Sähkösäätöinen kuljettajanistuin muistilla?

Aloittaja Skoda Octavia 1.2T, 05.01.14 - klo:20:15

« edellinen - seuraava »

Skoda Octavia 1.2T

Hei,

Laskeeko yhtä alas kuin manuaalinen kuljettajan istuin? Olen ainakin muissa merkeissä tämän ongelmaksi havainnut. Penkki ei siis mene riittävän alas. Esim. 2013 malliseen, sähköpenkilliseen Kia Sorentoon en mahtunut (se isoin Kian maasturi). Kia Sportageen mahduin jossa ei sähköpenkkiä ollut...

Harkinnassa olisi lisätä tämä Octaviaan jossa lasikatto. Itsellä mittaa 190cm. Mahtunenko istumaan?

Lisäksi, onko tuossa sähkösäädöillä myös toteutettu penkin siirto, vai onko tätä varten vielä manuaalinen vipu penkin edessä?

Tämä ehkä kätevä varuste kun 152cm pitkä vaimoni saa kohta kortin... Aika ääripäissä meidän säädöt (myös peilit)...
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Kinneri

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 05.01.14 - klo:20:15

Lisäksi, onko tuossa sähkösäädöillä myös toteutettu penkin siirto, vai onko tätä varten vielä manuaalinen vipu penkin edessä?
Penkki liikkuu sähköllä joka suuntaan. Lisäksi sähköpenkissä on ristiselän ja etureunan korkeussäätö. Etureunan korkeussäädöllä saa hitusen paremman reisituen kuin normipenkissä.
Itse olen ollut tosi tyytyväinen sähköpenkkiin. Suosittelen kuitenkin käymään koeponnistamassa noita penkkejä liikkeessä, niin tulee tehtyä omalle ahterille sopiva valinta.

Skoda Octavia 1.2T

Sain maahantuojalta soiton kun olivat asiaa selvittäneet. Istuimen takaosa laskee samaan, mutta etuosa aavistuksen alemmaksi kuin manuaalisessa.
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Sepi-setä

Nostetaanpa tämä ketju uudestaan pinnalle lisäpyynnöllä:

- Voisivatko ne henkilöt jotka ovat sähkösäätöistä istuita autoonsa hankkineet, tai
muuten sitä kunnolla kokeilleet yst. kertoa mitä ovat mieltä ko. lisävarusteesta?
(Luulisi että nyt sitä on jo muutama päässyt pidemmän aikaa käyttämäänkin?)

- Onko joku huomanut että istuinosan tai selkänojan muotoilussa tai
mitoissa olisi eroa?

Etukäteen kiittäen, t. Sepi

kai75

Lainaus käyttäjältä: Sepi-setä - 26.06.14 - klo:10:33
Nostetaanpa tämä ketju uudestaan pinnalle lisäpyynnöllä:

- Voisivatko ne henkilöt jotka ovat sähkösäätöistä istuita autoonsa hankkineet, tai
muuten sitä kunnolla kokeilleet yst. kertoa mitä ovat mieltä ko. lisävarusteesta?
(Luulisi että nyt sitä on jo muutama päässyt pidemmän aikaa käyttämäänkin?)

- Onko joku huomanut että istuinosan tai selkänojan muotoilussa tai
mitoissa olisi eroa?

Etukäteen kiittäen, t. Sepi

En tiedä haluatko kommentteja vain em. jannuilta, jotka ovat skodien sähkö(muisti)jakkaroiden kanssa "pelanneet" mutta kommentoin silti  ;). Itsellä on nykyisessä A6:ssa molemmilla puolilla sähkömuistijakkarat ja enpä olisi kovin vähällä valmis niistä luopumaan  ::) Säädöt on erikokoisten kuskien jälkeen todella helppoa saada entisille paikoilleen ilman hirveää vipuveivausoperaatiota, mitä aikaisemmassa autossa aina joutui harrastamaan puolison taloon tulon jälkeen (sitä ennen kun vain minä ajelin autolla niin penkki oli aina samoissa säädöissään eikä sähkösäätöjä kaipaillut).

Tuohon en osaa sanoa et onko sähköpenkissä eri muotoja tai lisäsäätöjä verrattuna vastaaviin manuaaliversioihin kun nuo A6:n mukavuusjakkarat on saatavana vain sähköisillä säädöillä, mutta mielestäni Audin sporttijakkarat ovat saman muotoiset ja säätöiset, olivat sit sähköllä taikka manuaaliset.

Eli jos kuskeja enemmän kuin 1 (ja varsinkin erikokoisia) ja sähköjakkarat eivät maksa muutamaa satasta enempää niin kannattaa mielestäni ottaa harkintaan...
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

Marjamies

Rohkenen Superbin omistajana ottamaan myönteisen kannan sähköpenkkiin. Kätevää kun kuskin pukki muistilla ja säätyy kaikkiin muihin suuntiin paitsi sivulle. En luopuisi enää sähköpenkistä, kun kaksi käyttäjää ja napista painaen säätyy. Ovea aukaistessa palaa aina minun asentoon. Kerran ei palannut ja kysyin tältäkin palstalta. Vika oli avaimessa, jota ei oltu koodattu.

TTO

Penkin mittojen osalta sähkö vs. ei-sähkö ei mitään hajua. Mitään valtavaa sivutukea en tuossa penkissä (on siis sähköinen) ole havainnut, mutta en siis osaa verrata tavalliseen penkkiin.

Mutta sähköpenkki muisteineen ja yhdessä KESSY:n kanssa on ollut oikein kätevä. Ja kuten tuossa Kinneri aikaisemmin totesi, sähköpenkki tuo lisänä penkin etureunan ja ristiseläntuen säätöihin myös korkeussäädön.

Eli olen  ollut tyytyväinen ko. hankintaan.

Guido

Sähköinen kuljettajanpenkki käytössä nyt ensimmäistä kertaa, mutta olen melko varma, että jatkossa ei meidän talouteen tule uusia autoja ilman kyseistä varustetta. Käytämme emännän kanssa kumpikin omaa avainta ja ovea avatessa penkki säätyy oikean kuskin säätöihin automaattisesti.

Matkustajan penkki on manuaalisäädöillä ja siihen verrattuna sähköisessä on hieman enemmän säätöjä, mutta penkkien muotoilussa ei ole eroja.

Maxim

Otin sähköjakkaran ihan sen takia,  että liki 200cm pituutta suorastaan huutaa penkin etureunaan säätöä. Nyt jakkarassa saa erinomaisen ajoasennon ja tilaa on joka suunnassa tarpeeksi. Muisteissa mulla on ollut ajoasennot erikseen kaupunkipyöritykseen ja maantielle. Tosin muistit lakkasivat toimimasta vaikka liikkeet vielä toimivatkin.

TLPH

Mielestäni myös ihan pätevä lisävaruste.
Laajemmat ja paremmat säätömahdollisuudet ja varsinkin jos käyttäjillä on suuret kokoerot,niin muistipaikoista
on selkeä hyöty.
Aina saat oman penkinsäädön kohdalleen ilman vaivalloista ja aikaa vievää säätämistä.
Pieniä korjaussäätöjä on helppo tehdä,jos tarvitsee muuttaa asentoa.
En ole kokenut turhaksi varusteeksi.
Rajoittaa tietysti muiden lisävarusteiden valintaa.

Sotkamees

Sotkat:
Octavia 1.8t kombi 2003, Octavia II 2.0 Tdi kombi 2005, Superb II 1.8tsi dsg 2009, Superb II 2.0 tsi dsg kombi 2011 ja Octavia III kombi 1.4 tsi dsg 2014 alla ny

mkleemol

Nolottaa myöntää, mutta en keksinyt miten muistipenkkien asetukset sidotaan avaimiin. Miten se tehdään?
Käytössä KESSY. Mielestäni manuaalin kävin läpi ja kokeilin perheen toisen kulkineen, Superb II:n ohjeilla (jotka siinä toimivat)
1. virrat päällä penkin asennon tall. johonkin muistipaikkaan
2. heti virrat pois
3. heti kuskin ovi auki
4. heti painetaan avaimenperästä ovet auki nappia
Pitäisi kuulua (siis Superbissa) merkkiääni. Tämä ei toimi Ocussa. Ohjeissa luki jotain, että automaattisesti muistaa mikä asetus oli penkissä ja sitoo sen avaimeen, jota käytettiin. Eipä toiminut niinkään.

Kertokaa nyt sellaiset KESSY & muistipenkit for dummies ohjeet :)

TTO

Lainaus käyttäjältä: mkleemol - 02.10.16 - klo:18:12
Nolottaa myöntää, mutta en keksinyt miten muistipenkkien asetukset sidotaan avaimiin. Miten se tehdään?
Käytössä KESSY. Mielestäni manuaalin kävin läpi ja kokeilin perheen toisen kulkineen, Superb II:n ohjeilla (jotka siinä toimivat)
1. virrat päällä penkin asennon tall. johonkin muistipaikkaan
2. heti virrat pois
3. heti kuskin ovi auki
4. heti painetaan avaimenperästä ovet auki nappia
Pitäisi kuulua (siis Superbissa) merkkiääni. Tämä ei toimi Ocussa. Ohjeissa luki jotain, että automaattisesti muistaa mikä asetus oli penkissä ja sitoo sen avaimeen, jota käytettiin. Eipä toiminut niinkään.

Kertokaa nyt sellaiset KESSY & muistipenkit for dummies ohjeet :)

Ehkä vähän hölmö kysymys, mutta oletko koittanut toimia Ocun manuaalin mukaan? Itsellä ainakin on toiminut sen mukaan ongelmitta. Peilin peruutusasennon tallennuksessa oli jonkinlaisia hankaluuksia, mutta penkin kanssa ei.

Jyri

Eikös ne penkkien asennot tallennu automaattisesti aivamen profiiliin, kunhan vain olet tallentanut penkin asennon. Veikkaisin että kun virrat päällä oikeilla avaimilla, penkit säädöt kohdallaan, niin pitkä painallus penkin muistipaikka näppäimistä, ainakin Vanhassa Superbissa toimi noin.

mkleemol

Olen nyt kokeillut pariin kertaan viimeisen päälle manuaalin mukaisesti saada avaimen paritettua muistipenkin säätöihin siten, että oven avatessa penkki ja peilit menisivät automaattisesti oikeaan asentoon. En ole onnistunut. Voisiko joku teistä Octavia III + muistipenkki + KESSY yhdistelmän omaavista auttaa.

Olen siis tallettanut penkin asetukset, poistunut autosta ja tullut jonkun ajan kuluttus toisilla avaimilla. Tehnyt toiseen muistipaikkaan vastaavat temput ja poistunut autosta. Tämän jälkeen olen palannut autolle niillä ensimmäisillä avaimilla. Auton oven avaamisen jälkeen pitää itse painaa penkin napista, jotta lähtee kulkeutumaan omalle paikalleen.

Jos olet onnistunut avainten parittamisessa muistipaikkaan, olisiko mahdollista, että kirjaisit vaiheet ylös ja kirjoittaisit tänne?

ps. Myöskään Superb II ohjeet eivät toimi Ocu III:ssa. Sellainen on toisena autona ja siinä tämä toimii.

jukra

Onhan sulla auton asetuksista aktivoituna penkin säätöjen tallennus avaimeen? Sielä pitää olla täppä aktiivisena.

Ei minulla ainakaan ole ollut tallennus ongelmia MY17 mallisen RS:n kanssa, kunhan huomasi laittaa asetuksiin ruksin :)

enkero

Lainaus käyttäjältä: jukra - 15.10.16 - klo:22:40
Onhan sulla auton asetuksista aktivoituna penkin säätöjen tallennus avaimeen? Sielä pitää olla täppä aktiivisena.

Ei minulla ainakaan ole ollut tallennus ongelmia MY17 mallisen RS:n kanssa, kunhan huomasi laittaa asetuksiin ruksin :)

Luulen että juuri tuossa on se ongelman ydin, elin eli auton valikosta istuinten säädön jne. kohdalta pitää ruksia tuo säätö.

Toisinaan tuokin sekoilee vaimon ja mun avaimen välillä, mutta nyttemmin on toiminut kuin ajatus.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

VHi

Osaako kukaan palstalaisista sanoa onko sähköpenkin asentaminen jälkikäteen mahdollista? Omassa autossa tuo puuttuu, mutta vastaavia sähköpenkkejä saisi purkuosana mm. Ruotsista.

Onkohan asennus ihan bolt-on, vai onko johtosarjat ihan eri ja vaatiiko ohjelmointia?

Jultsu

Tottakai kaikki on mahdollista. Yleensä vain tämän konsernin vehkeissä ei ole vedetty ainuttakaan ylimääräistä johtoa, joten joutunet vetämään maton alta penkille ainakin käyttöjännitteen, maan ja can-väyläjohdot, ja kertomaan väyläohjaimelle että väylältä löytyy nyt uusi ohjainlaite, ja mahdollisesti koodaamaan keskusmukavuuspurkille myös saman tiedon jne jne.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Tommix

Itse olisin sähköpenkkioption omaan tdi rs (my2017) halunnut, mutta option mukana olisi tullut nahkapenkit. Jäi optio silloin ruksaamatta. Vieläkö tilanne on rs:n kanssa sama? Ja penkit lienee samat oli sitten sähkö- tai manuaalimalli?
T: itse 187 cm ja vaimo 160 cm... ;)
Käyttis: G31 530eX
ex Octavia III:t: RS 245 LB TSI DSG Corrida Red 2020, RS LB 2.0 TDI DSG 4x4 Candy White 2017, 1.8 TSI LB Elegance DSG Candy White 2015
Harrasteena ///M4

scoutti3

Mulla sähköpenkki on tehnyt kolmesti tiltin reiluun kahteen vuoteen, nyt viimeksi huollossa sanoivat, että oli tullut uusi ohjelmapenkille, jossa nämä temppuilut korjattu. Eli hävitti kaikki muistit, eikä voinut tallentaa muistiin mitään.
Octavia III Scout 2.0 Tdi 184 DSG my16
Ex-Volvo XC60 Summun autom. D5 AWD -11
Ex-Octavia II Scout 2.0 Tdi 140 man. facelift -11

Valle

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 11.02.18 - klo:08:26
Tottakai kaikki on mahdollista. Yleensä vain tämän konsernin vehkeissä ei ole vedetty ainuttakaan ylimääräistä johtoa, joten joutunet vetämään maton alta penkille ainakin käyttöjännitteen, maan ja can-väyläjohdot, ja kertomaan väyläohjaimelle että väylältä löytyy nyt uusi ohjainlaite, ja mahdollisesti koodaamaan keskusmukavuuspurkille myös saman tiedon jne jne.

Joutuuko tuota johtoa vetämään pitkän pätkän? onkohan toisessa päässä sirosti liitin vai pitääkö ottaa kolvi tai rosvoliittimet käteen?

Skodaa ei vielä ole, mutta käsiin saattaa päätyä -14 vuoden ocu, mistä pari tärkeää lisävarustetta kuitenkin puuttuu.

Olen tässä pari iltaa yrittänyt etsiä ohjeita muistijakkaroiden asentamiseen ja Bolero radion päivitykseen, mutta taitaa olla hakusanat ja skodan termit vielä hukassa.

Jultsu

Tän konsernin autoissa ei ole ylimääräisiä vapaita liittimiäkään, joudut ryöstämään väylän jostain (katso että otat oikean väylän, niitä kun on kolme tai neljä erilaista käytössä autossa) ja sähkön saanee siististi ratin alta 30-terminaalista rengasliittimellä ja sulakkeella. Tosin en tiedä mitä kaikkea muuta tolle penkin ohjainmoduulille pitää tuoda. Kolvin voit pitää visusti jemmassa siellä työpöydän laatikossa, juotetut liitokset ei kestä autossa tärinän ja lämpövaihteluiden vuoksi. Puristusliitos on ainoa oikea tapa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy