Passatin lämmityslaitteen kennon vaihto, lämmintä vain toiselle puolelle?

Aloittaja Boiga, 14.03.13 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

Pasuuna09

Omasta Pasuunassa oli myös ongelmana apukuskin puolen lämpeneminen. Purin hanskaslokeron pois edestä ja tarkistin testi ajolla servot (paina AC napista ja puhallus kasvoille yhtäaikaa) ja läpät mitä nyt näki sekä tunnustelemalla virtauksia ikkunalta. Kaikki tuntui toimivan mekaanisesti oikein. Seuraavaksi letkut irti tulipellistä ja omat letkut tilalle joiden kautta kierrätin aluksi puhdasta vettä porakonepumpulla edes takaisin 10L sankon kautta. Jotain pientä moskaa irtosi muttei liiemmin. Puhtaat uudet vedet sankoon ja reilusti jäähdyttimen puhdistusainetta ja taas kierrätystä edes takaisin noin tunnin ajan.. Letkut takaisin ja koekäytöllä ilmautui itsekseen kun jätti kennoon niin paljon vettä kun mahdollista ja letkut oli suljettu puristimilla. Operaation jälkeen kummaltakin puolelta puhaltta 67 asteista ilmaa normaalisti. Kannattaa tehdä ENNEN kuin menee totaalisesti tukkoon joka aiheuttaa kojelaudan ja keskikonsolin irroituksen kennon vaihtamiseksi. Tarvikkeet kustansi kaikkinensa 32â,¬ (sis. porakonepumpun) aikaa menee muutama tunti kun rauhassa puuhaa.. letkujen liittimet hankalat irroittaa yläkautta poikittaisessa 2.0TDI koneessa.

hoomax

No niin, nyt on passatti lämmin. Vein paikalliselle VW pajalle, jossa sanovat että oireiden mukaan kenno tukossa.

Tänään vaihdettu kenno, 300â,¬ köyhempänä mutta autolla pystyy ajamaan nyt pakkasella. Päällepäin kenno näyttää ehjältä, mutta en sitten tiedä miten sen saisi auki siten että tukkeutuneisuus näkyisi. Pitänee koittaa vaikka rälläkällä avata kennoa jossain välissä...

kimble86

No niin omaan vuoden 2008 2.0TDI 4Motion Passattiin tuli sama ongelma. Apukuskin puolelle tulee vain viileää ilmaa. Paikallinen paja testaili ongelmaa ja kertoi että vikana on tukkeutunut lämmityslaitteen kenno. Kuinkas tuota voisi huuhdella? Pasuuna09 tuossa aiemmin kertoikin tuosta huuhtelusta. Minkä kokoista letkua ja liittimiä siihen tarvitsisi?

o.b.

Sisähalkasijaltaan 18 - 20mm letku on käypänen huuhteluun. Letkut on reilussa kymmenessä vuodessa hieman vulkanoituneet liittimiin, joten irroitus sopivasta kohdasta voi viedä tovin...

Huuhtelua molempiin suuntiin ja jos mahdollista, niin hieman voi liottaa kökköjä konetiskiaine-liuoksella. Paineilmalla kenno tyhjäksi ja sitten valuttaa pariin litraan liotetun konetiskiainetabletin nesteen kennoon hetkeksi likoamaan. Ei yön yli, sillä konetiskiaine syövyttää alumiinia ???

haitola

Vaihdoin omastani (B6 2010 2.0 tdi) kennon eilen. Vajaan vuoden oon ajellut ilman lämmintä ilmaa kabiinissa. Huollossa oli yritetty huuhtelulla saada tukos auki, mutta ei onnistunut. Lämmintä tuli vain mittariston vasemman puoleisesta räppänästä. Kaikista muista kylmää.

Irrotin kuskin jalkatilasta pari paneelia ja kenno näkyi samantien. Otin vanhasta kennosta koodin, ja uutta tilamaan ipartsista. Uusi kenno maksoi 45 euroa. Omani oli tämä malli: https://iparts.fi/parts/info/denso/DRR32005

En tajunnut tilata samalla uutta tiivistesarjaa, mutta lopulta pärjäsin vanhasta kennosta talteenotetuilla o-renkailla.



Vaikutti helpolta projektilta. Ja lopulta tavallaan olikin sitä..vaikka tein koko homman aika guerilla-tyyliin.

En todellakaan ole mikään automekaanikko, joten käytin järkyttävän määrän aikaa selvitystyöhön. En onnistunut löytämään yhtään yksiselitteistä ohjetta miten koko prosessi tehdään. Tämä video oli lähimpänä totuutta: https://www.youtube.com/watch?v=Wk3cLs7mEOY

Suurin haaste oli tyhjentää kennosta ja putkista vanha jäähdytinneste ennen kennon irrottamista. Virallisten ohjeiden mukaan jäähdytysnesteen tyhjennys ja uudelleen täyttö ei ole yksinkertaista. Lisäksi en jaksanut/osannut purkaa moottorin puolelta putkia ja johtoja, jotta olisin päässyt käsiksi putkiin jotka menevät kennolle, ja tyhjentää kennoa esim paineilmalla sitä kautta. Päättelin, että nestettä ei voi kennossa & putkissa kovin paljoa olla, joten suojasin jalkatilan hyvin ja varasin paljon imeytyspaperia putkien katkaisua varten. Lopulta katkasin multitoolilla vanhan kennon alumiiniputket ja vedin kennon pois. Jäähdytinnestettä valui ulos ehkä 3 dl ja sain kaiken imeytettyä papereille. Lopulta avasin liittimet jälkeen jääneistä putkista, otin talteen vanhat o-renkaat ja laitoin uuden kennon paikoilleen. Aikaa projektiin meni kaikkinensa noin 30 minuuttia.  Inhottavinta oli työasento; selällään lattialla maaten. Lopputuloksena lämppäri toimii kuten pitääkin.

Tsemppiä projektiin, jos DIY-ratkaisu kiinnostaa!

Juzu84

On kyllä lapsellisen heleppo kennon vaihto. Yhteen neloskoppa golffiin kaverin kans vaihettiin vuotava kenno ja kaikki käsijarrukahvasta tulipeltiin asti irti. Siihenki kokeiltiin paikkausaine korjaus ensin mutta ei ollu pitkästi toimiva ratkasu. Ja mitä tulee näihin huuhteluaineisiin niin konetiskiaine on viimenen jota meen auton järjestelmään laittaan. Ite käyttäsin vain ja ainoastaan tarkoitukseen kehitettyä kemikaalia.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

kimble86

Kiitos paljon vinkeistä! Pitääpä vuoden vaihtumisen jälkeen aloittaa selvitystyö.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 29.12.18 - klo:10:09
Ite käyttäsin vain ja ainoastaan tarkoitukseen kehitettyä kemikaalia.
Ennen vanhaan nuo oli melko lailla samoja kemikaaleja. Nykyisitä en tiedä kun ei näe enää lukea niitä kärpäsen kakan kokoisia tekstejä 12 eri kielellä ;D

Sen verran kuitenkin tiedän, että jos pullossa on jokin vihreä "ECO"-logo, jätän sen ostamatta. Maailma pelastuu, mutta se lika/tahra/möhnä ei sitten lähtenytkään.

Dieselgolf

Jos nuo siis tukkeaa tuollalailla, mistä moinen johtuu ? Pelkästä iästäkö , vai siitä ettei ole ajallaan uusittu ?
Ja jos esim noin tukkeutuu, mitä sinne kennoon kertyy/kovettuu, joka sen noin tukkii ?
Onko noissa jäähdytinnesteissä joku ainesosa, joka aivan liian kauan siellä muhittuaan tykää muuttua kiinteäksi ?
Kukaan avannut omaansa joka ollut tukossa, tai koittanut sitä jollain kemikaalilla vaikka irroitettuna huolella putsata ?
Silloin vois alkaa miettimään mikä kemikaali sen tukkeen parhaiten pois liottaisi.

Kun poikani Golffin huolloista, tai jäähdytyn nesteen vaihdosta ei ole kirjallista dokumenttia olemassa, sen voisi keväällä varoiksi tehdä. Samalla toki sen mieluusti myös putsaisin (just in case) jollain kemikaalilla jos moinen taikaliemi joka on just oikeeta ja pelaa varmasti eikä aiheuta vahinkoa on olemassa. Toki voisin myös tätä monasti sanottua vastakkaiseen suuntaan huuhteluakin puutarhaletkulla koittaa pelkästään.

repomies

Lainaus käyttäjältä: haitola - 28.12.18 - klo:23:49
Suurin haaste oli tyhjentää kennosta ja putkista vanha jäähdytinneste ennen kennon irrottamista. Virallisten ohjeiden mukaan jäähdytysnesteen tyhjennys ja uudelleen täyttö ei ole yksinkertaista. Lisäksi en jaksanut/osannut purkaa moottorin puolelta putkia ja johtoja, jotta olisin päässyt käsiksi putkiin jotka menevät kennolle, ja tyhjentää kennoa esim paineilmalla sitä kautta. Päättelin, että nestettä ei voi kennossa & putkissa kovin paljoa olla, joten suojasin jalkatilan hyvin ja varasin paljon imeytyspaperia putkien katkaisua varten. Lopulta katkasin multitoolilla vanhan kennon alumiiniputket ja vedin kennon pois. Jäähdytinnestettä valui ulos ehkä 3 dl ja sain kaiken imeytettyä papereille. Lopulta avasin liittimet jälkeen jääneistä putkista, otin talteen vanhat o-renkaat ja laitoin uuden kennon paikoilleen. Aikaa projektiin meni kaikkinensa noin 30 minuuttia.  Inhottavinta oli työasento; selällään lattialla maaten. Lopputuloksena lämppäri toimii kuten pitääkin.

Tsemppiä projektiin, jos DIY-ratkaisu kiinnostaa!

Kiitoksia kuvauksesta, siitä on varmasti apua monille. Sellainen tuli mieleen, että kestäisikö nuo vanhan kennon putket murtumatta sen, että ne puristaisi lyttyyn pihdeillä? Ideana tuossa olisi se, että vanhan kennon putket puristaisi muutaman sentin matkalta lyttyyn niin tiukkaan kun menee, ja sitten leikkaisi ne poikki lytyssä olevan alueen keskeltä. Näin kennossa oleva neste ei välttämättä tulisi ulos ollenkaan. Vanhojen putkien irroituksen yhteydessä sitten vaikka märkäimuri siihen kaveriksi, jos sattuu sellainen olemaan.

lattsa

Hei,
ittellä sama homma ja tuli kuntoon sisäkennon vaihdolla...tosi mystinen juttu...
Itse kennohan on edullinen,mutta vaihto on inhottava.. näin asentaja sanoi työnjälkeen..

kimble86

Iski laiskuus ja osittain tilojen puute, niin vein auton huoltoon. Kennon vaihto auttoi ongelmaan ja nyt puhaltaa lämmintä ilmaa molemmille puolille. Hintaa Joensuussa työlle kertyi 264 euroa,  eli mielestäni kohtuullinen hinta.

iiseppi

Tervehdys,

Sama ongelma itsellä touran 2005. Pelkääjän puolelle tulee kylmää, kuskin puolelle ei enää kunnolla lämmintä.
Olen purkanut jo kennon näkyviin, vielä vinkkinä kyselisin, että millä noi kennon putket aukaistaan?
Katkaisemalla ja kumiputken pätkä tilalle vai?


o.b.

http://autofans.info/volkswagen/katalog.php?lang=D&catalog=vw&markt=RDW&modell=TOU&einsatz=2005&epis_typ=409&dir_name=R&hg_ug=819&bildtafel2=819020

Osa numerot 20 kuvassa, eli ihan tiivisterenkaat siellä on. Moottoritilan puolelta putkien välistä ruuvi auki ja putket saa vedettyä pois? Noin se muistaakseni Passatissa menee ???

Liukkaria (esim WD-40) tiivisterenkaisiin niin lähtee helpommin putket pois.


iiseppi

Kiitos vastauksesta.
Täytyy tutustua vielä lisää, koneen puolelta en osaa/pääse noiden putkien luokse. Pitää kattoa josko pitää purkaa sieltä enempi...

o.b.

Ne putkien lähdöt pitäisi kyllä näkyä melko helposti moottoritilasta. Toki moottorin päällä oleva peitemuovi pitää poistaa.

Moottoritilassa on "pikaliittimet" tulipellissä, jotka pitää irrottaa.

Joka tapauksessa jäähdytysjärjestelmä kannattaa tyhjentää mahdollisimman hyvin, jottei kabiiniin valu kovin montaa litraa glykolia. Vaihtuupa samalla jäähdytysnesteet ja uusi kenno saattaa pysyä vähän pidempään auki ;)

jaker

Vinkkinä jos joku tekee samaa remonttia itse, niin uuden kennon liittimet ja O-renkaat kannattaa voidella hyvin ennen asennusta. Liittimet saa puristettua yhteen kuskin jalkatilasta laittamalla kennon puolelle laipan taakse lenkkiavaimen, koneen puolelle kireälle kiristetyn jakoavaimen ja puristamalla työkaluja yhteen siirtoleukapihdeillä. Kun putket on yhdessä, niin kannattaa myös puristaa pikkuhiljaa vuorotellen. Kun kaikki on alumiinia, niin kannattaa olla varovainen ettei liitospinnat mene pilalle tai muuta muotoa.

Passat 1.4TSI Ecofuel, eli kaasuauton moottoritilasta ei tarvinnut poistaa juuri mitään että  pikaliittimiin pääsee käsiksi.

Huuhtelin järjestelmän pariin kertaan tislatulla vedellä ja puhaltelin loput nesteet väleissä varovasti paineilmalla pois. Kennokin kannattaa tyhjentää paineilmalla puhaltamalla irroittamalla ensin vain ylempi putki ja pitämällä alaletku auki ja astia alla.

o.b.

Tärkeää on myös huuhdella jäähdytin. Se onnistuu vain irrottamalla molemmat letkut ja painamalla vettä molempiin suuntiin. Toki jonkun verran auttaa jos käyttää moottorin tarpeeksi kuumaksi, jotta vesi kiertää kunnolla huuhtelussa.

pamppu

Itsellä on vastaavanlaista ongelmaa -10 superbissa. Ei vikakoodeja. Kenno huuhdeltu sekä läppiä käsin pidelty ja ei puhella lämmintä kuin kuskin puolen vasemmasta räppänästä ja lasiin vasemmalle puolelle. Oisko seuraava steppi nyt toi kennon vaihto vai oisko jotain mistä vois vielä kiikastaa?

o.b.

Ei siinä taida enää muita vaihtoehtoja olla.

Vaihto pitäisi olla melko helppo ja siisti jos vanhan kennon puhaltaa paineilmalla tyhjäksi. Konehuoneen puolelta, tulipellistä pitää löystyttää pultti (6mm kuusiokolo, ei irroteta kokonaan), joka lukitsee sisälle menevät putket paikoilleen. Putket lähtee vetämällä irti kennoston yhteistä kun kiristyspantoja löystyttää. O-renkaat on siellä tiivisteinä ja ne pitää tietty laittaa uudet.

S.N-83

Minä ostin juuri -10 vuoden passatin ja viileätä pukkaa repsikan puolelta. Jos olisi kesä voisin harkita itse vaihtoa. Ei ole lämmintä tilaa missä tehdä joten ajattelin viedä jonnekkin vaihtoon. Paljon porukalla on suunnilleen kustantanut kyseinen toimenpide?

S.N-83

Mulla kävi eilen kennon vaihdossa. Ei vaikutusta. Puhaltaa siltikin oikealle viileää. Vikakoodeja ei löytynyt.

S.N-83

Voiko muuten se servomoottori V159 aiheuttaa saman oireen että oikealle ei tule lämmintä. Jännä kyllä että mitään vikakoodia ei anna ainakaan huoltoliikkeen mukaan.
Se varsihan lähtee yhdessä asennossa irti moottorista. En tiedä kuin pieni mahdollisuus sille on että itse moottori olisi ehjä mutta se varsi irronnut moottorista? Tai että moottorissa jotain vikaa mutta ei anna vikakoodia.

Voisin vielä kokeilla sitä läppämoottorien resetointia. Mulla on se malli missä siinä lämmönsäätörullassa on ne asteet mitä puhaltaa. Kai siinäkin mallissa on sama se että puhallus naamalle+ac ni testaa ne läpät?

o.b.

V159 on tosiaan oikean puolen lämmönsäätöservo. Vikakoodia tulee jos se on jumissa tai asentoanturi (potentiometri) antaa epäloogista signaalia. Jos servo on kunnossa ja vipu ei ole irronnut/katkennut niin sitten vika voi olla lämpötila-anturissa, joka väittää, että oikealle puolelle tuleva ilma on jo riittävän lämmintä.

Auton sisälämpötilan anturi löytyy Climatronicin keskimmäisen nupin keskeltä. Mahdollisesti viallinen anturi lymyää jossain oikean puolen putkistojen syövereissä.

Climatronicin näytölle pitäisi saada eri antureiden mittaustiedot jollain näppäinyhdistelmällä. https://www.youtube.com/watch?v=dYJI7uFlUwI

Tuosta saattaa löytyä oikea kanava (8.x ehkä): https://www.passatworld.com/threads/climatronic-diagnostic-mode-refernce-guide.398273/

S.N-83

Autoa hakiessa kun ne oli vielä tutkinut sitä kennon vaihdon jälkeen kun ei auttanut oireisiin sanoi että oikea puoli antaa eri arvoa. Se jäi minulle mysteeriksi puhuttiinko lämpöarvosta vai jostain sähköisestä arvosta.

S.N-83

Tänään sain aikaiseksi jatkaa projektia. Purin hanskalokeron ja sen sivumuovin pois tutkiakseni sen V159 moottorin toimintaa ja jainakin omaan silmään toimi normaalisti liikkeet.
Kohta tulee jo talvi ja ei mitään käryä missä ongelma on?

Tuskin se moottori nyt mitenkään rikki on kun tuntuisi liikkuvan normaalisti. Voisikohan se potenttiometri siellä sisällä olla paskainen tai rikki? Se ihme lämpötila anturi on ainakin helpossa paikassa vaihtaa jos vika siinä olisi.

S.N-83

Lainaus käyttäjältä: S.N-83 - 02.08.22 - klo:10:54
Tänään sain aikaiseksi jatkaa projektia. Purin hanskalokeron ja sen sivumuovin pois tutkiakseni sen V159 moottorin toimintaa ja jainakin omaan silmään toimi normaalisti liikkeet.
Kohta tulee jo talvi ja ei mitään käryä missä ongelma on?

Tuskin se moottori nyt mitenkään rikki on kun tuntuisi liikkuvan normaalisti. Voisikohan se potenttiometri siellä sisällä olla paskainen tai rikki? Se ihme lämpötila anturi on ainakin helpossa paikassa vaihtaa jos vika siinä olisi.

Purkasin sen potentiometrin ja ainakin niissä metallisissa kosketuspinnoissa oli sitä valkoista rasvaa mitä noissa moottoreissa ja hammaspyörissä yleensä on. En maalaa piruja seinille mutta hommahan tulee jatkumaan erittäin todennäiköisesti kasaus, testaus ja pettymys.

S.N-83

Kävin juuri testaamassa kun lämpötilakin tippui. Huuruunhan ne ikkunat alkoi menemään oikealta. Sen saa kyllä lämmintä puhaltamaan oikealtakin ottamalla ilmastoinnin pois ja säätämällä oikealta täydet lämmöt mutta eihän sen nyt kuulu pelata niin.

S.N-83

Purin repsikan puolelta sen lämpösensorin irti ja mittasin vastuksen. Arvo oli oletuksena 1,0XX (tarkkaa en muista) lämmittämällä se tippui 0,7 mikä sekin kai liian vähän kun jollain videolla näin sen tippuvan 0,4. otin myös vasemman puolen vertailukohdaksi mutta siitäpä ei saanutkaan mitään lukemaa ulos vaikka se puoli autosta toimii.

Vaihdoin ne vielä ristiin ja nyt ei tule enää kummaltakaan puolelta lämmintä vaikka mitä tekisi. Sensorit alkuperäisessä asennossa vasen puoli pelasi normaalisti ja oikea ei. Nyt ei siis ongelma siirtynyt toiselle puolelle vaan lopetti totaalisesti toiminnan. Sensoreissa oli samat numerotkin keskenään.

Taidan lähtä mätänetistä kyselemään molemmille puolille uusia.

S.N-83

Päivitystä tilanteeseen. Mätänetistä tuli väärät sensorit joten jäi sinne. Auto kävi uudestaan piuhan päästä ja livedata näytti oikean puolen sensorin lämpötilaksi 83-84 astetta joten rikkihän se on ja ihmekkös että puhaltaa vain kylmää. Uusi alkuperäinen sensori tilauksessa. Toivottavasti sen vaihto päättää tämän ongelman.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy