Äänieristäminen, käytännön vinkkejä ja kokemuksia

Aloittaja d74394, 03.11.13 - klo:17:47

« edellinen - seuraava »

enkero

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.06.16 - klo:19:25
Nyt toinenkin auto vaimennettu lattiasta kattoon ja voin sanoa, että on joka sentin arvoinen. Pikkaisen muuttui karvalakki autokin mukavaksi ajella, kun hiljeni. Noh pienenä negatiivisenä voi mainita, että nyt kuuluu vain suhina ikkunantiivisteistä, mutta sen voi korjata laittamalla rammaria vähän isommalle  ;).

Minkävuotinen karvalakki-Octavia oli kyseessä ja mikä on "karvalakki" varustetaso, jos oikeinkrijoitus sallitaan?
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: enkero - 06.06.16 - klo:20:27
Minkävuotinen karvalakki-Octavia oli kyseessä ja mikä on "karvalakki" varustetaso, jos oikeinkrijoitus sallitaan?

Pari esimerkkiä tehdasvaimennuksista ja nyt ei ollut kyse ocusta:



Ja ocusta:




1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: TerhoP - 01.06.16 - klo:22:57
Kannattanee testata joskus kunnon eristystä  ::) Saattaa mielipide muuttua. Vedin tänä aamuna auton konttiin 15kg stp goldia ja spl04 pehmytmattoa, aivan jumalaton ero sisätilan melussa.  Ennen moottoritie nopeuksissa radion äänenvoimakkuus oli asetuksissa 28-30 nyt ollaan asetuksissa 21-23.  En olisi uskonut että muutos on noin iso.

Tässä on ilmeisesti kyse siitä, että kontin pohjan lisäksi myös reunat on käsitelty?

konekek

Itse odottelen vielä ensimmäistä Skodaani (rs tdi combi) ja tällä hetkellä allani bmw 320d. Kauhulla olen lukenut kertomianne äänieristämisjuttuja. Onko tosiaan auto niin äänekäs, että ensi töikseen joutuu äänieristämään, jotta autossa pystyy keskustelemaan tai puhumaan puhelimella? Vai onko tämä enemmänkin hifistelyä..? Mietin vaan, että tuliko sittenkin tehtyä väärä valinta auton hankinnassa..

Jyri

Omalta osalta kyse ainakin oli todellakin hifistelystä, sanan monissa merkityksissä  :o

Sahaaja

Lainaus käyttäjältä: konekek - 07.06.16 - klo:09:15
Itse odottelen vielä ensimmäistä Skodaani (rs tdi combi) ja tällä hetkellä allani bmw 320d. Kauhulla olen lukenut kertomianne äänieristämisjuttuja. Onko tosiaan auto niin äänekäs, että ensi töikseen joutuu äänieristämään, jotta autossa pystyy keskustelemaan tai puhumaan puhelimella? Vai onko tämä enemmänkin hifistelyä..? Mietin vaan, että tuliko sittenkin tehtyä väärä valinta auton hankinnassa..
Ainakaan edessä melu ei häiritse minua, takapenkillä on ilmeisesti meluisampaa.

Kerro toki sitten kun auton saat kuinka melumaailma eroaa bmw 320d vs skoda combi. Desibelien ilmoittaminen näissä asioissa kun on vähän niin ja näin.

teräksenharmaa

Ei Ocu RS mikään aivan toivoton tapaus ole melun suhteen. Kyllä siellä keskustelee niin takapenkkiläisille kuin puhelimeenkin ja auton oma HF-toimii hienosti. Samalla on kuitenkin todettava, että kyllä sitä melua vähemmänkin saisi olla. Puhutaan kuitenkin varsin perustason perheautosta, jossa sattuu olemaan melua lisäävä tiukahko alusta ja matalat renkaat. Paremminkin asiat voisi olla ja itselleni melu ja jousitusmukavuus olivat suurimmat syyt, joiden vuoksi seuraavan auton tilaus osui kokonaan eri malliin.

Hannes

Meiltä löytyy molemmat autot pihasta ja kyllähän BMW on hitusen hiljaisempi. Octavia on hiljainen hyväkuntoisella tiellä, jopa erittäin hiljainen, karhealla tiellä ero on niin totaalinen että se ärsyttää ja tuo on se occun akileen kantapää eli ero on niin suuri että on helppo vertailla millasen auton haluaisi olla. Tuon joutuu kokea joka reissulla joten varmaan niin moni ryhtyy äänenvaimennus hommiin.

Rengas rohina se on ja vielä vaikka sekään ei ole lähellekkään niin paha kuin edellis mallissa niin se on kumminkin ärsyttävällä taajuudella..
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 07.06.16 - klo:11:19
Ei Ocu RS mikään aivan toivoton tapaus ole melun suhteen. Kyllä siellä keskustelee niin takapenkkiläisille kuin puhelimeenkin ja auton oma HF-toimii hienosti. Samalla on kuitenkin todettava, että kyllä sitä melua vähemmänkin saisi olla. Puhutaan kuitenkin varsin perustason perheautosta, jossa sattuu olemaan melua lisäävä tiukahko alusta ja matalat renkaat. Paremminkin asiat voisi olla ja itselleni melu ja jousitusmukavuus olivat suurimmat syyt, joiden vuoksi seuraavan auton tilaus osui kokonaan eri malliin.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 07.06.16 - klo:11:32
Meiltä löytyy molemmat autot pihasta ja kyllähän BMW on hitusen hiljaisempi. Octavia on hiljainen hyväkuntoisella tiellä, jopa erittäin hiljainen, karhealla tiellä ero on niin totaalinen että se ärsyttää ja tuo on se occun akileen kantapää eli ero on niin suuri että on helppo vertailla millasen auton haluaisi olla. Tuon joutuu kokea joka reissulla joten varmaan niin moni ryhtyy äänenvaimennus hommiin.

Rengasrohina se on ja vielä vaikka sekään ei ole lähellekään niin paha kuin edellis mallissa niin se on kumminkin ärsyttävällä taajuudella..

Luin juurikin Ocu III koeajon TM 11/2013 ja siinä moitittiin rengasmelua, etenkin sen kasvamista karkeilla pinnoilla.

Rengasrohina - se korkeataajuinen on vielä vaimennettavissa, mutta liki loppuunajetut renkaat ne vasta jyristävät matalalla taajuudella.
Ei auta oikein mitkään temput, mutta ne sopivat hyvin kevään karkeilla pinnoille ja rengasäänien testaukseen. Kuivalla kelillä.  :P

OT: Niin, ei näillä autoista kerätyillä verorahoilla voi parempia teitä saadakaan (olen ajanut mm. Saksassa ja Ruotsissa).  :o
Yritetään pärjätä.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 07.06.16 - klo:11:51
OT: Niin, ei näillä autoista kerätyillä verorahoilla voi parempia teitä saadakaan (olen ajanut mm. Saksassa ja Ruotsissa).  :o

Kyllä niillä voisi saada parempia teitä. Lisäksi ne paremmat tiet voisivat myös pysyä pidempään hyvässä kunnossa. Jos. Nimittäin jos suomalaiset suostuisivat hieman vähentämään nastarenkaiden käyttöä. Saksassa ei nastarenkaita saa kaiketi käyttää lainkaan, joten asia sillä selvä. Sen sijaan Ruotsissa, jonka ilmasto-olosuhteet vertautuvat Saksaa paremmin Suomeen, on kitkarenkaiden käyttö huomattavasti yleisempää kuin Suomessa. Pelkkää sattumaa tämä ei ole, sillä esim. Tukholmassa nastarenkaiden käyttöä on jo jonkin aikaa pyritty aktiivisesti vähentämään erilaisilla kielloilla ja maksuilla. Taustalla on nastarenkaiden vaikutus sekä teiden kuntoon että ilman laatuun.

Miten nastarenkaat sitten vaikuttavat teiden kuntoon? Kahdella tavalla. Runsaasta nastarenkaiden käytöstä ensinnäkin seuraa, että asfalttiseos sisältää Suomessa paljon karkeaa kiviainesta. Suomessa tie on siis jo uutena karkeampi kuin muualla. Karkeutta tarvitaan, jotta (usein talvellakin paljaat) tiet kestäisivät ajamista nastarenkailla. Asian ikävä puoli on se, että tie Suomessa on jo uutena äänekkäämpi kuin esim. Ruotsissa. Toiseksi uusi, se "parempi tie", kuluu Suomessa nastojen vaikutuksesta nopeasti yhä karkeammaksi. Tämän seurauksena laadukkainakin pidetyt autot ovat Suomessa usein äänekkäitä. Ja nimenomaan rengasmelun suhteen.

Jubatsu

Pitääkö joka ketjuun tunkea tätä kitkat vs nastat paskaa... Jos tämä vääntö pidettäisi siellä yhdessä ketjussa siin sivulliset säästyy turhilta sepityksiltä.

mattinen

Ei sitä "paskaa" nyt sentään ihan joka ketjussa taida olla. Tähän ketjuun "paskalla" on kyllä sikäli relevantti liittymäkohta, että jos tiestömme ei olisi niin pirun huonossa kunnossa, niin erilaisille äänieristysprojekteille ei olisi lainkaan niin paljon tarvetta kuin nyt. Mutta toki kyseessä on OT, ja tässä suhteessa pahoitteleinkin "sivullisille" aiheutuneita kärsimyksiä, joiden mittaa voi vain arvailla.

seaboss

Pitää, koska se on suomessa nastojen takia minustakin ylivoimaisti ärsyttävin asia. Se on niin johdannainen moneen muuhun negatiiviseen asiaa...kuten nyt vaikka tähän topiciin.

-karppa-

Byhyy. Entä jos minä ajan kitkoilla ja vieressä oleva auto ajaa nastoilla. Sittenhän ne nastojen melu tulee minunkin autoon ja sekin pitää vaimentaa  :'(.

Muuttakaa maalle, jos liikenteessä äänet häiritsee tai vaihtakaa/vaimentakaa auto. Elämä on täynnä valintoja...

Minä ajan nastoilla  ;). Lisää voi tästä voi jatkaa parissa muussa topic:ssa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mattinen

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.06.16 - klo:15:05
Byhyy. Entä jos minä ajan kitkoilla ja vieressä oleva auto ajaa nastoilla. Sittenhän ne nastojen melu tulee minunkin autoon ja sekin pitää vaimentaa

Hu-huu. Vieressä ajavan auton melu on kyllä Suomessa vielä toistaiseksi aika pieni ongelma. No, kyllä siihen pääkaupunkiseudulla ehkä joskus ns. ruuhka-aikoina voi törmätä, mutta muuten kyseessä on kyllä aika marginaalinen ilmiö. Kyllä se nastarenkaiden suurin haitta tulee siitä, että ne tiestöä rapauttavalla vaikutuksellaan lisäävät oman auton rengasääniä.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.06.16 - klo:15:05Muuttakaa maalle, jos liikenteessä äänet häiritsee tai vaihtakaa/vaimentakaa auto.

Maalle muuttamisesta ei välttämättä ole paljoa etua, koska karheista tien pinnoista johtuva rengasmelu on samalla tavalla läsnä, ajoi sitten Kehä I:llä tai Pieksämäellä. Maalle muuttaminen muuttuu merkitykselliseksi vasta siinä vaiheessa, jos sen myötä myös tienpinnat muuttuvat toisenlaisiksi. Pohjoisempana on kyllä varmasti useammin lunta teillä kuin esim. Helsingissä, jolloin nastoilla ei ehkä jyystetä paljasta asfalttia niin usein kuin Stadissa. Siinä mielessä landelle muuttamisesta voisi tietysti olla hyötyä.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.06.16 - klo:15:05
Elämä on täynnä valintoja...

Hienosti sanottu!

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.06.16 - klo:15:05
Minä ajan nastoilla

Kansa ajaa nastoilla ja miehet vaimentavat. Valitettavasti.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 07.06.16 - klo:15:41
Hu-huu. Vieressä ajavan auton melu on kyllä Suomessa vielä toistaiseksi aika pieni ongelma. No, kyllä siihen pääkaupunkiseudulla ehkä joskus ns. ruuhka-aikoina voi törmätä, mutta muuten kyseessä on kyllä aika marginaalinen ilmiö. Kyllä se nastarenkaiden suurin haitta tulee siitä, että ne tiestöä rapauttavalla vaikutuksellaan lisäävät oman auton rengasääniä.

Maalle muuttamisesta ei välttämättä ole paljoa etua, koska karheista tien pinnoista johtuva rengasmelu on samalla tavalla läsnä, ajoi sitten Kehä I:llä tai Pieksämäellä. Maalle muuttaminen muuttuu merkitykselliseksi vasta siinä vaiheessa, jos sen myötä myös tienpinnat muuttuvat toisenlaisiksi. Pohjoisempana on kyllä varmasti useammin lunta teillä kuin esim. Helsingissä, jolloin nastoilla ei ehkä jyystetä paljasta asfalttia niin usein kuin Stadissa. Siinä mielessä landelle muuttamisesta voisi tietysti olla hyötyä.

Hienosti sanottu!

Kansa ajaa nastoilla ja miehet vaimentavat. Valitettavasti.

Olen kyllä kuullut erään jopa valittavan toisella forumilla sitä, että kun kuulee risteykseen tullessa onko naapurilla kitkat vai nastat. Suosittelen häntä ostamaan hiljaisemman auton, kuin X3 bemari.

Mitä taas tulee pohjoiseen (Johon POHJOISMAALAINEN kitkarengas todennäköisesti sopii paremmin, kuin etelään) väitän, että siellä ajetaan enemmän nastarenkailla tiet jollottavat vähemmän. Samoin ajaminen oli mukavampaa, jopa vaimentamattomalla autolla. Toki tien asvalttimateriaalissakin saattaa olla eroa. Itse kun ajan ympäri Suomea autolla. Omat autoni olen vaimentanut tai vaimennuttanut 90-luvun lopusta saakka lukuunottamatta uutta XC70 volvoa, joka oli sopivan hiljainen jo uutena. Itse kun tykkään nauttia ajamisesta ja kuunnella mielummin hyvää musiikkia, kuin yli 70 desibelin jollotusta. 
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TerhoP

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 06.06.16 - klo:20:58
Tässä on ilmeisesti kyse siitä, että kontin pohjan lisäksi myös reunat on käsitelty?

Kyllä, eristys on tehty sivuikkunoiden yläosaan asti.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: TerhoP - 07.06.16 - klo:17:09
Kyllä, eristys on tehty sivuikkunoiden yläosaan asti.

Kontin sivut toimivat melkein samalla tavalla kaikupohjana kuin pohjapeltikin. Harvemmin niissä näkee juurikaan vaimennusmatskua.
Vain pyöräpesät lienevät vielä pahemmat.  ???
Yritetään pärjätä.

TerhoP

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 07.06.16 - klo:17:26
Kontin sivut toimivat melkein samalla tavalla kaikupohjana kuin pohjapeltikin. Harvemmin niissä näkee juurikaan vaimennusmatskua.
Vain pyöräpesät lienevät vielä pahemmat.  ???

Jep yleisesti aivan uskomattoman vähän oli ainakin tuossa autossa eristettä. Ovissa oli  vakiona jtn 20X30cm palat kovaa mattoa. Ei ihme että oli todella meluinen.

Hannes

#169
Voisko joku antaa hyvät ohjeet noiden octavia III combin takaverhouksien purkuun...nyt olisi aika eristää takasivut.

Hannes

Nyt löytyi ohje, minkän verran tuonne takasivuhin mahtuu STP goldin lisäksi pehmoisempaa äänieristettä, onko verhoilun alla tilaa minkä verran. Tietäis varata ennenkuin alkaa purkaa.

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 09.06.16 - klo:18:22
Nyt löytyi ohje, minkän verran tuonne takasivuhin mahtuu STP goldin lisäksi pehmoisempaa äänieristettä, onko verhoilun alla tilaa minkä verran. Tietäis varata ennenkuin alkaa purkaa.

Tuolla mun allekirjoituksen Skodan linkissä on jonkin verran juttua ja kuvia.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jukikyy - 09.06.16 - klo:19:14
Tuolla mun allekirjoituksen Skodan linkissä on jonkin verran juttua ja kuvia.

Onko autosta vielä ovet ja katto vaimentamatta? Eniten itse kiinnostaa miten tuo etupään sisälokasuojien vaimentaminen toimi?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hannes

Olen tehnyt tuon etupään vaimennuksen muuten samalla lailla kuin Jukikyy paitsi että käytin tuohon muovilokarin päälle myös STP Goldia. Vaimennuksen tulos on kaiksijakoinen eli ei aivan toivotunlainen mutta kannattava, leikkasi kumminkin häiritsevää ääntä jonkinverran.

Pähkäilin tuota edestä kuuluvaa ääntä ja yritin paikallistaa mistä se tulee, apukuskinpuoleinen jalkatila josta jotain epämääräistä kohinaa, kojelaudan alta tuo vaahtomuovista puristettu suoja pois ja tungin vaahtomuovia pyöränkoteloavasten ja tuota eristettä sinne mahtuikin paljon eli tilaa on, lisäksi molemmat koelaudan pään luukut auki ja vaahtomuovia niihinkin mitä vain suinkin mahtui ja jälleen äänet vaimeni hitusen.

Kokeilkaapa laittaa auton kojelaudan keskellä olevat ilma suuttimet kiinni ja avatkaane taas, huomaatteko eroa??

Nyt etupään osalta tuntuisi että äänet tulevat eniten suoraan kojelaudan takaa ja kun tarkistelin tilannetta tuulilasin etupuolella olevasta kaukalosta missä sijaitsee tuulilasipyyhkimien moottori ja muut vistaakelit niin tuolla näyttäisi paljasta peltiä olevan kovastikkin tarjolla vaikka tehtaan jäljiltäkin joitain on eristeeksi laitettu, tuon varmaan kannattaisi ehkä eristää.

Mutta tähän asti summana on se että nyt kuuluu jos ajaa toisen auton perässä vähänkin lähempänä niin tulee edelläajavan auton rengasäänet selvästi kuuluville eli ei taida nykyautojen lasit olla kovin paksua ainesta :(

Takaa kuuluu myös vienoinen vollotus vielä mutta ei kauan kun otan vielä kontin sivut käsittelyyn.


Jukikyy...tarviiko takapenkin selkänojaa välttämätä irroittaa eli saako eristeet laitettua silti hyvin??

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.06.16 - klo:19:48
Onko autosta vielä ovet ja katto vaimentamatta? Eniten itse kiinnostaa miten tuo etupään sisälokasuojien vaimentaminen toimi?

Ovet ja katto on vaimentamatta, kun en ole sille hommalle järkeviä perusteluja löytänyt (en ole jaksanut). Kyllä toi etupään vaimentaminen hieman rengaskohinaa hiljensi ja tuntuu, että etusivulasien läpi tulee kovin meteli sisälle. Voi olla, että etuovien vaimennus auttaisi tähän ja parantaisi muutenkin auton omaa äänentoistoa, mutta en ole tähän hommaan ryhtynyt.

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 09.06.16 - klo:20:57
Jukikyy...tarviiko takapenkin selkänojaa välttämätä irroittaa eli saako eristeet laitettua silti hyvin??

Ei sitä välttämättä tarvitse irrottaa. Saa laitettua eristeet ilman selkänojan irrotustakin.

clacson

#176
Kyllä se Octavian rengasmelu jne. on pääosin suomalaista syytä. Kun nyt on viikon verran ajanut Saksan poikki Sveitsin yli Italiaan ja on parhaimillaan käyty 2760 metrissä, niin äänimaailma on ihan eri sfääreistä kuin kotimaisilla karheilla kivillä. Tielle on osunut huonompaakin pintaa ja koloa monen moista, mutta perustaltaan hiljaisella asfaltilla auto on hiljainen. Tätä taustaa vasten ymmärtää tehtaan vaimennusvalinnat ja myös monen vaimennusprojektit. Ehkä itsekin nyt täytyy laittaa jotain vaimennusta edes takakonttiin, niin kotomaassakin kuullostaisi himpun hiljaisemmalta.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: clacson - 12.06.16 - klo:12:22
Kyllä se Octavian rengasmelu jne. on pääosin suomalaista syytä. Kun nyt on viikon verran ajanut Saksan poikki Sveitsin yli Italiaan ja on parhaimillaan käyty 2760 metrissä, niin äänimaailma on ihan eri sfääreistä kuin kotimaisilla karheilla kivillä. Tielle on osunut huonompaakin pintaa ja koloa monen moista, mutta perustaltaan hiljaisella asfaltilla auto on hiljainen. Tätä taustaa vasten ymmärtää tehtaan vaimennusvalinnat ja myös monen vaimennusprojektit. Ehkä itsekin nyt täytyy laittaa jotain vaimennusta edes takakonttiin, niin kotomaassakin kuullostaisi himpun hiljaisemmalta.

Kannattaa myös muistaa, että olosuhteet on erillaiset Euroopassa ja pohjoismaissa mm. oikea talvi.

Käyppä joskus ajamassa Tsekin betonipalamotarilla se 140km/h. Pahempi kokemus, kuin Suomalaiset routatiet vaikka autona oli uuden karhea XC70:nen. Ei ne kaikki tiet Euroopassakaan ole sliipattuja  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Eipä nuo routavauriot tai saumoistaan irvistelevät betonitiet oikein rengasmelukeskusteluun kuulu. Melu tulee pinnan karkeudesta ja karkea pinta on suora seuraus nastarenkaiden käytöstä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 12.06.16 - klo:15:31
Eipä nuo routavauriot tai saumoistaan irvistelevät betonitiet oikein rengasmelukeskusteluun kuulu. Melu tulee pinnan karkeudesta ja karkea pinta on suora seuraus nastarenkaiden käytöstä.

Niin neinaatko ettei kummastakaan noista aiheudu lisämelua autoon?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy