Tehokkaammat xenonit

Aloittaja mi16, 07.08.13 - klo:16:49

« edellinen - seuraava »

mi16

Hei, onko porukalla kokemusta vaihtaa d3s polttimoita 55w tai philips xenon x-tremevision d3s polttimoiksi.
Noita 55w saisi aika edullisesti, mutta tarviiko vaihtaa muuta elektroniikkaa?
Nuo philips xenon x-tremevision d3s polttimot taitaa maksaa yli 100â,¬ kappale. Onko hintansa arvoisia ?

Tomppis

Itselläkin kiinnostais vaihtaa kylmemmän sävyisiin (valkoisempiin) ja mielellään tehokkaampiin polttimoihin.. En äkkihaulla löytänyt ainakaan viime keväänä mtn..

vinkkeli

Mites onko tietoa, ylipäätään jos vaihtaisi uudet xenon umpiot tavallisten paskojen valojen tilalle.
Mahtaako olla ihan bolt on juttu vai sekoaako tietokoneet sun muut??

esim tuolta   
http://alvadi.ee/fi/varaosat/audi/a4-s4-b8-2007/ajovalo/

Latexi

Lainaus käyttäjältä: vinkkeli - 23.08.13 - klo:19:45
Mites onko tietoa, ylipäätään jos vaihtaisi uudet xenon umpiot tavallisten paskojen valojen tilalle.
Mahtaako olla ihan bolt on juttu vai sekoaako tietokoneet sun muut??
Ei niitä xenoneita kannata ihan mihin vaan autoon asentaa. Katsastusmies ei tykkää eivätkä mahdollisesti vastaantulevat poliisitkaan hyväksy. Autossa pitää nimittäin olla automaattinen valojen korkeussäätö + mahdollisesti muita mahdollisia härpäkkeitä. Nämä asiat löytyvät kaikista xenoneilla varustetuista malleista, mutta halogeeneilla varustetuissa autoissa niitä varusteta ei taida yleensä olla lainkaan.
Latexi

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Latexi - 23.08.13 - klo:22:08
Ei niitä xenoneita kannata ihan mihin vaan autoon asentaa. Katsastusmies ei tykkää eivätkä mahdollisesti vastaantulevat poliisitkaan hyväksy. Autossa pitää nimittäin olla automaattinen valojen korkeussäätö + mahdollisesti muita mahdollisia härpäkkeitä. Nämä asiat löytyvät kaikista xenoneilla varustetuista malleista, mutta halogeeneilla varustetuissa autoissa niitä varusteta ei taida yleensä olla lainkaan.

Automaattinen korkeussäätökin on kyllä mahdollista jälkiasentaa, http://www.kufatec.de/shop/en/Audi/A4-B8/8K/Auto-Leveling-Headlights-Retrofit-Audi-A4-8K
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

JeanC

Kannattaako niitä xenoneita lähteä B8 asentamaan ku halogeeneillä näkee paremmin  :D

Karvis

Lainaus käyttäjältä: JeanC - 23.08.13 - klo:23:06
Kannattaako niitä xenoneita lähteä B8 asentamaan ku halogeeneillä näkee paremmin  :D

Nuo B8:n xenonit ei tosiaan ole mitkään kaksiset.

JeanC voisi lisätä vielä allekirjoitukseen: Eikä SuperBEE ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Pekka T


B8:n ksenonit ovat lyhyiden osalta ihan hyvät, pitkät on huonot, niitä ei onneksi tarvitse käyttää.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

vinkkeli

Eli siis ei kannata vaihtaa huonoista halogeeneista huonoihin xenoneihin, oletinkin ,et olis automaattinen korkeudensäätö noissa umpioissa itessään, mutta  ilmeisestikään siis ei, eli unohdan koko homman...

Latexi

Automaattinen korkeussäätökin on kyllä mahdollista jälkiasentaa

Sitten vielä herää kysymys, pitääkö se asennus hyväksyä jossain? Tyyppihyväksyntä tms jossain instanssissa..?
Latexi

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Latexi - 24.08.13 - klo:00:14
Automaattinen korkeussäätökin on kyllä mahdollista jälkiasentaa

Sitten vielä herää kysymys, pitääkö se asennus hyväksyä jossain? Tyyppihyväksyntä tms jossain instanssissa..?

Korkeintaan muutoskatsastuksen se vaatii jos sitäkään, jäsen Tos on moisen operaation Golfiinsa tehnyt joten hänellä varmaankin on aiheesta kokemusta.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 23.08.13 - klo:23:32
B8:n ksenonit ovat lyhyiden osalta ihan hyvät, pitkät on huonot, niitä ei onneksi tarvitse käyttää.
Parkkihalleissa on joo yleensä hyvät valaistukset

mi16

Ei tässä ollut kysymys halogeenien vaihtamisesta xenoneihin, vaan alkuperäisten xenonien parantamisesta.

JeanC

Lainaus käyttäjältä: mi16 - 24.08.13 - klo:22:56
Ei tässä ollut kysymys halogeenien vaihtamisesta xenoneihin, vaan alkuperäisten xenonien parantamisesta.
Kolmanteen viestiin tässä ollaan kommentoitu  ::)

Huikko

Lainaus käyttäjältä: Latexi - 24.08.13 - klo:00:14
Automaattinen korkeussäätökin on kyllä mahdollista jälkiasentaa

Sitten vielä herää kysymys, pitääkö se asennus hyväksyä jossain? Tyyppihyväksyntä tms jossain instanssissa..?

Lyhyt vastaus ei, pidempi vastaus mahdollisesti jos konttorilta noilla sanoilla kysyt. Semmoista "instanssia" ei vaan helposti löydy joka lyö nimen paperiin. Helpointa on vedota alkuperäisiin tai niitä vastaaviin osiin. Aina on läpi mennyt. Valoasioista kun ei voi autoa muutoskatsastaa, eikä niistä voi saada otteeseen merkintää tyyliin "hyväksytyt kaasupurkauvalot asennettu xxxx ja hyväksytty siellä ja siellä silloin ja silloin". Toiseen suuntaan voi kyllä saada merkinnän jossa kehotetaan poistamaan laittomat valot.
2015 Citroën C4 Cactus VTi82 ETG Shine
1992 Mercedes-Benz 190E
1980 Oldsmobile Omega V6
1977 Volvo 66GT
1975 Volvo 66GL
2000 Skoda Octavia 1.8T A L&K

SNG

Alkuperäiseen kysymykseen kommentti:

Xenonien mitatut valovirrat ovat olleet TM:ssä noin kolminkertaiset Halogeeneihin verrattuna. Xenonin tehon kertominen noin 1,5:llä varmasti lisää valovirtaa noin 30-50%. Mutta se on eri asia miten hiukan himmentynyt umpion optiikka (heijastinpinnat, linssit, lasi) pystyvät hyödyntämään lisääntyneen valovirran. Uskon kuitenkin että uuden xenonpolttimon ja uuden umpion tasolle mennään, hyväkuntoisilla umpioilla varmasti reilusti ylikin. Kokeilisin tuossa tilanteessa, missä uudetkaan xenonit eivät ole "Touran-tasoa".  En usko että lisääntynyt lämpökuorma on suurensuuri ongelma, mutta umpioiden sulamisriski kannattaa huomioida. En usko että alkuperäiset ballastit ainakaan kestävät järin pitkään tai jaksavat yleensäkään tarpeeksi virtaa lisäteholle syöttää. Mutta ainahan voi kokeilla.

Oftopic-kommenteille halogenien vaihdosta xenoneiksi:

Enpä usko että poliisilla tai katsastusinssillä on mitään intressejä vängätä xenonien laillisuudesta, kunhan asentelee alkuperäiset (OEM) xenon-umpiot ja toimivan automaattisäädön. Muistaakseni xenoneista ei ole mitään merkintöjä rekisteriotteessa. Kokeilisin kylmästi kepillä jäätä, enkä mainitsisi viranomaisille muutoksesta YHTÃ,,Ã,,N MITÃ,,Ã,,N OEM osien kanssa toimittaessa.

mi16

Lainaus käyttäjältä: SNG - 25.08.13 - klo:09:44
Alkuperäiseen kysymykseen kommentti:

Xenonien mitatut valovirrat ovat olleet TM:ssä noin kolminkertaiset Halogeeneihin verrattuna. Xenonin tehon kertominen noin 1,5:llä varmasti lisää valovirtaa noin 30-50%. Mutta se on eri asia miten hiukan himmentynyt umpion optiikka (heijastinpinnat, linssit, lasi) pystyvät hyödyntämään lisääntyneen valovirran. Uskon kuitenkin että uuden xenonpolttimon ja uuden umpion tasolle mennään, hyväkuntoisilla umpioilla varmasti reilusti ylikin. Kokeilisin tuossa tilanteessa, missä uudetkaan xenonit eivät ole "Touran-tasoa".  En usko että lisääntynyt lämpökuorma on suurensuuri ongelma, mutta umpioiden sulamisriski kannattaa huomioida. En usko että alkuperäiset ballastit ainakaan kestävät järin pitkään tai jaksavat yleensäkään tarpeeksi virtaa lisäteholle syöttää. Mutta ainahan voi kokeilla.


Eikös d3s polttimoissa tule sytyselektroniikka polttimon mukana?

SNG

Lainaus käyttäjältä: mi16 - 25.08.13 - klo:21:17
Eikös d3s polttimoissa tule sytyselektroniikka polttimon mukana?

Voi muuten hyvinkin olla oikeassa  ;)

Itsellä kokemuksia vain D1S:n vaihdosta.   :D

jni

Itse vaihdoin Volvoon 60 000 km nähneiden D1S:ien tilalle uudet Philips Xtreme Visionit. Ja nyt on valoa aivan eri tavalla! Voin sanoa, että kyllä kannatti.

(Ja oli muuten todella helppo homma vaihtaa Volvossa.)
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

SNG

Objektiivisuuden nimissä pitäisi vaan vertailla brand new vakio xenonia ja esim tuota Philips Extreme Visionia peräjälkeen.

Esim 120tkm "ajetun" xenonin valoteho kun on pudonnut about puoleen alkuperäisestä.

En siis väitä että ko Philipsin polttimo ei voisi olle supertehokas.

Itsellä sama fiilis tuli 100tkm ajettujen Xenon-polttimoiden uusiin vaihdon jälkeen...

jni

^No sen takia minä ne vaihdoinkin, koska kokemukseni mukaan 50 000 km jälkeen on valoteho selvästi pudonnut.

Mutta ovat nämä Volvon valot nyt ainakin selvästi paremmat, mitä Superbin ksenonit uutena.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

SNG

Niin no. Omenoiden vertaaminen päärynöihin on tietysti makukysymys.

En tiedä onko V60XC:n valoja mittailtu, mutta Superbin valot taisivat saada täydet 5 tähteä TM:n mittauksissa.

Mutta hyvä jos kirkastui!


Karvis

Lainaus käyttäjältä: SNG - 26.08.13 - klo:06:07
Niin no. Omenoiden vertaaminen päärynöihin on tietysti makukysymys.

En tiedä onko V60XC:n valoja mittailtu, mutta Superbin valot taisivat saada täydet 5 tähteä TM:n mittauksissa.

Mutta hyvä jos kirkastui!



Superbin valot on olleet muistaakseni kaikissa testeissä parhaat mitä on mitattu, joten väite Volvon valojen selvästä paremmuudesta on varsin kyseenalainen ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 26.08.13 - klo:07:21
Superbin valot on olleet muistaakseni kaikissa testeissä parhaat mitä on mitattu, joten väite Volvon valojen selvästä paremmuudesta on varsin kyseenalainen ::)

Superbin kaukovalot ovat nykystandardeilla poikkeuksellisen hyvät, mutta lähivalot ovat ihan normikamaa ksenonien keskuudessa. Eli lähivalojen puolesta löytyy parempiakin.

Lainaus käyttäjältä: jni - 25.08.13 - klo:23:52
^No sen takia minä ne vaihdoinkin, koska kokemukseni mukaan 50 000 km jälkeen on valoteho selvästi pudonnut.

Lainaus käyttäjältä: SNG - 25.08.13 - klo:23:49
Esim 120tkm "ajetun" xenonin valoteho kun on pudonnut about puoleen alkuperäisestä.

Mitä, mitä? Enkö minä olekaan foorumin ainoa jäsen, kenen mielestä ksenonien valoteho putoaa käytössä selvästi? Kaikkihan sanovat, että ne ovat ikuisia ja satkun jälkeenkin ne ovat kuin uudet :D

SNG

LainaaEsim 120tkm "ajetun" xenonin valoteho kun on pudonnut about puoleen alkuperäisestä.

LainaaMitä, mitä? Enkö minä olekaan foorumin ainoa jäsen, kenen mielestä ksenonien valoteho putoaa käytössä selvästi? Kaikkihan sanovat, että ne ovat ikuisia ja satkun jälkeenkin ne ovat kuin uudet :D


Heheh juu et. Satkun ajettuna tuli siis itsekin vaihdettua, kun edellisenä talvena ei jotenkin enää "maisema loistanut". Epäilin hämäränäön heikenneen, mutta ehei. Kyllä muuten kirkastui maisema uusilla bulpeilla  :D

PS. Tuota kestoa on muuten testattu tarkemmin TM:ssä numero 19/2004. Mulla on tuo sähköisenä, mutta en voi jakaa sitä. Jos olette TM:n kestotilaajia, niin tuo e-arkistohan on ilmainen. Yksittäisiä juttuja voi myös sieltä ostaa edullisesti ei-tilaajakin.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 26.08.13 - klo:09:48
Superbin kaukovalot ovat nykystandardeilla poikkeuksellisen hyvät, mutta lähivalot ovat ihan normikamaa ksenonien keskuudessa. Eli lähivalojen puolesta löytyy parempiakin.

Lähivalojen puolesta Superbin valot on tosiaan aikalailla normi tavaraa, mutta itse ainakin pidän pitkiä tärkeämpänä koska lyhkäisillä ajetaan pääasiassa valaistuilla osuuksilla.

Liitteenä vielä vertailun vuoksi Superbin ja XC60:n valomittaukset, kyllähän nuo Volvonkin valot on varsin hyvät, varmasti paremmat kuin monessa kilpailijassa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Tomppis

Pikkusen karannu offtopicin puolelle tätä ketju. :D Rivien välistä luettuna tarjolla ei ole tehokkaampaa/eri sävyisempää xenonia B8 audiin, vastaus tulikin että volvoihin ilmeisesti on ja skodan valot pitäs vaihtaa audiin niin sais hyvät. Hehe..

Totta kai xenonien valoteho heikkenee käytössä. Ei kai tuota nyt käy kiistäminen jos on yhtään maalaisjärkeä edes päässä. :o sama efektihän ihan normihalogenilla tulee kun vaihdat uudempaan..

Itse nyt kysyn vielä kerran, onko kellään varmaa tietoa onko D3S kannalla varustettuja polttimoita, jotka olisivat joko kirkkaampia TAI edes kylmempää valkoista antavaa valoa?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Tomppis - 26.08.13 - klo:22:50
Itse nyt kysyn vielä kerran, onko kellään varmaa tietoa onko D3S kannalla varustettuja polttimoita, jotka olisivat joko kirkkaampia TAI edes kylmempää valkoista antavaa valoa?

http://www.autolamps-online.com/products/Philips-D3S--Xenon-X%252dtreme-Vision-50%25-more-Light-.html
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Tomppis

Tänkjuu! That wasn't so hard.. Pitääpä alkaa harkitsemaan tilailua..

mi16

#29
Noita samoja lamppuja tarjoaa paikallinen myyjä:
Tervehdys!
Hyllystä ko. polttimoa ei löydy, mutta saamme toimitettua. Hinta 119,-/kpl.
Ystävällisin terveisin,
Uudenmaan varaosamarkkinointi Oy/Rajamäen autotarvike

www.biili.fi

Eli halvemmalla kuin ulkomailta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy