Digijärjestelmäkameroista keskustelua

Aloittaja Bisti, 24.04.10 - klo:18:27

« edellinen - seuraava »

Erkka

ATM, joko olet saanut netistä tilaamasi Nikon D3100 kit-paketin hypisteltäväksi? Itse ollut todella tyytyväinen ostokseen. Yksinkertainen ohjelmisto käyttää "tumpelosormillakin". ;)
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Günther Wasélin os. Nivea

LainaaTestivoittaja Nikon, D3100 tuplakit 18-55 +55-200mm
Ennakkotilaustuote, joka tulee myyntiin 24.8.2011.
Kävin itsekin moisen tilaamassa. Tulee kun tulee, mutta Kodin1 sivuilla hinta oli 649,-  ::)
Tyttärelle menee ekaksi järkkäriksi. Saatan itsekin hieman sen kanssa kohkailla.

Osaatteko suositella jotain aloittelijan järkkärikirjaa, missä perusasiat käydään läpi (aukko, suljin, valo jne.)
Sent from my Tietokone using Näppäimistö

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Günther Wasélin os. Nivea - 23.08.11 - klo:15:07

Osaatteko suositella jotain aloittelijan järkkärikirjaa, missä perusasiat käydään läpi (aukko, suljin, valo jne.)

Täälläkin otetaan vinkkejä vastaan mielellään. Tilaamani kameran mukana pitäisi tulla Parempia kuvia -valokuvausopas mutta tuskin kovin kummoinen kirja on.

Mikko

Kotoa löytyy yksi loisto-opus, jonka avulla itse opettelin: Bryan Petersonin Valotuksen hallinta - vaativa valokuvaus. Vaikka on käännetty kirja niin siinä on erittäin hyvin selitetty kaikki perusasiat ja vähän vaativammatkin jutut. Saattaa tosin olla jo vähän vanhentunut, kun on muistaakseni alunperin 2000-luvun alkupuolelta. Toinen mitä on kehuttu (mutta en ole itse lukenut) on Michael Freemanin Valo - aika, aukko & herkkyys

re2

^Kun aiheena on valotus, niin tuskinpa se tieto siitä kovin äkisti vanhenee. Digitaalitekniikka itsessään on tietenkin muuttunut kymmenessä vuodessa huimasti, mutta jos järkkärin oma käyttöliittymä on hallussa, niin ihan hyvin voi imeä oppinsa vaikka 80-luvulla kirjoitetusta opuksesta. Paljon vanhemmastakin.

Pertsa

Itselläni opus nimeltä John Hedgecoe - Valokuvaamisen taito. Vaikka kirja on peräisin filmikamerakaudelta niin perusasiathan on samat. Kirjassa on selvietty perusteet erittäin hyvin mielestäni.
Itse asiassa minusta on parempikin että ymmärtää perusteet  filmikameroiden kautta, josta niitä on sitten lähdetty soveltamaan digiaikaan, esim. vaikka ISO-luku on edelleen käytössä vaikka se kuvasi alunperin juuri filmin herkkyyttä.

Erkka

Minä tilasin Suuri digikuvauksen käsikirja. Reima Flyktmanin kirjoittama/ valokuvin kuvittama. Suosittelen tutustumista 291 sivuiseen opukseen (linkki).

ATM

Erkka, Uskoisin että kamera tulee huomenna. Vaikka olisi tullut jo aikaisemmin niin en olisi kuitenkaan ehtinyt tutustua siihen. Menee joka tapauksessa vähintään viikonloppuun ennenkuin Autotalliin saadaan uusia kuvia.  ::)  Mukava kuulla että olet tyytyväinen hankintaasi.

ATM

Tyylikkäät pakkaukset, miellyttävä suojapussi objektiiville, tukeva kantolaukku, hyvä ote kamerasta, laadukkaan oloinen työnjälki komponenteissa. Melkoinen paketti tuolla rahalla. Tässä päällimmäiset tunnelmat.

Erkka

^ Onneksi olkoon! Tiesin, että olet tyytyväinen kokonaispakettiin. Sen verran laadukas satsi tuohon hintaan.

Menin tilaamaan Nikon 105mm f/2.8G AF-S VR Micro Nikkor-objektiivin, kun hulluna olen macrokuvauksiin. Jo -70 luvulla tuli macroilua harrastettua useita vuosia. Alkoi vanha suola janottamaan.

Tänään sain käsiini tilaamani Nikon AF-S NIKKOR 35mm 1:1.8G opjektiivin. Muutama koekuva otettu. On muuten valovoimainen linssi 200 euron hintaan. Suosittelen.

Ai niin, eilen tuli postissa Nikon SB-400 salama.

Laitan tuoteselostuksen sekä kuvia kalustosta, kunhan macrolinssi on hyppysissä.

Markku J

Hyvä valinta, Erkka. Minullakin on tuo 105 mm macro, jossa on VR -vakaaja. Hyvä lasi, vaikka testeissä on todettu, että mitä lähemmäs tarkennetaan, sitä vähemmän sen VR auttaa - kun pitäisi olla toisinpäin. Mutta parempi se on, kuin ilman VR:ää. Sellainenkin minulla aikanaan oli.

Samaten tuo 35 mm f1.8 sopii hyvin DX -koon kennollisiin. Minulla on D700:n peruja 50 mm f1.4, mutta se on DX:ään turhan "pitkä" normaaliobjektiiviksi.

Erkka

Markku J, aika paljon olen viimeaikoina ottanut selvää, lukenut testejä ja raportteja Nikonin linsseistä, jonka seurauksesta päädyin em. Nikon macroon. Mukava kuulla sinultakin, ettei mennyt linssin hankinta "metsään". ;)

Erkka

Onhan tuo varmaan aiemmissa postauksissa tullut ilmi, mutta kysäisenpä silti. Minkälainen kamerasetti sinulla on tällä hetkellä käytössä, Markku?

Markku J

Se on todella hyvä. Suosittelen ostamaan suojafiltterit tai UV -filtterit näihin kalliisiin optiikoihin heti uutena. Minulla on Hoya Digital Protector suojauksena. Se suojaa pehmeää optista lasia olevaa etulinssiä ja kestää puhdistamista. Ehkä olet tämän jo tehnytkin...

Erkka

^ Eipä ole vielä tullut hankittua, mutta tilauslistalla on jo.

ATM

Koekuvaukset suoritettu ja kameran toimintaa testattu. Onhan se laite! Alkaa kuvaaminen olla taas asteen mukavampaa.  :P

Erkka

ATM, salaman hankintaa suosittelen ensimmäiseksi lisävarusteeksi, jotta pääset eroon kiinteän salaman heijastuksista kuvissa. Tuo Nikon SB-400 salama on hyvää peruskamaa. Myyvät sitä 90 euron hintaan (ovh 160 hujakoilla).

ATM

Erkka, meinaan kyllä hankkia tuon SB-400:n. Hitsi, mutta on mun näköinen värkki tämä Nikon! Todella looginen ja namiskat siellä mistä niitä etsii. Näyttö on iso ja hämmästyttävän selkeä. Etsintä käytettäessä se onkin sitten täynnä nenänjälkiä. Mutta TYKKÃ,,Ã,,N!  ;D

Sande

NettiAnttilasta tilasin juuri samaisen Nikon D3100 setin + SB-400 salaman + 16 Gt muistikortin, kun paikallisesta Anttilasta oli tarjouksen kamera päässyt loppumaan. Yhteensä 641,65 â,¬ sis. pk.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Markku J

Erkka:

Minulla on odotteluvaihe menossa. Myin Nikon D700 -rungon ja "vanhan mallisen" 24-120 mm zoomin uutta odotellessa, kun sain hyvän hinnan niistä. Uusi 24-120 mm optiikka tuli jo markkinoille, mutta täyden koon kennon runkoa odottelen. Jäljelle jäi 105 mm VR macro, 50 mm f1.4 ja SB-800 -salama.

Odotteluajan kameraksi ostin vihollisleiristä Canon 550D:n ja 15-85 mm zoomin, 50 mm f1.4:n ja salaman 430 EX II. On hyvä tuntea vihollinen, niin Canon -leiriläisetkin kuuntelevat kommenttejani (töissä on pientä vääntöä tästä työkavereiden kanssa = vannoutuneita Canon -miehiä).

Nikonin 50 mm f1.4 on minun suosikkilasi. Joitain räpsyjä sillä otettuna on täällä:
https://picasaweb.google.com/109412611899969100500/Nikkor50Mm14G

Markku J

Aikas kadehdittavan edullisesti herrat ovat ostelleet hyviä kamerasettejä ! Onnittelut hyvästä valinnasta ! Nikon on minusta käteensopivampi muotoilultaan ja käyttöliittymältään, kuin Canon. Mutta tämä on näitä kuuluisia juttuja, joista on paljon eri mielipiteitä - kuka mihinkin tottuu, haluaa useimmiten jatkaa saman merkin parissa (kuten vaikkapa Nokian puhelinten käyttöliittymään tottuneet).

Teknisesti minun "muovicanoni" 550D on sekin varsin etevä peli, ja oikein suositeltava Canonin näppituntumasta pitävälle.

Pekka T

Markku J, sitten kun ostat sen D800:n, niin siihen sitten putkeksi 24-70/2,8.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Erkka

Wautsi, kun upea setti otoksia Markulta.

Minulla oli jokunen vuosi sitten samanlainen Hondan GoldWing 6-mukinen, kuin kuvissa. Hieno matkapyörä, jolla tuli kierreltyä Eurooppaa ristiin rastiin. Mm. alpitit tuli ylitettyä Italiaan mentäessä ja Cardajärvellä leireiltyä viikon päivät. Oi niitä aikoja.

Markku J

Pekka T:

tuo on harkinnassa, vaikkakin on valitettavan lyhyt "turistilasiksi", jollaista tarvitsen 50 mm f1.4:n rinnalle.

Ajattelin aluksi hankkia toisen näistä:

http://www.topshot.fi/product_info.php?pid=4907&sid=10dfb2aa9f8dfae1fd2dbbca0ff00ff5
http://www.topshot.fi/product_info.php?pid=4905&sid=10dfb2aa9f8dfae1fd2dbbca0ff00ff5

Ken Rockwell piti tuota 28-300 mm lasia järkevämpänä ostoksena:
http://www.kenrockwell.com/nikon/28-300mm.htm

ATM

Tässä on sellainen out-of-the-box kuva. Kokee saaneensa jotain, mutta harvoin tähän hintaan.

Markku J

On siinä paljon hyvää tavaraa tuolla hinnalla. Tuon setin kanssa hoitaa lähes kaikki normaalit kuvaustarpeet. Lisäsalama voi olla tarpeen, ja jos mennään erikoisalueille, kuten Erkan esiin nostama todellinen makrokuvaus, niin sitten pitää kalustoa täydentää. Sehän tässä järkkärimaailmassa onkin se suola, että voi aina suunnitella jotain uutta harrastuksen laajentamisaluetta.

OT: Erkan kommentti Gold Wingistä olikin mielenkiintoinen - avasi uuden sivun hänen henkilöprofiiliinsa minun mielessäni. Joka miehellä ei olekaan ollut tuollaista matkapyörien kunkkua !

Sande

Näyttäisi olevan tavara loppu kun on poistettu NetAnttilan sivuilta. Mulla on ainakin tilausvahvistus mailissa ja tästä aion pitää kiinni  :)
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Erkka

^ On kyllä niin edullinen Nikon paketti, ettei tavara kauan hyllyssä notku. Sana NetAnttilan pimeistä hinnoista on ilmeisesti kiirinyt ja Nikonit viedään käsistä.

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Sande - 25.08.11 - klo:16:53
Näyttäisi olevan tavara loppu kun on poistettu NetAnttilan sivuilta. Mulla on ainakin tilausvahvistus mailissa ja tästä aion pitää kiinni  :)

Täälläkin kovasti odotellaan tavaran saapumista vaikka heti tilausvaiheesta lähtien on ollut tieto toimitusvaikeuksista. Kaiken kukkuraksi tuo Itella alkaa kikkailemaan.  ;)

RTWteam

Wohou. Tänään on saapunut Canon EOS 500d järkkäri kotiin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy