Kaasujousien asennus konepellin pidikkeiksi

Aloittaja d74394, 23.12.13 - klo:18:11

« edellinen - seuraava »

Pumpeli

Itse aloin myös noita superskodan pumppuja asenteleen,mutta on näköjään noi vanhat pultit mitkä pitää vaihtaa,niin se ylempi mikä on itse konepellissä on torx kannalla ja isolla sellaisella,itseltä ei sellaista löytynyt,joten mikä sen avaimen koko täytyy olla,niin tietää alkaa metsästämään oikeaa..

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 24.05.15 - klo:12:01
Itse aloin myös noita superskodan pumppuja asenteleen,mutta on näköjään noi vanhat pultit mitkä pitää vaihtaa,niin se ylempi mikä on itse konepellissä on torx kannalla ja isolla sellaisella,itseltä ei sellaista löytynyt,joten mikä sen avaimen koko täytyy olla,niin tietää alkaa metsästämään oikeaa..
Ensinnäkin pultti ="isokokoinen". Ruuvi on se oikea nimike. Osta sopiva avainsarja ( niitä torxeja ) - tai useampikin, jos aiot tehdä itse asennuksen.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 24.05.15 - klo:12:01

Eli kun tarkemmin luki noi alkusivun viestit,niin sieltähän löytyi,että pultit saa myös auki 8mm kuusiokoloavaimella ja sillä lähtikin nätisti..

JeanC

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 24.05.15 - klo:12:13
Ensinnäkin pultti ="isokokoinen". Ruuvi on se oikea nimike. Osta sopiva avainsarja ( niitä torxeja ) - tai useampikin, jos aiot tehdä itse asennuksen.
Eiköhän sielä oikeasti ole pultti, joka ainaki  suomen puhekielessä on tasapäinen kierteillä varustettu kiinnitysväline.  :P

Sniiki

Olipa melkosta kuraa nuo Superskodan pumppujen mukana tulleet ruuvit, tai koko setti toimivuudeltaan.
Ajattelin tehdä vimpan päälle hienosti ja maalasin prikat ja ruuvit korin värillä. Paikkamaalasin myös orkkisruuvien alta paljastuneen pellin/pohjamaalin (tuntui aika hasardilta jättää paljaaksi). Kotelosuojaa vielä ruuvin koloon koska arvasin ettei Superskodan ruuvit kuitenkaa oo priimaa ruosteenkestoltaan.

Sitten ruuvit autoon ja pumput paikalleen. Jes, kerranki tuli ostettua toimiva setti! Mut mitä ***tua nuo pumpun yläpääthän vastaa hankaa tohon konepellin saranaosaan vaikka välissä on paksu prikka?? No ei siinä, laitetaan toinenki prikka ku sattu oleen varalta maalattunaki valmiiks (koska varaudun aina kaikkeen, myös asennuksen aikaiseen ydinkatastrofiin). Takaraivossa tykytti briskodalta luetut kommentit toimitettujen pulttien lyhyydestä. No koitetaan kii *naps* jaa eiku otetaanki pois. Pultin eka jenka paukahti jo irti. Ei hjuva mutta njormal. Pois vaan koko setti ja takaisin tunnelmallisen tukivarren käyttön toistaiseksi.

Ei siis ota pultti kiinni kahdella prikalla kuin ehkä kolmelle jengalle. Yhdelläkään prikalla ei siis kovinkaan hyvin. Enpä oikein voi suositella noita käytettäväksi. Vaikka purisi kiinni niin aika häiveröisesti on tappi jengalla kun miettii millainen vääntövoima siihen kohdistuu tuosta jousesta. Täytyy ettiä jostain pidemmät pallopultit - olisko kellää vinkata mistä löytyis? Varmaan sen 20mm pitkät saisi vähintään olla. Pallohan on 10mm halkaisijalla noihin Superskeidan jousiin ja konepellin päähän pitää olla M8 jenka.

Onneks pudotin irrottaes viä räikän hylsynki lokarin sisään ni sai senki onkia sieltä. Tulipa samalla mitattua miten pitkät rengaspultit tonne maksimissaan mahtuu.

b1mpo

Tuli vaan mieleen et oisko pumput voinu mahtumisen vuoksi asentaa toisin päin?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Sniiki

Haraa se toinenki pää tohon peltiin ja jostain syystä ohje on asentaa ne näin päin. En tiä onko sillä sinänsä seksuaalista merkitystä pumppujen toimintaan.
Ei joka tapauksessa auta tohon toimitettujen ruuvien lyhyyteen.

Sniiki

No onpa taas kiven alla löytää netistä sopivaa kuulapulttia. SGS:ltä löytyy briteistä mutta toimituskulut kahdesta ruuvista aika kovat 10 puntaa.
Suomesta en löytänyt kuin täältä: http://www.valeryd.fi/visainfo.asp?artikelnr=6890002

Linkki muihin vaihtoehtoihin jos joku hakee:
http://www.valeryd.fi/search_art_resultlist.asp?txtVald2=1&txtRegnr=&txtBromsId=&txtBenamning=&txtArtikelnr=689&x=0&y=0

Jälleenmyyjänä näytti olevan ainakin Fixus.

GKTVW

Laita M8 jatkomutteri tai korkea mutteri sopivan mittaisella kierretangon pätkällä ensin luukkuun kiinni ja kierrä siihen tuo alkuperäinen palloruuvi. (valitse kierretangon pituus siten, että esim. puolet jää vielä mutterin kierteestä tyhjäksi) Mutterin pituudella voit säätää kuinka etäs tuo kaasusyltty jää tuosta kiinnikkeestä. (kierrehän on ilm. M8)
Vai tuleeko liikaa vääntöä, kun etäisyys kasvaa kiinnityskohdasta?
http://tuotteet.etra.fi/fi/g20804295/jatkomutterit-din-6334-6-st

Sniiki

Tulee luultavasti liikaa vääntöä koska konepellin kierteet alkaa vasta aika syvältä muutenkin. Lisäks jatkomutteri tois niin paljo sitä ulos ettei kaasujousi luultavasti enää mahtuisi tonne pellin ollessa alhaalla. Metsästän parempilaatuiset & pidemmät kuulapultit.

repomies

DIYmies hitsaisi jatkon kiinni. Sitä itte yrittäisin jos halvalla pitäisi päästä, vähän rälläkällä saumaa siistien.

Sniiki

Petunet

Itse ratkaisin ongelman hiomalla yläpään muoviosasta hieman pois.

Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Sniiki

Tuumin kanssa josko siinä olis varaa vähän dremelöidä. Kuvassa näyttää tummalta toi sun kuulapultti - onko se Superskodan setistä vai muualta ja jos muualta niin mistä?

Petunet

Ihan Superskodan setti, kirkkaat nuo oli mutta vedin paukkupullolla mustaa.
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

darthjysky

Piti ihan käydä kurkkaamassa että onko noiden tappien pituudessa jotain ongelmaa. Näyttää olevan just optimaalinen. Jousen ja konepellin kiinityksen väliin jää pieni rako, ei ota kiinni missään vaiheessa. Liekkö sitten kiinitys tai superskodan nippelit muuttuneet vuodesta 2013
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Sniiki

Ei oo muuttunu kumpikaa. Ruuvit on ollu kuraa aina ja sarana samanlainen. Tuskin osa kiinnittää mitää huomioo a) siihen että se kaasujousi hinkkaa saranaan b) siihen että toimitetut ruuvit ottaa vain nimellisesti kiinni.
Aiheesta keskustelua vuodelta 2014:
http://www.briskoda.net/forums/topic/311228-superskoda-hood-power-damper/

Ei se mullakaan toiselta puolelta hinkannu. Jäi ehkä 0,1mm rako. Ruuvit vaan tehdään käsityönä "vähän sinne päin" niin eroja on aika paljon.

darthjysky

If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

Sniiki

Valerydin tuotteita ei ollukaan kaikkia tukkurilla varastossa enkä jaksanut kuukausikaupalla odotella. Tilasin fleabaystä 25mm pultit, löytyy esim. "ball stud" hakusanoilla. Mahtuu juuri ja juuri ilman prikkaakin pohjaamatta ja prikan kanssa ei ainakaan ole hätää. 25,2mm oli tilaa tuolla. Alla kuva alkuperäisestä, superskodan ja 25mm pultista.
Tolla pultilla mahtuu hyvin yhdellä prikalla ilman kaasujousen kairaamista.

Petunet

Itsekin tein viimeistellymmän näköiset, väriä päälle:

Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 04.12.16 - klo:20:06
Itsekin tein viimeistellymmän näköiset, väriä päälle:

Katoitko montako kierrosta konepellin pultti ottaa sulla kiinni? En tiä onko vuosimalleissa eroa (tuskin) mutta ei montaa kierrosta pure itellä tuo lyhyt Superskodan versio.
Kirpputorin itemi 112180735777.

Petunet

En katsonut, laitoin momenttiin 20Nm.
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

seatts

Hyvin ne Superskodan osat kestää, mulla ollut kohta kolme vuotta paikoillaan ja ei ongelmia.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: seatts - 06.12.16 - klo:08:35
Hyvin ne Superskodan osat kestää, mulla ollut kohta kolme vuotta paikoillaan ja ei ongelmia.
Voi olla joissain tapauksis. Briskodan keskustelujen perusteella ne ruuvit on mitä sattuu pituuksiltaan, eli vaihtelee. Mulla ei kestäny, edes kevyttä kiristystä.

tsi1490

Alapäähän lokasuojan kiinnitykseen tulee siis 6 mm ja yläpäähän saranaan 8 mm kuulapultti? Mutta kuinka pitkiä kaasujouset ovat? Superskodan videossa kiinnitti heti huomiota se, että pultin kierreosa on liian lyhyt ja siksi ajattelin koota paketin itse.

Antza

Lainaus käyttäjältä: Sniiki - 06.12.16 - klo:12:48
Mulla ei kestäny, edes kevyttä kiristystä.
Sama vika, toisella puolella saranaan tuleva pultti korkkasi asennusvaiheessa. Prikan pois jättämällä sen sai juuri ja juuri pysymään mutta eipä se näytä siinä käytännössä paikallaan pysyvän. Reklamoin asian SuperSkodalle mutta en saanut vastausta. Tilasin juuri eBaysta uudet pultit niin saan asian pois päiväjärjestyksestä.
Skoda

Peke

Mistäs paremmat pultit, jos tuon pumppusetin tilaa eikä ruuvit natsaa? Mieluiten linkkiä mistä ootte ostanu, niin sais varmemman lopputuloksen. :)
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

Sniiki

ebay haku "2x 10mm BALL STUD BOLT M8 x25mm LONG gas struts ball"
http://www.ebay.com/itm/112180735777

Iero

Ostin Tallinnasta Pärnuntien varrella olevasta kauppakeskuksen tekniikkakaupasta kaasujousen ja nupit. Kierrettä riitti vaikka pässille syöttää ja hyvin on toiminut. Maksoi muistaakseni noin 13 euroa koko setti.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Inferno

Tänne tuli viikonloppuna asennettua tuo superskodan Hood damper set. Pallopultit olivat hyvät ja prikankin kanssa riitti reilusti kierrettä kiristää. Liekö tuolla otettu jo vähän palautteesta oppia sit. Mutta prikkoja sarjan mukana ei vieläkään tule, joten ne pitää löytyä tallista sitten. Kaikin puolin 4,5/5 kampe kuitenkin.
-14 Octavia 2,0tdi Elegance

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy