Superb "muutostyöt"/parantaminen

Aloittaja SamPoP, 24.08.13 - klo:10:37

« edellinen - seuraava »

SamPoP

Tervehdys vagarenan väki!

Muutama kyssäri, kun vaihdoin Japanin ihmeistä vag-konserniin.
Alla rullaa nyt -11 vuosimallia oleva Superb elegance 2.0tdi dsg:llä.

Tähän liittyen:
- Millä tavalla autosta saa lämpöä ulos talvikelillä (ei ole webastoa, lohko on). Jossain tais olla jonkun lisälämmitys kaapelin / vast asentamisesta?
- Mitähän mahtaisi jälkiasennettu webasto tai eberi kustantaa (kesällä koirien takia viilennys kiinnostaa)
- Jossain ketjussa olikin jo, mutta millä tavalla saa takakontin sulkemisen myös kaukosäätimeen sekä vaihdekepin vieressä olevaan painikkeeseen?
- Onko kokemuksia ko. auton lastuttamisesta? (Mua ei tehot ja vääntö kiinnosta vaan taloudellisempi naftan kulutus)
- Auton monitoiminäyttö toimii myös vissiin navigaattorina, miten kuinka ja mitä pitäisi tehdä jotta saisi navin monitoimi näyttään?
- Saako audio-järjestelmään johonkin jotenkin näppärästi lisättyä subbaria? Ja jos saa niin miten ja mihinkä (isoin vaiva taitaa olla johdotuksen vieminen/vetäminen) kyseessä siis bolero systemsin setti
- Mihin sd-kortin lukijaa voi hyödyntää järjestelmässä?
- Onko autossa lämmitetyt pyyhkijänsulkien paikat, yritin kattella lasin alareunasta mutta ei osunut silmään.

Onko jotain mitä kaikki ovat kiisseli superbillensa tehneet tai mitä kannattaisi tehdä?

Lähdetään nyt noilla liikkeelle ja katotaan mitä vastaan tulee.

Pahoittelut, että tossa on ihan hölömöjäkin kyssäreitä, mutta kun autokauppias oli tumpelo.

Mahtava auto on kyl kerrassaan!
Ja kiitos jo tässä vaiheessa.

Karvis

-Lämpöä tulee kääntämällä climtaronicin lämpötilapyynti haluttuun asentoon, autossasi on PTC-lämmityselementti ilmakanavassa.
-Navin tiedot saa mittariston näyttöön jos autossa on navi, Bolero ei ole navigaattori
-SD-kortilta voit soittaa musaa, Bolerossa on myös 6cd vaihtaja
-Webasto maksaa ~2kâ,¬
-Pyyhkijöille ei ole lämmitystä
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

markusrei

- Kyllä omassa superbissä riittää talvella lämpöä. Superbissä on myös sähkövastus, joka nopeuttaa sisätilojen lämpeämistä.
- Navigaattoria ei tuohon maxi-dottiin saa ainakaan tuolla bolero soittimella. Mikäli alkuperäistä navia haluaa pitää soitin vaihtaa esim:columbukseen tai amundsen malliin
- Bolero soittimen sd-kortti paikka on mp3 toistoa varten.
- Ei ole lämmitetyt pyyhkijänsulka paikat
- Suberbin koodailuja(elektroniikka vcds(vag-com)) osiossa taitaa olla tuosta peräkontin ohjauksesta
Skoda superb 2.0TDI elegance DSG. VCDS#Tornio

ePa

- Takaluukun saa koodattua VCDSllä.
- Subbarin saa kytkettyä johtosarjalla soittimen perään ja tosiaan, kaapeleiden veto on todennäköisesti kovin homma. Onko autossa Sound System?
- Lämmitettäviä pyyhkijän paikkoja ei ole, mutta lämmitettävä tuulilasi saattaa olla.
- Paljonko on "taloudellisempi naftan kulutus"? Omani menee 5,5l/1ookm vakiona.

SamPoP

Autossa on sound system, mutta kun tuota tilaa nyt on autossa ja olisi käyttämättömänä yksi boksi missä on yksi aktiivi 10" ja passiivinen 10" nii. Sen voisi änkeä jonnekin.

Taloudellisemmin on sitten vaikka alle vitosen. :)

Mutta sen myönnän että oon lentänyt perseelleni jo useasti vaikka auto on ollut vasta viikon, kuinka vähän se naftaa kuluttaa.

Mutta kiitos jo tässä vaiheessa vastauksista!

maisteri

Lainaus käyttäjältä: SamPoP - 24.08.13 - klo:13:17
Autossa on sound system, mutta kun tuota tilaa nyt on autossa ja olisi käyttämättömänä yksi boksi missä on yksi aktiivi 10" ja passiivinen 10" nii. Sen voisi änkeä jonnekin.

Taloudellisemmin on sitten vaikka alle vitosen. :)

Mutta sen myönnän että oon lentänyt perseelleni jo useasti vaikka auto on ollut vasta viikon, kuinka vähän se naftaa kuluttaa.

Mutta kiitos jo tässä vaiheessa vastauksista!

Jos taloudellisuutta haluat, unohda subbipoksi. Se on kuollutta painoa ja lisää kulutusta. Tai tietysti, jos jättää vaikka vaimon kotiin niin voi seurakseen ottaa subbarin matkalle  ;D.
VW Touran 1.4 TSI DSG7 Highline
Ex. Superb Combi 1.4TSI GreenTec -12,
Lancer STW 2.0 sport -04, Sierra 1.6 5d -83, Corolla 1.3 5d -88, Lancer GLX 4d -86

JeanC

Webaston toimiminen sisätilojen viilentäjänä on ihan puppua, sama ku löisit tuulettimen saunaan.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: markusrei - 24.08.13 - klo:11:08
- Kyllä omassa superbissä riittää talvella lämpöä. Superbissä on myös sähkövastus, joka nopeuttaa sisätilojen lämpeämistä.

TDI Superbissa lienee sama juttu kuin Ocussa, eli PTC ei ole päällä, jos ilmastointi on Ecolla. Eli pitää olla Autolla, jos haluaa talvella paremmin lämpöä kabiiniin.

Niin ja se paras muutostyö mitä Superbiin voi tehdä, on vaihtaa siihen ylikoon renkaat. Vakiorinkulat ovat aivan liian pienet auton ulkomittoihin nähden.

Jultsu

...joka taas tuo lisää jousittamatonta massaa (ja leveämmän / huonommin rullaavan kumin kera) lisää siten kulutusta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 24.08.13 - klo:13:34
Webaston toimiminen sisätilojen viilentäjänä on ihan puppua, sama ku löisit tuulettimen saunaan.
Ei se nyt ihan noinkaan ole, ilma tulee sisään puhaltimen kautta ja poistuu takaluukusta. Eli ainakin enin kosteus poistuu ja ilma vaihtuu. Kuvailemasi saunatilanne tulee jos sisäkierto päällä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.08.13 - klo:15:32
...joka taas tuo lisää jousittamatonta massaa (ja leveämmän / huonommin rullaavan kumin kera) lisää siten kulutusta.

Siinä olet oikeassa, että massaa tulee lisää. Mutta tuleeko sitä niin paljon lisää, että sillä on yhtään mitään merkitystä? Kuinka paljon esimerkiksi 225/45 R17 ja 225/50 R17 renkailla on painoeroa? Veikkaan, ilman mitään todellista tietämystä asiasta, että hyvin vähän.

Miksi renkaan pitäisi muuttua leveämmäksi, kun sen halkaisijaa muutetaan?

Miksi halkaisijaltaan kaksi senttiä isommissa renkaissa olisi isompi vierintävastus (rullaa huonommin)? Eikö halkaisijaltaan isomman renkaan pitäisi periaatteessa rullata helpommin, kunhan se on saatu liikkeelle?

JeanC

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 24.08.13 - klo:17:19
Ei se nyt ihan noinkaan ole, ilma tulee sisään puhaltimen kautta ja poistuu takaluukusta. Eli ainakin enin kosteus poistuu ja ilma vaihtuu. Kuvailemasi saunatilanne tulee jos sisäkierto päällä.
Sitä hain takaa et lämpötilan laskemiseks tost ei oo mtn iloo. Ja kerro miten se ilma tulee takaluukusta ulos  :D

Ironic32

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 24.08.13 - klo:21:30
Sitä hain takaa et lämpötilan laskemiseks tost ei oo mtn iloo. Ja kerro miten se ilma tulee takaluukusta ulos  :D

Totta siellä takaluukussa on ulkoilmaan johtavat ilmaräppänät, kuten kaikissa muissakin autoissa?

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Ironic32 - 24.08.13 - klo:21:35
Totta siellä takaluukussa on ulkoilmaan johtavat ilmaräppänät, kuten kaikissa muissakin autoissa?
Missä kohti takaluukkuu?

Ironic32

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 24.08.13 - klo:21:38
Missä kohti takaluukkuu?

Enpä osaa sanoa, mutta oletettavasti jossakin verhoilun takana. Käsittääkseni nuo löytyy kaikista muutaman kymmenen vuoden sisällä valmistetuista autoista. Taisi olla jossakin TM:ssä tmv. juttua noiden keksimiseen liittyvästä tarinasta.

Ainakin mersussa ja bemarissa moiset on verhoilujen takana ja ilma kiertää hattuhyllyn kautta verhoilun taakse ja siellä verhoilun takana on läpälliset ritilät, jotka johtaa puskurin taakse ulkoilmaan. Läpät estävät ilmankierron ulkoa sisälle.

Edit: tarkoitin siis "takakonttia", enkä luukkua  ::)

JeanC

Mä jo ajattelin että luukussa  :D, kyllähän noi kontin sivuilla/perässä verhoilun takana olevat "räppänät" tiedetään  :)

Ironic32

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 24.08.13 - klo:21:49
Mä jo ajattelin että luukussa  :D, kyllähän noi kontin sivuilla/perässä verhoilun takana olevat "räppänät" tiedetään  :)

Joo, tuli luettua hieman liian pikaisesti tuo ensimmäinen viestisi ;D

lucifer

Onko muuten PTC kaikissa subbeissa vakiona? Siis jopa mun säästömallin greenlinessäkin? Ollut elämänsä alkutaipaleen liisarina joten ei sinne ole kyllä mitään ainakaan ruksittu tilattaessa..mrhh..
Jetta mkVI 1.6TDi     Golf mkI Cabriolet

Karvis

Lainaus käyttäjältä: lucifer - 25.08.13 - klo:21:58
Onko muuten PTC kaikissa subbeissa vakiona? Siis jopa mun säästömallin greenlinessäkin? Ollut elämänsä alkutaipaleen liisarina joten ei sinne ole kyllä mitään ainakaan ruksittu tilattaessa..mrhh..

Kaikissa tiisseleissä joissa ei ole tehdas webastoa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 25.08.13 - klo:21:59
Kaikissa tiisseleissä joissa ei ole tehdas webastoa.

Kyllä (vastattiin jo) - ja jos Thermotop on sitä ei ole ja se lakkaa toimimasta, niin sitten on keulan peittämisestä huolimatta aika viileää.
Tiedän ex Passat 3C omakohtaisesta kokemuksesta. Lähti onneksi toimimaan vikakoodien lukemisen jälkeen.
Yritetään pärjätä.

lucifer

Ahaa.
Ja mä pitelin koko viimetalven manuaalilla ja koitin saada konetta lämpiään..siis olettaen että mulla toi toimii.
Onko mitään tapaa testata PTC:n toiminta? VCDS? (en moista omista mutta siinä olis yksi syy lisää hankkia)

edit: ompa aktiivista porukkaa. Eli mulla ainakin oli aikas vilpoista koko viimetalvi, eikös toi ala pukkaan lämpöä liki kohta heti lähdön jälkeen? Rikki??
Jetta mkVI 1.6TDi     Golf mkI Cabriolet

vwmies

Lainaus käyttäjältä: lucifer - 25.08.13 - klo:22:04
Ahaa.
Ja mä pitelin koko viimetalven manuaalilla ja koitin saada konetta lämpiään..siis olettaen että mulla toi toimii.
Onko mitään tapaa testata PTC:n toiminta? VCDS? (en moista omista mutta siinä olis yksi syy lisää hankkia)

edit: ompa aktiivista porukkaa. Eli mulla ainakin oli aikas vilpoista koko viimetalvi, eikös toi ala pukkaan lämpöä liki kohta heti lähdön jälkeen? Rikki??

Lähtee toimimaan heti, ja ainakin ed. mallipolven E Mesessä oli tuo myös. Eos saako luettua VCDS:llä. Luulisi 1kW sähkövastuksella olevan oman ohjainlaitteen tai ainakin sulakkeen (!). Tsekkaa toki.

Anyway, keulan peittäminen vaikka ylämaskin osalta nopeuttaa lämpiämistä ja säästää kiisseliä lyhyillä matkoilla 0,2-0,3l/100l/km - suosittelen vaikka pahvivirityksellä (kuten oli jo 3BG:ssä pakkasilla).  ;)
Yritetään pärjätä.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: lucifer - 25.08.13 - klo:22:04
Ahaa.
Ja mä pitelin koko viimetalven manuaalilla ja koitin saada konetta lämpiään..siis olettaen että mulla toi toimii.
Onko mitään tapaa testata PTC:n toiminta? VCDS? (en moista omista mutta siinä olis yksi syy lisää hankkia)

edit: ompa aktiivista porukkaa. Eli mulla ainakin oli aikas vilpoista koko viimetalvi, eikös toi ala pukkaan lämpöä liki kohta heti lähdön jälkeen? Rikki??

Climatronic automaatille niin toimii jos on toimiakseen, aika pian alkaa lämmintä pukkaamaan käynnistyksen jälkeen. Kai sen pystyy VCDS:llä testaamaankin ::)

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 25.08.13 - klo:22:13
Lähtee toimimaan heti, ja ainakin ed. mallipolven E Mesessä oli tuo myös. Eos saako luettua VCDS:llä. Luulisi 1kW sähkövastuksella olevan oman ohjainlaitteen tai ainakin sulakkeen (!). Tsekkaa toki.

Anyway, keulan peittäminen vaikka ylämaskin osalta nopeuttaa lämpiämistä ja säästää kiisseliä lyhyillä matkoilla 0,2-0,3l/100l/km - suosittelen vaikka pahvivirityksellä (kuten oli jo 3BG:ssä pakkasilla).  ;)

Omat sulakkeet sille pitäisi olla ja vieläpä aika isot, löytynee konehuoneen sulakeboksista. Mieluummin kannattaa tukkia alamaski koska suurin osa jäähdytysilmasta kulkee sitä kautta, greenlinessä taitaa vieläpä olla tuo ylämäski aikalailla umpinaista sorttia ihan tehtaan toimesta.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

lucifer

Juu ylä-ja alamaski oli tukossa koko talven. Tarvii koittaa kattella joskos joku sulake löytyisi.
Jetta mkVI 1.6TDi     Golf mkI Cabriolet

ConD

Onko autossa myös koko pohjan moottorin alta peittävä alasuoja paikallaan? Sitä ei äkkiä ulospäin huomaa, mutta jos konehuoneesta näkyy maata se usein puuttuu. Tuolla on ISO merkitys myös kun pienempiruokaisesta dieselistä tahdotaan lämmintä kajuuttaan.

VCDS:llä pystyy logittamaan PTC elementin nappasemaa virtaa, joten sellaisen kanssa pääsee aluille hyvästikin tuon PTC:n toiminnan tutkimisessa.

Enhancer

Jos haluaa tuohon ptc-vastuksen ohjaukseen päästä jyvälle, niin automaatti-ilmastoinnin piilovalikosta löytyy myös tieto milloin lämmitin on päälle kytkettynä ja milloin ei. Reunaehtoja on paljon, ulkolämpötila, akun varaustila, laturin kuorma jne.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: lucifer - 25.08.13 - klo:22:04
Onko mitään tapaa testata PTC:n toiminta?

Kun ulkona on -15 ja käynnistät auton, niin noin minuutin kuluttua suuttimista alkaa tulemaan selvästi lämmitettyä ilmaan. Mittailin tuloilmaa joskus ilmakanavaan tungetulla mittarillakin, mutta en nyt enää muista tarkkoja lämpötiloja. Jotain 30 asteen luokkaa ne oli. Eli ei läheskään niin lämmintä kuin weballa, mutta merkittävästi lämpöisempää kuin ulkoilma kuitenkin.

Ilmastointi Ecolla tuloilma ei ollut juurikaan lämpöisempää kuin ulkoilma minuutti käynnistyksen jälkeen.


lucifer

Ei näis oo enään sitä ECON nappulaa.
Pohjamuovi löytyy.
Jos vielä superskodalta tilais konepellin sisäpuolelle sen huovan vaikkei taida lämpöihin vaikuttaa, ehkä hieman ääniin.
Jetta mkVI 1.6TDi     Golf mkI Cabriolet

VAG!

Lainaus käyttäjältä: lucifer - 26.08.13 - klo:11:49
Ei näis oo enään sitä ECON nappulaa.

No ei ole ei. Mutta AC-näppäimellä voi valita aivan saman toiminnon. En tiedä vaikuttaako PTC:n toimintaan samalla tavalla kuin Ocussa, kun meidän Superbissa ei ole PTC:tä.

panu

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 24.08.13 - klo:13:34
Webaston toimiminen sisätilojen viilentäjänä on ihan puppua, sama ku löisit tuulettimen saunaan.

Paremmista kaukosäätimistä (esim. Webaston T100) pystyy valitsemaan pelkän puhalluksen ilman polttoa. Läpivirtaus vähentää hieman paahdetta, mutta sen varaan en koiria autoon jättäisi! Pahimmilla helteillä ilmastointikaan ei riitä pitkillä matkoilla ellei ole kalvoja ikkunoissa. Jos koira on tavaratilan pohjalla, ei virtaus kovin hyvin sinne asti ulotu, kun poistoaukot on jo sivuikkunan alareunassa.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy