Seat Leon 2013 audiojärjestelmät

Aloittaja Leon_122, 01.05.13 - klo:09:49

« edellinen - seuraava »

Ojanpohja

Lainaus käyttäjältä: V4mp - 02.01.17 - klo:20:59
Tiedättekö onko POI-tiedostojen lataamiselle keksitty ratkaisu?
Prkl:n peltipömpelit olis kiva saada navigaattoriin näkymään.
https://www.youtube.com/watch?v=KtnCDJpdALU
http://poiplaza.com/


hge

Lainaus käyttäjältä: V4mp - 10.01.17 - klo:19:35
Täytyykin tutustua asiaan, kiitos.  8)

Onkos tuolla muka Suomen peltipöntöt? Hiukan epäselvät sivut.
U jelly?

Ojanpohja

Kyllä nekin löytyy. Sieltä vain haet ja laitat Suomen alueeksi.

kapsu

Lainaus käyttäjältä: PasiQ - 26.11.13 - klo:22:36
Onko kukaan mahtanut tarkastaa tai vaikka löytää netistä tietoja, mitä liitäntöjä minkäkin soitinversion takaa löytyy Leonista? Löytyyköhän kaikista tai edes jostain linjaulostuloja?
Onko tästä kertynyt kokemuksia, onko missään linja ulos?
Octavia Style '19, Arona Xcellence '18,  Focus CC '07

JMP

Onko kukaan vaihtanut alkuperäistä soitinta toiseen? Esim. tällaiseen Alpineen:

http://finland.alpine-europe.com/p/Products/SingleView/iLX-702LEON

sambolo

Lainaus käyttäjältä: kapsu - 17.07.17 - klo:18:49
Onko tästä kertynyt kokemuksia, onko missään linja ulos?

Ei taida olla linjalähtöjä. Tässä ohjeet miten saa subin vahvistimella orkkismankkaan.

http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=434130
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

hge

Pakko kysyä. Seat Leon -13 navilla (se pienempi) ja kännykkä One Plus 5 uusimmalla firmillä. Kestää todella pitkään yhdistää ja saattaa välillä katkaista.

En saa tuota Seatin sivuilta löytyvää updatea asennettua, itkee vain ettei löydä meta2info.txt:tä? Mikä avuksi.
U jelly?

kootee

Lainaus käyttäjältä: hge - 02.02.18 - klo:07:45
Pakko kysyä. Seat Leon -13 navilla (se pienempi) ja kännykkä One Plus 5 uusimmalla firmillä. Kestää todella pitkään yhdistää ja saattaa välillä katkaista.

En saa tuota Seatin sivuilta löytyvää updatea asennettua, itkee vain ettei löydä meta2info.txt:tä? Mikä avuksi.

En ole minäkään onnistunut mitään päivityksiä asentamaan 2013 Leonin naviin ja sama yhdistymisen hitaus on myös Oneplus 3T:llä. Tai onko sitten n. minuutti erityisen hidasta? Täytyy sanoa, että hämmästyin kun kaverin Ocuun kytkeytyi Iphone melkein hetsiltään, kun olen jo tottunut Leonissa tuohon hitauteen.

sambolo

Eio navia mutta iphone yhdistyy hyvin. Manuaalissa kyllä lukee että voi kestää kauankin.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Benkku15

Kellään kokemuksia jo Beats audio kajareista Leon ST / Cupra St:ssä miten soivat? Oliko tuossa setissä myös subbaria mukana vai ei?
Seat Cupra ST 4Drive -18
Entinen: Volvo V70 R AWD Manuaali -06

Kjimi

Lainaus käyttäjältä: Benkku15 - 05.02.18 - klo:18:05
Kellään kokemuksia jo Beats audio kajareista Leon ST / Cupra St:ssä miten soivat? Oliko tuossa setissä myös subbaria mukana vai ei?

Ei kokemusta Leonissa, mutta lyhyen koeajon perusteella Aronasta. Ei sinäänsä ollut mikään maata järisyttävä kokemus. Diskantti varsinkin kuulosti omaan korvaan jotenkin raa'alta vaikka koitin tasoja säädellä. Mielestäni Sound Systemillä ja ilman varustetuissa paljon miellyttävämpi tuo diskantti. Kokemusta molemmista Leonissa. Vahvistin oli fyysisiltä mitoiltaan hyvin pienikokoinen ja sijaitsi kuskin penkin alla etureunassa mustan muovin alla.

Subbari on toteutettu samalla tavalla kuin Sound Systemissä, eli 6,5" elementti vararenkaan sisään tulevassa muovikotelossa. Beats Audion subbarille tosin syötetään enemmän tehoa (koska erillinen vahvistin) ja subwoofer elementille näytti tulevan tuplajohdot. Todennäköisesti 2x2 ohm puhekeloilla varustetu elementti kyseessä.

Kurkistin Aronan kontin pohjan ja kuskin penkin alle juuri siitä syystä kun autoon istuessa huomasin Beats Audion logot ja on kiinnostanut tietää miten systeemi eroaa juurikin tuosta Sound Systemistä. Uskoisin Leonissa ja Aronassa olevan sama vahvistin ja subwoofer. Aronasta tosin taisi puuttua keskikaiutin kojelaudan päältä, siksi varmaan esitteissäkin on mainittu eri vahvistintehot näiden automallien välillä.

Beats Audiolle signaali taidetaan viedä optisena MOST väylää pitkin, joten tuon vahvistimen korvaaminen jälkikäteen toisella voi olla erittäin vaikeaa ellei mahdotonta, mikäli haluaisi parantaa järjestelmää. Sound Systemillä ja ilman varustetuissa autoissa äänentoistojärjestelmän parantaminen jälkikäteen on helpommin tehtävissä. Näihin voi hankkia esim. Helix:n vahvistimella varustetun DSP:n, johon saa ladattua autokohtaisia ääniasetuksia tai säädettyä itse.

https://www.fanaticaudio.com/shop/soittimet/signaaliprosessorit/match-pp62dsp/
https://www.fanaticaudio.com/shop/soittimet/signaaliprosessorit/match-pp86dsp/
https://www.fanaticaudio.com/shop/soittimet/signaaliprosessorit/helix-v-eight-dsp/
Skoda Octavia III LB Style Business 1.5 TSI DSG '20
Seat Leon FR 1.4 TSI '14

Ex: Seat Leon FR Business 1.4 TSI ACT DSG '17
      Seat Leon FR 1.8 TSI DSG '13
      VW Golf 1.6 FSI Sportline '05

Kjimi

5.8" Media System Plus ja 5.8" Navigation System (MIB1) järjestelmien viimeisin firmware versio 0480 näyttäisi olevan ladattavissa täältä:
https://drive.google.com/file/d/0BxJGznK3NRXVRGRFWlJwaDhjNlU/view

Ei 6,5" tai 8" näytöllä varustettuihin MIB2 järjestelmiin. Asennus omalla vastuulla. Lue alla olevat ohjeet ennen asentamista!


NOTES
You need a properly charged car battery for a successful update (it's done with ignition ON).

Your car has a battery managament system which is able to switch OFF ignition when the battery voltage drops too low.

This may result in interrupted update and a bricked headunit!!!

Your menu settings will not be changed except the touchscreen brightness level (which will be set to 'Darkest').

Note your current setting, it's under MENU/Setup/Screen/Brightness.

VCDS coding can be ignored and the HU will still work without problems or warning messages.

Please note that updating will generate fault codes and these are stored in your car. If you don't clear them, your dealer will see them
during next service. If you don't want to get 'questions', it's better to clear those fault codes.

Update date/time/version will remain visible in the HU's service menu.

To avoid battery problems you have to options: 1) use a battery charger 2) do it with running engine (tested and works).

Use a Windows PC to copy the archive to your removable media. Mac is not a good idea for this as it puts loads of trash on the card and you will have problems.


HOW TO UPDATE

1) Copy the archive to your SD card/USB stick (formatted to FAT32 filesystem), 3 folders and metainfo.txt goes to the root directory

(Use a reliable and error-free flash drive!)

2) Ignition ON (engine not running) *

3) Switch OFF all consumers (lamps, aircon, aux/seat heating, etc.). Don't start the update with headlights ON!!!

4) Insert your SD card/USB stick

5) Press and hold MENU button for cca. 5-10 seconds (Service menu will appear)

6) Select SW Update / Update / SD card (or USB) / Release

7) Here you can select the components to update but you don't have to change anything. All updateable is automatically selected.

8 ) Start

9) Procedure starts and your HU will restart several times. Sometimes the screen will remain blank for half a minute or so. DON'T PRESS ANYTHING (takes 20-40 minutes to complete).

10) 'Update summary' screen appears (just close it)

11) 'Version back documentation' screen (press Cancel)

12) HU will restart and work again

13) It's a good idea to do a force reboot: press and hold POWER button until Skoda logo appears again

14) VCDS coding to clear fault codes (optional)

If the touchscreen remains blank at the end: don't panic just wait 10 minutes or so. If nothing happens press and hold the POWER button (to force reboot the headunit). This happens sometimes because of the interrupted communication (headunit-touchscreen).

Updating is also possible with running engine, this is tested and works. Don't stop the engine while the update is running.
Skoda Octavia III LB Style Business 1.5 TSI DSG '20
Seat Leon FR 1.4 TSI '14

Ex: Seat Leon FR Business 1.4 TSI ACT DSG '17
      Seat Leon FR 1.8 TSI DSG '13
      VW Golf 1.6 FSI Sportline '05

hge

Lainaus käyttäjältä: kootee - 05.02.18 - klo:09:37
En ole minäkään onnistunut mitään päivityksiä asentamaan 2013 Leonin naviin ja sama yhdistymisen hitaus on myös Oneplus 3T:llä. Tai onko sitten n. minuutti erityisen hidasta? Täytyy sanoa, että hämmästyin kun kaverin Ocuun kytkeytyi Iphone melkein hetsiltään, kun olen jo tottunut Leonissa tuohon hitauteen.

Vanha huawei p8 yhdistyi noin 5 sekunnissa, joka kerta. Oneplussalla kestää 30-60sek.
U jelly?

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Kjimi - 14.02.18 - klo:08:16
5.8" Media System Plus ja 5.8" Navigation System (MIB1) järjestelmien viimeisin firmware versio 0480 näyttäisi olevan ladattavissa täältä:

Erinomainen postaus. Kiitos tästä.

Juuri päivittelin meidän 2013 Leoniin tämän ja hyvin pärähti läpi. Menee tosiaan n.40 min koko päivityksessä.

Grafiikat päivittyi jonkin verran modernimmaksi ja nopeampi reagoimaan on näyttö ja koko laite nyt. Samoin uusia optioita tuli asetuksiin ja jotkin menu itemien nimet päivittyivät.

dwntime

Ja vielä lisäyksenä. Jos alunperin laitteen SW on 846 loppuinen ilman kirjainta, päivittyy se tällä päivityspaketilla 846 A indeksiin.

Joshua

Mulla ei mennyt ihan yhtä hyvin, nyt on musta ruutu eikä mitään kuulu  ;D

Aluks valitteli että ei pysty lukee tikkua mut kyl se sitten lähti, muistan että meni sen mirror copy kohdan viimeisen osion läpi ja buuttas, sen jälkeen oli pitkään pimeänä ruutu.
Kokeilin vielä force reboottia mankalle mutta ei auta.
Audi A3 1.5 S-Line Business Sport -17
ex. Audi A3 1.4 TFSI -16
     Seat Leon 1.4 TSI FR -13

dwntime

Auts.

Ehkä tuossa vaiheessa olisin vaihtanut tikkua tai kokeillut muistikorttia kun valitti että ei voi lukea tikkua.

Onko sulla MIB 5.8" navi vai media system plus?

Tuolla hyvät ja vielä tarkemmat ohjeet päivitykseen : https://www.clubseatleon.net/viewtopic.php?f=9&t=118140&start=600

Sivusto espanjaksi mutta kun kääntää sen google translatorilla englanniksi niin kyllä siitä selvän saa.

Kun laite on buutannut itsensä "käyntiin" oletko kokeillut painaa sitä menu nappia sen muutaman sekunnin että laite menee service tilaan?

Ja oliko sulla auto käynnissä kun teit päivityksen? Jos vain virrat päällä, oliko akkulaturi kiinni?
Ja yksi huomionarvoinen asia. Kun päivitys on käynnissä MITÃ,,Ã,,N ovia EI SAA availla eikä sulkea. Jokainen liike tekee liikennettä can-väylään ja ainakin obd-portin yli ladattaessa uutta firmistä sisään, on iso riski että koko prosessi keskeytyy.

hge

#168
Lainaus käyttäjältä: Joshua - 17.02.18 - klo:13:53
Mulla ei mennyt ihan yhtä hyvin, nyt on musta ruutu eikä mitään kuulu  ;D

Aluks valitteli että ei pysty lukee tikkua mut kyl se sitten lähti, muistan että meni sen mirror copy kohdan viimeisen osion läpi ja buuttas, sen jälkeen oli pitkään pimeänä ruutu.
Kokeilin vielä force reboottia mankalle mutta ei auta.

Sama täällä, Mirror Copyn jälkeen brikkas. ;D Akkujohto pitää irrottaa, jottei akku pimene. Tiistaina Seatille ja koitetaan forcettaa softa sisään tai sitten Saksasta uusi yksikkö. Katsotaan. Riskit oli onneksi tiedossa.  ::) Itse en tehnyt mitään CAN-väyläliikennettä aiheuttavaa toimintaa päivityksen aikana ja laadukkaalta SD-kortilta päivitys.

95â,¬ maksaa uuden softan päivitys Seatilla, jos ei auta niin tuntityönä eteenpäin / uusi yksikkö. Koittavat toki eka hard resettiä merkkitesterin kautta.
U jelly?

dwntime

Jos ei mene forcetuksella softa läpi ja homma kuntoon niin varmaan kannattaa katsella ebaysta tarjontaa. Saa jo tuota uudempaa MIB systeemiäkin ihan kohtuulliseeen hintaan, tai sitten tuolla isommalla näytöllä oleva MIB2.
Joku kauppasi sellaista n. 400 â,¬:oon.

Toki vaatii huollossa käytön sen sopeutus kun noissa on komponenttisuojaus. Mutta se ei paljoa maksa eikä kauaa vie aikaa.

hge

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 17.02.18 - klo:21:00
Jos ei mene forcetuksella softa läpi ja homma kuntoon niin varmaan kannattaa katsella ebaysta tarjontaa. Saa jo tuota uudempaa MIB systeemiäkin ihan kohtuulliseeen hintaan, tai sitten tuolla isommalla näytöllä oleva MIB2.
Joku kauppasi sellaista n. 400 â,¬:oon.

Toki vaatii huollossa käytön sen sopeutus kun noissa on komponenttisuojaus. Mutta se ei paljoa maksa eikä kauaa vie aikaa.

Kiitos lisätiedoista. Katsotaan miten käy, jos menee forcella sisään, niin mennään vanhalla. Jos ei, nii MIB2 vois olla kiva prokkis.
U jelly?

dwntime

Tossa olis MIB2 keskusyksikkö. Carplay ja DAB. Toki näyttö pitää vielä erikseen hankkia mutta niitä saa 150 â,¬ hintaan saksasta.

https://www.ebay.co.uk/itm/MIB2-Seat-Leon-5QA-035-858-A/152905526491?hash=item2399e12cdb:g:u50AAOSwRE5aeC~U


hge

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 17.02.18 - klo:21:43
Tossa olis MIB2 keskusyksikkö. Carplay ja DAB. Toki näyttö pitää vielä erikseen hankkia mutta niitä saa 150 â,¬ hintaan saksasta.

https://www.ebay.co.uk/itm/MIB2-Seat-Leon-5QA-035-858-A/152905526491?hash=item2399e12cdb:g:u50AAOSwRE5aeC~U

Ei ole kyllä hinnalla pilattu. Noh, katotaan tuomio ensin. Joka tapauksessa siis itse metsästän laitteen, jos nyt jostain syystä ei tulisi kuntoon. Ei noilla hinnoilla kannata kyllä edes MIB 1:stä etsiä.
U jelly?

hge

#173
Käytetty Seat Centerillä. Ei tullut kuntoon hard resetillä testerin kautta eikä softan pakotuksella. Uusi ohjainyksikkö 1300 EUR + asennus. Jätettiin nyt vielä tilaamatta.  ;D

Nyt sitten viisaammilta neuvoa. Tilaanko vastaavan kuin vanha (5F0 035 846), uudemman version (esim. 5F0 035 858) vai suoraan MIB2?

Lähinnä kiinnostaisi tietää, onnistuuko uudemman version iskeminen kiinni plug n' play -tyylisesti, vai vaatiiko jotain muita komponentteja vaihdettavaksi? MIB2 asennus varmaan ainakin vaatii johtosarjan, mutta entäs muuta? MIB2-näytöt pyörivät siellä 150-200â,¬ hintaluokassa ja keskusyksikkö about samassa hinnassa MIB2 satnavin kanssa, joten jos mutkattomasti menisi tuo päivitys, voisi harkitakin.

Varmin keino olisi varmaan lähteä tilaamaan vastaava, mutta se ei poista ongelmaa jossa en voinut päivittää järjestelmän bluetooth-tiedostoja (joka oli alunperin syy, että lähdin koittamaan softapäivitystä).

Ehkä jättäisin päivityksen tekemättä näin jälkiviisaana, mutta mennään nyt tähän projektiin innolla kun ei vaihtoehtoa ole.  :D
U jelly?

Kjimi

Kurjempi juttu, että näiden parin yksikön osalta ei päivitys onnistunut. :'(

MIB1 versiot 5.8 "näytöllä:
5F0035824 Media System Plus
5F0035846 Navigation System
5F0035858 Navigation System DAB-vastaanottimella (DAB radiokanavia ei ole Suomessa)

MIB2 versiot 6.5" näytöllä:
5QA035824 Media System Plus
5QA035846 Navigation System
5QA035858 Navigation System DAB-vastaanottimella

Navigation System High 6.5" näytöllä ja kiintolevyllä:
5F0035020 MIB1?
5F0035043 / 46  MIB2?

6.5 "näyttö:
5F0919604

Laita suoraan MIB2. Käy suoraan olemassa olevaan johtosarjaan. Näytön tosiaan joudut vaihtamaan 6,5" tai 8" versioon. Näytön johdon liitintä joutuu vähän puukolla vuolemaan, että sopii uuteen näyttöön. Lukaise tämä läpi esim. Chrome selaimen käännä espanja -> englanti toiminnon avulla: https://www.clubseatleon.net/viewtopic.php?f=9&t=116935

Käytetty MIB1 tai MIB2 pitää joka tapauksessa käydä Seatilla naittamassa autoon, että component protectionin saa pois päältä, niin miksi ei sitten samalla päivittäisi osia tuoreempiin. Käytettyjen MIB yksiköiden osalta pitää vaan toivoa, ettei osa ole peräisin varastetuksi ilmoitetusta autosta, jolloin naittaminen toiseen autoon ei onnistu. Esim. ruotsista purkuautosta (http://en.bildelsbasen.se/) myytävässä osassa tuskin on tätä ongelmaa, mutta esim. Ebaystä tilatessa ei voi asiasta olla niinkään varma.

Toinen vaihtoehto on lähettää MIB2 yksikkö idän suuntaan, jossa poistavat component protectionin, aktivoivat full linkin, päivittävät kartta-aineiston yms. Hintaa tälle en tosin osaa sanoa.
Skoda Octavia III LB Style Business 1.5 TSI DSG '20
Seat Leon FR 1.4 TSI '14

Ex: Seat Leon FR Business 1.4 TSI ACT DSG '17
      Seat Leon FR 1.8 TSI DSG '13
      VW Golf 1.6 FSI Sportline '05

hge

Kiitos pirun hyvästä selonteosta, jeesii isosti. Sä lähtisit MIB2-prokkikseen? Jostain tuli luettua, että MIB2-konversiossa iso osa valinnoista esim car setup takana oli harmaana, kunnes ne koodasi toimintaan. Hoitaakohan ne Seatilla nämä kuntoon?

Itsellä kyllä pääsy VCDS:n pariin, mutta ei jaksaisi tuhottomasti käyttää aikaa.

Jostain myös luin, että uudempi versio MIB1:stä ainakin pitäisi mennä heittämällä ilman vippaskonsteja.

Osaatko sanoa 8" ruudun osanumeroa vielä?
U jelly?

Kjimi

8" näytön osanumero on 5F0919606. Ison näytön sovittaminen vaatii hieman näytön ympärillä olevan koristelistan takana olevan muovikehikon puukottamista. Seikkaperäiset ohjeet hommaan täältä: https://www.clubseatleon.net/viewtopic.php?f=40&t=120529

MIB1 ja MIB2 käyttöönoton vaikeuden välillä ei pitäisi olla hirveästi eroa. Molemmat vaatii Seatilta koodaukset autoon ja käytettävällä ohjelmalla pitää olla yhteydet tehtaalle. Se löytyykö merkkihuollosta sellainen kaveri, joka alla olevat asia osaa tehdä laitteen toimintaan saamiseksi on sitten eri juttu.

Tehdasuudessa yksikössä ei ole component protectionia päällä. Käytetyissä tämä menee päälle kun laite siirretään autosta toiseen. Component protectionin poistamiseksi pitää merkkiliikkeen ohjelmalla olla yhteydet tehtaalle, kun tarkastaa samalla onko kyseinen laite ilmoitettu Seatin tietokantaan varastetuksi.

Käsittääkseni koodausprosessi menee niin, että ensiksi poistetaan laitteen component protection. Sen jälkeen muutetaan laitteen PR-koodi vastaamaan autoasi, esim. onko autossasi Sound System vai ei. Tämä määrittelee mm. miten MIB1/2 yksikön takana olevat kaiutinlähdöt toimivat. Näiden jälkeen ei silti vielä navi ja bluetooth toimi. Näitä varten pitää merkkihuollon tehtaan yhteyksillä hakea Seatilta autosi SWAP koodit "uudelle" laitteelle kyseisiä toimintoja varten.

Mikäli Full Linkin (Android Auto, Apple Carplay) haluaa toimimaan, vaatii se USB-liittimen vaihtamisen (ohje oli aikaisemmin postaamani viestin linkissä) sekä aktivoimisen (SWAP-koodin tilaamisen ja maksamisen) merkkihuollon tehtaan yhteyksillä.

Itänaapurimme suunnalta voisi löytyä velhoja, joilta noiden edellä mainittujen asioiden koodaaminen voisi onnistua.
http://dtech.center/index.php?route=common/home, info@dtech.center
https://www.drive2.com/o/b/493344821142880343/, katso artikkelin alalaidassa listatut nimet
Skoda Octavia III LB Style Business 1.5 TSI DSG '20
Seat Leon FR 1.4 TSI '14

Ex: Seat Leon FR Business 1.4 TSI ACT DSG '17
      Seat Leon FR 1.8 TSI DSG '13
      VW Golf 1.6 FSI Sportline '05

dwntime

Facebookista löytyy ryhmä MQB retrofit & coding. Sieltä kun kyselet niin kaveri nimimerkillä Meich on kova velho näissä retrofittauksissa.

Häneltä löytyy tuota uutta MIB2:sta keskusyksikkö + näyttö settiä (tässä taitaa olla jo 8" näyttö). Aktivoitu valmiiksi Fullink ja Mapcare. Hintaa on jossain reilun tonnin paikkeilla. Nämä on pakkauusia settejä.

Kjimi

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 21.02.18 - klo:10:20
Facebookista löytyy ryhmä MQB retrofit & coding. Sieltä kun kyselet niin kaveri nimimerkillä Meich on kova velho näissä retrofittauksissa.

Häneltä löytyy tuota uutta MIB2:sta keskusyksikkö + näyttö settiä (tässä taitaa olla jo 8" näyttö). Aktivoitu valmiiksi Fullink ja Mapcare. Hintaa on jossain reilun tonnin paikkeilla. Nämä on pakkauusia settejä.
Itsekin tullut noita Meichin retrofittejä seurattua sekä Facebookin että http://www.seat-leon.de puolella.
Ei taida montaa elektronista osaa olla hänen autossaan, jota ei olisi vaihdettu tai päivitetty. Viimeisimpinä mm. facelift-mallin valot ja digitaalinen mittaristo. ;D
Skoda Octavia III LB Style Business 1.5 TSI DSG '20
Seat Leon FR 1.4 TSI '14

Ex: Seat Leon FR Business 1.4 TSI ACT DSG '17
      Seat Leon FR 1.8 TSI DSG '13
      VW Golf 1.6 FSI Sportline '05

dwntime

#179
Lainaus käyttäjältä: Kjimi - 21.02.18 - klo:14:19
Itsekin tullut noita Meichin retrofittejä seurattua sekä Facebookin että http://www.seat-leon.de puolella.
Ei taida montaa elektronista osaa olla hänen autossaan, jota ei olisi vaihdettu tai päivitetty. Viimeisimpinä mm. facelift-mallin valot ja digitaalinen mittaristo. ;D

Jep, itselle Meich on tuttu kaveri. Tuli viime syksynä hänen kanssaan aika tiiviisti tehtyä töitä yhdessä tämän meidän Leonin ACC:n retrofittauksen kanssa. Hän mm. modasi tuon ACC tutkan bootloaderin jotta parittuu auton järjestelmien kanssa. Ja hoiti sitten etänä myös tuon CP:n poiston :) Oli myös aivan korvaamaton apu tässä samassa rytäkässä kun ABS pumppu piti vaihtaa ESP100 -> IPB100 pumppuun ja ohjainlaitteeseen. Tuossa vaihtuu ABS liitin täysin erilaiseksi ja koodaus kasvaa. Tavut on todella erilaiset kuin tuossa ESP100 ohjainlaitteessa. En olisi ilman Meichin vinkkejä saanut ratkaistua tuota koodausta. Tulipahan oppia samalla, aika hyvin tunnen nyt 29 tavuisen ABS moduulin koodauksen :)
Todella avulias ja ennenkaikkea aivan huikean osaava kaveri vaikka ei ole mitään teknistä koulutusta :) Ei ole montaa tuollaista vastaan tullut.

Olisin saanut häneltä huokeasti tuon hänen entisen mittaristonsa kun meidän Leonissa oli 2013 vuosimallin mittaristo joka ei sitten tukenut ACC grafiikoita. Mutta olen sen verran pedantti ihminen etten olisi voinut katsella väärää mittarilukemaa ja tuohon aikaan ei vielä 2014+ mittaristojen J&C kryptausta oltu murrettu. Nyt ilmeisesti noihinkin jo kilometrit saa muutettua.
No anyway, päädyin sitten ostamaan pakkauuden mittariston Espanjasta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy