Vaihdatko renkaat itse? gallup

Aloittaja Tuksuu, 03.04.10 - klo:17:13

« edellinen - seuraava »

Vaihdatko Renkaat itse?

Kyllä
365 (77.5%)
En
106 (22.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 450

tlindstr

Unohdinkin mainita
Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 15.10.10 - klo:13:15
Oletko käyttänyt pukkeja tuon hallitunkin kanssa?
Unohdinkin mainita niistä. Ostin myös yhden kolmijalkapukin samalla. Sen käyttö on ollut vain varmistavana osana. En siis ole laskenut autoa sen varaan vaan pitäny renkaan vaihdon ajan ylhällä tuon hallitunkin varassa. Tähän asti toi halpa hallitunkki on kestänyt ilman mitään ongelmia. Jos se hajoaisikin jossain välissä niin ei olisi kallista hankkia uusi :) Kuitenkin sen tarve on vain pari kertaa vuodessa, joten itselleni olisi turha ostaa isompaa esim 3-tonnin hallitunkkia. Varmaan jo 100e olisi kestävempiä jos pelkää halvempien kestävyyttä. Toki kaikki laitteet saa huonolla käytöllä rikki.
Pihassa majailee Pappa-Pasuuna -15

Erkka

Itse olen laittanut auton alle autonrenkaan varmistamaan, ettei käy kalpaten jos tunkki pettää.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

RoccoScientist

Itsekin mietin tuota rengasvaihtoehtoa. Nuo pukit näyttävät siltä, että jos auto rojahtaisi niiden varaan niin siinä olisi helma rullalla ja pukki mahdollisesti vinossa. Eikös noilla hallitunkeilla muuten nosteta ihan siitä normipaikasta? Sovittaa vain tuollaisen jackpadin siihen väliin.

Niin ja tulipa sellainenkin mieleen, että tulevaisuutta silmällä pitäen pitäisi hankkia sellainen hallitunkki, jonka matalin nostokorkeus olisi n. 12 cm tai vähemmän. Bilteman halvin hallitunkki ei silloin enää sovellu...
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Erkka

Tarkennetaan vielä, että käytän autonrengasta vanteineen päivineen. Eli auton omaa talvi- tai kesärenkasta.

savolaiskollega

Täytyy tunnustaa, että tänä vuonna jäi sekä keväällä että myös nyt itse vaihtamatta. No, ehkä ensi vuonna sitten. Tai sitten siirryn kokonaan ns. rengashotelliasiakkaaksi. Menis yrittäjänä vielä vähennyksiin, alvit pois ja niin eespäin...ei tarttis ite ryömiä. :D

mla

Itse on tullut vaihdettua vaikka välillä nuo vaihdot olisi kuuluneet huoltosoppariinkin.
Muilla vaihdattamisessa ongelmana on se, että pitää hukata omaa aikaa liiaksi siihen että menee odottelemaan tai varaa ajan tai jne jne. Nopeammin vaihdaa itse nuo :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Erkka

Lainaus käyttäjältä: mla - 15.10.10 - klo:13:46
Itse on tullut vaihdettua vaikka välillä nuo vaihdot olisi kuuluneet huoltosoppariinkin.
Muilla vaihdattamisessa ongelmana on se, että pitää hukata omaa aikaa liiaksi siihen että menee odottelemaan tai varaa ajan tai jne jne. Nopeammin vaihdaa itse nuo :)

Niin ja lisäksi tarvitsee kuskailla renkaat rengasliikkeeseen auton takakontissa mennen tullen, ellei ole erikseen sovittuna renkaansäilytystä kyseisessä paikassa. On siinä oma hommansa tuossakin.

tapanixxx

renkaat vaihdan aina itse, säästyy aikaa ja rahaa. Ja pyörän pultit tulevat sopivan tiukalle, toisin kun liikkeessä vaihdettaessa jossa kiristetään usein turhan tiukkaan koneilla.

Muita hyviä puolia on se, että samalla voi tarkistaa jarrut, laakerien välykset, vetoakselin suojakumit.

RTWteam

Iskä tuli käymään kylässä ja samalla päätettiin vaihtaa Golfiin talvirenkaat. Lopultahan siinä kävi niin jotta isäntä vaihto renkaat ja minun osuudeksi jäi kesärenkaiden peseminen. Joten eipä tullut vieläkään konkreettisesti itse vaihdettua renkaita tähän autoon. :D

JakeManse

Huomenna pitäis ite vaihdella talvikumit alle. Tänään täytyy hommata "välipala" helman ja hallitunkin väliin...

Arcca

Lainaus käyttäjältä: PalMikko - 16.10.10 - klo:09:22

Auton omistaja oli kesällä hankkinut uudet renkaat oikein suuren rengasketjun liikkeestä ja siellä oli setti siis laitettu alle.
...onpa taas yksi syy lisää vaihtaa renkaat jossain muualla...

Itseä noissa pelottaa erityisesti tilapäistyövoiman käyttö ruuhka-aikaan. Tuskin vakiotyöntekijä tekisi tollasta PalMikon kuvaamaa lapsusta?

Oli kerran vaihtoautoa ostamassa rospuuttoaikaan ja autoliikkeessä oli myös joku kampanjapäivä.
Vaihtoautojen renkaiden vaihtoa varten oli rantabaarista haettu 4 vastenhakoisen oloista karvanaamaa hommiin. Roisin näköistä touhua kun nämä herrat neljä yhtäaikaa iskivät kiinni Corsa paran pyöriin :D
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

P.Alikka

Lauantain ratoksi sai Octaavi talvitossut alleen, mukavaa puuhastelua jälleen kerran kun kelikin suosi. Samalla tarkastelin jarrut yms. ja totesin kaiken olevan kunnossa, hyvä niin! Talvivanteina olevat Valbremin alukiekot on kyllä karmeassa kunnossa, mihinkähän lienee edellinen omistaja niillä törmäillyt...
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

McVAG

Itse tuli vaihdettua kun ei ehdi aikoja varailemaan ja roudaantumaan tiettynä aikana tiettyyn paikkaan.

Keväällä vaihdatin liikkeessä, nyt sitten sai n. 120kg painava jätkä varata koko painollaan ja rytkyttää että aukesi pultit. Sääliksi käy aluvanteita kun on vedetty pulttipyssyllä ilman momenttisauvoja pultit niin tiukkaan kun on vaan mahdollista ollut.

Milloinka tulee sellainen autopesu/huolto joka mainostaa että "emme ole halvin mutta laadukkain". Itse olisi valmis maksamaan ekstraa jos korkeampi hinta näkyisi laadussa ja huolellisuudessa.

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 16.10.10 - klo:23:08
En vaihda, ainakaan tällä kertaa (taitaa viimekerrasta olla jo kolmisen vuotta..). Nyt kun jouduin uuden rengas&vanne-setin ostamaan niin tokihan rengasliike ne saa samaan hintaan allekin laittaa.

Joudut sitten leveät kesärenkaat kuskaamaan jollain muulla tavalla pois, ei taida TT:hen mahtua kuin yksi kerrallaan.  :D
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Ktk

Saattaa muuten vetokoukun laittaminen TT:een olla kohtuu kallis operaatio, ainakin laillisesti...  :P

Ja itte vaihdan. Ehkä. Tai sitten en. Yhdet olen tänä syksynä vaihtanut mutta ei ollut omat.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 17.10.10 - klo:00:26
Duunipaikalla olis kyllä hyvin tilaa kesänakeille

Tässä sitten kannattaa muistaa myös vakuutusyhtiön kanta asiaan, mulla on kans renkaat työpaikalla varastoituna joten kysyin asiaa IFistä. Jos tilaan on pääsy muillakin kuin sinulla pitää renkaat olla erikseen vielä lukittuna, vaikka kettingillä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Quality

Tällä kertaa tuli vaihdettua itse. Syynä oli kiireinen aikataulu, kun oli lumisateen uhka ja maallelähtö. Onneksi vaihdoin.

Homma käy kyllä meikäläisen polviin ja olkapäihin siinä määrin, että pyrin välttämään, mikäli mahdollista. Ja taas oli ihan siinä ja siinä, että rengasliikkeen jäljiltä sain kaikki pultit auki. Toista ristikkoavainta käytin jatkovartena, kun ei parempaakaan ollut. Entä jos en olisi saanutkaan pultteja auki? No ehkä ko. liike olisi sattunut olemaan auki ja siellä ystävällinen pomo ja asentaja, joka olisi ne jumittuneet pultit avannut. Tai sitten olisi ollut viikonloppu ja liike kiinni tai kymmenen vaihtajan jono...

Mitenkäs muuten, oletteko rasvailleet pyöränpultteja? Itse olen lukenut kahdenlaista ohjetta, ja nyt sovelsin sitä, jonka mukaan ei pidä rasvata. Samaa oli käyttänyt edellinen rengasliike.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 17.10.10 - klo:00:26
Juu tätä juuri naureskeltiin rengasliikkeessä kun kävin perjantaina kaupat sopimassa :D. Toki sitä omaa säilytystään tarjosivat, mutta en tiedä oikein luottaisko... Duunipaikalla olis kyllä hyvin tilaa kesänakeille ja peräkärriäkin lainaan... Pitäskö kysästä tarjousta jos asentais TT:hen vetokoukun? ;D

Jos tilanne on tuo, että renkaita joutuu kuskaamaan "muiden nurkkiin" ja autoon ei edes mahdu renkaat niin eikö silloin rengashotelli ole ilman muuta paras vaihtoehto? ainakin minun mielestäni siinä alkaa saamaan jo aika paljon vastinetta omalle vaivalle. Nykyrenkaat on jo lisäksi niin isoja ja painavia että minulla on ainakin pieni k otsassa niiden siirtelystä.

Rengashotellit takuulla vastaavat renkaista jos ne katoaa, ei siitä kannata murehtia.

Lainaus käyttäjältä: Quality - 17.10.10 - klo:07:01

Mitenkäs muuten, oletteko rasvailleet pyöränpultteja? Itse olen lukenut kahdenlaista ohjetta, ja nyt sovelsin sitä, jonka mukaan ei pidä rasvata. Samaa oli käyttänyt edellinen rengasliike.

Kyllä olen joskus laittanut tipan öljyä jos pultit on huonossa hapessa, nyt en laittanut kun pultit oli käytännössä uusia.
Olen ymmärtynyt ettei öljyä suositella kiristysmomentin oikeaksi saamisen takia?
Ammattilaiset taitaa käyttää jotain pikimäistä ainetta, mitäköhän se on? Voisi ostaa nurkkiin sitäkin.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

P.Alikka

Viime keväänä en rasvannut pultteja ja sen huomasi kyllä eilen kun renkaita vaihteli, olivat pultit aikas nahkeat. Eli nyt, kuten aina ennenkin viime kevättä lukuunottamatta, laitan pultteihin kuparitahnaa.
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Reneto

Työpaikalle oli joku asiakas tuonut pari laatikollista Bolt Wax -nimisistä tuotetta jaettavaksi. Otin muutaman mukaani, ja ajattelin käyttää kun vaihdan talvikiekot. Se on jonkin paikallisen (lahtelaisen) valmiste. Pultti työnnetään kelmun läpi ja pyöräytetään tervan hajuisessa vaahtomuovissa. Olen nähnyt noita myytävänä täällä päin rengasliikkeissä ja taisi olla Veljekset Laakkosenkin tiskillä.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

RoccoScientist

Viikonloppuna tuli vaihdettua sekä omaan että isän autoon talvirenkaat. Niinhän siinä piti sitten käydä, että onnistuin samalla aiheuttamaan ensimmäisen lommon omiin vanteisiinkin tiputtamalla pultin rähmäkäpälistäni kesken kiireisen vaihto-operaation. Tekevälle sattuu ja niin pois päin. Uusi hallitunkki toimi oikein hyvin, mutta autopukit eivät valitettavasti mahtuneet kummankaan auton alle niillä nostomäärillä, joilla renkaat saa vaihdettua.

Vaihdon myötä huomatut muutokset: Ohjaus keveni pikkuisen parkkipaikkapyörittelyssä, auto reagoi suunnanmuutoksiin aavistuksen suuremmalla viiveellä, rengasmeluun tuli nastojen myötä uusi elementti ja jarrujen herkkyys tuntui hieman kasvavan.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 17.10.10 - klo:01:04
Hmm, mielenkiintoinen tulkinta. Tarkoittaako tämä sitä, että näin pitäisi tehdä kotonakin mikäli muillakin perheenjäsenillä on avain kotiin tai varastoon? Entäpä tuo em. liikkeen tarjoama renkaiden säilytys? Siellähän varmasti kaikki työntekijät pääsevät tilaan jossa renkaat ovat, sen sijaan minulla sinne ei avainta ole. Pitäisikö minun vaatia heitä ketjuttamaan renkaani ja luovuttamaan avain minulle... Toki ymmärrän tavallaan vakuutuspointin tässä jutussa, työnantajan vakuuteukset korvannevat vain yrityksen omaisuuden. Mutta entäs jos halli palaa, ei taida auttaa oli vaikka joka rengas erikseen ketjulukossa?

Tämä on vakuutusyhtiön tulkinta kun asiaa sieltä kysyin, en alkanut tinkaamaan vastaan.
Jos renkaat on omassa varastohäkissä tms. niin sinne ei ole pääsyä muilla ellet ole antanut avainta jollekkin ulkopuoliselle, perheenjäsenet ei ole ulkopuolisia.
Rengashotellilla on vakuutus renkaita varten, muissa säilytyspaikoissa renkaat korvataan auton vakuutuksista. Yrityksen vakuutus korvaa vain heidän tavarat, jos koko paska palaa niin eiköhän se sinun autovakuutus ne maksa.

Mutta rengashotelli on varsin vaivaton säilytysmuoto kunhan valitsee kunnollisen rengasliikkeen, ainoa huono puoli on että et pääsee itse pesemään/vahaamaan vanteita ennen varastointia.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: PalMikko - 18.10.10 - klo:13:08
Jos kierre on likainen niin se kannattaa tietenkin ensin puhdistaa, ei vain voidella.
Jos kierre on täysin kuiva niin ei sen pultin/mutterin kiristysmomentti välttämättä ole se miksi valmistaja on sen ajatellut, osa momentista menee kierteen kitkaan.

Onko tällä niin väliä? Se kitkahan toimii myös toiseen suuntaan eli vastustaa pulttia höllentäviä voimia.

Qrmu

Kun pultin kierre on puhdas ja kuiva, on momentti juuri sitä mitä valmistaja on määritellyt. Ainakin jos kiristysmomentti on ilmoitettu kuiviin kierteisiin, niinkuin VAGin autoissa on. Kierteet jos rasvaa pitäisi kiristysmomenttia vähentää 20-60% riippuen siitä kuinka liukasta rasvaa on tullut käytettyä.

Pulttien pitäisi olla kiinni sillä voimalla minkä valmistaja on määritellyt. Liian löysällä niin pultit voivat täristä itsekseen irti. Liian kireällä ja pultit voivat katketa kun kiinnitys ei jousta. Tuon kiinnitysvoiman jännityksen mittaaminen on vain helpompaa kiristysmomenttina kuin mitata se todellinen merkitsevä voima, eli pultin venymä. Kiritysmomentti ja venymä ovat suoraan verrannollisia kun tiedetään kosketuksissa olevien materiaalien kitkakertoimet. Tähän siis liittyy pulttien puhtaus ja kuivuus. Kun materiaalit ovat tietossa, ovat myös niiden kitkakertoimet tiedossa.

Tämä siis saksalainen asenne kiristysmomenttiin. Todellisuudessa vanteiden kiinnityksissä on reilut toleranssit. Muutenhan nuo paineilmalla paukuttavat alan ammattilaiset tuhoisivat vanteita jatkuvasti.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Male80

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 18.10.10 - klo:15:43
Tämä siis saksalainen asenne kiristysmomenttiin. Todellisuudessa vanteiden kiinnityksissä on reilut toleranssit. Muutenhan nuo paineilmalla paukuttavat alan ammattilaiset tuhoisivat vanteita jatkuvasti.

Niinpäniin, kuinka usein on tullut vastaan/kuullut joltakin/ollut lehdissä juttua katkeilevista tai irtoilevista pulteista? Autoja on tässä maassa ollut jo aika kauan ja perus paavot vääntäneet pultit kiinni kuka mitenkin. Ei tästä tarvitse avaruustiedettä tehdä...
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 18.10.10 - klo:12:49
Viikonloppuna tuli vaihdettua sekä omaan että isän autoon talvirenkaat. Niinhän siinä piti sitten käydä, että onnistuin samalla aiheuttamaan ensimmäisen lommon omiin vanteisiinkin tiputtamalla pultin rähmäkäpälistäni kesken kiireisen vaihto-operaation.

Tarkoititko mieluummin naarmua tms. Aika heikot vanteet jos pultin pudotus saa aikaan lommon... ;)

rob-s

LainaaTT:hän tila ihme ja tässä selvä todiste. Kyseessä on kyllä mk1 TT, mutta... katso viesti numero 9

Itse muutaman (sekä mk1 ja2) omistaneena hämmästelin hieman asiaa ja katsoin viestin 9 kuvia..vähänhän siinä fuskataan 8) 2kpl takaosassa ja yksi etupenkillä..noh kyydissähän ne ovat!

Itse asiassa A5 coupeen mahtuu myöskin 19-20 vanteet renkaineen mutta on siinäkin hieman sovittelemistä. Ei kuitenkaan etupenkille tarvitse ottaa ;)
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

rob-s

Juu tarkoitinkin 3kpl taakse ja 1kpl etupenkille. Itse en kyllä raaskinut renkaita kuskata etupenkille mutta mikä ettei.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

clima

Eilen tuli talvijumppa tehtyä omaan autoon. Mielestäni ihan mukavaa puuhastelua kun on oikeat välineet.

Oikeastaan olin jo laittamassa talvipyöriä viime viikonloppuna mutta homma tyssäsi siihen etten löytänyt lukkopulttien avainta mistään. Auto oli ollut vajaa kuukausi sitten korjaamolla (ei merkkiliike) etummaisten jarrupalojen ja -levyjen vaihdossa, sen jälkee ei pultteja ollut tarvetta avata ennen suunniteltua renkaanvaihtoa. Koska lukkopulttien avain on sille varatussa kotelossa ja itsellä aina samassa paikkaa, kävi varsin pian selväksi että autoa huollosta hakiessa ei tuota avainta oltu autoon laitettu.

Otin yhteyttä korjaamolle, sieltä ei pulttia löytynyt. Sovittiin että menen läheiseen rengasfirmaan ja hoidan asian sitä kautta korjaamon laskuun.
Useinhan on saanut kuulla ettei noista pulteista mitään hyötyä ole, varkaat vievät ne vanteet mitkä haluavat oli sitten lukollisia pultteja tai tavallisia.  
Kun katselin miten parhaimmillaan 4-5 kaveria (kokeneita, firman vakiotyöntekijöitä) naputteli lukkopultteja eri työkaluja kokeillen ja vaihdellen auki hieman vajaan 30min, tuli todettua ettei nuo vannetta vahingoittamatta ainakaan kovin helposti aukea.
Kaikki sujui loppuen lopuksi hyvin, korjaamo maksoi laskun (jossa myös uudet lukkopultit) mukisematta. Ilmeisesti aiempi lukkoavain oli mennyt vahingossa väärään autoon…

fourvalve

Talvesta ei vielä mitään merkkejä, mennään kesärenkailla ja vaihdetaan tuonnenpana Audiin kitkat ja pakun kanssa täytyy osallistua teiden jyrsintätalkoisiin ;D
Tallissa on 50kg hallitunkki, sillä jotenkin saa auton ilmaan ja vähän pakkopullaa renkaiden vaihto varsinkin syksyllä.
Keväällä on ihan toinen fiilis :D
BMW z4 3.0i roadster

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy