III-Octavia (yleistä III -mallista)

Aloittaja Erkka, 18.02.10 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

tapz

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 25.02.15 - klo:12:25
Ongelmahan tuossa on se että kyseistä laitetta käytetään moneen luuhunkin luin musiikin toistoon, eli olisi kiva että siitä saisi äänen pois muullakin kuin volumella...

Nimenomaan näin. Mitään ongelmaa ei olisi, jos laite olisi pelkkä poppisoitin. Sen voisi pitää silloin sammutettuna. Nyt kuitenkin näkisin mielelläni auton tilan, puhelinmuistion tms. näytöllä. Siksi olisi hyvä, että "radio" muistaisi äänenvoimakkuus- ja äänilähdeasetukset. Edellisessä Octaviassa tämä toimi ihan hyvin. Kun radio on media-asennolla ja BT-äänilähde valittuna, niin radio alkaa automaattisesti soittaa puhelimessa olevia kappaleita eli käytännössä Applen pakkosyöttämää U2:sta. Puhelimessa on kuitenkin monia muitakin sovelluksia, kuin musiikkisoitin, joita BT:n kautta haluaisi käyttää.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 23.02.15 - klo:19:23

Ja jostain negatiivista:

Ulkonäköseikkana vielä; Sport-alustallakin auto on korkea kuin hirvitorni

Jouset väsyy kun ajelet ~20 tkm, niin laskee pari senttiä tuo alusta.  :)

Joku arenalainen oli huomannut saman jo aiemmissa vag-autoissa.
Konsernipelejä vuodesta 1993

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 23.02.15 - klo:19:23

Plussaa: Auto on tarpeeksi hiljainen, moottoritienopeuksissa voi puhua normaalilla puheäänellä takapenkille, ei tarvitse huutaa. Nastojen ropina kuuluu, etenkin kun olen ajanut monta vuotta kitkarenkain varustetulla autolla.
Tuulen suhinoita en ole havainnut kuuluvaksi ovenpielistä tms.

1.4 TSI on suht' ripeä, toki ero edelliseen 200-hevosvoimaiseen on selkeä. Voimaa ei ole enää satasen jälkeen tarjolla kuten ennen.
Ajettavuus on mukavan rento, kuten pitääkin. Autoa ei tarvitse "ajaa" kokoajan, vaan se menee suoraan ihan ilman ohjastamistakin.

Ruksasin lisävarusteeksi paljon parjatun Canton Sound Systemin, ja kyllä sen ääni minulle riittää. Basso on radiota kuunnellessa aika hillitty, mutta tänään tapahtui jotain kesken ajon. Kuuntelin musaa bluetoothin yli, kun yllättäen basso voimistui niin julmetuksi, että subwoofer piti vetäistä nollille ja bassot pois taajuuskorjaimesta. Oikeasti jyty oli niin kova että hampaat tuntuivat lähtevän irti.

Polttoaineen kulutuksesta; Kävin tankilla, nyt vasta toisen kerran, eli eka mittausväli, ja ajotietokoneen lukema oli 6,1 litraa sadalle. Aika optimistinen, koska tankkauksesta laskemani kulutus oli 7,26 litraa sadalle. Webaston käytöllä lienee osuutensa asiassa..

Ulkonäköseikkana vielä; Sport-alustallakin auto on korkea kuin hirvitorni

On kohtuu hiljainen. Tänään tuli ajettua ensimmäinen pitempi pätkä maantietä. Verrattuna VI Golfiin täsmälleen samalla rengastuksella, on kyllä ihan reilusti hiljaisempi.

1.4 vie mukavasti siihen saakka kun alkaa "yrittämään". Silloin huomaa eron entiseen ja tajua ettei kannata yrittää liikaa.

Ohjaus on tällä hetkellä hanurista. Ei kulje suoraan.

Canton parani tosiaan tosi paljon kun otti kaikki tila-, sijainti yms. kikkailut pois päältä. Balanssi keskelle, pykälä etupenkkiä päin niin alkaa oleen ihan siedettävä.

Kulutuksesta ei vielä 700km kokemuksella enempää.

Vakioalustalla ja 16" pyörin muistuttaa tosiaan vanhan ajan Volgaa. Tosin sukulaisuuskin on ilmeinen... ;-)
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

-TS-

Eilen tuli hurautettua vajaa 700 km maantielenkki, ja ajettavuudessa ei valittamista. Ajotietokone näytti matka-ajon kulutukseksi 5,1 l/100 km, joka on ihan hyvä lukema. Totuus on varmaan vähän suurempi, se selviää sitten tankilla.
Kaukovaloavustin ei ole niin hyvä kuin toivoisin; auto vaihtaa lyhyet päälle heti, kun edellä menevän auton takavalot vähän vilahtaa suoran päässä, puhumattakaan vastaan tulevasta liikenteestä.
Adaptiivinen cruise on aivan loistava, ja vähentää taas pykälän ajostressistä, kun edessä nopeutta pumppaava auto ei häiritse.

Eräältä tauolta matkaa jatkaessa auto vähän sekoili ja lopetti peilien himmentämisen. Samaan aikaan auton valiklista ei päässyt peilien ja lukitusten säätöihin - tämä korjautui "rebootilla". Seurataan tilannetta ja jos tapahtuu uudelleen, niinyhteys huoltoon.

Bonuksena matkan aikana tapahtui tietty se välttämätön paha, eli ruokatauon aikana toinen autoilija hieraisi omalla autollaan Ocun etupuskurista maalit veks. Kiva, 2 viikkoa ehti auto olla ajossa. Törmäilijä jätti onneksi yhteystietonsa, joten toivottavasti tuostakin tapauksesta selvitään näppärästi.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

Tommix

Nyt on vajaat 60 th km takana liisari 1.8tsi:n kanssa. Alussahan oli murheita kun auto muuttui uima-altaaksi, niistä muistaakseni onkin juttua tässä topicissa. Auto ei ole hiljainen, tai on jos vertaa johonkin vanhaan Ladaan mutta fakta on että hiljaisempiakin autoja samassa hintaluokassa löytyy. No, tämä oli tiedossa kun auton otin. Eikä tuo enää niin häiritse.
Se mikä häiritsi ajaessa oli tuo ohjauksen keskialueen "jumittuminen". Tilanne meni todella ärsyttäväksi kun tuli talvinopeudet ja -renkaat. No joka huollossa asiasta marisin ja viime huollossa vaihdettiin uusi ohjausvaihde tms. Tämä poisti ongelman kokonaan, hieno homma!
No nyt hajosi kaukovaloassari ja DSG:n kytkin on alkanut täristää luistaessaan 1:s 2:s vaihteella...
Viikon päästä remonttiin.
Yleisarvosanaksi antaisin kuitenkin hyvän, auto on OK ajaa, mosassa riittää potkua ohituksissa, autossa on reilusti tilaa matkustajille ja tavaroille.
Pari pikku miinusta tuli vielä mieleen.
Konepelti ILMAN kaasujousia
Takapenkillä ei ole latauspistoketta, takaluukusta on liian pitkä matka kakaroiden elektroniikalle
Käyttis: G31 530eX
ex Octavia III:t: RS 245 LB TSI DSG Corrida Red 2020, RS LB 2.0 TDI DSG 4x4 Candy White 2017, 1.8 TSI LB Elegance DSG Candy White 2015
Harrasteena ///M4

Zego

Ihan turhaa valitusta mun mielestä "Konepelti ILMAN kaasujousia".  ::)
Tuohon kommentoisin että ihan sama!  ;D

Tommix

Lainaus käyttäjältä: Zego - 28.02.15 - klo:21:33
Ihan turhaa valitusta mun mielestä "Konepelti ILMAN kaasujousia".  ::)
Tuohon kommentoisin että ihan sama!  ;D
Kai sulle riittää myös veivattavat etuikkunat?
Tän hintaluokan autossa tulisi olla kaasujouset konepellissä. Ne on jo Daciassakin...
Yhtä juhlaa tuo pesuvesisäiliön täyttö.
Käyttis: G31 530eX
ex Octavia III:t: RS 245 LB TSI DSG Corrida Red 2020, RS LB 2.0 TDI DSG 4x4 Candy White 2017, 1.8 TSI LB Elegance DSG Candy White 2015
Harrasteena ///M4

Zego

Kuinka usein tuossa edes tarvii säiliötä täyttää? Tuo on kyllä ihan sama juttu 100%, eli silloin ei varmana myöskään ilman sähköistä takaluukkua pärjää (turhin kaikista ja todellinen hidaste).  8)
Huvittavaa kun autoilussa ollaan karattu ihan hakoteille eikä alustasta ja ohjattavuudesta tunnuta piittaavaan yhtään enää (paskoja ajaa nää uudet autot meidän paskoilla teillä).  ;D

TTO

Lainaus käyttäjältä: Tommix - 28.02.15 - klo:21:15
Takapenkillä ei ole latauspistoketta, takaluukusta on liian pitkä matka kakaroiden elektroniikalle

Eikö tuo olisi korjautunut reilun 100n euron sijoituksella takapenkin 230 V:n pistokkeeseen?

tapz

Lainaus käyttäjältä: Tommix - 28.02.15 - klo:21:48
Kai sulle riittää myös veivattavat etuikkunat?
Tän hintaluokan autossa tulisi olla kaasujouset konepellissä. Ne on jo Daciassakin...
Yhtä juhlaa tuo pesuvesisäiliön täyttö.

Kaasujouset saa tilattua Superskodasta. Minulla on takapenkillä 230V sähköpistoke. Sen sai lisävarusteena ja saa käsittääkseni myös jälkiasennuksena.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

jli

Lainaus käyttäjältä: Zego - 28.02.15 - klo:22:25
Kuinka usein tuossa edes tarvii säiliötä täyttää?
Ensimmäinen täyttö 4300 km/2kk. Toista odotellaan, josko tänä talvena vielä ehtisi.
Octavia vRS tsi 2015 manuaali LB

cannon

Lainaus käyttäjältä: jli - 28.02.15 - klo:22:44
Ensimmäinen täyttö 4300 km/2kk. Toista odotellaan, josko tänä talvena vielä ehtisi.

Riippuu kyllä missä ajelee - etelän kurateillä vai pohjoisen kuivilla lumilla. Totuus kuitenkin on, että uudessa Octaviassa on pienempi lasinpesunesteen säiliö kuin edellisessä mallissa (4,7 l vs 5,5 l), mutta onhan niitä muissa autoissa paljon pienempiäkin...
Ja kulutus riippuu myös siitä kuinka paljon onnistuu suihkimaan ajovaloille, mikä lisää kulutusta huomattavasti ja on kaiken lisäksi harvinaisen turhaa läträystä. Kannattaakin koodailla valojen pesurin intervalli mahdollisimman pieneksi.
Nykyinen Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2014
Edellinen  Skoda Octavia Elegance 1.4 TSI Combi 2009

Tommix

#7902
Lainaus käyttäjältä: Zego - 28.02.15 - klo:22:25
Kuinka usein tuossa edes tarvii säiliötä täyttää?
Lainaus käyttäjältä: jli - 28.02.15 - klo:22:44
Ensimmäinen täyttö 4300 km/2kk. Toista odotellaan, josko tänä talvena vielä ehtisi.
Juu, jos se auto seisoo pihalla/tallissa, niin eipä sitä tarvitsekkaan usein täyttää. Mutta kun joillekkin nämä autot on työkaluja, joilla ajetaan joka kelissä. Kun pidemmällä reissulla kahteen kertaan räntäsateessa tuota täytät, niin mieleen tulee mieleen että tämän voisi varmaan tehdä fiksumminkin?
Lainaus käyttäjältä: tapz - 28.02.15 - klo:22:28
Kaasujouset saa tilattua Superskodasta. Minulla on takapenkillä 230V sähköpistoke. Sen sai lisävarusteena ja saa käsittääkseni myös jälkiasennuksena.
Kiitos vinkistä! Täytyypä kysyä tätä kun ensi viikolla tuon re monttiin vie.
Käyttis: G31 530eX
ex Octavia III:t: RS 245 LB TSI DSG Corrida Red 2020, RS LB 2.0 TDI DSG 4x4 Candy White 2017, 1.8 TSI LB Elegance DSG Candy White 2015
Harrasteena ///M4

jli

Lainaus käyttäjältä: Tommix - 01.03.15 - klo:09:02
Juu, jos se auto seisoo pihalla/tallissa, niin eipä sitä tarvitsekkaan usein täyttää. Mutta kun joillekkin nämä autot on työkaluja, joilla ajetaan joka kelissä. Kun pidemmällä reissulla kahteen kertaan räntäsateessa tuota täytät, niin mieleen tulee mieleen että tämän voisi varmaan tehdä fiksumminkin?Kiitos vinkistä! Täytyypä kysyä tätä kun ensi viikolla tuon re monttiin vie.
Jos auto seisoo pihalla/tallissa, siihen tuskin tulee yli 2000 km kuukaudessa. Riippuu tietysti vähän pihan ja tallin koosta.
Octavia vRS tsi 2015 manuaali LB

765turbo

Minä täytän "kusisäiliön" vähäintään 3-4 kertaa kuussa, kun ajelen Kehä I:n "tappituntumassa" jonoissa töihin ja takas. Kilometrejä tulee 1500km/kk.
Mutta liisarilla ajellessa ei se mua haittaa, meillä talo tarjoaa liemet myös tähän toimintaan. Ajan valot aina autoasennossa, niin lampunpruutat tietty ottaa osansa.

mrmojo77

Nyt kun sisäänajo on tehty, niin tänään huomasin mielenkiintoisen ominaisuuden(?) 6v DSG:llä ja 135kW dieselillä. Kun noin kuudesta kympistä lähtee voimaakkaasti kiihdyttämään ja vaihto oli vissiin kolmoselta neloselle kierrosten ollessa yli 3500rpm, niin vaihto on kaikkea muuta kuin pehmeä. Tuntuu kuin manuaalilla painaisi hetkeksi kytkintä kovilla kierroksilla ja sitten vapauttaisi. Kova potku. En muista vastaavaa edellisellä 7v DSG:llä, vaikka sitä kuinka kiihdytteli. Onko muut huomannut vastaavaa?

Ekomies

Terveiset täältä Skodamiehen taivaasta Prahasta.Täällä on Skodaa joka kulmassa,jopa ratikatkin on Skodia  ;) ja ne on muuten tosi hienoja, kelpaisi vaikka Helsinkiin.
Illalla pitäisi päästä taas kotiin ja omalla Oculla ajamaan.Täytyykin ensitöiksi viedä se kevätpesuun ja kitkamiehellähän ei ole kiirettä renkaiden vaihtoon :)

Octavia4x4

Käytiin eilen Rinta-Joupilla kakkukaffeella Fabia Kombin esittelyn tiimoilla, kun kutsu kävi. Automyyjän kanssa siinä höpistiin ja hän kertoi Helkaman onnistuneen neuvottelemaan täksi vuodeksi Suomelle paremmat maakiintiöt, joten kaikki Ocu III:t RäSää ja Scouttia myöten saa tällä hetkellä 3kk odotuksella.
Kesällä aloittaa Tsekeissä uusi tehdas, jonka vuosikapasiteetti on 600 000 autoa ja tämä alkaa valmistaa uutta Superbia.
Konsernipelejä vuodesta 1993

Ambientti

Niin varmaan. Tokihan ne sanoo niin jotta tulisi niitä tilauksia. Arvio oli jo viime vuoden puolella combille 4kk, mutta eipä ole vielä edes valmistusaikaa tiedossa. On meinaan niin paljon jonossa vielä viime vuodelta jotta en mitenkään usko kaikkien mallien osalta (paitsi RS ja Scout) 3kk toimitukseen. Tosin olen jo henkisesti varautunut odottemaan  juhannukselle asti, mutta siitä toisessa ketjussa myöhemmin...

tapz

Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 13.03.15 - klo:22:42
Niin varmaan. Tokihan ne sanoo niin jotta tulisi niitä tilauksia. Arvio oli jo viime vuoden puolella combille 4kk, mutta eipä ole vielä edes valmistusaikaa tiedossa. On meinaan niin paljon jonossa vielä viime vuodelta jotta en mitenkään usko kaikkien mallien osalta (paitsi RS ja Scout) 3kk toimitukseen. Tosin olen jo henkisesti varautunut odottemaan  juhannukselle asti, mutta siitä toisessa ketjussa myöhemmin...

Minulla tuli normi-LB 3kk:ssa. Kysytymmissä farkuissa ja räsässä ei varmasti päästä tuohon minimiaikaan edes maakiintiöillä.
Nykyinen: Octavia III LB 1.4 TSI DSG Elegance (MY2015)
Edellinen: Octavia II Combi 1.8 TSI DSG L&K 2009

lapazu

Tuli tilattua tällä viikolla, kun talvirenkaat sai kaupan päälle.
Skoda Octavia 1,4 tsi dsg
race blue
Winter pack
Dynamic pack
Vielä mietin Sport packia ja luulen, että sekin tulee.
Toimitusajaksi lupailivat kolmea kuukautta.
Nyt Skoda Kodiaq 2,0 Tdi 4x4 190hp Style vm19
Ex 2,0 Tdi 184hp Golf Alltrack vm 18
Ex 1,4 Tsi Dsg Octavia combi Style vm 15
Ex octavia II vm 13 Experience
Ex Octavia II vm 05 1,6 fsi Elegance

enkero

Lainaus käyttäjältä: lapazu - 14.03.15 - klo:10:12
Tuli tilattua tällä viikolla, kun talvirenkaat sai kaupan päälle

Rinta-Joupiltako tilasit?
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Jusku

Lainaus käyttäjältä: Ambientti - 13.03.15 - klo:22:42
Niin varmaan. Tokihan ne sanoo niin jotta tulisi niitä tilauksia. Arvio oli jo viime vuoden puolella combille 4kk, mutta eipä ole vielä edes valmistusaikaa tiedossa. On meinaan niin paljon jonossa vielä viime vuodelta jotta en mitenkään usko kaikkien mallien osalta (paitsi RS ja Scout) 3kk toimitukseen. Tosin olen jo henkisesti varautunut odottemaan  juhannukselle asti, mutta siitä toisessa ketjussa myöhemmin...

Lainaus käyttäjältä: tapz - 13.03.15 - klo:23:12
Minulla tuli normi-LB 3kk:ssa. Kysytymmissä farkuissa ja räsässä ei varmasti päästä tuohon minimiaikaan edes maakiintiöillä.

Itsellä tilattu bensa RS Combi 13.1., ja oli tällä viikolla jo tuotannossa. Eli 3 kk on hyvinkin mahdollinen toimitusaika tällä hetkellä.
Ei huolta huomisesta kuhan vaan tänään on siistii.
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG MY15
Ex: Audi A4 2.0TFSI quattro -07

GoWash! Suomen modernein autopesula.

lapazu

Lainaus käyttäjältä: enkero - 14.03.15 - klo:10:18
Rinta-Joupiltako tilasit?


Kyllä, rahallinen hyvitys ei ollut aivan paras, mutta talvirenkaat ratkaisi pelin.
Nyt Skoda Kodiaq 2,0 Tdi 4x4 190hp Style vm19
Ex 2,0 Tdi 184hp Golf Alltrack vm 18
Ex 1,4 Tsi Dsg Octavia combi Style vm 15
Ex octavia II vm 13 Experience
Ex Octavia II vm 05 1,6 fsi Elegance

Ambientti

Lainaus käyttäjältä: Jusku - 14.03.15 - klo:10:27
Itsellä tilattu bensa RS Combi 13.1., ja oli tällä viikolla jo tuotannossa. Eli 3 kk on hyvinkin mahdollinen toimitusaika tällä hetkellä.

Tämä on kyllä mielenkiintoista, jos autot tehdään edes jollain lailla tilausjärjestyksessä niin kaikki viime vuoden puolella tilatut bensa RS-combit pitäisi olla siis jo rullanneet linjalta ulos. RS combi ja Greentec combi oli pisimmät toimitusajat viime vuoden loppupuolella "tehtaan virallisen ilmoituksen" mukaan. (LB toimitukset ovat olleet paljon nopeampia omian hevaintojen mukaan.)

lapazu

Mites nyt tuo dynamic packin mukana tuleva ratti on eleganceen? Tuleeko napeilla vai ilman?
Ei ollut kaupanteko hetkellä puhetta.
Nyt Skoda Kodiaq 2,0 Tdi 4x4 190hp Style vm19
Ex 2,0 Tdi 184hp Golf Alltrack vm 18
Ex 1,4 Tsi Dsg Octavia combi Style vm 15
Ex octavia II vm 13 Experience
Ex Octavia II vm 05 1,6 fsi Elegance

kimppikoo

Ainakin mulla on 2013 (vm 2014) Dynamic packin mukana tulleessa ratissa napit molemmin puolin. Voipi komentaa MFD näyttöä ja säätää radiota yms.

Sokota09

Vanha kolmipuolainen ratti oli valmiiksi säätimillä, tämä uusi ratti ei ole, se pitää valita erikseen. Dynamic Backman kuuluu ratti ilman säätimiä.

lapazu

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 15.03.15 - klo:22:43
Vanha kolmipuolainen ratti oli valmiiksi säätimillä, tämä uusi ratti ei ole, se pitää valita erikseen. Dynamic Backman kuuluu ratti ilman säätimiä.

Lisävaruste lehtisessä lukee, että:"Elegance vain, jos myös PLU" eli kolmipuolainen nahkaratti napeilla. Omassa tilaussopimuksessa kyllä on veloitettu vain Dynamic-pack, ei erikseen rattia, vaikka ei pitäisi ilman onnistua.
Nyt Skoda Kodiaq 2,0 Tdi 4x4 190hp Style vm19
Ex 2,0 Tdi 184hp Golf Alltrack vm 18
Ex 1,4 Tsi Dsg Octavia combi Style vm 15
Ex octavia II vm 13 Experience
Ex Octavia II vm 05 1,6 fsi Elegance

lapazu

Vastataan itselle, eli mukana tulee kolmipuolainen ratti napeilla.
Nyt Skoda Kodiaq 2,0 Tdi 4x4 190hp Style vm19
Ex 2,0 Tdi 184hp Golf Alltrack vm 18
Ex 1,4 Tsi Dsg Octavia combi Style vm 15
Ex octavia II vm 13 Experience
Ex Octavia II vm 05 1,6 fsi Elegance

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy