Keskustelua äänentoistosta ja multimediasta

Aloittaja Huppe, 18.04.13 - klo:19:28

« edellinen - seuraava »

TomiS

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.12.13 - klo:00:33
Itselleni vastaten: http://www.haydnwilliams.com/blog/vw-golf-mk7-sd-cards-and-album-art

Toi on aika hanurista... Mulla on suurimpaan osaan FLACceja isketty 500x500 kuvat  :D
Eikös Skoda tiedä itsekään minkä kokoisena kuvat pitää olla, kun nää tuntuu aina olevan arpapeliä.

Ohjekirja sanoo Columbuksen osalta: "Image resolution up to 500 x 500 pixels (200 kb) (jpg, jpeg, png, bmp, gif), depending on the availability of album covers are (images on the record covers) are displayed of the respective media or from the Gracenote ® database a)."

Voihan se olla että ihmiset ei ole hiffannut tuota max. 200kb rajoitusta...

Mutta tosiaan tärkein on tietää että mitään erillisiä kuvatiedostoja ei kortille tarvii laittaa, vaan iskee kuvat suoraan mp3/flac tiedoston sisään.
Tuo onnistuu näppärästi Mp3tag softalla (windows) -> http://www.mp3tag.de/en/

teräksenharmaa

LainaaGracenote® is a database stored in the unit containing information and album covers. For more information on updating the data, please visit the ŠKODA website or contact a ŠKODA Partner
.

Ohjekirja ikään kuin väittää, että levyjen kannet jo löytyisivät jo COlumbukseen asennetusta tietokannasta. Toimiiko tuo niin helposti, että Columbus osaa itseetsiä kuvat tietokannastaan?

Aristoteleks

Ebaytä tossa selailin ja huomasin, että ainakin Columbus ja Bolero on Alpinen valmistamia. Ehkä myös laadukkaita?  ;)

Skoda Octavia 1.2T

Laitoin Spotifylle viestiä että koska saadaan täysi tuki Android --> Columbus settiin, Bluetoothin yli (kannet, biisien nimet yms yms...).
Ilmoitan kun/jos vastaavat.
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

Skoda Octavia 1.2T

Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 28.12.13 - klo:15:38
Laitoin Spotifylle viestiä että koska saadaan täysi tuki Android --> Columbus settiin, Bluetoothin yli (kannet, biisien nimet yms yms...).
Ilmoitan kun/jos vastaavat.

Toivossa on hyvä elää.
Ehkä tässä oleellisin: "... hope you're able to enjoy Spotify in your car without that functionality."
Nykyinen: 2014 Octavia III Combi 1.4TSI DSG. Candy White
Edellinen: 2010 Octavia II 1.2TSI Candy White

JiiJii71

Iltaa!

Kun olen tälläinen reilu nelikymppinen kalkkis enkä osaa näitä kaikkia tietotekniikan hienouksia nii osaatteko laittaa ohjeet for dummies:

- SD -kortti, miten tulee tietokoneeseen kiinni. Muistikortin lukijat, ohjelma, millainen kortti...
- musiikkia SD kortille. Mistä löytyy,  entä siirto vanhoilta cd levyiltä..?

Sori kun kysyn palikkakysymyksiä mutta kun en ymmärrä.  Tavoitteena olisi saada tuleva Ocun Columbus soittamaan musiikkia muistikortilta niin, että levyjen kannet ja kappaleet olisivat näkyvillä.
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

Trackpad

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 28.12.13 - klo:17:39
Iltaa!

Kun olen tälläinen reilu nelikymppinen kalkkis enkä osaa näitä kaikkia tietotekniikan hienouksia nii osaatteko laittaa ohjeet for dummies:

- SD -kortti, miten tulee tietokoneeseen kiinni. Muistikortin lukijat, ohjelma, millainen kortti...
- musiikkia SD kortille. Mistä löytyy,  entä siirto vanhoilta cd levyiltä..?

Sori kun kysyn palikkakysymyksiä mutta kun en ymmärrä.  Tavoitteena olisi saada tuleva Ocun Columbus soittamaan musiikkia muistikortilta niin, että levyjen kannet ja kappaleet olisivat näkyvillä.

Verkkokaupassa myytävä korttimalli (SDHC) joka riittää 32gb, hinta tuo 26â,¬ (64GB versiotakin tarjolla, hinta yli 70â,¬, valitse itse mikä koko riittää). Kyseisen mallin nopeusluokka 6 (pystyy siirtämään 6mb sekunnissa, joka enemmän kuin tarpeeksi nopea)

Kortti:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/50744/csfmg/Transcend-32GB-Class-10-SDHC-muistikortti

Jos koneessasi ei ole kortinlukijaa, osta esim. tälläinen USB liittimellä koneeseen liitettävä kortinlukija:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/1471/dctcq/Deltaco-USB-2-0-muistikortinlukija

Yleensä Windows tunnistaa nuo automaattisesti ja kun liität kortin lukijaan ilmestyy se koneellesi kuin USB muistitikku. Tiedostojen siirto tapahtuu ihan windows tiedostonhallinta työkaluilla (lue käyttöjärjestelmällä)

Video siitä miten esim. Windows Media Playerilla saat CD:n muutettua MP3 muotoon. Luonnollisestihan vain omaan käyttöön.
http://youtu.be/Awy1e3ydS1c

JiiJii71

Tänks Trackpad!

Nuo olivat niim hyvät neuvot, että osaan laittaa vaimon tallenteluhommiin.

Entä pystyykö Columbuksella toistamaan dvd:tä tai muistikortilta "videoita". Jos pystyy, mikä tallennusmuoto tällöin pitää valita? Saako Columbukseen ulkoisia näyttöjä kiinni?
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Aristoteleks - 28.12.13 - klo:13:50
Ebaytä tossa selailin ja huomasin, että ainakin Columbus ja Bolero on Alpinen valmistamia. Ehkä myös laadukkaita?  ;)
Voihan se tosiaan olla että soitin on mekaanisesti kestävä ja sillä tavoin laadukas. Se ainoa kerta kuin minä olen sillä kuunnellut oli vuoden verran Skodan Sound Systemin yhteydessä. Soitin kyllä toimi. Ã,,änenentoisto sen sijaan oli aivan kamala, siis suorastaan surkea. En koskaan tajunnut sitä että velvoittivat rahaa tuosta systeemistä...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

zagg

Lainaus käyttäjältä: Aristoteleks - 28.12.13 - klo:13:50

alpinen laatu alkaa olla nykyään jo urbaania legendaa. kyllä se vielä 90 luvulla....
.

teräksenharmaa

Ensi vuoden ekassa numerossa AMS piti Ocun Cantonia parempana kuin Golfin Dynaudiota. Golfissa parempaa oli ainoastaan basso. Saisikohan muuten Golfin varapyörän paikalle asennettava subaria liitettyä Ocuun?

TomiS

Onpas erikoista. Mulla on SD:llä iso kasa FLAC-tiedostoja. Jokaiseen tiedostoon on määritelty kasikuvat Mp3Tag softalla. Kaikki kuvat on 500x500 koossa ja alle 200kb.
Osa kansista näkyy normaalisti Columbuksessa, osa tuntuu taas tulevan randomisti Gracenotelta tai jostain, siis sellanen geneerinen "Dance" tai "Pop" tekstillä oleva kuva.
Sitten on vielä muutama joissa ei mitää kuvaa. Ohjekirjakaan ei kerro miten tuon Gracenoten saisi ohitettua.
Pitää vielä kokeilla tuota 400x400 kuvaa, toimisiko se sitten paremmin. Kunhan vaan jaksaa ja ehtii.

Mites muilla?

livejungle

Olipa mukava yllätys kun yhdistin Note II puhelimeni bluetoothilla Boleroon, niin yhteystiedot synkronoituivat kuvien kera.
Määritin pikanäppäimiin numerot ja hienoa että nimen ylllä näkyy pärstä. Synkronoituu jopa facebookista asti.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 26.01.14 - klo:18:53
Olipa mukava yllätys kun yhdistin Note II puhelimeni bluetoothilla Boleroon, niin yhteystiedot synkronoituivat kuvien kera.
Määritin pikanäppäimiin numerot ja hienoa että nimen ylllä näkyy pärstä. Synkronoituu jopa facebookista asti.
Olikos niin että iPhonen kanssa ei kuvia saa millään näkyviin?

Guido

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 26.01.14 - klo:19:29
Olikos niin että iPhonen kanssa ei kuvia saa millään näkyviin?

Eipä näy Lumialla 920:llakaan puhelinmuistion kuvat ainakaan oletusasetuksilla. En ole tosin tuon kanssa viitsinyt kikkailla josko vaikka jollain konstilla ne kuvat saisikin näkyviin. Onko joku Lumia-käyttäjä ollut viitseliäämpi?

Toby

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 25.01.14 - klo:18:53
Eli en tiedä, saisinko oikeasti omaan kuunteluuni 600 euron edestä lisäarvoa Cantonissa.
Tää on oikeasti sellanen ainoa asia mikä itsellä tällä hetkellä tuntuu autossa, et meni rahat ihan kankkulan kaivoon. Muuten siis olen ollut tosi tyytyväinen kaikkeen autossa, mutta canton on toistaiseksi tosi suuri pettymys. Mikään kultakorva en ole ja ehkä se siitä nimenomaan johtuukin, että en kuule mitään erinomaista cantonin soinnissa. Autokauppias niin tätä cantonia suositteli ja sai uskomaan, että normi bolero on pelkkää kuraa, jos jotain muuta haluaa kuunnella kuin uutisia ja minä hölmö menin uskomaan. Voi olla, että cantonin hienous joskus vielä minulle kirkastuu, tällä hetkellä se tuntuu aivan turhalta rahanhukalta, mitä ei koskaan saa millään muotoa takaisin, vaihdossahan se on ihan sama mikä soitin siellä autossa on.

livejungle

Ilmeisesti Iphoneilla ei toimi ja aika vaihtelevasti Android puhelimilla. Samsungin paremman pään android luureilla toimii aikasta hyvin..
http://www.briskoda.net/forums/topic/290724-mobile-phone-contact-photos-on-amundsen-or-bolero/

Esimerkkikuva miltä näyttää:

Lapa

Lainaus käyttäjältä: Guido - 26.01.14 - klo:19:51
Eipä näy Lumialla 920:llakaan puhelinmuistion kuvat ainakaan oletusasetuksilla. En ole tosin tuon kanssa viitsinyt kikkailla josko vaikka jollain konstilla ne kuvat saisikin näkyviin. Onko joku Lumia-käyttäjä ollut viitseliäämpi?

Lumia 925 gdr3 ja black päivityksellä ja kuvat näkyvät pikakuvakkeissa. Puhelin muistaakseni kysyi paritettaessa josko haluan siirtää kuvatkin ja vastasin siihen kyllä. Nokian black päivityksessä tuli jotain uutta just bluetoothiin joten on voinut vaikuttaa asiaan. Voi tietty olla että bolerossakin on joku eri softaversio. Tai sitten oli vaan auringonpilkut just sopivalla kohdalla kun tein tuon.

puolihop

Lainaus käyttäjältä: Guido - 26.01.14 - klo:19:51

Kyllä ainakin täällä näkyy kuvat Bolero + L920 yhdistelmällä. Alussa kysyi haluatko tuoda kuvat ja yhteystiedot puhelimesta. Muuta ei ole tarvinnut tehdä. Kuvat ja yhteystiedot päivittyvät aina autoa käynnistäessä puhelimesta autoon.

opar

Lainaus käyttäjältä: Toby - 26.01.14 - klo:19:56
Tää on oikeasti sellanen ainoa asia mikä itsellä tällä hetkellä tuntuu autossa, et meni rahat ihan kankkulan kaivoon. Muuten siis olen ollut tosi tyytyväinen kaikkeen autossa, mutta canton on toistaiseksi tosi suuri pettymys. Mikään kultakorva en ole ja ehkä se siitä nimenomaan johtuukin, että en kuule mitään erinomaista cantonin soinnissa. Autokauppias niin tätä cantonia suositteli ja sai uskomaan, että normi bolero on pelkkää kuraa, jos jotain muuta haluaa kuunnella kuin uutisia ja minä hölmö menin uskomaan. Voi olla, että cantonin hienous joskus vielä minulle kirkastuu, tällä hetkellä se tuntuu aivan turhalta rahanhukalta, mitä ei koskaan saa millään muotoa takaisin, vaihdossahan se on ihan sama mikä soitin siellä autossa on.

Ööö... mä jätin tuon ruksimatta ja nyt olen katunut päätöstä. Vertailun tein siltä pohjalta että, ensin kuuntelin silloisen kärryn (Mazda6 Elegance -10 vakkarisoitin) ja perään Cantonin. Ei antanut mitään ekstraa ainakaan mun korvaan joten päätin, että en maksa lisähintaa. Olis kannattanut maksaa koska tää Bolero ei tuota bassoja yhtään. Okei, paikallaan kun kuuntelee niin kuullostaa siedettävältä mutta rengasjurinat (yllättävän pienet) peittää kaikki alaäänet totaalisesti vaikka bassot täysillä.

Etukajarit menee vaihtoon, ei auta mikään. Toivottavasti tää ei ole nyt soittimen signaalista kiinni niinkuin Saab -aikoina. Siihen ei auttanut kaiuttimien vaihdot kun nee**rimallista ei vaan lähtenyt alle 80 MHz signaalia.

Damn it!

mxm

Olisiko jollakin vinkkiä Bolero-ongelmaan:
Puhelin on liitetty bluetoothilla soittimeen. Käytän puhelimen googlemapsia navina. Miten saisi navin äänet kuulumaan soittimesta? Reititysäänet kuuluu siis toki kun on esim. Puhelu käynnissä tai jos esim. Kuuntelee piuhan kautta spotigyta mutta ei langattomasti...

opar

Lainaus käyttäjältä: puolihop - 26.01.14 - klo:20:45
Kyllä ainakin täällä näkyy kuvat Bolero + L920 yhdistelmällä. Alussa kysyi haluatko tuoda kuvat ja yhteystiedot puhelimesta. Muuta ei ole tarvinnut tehdä. Kuvat ja yhteystiedot päivittyvät aina autoa käynnistäessä puhelimesta autoon.
Mulla Lumikki 820 ja vain osa yhteystietojen kuvista näkyy!!!! Mikähän logiikka tässä on ollut mukana?

livejungle

Lainaus käyttäjältä: mxm - 26.01.14 - klo:20:49
Olisiko jollakin vinkkiä Bolero-ongelmaan:
Puhelin on liitetty bluetoothilla soittimeen. Käytän puhelimen googlemapsia navina. Miten saisi navin äänet kuulumaan soittimesta? Reititysäänet kuuluu siis toki kun on esim. Puhelu käynnissä tai jos esim. Kuuntelee piuhan kautta spotigyta mutta ei langattomasti...

Kokeiles noilla ohjeilla jos android puhelin.
http://forums.androidcentral.com/samsung-galaxy-s3/257811-voice-navigation-doesnt-work-when-blue-tooth.html

taikka sitten SoundAbout sovellusta:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.woodslink.android.wiredheadphoneroutingfix&hl=fi

Guido

Lainaus käyttäjältä: puolihop - 26.01.14 - klo:20:45

En kyllä muista, että toi mun Lumikki olisi naitettaessa mistään kuvista kysellyt, mutta pitääpä kokeilla parittamista uudestaan nyt kun asensin Black-päivityksen.

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: opar - 26.01.14 - klo:20:48
Ööö... mä jätin tuon ruksimatta ja nyt olen katunut päätöstä. Vertailun tein siltä pohjalta että, ensin kuuntelin silloisen kärryn (Mazda6 Elegance -10 vakkarisoitin) ja perään Cantonin. Ei antanut mitään ekstraa ainakaan mun korvaan joten päätin, että en maksa lisähintaa. Olis kannattanut maksaa koska tää Bolero ei tuota bassoja yhtään. Okei, paikallaan kun kuuntelee niin kuullostaa siedettävältä mutta rengasjurinat (yllättävän pienet) peittää kaikki alaäänet totaalisesti vaikka bassot täysillä.

Minulla sellainen tunne ettei ainakaan usb tikulta kuunnellessa parempilaatuista musiikkia (min 320 kb/s) mennyt hukkaan Canton rahat. Radiovastaanottoa en pidä kovin hyvänä ja se vaikuttaa äänentoistoon ja ei ole "Cantonin syy". Lisäksi tuli sellainen fiilis että ns tarvitsee ajaa kaiuttimet sisään, kk päästä ääni kuulostaa paremmalta ja bassoa itselleni riittävästi kun "lahkeet liikkuvat". Minulla oli ensituntuma "huono", muuttui kk päästä kun säätänyt ja kokeillut eri asioita.
Jos vain radiota kuuntelee, ehkä en tilaisi, mutta jos muita lähteitä missä korkea bittitaso, laittaisin rahaa Cantoniin.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

sambolo

Joo kannattaa vertaila noita musavehkeitä nimenomaan ajossa, monesti paikallaa ollessa sointi kuulostaa paljon muhkeammalta ja ajossa taas ei oikein miltään.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Epes

Lainaus käyttäjältä: splitxyz - 26.01.14 - klo:22:28
Minulla sellainen tunne ettei ainakaan usb tikulta kuunnellessa parempilaatuista musiikkia (min 320 kb/s) mennyt hukkaan Canton rahat. Radiovastaanottoa en pidä kovin hyvänä ja se vaikuttaa äänentoistoon ja ei ole "Cantonin syy". Lisäksi tuli sellainen fiilis että ns tarvitsee ajaa kaiuttimet sisään, kk päästä ääni kuulostaa paremmalta ja bassoa itselleni riittävästi kun "lahkeet liikkuvat". Minulla oli ensituntuma "huono", muuttui kk päästä kun säätänyt ja kokeillut eri asioita.
Jos vain radiota kuuntelee, ehkä en tilaisi, mutta jos muita lähteitä missä korkea bittitaso, laittaisin rahaa Cantoniin.

Jep, jos kuuntelee enimmäkseen radiosta puhetta tai musiikkia, niin Canton on turha järjestelmä. Erot tulevat nimenomaan digitaalisessa muodossa olevasta äänilähteestä saatavasta äänestä, CD, USB tai SD-kortti. Sillä puolella huomaa heti mikä on Cantonin ja vakion ero.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 25.01.14 - klo:18:53
Tänään tarjoutui ihmeellisellä tavalla mahdollisuus verrata combissa Canton vs. Bolero. Sovin Hyvinkään piirimyyjäliikkeeseen käynnin missä oli essarissa (combi elegance) Bolero. Ystävällinen myyjä (ei sama jonka kanssa tehtiin kaupat, ja siksi lisäplussa auttavaisuudesta) kertoi eräällä asiakkaalla olevan Cantonit autossaan ja soitti asiakkaalle. No tämä asiakas, nuorehko perheenisä, oli myös toodella ystävällinen sielu ja lupautui tulemaan autoliikkeen pihaan esittelemään soitinta.

No, mikä on lopputulos? Vaikea. Nimittäin omaan pakkasessa paleltuneeseen sävelkorvaani Bolero soi mukavasti. Bassot toki piti pistää maksimille +9:ään, mutta silti. Lisäplussaa Audi A3:n vakiosoittimeen oli keskiäänien säätömahdollisuuskin. Kajarit eivät säröilleet täysilläkään huudatettaessa. Toki joissain omistajan spotifystä soittamistaan biiseistä sai bassojumpetta lisää Cantonin avulla, mutta omalta sd-muistikortiltani soittaen bassolisä oli ihmeen vähäinen. Se ero toki oli, että vastaavaan äänentasoon ei volume-säädintä tarvinnut pitää yhtä suurella. Ja sitten kun astahdin omaan "preemiumiini", niin Audin vakiosoitin kuullosti kamalalta Boleroon verrattuna -saman totesi vaimo. Eli en tiedä, saisinko oikeasti omaan kuunteluuni 600 euron edestä lisäarvoa Cantonissa. Sanon siis että lukuisista autoistani juuri Octavian Bolero menee ns. vakiosoittimena sinne kärkipäähän. Sen verran puhtaasti se soi.

Tuossapa Peevelille luettavaa perus-Bolerosta Brittein Skoda foorumilta :

http://www.briskoda.net/forums/topic/302836-bolero-sound-system-on-octavia-rs-iii/

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy