Mikä liikenteessä ottaa hermoon?

Aloittaja Erkka, 28.02.10 - klo:21:22

« edellinen - seuraava »

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 27.03.10 - klo:18:19
Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä, mutta tuo kunnialoukkaussyyteen mahdollisuus perustuu juurikin tuohon että on tehnyt rikosilmoituksen. Jos mitään rikosta ei todetakaan tapahtuneen, voinee vastapuoli tehdä kunnialoukkaussyytteen. Sen vuoksi olen ymmärtänyt että mieluummin pitäisi tehdä tutkintapyyntö, siihen ei vastapuoli pysty tarttumaan jälkikäteen.

Oikeilla jäljillä ollaan.

Eli kuviohan menee niin, että ensimmäisen rikosilmotuksen perusteella poliisi tutkii (jos tutkii) tuon ensimmäisen rikosilmoituksen. Jos siinä todetaan, ettei rikosta ole tapahtunut, niin siinä vaiheessa se rikolliseksi väitetty pariskunta voi halutessaan tehdä vastavuoroisesti rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta. Eihän sitä nyt rehellisiä kansalaisia sovi rikollisiksi mennä haukkumaan..

Mitä sitten tulee rikosilmoitus vs. tutkintapyyntö asiaan, niin enpä osaa varmaksi sanoa. Periaatteessahan se tutkintapyyntö pitää sisällään presiis saman sisällön eli pyynnön tutkia mahdollisen rikoksen tapahtumista. En olisi huolissani siitä otsikoinnin merkityksestä.

PTG

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 27.03.10 - klo:18:19
Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä, mutta tuo kunnialoukkaussyyteen mahdollisuus perustuu juurikin tuohon että on tehnyt rikosilmoituksen. Jos mitään rikosta ei todetakaan tapahtuneen, voinee vastapuoli tehdä kunnialoukkaussyytteen. Sen vuoksi olen ymmärtänyt että mieluummin pitäisi tehdä tutkintapyyntö, siihen ei vastapuoli pysty tarttumaan jälkikäteen.

Siis, että "tutkintapyyntö" ei perättömäksi osoittautuneena(kaan) voisi täyttää kunnianloukkauksen tai jonkin muun kriminalisoidun teon tunnusmerkistöä ja rikosilmoitukseksi nimettynä taas automaattisesti täyttäisi, jos esim. näyttöä ei sitten löytyisikään... vai?

Jotenkin nyt tuntuu, jotta menee terminologiakikkailu liian hieman pitkälle  :-\ Eikös tuossa siis joka tapauksessa tutkita, onko jokin rikos tapahtunut vaiko ei, oli termi sitten mikä tahansa?

Jyri

Sattuipa tänään motarilla Turusta Helsinkiin päin ajaessa:
Ajoin vakkarilla tasan 100 km/h GPSn mukaan kuten tapana on, linja-auto lähestyi hitaasti takaapäin ja päätti lähteä ohittamaan, mitä kummaksuin sillä nopeuseroa ei ollut kuin nimeksi, ilmeisesti ajoi rajoitinta vasten, kun oli joitakin minuutteja tehnyt ohitusta, huomasin että linja-auton takana olevat henkilöautot alkoivat vilkutella sille valoja...kun linja-auto oli puoliksi ohitseni, päätti se vain tulla takaisi oikealle kaistalle, vaikka soitin torvea ja vilkutin valoja, jouduin jarruttamaan ettei olisi tullut kylkeen.

Aivan käsittämätöntä toimintaa, teki mieli soittaa poliisille, mutta päivä oli ollut pitkä ja raskas, enkä kaivannut enää mitään ylimääräisiä ongelmia, kenties olisi kuitenkin pitänyt, kyseisen auton rekkari oli MYB-8XX, jonkin 5kirjaimisen Vllä alkavan firman ajokki.

Vai oletteko sitä mieltä että minun olisi pitänyt jarruttaa, jotta pääsee nopeammin ohi, mielestäni on vähintään oikeutettua ajaa suurinta sallittua nopeutta oikealla kaistalla!?

Reneto

^ Ehkä olisin vastaavassa tilanteessa pudottanut nopeutta vakkarista pari naksausta. Oikeastaan ihan sen vuoksi, että on arvattavissa että linja-auto palaa kaistalle nokan eteen heittämään kiviä auton keulaan.

Täytyy myöntää että joskus harrastan itsekin noita "hitaita" ohituksia motarilla, kun vakkarilla on asetettu nopeus (mittarin mukaan) 107-110 km/h, ja edellä mennään hiukkasen hitaammin. Joskus muut perässä tulevat ohituskaistalle siirtyvät painostavat suorittamaan ohituksen nopeammin, mutta harvoin nostan tuosta enää nopeutta. En tiedä, onko paskamainen tapa, mutta näin tulee tehtyä.

Edit: luin edellisen viestin uudestaan, en nyt ihan minuutteja käytä ohittamiseen  ;)
Tuossa nopeusero on ollut ihan mitätön.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 28.03.10 - klo:22:56
^ Ehkä olisin vastaavassa tilanteessa pudottanut nopeutta vakkarista pari naksausta. Oikeastaan ihan sen vuoksi, että on arvattavissa että linja-auto palaa kaistalle nokan eteen heittämään kiviä auton keulaan.
Kävi mielessä, mutta toisaalta kun olen sitä mieltä että motarilla kaiken sujuvuuden perusta on se että oikeanlla kaistalla ajavat eivät muuta nopeuttaa mistään syystä, vaan muut mukauttavat ajonsa niiden mukaan. En kyllä ymmärrä miksi tuon bussin piti lähteä noin mitättömällä nopeuserolla ohi, 15 min myöhemmin se oli vielä 300m edessä, eli ei se edes hyötynyt tuosta mitään.

Ironic32

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 28.03.10 - klo:22:56
Täytyy myöntää että joskus harrastan itsekin noita "hitaita" ohituksia motarilla, kun vakkarilla on asetettu nopeus (mittarin mukaan) 107-110 km/h, ja edellä mennään hiukkasen hitaammin. Joskus muut perässä tulevat ohituskaistalle siirtyvät painostavat suorittamaan ohituksen nopeammin, mutta harvoin nostan tuosta enää nopeutta. En tiedä, onko paskamainen tapa, mutta näin tulee tehtyä.

Edit: luin edellisen viestin uudestaan, en nyt ihan minuutteja käytä ohittamiseen  ;)
Tuossa nopeusero on ollut ihan mitätön.

Itse joutuu myöntämään saman asian. Eräänkin kerran olen tuossa motarilla ohittanut jotain n. 105km/h todellisella nopeudella - en tosin minuuttitolkulla - ja jos takana tuleva erehtyy vilkuttelemaan valoja, niin minulla menee joku "mulkku" -vaihe silmään ja saatan jopa hieman laskea nopeutta tuohon sallittuun ja tehdä ohituksesta vielä verkkaisempaa.

Kerran paloi taulu ihan tosissaan, kun ohitin golfilla täysperävaunuyhdistelmää, jolloin myös nopeusero oli mielestäni varsin riittävä ohitukseen. Golfissa ohitushetkellä n. 102 -105 km/h todellista nopeutta. Takaa tuli avensis, joka alkoi soittamaan tyyttiä ihan tosissaan. Ilmeisesti ei vauhti riittänyt. No, kuten todettua iski tuo "mulkku"-vaihe päälle ja pudotin kesken ohituksen saman tien nopeuden n. 90km/h todellista nopeutta ja ohitin rekkaa oikein antaumuksella ja hartaasti.

Sitten kun olin rekasta lopultakin päässyt sen verran ohi, että päätin siirtyä oikealle kaistalle, iski vielä tyhmempi mulkku-vaihe päälle ja piti ottaa mittaa vensiksen kulusta. Pääsi se lopulta sitten kuitenkin ohi, kun tulin järkiini. Enpä ole pahemmin tuollaiseen sortunut tuon jälkeen, mutta jotenkin vieläkin v*tuttaa tuo valojen vilkuttelu / tyyttäily, jos jo itsekin ajan ylinopeudella ohituskaistalla.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 28.03.10 - klo:22:41
Vai oletteko sitä mieltä että minun olisi pitänyt jarruttaa, jotta pääsee nopeammin ohi, mielestäni on vähintään oikeutettua ajaa suurinta sallittua nopeutta oikealla kaistalla!?

Noin pienellä nopeuserolla ohittaminen osoittaa vain harkintakyvyttömyyttä linja-autonkuljettajalta. Ei siinä juuri matkanteko etene nopeammin.

Normaaleilla kaksikaistaisilla teillä olen melko herkästi päästänyt busseja edelle. Talvinopeusrajoituksien noudattaminen kun tahtoo unohtua aikataulujen mukaan ajavilta bussikuskeilta ja sellainen bussi takapuskurissa tuntuu aika inhottavalta.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Tourano - 28.03.10 - klo:23:12
Noin pienellä nopeuserolla ohittaminen osoittaa vain harkintakyvyttömyyttä linja-autonkuljettajalta. Ei siinä juuri matkanteko etene nopeammin.

Normaaleilla kaksikaistaisilla teillä olen melko herkästi päästänyt busseja edelle. Talvinopeusrajoituksien noudattaminen kun tahtoo unohtua aikataulujen mukaan ajavilta bussikuskeilta ja sellainen bussi takapuskurissa tuntuu aika inhottavalta.
Ymmärrän minäkin että heillä on aikataulukiireet, mutta ku ntässä tapauksessa ei oikeasti ollut saavutettavissa edes mitään todellista säätöä ajassa, ei tuolla nopeuserolla.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 28.03.10 - klo:23:15
Ymmärrän minäkin että heillä on aikataulukiireet, mutta ku ntässä tapauksessa ei oikeasti ollut saavutettavissa edes mitään todellista säätöä ajassa, ei tuolla nopeuserolla.

Niinpä. 80 km/h talvinopeusrajoituksen noudattamatta jättäminen onkin täysin eri asia jos bussi etenee 'rajoitinta vasten'.

Moottoritiellä talvirajoituksen (100 km/h) ja rajoitinta vasten ajamisen välinen nopeusero on todella pieni.

-Velmu-

Muutama asia aina välillä saa verenpaineet kohilleen.
Nämä ns. alinopeutta köröttelevät jotka tukkivat tehokkaasti liikennettä. Jos ei uskalleta ajaa kahdeksaakymppiä niin on syytä katsella vaihtoehtoisia reittejä...
Toisena nämä ohituskaistojen kohdalla nopeutta nostavat.
Kolmantena ohituskaistan omistajat ja kilometri ohitusten tekijät. Itse kun lähden ohitse niin menen aina reippaasti ja reilun matkan päähän ohitettavan edelle, lähtiessä/palatessa vilkkua käyttäen.
Nelosena listalla on nämä niin sanotut toisten autoilijoiden kyttääjät jotka ilahduttavat satunnaisesti matkan tekoa ohittaessani valoja räpyttelemällä, torvea soittamalla ja joskus loukkaantuvat niin et ajavat lähes kontissa kiinni.( Kai ajattelavat et perhanan juppi kun audilla meni ohitse, mie sille näytän ;D :D)
Vitosena sitten nämä jotka eivät nosta nopeuttaan liikennevirran mukaiseksi kiihdytyskaistalla vaan yrittävät hitaalla (joskus jopa pysähtyvät kiihdytyskaistan päähän) vauhdilla päästä sekaan. Erityismaininta porilaisille, ne eivät tätä osaa...  :P

Koikkis

Vaikka en Audilla ajelekkaan, niin -Velmun- kanssa samoilla linjoilla ollaan. Kutsun sitä ohituskaistalla asumista Kehä III-syndroomaksi  ;D
Nykyinen: Skoda Octavia III Combi Elegance 1.8 TSI DSG 4x4

EX-VAG: Skoda Octavia II Combi FL L&K 1.8 TSI DSG '10

P.Alikka

Paljon samoja mietteitä -Velmu-:n kanssa. Erityisesti alkaa tympiä tämä liikenteeseen pesiytynyt tapa siitä, että rampilta tulijat kuvittelevat olevansa jotenkin etuajo-oikeutettuja? Siis oletetaan, että esim. moottoritiellä oikealla kaistalla ajava väistää automaattisesti siihen vasemmalle kaistalle! H**vetti mikä siinä rampilta tullessa on niin vaikeaa, että ei voi itse kiihdyttää sitä vauhtia semmoiseksi joka mahdollistaa sujuvan ja turvallisen liittymisen? Jos rampin päässä on 80 km/h vauhtia niin vaikea on liittyä... Viimeksi viikonloppuna meinasi yksi auto tulla kylestä sisään kun ajoin Tampereen kehätiellä oikeaa kaistaa ja rampilta tulija vaan tunkin sitä omaa n. 90 km/h nopeutta eteen. Niin siis tilanne on toinen jos on ruuhkaa ja rampilta on vaikea kiihdyttää. Tällöin itsekin usein väistän vasemmalle kaistalle ja helpotan näin rampilta tulijoiden liittymistä, mutta kun tie on tyhjä niin...
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Arcca

Lainaus käyttäjältä: -Velmu- - 30.03.10 - klo:09:51
Kolmantena ohituskaistan omistajat ja kilometri ohitusten tekijät. Itse kun lähden ohitse niin menen aina reippaasti ja reilun matkan päähän ohitettavan edelle, lähtiessä/palatessa vilkkua käyttäen.

Kai tiedät että ohituksissakaan ei saa nopeusrajoitusta ylittää?
Aika helposti tulee kilometriohituksia jos ei halua ottaa riskiä ylinopeussakoista. Etenkin moottoriteillä missä ei turvallisuussyistä tarvitse ohitusta nopeuttaa.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

VKi

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 30.03.10 - klo:19:37
Etenkin moottoriteillä missä ei turvallisuussyistä tarvitse ohitusta nopeuttaa.
Itse olen vasta viime aikoina tajunnut/oppinut ohittamaan rauhallisesti silloin kun liikennetilanne sen mahdollistaa. Miksi ihmeessä esim. moottoritiellä pitäisi ohituksessa ajaa reilua ylinopeutta, jos suunnilleen suurinta sallittuakin ajamalla pääsee jouhevasti ohitse. Kenenkään eteen en tietenkään suoraan kaistaa vaihda, mutta toki esim. rekan tai parin ohitus saattaa sen verran kestää, että reilua ylinopeutta ajamalla siihen puskuriin hiillostamaan aina joku kauempaakin ehtii.

Joitakin tuntuu tämäkin ärsyttävän, vaan siinäpä ärsyyntyy sitten ja ajaa puskurissa, kunnes väistän taas ohituksen jälkeen pois hätäisempien tieltä. :)

Reneto

Lainaus käyttäjältä: VKi - 30.03.10 - klo:20:03
Itse olen vasta viime aikoina tajunnut/oppinut ohittamaan rauhallisesti silloin kun liikennetilanne sen mahdollistaa.

Kuin myös. Omalla kohdalla syy on vakionopeudensäädin, jota minulla ei ole aikaisemmin ollut. Sen kanssa on niin leppoisaa ajella  :)
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Sean80

Itsellä on tapana moottoritien oikealla kaistalla ajaa vakkarin mukaan 110 tai 130 km/h riippuen rajoituksesta. Ohittamaan lähden tuolla samalla nopeudella, mutta jos alkaa näyttää siltä, että hidastan jonkun menoa vasemmalla kaistalla, niin nostan "jalalla" nopeutta sen verran, että pääsen alta pois ja siirtymään takaisin oikealle kaistalle hidastamatta kenenkään vauhtia. Tietenkään aina ei onnistu, mutta periaate on tuo.

Ja mitä tulee Kehä III-syndroomaan, niin itse pyrin aina väistämään oikealta kaistalta vasemmalle jonkun liittyessä rampilta liikennevirtaan, mikäli se vain on tarpeen ja mahdollista, mutta palaan väistön jälkeen oikealle. Ruuhka-aikoina liikennettä onkin sitten niin paljon, että väistäminen ei aina onnistu. Silloin suosittelisinkin mahdollisimman monen ajavan vasenta kaistaa "reippaalla" ja tasaisella nopeudella, nopeusrajoituksen sallimissa rajoissa kuitenkin (koska ylinopeuteen en viitsi yllyttää ;) ). Toisin sanoen jalostaisin Kehä III-syndroomasta peräti käytännön, koska kaikki ajoneuvot kuitenkin pystyvät tuohon 80 km/h nopeuteen - tällöin homma olisi sujuvaa ainakin minun mielestä. Tai ainakin vähemmän tökkivää. Liikennevirran nopeus olisi vasemmanpuoleisimmalla kaistalla siten tasaisin.

Itse asiassa olen miettinyt tuota Kehä III-syndroomaa enemmänkin. Omasta mielestä olisi tosiaan kätevää pitää vasemmanpuoleisimmalla kaistalla maksiminopeus ja oikeanpuoleiselle vain liitytään. Nyt joku vääräleuka pääsee kuittailemaan, että liittymät ovat sitä varten, että nopeus nostetaan niillä liikennevirran mukaiseksi, jolloin liittyminen isommalle väylälle on helpompaa. Näin se onkin, mutta pääkaupunkiseudun liikennemäärät ja liittymien lyhyys eivät kuitenkaan tätä tee aina helpoksi. Ja pitää ottaa huomioon, että kaikki eivät aina uskalla...

Toisaalta järjestelyni aiheuttaisi aina kahden kaistanvaihdon väylältä ulostautuessa. Eli ei välttämättä hyvä.

Alkuperäinen Kehä III-syndrooman lanseeraaja tarkoitti turhaan vasemmalla kaistalla roikkumista. Tiedetään - se on ärsyttävää. Siitä tuli vain mieleen kirjoittaa ideastani "käänteiseen" kaistankäyttöön ruuhkaisilla tieosuuksilla. :)

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Sean80 - 30.03.10 - klo:20:52

Itse asiassa olen miettinyt tuota Kehä III-syndroomaa enemmänkin. Omasta mielestä olisi tosiaan kätevää pitää vasemmanpuoleisimmalla kaistalla maksiminopeus ja oikeanpuoleiselle vain liitytään. Nyt joku vääräleuka pääsee kuittailemaan, että liittymät ovat sitä varten, että nopeus nostetaan niillä liikennevirran mukaiseksi, jolloin liittyminen isommalle väylälle on helpompaa. Näin se onkin, mutta pääkaupunkiseudun liikennemäärät ja liittymien lyhyys eivät kuitenkaan tätä tee aina helpoksi. Ja pitää ottaa huomioon, että kaikki eivät aina uskalla...

Toisaalta järjestelyni aiheuttaisi aina kahden kaistanvaihdon väylältä ulostautuessa. Eli ei välttämättä hyvä.

Samaa olen ajatellut, ja itseasiassa ottanut mallisi käytäntöön kehä III:n omasta mielestä pahimmassa paikassa eli Hämeenlinnan väylän rampin kohdalla länteen päin, jossa on lyhyt/olematon ramppi eikä kunnollista näkyvyyttä. Eli pysyn vasemmalla kaistalla vaikka tilaa olisi oikeallakin, se helpottaa paljon mahdollisen kehä III:lle pyrkijän aikomuksia.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

-Velmu-

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 30.03.10 - klo:19:37
Kai tiedät että ohituksissakaan ei saa nopeusrajoitusta ylittää?
Aika helposti tulee kilometriohituksia jos ei halua ottaa riskiä ylinopeussakoista. Etenkin moottoriteillä missä ei turvallisuussyistä tarvitse ohitusta nopeuttaa.

Juu juu... Sorry vaan, en kuulu niihin vierellä "kinnaajiin" Mitä tuohon toiselle kaistalle väistämiseen tulee niin raskaan liikenteen kohdalla sen ymmärrän mut jostain olisin kuullut et toi "väistö" on sakon paikka.. ::)

VAG!

aa

RoccoScientist

Tänään tuli taas Tuusulan motarilla ennestään tuttu ilmiö vastaan. Nopeusrajoituksen ollessa 80 km/h kaikki sujuu normaalisti ja vasen kaista ajelee lievää ylinopeutta oikean ohi, mutta kun nopeusrajoitus nousee sataseen, onkin kummallakin kaistalla yht'äkkiä joku, joka ei tuohon sataseen kykene. Oikealla kaistalla jatkettiin tänään 80 km/h ja vasen veteli laiskasti ohitse noin 85 km/h mittarissa. Itselläni ei ollut mikään kiire, joten siiryrin suosiolla oikealle kaistalle. Vasemmalla kaistalla kun edettiin aika lailla tappituntumalla. Hermojen kiristyminen oli melkeinpä käsin kosketeltavaa.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Jyri

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 31.03.10 - klo:12:43
Tänään tuli taas Tuusulan motarilla ennestään tuttu ilmiö vastaan. Nopeusrajoituksen ollessa 80 km/h kaikki sujuu normaalisti ja vasen kaista ajelee lievää ylinopeutta oikean ohi, mutta kun nopeusrajoitus nousee sataseen, onkin kummallakin kaistalla yht'äkkiä joku, joka ei tuohon sataseen kykene. Oikealla kaistalla jatkettiin tänään 80 km/h ja vasen veteli laiskasti ohitse noin 85 km/h mittarissa. Itselläni ei ollut mikään kiire, joten siiryrin suosiolla oikealle kaistalle. Vasemmalla kaistalla kun edettiin aika lailla tappituntumalla. Hermojen kiristyminen oli melkeinpä käsin kosketeltavaa.

Tuo on niin tuttu ilmiö, siis kun rajoitus on 80 niin monet ajavat mittarin mukaan 90, mutta kun rajoitus muuttuu 100, niin nopeus ei muutu. Pirun ärsyttävää kun itse pyrkii ajamaan rajoituksen mukaan.

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 31.03.10 - klo:12:46
Tuo on niin tuttu ilmiö, siis kun rajoitus on 80 niin monet ajavat mittarin mukaan 90, mutta kun rajoitus muuttuu 100, niin nopeus ei muutu. Pirun ärsyttävää kun itse pyrkii ajamaan rajoituksen mukaan.

Samanlainen hermoja kiristävä pätkä on valtatiellä 12 Tampereen ja Kangasalan välillä. Tuolla pätkällä on muuttuvanopeusrajoitus, mutta vaikka taulussa on 100 km/h ja keli kuinka hyvä tahansa, niin aina löytyy joku joka ajaa sitä 80 km/h...  ;D Eipä tuolle voi muuta kuin nauraa, on se rajoitusten seuraaminen vissiin niin vaikeaa ja ajaminen ylipäätään pelottavaa!

skula

Näitä nopeuden kanssa vaikeroivia ja painivia on ilo seurata.. Siis täällä foorumilla ja ilmeitä on kiva liikenteessäkin kattella.. Itse kun on päässyt yli näistä ongelmista ja vaan nauttii muiden punaisista nupeista  ;D

Mulle on ihan sama mikä on kyyti, siis nopeus, kaikilla se on sama, vaihteli se tai ei, ja poukkolemalla ei saavuta kun k**vän otsaansa, ja joskus jopa ennenaikaisen kuoleman..

Malttia matkaan, ja vaikka jotain hyvää ja makiaa suuhunpantavaa.. Jotain rasvatonta ja sokeritonta niin ei tule fattiä, ja laittaa ratiota kovemmalle, jos torvensoitto ärsyttää  8)

woke

Toisinaan ärsyttää turhaan ohittelijat.Eli mennään ohi, mutta ei kuitenkaan ajeta sen kovempaa.Pahimmassa tapauksessa vauhti jopa hiljenee kun siihen eteen menee, mutta ohi vain on päästävä ja sitten palaa omalle kaistalle heti siihen eteen vaikka olisi tilaa vetää vähän pidemmällekkin. Joillakin ei  vissiin riitä kantti ajella jonku toisen perässä. Paljon on ollut myös puhetta noista ajonopeuksista.Kyllähän se niin on että tuommonen lievää ylinopeutta ajaminen ei kyllä tuo ajallisesti minkäänlaista etua. Myöskin jos on paljon liikennettä ja liikennevirta menee hitaampaa kuin mitä on suurin sallittu nopeus, niin ei mitään järkeä lähteä ohittelemaan.Parempi mennä vaan virran mukana.Nopeurajoitusmerkki ei tarkoita että sitä vauhtia pitää ajaa, vaan se on suurin sallittu nopeus.

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: Skula - 31.03.10 - klo:13:06
Näitä nopeuden kanssa vaikeroivia ja painivia on ilo seurata.. Siis täällä foorumilla ja ilmeitä on kiva liikenteessäkin kattella.. Itse kun on päässyt yli näistä ongelmista ja vaan nauttii muiden punaisista nupeista  ;D

Mulle on ihan sama mikä on kyyti, siis nopeus, kaikilla se on sama, vaihteli se tai ei, ja poukkolemalla ei saavuta kun k**vän otsaansa, ja joskus jopa ennenaikaisen kuoleman..

Malttia matkaan, ja vaikka jotain hyvää ja makiaa suuhunpantavaa.. Jotain rasvatonta ja sokeritonta niin ei tule fattiä, ja laittaa ratiota kovemmalle, jos torvensoitto ärsyttää  8)

Eihän siinä mitään, kaikki saa valita sen oman nopeutensa tuolla tiellä. Mutta jos ajaa jonkun hiljempaa ajavan kiinni, eikä ole tarvetta ohittaa, niin kohteliasta on jättää sitten hyvä turvaväli siihen edellä menevään, että ne (me) kiireisemmät jotka haluavat ajaa sitä sataa (jos rajoitus sallii) pääsevät turvallisesti ohi autoista yksi kerrallaan. Ei siis niin, että se ensimmäinen joka ottaa hitaamin kulkevan kiinni, ajaa itsensä sen puskuriin kiinni ja näin vaikeuttaa kaikkien seuraavien ohitusta...  ;D

skula

Lainaus käyttäjältä: P.Alikka - 31.03.10 - klo:13:34
Eihän siinä mitään, kaikki saa valita sen oman nopeutensa tuolla tiellä. Mutta jos ajaa jonkun hiljempaa ajavan kiinni, eikä ole tarvetta ohittaa, niin kohteliasta on jättää sitten hyvä turvaväli siihen edellä menevään, että ne (me) kiireisemmät jotka haluavat ajaa sitä sataa (jos rajoitus sallii) pääsevät turvallisesti ohi autoista yksi kerrallaan. Ei siis niin, että se ensimmäinen joka ottaa hitaamin kulkevan kiinni, ajaa itsensä sen puskuriin kiinni ja näin vaikeuttaa kaikkien seuraavien ohitusta...  ;D

Juuri näin.. En roiku puskurissa.. Turvaväli taitaa omassa autossa olla nyt 3 tai 4 sekuntia väliin saa tulla, mutta jos niitä väliintuloja tulee liikaa, niin sitten tiivistän turvävälin tuohon 2:een tai 3:een sekuntiin ;D

Tourano

Tänään eräs kuorma-autokuski roikkui 3-4 auton letkan viimeisen auton perässä ihan kiinni puskurissa. Edellä meni isohko pakettiauto, joka eteni valtatiellä noin 70-75 km/h (todellisella) nopeudella. Kuorma-auton kuljettaja keksi lähteä letkan viimeisten autojen ohitse ja 2 autoa ohitettuaan joutui vastaantulijoiden takia tunkeutumaan letkan 2. ja 3. auton väliin (autoni taakse). Oli aika lähellä se, että kuorma-auto olisi pamauttanut perääni!

En kovinkaan kauaa jaksanut katsella taustapeilistä kuorma-auton rekisterikilpeä, joten lievää ylinopeutta käyttäen ohitse pakettiautosta...

Henkilöauton kuljettajan käytökseksi tuo olisi ollut 'normaalia' ja henkilöautolla autoletkaan tunkeutumisen vielä jotenkin sietää, mutta täysikokoisen kuorma-auton kuljettajan käyttäytyminen ei enää ollut oikein siedettävän rajoissa.

Raimo Miettinen

Lainaus käyttäjältä: Ironic32 - 28.03.10 - klo:23:11
Itse joutuu myöntämään saman asian. Eräänkin kerran olen tuossa motarilla ohittanut jotain n. 105km/h todellisella nopeudella - en tosin minuuttitolkulla - ja jos takana tuleva erehtyy vilkuttelemaan valoja, niin minulla menee joku "mulkku" -vaihe silmään ja saatan jopa hieman laskea nopeutta tuohon sallittuun ja tehdä ohituksesta vielä verkkaisempaa.

Kerran paloi taulu ihan tosissaan, kun ohitin golfilla täysperävaunuyhdistelmää, jolloin myös nopeusero oli mielestäni varsin riittävä ohitukseen. Golfissa ohitushetkellä n. 102 -105 km/h todellista nopeutta. Takaa tuli avensis, joka alkoi soittamaan tyyttiä ihan tosissaan. Ilmeisesti ei vauhti riittänyt. No, kuten todettua iski tuo "mulkku"-vaihe päälle ja pudotin kesken ohituksen saman tien nopeuden n. 90km/h todellista nopeutta ja ohitin rekkaa oikein antaumuksella ja hartaasti.

Sitten kun olin rekasta lopultakin päässyt sen verran ohi, että päätin siirtyä oikealle kaistalle, iski vielä tyhmempi mulkku-vaihe päälle ja piti ottaa mittaa vensiksen kulusta. Pääsi se lopulta sitten kuitenkin ohi, kun tulin järkiini. Enpä ole pahemmin tuollaiseen sortunut tuon jälkeen, mutta jotenkin vieläkin v*tuttaa tuo valojen vilkuttelu / tyyttäily, jos jo itsekin ajan ylinopeudella ohituskaistalla.

Aika vittumaista käytöstä.. sulta.

JeanC

Lainaus käyttäjältä: Ironic32 - 28.03.10 - klo:23:11

Hieno ele, nostan hattua  ;)

Tourano

Kevään merkki on kaksipyöräisten ohella traktorit. Nykytraktorit kulkevat 40 km/h tai jopa 50 km/h, joten ohitukset vaativat hieman enemmän 'vapaata suoraa'.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy