaketaulun sulakerivin lukituskisko joka kanittaa jos sitä uutta sulakepohjaa yrittää ensin tunkea sinne lukitusta avaamatta.

Yhden verhoilupaneelikiinnikkeen sain rikottua, maksoi marmorilla reilut kaksi euroa, ja tarvittavat liittimet löytyy ainakin finjektorilta.

dwntime

Kuvakulma ei ole täysin oikea jos kameraa ei kalibroi, eipä siinä muuta ole. Kyllä se toimii ilman kalibrointiakin.

Jos satut Oulussa joskus liikkumaan niin laitappa vaikka viestiä, minulta löytyy kalibrointiin tarvittavat välineet.

Daatta

Hyvä että tuli kuntoon itseä miellyttävällä toteutuksella.  ;)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

M-J-B

Kiitos kommentoineille, rakentaville ja epäileville.  ;D

Kiitos myös dwntimelle kalibrointitarjouksesta mutta ei ole näillä näkymin Ouluun muuta asiaa eikä ihan varta vasten täältä Turun suunnalta kannata lähteä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy