Touran Tdi DSG polttoaineenkulutus

Aloittaja Welt, 18.04.13 - klo:21:02

« edellinen - seuraava »

Welt

Ilmottaudun uutena Touranin omistajana tälle areenalle!
Käytettynä ostettu 2012 mallinen 1.6 Tdi DSG, Highline Bluemotion etc.

Nyt kun olen ajellut sillä muutaman sata kilometriä, niin haluasin tietää millaisiin kulutuslukemiin olette tuollaisella päässeet. En ole noilla kilometreillä vielä kovin tarkkoja lukemia saanut, mutta on alkanut kovasti vaikuttamaan siltä, että ne ovat suht kaukana valmistajan lupaamista. Tuolle yhdistelmällehän valmistaja lupaa maantieajoon 4,2, kaupunkiin 5,1 ja yhdistettynä 4,5 litraa/ 100 km.

Ajelen pääosin täällä Helsingissä ns. kehätieajoa, eli pääosin 80 km/h + jonkin verran paikallisajoa asuntoalueella etc. Pidän itseäni rauhallisena kuskina, ajan vakkarilla aina kun se on mahdollista ja ennakoiden, mutta kulutus pyörii 6,2-6,3 litran tuntumassa. Prosenteissa laskettuna ero luvattuun on melkoinen!

Rengaspaineet on tarkistettu, totta kai. Alla Micheliinin kesärenkaat.

Melko varmasti vastaavia keskustelupätkiä on täällä pilvin pimein, mutta en nyt sattunut löytämään, joten Touranisti -veljet ja sisaret, kertoisitteko vastaavatko teidän käytännön kulutuslukemat kuinka luvattuja!

Guest-344326

Tosiaankin rengastus (kesä/talvi sekä vanteet), rengaspaineet, lämpötila ym muuttujat on melko isoja tekijöitä jo kun puhutaan tuollaisista alle 5L kulutuksista ja niiden saavuttamisesta. Paljonkos paineet nyt on ja milloin ne on katsottu ja kuinka pitkän ajon päätteeksi? Paineethan muuttuvat n. 0,1bar/10 astetta ja pidemmän ajon jälkeen renkaiden lämpö on kasvanut jo jonkin verran. Huoltoasemien mittareissakin voi helposti olla isojakin heittoja.

Lisäksi autossasi on automaattisesti toimiva lisälämmitin, joka puhaltelee kopperoa lämpimäksi alle +5 keleillä ja polttaa siihen käyttötarkoitukseen dieseliä, halusit tai et, sillä on oma logiikkansa.

Itse ajoin n. 60tkm vanhemmalla sataheppaisella diesel-Touranilla ja tuli huomattua että mikään säästöporsas se ei varsinaisesti tiiliskiveä muistuttavan ilmanvastuksensa vuoksi ole. Ajele kuitenkin rauhassa kesää kohti ja tarkkaile tilannetta miten kulutus käyttäytyy kun kelit lämpiävät ja saat mitattua tarkan kulutuksen tankkausten yhteydessä. Ajotietokoneen näyttämään en suosiolla luota, kun heitot voivat olla useita desejä.

Suosittelen seurantaan spritmonitoria, joka näyttää tankkausten kulutukset kun vaan muistaa ne sinne syöttää, sekä kokonaiskulutuksen. Lisäksi itse voi seurantaa varten lisätä kommentteja ja ajotapatottumuksia muistiin tuonne. Oman entisen Turreni historiaa tässä:

http://www.spritmonitor.de/en/detail/495754.html

Welt

Kiitos vinkistä. Minulla ei ole aikaisemmin ollutkaan autoa, jossa on automaattinen ajonaikainen polttoainekäyttöinen lisälämmitin - webasto kylläkin, mutta en koskaan käyttänyt sitä muutoin kuin esilämmitykseen.

Kun katsoin autosi kulutuslukemien eroja kesä- ja talviajossa, niin ero oli melkoinen, jopa yli 3 l/100 km. Tuosta taulukosta ei tietenkään näy millaista ajoa ajoit + käytitkö lämmitintä myös esilämmittämiseen.

Teen kuten neuvoit ja seuraan tilannetta, mutta siltikin tulee mieleen, ettei taida olla pointtia hankkia ns. vähäruokaista konetta ainakaan tänne Suomen olosuhteisiin mikäli hyvän polttoainetalouden = vähäinen hukkalämmön tuotto pitää korvata tehottomalla lisälämmittimellä. Minulla oli muutama vuosi sitten Skoda Octavian 2 L diesel DSG, jossa oli sähkövastus lisälämmittimenä, eikä siinä kovimmillakaan pakkasilla tarvinnut palella ja polttoainetta ei mennyt minun ajossa talvellakaan koskaan yli 6,8 L/100 km. Kesällä kulutus pyöri 5,5-6,2 litran välissä ajosta riippuen.

Geoman

Omat kokemukseni on GOLF Plus 2.0 TDI DSG autosta ja kun jätän talviolosuhteet pois pääsen 0,5 litran päähän valmistajan ilmoittamasta keskikulutuksesta eli valm. ilmottaa 5,5 ja autoni vie noin 6 litraa per 100 km. Auton kulutusmittari tuntuu näyttävän keskikulutuksen noin 0,5 litraa vähemmän kuin mitä on todellisuus.

Pidän näitä eroja hyväksyttävinä. Nopeuden noustessa moottoritiellä nopeuteen 120 km/h kulutus tuntuu melkoisesti kasvavan. Ajamalla enimmäisnopeutta 80-100 km/h pääsisi luultavasti melko lähelle valmstajan arvoja?

Guest-344415

Asensin esilämmityksen webastolle vasta 2012 keväällä, joten sitä ennen ei sen tuomaa polttoainekulutusta ei ole listassa. Merkeillä olen koittanut laittaa milloin olen lämmittänyt ja milloin en. Toisaalta tuossa minun autossa oli mahdollista vielä poistaa automaattinen lisälämmitys käytöstä ECON-napilla, uudemmista se ominaisuus on poistettu. Tuota tuli käytettyä kyllä, jotta webasto pysyi kunnossa.

Totta on että ajoni on ollut vaihtelevaa, kesällä paljon matka-ajoa (kulutukset alkavia vitosia) sekä sitten talvella paljon pätkäajoa tai ajelua kärryn kanssa (jopa kasin kulutuksia). Mutta näin se vaan pienempitehoisilla peleillä menee. Ajotapa ja varsinkin ajonopeus vaikuttaa paljon. Itseasiassa 60-80km/h tuntui olevan minun Touranille mieluisin matka-ajonopeus.

Itse ehkä nyttemmin lähtisin kuitenkin isompaan dieseliin jos dieseliä etsisin. Lämpöä piisaa hieman näitä "pahimpia säästöporsaita" enemmän, ja kulutus silti pysyy käytännössä liki samoissa lukemissa. Olen nyttemmin siirtynyt bensa-autoon, mutta erot ovat niissäkin samaa luokkaa. Tehosta tinkimällä saa muutaman desin kulutuksesta pois vs. isommat konserniveljet. Mitään isoja eroja ei taida kuitenkaan muodostua kun jätetään tehohirmut laskuista pois. :)

Tupo

Lainaaettei taida olla pointtia hankkia ns. vähäruokaista konetta ainakaan tänne Suomen olosuhteisiin mikäli hyvän polttoainetalouden .... Minulla oli muutama vuosi sitten Skoda Octavian 2 L diesel DSG, jossa oli sähkövastus lisälämmittimenä, eikä siinä kovimmillakaan pakkasilla tarvinnut palella ja polttoainetta ei mennyt minun ajossa talvellakaan koskaan yli 6,8 L/100 km
Touranissa ja vastaavissa ajonopeuden vaikutus kulutukseen on huomattava johtuen isosta otsapinta-alasta. (Touranin ilmanvastuskerroin on itse asiassa yllätävän alhainen - tarkkaa arvoa en nyt valitettavasti muista.) Koska normin mukainen kulutusmittaus tehdään alhaisemmalla (keski)nopeudella, ei tulos vastaa normaalia suomalaista (n. 80 km/h) maantieajoa. Octavia/Golf -kokoluokassa kulutus ei kasva niin jyrkästi nopeuden mukaan. Huomasin tämän itsekin, kun vaihdoin vuonna 2005 Golf Variantin Touraniin. Sama tapahtui uudelleen, kun Touran vaihtui Caddyyn. Isommassa autossa kulutus nouseen jyrkemmin ajonopeuden noustessa.

6,2 - 6,3 l / 100 km ovat ihan normaaleja lukemia TDI/DSG Touranille maantieajossa.

Welt

No nyt on vähän enemmän kokemusta asiasta. Kun avasin tämän keskustelun takana oli n. +4 asteisessa säässä ajetut kilometrit. Nyt kun lämpötilat ovat keväästä nousseet on myös polttoaineen kulutus laskenut. Matka-ajossa, jossa moottoritietä mittarin mukaisella 120 nopeudella noin puolet ja loput 80/100 valtatieajoa, keskikulutus jäi 5,4 l/100. Tuo on jo lähellä odotusarvoja. Jos koko matkan ajaisi n. 80 km/h nopeudella alle viiden litran kulutus ei olisi mahdoton.

Lähiöajossakin kulutuksen saa pysymään lämpimällä moottorilla suht vaivatta 6,5 l/100 tietämillä. Start/stop -toiminto säästää kyllä polttoainetta, jos on paljon pysähdyksiä.

Ilmeisesti auton lämmitin vie tosiaankin melko reippaasti löpöä - "pelottavan" mielenkiintoista on päässä ajamaan talven paukkupakkasille ja katsoa kulutuslukemia...

Lende81

Moi, 2011 1.6 tdi 77kw dsg ja keskinopeudella 89 maantieajoa 26c helteissä kulutus 5.1

Roki

Lainaus käyttäjältä: Welt - 23.05.13 - klo:20:24
No nyt on vähän enemmän kokemusta asiasta. Kun avasin tämän keskustelun takana oli n. +4 asteisessa säässä ajetut kilometrit. Nyt kun lämpötilat ovat keväästä nousseet on myös polttoaineen kulutus laskenut. Matka-ajossa, jossa moottoritietä mittarin mukaisella 120 nopeudella noin puolet ja loput 80/100 valtatieajoa, keskikulutus jäi 5,4 l/100. Tuo on jo lähellä odotusarvoja. Jos koko matkan ajaisi n. 80 km/h nopeudella alle viiden litran kulutus ei olisi mahdoton.

Lähiöajossakin kulutuksen saa pysymään lämpimällä moottorilla suht vaivatta 6,5 l/100 tietämillä. Start/stop -toiminto säästää kyllä polttoainetta, jos on paljon pysähdyksiä.

Ilmeisesti auton lämmitin vie tosiaankin melko reippaasti löpöä - "pelottavan" mielenkiintoista on päässä ajamaan talven paukkupakkasille ja katsoa kulutuslukemia...

Moi
Ajattelin tähän väliin kertoa et 1.6l bensa Volkkari kuluttaa kaupungissa n.9,6L/100km ja maantiella n.6.2L/100km.
Laskekaa siitä vaikka paljon säästitte rahhaa...Ai niin Dieselillä ajetaan paljon joten useammin joudut huoltamaan pakettiautoasi korjaan Touraniasi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy