DpF:n täyttyminen ja polttoaineen kulutus

Aloittaja firstvw, 11.05.13 - klo:10:44

« edellinen - seuraava »

firstvw

Autoon tehtiin syksyllä jakopään remppa jonka jälkeen p-a kulutus nousi ~3-4dl/100km. Tälle ei syytä löytynyt joten ajelin normaalisti. Nyt DPF:n täyttöaste on vcds:n mukaan (jos sitä oikein tulkitsen) 58,7g eli aika täysi. Viimesyksyn arvoa en muista, mutta silloin se ei ainakaan minun huomiota herättänyt. Minusta täyttyminen on ollut aika ripeätä. Mittarissa 167tkm. Onko p-a kulutuksen kasvu sitten syy vai seuraus?

Polttoaineen kulutusta voi nostaa virheellinen ajoitus (tarkistettu Laakkosella, on ok) tai esim viallinen lämpötila-anturi. Mitä anturia ecu käyttää ja mikä kanava vcds:ssä näyttää anturin antaman arvon? Lämpötiloja tulee aika monesta kanavasta, mikä on oikea?

Onko muita tarkistuskohteita?

Täytyy alkaa metsästää uutta suodatinta  >:(

Mtyy

No yksi mikä tulee mieleen, on että voisiko noussut kulutus johtua kenties täyttymäisillään olevan suodattimen aiheuttamista tihentyneistä tyhjennyspoltoista?
Toki tukossa oleva suodatin itsessäänkin aiheuttaa kulutuksen kasvua.
Itse lääkitty CR-V 140hp/340Nm -> 180hp/400Nm+DPF OFF / OULU
Vikakoodien luku ja tehonlisäykset
Yhteydenotot: pm / @ / www / puh

repomies

#2
Eihän siitä ole kahta sanaa etteikö DPF nostaisi kulutusta.

Yksinkertaisin konsti vähentää kulutusta on DPF:n poisto, mutta se vaatii taas moottorinohjauksen ohjelmoinnin, mikä taas sitten syö säästöjä, se kun ei ole ihan ilmaista. Puhumattakaan sitten niistä nokipäästöistä, laista ja asetuksista. Moni ottaa samalla vähän tehokkaamman ohjelman moottorinohjaukseen, jos tuohon päätyy..

DPF:n vaikutus kulutukseen tulee kahdesta asiasta. Ensinnäkin se ahdistaa pahasti pakoputkea, ja mitä täydempi se on tuhkasta, sen pahemmin se ahdistaa. Se syö tehoja ja lisää polttoaineenkulutusta, koska putkisto ei virtaa hyvin.

Toinen asia joka nostaa kulutusta on DPF:n regenerointi. Täyden suodattimen kanssa paine-eroon perustuva osa regenerointivälin määrityksessä on dominantti, ja regenerointeja tulee tiuhaan. Jokainen regenerointi syö dieseliä ja nostaa kulutusta.

firstvw

Ajattelin pitäää auton vakiona.  Eikös ensimmäiset 2.0tdi:t ollu ilman dpf:ää ja niiden savut on aika tiukilla katsastuksessa?

Täysi dpf ahistaa, mutta kumpi tuli ensin: kasvanut  kulutus vai tukkeutunut suodatin? Jos uus suodatin maksaa itse hankittuna ja asennettuna about 800e niin olis kiva että kaikki muu on sitte kunnossa ettei uusi suodatin tukkeudu nopeasti.

Tuntuuvat olevan aika kovissa hinnoissa ebayssakin.  Pitää tutkiskella puhdistusmahdollisuuksia.

-TimoS-

Eka dieseli itsellä, tuossa ekan kerran poltto oli käynnissä 1800km kohdilla, ja nyt 2000km kohdilla uudelleen. Kummallakaan kerralla en tiedä, menikö loppuun asti. Ei varmaan ekalla, kun nyt 200km jälkeen yritti uudelleen. Miksi tuolle toiminnolle ole jotain merkkivaloa...?  Vai onko jossain merkissä ?
Sattumalta mulla oli hetkellisen kulutuksen näyttö päällä ensimmäisellä kerralla, kulutus oli noin 1,5 x normaali. Vasta kun laitoin parkkiin, niin käry paljasti ja oivalsin kulutuksen kasvun ja polton yhteyden.
Ohjekirjan mukaan ilmoitus tulee kun 80% on täyttöaste, ja sitten pitäisi ajella reilu lenkki...

repomies

#5
Ainakaan Passatissa tuota polttoa ei huomaa ellei seuraa tasaisessa vauhdissa silmä kovana kulutusta. Sitten jos ajosykli on sellainen ettei auto pääse tekemään aktiivista regenerointia, auto sytyttää kai sen DPF:n valon ja silloin pitää sitten ymmärtää ajella vähän pidempi lenkki. Käytännössä ei ole koskaan sattunut kohdalle, mutta teoriassa on mahdollista.

Mikäli hoksottimet ei toimi, ja suodatin edelleen täyttyy ilman että aktiivista regenerointia saataisiin tehtyä johtuen ajosyklistä, syttyy sitten jo hehkujenkin valo ja kehoitus poiketa pajalla. Jos sittenkään ei kuskilla leikkaa ja suodatin menee aivan liian täyteen noesta ilman että regenerointia saataisiin tehtyä, edessä saattaakin olla jo suodattimen vaihto.

firstvw:lle suosittelen kokeilemaan sitä vcds:n emergency regeneration hommaa, ja paljonko se filtteri sen jälkeen näyttää täytökseksi. http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Diesel_Particle_Filter_Emergency_Regeneration

Oletko katsonut sen tuhkan määrän blokista 68/2 vaiko mistä?

Yksi hyvä sivu VCDS:n liittyen: http://www.audi-portal.com/en/diagnostic/ecu_12849.html#1

firstvw

Polton huomaa yleensä siitä että autosta alkaa kuulua muriseva/pörisevä ääni.  Talvella ainakin ajoin usein kotimatkan mutkan kautta jos regenerointi käynnisty lähellä kotia.

Blokki taisi olla juurikin tuo 68/2.

Leonisti

Seatissa huomasi talvella polton alkamisen mielenkiintoisella tavalla. Autossa maskisuoja talvella ja kun poltto alkoi, niin ulkolämpötilan mittari alkoi näyttää selvästi suurempia lukemia. Huomasi varsinkin jos ajeli pienemmillä nopeuksilla. Kone alkoi käydä polton aikana lämpimämpänä ja jäähdyttimen seutu lämpeni enemmän ja siksi varmaan mittari näytti enemmän kun oli suljetussa tilassa. Kun poltto loppui, niin lämpötila laski.
Seat Leon 1.6 tdi Ecomotive Style 2010

Karvis

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 11.05.13 - klo:17:05
Polton huomaa yleensä siitä että autosta alkaa kuulua muriseva/pörisevä ääni.  Talvella ainakin ajoin usein kotimatkan mutkan kautta jos regenerointi käynnisty lähellä kotia.

Blokki taisi olla juurikin tuo 68/2.


Superbissa en ole kertaakaan huomannut polttoa ajon aikana, pari kertaa poltto on jäänyt kesken ja silloin esiintyy muovimaista käryä+flektit huutaa täysillä mutta ajossa täysin huomaamaton tapahtuma.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Ghzeit

Edellisessa kiisseli räsässä vikaantui tuo DPF täyttöastetta haisteleva anturi ja poltot oli käynnissä keskimäärin kerran per 700km. DPF polttoon piti muistaakseni ajaa 50km yhtenäistä ajoa, jossa keskinopeus yli 50km/h n. 15 min ajan, muuten tulos oli epätäydellinen. Polttoaineen kulutus nousi n. 0.5-1.5l/100km, itse ajoin nuo poltot läpi 5 vaihteella kun motti veti hiukka puhdittomaksi sen aikana.
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

repomies

Lainaus käyttäjältä: Ghzeit - 11.05.13 - klo:21:55
Edellisessa kiisseli räsässä vikaantui tuo DPF täyttöastetta haisteleva anturi ja poltot oli käynnissä keskimäärin kerran per 700km.

Normaali väli on kai 330-400km dieselin laadusta riippuen. Näin ainakin siinä hiukkasloukkuja käsittelevässä dippatyössä, jossa ajettiin kai 103kW commonrail passattia.

Kiinnostaisi kyllä tietää tuosta anturista, mitä siellä muka haistellaan muuta kuin paineita ennen ja jälkeen loukun..

Ghzeit

Lainaus käyttäjältä: repomies - 11.05.13 - klo:22:29
Kiinnostaisi kyllä tietää tuosta anturista, mitä siellä muka haistellaan muuta kuin paineita ennen ja jälkeen loukun..
Tämän haluaisin itsekin tietää, valitettavasti koko auto meni romuksi hiukka tämän vian ilmaantumisen jälkeen eikä anturille mitään ehditty tehdä.
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

repomies

#12
Lainaus käyttäjältä: Ghzeit - 11.05.13 - klo:22:33
Tämän haluaisin itsekin tietää, valitettavasti koko auto meni romuksi hiukka tämän vian ilmaantumisen jälkeen eikä anturille mitään ehditty tehdä.

Miten käskytit autoa kun pääsit 700km? Pro-dieseliä vaiko tavallista? Matka-ajoa tasaiseen vai saiko räsä kenkää kunnolla? Jotenkin tuosta ylläolevasta saa kuvan ettei ole ihan hissuteltu pelkästään eteenpäin..

EDIT: google ssp 336

Näemmä monenkin anturin pimeneminen aiheuttaa tuon että poltto tehdään kilsojen tai tuntien nojalla. Voi olla ilmamassa, paine-ero DPF:n yli tai lämpötila ennen tai jälkeen DPF:n. Lisämausteena on, että lopulta kun tarpeeksi monta kertaa sykli menee noin, kojetauluun syttyy mars-huoltoon jouluvalot (se joulu on toisella puolen marmoritiskiä).

Omastakin pasuunasta on tuo paine-eroanturi leiponut kertaalleen.

Edit2: Aivan epäilemättä paine-eroanturin lievä hajoaminen voi vaikuttaa myös tietokoneen arpomaan tuhkamäärään. Eihän se laitteisto kykene päättelemään tuhkan määrää oikein muusta kuin siitä, miten nopeasti paine-ero muuttuu suhteessa ajettuihin kilsoihin edellisestä regeneroinnista. Jos anturi alkaa näyttää isoja paine-eroja huonommin (pienempänä) kuin paine-ero oikeasti on, niin tietokone luullee että DPF sisältää vähemmän tuhkaa kuin siellä onkaan. Tosin epäilenpä ettei se tyypillisesti ihan noin hajoa, mutta kuitenkin.

Ghzeit

Pro-dieseliä ei silloin ollut vielä markkinoilla täällä päin. Nesteen dieseliä oli tankissa ja yleensä valo syttyi työmatkoilla, jotka sillä ajanjaksolla olivat n. 80km suuntaansa ja suuri osa tästä vitostietä satasen lätkillä joita noudatan aika tunnollisesti. Polton aikana kone ikäänkuin menetti parhaan teränsä, siksi pienensin pykälää. DPF anturihomma eteni kokonaisuudessaan näin:
1. Päästölaitteiden varoitusvalo syttyi tauluun yhdellä matkalla.
2. Seuraavalla käynnistyksellä n. 15min ajon jälkeen DPFn polton merkkivalo syttyi tauluun.
3. Jälleen seuraava käynnistys ja molemmat valot sammuneet. Päästölaitteiden valo haamuili silloin tällöin, mutta sammui itsekseen jos poltolle ei ollut realistista tarvetta.
Tietenkin poltot ovat voineet käydä itsensä läpi normaalisti (300-400km) ennen anturin vikaantumista, niistä ei vain ole syttynyt varoitusvaloa tauluun.  ???
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Ghzeit - 12.05.13 - klo:08:24
Tietenkin poltot ovat voineet käydä itsensä läpi normaalisti (300-400km) ennen anturin vikaantumista, niistä ei vain ole syttynyt varoitusvaloa tauluun.  ???

Normaalistihan poltosta ei syty mitään varoitus/merkkivaloja, merkkivalo syttyy vasta jos polttoa ei ole pitkään aikaan saatu suoritettua.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Ghzeit

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 12.05.13 - klo:08:31
Normaalistihan poltosta ei syty mitään varoitus/merkkivaloja, merkkivalo syttyy vasta jos polttoa ei ole pitkään aikaan saatu suoritettua.

Eli minulla joka kerta, kiitos selvennyksestä Karvis
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

repomies

Tulipa nyt pidemmän reissun päätteeksi katsottua VCDS:llä vikakoodisaldo ja DPF:n täytös. Periaatteessa kai nuo DPF:n luvut pitäisi katsoa koneen käydessä, joten voi olla puuta heinää.. mutta nyt se näytti jotain reilu 19g @76tkm. Jos tuo lineaarisesti etenisi niin jossain 240tkm kohdalla se on täynnä.

Ajoin 430 kilometriä keskinopeutta 92km/h ajotietokoneen mukaan, ja kulutus oli (saman ajotietokoneen mukaan) 4.8 litraa satasella. En huomannut polttoja..

Vikakoodipuolella olikin sitten kaikennäköistä satunnaista CAN-häikkää.

repomies

Lainaus käyttäjältä: repomies - 13.05.13 - klo:00:15
Ajoin 430 kilometriä keskinopeutta 92km/h ajotietokoneen mukaan, ja kulutus oli (saman ajotietokoneen mukaan) 4.8 litraa satasella. En huomannut polttoja..

Mainittakoon että tankkausvälillä oli toinenkin pitkä stintti jossa ajotietokone sanoi 5.4, ja kuitenkin mittarilla kun katsoi tankkauksesta niin meni 6.1 mikä on aika paljon jo matka-ajoon. Että joku minullakin sitä naftaa horii, eikä ajotietokone tunnu sitä tajuavan. Webasto se ei ole, olisiko juuri vaihdetut suuttimet syötöltään jotenkin isommat?

firstvw

92km/h keskinopeus.. Passatti alkaa horimaan kun janoinnen vasikka jo moottoritienopeuksilla ja jano vaan kasvaa nopeuden noustessa

repomies

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 14.05.13 - klo:06:25
92km/h keskinopeus.. Passatti alkaa horimaan kun janoinnen vasikka jo moottoritienopeuksilla ja jano vaan kasvaa nopeuden noustessa

Mainittakoon että ajotietokoneen näkemys nopeudesta on lähes yhtä optimistinen kuin polttoaineenkulutuksesta. Mittarivirhettä on 5 kilsaa satasen vauhdissa, eli ehkäpä jotain 87 olisi tuo todellinen keskinopeus. Ellei se sitten laske keskinopeutta jotenkin eri tavalla.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: repomies - 14.05.13 - klo:06:51
Mainittakoon että ajotietokoneen näkemys nopeudesta on lähes yhtä optimistinen kuin polttoaineenkulutuksesta. Mittarivirhettä on 5 kilsaa satasen vauhdissa, eli ehkäpä jotain 87 olisi tuo todellinen keskinopeus. Ellei se sitten laske keskinopeutta jotenkin eri tavalla.
Muinoin omega näytti oikein keskinopeuden sekä tripin vakiokehäisillä renkailla, vaikka nopeusmittari näytti liikaa. GPS ja vakkari päälle niin voit kokeilla..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

repomies

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 14.05.13 - klo:07:22
Muinoin omega näytti oikein keskinopeuden sekä tripin vakiokehäisillä renkailla, vaikka nopeusmittari näytti liikaa. GPS ja vakkari päälle niin voit kokeilla..

Tosiaan aika äkkiähän tuon näki kun resetoi vakkari päällä keskinopeuden. Taisi olla hyvin liki todellista tuo 92km/h, sittenkin.

apche

Todella vanhaan topikkiin kyselyä, mutta kokeillaan josko täällä kokemuksia.

Eli DPF -poltot: Kuinkas usein ja pitkään noita tulisi tapahtua? Näyttää että tekee polttoja usein ja aika pitkään, jopa yli 20min kesto matka-ajossa. Pätkäajossa (15-20km) taas ei saa polttoja tehtyä loppuun.
Paljonko paine-ero tulisi olla ennenkuin pönttö on täynnä?

Kulutus melkoinen kun pätkäajoa paljon ja sattuu hiukkasloukun polttoa samalle ajanjaksolle. Ei kyllä näy kulutusmittarissa lainkaan, vaan tankkauksesta mitattuna.

Oswald1

Mitä mieltä olette hiukkassuodattimen puhdistuksesta? www.ekodpf.fi

RSOCUstin

Kesällä meinasin viedä pesuun, Porvoossa on liike. Nyt mittarissa 290tkm ja täyttöaste on joku 90%.
Kaveri käytti TerraClean pesussa Tiguanin. Täälläkin on siitä tekstiä muistaakseni DPF poltto topicissa. Muistaakseni ei niin suuri vaikutus kulutukseen mutta pönttö sai lisää käyttöikää.

Xl10

Kävin teettämässä 1.6 tdi ecomotiveen 220000km ajettuun Vetypuhdistuksen maksoi sisäänvetotarjoulsena 50â,¬. Hiukkassuodattimen öljytuhkapitoisuus laski, samoin kulutus -0.7 l/100km. Alavääntö ja herkkyys paranivat. Ajo-oppilas ei stumppaa risteyksiin enää kaupungissa ollenkaan.

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: Xl10 - 12.05.21 - klo:21:25
Kävin teettämässä 1.6 tdi ecomotiveen 220000km ajettuun Vetypuhdistuksen maksoi sisäänvetotarjoulsena 50â,¬. Hiukkassuodattimen öljytuhkapitoisuus laski, samoin kulutus -0.7 l/100km. Alavääntö ja herkkyys paranivat. Ajo-oppilas ei stumppaa risteyksiin enää kaupungissa ollenkaan.

Tuota katsoin. Vantaalla on ainakin, taisi maksaa 100e

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy