Mazda visiot ja strategiat

Aloittaja pantero, 25.03.13 - klo:10:20

« edellinen - seuraava »

pantero

                        mazda

                    We aim to become a 'premium'  brand in
                    the hearts and minds of our customers


Mazda has developed its business by providing "Zoom-Zoom" cars that are fun to drive. In order to continue offering customers this "Zoom-Zoom" experience, we see it as our duty to make cars that also provide excellent environmental and safety performance.

In order to achieve this we have developed a set of innovative new technologies which realize an unprecedented balance between driving pleasure and environmental and safety performance. We call these SKYACTIV TECHNOLOGY. Taking advantage of these technologies, Mazda is currently undertaking structural reforms that will reinforce our Framework for Medium- and Long-term Initiatives, due to be completed in the fiscal year ending March 2016. Starting with the CX-5 launched in 2012, and the all-new Mazda6 (Atenza), we are planning successive launches of next generation models featuring SKYACTIV TECHNOLOGY. We are also working hard to improve our brand value.

The "challenger" spirit that has made us the world leader in rotary engines is still alive and well at Mazda. Retaining this "challenger" spirit, the entire Mazda group will work as one in the areas of product, quality, sales and service, to create a special bond with our customers and become a "premium" brand in their hearts and minds. We will also continue our efforts to meet our constantly changing responsibilities to society and be worthy the trust our stakeholders place in us.

February 2013

http://www.mazda.com/investors/policy/mid_term.html


Mazda plans to raise the average fuel economy of all Mazda vehicles sold globally by 30% by 2015 compared with 2008 levels, while providing all customers who purchase Mazda cars with the joy of driving and excellent environmental and safety performance.

To achieve the target, we consider improving basic vehicle performance such as engines, through improvements in efficiency of internal combustion systems, transmissions and body weight reduction is important. Therefore, we are pursuing a strategy to focus on these "base technologies". In addition, we gradually combine the base technologies with electric devices from Mazda's unique idling stop system "i-stop", regenerative braking system i-eloop, and hybrid technologies to finally advance to plug-in hybrid and electic vehicles, based on our Building Block Strategy.

SKYACTIV is a blanket term for Mazda's innovative next-generation technologies that are being developed under the company's long-term vision for technology development, Sustainable Zoom-Zoom. These technologies will be appearing in Mazda products from 2011, in line with Building Block Strategy. We also plan to sell the hybrid vehicles that combine the hybrid system and the next generation gasoline engine by 2013 starting with Japan. We will provide cars that offer a winning combination of driving pleasure and excellent environmental and safety performance to all our customers.


Mazdan strategia on kehityspainotteinen ja siitä heijastuu yhtiön vahva tekninen osaaminen.

Yhtiö on autonvalmistajana keskisuuri, valmistaen noin 1,2 M - 1,4 M autoa vuodessa. Mazdan  tavoitteena on lisätä myyntiä 1,7 M autoon vuonna 2016. Strategiasta näkyy, että se on laadittu tukemaan tämän tavoitteen saavuttamista kehittämällä asteittain uusia teknisiä innovaatioita samanaikaisesti automallistoa uudistamalla. Tarkoituksena on tuoda markkinoille kahdeksan uutta automallia CX-5:stä lähtien seuraavan viiden vuoden sisällä.

Malliston perustan muodostaa uusi SKYACTIV teknologia, kokonaan uudelleen suunnitellut bensa- ja dieselmoottorit, uudet automaatti- ja manuaalivaihteistot, kevyempi korirakenne sekä uusitut akselistot. Ensimmäinen uuden teknologian automalli oli CX-5, jossa on i-stop tekniikkaa. Toisena mallistona esiteltiin Mazdz 6, jossa i-stopin lisäksi on i-ELOOP, jarrutusenergiaa hyödyntävä järjestelmä.

Mielenkiintoista on havaita, että seuraavana kehitysputkessa on hybridi, jonka pitäisi tulla julki tänä vuonna Japanin markkinoilla ja myyntiin maailmanlaajuisesti mahdollisesti jo 2014. Kehitysputki näyttäisi jatkuvan edelleen ladattavalla hybridimallilla päätyen lopulta aina sähköautoon asti.

Tämän kehitysstrategian mukaan Mazdakin olisi siis lähdössä hybridikilpailuun mukaan. Se selittääkin hyvin painonsäästöjahdin kaikissa uudelleensuunnitelluissa SKYACTIV-osissa. Hybridijärjestelmäthän lisäävät auton kokonaispainoa kymmenillä kiloilla.

Mazdan vahvan teknisen taustan tuntien, se voi myös yllättää uusilla teknisillä ratkaisuilla omassa hybridikonseptissaan.

Mazdan visio on varsin kunnianhimoinen ja selkeä. Tavoite on nousta premium luokkaan ja tuottaa autoja, joita on ilo ajaa. Muistuttaa erehdyttävästi erästä saksalaista premium-autoa, jonka nimessä on kolme kirjainta, eikö totta. Strategian toteutus on alkanut jämäkästi ensimmäisen SKYACTIV -mallin CX-5:n myötä. Myös Mazda 6 on jo tullut kehitysputkesta ulos markkinoille.

Vaikka 'Zoom-Zoom' kokemus ei ehkä aukenekkaan helposti suomalaiselle autonkäyttäjälle, voi silti asiakkaanakin seurata mielenkiinnolla Mazdan strategian toteutumista sekä yhtiön ottamien ripeiden teknisten kehitysaskeleiden vaikutuksia autojen myyntiin ja imagoon.


Urlaub

Lainaus käyttäjältä: pantero - 25.03.13 - klo:10:20
Vaikka 'Zoom-Zoom' kokemus ei ehkä aukenekkaan helposti suomalaiselle autonkäyttäjälle, voi silti asiakkaanakin seurata mielenkiinnolla Mazdan strategian toteutumista sekä yhtiön ottamien ripeiden teknisten kehitysaskeleiden vaikutuksia autojen myyntiin ja imagoon.

Kuulostaa hienolta, mutta mikään zoom-zoom tai skyactive tuskin ratkaisee Mazdan imagon pahinta ongelmaa. Se ongelmahan on ruoste. Eikä kyse ole edes pelkästä imagon ongelmasta. Mazdan koko 2000-lukua värittävänä seikkana on ollut ruoste, joka syö niin 3 kuin 6 Mazdojakin siihen tahtiin, ettei esim. 6:n kahdella ekalla sukupolvella ollut mitään mahdollisuuksia myyntitilastojen kärkeen.

Nähtäväksi jää, miten käy CX-5:n ja uuden 6:n kanssa. Kovin paljoa ei varmastikaan ole luottoa, kun tehtaalla olisi jo vuosia ollut hoitaa tämäkin asia kuntoon.

Ei silti, on Mazdalla näyttöä äärimmäisen hyvästä strategiastakin eli MX-5, joka on ensiesittelystään vuodesta 1989 ollut ehdoton mittatikku luokassaan kaikilla osa-alueilla. NA, NB ja NC -sukupolvet ovat olleet mahtava menestys ja tuotapikaa tulevan ND-mallin harteilla on melkoiset paineet.

Emil Eagle

Onkohan tuolla tunnetulla ruosteherkkyydellä merkitystä myyntimenestykseen muualla kuin Suomessa tai Ruotsissa?
Kiitokset mukavasta foorumista.

kolli

Urlaubin kommentteihin sen verran, että 1 koppanen 6 myi oikein hyvin aikanaan Suomessa.Tästä nykyisestä 6 mallista on Ruotsin  puolella alustan suojauksesta annettu artikkeleissa positiivista kommenttia.Onko uudistukset onnistuneita, sen aika näyttää.Ruostesuojaus on kuitenkin aika helppo asia itse hoitaa parempaan malliin.Toisin kuin esim. tekniset  ongelmat.
Ja uusi kutonen on luokassaan onneksi muodollisesti pätevä.Syy miksi juuri itse ko. mallin valitsin.
VAG ei pystynyt tähän vastaamaan, joten tauko tuli konsernin tuotteisiin.

pantero

Aikaisemmin on tullut kehuttua Toyotan web-sivuja. Kohtuuden nimissä on pisteitä annettava myös Mazdalle. Sen strategiasivut ovat varsin informatiiviset ja kuvaavat hyvin mm. CO2 teknologioiden kehitystä lähivuosina.

http://www.mazda.com/mazdaspirit/skyactiv/vis.html

Sivujen mukaan kehitys näyttäisi menevän sekä bensahybridien, että vetyhybridien suuntaan. Lisätietoa julkistettaneen ainakin Fiscal Year 2013 (-->31.3.2013) tulosten ja uuden vuosikertomuksen yhteydessä. Japanilaisissa yhtiöissä tämä vie tosin tuonne touko-, kesäkuulle asti.

Edellisen vuosikertomuksen(-->31.3.2012) mukaan Mazda on hankkinut hybridisysteemiinsä lisenssin Toyotalta. Mielenkiintoista nähdä aikanaan, miten sitä on sovellettu. Ehkäpä juuri mm. SKYACTIV-G bensamoottoria hyödyntämällä.

Noilla samoilla sivuilla on myös SKYACTIV-tekniikkaa ja sen eri osa-alueita kuvattu varsin perusteellisesti. Jokaisen komponentin ominaisuuksia on verrattu aikaisempaan, suunnitteluprosessiakin on esitelty ja tehdyt parannukset on selkeästi todettu. Myös kehitystiimin vetäjä on esitelty.

Kun tuo kaikki on vielä tehty esimerkillisen havainnollisesti, lämmittää se vanhan konemiehen sydäntä. Näiltä SKYACTIV-sivuilta henkii myös Mazdalaisten aito ylpeys aikaansaannoksiinsa, kun ratkaisuja ja saavutettuja parannuksia esitellään. Kannattaa tutustua, sillä näin yksityiskohtaisiin tekniikkaratkaisujen esittelyyn en ole törmännyt vähään aikaan.

pantero

Erikoinen Business-kalenterisysteemi Japanissa. Tänään Mazda julkaisi vuoden 2013 vuosikertomuksen! Eli Fiscal-year 3.2012 â€" 3.2013.

Vuosikertomuksesta paistaa muhea tyytyväisyys, kun SKYACTIV -teknologia on ollut markkinoilla menestys. Ensimmäistä mallia CX-5:sta myytiin noin 200 000 per vuosi, kun tavoite oli 160 000. Uuusin malli Mazda 6 on seuraamassa menestyksessä CX-5:n jalanjälkiä. Ã,,sken julkistettiin SKYACTIV-moottoreiden tuotantokapasiteetin nosto 800 000 :sta 1000 000 kappaleeseen vuodessa.

Uusiin malleihin painottuvan myynnin kasvun myötä Mazdan talousluvut ovat korjaantuneet ja siirtymässä jo tukevammin plussan puolelle.

Strategiasta vuosikertomuksessa ei tällä kertaa paljon lausuta. Uusimman mallin, Mazda kolmosen osalta todetaan, että siitä tuodaan myös hybridi-malli Japanin markkinoille.

SKYACTIV-malliston jatkokehitystä täsmennetään siten, että CX-5, Mazda 6 ja Mazda 3 saavat seurakseen aikanaan Mazda 2:n ja Mazda 5:n.

Linkki vuosikertomukseen ohessa:

http://www.mazda.com/investors/library/annual/

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy