Digijärjestelmäkameroista keskustelua

Aloittaja Bisti, 24.04.10 - klo:18:27

« edellinen - seuraava »

Pekka T

Meinasin juuri ehdottaa käytöohjeen lataamista Nikon.fi sivulta, Markku J ehti ensin.  :)

Top Shotista minäkin tämän kamerani vaihdoin, kylläkin kovan tinkimisen jälkeen. Seuraavana päivänä ostin sieltä vielä etsimen ja Panasonicin 20 mm pannukakun, tämä ostos oli ainoastaan 40 â,¬ kalliimpi kuin ulkomailta ostettaessa, takuut ainakin pelaa. Viimeksi ostamani 100-300 mm telezoomin sitten kylläkin ebaysta, hintaeroa oli n. 200 â,¬ verran (450 â,¬/650 â,¬).
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Male80

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 24.09.11 - klo:13:01
Itse olen toistaiseksi ollut valmis maksamaan palvelusta hieman TopShotille. Hyvää palvelua tarjolla, ja myös vaihtokauppa ja myyntitili vanhoille laitteille toimii heillä.

Takuu asioissa ohjaavat suoraan Jas Tekniikkaan ja sinnehän sitä kiikutetaan kaikki muualtakin Euroopasta tilatut vehkeet. Eli siinä mielessä aivan sama ostaako suomesta vai tilaako esim. Hollannista, takuuasiat hoituu kyllä Suomessa.

Itse kun käytän Pentaxia, niin nuo hinnat vaan tuppaavat olemaan kaikkialla Euroopassa lähes samat ja siksi olen pysytellyt Top Shotissa. USA:sta tilaamalla saa sitten halvemmalla, mutta takuu asioissa on sitten lähetettävät vehkeet rapakon taakse.
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

Erkka

Tuli sitten peruttua D7000 runko Superkuvasta toimitusvaikeuksien vuoksi ja uusi tilaus sisään Top Shopista. Laittavat tänään D7000 tulemaan, joka on viimeistään keskiviikkona kotiovelle toimitettuna.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 07.09.11 - klo:18:20
Päivitystä kamerasettiin.

Nikon D3100
Nikon AF-S DX 35/1.8g
Nikon AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED II
Nikon AF-S DX ED55-200/4-5.6G BK
Nikon AF-S 105mm Micro Nikkor 1:2.8G ED

Nikon salama SB-400
Metz Rengassalama mecablitz 15 MS-1 digital (makrokuvaukseen)

VANGUARD "Alta Pro 263 AGH kamerajalusta + GH-100 pistooli kuulapää

Lowepro - Nova 180 AW kameralaukku

-------------------------------------

On sitten maan mainio linssi tämä Nikon AF-S 105mm Micro Nikkor 1:2.8G ED. Tarkentaa erittäin nopeasti ja piirtää loistokuvia. Jossain vaiheessa laitan muutaman makrokuvan näytille, kunhan tulee sopivasti aikaa lähteä luontoon kuvailemaan. Muutama harjoituskuva tullut otettua sieltä täältä koemielessä. ;)

Alkoi sitten kovasti himottaa tuo 105 f2.8 linsisi  ::) Katselin ensin käytettynä, mutta Turussa pyytävät käytetystä 749 Euroa kun nettikaupasta löytyisi uusi 799.

Sitä piti vaan kysäisemän, että kun tuo linssi on lähtökohtaisesti FX-kennoisille rungoille suunniteltu niin millaisia kokemuksia teillä on sen käytöstä DX-runkojen kanssa.

Ja edelleen, sattuisikos jollakulla olemaan kokemusta siitä vanhemmasta Nikkorin 105 mm f2.8 putkesta (suodatienkierre 52 mm vs. tämän uuden 62 mm)? Sellainen kun olisi nyt käytettynä tyrkyllä...

Markku J

Jos linssi on FX -rungolle suunniteltu (isolle kennolle), niin uskon, että DX:llä se ei ainakaan huonommin toimi. FX se haasteet asettaa. Minulla on tuo uusi 105 mm VR macro. Sen testeissä on havaittu, että VR ei lähietäisyyksillä enää juurikaan vaikuta. Joten tuon ominaisuuden suhteen miettien vanhempikin lasi voi olla hyvä ostos. Veikkaan, että se vaatii tarkennusmoottorin runkoon, eikä toimi autofocuksella uusissa, kevyissä rungoissa, joissa ei ole enää tarkennusmoottoria rungossa (kuten D40, D3100, D5100)

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 26.09.11 - klo:20:50
Jos linssi on FX -rungolle suunniteltu (isolle kennolle), niin uskon, että DX:llä se ei ainakaan huonommin toimi. FX se haasteet asettaa. Minulla on tuo uusi 105 mm VR macro. Sen testeissä on havaittu, että VR ei lähietäisyyksillä enää juurikaan vaikuta. Joten tuon ominaisuuden suhteen miettien vanhempikin lasi voi olla hyvä ostos. Veikkaan, että se vaatii tarkennusmoottorin runkoon, eikä toimi autofocuksella uusissa, kevyissä rungoissa, joissa ei ole enää tarkennusmoottoria rungossa (kuten D40, D3100, D5100)

Kiitos kommenteista, Markku. Lähinnä tuossa FX-lasissa askarrutti se, että kasvaako polttoväli DX-rungolla jo liian pitkäksi (esitteessä oli mainittu 105 mm ==> 157,5 mm). Vanhempi lasi tosiaan vaatii rungossa olevan tarkennusmoottorin, mutta kyllä se tuosta omasta D300:sta löytyy. Ken Rockwell on kehunut näitä molempia, mutta uuden osalta totesi, että se pesee vanhan mennen tullen. Tuo sähköinen tarkennus on tn. paljon nopeampi ja hiljaisempi. Mutta, jos kuvailee paikallaan pysyviä kukkasia ja menninkäisiä, niin ehkäpä vanhakin riittäisi. Pitääpä käydä huomenna tutustumassa molempiin!

Markku J

Makron kanssa lisäetäisyys kohteeseen on yleensä eduksi valon jakautuman kannalta (ei varjoja kalustosta tai kuvaajasta), ja myös siksi, että arat kohteet eivät lähde niin helposti karkuun (perhoset yms). Eli DX:llä tuo 105 mm tuo mukavasti lisää etäisyyttä kohteen ja linssin väliin. Samalla käsivaralta kuvattaessa haasteet kasvaa tärinän suhteen. Mutta toimii varmasti oikein hyvin D300:n parina, jos saat sen kohtuulliseen hintaan.

Erkka

Uskomattoman nopea toimitus Top Shopista. Eilen tein tilauksen netissä ja nyt on Nikon D7000 kädessä hypisteltävänä täällä Pieksämäellä. On aikaa tutustua laitteeseen, kun olen syyslomalla tämän viikon. Jatkuu... ;)

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 27.09.11 - klo:13:18
Uskomattoman nopea toimitus Top Shopista. Eilen tein tilauksen netissä ja nyt on Nikon D7000 kädessä hypisteltävänä täällä Pieksämäellä. On aikaa tutustua laitteeseen, kun olen syyslomalla tämän viikon. Jatkuu... ;)

Ã,,lä tiputa sitä  ;D. Onnea uuden kameran johdosta. Hieno tunne avata se laatikosta ja naittaa objektiivin kanssa yhteen. Voittaa melkein seksin  ::).

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 26.09.11 - klo:21:09
Makron kanssa lisäetäisyys kohteeseen on yleensä eduksi valon jakautuman kannalta (ei varjoja kalustosta tai kuvaajasta), ja myös siksi, että arat kohteet eivät lähde niin helposti karkuun (perhoset yms). Eli DX:llä tuo 105 mm tuo mukavasti lisää etäisyyttä kohteen ja linssin väliin. Samalla käsivaralta kuvattaessa haasteet kasvaa tärinän suhteen. Mutta toimii varmasti oikein hyvin D300:n parina, jos saat sen kohtuulliseen hintaan.

Noniin, Rajalasta tarttui matkaan käytetty mutta siisti kappale tuosta uudemmasta 105/f2.8:sta. Aika massiivinen kapistus ja reippaasti suurempi kuin vanhempi malli, jota myöskin kokeilin. Nyt siis testailemaan! Täytyy vaan visusti pitää tuo piilossa muutaman kuukauden ettei vaimo pääse napisemaan rahan tuhlauksesta  8)

Markku J

Hyvä valinta, 4wd....

Ja Erkalle onnittelut uudesta kamerasta !

Erkka

Nikon D7000 hyväksytyt muistikortit ohjekirjassa:

Elokuvien tallentamista varten suositellaan 6 luokan tai nopeampia kirjoirusnopeuksia käyttäviä kortteja. Kirjoitusnopeudeltaan hitaampia kortteja käytettäessä tallennus voi päättyä odottamattomasti.

Seuraavat SD-muistikortit on testattu ja hyväksytty käytettäviksi D7000 kamerassa:

SanDisk, Toshiba, Panasonic, Lexar Media, Platinum II, Professional. Nopeuksia/Gt en em. listaan laittanut.

Minkälaista korttia olette käyttäneet omissa kameroissanne ja mitä korttia suosittelette D7000 kameraan?

Itsellä käytössä D3100 kamerasta siirretty Kingston SDHC 4GB luokka 4. Taitaa käydä ahtaaksi tuo kortti, ainakin elokuvia tallennettaessa?

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 29.09.11 - klo:10:40
Minkälaista korttia olette käyttäneet omissa kameroissanne ja mitä korttia suosittelette D7000 kameraan?

Itsellä varsinaisina kortteina käytössä 2 x SanDisk 16GB SDHC Extreme, hyvin on pelittänyt. Kaikki muutkin mitä olen käyttänyt ovat olleet class 10 -luokan kortteja, ei ongelmia niissäkään, videota en tosin kuvaa ;)

Erkka

Tulipa tilattua useissa eri lähteissä kehuttu muistikortti SanDisk Extreme PRO SDHC 8gb 45MB/s. Edullisimmillaan netistä em. kortti löytyi 29 eurolla.

Erkka

Onko tietoa, mistä valikosta löytyy D3100 ja D7000 kameroista sulkimen käyttökerrat?

re2

^ Mahtaakohan niitä edes valikoista löytää? Itse olen siinä käsityksessä, että suljinlaskurin lukemat täytyy tarkistaa erillisellä PC-softalla.

Yhden huhun mukaan ko. tieto olisi piilotettu myös kuvien EXIF-tietoihin. Itse en tosin sitä sieltä onnistunut löytämään.

Markku J

Ainakin D700:n ja D7000:n sulkimen lukemat saa näkyviin netistä ilmaiseksi ladattavalla Opanda Exif -softalla. Opanda auki ja sitten "Open" -napin painallus Opandan valikosta, ja sitten valitaan tuore (uusin) kameralla otettu kuvatiedosto auki Opandaan. Opanda näyttää paljon tietoa, ja rivillä: "Total number of S.." on sulkimen lukema. Minun omalla D7000:lla ottamani eka kuva oli sulkimen lukemalla 2. Eli yksi testiräpsy on otettu tehtaalla tai liikkeessä.

http://www.opanda.com/en/iexif/download.htm

re2

^Kumma juttu. Itse juuri hetki sitten latasin kyseisen softan ja yritin kyseistä riviä sieltä löytää, mutta eipä näytä löytyvän. Oma runkoni on D300s.

Markku J

Minulla se toimii Opanda IExif 2.3:lla. Sen tietokentistä tuo shutter count on 10. rivi alhaaltapäin.

Toinen lataamani sovellus Opanda PowerExif ei tuota tietoa näytä.

re2

^ No löytyihän tuo tieto lopulta. Softa oli kyllä juurikin sama versionumeroa myöten, mutta nähtävästi syy olikin niissä kuvissa itsessään, joista tietoa yritin lukea. Kuvaan pääasiassa vain RAW:ta ja kaikki JPG:t, joita testattavaksi sattui olivat käyneet fotarissa erinäisten prosessien läpi. Tuossa yhteydessä näköjään osa EXIF-tiedoista putoaa pois, mm. juurikin tuo "Total Number of Shutter Releases for Camera". Kun IExifille tarjoaa suoraan kameran tuottaman "jiipegin" niin tiedot siis löytyvät.

Liekö Canoneissa sama juttu?

Markku J

Ainakaan minun ex-Canonin (550D) kuvista ei löydy Opandan avulla sulkimen käyttötietoa. Lieneekö sitten muita exif -ohjelmia, joilla luku onnistuisi Canonista ?

Mikko

Canoneista ei tuota tietoa käsittääkseni ihan noin helposti irti saa, joistain malleista ei ollenkaan. 40D:lle löysin aikoinaan tämän, mutta en ole tullut kokeilleeksi, että toimiiko.

Jyri

Flickr osaa myös näyttää tuon sulkimen lukeman.

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 02.10.11 - klo:12:41
Flickr osaa myös näyttää tuon sulkimen lukeman.

Jotenkin minulle on vain jäänyt käsitys, että tuo ei Canonien kohdalla aina pidä paikkaansa. Canonin kamerat ei suoraan tallenna EXIF-tietoihin tietoa sulkimen käytöstä vaan tuo lasketaan jostain. Varman tiedon saanee vaan huollosta, jossa pystyvät lukemaan tiedon suoraan kamerasta.

Erkka

Olen ohjelmoinut rengassalaman Metz 15 MS-1 (johdoton malli) D7000 kameraan yhdysrak. salaman tilassa. Rengassalama toimii, niin kuin pitääkin manuaaliasetuksilla kuvatessa, mutta ei automaatti eikä scene asetuksilla. Automaatti- sekä scene asetuksiin kun menee ohjelmoimaan, on yhdysrak. salaman tila valikko harmaana, eikä valikkoon pääse. Tulee ilmoitus OK painiketta painettaessa: Tämä asetus ei ole valittavissa nykyisillä asetuksilla.

Olen valinnut alunperin yhdysrak. salaman tila valikossa CMD ohjaustilan rengassalaman ohjausta varten ja näin lisäsalama toimii vain manuaalitilassa.

Mikähän mättää? Pitäisihän rengassalamaa päästä käyttämään esim. makrotilassa!

Nyt olisi apu paikallaan, kiitos.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Erkka - 02.10.11 - klo:16:03
Mikähän mättää? Pitäisihän rengassalamaa päästä käyttämään esim. makrotilassa!
Erkka, nyt unohdat ne automaattitilat ja opettelet elämään A, S ja M moodeilla ja tallennat haluamasi setit U1 ja U2 paikkoihin, ainut tapa olla varma mitä kamera tekee.

Nuo U1 ja U2 tilat ovat muuten aivan loistavia, kun tallentavat ihan kaikki asetukset muistiin. Kun käännät tilanvalintakiekosta jomman kumman, niin ei tarvitse miettiä onko jokin asetus jäänyt väärin tai vahingossa liikkunut. itsellä on tapana aina kun alan kuvaaman niin käyttää tuota tilakytkinta jossakin muussa ja sitten takaisin siinä minkä haluan (U1/U2) niin tietää varmuudella missä asetuksissa kamera on.

Makrokuvauksessa on aukonvalinta käsin ainut mahdollisuus saada aina tilanteeseen sopiva syväterävyysalue, automatiikka ei sitä voi tietää mitenkään mitä sinulla on mielessä (sama pätee kyllä useimpiin muihinkin kuvaustilanteisiin).

Erkka

Jyri, hyvin sanottu. Eikun otan ohjeesta vaarin. ;)

RTWteam

Jep, täälläkin on harjoiteltu jo muutama tuhat kuvaa M asetuksella. Alunperinkin päätin etten automaatti asetukseen koske. :)

Markku J

Automaatti ja scene -asetuksiin ei salaman tilaa voi muuttaa. Eikös tuon Metzin kuuluisi kuitenkin toimia Nikonin ulkoisen salaman tavoin scene -ohjelmissakin TTL -mittauksella ?

Itse olen kuvaillut poikaa portrait -ohjelmalla ja siinähän on salama pakko-ohjatusti päällä. Toimii tosi hyvin ulkoisen SB-700:n kanssa epäsuoralla valaisulla. Minulla on karvalakkiversio epäsuoraan valaisuun, eli täsmäyskenkään tuleva johto, jolla saan salaman irti kamerasta.

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 29.08.11 - klo:21:49
Jep, hyvältä näyttä tuo kuvat.fi. Täytyy kuitenkin vielä tutustua hotmailin antimiin ja gmailin tarjontaan.

kuvat.fi valikoitui omaan käyttööni. Tuli vielä tuo PRO-versio ostettua puoleksi vuodeksi kokeiluun.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy